ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3436..

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Képviselõi önálló indítvány!

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény módosítására az alábbi

képviselõi önálló indítványt terjesztem elõ:

1996........... évi törvény

a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény

módosításáról

1. §

A törvény 3. § f.) pontja a következõ mondattal egészül ki:

Tartályos ellátás esetén gázelosztó vezetéknek minõsül a tartályból való

kilépéstõl minden olyan vezeték, amely a tartály telepítésére szolgáló

ingatlanról kilép.

2. §

A törvény 14. § (2) bekezdése a következõkkel egészül ki:

Nem vonatkozik ez a belterületi ingatlanokra, ahol a biztonsági övezetre

vonatkozó építési tilalom egyéb hatósági úton (pl. építési engedélyezés)

biztosítható. A közigazgatási úton elrendelt szolgalom-tûrési kötelezettség

esetén a fellebbezésnek vagy peres eljárásnak, halasztó hatálya nincs.

3. §

A Törvény 16. §-a egy új (3) bekezdéssel egészül ki:

(3) A gáz szolgáltatása a gázértékesítõ feladata.

-2-

4. §

A Törvény 17. § (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(5) A területre vonatkozó szolgáltatási engedély kiadását megelõzõen

gázelosztó hálózat nem létesíthetõ.

5. §

Ez a törvény a kihirdetést követõ 15. napon lép hatályba.

I n d o k l á s

Az 1-2. §-okhoz:

A fentiek törvényben történõ rögzítése rendkívül sok és felesleges ügyintézést

és a lakosság felesleges zaklatását szüntetné meg. A biztonsági övezet

beépített területen soha nem nyúlhat túl a kialakult beépítési vonalon.

(Amennyiben azon túlnyúlna, akkor az elõírásoknak megfelelõen különbözõ

védelmek alkalmazásával a biztonsági övezetet mindenképpen csökkenteni kell.)

A szolgalom bejegyzése tehát mindenképpen olyan területre ír elõ építési

tilalmat, ahová általában egyéb körülmények között sem lehet építeni. Az

ingatlan tulajdonosok a korlátozást általában minden nehézség nélkül hajlandók

tudomásul venni (hiszen nem jelent plusz terhet), de nem járulnak hozzá annak

telekkönyvi bejegyzéséhez.

A 3. §-hoz:

A magyarországi kialakult rendszer szerint a gázszagosítást a gázértékesítõ

végzi korábbi OKGT döntés alapján. Szükségesnek látszik ennek a törvényben

történõ rögzítése, mert egyebekben a gáz elõírásoknak megfelelõ minõségéért a

törvény csak a szolgáltatót teszi felelõssé.

A 4. §-hoz:

A javasolt szöveg törvénybe iktatása nagyon sok problémát megold és sok millió

forint felesleges beruházástól kíméli meg a lakosságot és az önkormányzatokat.

A szolgáltató alapvetõ érdeke és kötelessége az, hogy közremûködjön a hálózat

megépítésében azért, hogy mûszaki és biztonsági szempontból egyaránt teljes

mértékben megfelelõ vezetékrendszer valósuljon meg. A szolgáltató nem

kényszeríthetõ olyan hálózat üzemeltetésére, amelynek biztonságáról

nem

-3-

gyõzõdhetett meg. Ezen biztonságról meggyõzõdni csak a tervezés és kivitelezés

folyamatos ellenõrzése során lehet. Mindezek érdekében a fenti szövegrész

elfogadása alapvetõ biztonsági és gazdasági érdek is.

A módosítási javaslat szerintiek elfogadása kényszerkijelölést eredményezhet,

amire a törvény egyéb elõírásai csak meghatározott esetben (lásd. 13.§ (3)

bekezdést) adnak lehetõséget. Ha a törvény szerint jár el az Energia Hivatal,

abban az esetben szolgáltató nélkül maradhatnak megépített hálózatok. Ez

természetesen minden módon elkerülendõ, ezt szolgálja az itt javasolt új (5)

bekezdés.

Budapest, 1996. október 30.

Nemes Miklós

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap