1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/3438.. számú

ORSZÁGGYÛLÉSI

HATÁROZATI JAVASLAT

a Magyar Honvédség 1996. év végi

részletes bontású létszámáról

Elõadó: Keleti György

honvédelmi miniszter

Budapest, 1996. november

Az Országgyûlés

...../1996. (.........) OGY

határozata

a Magyar Honvédség 1996. év végi

részletes bontású létszámáról

A honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. tv. 5.§ (1) bekezdés c) pontja

alapján, az Országgyûlés a Magyar Honvédség létszámát az alábbiak szerint

állapítja meg:

1. 1996 december 31-én a Magyar Honvédség rendszeresített személyi

állományának létszáma * békében legfeljebb:

Szerveze- Rendelkezési Összesen

teinél állományban

tiszt: 9300 2470 11770

tiszthelyettes és zászlós: 8650 1630 10280

sorállomány: 29430 29430

honvédségi közalkalmazott: 14450 14450

mindösszesen: 61830 4100 65930

2. Az Országgyûlés felhívja a Kormányt, hogy az 1. pontban foglaltak

végrehajtásához szükséges létszámmódosításokra vonatkozó intézkedéseket tegye

meg.

3. Ez a határozat a kihirdetése napján lép hatályba, egyidejûleg a Magyar

Honvédség 1995. és 1996. év végi részletes bontású létszámáról szóló 99/1995.

(X. 13.) OGY határozat hatályát veszti.

* Megjegyzés: Az 1. pont Rendelkezési állomány oszlopában szereplõ létszám a

Magyar Honvédségen kívül szolgálatot teljesítõ hivatásos állományt

foglalja magában.

Az 1. pontban szereplõ létszám nem tartalmazza a Honvédelmi

Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium hivatalai és

háttérintézményei, valamint a honvédelmi miniszter közvetlen

irányításával vagy felügyeletével mûködõ szervezetek

köztisztviselõi, közalkalmazotti, továbbá a felsõoktatási

tanintézetek 1-3. éves hallgatóinak létszámát, amely mindösszesen

2530 fõ.

INDOKOLÁS

A Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának irányairól

és létszámáról szóló 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat és a Kormány 2383/1995.

(XII. 7.) számú határozatával jóváhagyott középtávú terv alapján 1995.

december 01-jén megkezdõdött a Magyar Honvédség átalakítása középtávú

feladatainak végrehajtása.

A felsõ szintû állami döntések meghozatala óta számos, a honvédség

mûködését, további sorsát meghatározó körülmény megváltozott. Több olyan magas

szintû jogi dokumentum született, amely szükségessé tette a Magyar Honvédség

szervezetének átalakítását és ezzel egyidejûleg a létszámok átcsoportosítását.

Ilyenek különösen:

A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény, amelynek

következtében a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok a Magyar Honvédség

szervezeti elemeibõl és létszámából kiválva a mintegy 2680 fõbõl a csökkentés

végrehajtása után, 2360 fõvel kerültek a honvédelmi miniszter közvetlen

irányítása alá önálló országos hatáskörû szervekként. Ezen szervezeteknél a

sorállományú beosztások megszüntetésre kerültek és a helyettük rendszeresített

közalkalmazotti munkahelyek miatt az állományarányok módosultak.

Hasonlóan rendelkezett a felsõoktatási törvény a katonai felsõoktatási

intézmények tekintetében. A Magyar Honvédségnél korábban meglévõ mintegy 5480

fõbõl a csökkentés végrehajtása után 3230 fõ került a honvédelmi miniszter

közvetlen irányítása alá.

A 99/1995. (X. 13.) OGY határozatban megállapított 69812 fõbõl mintegy

1040 alkotta a Honvédelmi Minisztérium, a Kormányzati Frekvencia-gazdálkodási

Hivatal, valamint a Honvédelmi Minisztérium hivatalai és háttérintézményei

létszámát. A fent említettek miatt ez utóbbi létszám mintegy 6630 fõre

módosult.

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról

szóló 1996. évi XLIII. törvény ugyanakkor kimondja, hogy valamennyi a Magyar

Honvédségen kívül szolgálatot teljesítõ hivatásos katonával betölthetõ

beosztás is a Magyar Honvédség állományába tartozik. Ez a Magyar Honvédség

rendelkezési állományába visszahelyezett létszám azonban jelentõs mértékben

megbontja a 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat 5/a pontjában elõírt

létszámarányokat.

A határozati javaslat ezért tartalmazza külön bontásban a Magyar

Honvédség teljes állományának létszámát, valamint a Honvédelmi Minisztérium, a

Honvédelmi Minisztérium hivatalai és háttérintézményei, a honvédelmi miniszter

közvetlen irányításával mûködõ szervezetek hivatásos állományának létszámát,

de értelemszerûen nem foglalja magában ez utóbbi szervezetek köztisztviselõi

és közalkalmazotti, valamint a felsõoktatási tanintézetek 1-3. éves

hallgatóinak körét, amely mindösszesen 2530 fõ.

Az említett változások szükségképpen tükrözõdnek a Magyar Honvédség

összlétszámában, illetve érintik annak belsõ arányait is. Így indokolt a

Magyar Honvédség 1996. év végi részletes bontású létszámáról szóló

országgyûlési határozat felülvizsgálata és a létszámnak, valamint belsõ

arányainak a kialakult helyzethez igazodó megállapítása.

Tekintettel arra, hogy a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. tv. 5.§ (1)

bekezdés c) pontja és a 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat 11. pontja alapján a

létszámok megállapítása az Országgyûlés hatásköre, az országgyûlési határozat-

tervezet ennek kíván eleget tenni.

