MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3486.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a személyi jövedelemadó meghatározott részének

az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. november

Az 1996. évi ..... törvény

a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti

közcélú felhasználásáról

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban:

Szja tv.) jogot ad a magánszemélynek arra, hogy befizetett adója - Szja tv-ben

meghatározott részének - közcélú felhasználásáról törvényben megjelölt

kedvezményezett javára nyilatkozatban rendelkezzék. A magánszemély e jogának

megvalósulását szolgáló eljárás szabályairól és a kedvezményezettek körérõl az

Országgyûlés a következõ törvényt alkotja.

1. §

A Szja tv. 45. § (1) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel, e törvény

alkalmazásában befizetett adónak azt az összeget kell tekinteni, amely a

magánszemély adóbevallásában, vagy az adóbevallást helyettesítõ munkáltatói

elszámolásában az összevont adóalap adójának összegébõl a kedvezmények

levonása után fennmarad, feltéve, hogy ezt az adót a magánszemély megfizette,

arra az 5. § (1) bekezdésében említett határidõt megelõzõ 30 nappal számított

határidõn túlnyúló fizetési halasztást, részletfizetési kedvezményt nem

kapott, és ennek az adóösszegnek az egy százaléka legalább 100 forint.

2. §

(1) Ha a magánszemély a befizetett adójának a Szja tv-ben meghatározott

részérõl e törvény szabályai szerint rendelkezett és rendelkezésének

teljesítése megtörtént, akkor a teljesítés szerinti összeg sem adóhatósági

ellenõrzés, sem önellenõrzés következményeként utóbb nem módosítható.

(2) Ha a magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot tartalmazó adóbevallásának

önellenõrzése, vagy adóhatósági ellenõrzése az 1. § szerinti fennmaradó

adóösszegre kevesebbet állapít meg a bevallott összegnél, akkor a különbözetet

az adóhatóság határozata alapján a magánszemélynek meg kell fizetnie.

3. §

(1) Az 1. § rendelkezése szerint meghatározott összeg egy százalékáról csak

teljes egészében és csak egy kiválasztott kedvezményezett javára lehet

rendelkezõ nyilatkozatot adni.

(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) a

magánszemély rendelkezõ nyilatkozata és az adóbevallás (az adóbevallást

helyettesítõ munkáltatói elszámolás) vonatkozó adata alapján az 1. §-ban

meghatározott összeg egy százalékát utalja át a kedvezményezett javára.

4. §

(1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett - az erre szolgáló,

nyilvánosságra hozott listában feltüntetett -

a) azon - az egyesülési jogról szóló törvény* szerinti - társadalmi

szervezet (kivéve pártot, továbbá kivéve a munkaadói és a munkavállalói

érdekképviseleti szervezeteket), azon alapítvány, amelyet a bíróság a

magánszemély rendelkezõ nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három

évvel nyilvántartásba vett, ha alapszabálya, illetõleg alapító okirata

szerint betegségmegelõzõ és gyógyító, szociális, kulturális vagy oktatási

tevékenységgel, az idõs korúak, a fogyatékosok, a hátrányos helyzetûek

segítésével, a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek, illetve a

határon túli magyarság támogatásával, környezetvédelemmel,

mûemlékvédelemmel, természetvédelemmel, gyermek- és ifjúságvédelemmel,

közlekedésbiztonsággal ténylegesen foglalkozik, feltéve, hogy az említett

három év valamelyikében az Országgyûlés által címzetten már támogatást

kapott a központi költségvetésbõl, figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra

is;

b) a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint a) pontban

felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;

____________________

* 1989. évi II. törvény

c) a következõkben felsorolt országos közgyûjtemény és egyéb kulturális

intézmény:

1. Hadtörténeti Múzeum,

2. Iparmûvészeti Múzeum,

3. Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum,

4. Kortárs Mûvészeti Múzeum,

5. Közlekedési Múzeum,

6. Magyar Állami Operaház,

7. Magyar Nemzeti Múzeum,

8. Magyar Nemzeti Galéria,

9. Magyar Természettudományi Múzeum,

10. Mezõgazdasági Múzeum,

11. Nemzeti Színház,

12. Néprajzi Múzeum,

13. Országos Mûszaki Múzeum,

14. Országos Széchenyi Könyvtár,

15. Országos Levéltár,

16. Országos Mûszaki Információs Központ és Könyvtár,

17. Petõfi Sándor Irodalmi Múzeum,

18. Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és

Levéltár,

19. Szabadtéri Néprajzi Múzeum,

20. Szépmûvészeti Múzeum;

d) a Magyar Tudományos Akadémia;

e) a Központi Mûszaki Fejlesztési Alapprogram;

f) az Országos Tudományos Kutatási Alapprogram;

g) a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram;

h) a Felsõoktatás Fejlesztési Alapprogram;

i) az elkülönített állami pénzalap.

(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában megjelöltek az APEH elnökénél minden év

szeptember 30-áig kérhetik a kedvezményezettek listájára való felvételüket

azzal, hogy ezen határidõ elmulasztása jogvesztõ. A kérelemnek tartalmaznia

kell a kérelmezõ - jogszabályok elõírásai szerinti - elnevezését, címét,

adószámát és bankszámlaszámát, a bírósági nyilvántartásba vétel számát, az

alapszabály vagy az alapító okirat másolatát, valamint az e bekezdés d) pontja

szerinti igazolást. A listára azon jelentkezõ vehetõ fel, amely

a) belföldi székhelyû, és

b) a hazai lakosság, illetõleg a határon túli magyarság érdekében mûködik,

és

c) pártoktól független, azoktól támogatást nem kap, országgyûlési képviselõ-

jelöltet a listába vételi kérelmét megelõzõ utolsó választáson nem állított

és nem támogatott, továbbá ezt az alapszabályában a továbbiakra is kizárta,

és

d) az APEH-nál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, az önkormányzati

adóhatóság és a vámhatóság által 30 napnál nem régebben kiállított

igazolással rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél

nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, valamint nyilatkozatot ad

arról, hogy

1. a társadalombiztosítással kapcsolatos minden befizetési kötelezettségének

eleget tett;

2. az alapszabálya szerinti - a 4. § (1) bekezdése a) pontjában

meghatározott - tevékenységét a listába vétel kérelmezési idõpontjának évét

megelõzõ három év, közalapítvány esetében egy év óta megszakítás nélkül

ténylegesen folytatja, eleget téve minden rá vonatkozó jogszabályi

rendelkezésnek.

(3) Az adóhatóság a (2) bekezdésben említett listára való felvételrõl

határozatot hoz. A listára való felvételi kérelmet elutasító határozat ellen

fellebbezésnek nincs helye, azonban ezt a határozatot a társadalmi

szervezet, illetõleg a közalapítvány kérelmére az a bíróság, amelynél a

nyilvántartásba vétel történt, nemperes eljárásban 15 napon belül - a

listára vételi feltételek fennállásának megállapítása esetén -

megváltoztatja.

(4) Az (1) bekezdés c)-i) pontjában megjelöltek minden év szeptember 30-áig

az APEH elnökének jelenthetik be igényüket a kedvezményezettek listájára

való felvételre, illetõleg írásban nyilatkozhatnak, hogy nem tartanak igényt

a listában való feltüntetésre.

(5) Az APEH elnöke a kedvezményezetteket kódszámmal látja el és gondoskodik a

kedvezményezettek listájának, valamint kódszámának legkésõbb minden év

november 30-áig történõ nyilvánosságra hozataláról. A listát az APEH

ügyfélszolgálati helyiségeiben ki kell függeszteni, továbbá két országos

napilapban meg kell jelentetni. Az APEH-hoz beadott kérelemre, 2000 Ft

közzétételi díj ellenében a Magyar Közlönyben is közzé kell tenni az ezt

kérelmezõk listáját és kódszámát. A közzétételi díjat illetékbélyegben kell

leróni.

(6) A (3) bekezdés szerinti bírósági felülvizsgálatot követõen az adóhatóság

az adott évet követõ év január 10-éig az (5) bekezdés szerint hivatalból

gondoskodik a kedvezményezettek kódszámmal történõ ellátásáról, a kiegészítõ

lista kifüggesztésérõl, a két országos napilapban való megjelentetésrõl,

illetõleg a Magyar Közlönynek történõ átadásról.

5. §

(1) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot általa lezárt, a nevével,

lakcímével és az adóazonosító jelével ellátott postai szabvány méretû

borítékban, azzal azonos méretû lapon tehet, amelyet vagy az adóbevallási

csomagjában helyez el, vagy - az adóbevallást helyettesítõ munkáltatói

elszámolás esetén - legkésõbb az adóévet követõ március 25-éig közvetlenül a

munkáltatójának ad át. A borítékba helyezett rendelkezõ nyilatkozat csak a

kedvezményezett 4. § (5) bekezdésében említett kódját, valamint az 1. §

szerint a magánszemély által meghatározott adó egy százalékának megfelelõ

összeget tartalmazza, továbbá feltüntethetõ a kedvezményezett elnevezése is.

(2) A rendelkezõ nyilatkozatot a munkáltató nem ismerheti meg, az azt

tartalmazó borítékot sértetlen állapotban az adóbevallást helyettesítõ

munkáltatói elszámolásra vonatkozó adatszolgáltatáson jelezve, azzal együtt,

zárt csomagban kell megküldenie az adatszolgáltatás szerint illetékes

adóhatóságnak.

(3) A borítékon és a rendelkezõ nyilatkozatban feltüntetett adatok adótitoknak

minõsülnek és ennek megfelelõ védelemben részesülnek, azzal az eltéréssel,

hogy az adóhatóság kizárólag

a) a (4) bekezdésben említett jogvitá(k)ban eljáró felhatalmazott személyeknek

engedhet betekintést;

b) a saját adataira és rendelkezõ nyilatkozatának tartalmára vonatkozóan ad a

magánszemélynek tájékoztatást;

c) a javára utalt összegekre vonatkozó felvilágosítást közöl a

kedvezményezettel.

(4) Az adóhatóság a borítékot és a benne elhelyezett rendelkezõ nyilatkozatot

a boríték felbontásakor egymással megegyezõ azonosító kódjellel látja el és

azokat egymástól elkülönítve - ugyanazon személy(ek)nek egyidejûleg hozzá nem

férhetõ módon - dolgozza fel, illetve õrzi. A rendelkezõ nyilatkozatok

teljesítése érdekében szükséges ellenõrzés céljából csak az 1. §-ban említett

adatok és az (1) bekezdésben említett összeg kapcsolható össze. Az adóhatóság

egyébként csak a rendelkezõ nyilatkozatok teljesítését érintõ jogvita esetén,

az abban eljáró felhatalmazott személynek engedélyezheti - a jogvita jogerõs

határozattal történõ lezártáig - az egymástól elkülönített adatok kódjel

alapján történõ összekapcsolását.

(5) Az adóhatóság (4) bekezdésben említett õrzési kötelezettsége mindaddig

fennáll, ameddig - a kedvezményezettek részére történõ átutalás évét követõ

ötödik év végéig megkezdett - a (4) bekezdésben említett esetleges jogviták

mindegyike jogerõs határozattal le nem zárul. Ezen idõpontot követõen a

borítékokat és a rendelkezõ nyilatkozatokat az APEH elnöke által kiadott

eljárási rendben kell megsemmisíteni.

