1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3569.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló

1957. évi IV. törvény módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1996. december

1997. évi ........ törvény

az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló

1957. évi IV. törvény módosításáról

1. §

Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló - többször módosított

-1957. évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 4. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"4. §

(1) A közigazgatási szerv a hatáskörébe tartozó ügyben az illetékességi

területén köteles eljárni. Ha e kötelességének nem tesz eleget, erre a

felettes szerve - kérelemre vagy hivatalból - utasítja.

(2) Ha a közigazgatási szerv a felettes szervének utasítására nyolc napon

belül nem hoz érdemi határozatot, - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével

- a felettes szerv az ügyfél kérelmére az ügyet magához vonja. A felettes

szerv az ügyben elsõ fokon jár el, vagy az elsõ fokú eljárásra a

mulasztóval azonos hatáskörû közigazgatási szervet - azzal egyetértésben -

jelöl ki. A kijelölt közigazgatási szerv - ha jogszabály másként nem

rendelkezik - harminc napon belül érdemi határozatot hozni köteles.

(3) Adatigazolással, nyilvántartás-vezetéssel, illetõleg hatósági

ellenõrzéssel kapcsolatos közigazgatási ügyekben a mulasztó közigazgatási

szerv a felettes szervének az ügyfél kérelme alapján kiadott utasítására 15

napon belül köteles eleget tenni kötelezettségének.

(4) Ha a helyi önkormányzat képviselõ-testülete, a polgármester, a

fõpolgármester, a közgyûlés elnöke, a bizottság, a részönkormányzat

testülete az önkormányzati hatósági ügyben a határozathozatali

kötelezettségét elmulasztotta, az ügyfél kérelmére a megyei (fõvárosi)

közigazgatási hivatal vezetõje felhívja a képviselõ-testületet, hogy

legközelebbi ülésén, de legkésõbb harminc napon belül határozzon.

(5) Ha nincs felettes szerv, illetõleg a felettes szerv intézkedési vagy

eljárási kötelezettségének nem tesz eleget, a megyei (fõvárosi) bíróság a

fél kérelmére nem peres eljárásban kötelezi a közigazgatási szervet az

eljárás lefolytatására.

(6) A közigazgatási és önkormányzati szervtõl - a (2) és (4) bekezdésben

foglaltak kivételével - a hatáskörébe tartozó ügy nem vonható el.

(7) Az (1), (2), (3) és (5) bekezdésben foglaltakat a fellebbezési eljárásra

is alkalmazni kell."

2. §

Az Áe. 15. §-a a következõ (3)-(4) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (3)

bekezdés (5) bekezdésre változik:

"(3) Ha a felettes szerv a mulasztó közigazgatási szerv helyett azonos

hatáskörû másik szervet jelöl ki az eljárásra, az elintézési határidõ a

kijelölésnek az eljáró szervhez érkezésekor kezdõdik.

(4) A felettes szerv eljárása esetén az elintézési határidõ az iratoknak a

felettes szervhez érkezésekor kezdõdik. A közigazgatási szerv a felettes

szerve intézkedésének kézhezvételétõl számított öt napon belül köteles az

iratokat felterjeszteni."

3. §

Az Áe. 89. §-a a következõ (4)-(5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Ha a közigazgatási szerv helyett - annak mulasztása miatt - a hatáskörébe

tartozó ügyben felettes szerve vagy a felettes szerv által kijelölt más

közigazgatási szerv jár el, az eljárás költségeit - ha jogszabály másként nem

rendelkezik - a mulasztó közigazgatási szerv viseli. Az eljárás költségeit a

ténylegesen felmerült költségek alapján kell megállapítani.

(5) Ötvenezer forintot meghaladó eljárási költség esetén az eljárási költség

megállapításáról az eljáró felettes szerv vagy a felettes szerv által kijelölt

más közigazgatási szerv külön határozatot hoz."

4. §

Az Áe. 92. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki, és a § jelenlegi

szövege (1) bekezdésre változik:

"(2) Ha az adatigazolással, nyilvántartás-vezetéssel, illetõleg hatósági

ellenõrzéssel kapcsolatos közigazgatási ügyekben a mulasztó közigazgatási

szerv a felettes szervének utasítására 15 napon belül sem tesz eleget

kötelezettségének, a felettes szerv a mulasztóra harmincezer forintig

terjedõ bírságot szabhat ki.

(3) A felettes szerv a (2) bekezdésben foglalt esetben a mulasztóval szemben

fegyelmi eljárást kezdeményez."

5. §

E törvény a kihirdetését követõ harmadik hónap 1. napján lép hatályba.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

1. Az Alkotmánybíróság a 72/1995. (XII.15.) AB határozatában

megállapította, hogy mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség áll fenn

amiatt, hogy az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi

IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) az ügyfelek számára nem biztosít hatékony

eszközt a közigazgatási szervek határozathozatali kötelezettségének

elmulasztása esetére. Felhívta az Országgyûlést, hogy az alkotmányellenes

helyzetet 1996. december 31-ig szüntesse meg.

Az Alkotmánybíróság rámutatott arra, hogy a jogalkotó többféle módon is

orvosolhatja a mulasztást. Erre nézve a demokratikus jogállamokban számos

eljárásjogi megoldás alakult ki.

a) Egyes jogrendszerekben a közigazgatás meghatározott idejû hallgatása

elutasító döntésnek minõsül, amely ellen fellebbezésnek van helye.

b) Van olyan jogrendszer, ahol bíróság útján lehet kikényszeríteni a

közigazgatási döntéshozatalt.

c) Más jogrendszerekben, ha az illetékes közigazgatási szerv határidõn

belül nem ad ki határozatot, elveszti döntési jogosultságát, s az a felettes

szervre háramlik át.

Hazai jogrendszerünkben az a) és b) pontban említett megoldás nem választható,

mivel az ügyfelek számára nem biztosít hatékony eszközt az ügy érdemi

elbírálásához.

Nem választható az a megoldás, hogy a közigazgatás meghatározott idejû, pl.

hatvan napon túli hallgatását elutasító döntésnek tekintsük, amely ellen

fellebbezésnek van helye. Ebben az esetben ugyanis az érdemi döntést a

másodfokú szerv hozná meg, s ezzel az ügyfél (ellenérdekû fél) egy

jogorvoslati lehetõséget elveszítene, már csak a bírósághoz fordulhatna.

Az ügyfél számára nem hatékony eszköz az sem, ha a közigazgatási

határozathozatal elmulasztása esetén kizárólag a bírósághoz fordulhat. A

közigazgatási bíráskodás jelenlegi rendjében a bíróságra nem hárítható az,

hogy a közigazgatás helyett érdemi döntést hozzon (pl. építési engedélyt adjon

ki). A bíróság kötelezheti a közigazgatási szervet határozathozatalra, de a

jelen módosításnak éppen arra kell megoldást adnia, ha határozathozatali

kötelezettségének nem tesz eleget a közigazgatási szerv.

Abban az esetben azonban, ha a hatáskörrel rendelkezõ közigazgatási szervnek

nincs felettes szerve, a megoldás az, ha az ügyfél kérelmére a bíróságnak van

joga utasítani az eljárás lefolytatására a hatáskörrel rendelkezõ szervet.

A fentiekbõl következik, hogy elsõdlegesen az Alkotmánybíróság által jelzett

harmadik megoldás törvényi szabályozása indokolt: ha az illetékes

közigazgatási szerv határidõn belül nem hoz érdemi határozatot, elveszti

döntési jogosultságát, s az a felettes szervre háramlik át.

A Javaslat ezért kettõs cél megvalósítását tûzi ki:

az Alkotmánybíróság határozatának megfelelõen biztosítsunk az ügyfelek

számára hatékony jogi eszközt (eszközöket) a közigazgatási szervek

határozathozatali kötelezettségének elmulasztása esetére,

az eljárásra jogosult hatóság határidõben tegyen eleget ügyintézési

kötelezettségének és szükséges esetben - mulasztása esetén - megfelelõ

kényszerítõ eszközök, szankciók, hátrányok alkalmazására nyíljon lehetõség a

mulasztóval szemben.

A Javaslat az Alkotmánybíróság határozatának végrehajtására irányul, és nem

tér ki a lényegesen megváltozott közigazgatási szervezeti rendszer folytán

számos tekintetben hiányossá vált Áe. felülvizsgálatára, amelyet teljeskörûen

kell majd megvalósítani.

2. A közigazgatási szervek eljárási kötelezettségével kapcsolatban az

Áe. II. fejezetében foglalt hatásköri és illetékességi szabályok tartalmaznak

irányadó rendelkezést.

Mint az Alkotmánybíróság erre rámutatott, az Áe. 4. § (1) bekezdése szerint a

közigazgatási szerv a hatáskörébe tartozó ügyben az illetékességi területén

köteles eljárni. Ha e kötelezettségének nem tesz eleget, erre a felettes

szerve - kérelmére vagy hivatalból - utasítja. A (2) bekezdés szerint a

közigazgatási szervtõl a hatáskörébe tartozó ügy nem vonható el.

Az Áe. ezen túlmenõen nem tartalmaz jogi szabályozást arra az esetre, mi a

követendõ eljárási megoldás akkor, ha a hatáskörrel és illetékességgel

rendelkezõ közigazgatási szerv felettes szervének utasítására sem tesz eleget

határozathozatali kötelezettségének. (A mulasztó fegyelmi felelõsségrevonása

csak járulékos jellegû jogkövetkezmény lehet, a lényeget nem oldja meg, mert

továbbra sem lesz olyan hatósági döntés, amelyre az ügyfél kérelme irányul.)

A helyzet áttekintése, elemzése alapján a Javaslat olyan megoldást kínál,

amely az ügyfelek számára kellõ garanciát ad arra, hogy a közigazgatási,

önkormányzati szervek mulasztása miatt kérelmük ne maradjon elintézetlen.

3. A közigazgatási szerv határozathozatali kötelezettségének

elmulasztása esetén az ügyfél kérelme alapján a döntési jogkör a felettes

szervre hárítható. Ilyen megoldás önmagában azzal jár(hat), hogy az elsõ fokú

szervek hanyagsága, mulasztása, felelõsség nem vállalása stb. miatt nagy számú

ügy kerül(het) a másodfokú szervekhez elsõ fokú elbírálásra, ahol ehhez

nincsenek meg a feltételek.

Mindez úgy elõzhetõ meg, ha a közigazgatási szerv mulasztásának komoly

következményei is vannak. A Javaslat szerint ezek a következõk:

a felmerülõ költségeket a mulasztó közigazgatási szerv viseli, amelyet a

ténylegesen felmerülõ költségek alapján kell megállapítani.

a felettes szerv a mulasztóval szemben kötelezõ fegyelmi eljárást

kezdeményez.

Közigazgatási hatósági ügyekben a közigazgatási szervek határozathozatali

kötelezettsége elmulasztása esetére fel kell oldani az Áe. 4. § (2)

bekezdésében foglalt hatáskörelvonás tilalmát és lehetõvé kell tenni, hogy a

felettes közigazgatási szerv az ügyfél kérelmére a mulasztó közigazgatási

szervtõl magához vonhassa az ügyet. Ennek során a felettes szerv az ügy

sajátosságait és összes körülményeit is figyelembe véve dönt arról, hogy

a döntést elsõfokú szervként maga hozza-e meg, vagy

a mulasztó szerv helyett az ügy érdemi elbírálására - a mulasztó szervvel

azonos hatáskörû - más közigazgatási szervet jelöl ki.

A felettes szerv eljárása - mulasztás esetén - olyan közigazgatási ügyekben

lehetséges, amikor az eljárás ügyfelet érintõ jog vagy kötelezettség

megállapítására irányul. Az adatigazolással, a nyilvántartás-vezetéssel,

illetõleg hatósági ellenõrzéssel kapcsolatos közigazgatási ügyekre ez nem

vonatkozik.

A felettes szerv hatáskörébe vonó intézkedésénél indokolt nyomatékosan

figyelembe venni az ügyfél érdekeit. Ha a felettes szerv az ügy magához vonása

után - választása szerint - maga hozza meg érdemi döntését, elsõfokú szervként

jár el. Az esetleges jogorvoslat elbírálására jogosult felettes szerv az Áe.

93-96. §-ai megfelelõ figyelembevételével alakul, tehát nem vész el a

közigazgatási eljárási rendszeren belüli jogorvoslat lehetõsége.

A közigazgatási szerv mulasztása esetén szükséges szabályozni az eljárási

költségek viselését is. Ha a felettes közigazgatási szerv magához vonja az ügy

elintézését, vagy az elbírálásra más elsõfokú hatóságot jelöl ki az ügy

elintézésére, az eljárás költségeit - amennyiben azokat az eljáró szervnek

kell viselnie - a mulasztó közigazgatási szervre kell terhelni.

A közigazgatási szerv eljárási kötelezettségének elmulasztása esetén

fokozottan kell érvényesíteni a fegyelmi felelõsségrevonást, ezért ilyen

esetben a felettes szervnek a fegyelmi eljárást kezdeményeznie kell.

4. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény az

önkormányzati hatósági ügyek intézményeinek létrehozásával ezen ügyek

elbírálására a közigazgatási hatósági ügyektõl eltérõ fórumrendszert

állapított meg. Az önkormányzati hatósági ügyekben az 1990. évi LXV. törvény

11. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak szerint a képviselõ-testületnek,

illetõleg a polgármesternek (fõpolgármesternek), a képviselõ-testület

bizottságának, a részönkormányzat testületének van (lehet) hatósági jogköre.

Az önkormányzati hatósági ügyekben folyó eljárásra - az Ötv-ben foglalt elté-

résekkel - az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi

IV. törvényt kell megfelelõen alkalmazni (Ötv. 109. §).

Az eljárásra jogosult szerv mulasztása az ügyfeleket nemcsak a közigazgatási

ügyekben, hanem önkormányzati hatósági ügyekben is kedvezõtlenül érinti, mert

ebben az ügykörben sincs hatékony eszköz az ügyfelek számára a szervek

(személyek) határozathozatali kötelezettségének elmulasztása esetére.

Ezért az önkormányzati hatósági ügyekben is megteremti a Javaslat a

lehetõséget arra, hogy a mulasztás - a közigazgatási hivatal vezetõje határidõ

tûzésével adott felhívására - megszûnjön és a közigazgatási hivatal vezetõje

határidõ tûzésével adott felhívására a képviselõ-testületnél kezdeményezze a

képviselõ-testület döntését.

5. A Javaslat nem a döntési jogkör felettes szervhez telepítését

tervezi, hanem azt a jogot biztosítja a felettes szerv részére - ha a

közigazgatási szerv az utasításra sem tesz eleget kötelezettségének -, hogy

ilyenkor az ügyet magához vonja. Az az intézkedés, hogy a felettes szerv az

ügyet magához vonja, nem jelenti feltétlenül a felettes szerv elsõ fokú

eljárását. A felettes szerv ugyanis választásától, saját megítélésétõl függõen

ez esetben arról dönt, hogy az ügyben elsõ fokon jár-e el, vagy az elsõ fokú

eljárásra a mulasztóval azonos hatáskörû más közigazgatási szervet jelöl-e ki.

A kijelölt szerv egyetértése garancia ahhoz, hogy a kijelölt szerv harminc

napon belül határozatot hoz.

A felettes szerv életszerûen, az ügy sajátosságait, körülményeit mérlegelve

választja (választhatja) meg a megfelelõ megoldást: maga dönt, vagy az

eljárásra más szervet jelöl ki. Éppen ezért nem kell tartani attól, hogy

ezáltal jelentõs mértékben megnövekszik a minisztériumok másodfokú munkaterhe.