2

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H / 3439. számú

ORSZÁGGYÛLÉSI

HATÁROZATI JAVASLAT

a Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának

irányairól és létszámáról szóló 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat

módosításáról

Elõadó: Keleti György

honvédelmi miniszter

Budapest, 1996. november

Az Országgyûlés

...../1996. (.........) OGY

határozata

a Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának

irányairól és létszámáról szóló 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat

módosításáról

Az Országgyûlés a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. tv. 5.§ (1) bekezdés

b) pontja alapján a 88/1995. (VII. 6.) OGY határozatát a következõk szerint

módosítja:

1. A határozat 5. a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"5. a) A Magyar Honvédség, valamint a Honvédelmi Minisztérium, a

Honvédelmi Minisztérium hivatalai és háttérintézményei, a honvédelmi miniszter

közvetlen irányításával vagy felügyeletével mûködõ szervezetek békelétszáma

1998. végére nem lehet több, mint 60 ezer fõ. Ennek megfelelõen csökkenjen a

Magyar Honvédség szervezeteinek száma. A Magyar Honvédség szervezeteinél

szolgálatot teljesítõk létszámán belül a hivatásos katonák aránya a 33-34 %-

ot, a közalkalmazottaké a 13 %-ot közelítse meg. Ezzel egyidejûleg a

legénységi állományon belül növekedjen a szerzõdéses katonák száma. A

honvédség hadilétszáma a békelétszámnak mintegy háromszorosa legyen."

2. A határozat 5. b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"5. b) Kerüljön átalakításra a Magyar Honvédség felsõ szintû vezetése és

ezzel összhangban a békevezetés rendszere, csökkenjen a középszintû vezetõ

szervek száma és létszáma. Ennek megfelelõen a Magyar Honvédség Parancsnoksága

alakuljon Honvéd Vezérkarrá, jöjjön létre a Szárazföldi Vezérkar -

alárendeltségében kettõ hadosztály-parancsnoksággal -, a Légierõ Vezérkar,

valamint az anyagi-technikai biztosítás szerveinek vezetésére az MH

Logisztikai Fõigazgatóság. Az új szervezetek létrehozásával egyidejûleg

szûnjön meg a Gépesített Hadtestparancsnokság, a Légvédelmi

Hadtestparancsnokság, valamint a Központi Rendeltetésû Szervezetek

Parancsnoksága."

3. Ez a határozat a kihirdetése napján lép hatályba.

INDOKOLÁS

A Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának irányairól

és létszámáról szóló 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat kihirdetése óta több

olyan magas szintû jogszabály született, amelyek elõírásainak megfelelõen nagy

létszámú szervezeteket kellett átcsoportosítani a Magyar Honvédség

állományából a honvédelmi miniszter közvetlen irányítása, felügyelete alá.

Ilyen különösen a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV.

törvény, amelynek következtében a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok a

Magyar Honvédség szervezeti elemeibõl és létszámából kikerülve önálló

országos hatáskörû szervekké váltak. Hasonlóan rendelkezett a felsõoktatási

törvény a katonai felsõoktatási intézmények tekintetében.

A 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat 5/a pontjára vonatkozó módosító

javaslat a határozatban 1998. év végére elõírt létszám 60 ezer fõs felsõ

határát - a változásoknak megfelelõen - ezen szervezetek figyelembe vételével

állapítja meg.

A határozat ugyanezen pontjában megfogalmazott állományarányokra történõ

beállás a végrehajtás során számos problémát vetett fel. A szükségesnél

lényegesen kevesebb jól képzett tiszthelyettes áll rendelkezésre, ugyanakkor

a tiszti beosztások csökkentése következtében képzett tisztek kerülnének

elbocsátásra. A megfelelõ mennyiségû és minõségû zászlós és tiszthelyettes

állomány felkészítése, kiképzése csak hosszabb távon, több éves folyamat

eredményeképpen valósítható meg. Ezért ebben az átmeneti idõszakban célszerû

és a Magyar Honvédség mûködése szempontjából szükséges a két állománykategória

- a tisztek, valamint a zászlósok és tiszthelyettesek - létszámának együttes,

hivatásos állományként történõ tervezése, kezelése. Ez a megoldás lehetõvé

teszi, hogy idõlegesen a fontos, a honvédség mûködéséhez szükséges

szakbeosztások mind tisztekkel, mind tiszthelyettesekkel feltölthetõk

legyenek. A hivatásos állománycsoport létszámarányának összevont meghatározása

nagyobb mozgási lehetõséget biztosít a katonai vezetés számára az átalakítás

személyügyi gondjainak, a csapatbeosztások feltöltésének megoldásában. Erre

irányul a határozat 5/a pontjának további részére vonatkozó módosító javaslat.

A honvédség felsõ szintû vezetési rendjének átalakítása és a békevezetés

új rendszerének kialakítása során fokozott mértékben érvényesülnek a NATO-hoz

való csatlakozás követelményei. A vezetõ szervek és a vezetési módszerek a

javasolt változtatással egyre inkább megfelelnek a NATO hasonló szervezetei

felépítésének és vezetési eljárásainak. Az illeszkedési folyamat megkívánja a

régebbi szabályozások felülvizsgálatát, ezen belül a Magyar Honvédség hosszú,

valamint középtávú átalakításának irányairól és létszámáról szóló 88/1995.

(VII. 6.) OGY határozat 5/b pontjának módosítását.

Az elõzõekben említett magas szintû jogszabályok elõírásainak megfelelõ

változások olyan szervezeti módosulásokat eredményeztek a Magyar Honvédségnél,

amelyek indokolják a Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú

átalakításának irányairól és létszámáról szóló 88/1995. (VII. 6.) OGY

határozat 5/a és 5/b pontjának a kialakult helyzethez igazodó módosítását.

Eleje Honlap