6. §

(1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget legkésõbb az adott év október 31-éig

utalja át a kedvezményezett javára, kivéve, ha az adóbevallás, a munkáltatói

elszámolás, illetõleg a rendelkezõ nyilatkozat az átutaláshoz szükséges

adatfeldolgozásra - az 5. § (4) bekezdésére is figyelemmel lefolytatott

ellenõrzés megállapítása alapján - alkalmatlan. Ebben az esetben az utalást

akkor kell teljesíteni, amikor az ezen határidõt követõ egy éven belül az

említett iratok pótlása, helyesbítése alapján az lehetséges. Késõbbi utalást

az adóhatóság csak az 5. § (4) bekezdésében említett jogvitát lezáró jogerõs

határozat alapján teljesít.

(2) Az 1. §-ban és a 3. §-ban elõírt rendelkezések szerinti feltételek

hiányában a rendelkezõ nyilatkozat hatálytalan.

(3) A 4. § (1) bekezdésének a) és b) pontjában felsorolt kedvezményezettnek az

e törvény alapján átutalt összeg cél szerinti felhasználását tartalmazó

adatait az átutalást követõ naptári év október 31-éig sajtóközleményben

nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel igazolása céljából a sajtóközlemény

egy eredeti példányára az adózási bizonylat-megõrzési szabályokat kell

alkalmazni.

7. §

(1) Amennyiben a kedvezményezett a magánszemély(ek) rendelkezõ nyilatkozata(i)

szerinti összegre nem tart igényt, azt az APEH által megjelölt számlára utalja

vissza. A visszautalt összeg, továbbá a 6. § (2) bekezdése alapján hatálytalan

rendelkezõ nyilatkozat szerinti összeg a központi költségvetés személyi

jövedelemadó bevételét képezi.

(2) Az e törvény szerint a kedvezményezettnek átutalt összeg olyan

költségvetési támogatásnak minõsül, amelynek az e törvény szerinti közcélú

tevékenységeknek megfelelõ felhasználását az APEH az adózás rendjérõl szóló

törvény (a továbbiakban: Art.) megfelelõ szabályai alkalmazásával jogosult

ellenõrizni. A közcélú tevékenységnek nem megfelelõ felhasználás megállapítása

esetén az adóhatóság errõl határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget -

az Art. 95. §-a szerinti elévülési idõn belül - visszafizetteti.

8. §

(1) Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: ltv.) 33.

§-a (2) bekezdésének 19. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/illetékmentes eljárások:/

"19. A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése

szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvényben megjelölt kedvezményezettek

listájába történõ felvétel iránt kezdeményezett eljárás. "

(2) Az ltv. 57. §-ának (1) bekezdése a következõ n) ponttal egészül ki.

/illetékmentes a polgári ügyekben:/

"n) a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése

szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvényben megjelölt kedvezményezettek

listájába történõ felvételi kérelmet elutasító közigazgatási határozat

bírósági felülvizsgálata iránti eljárás."

9. §

(1) Ez a törvény a kihirdetése napját követõ 5. napon lép hatályba azzal, hogy

rendelkezõ nyilatkozatot elsõ alkalommal az 1996. évi jövedelemnek - az 1. §-

ban meghatározott - adójáról lehet tenni.

(2) A kedvezményezettek listájába való felvétel elsõ alkalommal e törvény

hatályba lépését követõ 15 napon belül kérhetõ.

(3) A 4. § (1) bekezdése a) és b) pontjában megjelölt kérelmezõnek az

igazolások benyújtása helyett a (2) bekezdésben említett esetben elégséges

arról nyilatkoznia, hogy a 4. § (2) bekezdésének d) pontjában megjelölt

szervezeteknél nyilvántartott köztartozása nincs. E nyilatkozat valódiságát az

adóhatóság jogosult ellenõrizni.

(4) A 4. § (5) bekezdése szerinti nyilvánosságra hozatal elsõ alkalommal e

törvény hatályba lépését követõ 30 napon belül történik.

(5) A 4. § (6) bekezdése szerinti kiegészítõ listát a (2) bekezdésben említett

esetben legkésõbb 1997. március hó 15-éig lehet nyilvánosságra hozni, az

adóhatósági határozatot megváltoztató, ezt követõen hozott bírósági határozat

- ha az egyéb feltételek is fennállnak - a kedvezményezetteknek csak a

következõ évre vonatkozó listája összeállításakor vehetõ figyelembe.

