1
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
H/3483.. számú
ORSZÁGGYÛLÉSI HATÁROZATI JAVASLAT
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveirõl, a
kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszerérõl
Elõadó: Dr.Baja Ferenc
Környezetvédelmi és
területfejlesztési miniszter
Budapest, 1996. november
Az Országgyûlés
......../1996.(........) OGY határozata
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveirõl, a
kedvezményezett
területek besorolásának feltételrendszerérõl
Az Országgyûlés a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi
XXI. törvény 6. § e) pontja alapján a területfejlesztési támogatások és a
decentralizálás elveirõl, a kedvezményezett területek besorolásának
feltételrendszerérõl az 1997-1999. évekre a következõ határozatot hozza:
I.
A területfejlesztési támogatások átfogó elvei
1. A területfejlesztési célkitûzések elérése érdekében a különbözõ
elkülönített állami pénzalapokat, fejezeti célelõirányzatokat és egyéb állami
pénzeszközöket, pénzügyi kedvezményeket összehangolva kell mûködtetni és
felhasználni.
2. A központi támogatások térségenkénti és fejlesztési célonkénti halmozódása
a területfejlesztés támogatási elveivel összhangban történjen. Ennek érdekében
mind országos, mind térségi szinten biztosítani kell a támogatások koordinált
felhasználását, illetve a felhasználások átláthatóságát.
2.1. A regionális és megyei területfejlesztési programok állami támogatását
alapvetõen a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi
XXI. törvényben nevesített pénzügyi eszközökkel - területfejlesztési
célelõirányzat, önkormányzati szabályozás keretében mûködõ területi
kiegyenlítést szolgáló fejlesztési támogatás - szükséges elõsegíteni.
Az Országgyûlés e területfejlesztési eszközrendszer korszerûsítése érdekében:
a) szükségesnek tartja a decentralizált döntési rendszerben mûködõ
eszközök növelését, és egyidejûleg a központi döntési körben mûködõ
eszközöknek a legsúlyosabb helyzetû térségek többlettámogatására való
koncentrált felhasználását;
b) egyetért azzal, hogy a decentralizált döntési rendszerben mûködõ
pénzeszközök megyék közötti differenciált elosztása az eddiginél
fokozottabban segítse a legsúlyosabb helyzetû, hátrányos megyék
fejlesztési programjainak megvalósítását;
c) az átfedések kiküszöbölése érdekében indokoltnak tartja, hogy a
területi gazdaságfejlesztési-, munkahely-teremtési célokat elsõdlegesen a
területfejlesztési célelõirányzat, az önkormányzatok kommunális jellegû
infrastrukturális fejlesztését pedig az önkormányzati szabályozás
keretében mûködõ területi kiegyenlítést szolgáló támogatás finanszírozza.
2
2.2. A területfejlesztési támogatásoknál fokozatosan át kell térni a
programfinanszírozásra. A pénzügyi szabályozás ösztönözze a hosszú távú
regionális illetve megyei területfejlesztési koncepciók alapján kidolgozott
és jóváhagyott fejlesztési programok megvalósítását.
3. A területfejlesztés kormányzati, regionális és megyei fejlesztési
programjait az államháztartás fejlesztési célú eszközeinek összehangolt
felhasználásával szükséges elõsegíteni. Ennek érdekében a támogatások
odaítélésének folyamatába be kell vonni a megyei területfejlesztési
tanácsokat. A koordináció javítása érdekében a fejlesztési célú
államháztartási pénzügyi eszközrendszer teljes körû átvilágítása, az
indokolatlan átfedések kiküszöbölése, az eljárási és ellenõrzési rendszerek
közelítése, a területi kiegyenlítés követelményeinek erõsítése, továbbá az EU
állami támogatásokra vonatkozó elõírásainak, illetve ajánlásainak
figyelembevétele szükséges.
4. Az államháztartás fejlesztési célú eszközeinek a felhasználása során a
területfejlesztésben adható támogatások elsõsorban az egyes térségek gazdasági
fejlõdését szolgálják, ugyanakkor biztosítani kell a fejlesztésekhez
kapcsolódó oktatási, képzési, marketing és egyéb kísérõ programok
társfinanszírozási lehetõségét is.
5. A települések közötti jelentõs különbségek mérséklése érdekében - az
önkormányzati szabályozás keretében - külön normatív támogatással segíteni
szükséges az elmaradott és súlyos foglalkoztatási gondokkal küszködõ
települések önkormányzatait, település szintû vizsgálatok alapján történt
besorolás szerint.
II.
A területfejlesztési célelõirányzatok decentralizálásának elvei
1. Az országos jelentõségû, több megyét érintõ fejlesztési célok és programok
támogatását a területfejlesztési költségvetési elõirányzat központi pénzügyi
kerete, a térségi fejlesztési célok támogatását a megyei területfejlesztési
tanácsok decentralizált pénzügyi keretei biztosítsák.
2. A területfejlesztési célelõirányzatok decentralizált kereteit (a
területfejlesztési célelõirányzat 50 %-a, és a területi kiegyenlítést szolgáló
fejlesztési célú támogatások) elsõsorban a megyék fejlettségi szintje és
lakónépessége, valamint a kedvezményezett térségek lakónépessége alapján kell
meghatározni.
3. A decentralizált keretek megyénként differenciáltan kerüljenek
megállapításra. A differenciálásnál
a.) a területfejlesztési célelõirányzat tekintetében
- a megye lakónépességét, a decentralizálható pénzeszközök 20 %-a;
- a megye fejlettségét mutató egy fõre jutó bruttó nemzeti termék (GDP)
mutatót a
népességaránnyal súlyozva, a decentralizálható pénzeszközök 30 %-a (2.
sz.
melléklet);
3
- a kedvezményezett térségek lakónépességének számát, a decentralizálható
pénzeszközök 50 %-a;
b.) a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások
tekintetében
- a megye fejlettségét mutató egy fõre jutó bruttó nemzeti termék (GDP)
mutatót, a
decentralizálható keret 50 %-a;
- a kedvezményezett térségek lakónépességének számát, a decentralizálható
keret
50 %-a
mértékéig kell figyelembe venni.
III.
A területfejlesztési célelõirányzatok felhasználásának irányelvei
1. A területfejlesztést szolgáló kiemelt pénzügyi elõirányzatok felhasználása
a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI. törvényben
meghatározott célokkal összhangban segítse elõ a gazdaság fejlõdését
megalapozó, a fenntartható fejlõdés követelményeit biztosító
területfejlesztési koncepciók és programok megvalósítását.
Ennek érdekében kiemelten támogatni kell:
- az ország társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott területein a
gazdaság
megerõsödését, a foglalkoztatást elõsegítõ fejlesztéseket és a
gazdaságfejlesztéssel
összefüggõ infrastrukturális fejlesztéseket;
- a legsúlyosabb foglalkoztatási problémákkal küzdõ körzetekben, és a
szerkezet-
átalakítás térségeiben gazdasági szerkezetváltást segítõ hatékony
munkahely-
teremtést illetve annak megtartását;
- a gazdasági és infrastrukturális fejlesztéseket azokban a térségekben,
amelyekben a
társadalmi és gazdasági elmaradottság súlyos munkanélküliséggel társul;
- a mezõgazdasági és vidékfejlesztés térségeiben a biotermékek
elõállítását, a
munkahelyteremtõ beruházásokat, különös tekintettel a mezõgazdasági
termékek
feldolgozását biztosító fejlesztéseket, az agrárintegrációt és az ezek
mûködtetéséhez
kapcsolódó termelõ infrastrukturális fejlesztéseket;
- az innovációs létesítmények létesítését, illetve elõkészítését a
megfelelõ tudományos
és szellemi háttérrel rendelkezõ központokban;
- vállalkozói övezetek kialakítását;
- nemzetközi egyezmények alapján a határmenti térségek fejlesztését.
2. A támogatások szolgálják a helyi és regionális természeti, társadalmi,
gazdasági, humán és termelõ, infrastrukturális erõforrások jobb hasznosítását
és a gazdaság szerkezeti átalakítását. Ezzel az új, értéktermelõ tevékenységek
meghonosítását, a kisvállalkozások beindulását segítõ feltételek javítását.
A támogatások is erõsítsék a területi kötõdést, a kulturális örökség
megõrzését is szolgáló helyi és regionális kezdeményezõkészség kialakulását, a
szakmai hagyományok felélesztését.
4
A támogatás csak olyan fejlesztések megvalósításához adható, amelyekkel együtt
a környezet terhelése nem haladja meg az életfenntartó ökoszisztéma
terhelhetõségét.
3. A területfejlesztési célelõirányzat felhasználása során prioritást kell
biztosítani a kormányzati regionális és válságkezelõ programokba illeszkedõ
fejlesztéseknek.
4. A támogatható célok és területek meghatározásánál ügyelni kell a források
és igények összhangjának megteremtésére, a pályázati célokat a források és
térségi adottságok, illetve fejlesztési célok függvényében kell meghirdetni.
5. Mindezeket figyelembe véve a következõ térségi programok, illetve
fejlesztések támogatandók a területfejlesztési célelõirányzatból:
- munkahelyteremtõ beruházások és a meglévõ foglalkoztatott létszám
megõrzését
szolgáló piac- és termékváltást elõsegítõ fejlesztések;
- vállalkozásokat segítõ innovációs központok, inkubátorházak, ipari
parkok
kiépítése és munkahelyteremtéssel járó humán infrastruktúra-
fejlesztések;
- térségi fejlesztési programok, a helyi társadalom fejlõdését,
önszervezõdését
elõsegítõ programok készítése;
- biotermékek elõállításához kapcsolódó és az agrárintegrációt elõsegítõ
fejlesztések;
- a gazdasági fejlesztéssel összefüggõ, vállalkozásokat segítõ termelõ
infrastrukturális
beruházások, így elsõsorban térségi jelentõségû energia-, közlekedés-,
víz- és
szennyvízrendszerek kiépítését, a hírközlést, a térségi hulladék
elhelyezését és
kezelését szolgáló fejlesztések;
- más jogszabályokban meghatározott vállalkozási övezetekben megvalósuló
fejlesztések;
- speciális, a helyi gazdasági fejlõdést elõsegítõ célprogramokhoz,
részfoglalkoztatást
segítõ közmunka-programokhoz, közhasznú munkavégzéshez kapcsolódó
fejlesztések;
- a falusi idegenforgalom fejlesztése.
6. A területi kiegyenlítést szolgáló támogatásokat az önkormányzatok a
következõ fejlesztések érdekében vehetik igénybe:
- a településeken vagy annak egyes területein a termelõ infrastruktúra
kiépítéséhez;
- a megszûnt mezõgazdasági szervezetektõl átvett bel- és külterületi
meglévõ
infrastrukturális hálózatok felújításához, fejlesztéséhez, beleértve a
mezõgazdasági
tevékenységhez szükséges bekötõ-, összekötõ utak kiépítését és
felújítását;
- a felszíni vízelvezetõ rendszerek kiépítéséhez, felújításához és a
holtágak
rehabilitációjához;
- ipari területek elõkészítéséhez;
5
- infrastrukturális fejlesztési és környezetvédelmi célú közhasznú munkák
dologi és
felhalmozási költségeihez történõ hozzájáruláshoz;
- a turizmushoz, természetvédelemhez és szociális foglalkoztatáshoz
kapcsolódó
önkormányzati fejlesztésekhez;
- a céltámogatásoknál a saját forrás kiegészítéséhez.
7. A támogatások felhasználásánál elsõdlegesen azokat a célokat kell
támogatni, amelyek térségi összefogással valósulnak meg.
8. A területfejlesztési célelõirányzat központi kerete a mûködtetési, a
tervezési és a kutatás-fejlesztési feladatok finanszírozása mellett
biztosítson támogatást:
- az Európai Unió által támogatott fejlesztési programokhoz;
- az innovációs programokhoz, vállalkozói övezetek, ipari parkok,
inkubátorházak
fejlesztési programjához;
- más központi alapokkal közös finanszírozással meghirdetett fejlesztési
programokhoz;
- több megyét érintõ regionális fejlesztési koncepciók és programok
megvalósításához;
- a megyei fejlesztési programok támogatásához, azok minõsége illetve a
források
függvényében;
- a jelentõs, legalább 100 munkahelyet teremtõ fejlesztésekhez.
