ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/3397..

Interpelláció:

Felsõoktatási normatívák:

vajúdó minisztérium torz egeret szült

Magyar Bálint úr

miniszter

Tisztelt Miniszter Úr!

A felsõoktatási normatívákról szóló kormányrendelet nem pusztán szakmai

fércmunka, hanem jelzi az oktatás morális válságának mélységét is.

Az elsõ ránézésre jelentõs differenciálást jelzõ normatív értékek

megtévesztõek, valójában alig tartalmaznak eltéréseket, a meglévõ és

elfogadhatatlan helyzet konzerválását, egy vonatkozásban pedig a magyar

felsõoktatás tévútra terelését jelzi.

Megtévesztõek a látszólagos nagy differenciák, mint például az egy hallgatóra

jutó oktatói bér. Például a 4,l9 e Ft oktatónként 59 ezer, a látszólag

lényeges eltérést jelzõ l3,71 e Ft más szakiránynál pedig 60 ezer Ft-ot

jelent valójában.Hasonló, a kutatási többlet normatív adatai közti

tizenháromszoros különbség, ami valójában egy oktatóra jutó 14-16 e Ft-ot

takar.A rendelet 3.sz melléklete nyolc bekezdésben, a rendelet szövege három

paragrafusban magyarázza az egyenértékû hallgatólétszámmal való súlyozást, ami

a költségvetési támogatás differenciált megvalósítását eredményezné.Véletlenül

ez a bonyolult, egyébként az ugyanazokat a tényezõket ismételten, feleslegesen

figyelembevevõ számítás mind a 15 kategóriánál 0,77 lett! Így a normatíva

címen feltüntetett összeg mindenkinél egyformán annak 77%-t jelenti.

Nem tudom, kit akarnak megtéveszteni ezzel a hókusz-pókusszal?

Helyenként, ahol differenciálnak, indokolatlan. Például nincs indokoltsága az

oktatói bérek differenciálásának szakirányok szerint. Miért kap többet az

agrároktató ötezerrel, mint a jogászokat oktató, miért kap többet a

jogászoktató ezer forinttal, mint a közgazdászokat vagy mûszakiakat oktató? Az

oktatók között kell differenciálni, de nem szakonként. A számtalan értelmetlen

következmény egyike, hogy pl. az agrároktatásban közgazdasági ismeretet

elõadó, azonos kvalitású oktatóra hatezer forinttal több bér jut, mint máshol

ugyanazt mûvelõ kollegájára.

A rendelet legátgondolatlanabb normaértéke a fõiskolai oktatás oktatói

normáinak értéke.

Természetes és indokolt a képzési irányok között különbséget tenni, ott ahol

eltérõ az azonos számú hallgatóra esõ oktató és kisegítõ személyzet

igénye.Nyilvánvaló, az elméletibb, kevesebb gyakorlatot igénylõ területeken

fajlagosan kevesebb oktatóra, míg a gyakorlatigényesebb területen több

oktatóra van szükség. Ez indokoltan jelenik meg az egyetemi irányok között,

éppen a gyakorlati-elméleti oktatás igényeivel indokolva.Azonban ez a logika

megtöbbentõen nem érvényesül az elméletibbnek tartott egyetemi és

gyakorlatiasabb fõiskolai szintek között. A fõiskolák gyakorlatigényességüknek

és a logikának megfelelõen nem hogy több, hanem 40%-kal kevesebb oktatót

alkalmazhatnak, mint az azonos szakirányú egyetemek.Ezt még növeli az oktatást

közvetlenül segítõ személyzetnél lévõ hasonló különbség.A rendelet tehát arra

kényszerít, hogy a fõiskolák legyenek az elméleti képzés helyei, míg az

egyetemek hozzájuk képest vagy szintén elméletiek, vagy lehetõségük van az

oktatói létszámigényesebb gyakorlati képzésre is.A normatívában szereplõ

adatok a fõiskolákat arra kényszeríti, hogy az egyetemekhez képest jóval több

összevont nagyelõadást tartsanak, gyakorlatot alig,ezen túl azokat a gépeket,

mûszereket, berendezéseket, amelyeknek a kezelését kézségszinten kellene

elsajátítaniuk a fõiskolai hallgatóknak, majd diavetítõrõl, jobb esetben

képmagnóról megtekinthetik az elõadóterem falán. Tényleg ezt tekinti Miniszter

úr és a kormány reformnak, hogy a fõiskola lesz az elméleti képzés szintere?

100 hallgatóra pl. a mûszaki egyetemi oktatásban l6 oktató és 10 segítõ jut,

ugyanezen irány fõiskolai értékei 10 és 6. Tehát a gyakorlat és oktatói

létszámigényesebb feladatra 16 fõt, míg az elméletibb képzésre 26 fõt jelöl a

normatíva.

Mindezek eredménye összegezve jelenik meg a költségvetésben:

állami

egyetemek fõiskolák F/E

hallgatói létszám/fõ/ 62550 60280 96%

foglalkoztatottak/fõ/ 42640 8344 20%

ktgvetési támogatás/E ft/ 39548 11992 30%

Láthatóan a közel azonos hallgatói létszámra ötöde annyi alkalmazott és

harmadát sem elérõ költségvetési támogatás jut a fõiskolákon. A következmény

ellentétes lesz a szándékkal :

- a rendkívül drága egyetemi képzés versenyképességét a relatív állami

túlfinanszírozás biztosítja

- az egyetemi fõiskolai szintû diplomát háromszor drágábban "állítják"

elõ

- elõfordulhat, hogy az olcsóbb fõiskola kénytelen több tandíjat szedni

- a fõiskolák elméletibbel lesznek, mint az egyetemek

- a szándékosan rombolt fõiskolai képzésben résztvevõ hallgatók képzési

szintek közti átjárhatósági esélyei romlanak

- általában drágul az oktatás

Végül miért jelentenek morális válságot a fenti tények?

Mert a "szakma" tudomásulvette, nem beszél arról, hogy meztelen a király,

semmiféle reform nem történt, hogy az egyetemek tudomásulveszik a fõiskolák

szakmai és anyagi lezüllesztését, mert õket ez rövid távon nem érinti, sõt a

meglévõ forrásból így több jut nekik.

Normatívára szükség van, differenciálásra szükség van, akiknek ez hátrányos

tiltakozni fognak, de ha a normatíva megalapozott, védhetõ, akkor vállalható.A

kormányrendeletben megjelent értékek hat-nyolc évnyi elõkészítés után is

védhetetlenek.

Kérdésem: Miniszter úr hogyan értékeli a felsõoktatási normatívákat

mit tart elfogadható differenciálásnak

mit kíván tenni egy vállalható normarendszerért

kit tart felelõsnek több évi munka után ezért a torzszüleményért

Budapest,l996.november 4.

Üdvözlettel:

Rab Károly

Független

Eleje Honlap