1

Magyar Köztársaság Kormánya

T/3514..

Törvényjavaslat

az országgyûlési biztosok jogállásával összefüggésben egyes törvények

módosításáról

Elõadó: dr. Vastagh Pál

igazságügy-miniszter

Budapest, 1996. november

1996. évi .... törvény

az országgyûlési biztosok jogállásával összefüggésben egyes törvények

módosításáról

Az Országgyûlés az állampolgári jogok országgyûlési biztosának és

általános helyettesének, valamint a külön biztosok jogállásának megfelelõ

rendezése érdekében a következõ törvényt alkotja:

1.§

Az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV.

törvény 6.§ (1) bekezdése a következõ új i) ponttal egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi i)-u) pontok jelölése j)-v)-re változik:

(6.§ (1) Feladat- és hatáskörében minõsítésre jogosult)

"i) az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és általános

helyettese, valamint a külön biztosok,"

2.§

A külföldre utazásról és az útlevélrõl szóló 1989. évi XXVIII.

törvény 6.§ (1) bekezdésének (Diplomata útlevélre jogosultak) a) pontja

kiegészül "az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és általános

helyettese, valamint a külön biztosok" szöveggel.

3.§

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény 137.§ 1.

pontjának f) alpontja helyébe a következõ szöveg lép:

(1. hivatalos személy:)

"f) az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és általános

helyettese, valamint a külön biztosok,"

4.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

I N D O K O L Á S

az országgyûlési biztosok jogállásával összefüggésben

egyes törvények módosításáról

szóló törvényjavaslathoz

1995. június 30-án az Országgyûlés megválasztotta az állampolgári

jogok országgyûlési biztosát és általános helyettesét, valamint a nemzeti és

etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosát és az adatvédelmi biztost.

Az országgyûlési biztos intézménye korábban ismeretlen volt a magyar

közjogban. Az országgyûlési biztosok feladata az alkotmányos jogok védelme. A

választásuk óta eltelt egy év alatt több mint hétezer beadvány érkezett a

biztosokhoz és számos esetben pedig hivatalból kellett eljárást

kezdeményezniük. Ez is jelzi, hogy az országgyûlési biztos intézménye

beilleszkedett demokratikus jogállamunk intézményrendszerébe.

A biztosok tevékenységének egyéves tapasztalata felvetett néhány

olyan az országgyûlési biztosok jogállásával kapcsolatos problémát, amelyet

alkotmányos szerepük megfelelõ ellátása érdekében rendezni szükséges.

Jelenleg az országgyûlési biztosoknak nincs titokminõsítési

jogkörük. A négy biztos az Alkotmány és a rájuk vonatkozó törvények

felhatalmazása alapján számos esetben folytat vizsgálatot olyan ügyben,

amelynek adatai az államtitokkör vagy a szolgálati titokkör feladatkörébe

tartoznak. Ezért az országgyûlési biztosokat minõsítési jogkörrel szükséges

felruházni az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV.

törvény vonatkozó szakaszának megfelelõ módosításával.

Az országgyûlési biztosok nem szerepelnek a diplomata útlevélre

alanyi jogon jogosultak között és így jelenleg diplomata útlevelet, csak mint

az Országgyûlés elnökének megbízottai kaphatnak. A közjogi helyzetnek ez a

megoldás nem felel meg és ezért a külföldre utazásról és az útlevélrõl szóló

1989. évi XXVIII. törvény vonatkozó szakaszát is módosítani szükséges.

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény 137. §-ának f)

pontja hivatalos személynek minõsíti az állampolgári és a nemzeti és etnikai

kisebbségi jogok országgyûlési biztosát. A szöveg nem tartalmazza az

állampolgári jogok országgyûlési biztosának általános helyettesét, illetve az

adatvédelmi biztost. Tekintettel arra, hogy az országgyûlési biztosok

egyenrangú helyet foglalnak el a közjogi rendszerben a taxatív felsorolás

megfelelõ módosítása szükséges.

Eleje Honlap