9. Az állami forrásokból a fejlesztésekhez, beruházásokhoz együttesen
nyújtható támogatások elérhetõ felsõ határát - ha törvény vagy más jogszabály
másképp nem intézkedik - a megyénként egy fõre jutó bruttó nemzeti termék
(GDP) figyelembevételével a következõk szerint kell meghatározni:
a) azokban a megyékben, amelyeknél az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék
(GDP)
nem éri el az országos átlag 75 %-át az együttesen elérhetõ
támogatások felsõ
határa
- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított
fejlesztéseknél,
beruházásoknál a fejlesztési költségek 100 %-a;
- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által
megvalósított
fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ költségek 75 %-a;
b) azokban a megyékben, amelyeknél az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék
(GDP)
az országos átlag 75-100 %-a között van
- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított
fejlesztéseknél,
beruházásoknál költségek 80 %-a;
- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által
megvalósított
fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ költségek 70 %-a;
c) azokban a megyékben, amelyeknél az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék
(GDP)
az országos átlag 100-125 %-a között van
6
- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított
beruházásoknál a fejlesztési költségek 70 %-a;
- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által
megvalósított
fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ költségek 60 %-a;
d) azokban a megyékben, ahol az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék (GDP)
meghaladja az országos átlag 125 %-át
- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított
beruházásoknál a fejlesztési költségek 60 %-a;
- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által
megvalósított
fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ költségek 50 %-a.
IV.
A kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszere
1. Kedvezményezett térségként a következõ térségtípusokat kell meghatározni:
- társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek;
- tartósan munkanélküliséggel sújtott térségek;
- az ipari szerkezet-átalakítás térségei;
- a mezõgazdasági vidékfejlesztés térségei.
2. A Kormány a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI.
törvény 27. § (1) bek. b) pontban meghatározott feladatát, az egyes térségek
meghatározását a vonzáskörzeten alapuló statisztikai körzet vizsgálata alapján
végezze el, a megyei jogú városok statisztikai vonzáskörzeteit a megyei jogú
város mutatói nélkül kell vizsgálni.
3. A térségek besorolásánál figyelembe kell venni a demográfiai, foglalkozási,
foglalkoztatási, gazdasági, infrastrukturális ellátottsági és egyéb speciális
mutatókból képzett komplex mutatót.
A komplex mutató kiszámításánál használt adatok körét az 1. sz. melléklet
tartalmazza.
4. Társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségnek kell minõsíteni
azokat a statisztikai vonzáskörzeteket, amelyek az 1. sz. mellékletben
szereplõ mind a 6 mutatószám csoportból képzett komplex mutatója nem éri el az
országos átlagot.
5. Tartós munkanélküliséggel sújtott térségnek kell minõsíteni azokat a
térségeket, amelyekben 1994., 1995. és 1996. években a tartós munkanélküliek
aránya mindhárom évben meghaladta az országos átlagot.
7
6. Az ipari szerkezet-átalakítás térségei közé kell besorolni azokat a
térségeket, amelyekben az iparban foglalkoztatottak aránya 1990-ben
meghaladta az országos átlag kétszeresét, továbbá az iparban foglalkoztatottak
arányának csökkenése 1990-1995. között, valamint a munkanélküliség 1996.
június 20-án az országos átlagot meghaladja.
7. A mezõgazdaság vidékfejlesztés térségei közé kell besorolni azokat a
térségeket, amelyeknek alacsony az urbanitás/ruralitás indexe (1. sz.
melléklet 6.1. pont), az 1990. évi népszámláláskor az országos vidéki átlagot
meghaladó volt az agrárfoglalkoztatási arány, az országos átlag alatt van az
egy fõre jutó személyi jövedelemadó alap és a munkanélküliség az országos
átlagot meghaladja.
8. Az önkormányzati szabályozás keretében társadalmi-gazdasági szempontból
elmaradottnak illetve munkanélküliséggel sújtottnak minõsített településeket a
területfejlesztési szempontból kedvezményezettnek kell tekinteni.
9. A kedvezményezett térségek lakónépessége ne haladja meg az ország
lakosságának 1/3-át. Amennyiben az 5., 6., 7., 8. pontban meghatározott
feltételek szerint a kedvezményezett kistérségek lakónépessége meghaladja az
ország lakosságának 1/3-át, az országos átlagtól való eltérés mértékét úgy
kell meghatározni, hogy összességében az 1/3-os felsõ határ teljesíthetõ
legyen.
10. A decentralizálásnál és a kistérségek besorolásánál alkalmazott mutatókról
és módszerekrõl tájékoztató kiadványt kell készíteni és a megyei
területfejlesztési tanácsok, valamint a területfejlesztésben érintett egyéb
szervezetek és intézmények rendelkezésére kell bocsátani.
1. sz. melléklet az ......./1996. OGY határozathoz
A kistérségek besorolásánál alkalmazott mutatók
1. Demográfiai mutatók:
1.1. népsûrûség 1995 december 31. fõ/km2
1.2. a vándorlások arányának évi átlaga 1990-1995 %-ban
1.3. vitalitási index (OECD statisztikai szabvány szerint, a 18-39 éves és a
18-59 éves
korosztály hányadosa, 1990)
2. Foglalkozási szerkezeti mutatók
2.1. mezõgazdasági
2.2. ipari
2.3. tercier szektor aktív keresõk aránya %-ban, az 1990-es népszámlálás
adatai alapján.
3. A foglalkoztatás változása és a munkanélküliség mutatói
3.1. ipari foglalkoztatottak számának változása 1990-95. (1990. 100 %)
3.2. munkanélküliek aránya %-ban, 1996. június 20.*
3.3. tartósan (180 napon túl) munkanélküliek aránya %-ban, 1994. december 20.*
3.4. tartósan (180 napon túl) munkanélküliek aránya %-ban 1995. december 20.*
3.5. tartósan (180 napon túl) munkanélküliek aránya %-ban 1996. június 20.*
4. Gazdasági mutatók
4.1. gazdasági szervezetek 1000 lakosra jutó száma 1995. december 31.
4.2. gazdasági szervezetek és egyéni vállalkozások együttes területi sûrûsége,
db/km2
1995. december 31.
4.3. gazdasági szervezetek változásának dinamikája 1992-95., 1992-100 %
4.4. mezõgazdasági egyéni vállalkozások 1000 lakosra jutó száma 1994. december
31.
4.5. Egy állandó lakosra jutó SZJA alapot képezõ jövedelem, Ft 1995.
4.6. Egy állandó lakosra jutó SZJA Ft, 1995.
5. Infrastrukturális mutatók
5.1. 1000 lakosra jutó telefon-fõállomások száma, db 1995. december 31.
5.2. 1000 lakosra jutó személygépkocsik száma, db 1995. december 31.
5.3. közüzemi vízhálózatba bekapcsolt lakások aránya %, 1995. december 31.
5.4. 1 km víz-vezetékhálózatra jutó csatornahálózat hossza, 1995. december 31.
5.5. kiskereskedelmi boltok 1000 lakosra jutó száma 1995. december 31.
5.6. a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák 1000 lakosra jutó
száma
1995. december 31.
2
6. Egyéb, speciális mutatók
6.1. az urbanitás/ruralitás indexe (az adott kistérség népességének hány %-a
él 120 fõ/km2-
nél nagyobb népsûrûségû településen) 1995. december 31.
6.2. egyetemi és fõiskolai tanulók aránya a lakónépességbõl 1990. január 1.
6.3. a népesség átlagos iskolai végzettsége, 10-évesnél idõsebb népesség által
elvégzett
átlagos osztály(évfolyam)szám 1990. január 1.
6.4. az 1990-1995. között épült lakások száma az 1995. december 31-ei
lakásállomány %-
ában.
* A regisztrált munkanélküliek száma a december 31-ei munkavállaló-korú
állandó népességre vetítve, kivéve 1996. június 20., ahol a vetítési alap
1995. december 31.
2.sz. melléklet az ....../1996. OGY határozathoz
Allokációs képlet
a felosztható területfejlesztési pénzeszközök megyékhez rendeléséhez
A megyéhez rendelt, decentralizált pénzeszköz összege adott felosztható alapok
mellett, annak egy fõre jutó GDP fajlagos mutatója és népességszáma alapján:
Dj = D (sum) = (D sum)
xjnj
______ yj
n
S xjnj
j = 1
Ahol: D (sum) = a megyék közti szétosztható összeg illetve annak
meghatározott része, Ft
Dj = j a megye rendelkezésére álló, decentralizált összeg Ft-ban (j =
1-19)
nj = j megye népesség száma 1995. január 1. fõ.
xj = j megye egy fõre jutó GDP-bõl képzett mutatója. Az x értéke
legmagasabb
a legkedvezõtlenebb megyében (1.00000), a legalacsonyabb
Budapesten (0.000)
xj nj = j megye népességszámának és súlyszámának szorzata
n
S xjnj = a 19 megye súlyozott népességszámának összege
j = 1
xj nj
______ = yj = j megye súlyozott népesség számának aránya a megyék
képzett
összes népesség számából %.
n
S xjnj
j = 1
Indoklás
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció irányelveirõl,
a kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszerérõl
szóló Országgyûlési Határozati javaslathoz
Általános indoklás
A fejlesztési célú államháztartási támogatások rendszere ma Magyarországon még
nem kiforrott.
A gazdaságfejlesztést, infrastruktúra-fejlesztést, foglalkoztatást,
területfejlesztést szolgáló fejezeti elõirányzatok, elkülönített állami
pénzalapok rendszere túlságosan széttagolt, indokolatlan átfedésekkel és
párhuzamosságokkal terhelt. Ezért indokolt a központi döntési körben mûködõ,
valamint a megyei területfejlesztési tanácsok decentralizált rendszerében
mûködõ támogatásokat összehangolni.
A fejlesztési támogatási rendszer fõ problémái a következõk:
- a támogatási célokat tekintve mind a gazdaságfejlesztést, mind a termelõ
infrastruktúra fejlesztését szolgáló támogatások között túlzott mértékûek az
átfedések és az egyes rendszerek közötti kölcsönös információáramlás csak
részben biztosított;
- a támogatások döntési rendszere sokrétû, a döntések sok esetben nem ott
születnek, ahol az azokhoz szükséges ismeretanyag rendelkezésre áll. A
döntési rendszereket különbözõ szintû jogszabályok szabályozzák, a
törvénytõl a miniszteri rendeletig;
- a pályázati rendszerben mûködõ támogatás iránti kérelmek beadásának,
elbírálásának rendszere, és idõbeni eljárási rendje is jelentõs eltéréseket
mutat. Ez akadályozza az azonos projektek több állami forrásból való
támogatásának átláthatóságát, ellenõrizhetõségét;
- az EU tagországokhoz viszonyítva a támogatásoknak csak viszonylag kis
hányada mûködik decentralizált döntési rendszerben. E téren elõrelépést
jelent a megyei területfejlesztési tanácsok létrejötte, ami felveti a
központi és decentralizált döntési rendszerek közötti kölcsönös
információáramlás szabályozásának szükségességét;
- a támogatási rendszerek többségében nem elégséges a területi kiegyenlítés
követelménye. Az országosan mûködõ rendszerek nem biztosítanak valóságos
többletpreferenciákat az ország elmaradott, illetve válságtérségeibõl érkezõ
pályázatoknak;
2
- a magyar gyakorlatban az állami támogatások halmozódása
alapvetõen nincs
szabályozva, illetve megoldatlan ennek ellenõrzése;
- a támogatási rendszer legtöbb elemében ma még nem biztosított a több éves
lefutású, döntõen beruházási projektek, illetve programok folyamatos
finanszírozása (kivételt képeznek a központi beruházások, valamint a címzett
támogatások);
Az állami támogatási rendszer EU konformitás irányába való átalakítását -
beleértve a regionális programok koordinált finanszírozási rendszerének
szélesebb körû bevezetését is -, fokozatosan szükséges megvalósítani. Az
átalakítás érinti a költségvetés fejezeti és címrendjének módosítását, a
költségvetési tervezés módszereinek áttekintését és a pályázati rendszerû
támogatások szabályainak teljes körû áttekintését. A fokozatos korszerûsítést
indokolja az is, hogy ha az ez évben megalakult megyei és regionális
területfejlesztési tanácsok 1997-ben dolgozzák ki területfejlesztési
programjaikat, azok figyelembe vételére csak az 1998. évi költségvetés
tervezése során lesz lehetõség.
Az 1997 évben javasolható konkrét korszerûsítési lépéseknél alapelvnek kell
tekinteni, hogy elsõdlegesen a különbözõ államháztartási pénzek koordinált,
átlátható felhasználásának lehetõségeit kell megteremteni, emellett meg kell
kezdeni, illetve fel kell gyorsítani a különbözõ források integrált
felhasználásán alapuló program-finanszírozási rendszer kidolgozását. A
programfinanszírozás elvének megfelelõ támogatási elvek teljes körû
érvényesítésére csak hosszabb távon lesz lehetõség, ezért a most benyújtott
Országgyûlési Határozati javaslat olyan szabályozásra tesz javaslatot, ami
biztosítja a fokozatos átmenetet a programfinanszírozás rendszerébe.
Részletes indoklás
az I. fejezethez
A Határozati javaslat I. fejezete az általános támogatási elvekben az
általános indoklásban bemutatott támogatási rendszer fõbb problémáinak
fokozatos megoldására tesz javaslatot.
a II. fejezethez
Az Európai Unióban az elmaradott régiókat az egy fõre jutó GDP alapján
határozzák meg, ha azok az EU átlag 75 %-át nem érik el.
Az 1 fõre jutó bruttó nemzeti termék alacsony szintje együtt jár a lakosság
alacsony jövedelemi viszonyaival, és összefüggés mutatható ki a
munkanélküliséggel is. Alapvetõ feladat ezért a gazdasági növekedés
elõmozdítása mind a munkahelyteremtéssel, mind a munkahelyek létesítéséhez
szorosan kapcsolódó infrastrukturális feltételekkel. Ezért a
területfejlesztési célelõirányzat decentralizálásának egyik fõ szempontja a
gazdasági elmaradottságot jelzõ GDP.
3
A megyei fajlagos GDP értéke, mint a fejlettséget illetve az elmaradottságot
jelzõ érték az egész megye általános gazdasági helyzetét mutatja. A területi
fejlettségbeli különbségek azonban megyén belül is jelentõsek, és a hátrányos
vagy többszörösen hátrányos helyzetû térségek kiterjedése eltérõ, így
jelentõsen különböznek az egyes megyék a hátrányos körülményekkel, rossz
esélypozíciókkal érintett lakónépesség számában. Ez indokolja, hogy a
kedvezményezett területek lakónépességének száma a decentralizált pénzügyi
keretek meghatározásának szempontja legyen.
a III. fejezethez
A területfejlesztés alapvetõ feladata a társadalmi-gazdasági szempontból
elmaradott, az ipari szerkezet-átalakítás és a mezõgazdasági vidékfejlesztés
térségeinek, továbbá a tartós munkanélküliséggel sújtott térségeknek a
fejlesztése, felzárkóztatása. Ennek érdekében kell történnie a gazdaság
szerkezet-átalakításának és a gazdasági növekedés beindításának. A
gazdaságfejlesztés támogatása kihat a jövedelemtermelésre, közvetve növeli a
lakosság tõkeerejét a vállakozások továbbfejlesztésére, újak szervezésére.
Ezért célszerû, hogy a területfejlesztési célelõirányzat felhasználásánál
prioritást kapjon a munkahelyteremtés és a munkahelyek megõrzése, a
gazdaságfejlesztést elõsegítõ infrastrukturális, innovációs stb. programok
támogatása.
A források felhasználásának hatékonyságát, az eszközök takarékosabb
felhasználását segítheti az egymásra épülõ vállalkozói, infrastrukturális
programok kidolgozása és megvalósítása. Az ebben rejlõ elõnyök kihasználása
érdekében szükséges e programok megkülönböztetett elbírálása.
A területi kiegyenlítést szolgáló támogatás a területfejlesztési szempontból
kedvezményezett térségekben mûködõ önkormányzatok termelõ infrastruktúra
kiépítéséhez nyújt támogatást. Az ezekben a térségekben mûködõ
önkormányzatoknál a térség alacsony jövedelemteremtõ képessége miatt, az
infrastrukturális elmaradottság felszámolásához rendelkezésre álló helyi
források nem kielégítõek. A jelenlegi infrastrukturális ellátottsági színvonal
mellett az új vállalkozások létrehozása, a gazdasági növekedés megindulása nem
várható. A felzárkóztatás és a gazdaság infrastrukturális feltételeinek
javítása érdekében indokolt a kiegyenlítõ támogatási rendszernek a
mûködtetése.
A területfejlesztési célelõirányzat központi kerete szolgál a megyei kereteket
túllépõ országos jelentõségû fejlesztések támogatására. Emellett figyelembe
kell venni azt is, hogy egyes fejlesztések támogatási igénye meghaladja az
adott megyére jutó decentralizált keretek mértékét. Az Európai Unió által
támogatott fejlesztési programok megvalósítása is központi támogatást igényel.
Az innovációs programok, vállalkozói övezetek, ipari parkok megvalósításának
támogatási igénye meghaladja a decentralizált keretekbõl nyújtható támogatási
lehetõségeket. Létrehozásuk sorrendjét központi döntésekkel kell meghatározni,
és azokhoz a támogatást biztosítani.
4
A megyei jövedelemtermelõ képesség alapvetõen befolyásolja a fejlõdés ütemét.
A jövedelemtermelõ képességet mutató egy fõre jutó GDP-hez javasoljuk kötni a
több állami forrásból adható támogatások együttes mértékét. Ez a
differenciált, összevont támogatási mérték jelentheti az esélyegyenlõség
megteremtésének közelítését, illetve biztosítja a fejlesztések halmozódásának
területi szempontú szabályozását.
a IV. fejezethez
A kedvezményezett kistérségek meghatározásánál a statisztikai vonzáskörzetek
vizsgálatát azért javasoljuk, mert a statisztikai vonzáskörzetek viszonylag
stabil, az egész országot lefedõ rendszert alkotnak.
A javasolt kedvezményezett térségtípusok lényegében megegyeznek az Európai
Unióban is alkalmazott térségi formákkal. A területfejlesztésrõl és
területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI. törvény meghatározta a társadalmi-
gazdasági szempontból elmaradott, az ipari szerkezet-átalakítási, a
mezõgazdasági és vidékfejlesztési térségek fogalmát. Magyarországon jelenleg
indokolt kiemelten kezelni a tartós munkanélküliséggel sújtott térségeket,
mivel az elhúzódó munkanélküliség felszámolása, az abból eredõ hátrányok
oldása érdekében ezeknek a térségeknek a támogatása is indokolt.
A térségtípusok vizsgálatára az 1. sz. mellékletben szereplõ 6 mutató
csoportot javasoljuk.
A társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térséget egy komplex mutatószám
rendszerrel javasoljuk meghatározni, amely magában foglalja a gazdasági, az
infrastrukturális, a foglakoztatási, a demográfiai és egyéb speciális
jellemzõket. A mutatók kiválasztásának alapvetõ szempontja az volt, hogy
valamennyi kistérségre egyaránt rendelkezésre álljanak és megfelelõen
jellemezzék a kistérségek átfogó helyzetét. Az alkalmazott módszernél a
mutatók alapján a térségek egymással kerültek összevetésre, így a relatív
különbségek alapján a hátrányos helyzet kellõen bemutatható.
A tartós munkanélküliséggel sújtott térségeknél a meghatározás alapja a
munkanélküliség aránya és tartóssága. Az a kistérség kerül ebbe a
kedvezményezett térségtípusba, amelyekben a tartós - 180 napon túli -
munkanélküliség az elmúlt 3 év mindegyikében meghaladta az országos átlagot.
Az ipari szerkezet-átalakítás térségeiben az egyoldalú ipari struktúra miatt a
foglalkoztatottak száma erõsen csökkent, amelyet erõsített az, hogy bel- és
külföldi vállalkozások a kedvezõbb adottságú térségekbe települtek. Ezeknek a
térségeknek a meghatározásánál az iparban foglalkoztatottak számának a
változása illetve a munkanélküliség helyzete a meghatározó. Ipari térségnek
azokat a kistérségeket tekintjük, amelyekben 1990-ben az iparban
foglalkoztatottak aránya az országos átlag kétszeresét meghaladta. Ezek közül
"ipari szerkezet-átalakítás térségei" címen a területfejlesztés szempontjából
kedvezményezett térségként azokat a kistérségeket javasoljuk meghatározni,
amelyekben az iparban foglalkoztatottak arányának csökkenése, és a
munkanélküliség az országos átlagot meghaladja.
5
A mezõgazdasági és vidékfejlesztés térségeit a kedvezményezett térségek között
azért javasoljuk meghatározni, mert az ország egyes kistérségeiben a gazdaság
és a jövedelem alapját a mezõgazdaság határozza meg. A jelenlegi
feltételrendszerben ezen térségek közül a legrosszabb helyzetûek strukturális
átalakításának a támogatása indokolt.
Ebbe a kedvezményezett formába kerülnek be azok a kistérségek, amelyekben az
agrárágazatban foglalkoztatottak aránya az országos vidéki átlagot meghaladja,
a munkanélküliség az országos átlag fölött, az egy fõre jutó SZJA az országos
átlag alatt van. Fontos a térség meghatározásánál, hogy milyen a
településszerkezete a kistérségnek, továbbá rendelkezik-e a térség olyan
központtal, amely befolyásolhatja a térség fejlõdését, illetve képes-e vonzani
olyan befektetéseket, amely a térség egészét fellendítheti. A
településhálózatot az urbanitás/ruralitás indexével javasoljuk figyelembe
venni.
Az 1996-ban érvényes térségi besorolást, a megyei jogú városok körzeteinek a
komplex mutatóját jelentõsen befolyásolta a város viszonylagos kedvezõ
helyzete. Ugyanakkor a városkörnyéki térség tényleges helyzete, leszámítva a
nagyváros közelségét, esetenként még rosszabb is, mint a nagyvárosoktól
távolabb esõ térségek helyzete.
A területfejlesztési támogatás irányelveirõl és a kedvezményezett területek
besorolásának feltételrendszerérõl szóló 84/1993. (XI.11.) Országgyûlési
Határozat alapján a kedvezményezett településekben 1993-ban az ország
lakosságának kb. 15 %-a élt. Az elmúlt években a kedvezményezett térségek,
települések köre folyamatosan növekedett. 1996-ban az ott élõk aránya már
meghaladta a 26 %-ot. A támogatási források szétaprózásának megakadályozása
érdekében a kedvezményezett térségek lakónépességének felsõ határát az ország
népességének egyharmadában határozza meg.
Indoklás
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció irányelveirõl valamint a
kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszerérõl szóló
Országgyûlési Határozati javaslathoz
Általános indoklás
A fejlesztési célú államháztartási támogatások rendszere ma Magyarországon még
nem kiforrott.
A gazdaságfejlesztést, infrastruktúra-fejlesztést, foglalkoztatást,
területfejlesztést szolgáló fejezeti elõirányzatok, elkülönített állami
pénzalapok rendszere túlságosan széttagolt, indokolatlan átfedésekkel és
párhuzamosságokkal terhelt. Ezért indokolt a központi döntési körben mûködõ,
valamint a megyei területfejlesztési tanácsok decentralizált rendszerében
mûködõ támogatásokat összehangolni.
