1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3482..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 85. § (2) bekezdése alapján - benyújtom a lakások és helyiségek

bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló

1993. évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot az alábbiak

szerint:

1996. évi ... törvény

a lakások és helyiségek bérletére,

valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló

1993. évi LXXVIII. törvény módosításáról

1.§

A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó

egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 85.

§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A lakás fekvése szerint illetékes önkormányzat köteles 1998. december 31-

ig a kényszerbérlõ részére önkormányzati cserelakás bérbeadását felajánlani."

2.§

A Lt. 85. §-a a következõ (3) és (4) bekezdésekkel egészül ki:

"(3) Az elhelyezésre jogosult kényszerbérlõ által fizetendõ lakáshasználati

díj mértéke nem haladhatja meg az önkormányzat rendelete alapján az

önkormányzati lakásra megállapítható lakbér kétszeresének mértékét.

(4) A (3) bekezdés rendelkezése a

a) szabad megállapodással

b) bírói ítélettel

megállapított lakáshasználati díjakra nem vonatkozik.

3.§

E tövény kihirdetésének napján lép hatályba.

INDOKLÁS

Az 1. §-hoz

A Lt. 85.§ (1) bekezdése a kényszerbérletek megszüntetését - a kényszerbérlõk

elhelyezését - cserelakás felajánlásával, vagy pénzbeli térítéssel

önkormányzati hatáskörbe utalta 1996. december 31-i határidõvel.

E törvényi kötelezettségnek az önkormányzatok többsége az elmúlt három éves

idõszak alatt sem idõarányosan, sem a folyó év augusztus 31-i állapotot jelzõ

Összesítõ szerint nem tett eleget, nem tudott eleget tenni.

A Fõvárosban az elbírált 1745 kényszerbérletbõl 662 bérlet megszüntetésére

került sor, ami a teljes érték 38 %-a. Országosan, becsült adatok szerint, ez

az arány mindössze 25-30 %.

Budapesten még újabb kérelmek növelik az eddigi kényszerbérletek számát, és

megközelítõleg 1100 megoldatlan; vidéken óvatos becslések szerint 1500

elhelyezés húzódik át a következõ évekre. A hátralevõ három hónap alatt a

törvényi kötelezettség végrehajtására az önkormányzatok objektív okok miatt -

mivel nem áll rendelkezésükre pillanatnyilag a kényszerbérlõk rendelkezésére

bocsátható cserelakás - nem képesek. Az önkormányzatok illetékesei szerint a

probléma végleges rendezésére várhatóan csak 1998. közepén vagy végén kerülhet

sor.

A törvényi határidõ közeledte és a megoldatlan, áthúzódó ügyek magas száma

indokolja a törvény módosítását és egyben lehetõséget nyújt arra, hogy az

Országgyûlés átfogó értékelés alapján döntsön a kényszerbérletek felszámolását

elõsegítõ rendelkezésekrõl.

A határidõ törvényi módosítása elkerülhetetlen. Sem a belügyminisztériumi

állásfoglalások, miszerint "nem jogvesztõ hatályú a december 31-i határidõ

lejárta", sem a miniszteri válaszok nem pótolhatják az egységes értelmezéshez

jogilag is indokolt, törvény által meghatározott újabb határidõ kihirdetését.

Az Alkotmánybíróság számos határozatának indoklása kifejti, hogy "a

jogállamiság alapvetõ követelménye a jogbiztonság". A jogbiztonság alkotmányos

követelménye "megköveteli a kiszámíthatóságot, az elõreláthatóságot", azt,

hogy az érintettek a szabályozás végsõ idõpontjával biztonsággal

számolhassanak. Ezeket az alkotmányos követelményeket elsõdlegesen a

jogalkotásnak kell érvényre juttatnia. A határidõ törvényi módosítása nélkül

az érintett állampolgárok jogbizonytalansága tovább növekszik, fokozva a

feszültségeket és a kényszerbérlõk amúgy is kiszolgáltatott helyzetét.

A 2. §-hoz

Általános tendencia, hogy a bérbeadók a lakbéremelés eszközével kényszerítik

kényszerbérlõiket a mielõbbi elköltözésre. Az önkormányzatok árhatósági

jogkörükben megalkotott rendeleteikkel korlátozzák ugyan a piaci

lakbérköveteléseket, de még a fõvárosi önkormányzatok is teljesen eltérõen

határozzák meg a maximális mértéket. Ebbõl kifolyóan országos szinten a

kényszerbérlõk lakbérterhei szélsõségesen eltérõek.

Már az átlagosan 150 %-kal emelt önkormányzati lakbérek kétszeres-négyszeres

mértéke is havi 5-15 ezer Ft lakbért jelent, de az éves forgalmi érték 6-8 %-

ában meghatározott lakbérterhek elérhetik a 20-30 ezer Ft-os összeget is.

Természetesen ez az összeg a többnyire idõs, nyugdíjas kényszerbérlõknek

megfizethetetlen.

A bírósági ítéletekhez kötelezõen irányadók a helyi rendeletek. Így bár a

bírói gyakorlat, fõként a mûszaki állapot figyelembevételével általában 15-20

%-kal csökkenti a maximált mértéket, azonban a még így is magas lakbér és

egyéb rezsi-terhek nagymértékben rontják a kényszerbérlõk életkörülményeit.

Budapest, 1996. november 12.

Molnár Gyula Dr. Szabó Lajos Mátyás Csizmár Gábor

Eleje Honlap