(6) Az 5. § alkalmazásában az 1996. évi jövedelem adójával összefüggõ

rendelkezés során adóazonosító jel helyett a személyi számot kell feltüntetni.

10. §

Az egyházakkal, egyházi intézményekkel, szervezetekkel, illetõleg azok által

folytatott közcélú tevékenységekkel kapcsolatos kedvezményezés szabályairól

külön törvény rendelkezik.

Indokolás

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 45. §-a rendelkezik

arról, hogy a magánszemély az összevont adóalapja után befizetett adójának egy

százalékát - külön törvényben meghatározott módon és feltételek szerint - az

általa megjelölt kedvezményezett részére engedményezheti. A Javaslat ennek az

eljárásnak a kereteit biztosítja.

A kedvezményezhetõ körbe - ha erre igényt tartanak - beletartoznak egyes

országos kulturális intézmények, a Magyar Tudományos Akadémia, az elkülönített

állami pénzalapok, az alapprogramok. A társadalmi szervezetek, az alapítványok

és a közalapítványok a Javaslatban részletesen meghatározott feltételek

megléte esetén jelentkezhetnek be a kedvezményezettek körébe. A

kedvezményezettek listáját az APEH a hivatali helyiségeiben kifüggeszti, két

országos napilapban közzéteszi, illetõleg azok listáját, amelyek ezt kérik, -

díj ellenében - a Magyar Közlönyben közzéteszi.

A magánszemélyek rendelkezõ nyilatkozatot az adóbevallási csomagjukban

elhelyezett vagy - munkáltatói elszámolás esetén - a munkáltatónak átadott

külön zárt borítékban tehetnek, azzal, hogy a munkáltató ezt az évvégi

munkáltatói adóelszámolással kapcsolatos adatszolgáltatás részeként zárt

csomagban továbbítja az adatszolgáltatás szerint illetékes adóhatóság részére.

A nyilatkozat mindkét esetben csak a kedvezményezett kódjelét (esetleg

elnevezését is) és az 1 százalék összegét tartalmazza, a borítékon pedig fel

kell tüntetni a rendelkezõ magánszemély nevét és az adóazonosító jelét (az

1996. évre vonatkozó nyilatkozatnál a személyi számát).

A nyilatkozattétel (a kedvezményezés) feltétele a magánszemély oldaláról az,

hogy az adott évi összevont adóalapja utáni adót ténylegesen befizesse,

továbbá, hogy csak egy kedvezményezettet jelölhet meg.

Az adóhatóság az adategyeztetést követõen legkésõbb minden év október 31-éig

átutalja a rendelkezõ nyilatkozatok szerinti összeget a kedvezményezetteknek.

Az esetleges - átutalással kapcsolatos - jogvitákra tekintettel az utalás évét

követõ öt adóévben a nyilatkozatot és a borítékot az adatvédelmi követelmények

betartásával õrizni kell, ezt követõen - ha jogvita nem keletkezett - azok

megsemmisítendõk. Jogvita esetén annak jogerõs lezárásáig az iratok nem

semmisíthetõk meg, mert ezzel úgy a nyilatkozó, mint a kedvezményezett számára

lehetetlenné válna az adóhatósági eljárásra vonatkozó kétely bizonyítása.

A borítékok és a rendelkezõ nyilatkozatok õrzésére vonatkozóan garanciális

szabályok rendelkeznek az adótitok megtartásáról és a személyiségi jogokkal

kapcsolatos fokozott adatvédelemrõl, továbbá ezzel is összefüggésben ugyancsak

garanciális szabályok segítik az adóhatóság kötelezettségeinek teljesítését.

Az egyházakra vonatkozó kedvezményezés lehetõségét a Javaslat nem tartalmazza,

erre az egyház-finanszírozás rendjének átalakítása során a történelmi

egyházakkal történt megállapodás lezárása után indokolt visszatérni.

Eleje Honlap