A fejlesztési támogatási rendszer fõ problémái a következõk:
- a támogatási célokat tekintve mind a gazdaságfejlesztést, mind a termelõ
infrastruktúra fejlesztését szolgáló támogatások között túlzott mértékûek az
átfedések és az egyes rendszerek közötti kölcsönös információáramlás csak
részben biztosított;
- a támogatások döntési rendszere sokrétû, a döntések sok esetben nem ott
születnek, ahol az azokhoz szükséges ismeretanyag rendelkezésre áll. A
döntési rendszereket különbözõ szintû jogszabályok szabályozzák a törvénytõl
a miniszteri rendeletig;
- a pályázati rendszerben mûködõ támogatások iránti kérelmek beadásának,
elbírálásának rendszere, és idõbeni eljárási rendje is jelentõs eltéréseket
mutat. Ez akadályozza az azonos projektek több állami forrásból való
támogatásának átláthatóságát, ellenõrizhetõségét;
- az EU tagországokhoz viszonyítva a támogatásoknak csak viszonylag kis
hányada mûködik decentralizált döntési rendszerben. E téren elõrelépést
jelent a megyei területfejlesztési tanácsok létrejötte, ami felveti a
központi és decentralizált döntési rendszerek közötti kölcsönös
információáramlás szabályozásának szükségességét
- a támogatási rendszerek többségében nem elégséges a területi kiegyenlítés
követelménye. Az országosan mûködõ rendszerek nem biztosítanak valóságos
többletpreferenciákat az ország elmaradott, illetve válságtérségeibõl érkezõ
pályázatoknak;
- a magyar gyakorlatban az állami támogatások halmozódása
alapvetõen szabályozatlan, illetve megoldatlan ennek ellenõrzése;
- A támogatási rendszer legtöbb elemében ma még nem biztosított a több éves
lefutású, döntõen beruházási projektek, illetve programok folyamatos
finanszírozása (kivételt képeznek a központi beruházások, valamint a címzett
támogatások).
Az állami támogatási rendszer EU konformitás irányába való átalakítását, -
beleértve a regionális programok koordinált finanszírozási rendszerének
szélesebb körû bevezetését is - fokozatosan szükséges megvalósítani. Az
átalakítás érinti a költségvetés fejezeti és címrendjének módosítását, a
költségvetési tervezés módszereinek áttekintését és a pályázati rendszerû
támogatások szabályainak teljes körû áttekintését. A fokozatos korszerûsítést
indokolja az is, hogy ha az ez évben megalakult megyei és regionális
területfejlesztési tanácsok 1997-ben dolgozzák ki területfejlesztési
programjaikat, azok figyelembe vételére csak az 1998. évi költségvetés
tervezése során lesz lehetõség.
Az 1997 évben javasolható konkrét korszerûsítési lépéseknél alapelvnek kell
tekinteni, hogy elsõdlegesen a különbözõ államháztartási pénzek koordinált,
átlátható felhasználásának lehetõségeit kell megteremteni, emellett meg kell
kezdeni, illetve fel kell gyorsítani a különbözõ források integrált
felhasználásán alapuló program-finanszírozási rendszer kidolgozását. A
programfinanszírozás elvének megfelelõ támogatási elvek teljes körû
érvényesítésére csak hosszabb távon lesz lehetõség, ezért a most benyújtott
Országgyûlési Határozati javaslat olyan szabályozásra tesz javaslatot, ami
biztosítja a fokozatos átmenetet a programfinanszírozás rendszerébe.
Részletes indoklás
az I. fejezethez
A Határozati javaslat I. fejezete az általános támogatási elvekben az
általános indoklásban bemutatott támogatási rendszer fõbb problémáinak
fokozatos megoldására tesz javaslatot.
a II. fejezethez
Az Európai Unióban az elmaradott régiókat az egy fõre jutó GDP alapján
határozzák meg, ha azok az EU átlag 75 %-át nem érik el.
Az 1 fõre jutó bruttó nemzeti termék alacsony szintje együtt jár a lakosság
alacsony jövedelemi viszonyaival, és összefüggés mutatható ki a
munkanélküliséggel is. Alapvetõ feladat ezért a gazdasági növekedés
elõmozdítása mind a munkahelyteremtéssel, mind a munkahelyek létesítéséhez
szorosan kapcsolódó infrastrukturális feltételekkel. Ezért a
területfejlesztési célelõirányzat decentralizálásának egyik fõ szempontja a
gazdasági elmaradottságot jelzõ GDP.
A megyei fajlagos GDP értéke, mint a fejlettséget illetve az elmaradottságot
jelzõ érték az egész megye általános gazdasági helyzetét mutatja. A területi
fejlettségbeli különbségek azonban megyén belül is jelentõsek, és a hátrányos
vagy többszörösen hátrányos helyzetû térségek kiterjedése eltérõ, így
jelentõsen különböznek az egyes megyék a hátrányos körülményekkel, rossz
esélypozíciókkal érintett lakónépesség számában. Ez indokolja, hogy a
kedvezményezett területek lakónépességének száma a decentralizált pénzügyi
keretek meghatározásának szempontja legyen.
a III. fejezethez
A területfejlesztés alapvetõ feladata a társadalmi-gazdasági szempontból
elmaradott, az ipari szerkezetátalakítás, a mezõgazdasági vidékfejlesztés
térségeinek, továbbá a tartós munkanélküliséggel sújtott térségeknek
fejlesztése, felzárkóztatása. Ennek érdekében kell történnie a gazdaság
szerkezet átalakításának, és a gazdasági növekedés beindításának. A
gazdaságfejlesztés támogatása kihat a jövedelemtermelésre, közvetve növeli a
lakosság tõkeerejét a vállalkozások továbbfejlesztésére, újak szervezésére.
Ezért célszerû, hogy a területfejlesztési célelõirányzat felhasználásánál
prioritást kapjon a munkahelyteremtés és a munkahelyek megõrzése, a
gazdaságfejlesztést elõsegítõ infrastruktúrális, innovációs stb. programok
támogatása.
A források felhasználásának hatékonyságát, az eszközök takarékosabb
felhasználását segítheti az egymásra épülõ vállalkozói, infrastrukturális
programok kidolgozása és megvalósítása. Az ebben rejlõ elõnyök kihasználása
érdekében szükséges e programok megkülönböztetett elbírálása.
A területi kiegyenlítést szolgáló támogatás a területfejlesztési szempontból
kedvezményezett térségekben mûködõ önkormányzatok termelõ infrastruktúra
kiépítéséhez nyújt támogatást. Az ezekben a térségekben mûködõ
önkormányzatoknál a térség alacsony jövedelemteremtõ képessége miatt, az
infrastrukturális elmaradottság felszámolásához rendelkezésre álló helyi
források nem kielégítõek. A jelenlegi infrastrukturális ellátottsági színvonal
mellett az új vállalkozások létrehozása, a gazdasági növekedés megindulása nem
várható. A felzárkóztatás és a gazdaság infrastrukturális feltételeinek
javítása érdekében indokolt a kiegyenlítõ támogatási rendszernek a
mûködtetése.
A területfejlesztési célelõirányzat központi kerete szolgál a megyei kereteket
túllépõ országos jelentõségû fejlesztések támogatására. Emellett figyelembe
kell venni azt is, hogy egyes fejlesztések támogatási igénye meghaladja az
adott megyére jutó decentralizált keretek mértékét. Az Európai Unió által
támogatott fejlesztési programok megvalósítása is központi támogatást igényel.
Az innovációs programok, vállalkozói övezetek, ipari parkok megvalósításának
támogatási igénye meghaladja a decentralizált keretekbõl nyújtható támogatási
lehetõségeket. Létrehozásuk sorrendjét központi döntésekkel kell meghatározni,
és azokhoz a támogatást biztosítani.
A megyei jövedelemtermelõ képesség alapvetõen befolyásolja a fejlõdés ütemét.
A jövedelemtermelõ képességet mutató egy fõre jutó GDP-hez javasoljuk kötni a
több állami forrásból adható támogatások együttes mértékét. Ez a differenciált
összevont támogatási mérték jelentheti az esélyegyenlõség megteremtésének
közelítését, illetve biztosítja a fejlesztések halmozódásának területi
szempontú szabályozását.
a IV. fejezethez
A kedvezményezett kistérségek meghatározásánál a statisztikai vonzáskörzetek
vizsgálatát azért javasoljuk, mert a statisztikai vonzáskörzetek viszonylag
stabil az egész országot lefedõ rendszert alkotnak.
A javasolt kedvezményezett térségtípusok lényegében megegyeznek az Európai
Unióban is alkalmazott térségi formákkal. A területfejlesztésrõl és
területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI. törvény meghatározta a társadalmi-
gazdasági szempontból elmaradott, az ipari szerkezetátalakítási, a
mezõgazdasági és vidékfejlesztési térségek fogalmát. Magyarországon jelenleg
indokolt kiemelten kezelni a tartós munkanélküliséggel sújtott térségeket,
mivel az elhúzódó munkanélküliség felszámolása, az abból eredõ hátrányok
oldása érdekében ezeknek a térségeknek a támogatása is indokolt.
A térségtípusok vizsgálatára az 1. sz. mellékletben szereplõ 6 mutató
csoportot javasoljuk.
A társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térséget egy komplex mutatószám
rendszerrel javasoljuk meghatározni, amely magában foglalja a gazdasági, az
infrastrukturális, a foglakoztatási, a demográfiai és egyéb speciális
jellemzõket. A mutatók kiválasztásának alapvetõ szempontja az volt, hogy
valamennyi kistérségre egyaránt rendelkezésre álljanak és megfelelõen
jellemezzék a kistérségek átfogó helyzetét. Az alkalmazott módszernél a
mutatók alapján a térségek egymással kerültek összevetésre, így a relatív
különbségek alapján a hátrányos helyzet kellõen bemutatható.
A tartós munkanélküliséggel sújtott térségeknél a meghatározás alapja a
munkanélküliség aránya és tartóssága. Az a kistérség kerül ebbe a
kedvezményezett térségtípusba, amelyekben a tartós - 180 napon túli -
munkanélküliség az elmúlt 3 év mindegyikében meghaladta az országos átlagot.
Az ipari szerkezetátalakítás térségeiben az egyoldalú ipari struktúra miatt a
foglalkoztatottak száma erõsen csökkent, amelyet erõsített az, hogy bel- és
külföldi vállalkozások a kedvezõbb adottságú térségekbe települtek. Ezeknek a
térségeknek a meghatározásánál az iparban foglalkoztatottak számának a
változása illetve a munkanélküliség helyzete a meghatározó. Ipari térségnek
azokat a kistérségeket tekintjük, amelyekben 1990-ben az iparban
foglalkoztatottak aránya az országos átlag kétszeresét meghaladta. Ezek közül
"ipari szerkezetátalakítás térségei" címen a területfejlesztés szempontjából
kedvezményezett térségként azokat a kistérségeket javasoljuk meghatározni,
amelyekben az iparban foglalkoztatottak arányának csökkenése, és a
munkanélküliség az országos átlagot meghaladja.
A mezõgazdasági és vidékfejlesztés térségeit a kedvezményezett térségek között
azért javasoljuk meghatározni, mert az ország egyes kistérségeiben a gazdaság
és a jövedelem alapját a mezõgazdaság határozza meg. A jelenlegi
feltételrendszerben ezen térségek közül a legrosszabb helyzetûek strukturális
átalakításának a támogatása indokolt.
Ebbe a kedvezményezett formába kerülnek be azok a kistérségek, amelyekben az
agrárágazatban foglalkoztatottak aránya az országos vidéki átlagot meghaladja,
a munkanélküliség az országos átlag fölött, az egy fõre jutó SzJA az országos
átlag alatt van. Fontos a térség meghatározásánál, hogy milyen a
településszerkezete a kistérségnek, továbbá rendelkezik-e a térség olyan
központtal, amely befolyásolhatja a térség fejlõdését, illetve képes-e vonzani
olyan befektetéseket, amely a térség egészét fellendítheti. A
településhálózatot az urbanitás/ruralitás indexével javasoljuk figyelembe
venni.
Az 1996-ban érvényes térségi besorolást, a megyei jogú városok körzeteinek a
komplex mutatóját jelentõsen befolyásolta a város viszonylagos kedvezõ
helyzete. Ugyanakkor a városkörnyéki térség tényleges helyzete, leszámítva a
nagyváros közelségét, esetenként még rosszabb is, mint a nagyvárosoktól
távolabb esõ térségek helyzete.
A 84/1993. (XI. 11.) OGY határozat a területfejlesztési támogatás
irányelveirõl és a kedvezményezett területek besorolásának
feltételrendszerérõl alapján a kedvezményezett településekben 1993-ban az
ország lakosságának kb. 15 %-a élt. Az elmúlt években a kedvezményezett
térségek, települések köre folyamatosan növekedett, 1996-ban az ott élõk
aránya már meghaladta a 26 %-ot. A támogatási források szétaprózásának
megakadályozása érdekében a javaslat a kedvezményezett térségek
lakónépességének felsõ határát az ország népességének egyharmadában határozza
meg.