Az sem lesz várhatóan számottevõ, hogy a mulasztó elsõ fokú hatóságok -

ismerve az említett hatáskörelvonási lehetõséget - gyakrabban mulasztják el

feladataik ellátását, mivel emiatt egyéb járulékos jellegû

jogkövetkezményekkel, így fegyelmi felelõsségrevonással számolhatnak.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz:

Az Áe. 4. §-a helyébe lépõ új rendelkezések között alapvetõ annak a szabálynak

a további fenntartása, hogy a közigazgatási szerv a hatáskörébe tartozó ügyben

illetékességi területén köteles eljárni [Áe. 4. § (1) bekezdés].

Ha a közigazgatási szerv a kötelezettségének a jogszabályban megállapított

határidõn belül nem tett eleget, a Javaslat elsõdlegesen azt irányozza elõ,

hogy a mulasztó a felettes szerv felhívására, utasítására nyolc napnál nem

hosszabb határidõn belül maga tegyen eleget kötelezettségének.

Az Áe. hatáskörelvonás tilalmára vonatkozó jelenlegi szabályától csak akkor

lehet eltérni, ha a közigazgatási szerv a felhívás, utasítás ellenére sem tett

eleget határozathozatali kötelezettségének. Ez esetben a felettes szerv az

ügyet magához vonja. Ekkor - döntésétõl függõen - vagy maga jár el elsõ fokon,

vagy a mulasz-tóval azonos hatáskörû közigazgatási szervet jelöl ki - azzal

egyetértésben -eljárásra. A kijelölt közigazgatási szerv 30 napon belül érdemi

döntést hozni köteles [Áe. 4. § (2) bekezdés].

Az adatigazolással, nyilvántartás-vezetéssel, illetõleg hatósági ellenõrzéssel

kapcsolatos közigazgatási ügyekre ezek a rendelkezések nem vonatkoznak, mert

ilyen ügyekben a felettes szerv eljárása, vagy más azonos hatáskörû szerv

kijelölése technikailag sem lenne megoldható [Áe. 4. § (3) bekezdés].

Tekintettel arra, hogy határozathozatali kötelezettség elmulasztása nemcsak

államigazgatási hatósági ügyben, hanem az önkormányzat képviselõ-testülete, a

polgármester, a fõpolgármester, a közgyûlés elnöke, a bizottság, a

részönkormányzat testülete hatáskörébe tartozó önkormányzati hatósági ügyben

is elõfordulhat, erre az esetre a Javaslat a fõvárosi, megyei közigazgatási

hivatal vezetõje részére biztosít jogot arra, hogy az ügyfél kezdeményezésére

a képviselõ-testületet határozathozatalra felhívja [Áe. 4. § (4) bekezdés].

Ha a hatáskörrel rendelkezõ közigazgatási szervnek, pl. kamarának vagy minisz-

ternek nincs közigazgatási felettes szerve, illetõleg a felettes szerv

intézkedési vagy eljárási kötelezettségének nem tesz eleget, a Javaslat a

fõvárosi, megyei bíróságnak ad jogot arra, hogy az érintett fél kérelmére

nemperes eljárásban kötelezze a mulasztó közigazgatási szervet az eljárás

lefolytatására [Áe. 4. § (5) bekezdés]. A nemperes eljárásban hozott bírósági

határozat a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvényben

szabályozott, a meghatározott cselekmények végrehajtására vonatkozó módon

hajtható végre, elsõsorban a 174. § c) pontjában szabályozott százezer

forintig terjedõ ismételhetõ pénzbírsággal.

Az Áe. 4. § (6) bekezdése megõrzi közigazgatásunknak azt az alapvetõ elvét és

szabályát, hogy a közigazgatási és önkormányzati szervtõl - a (2) és (4)

bekezdésben foglaltak kivételével - a hatáskörébe tartozó ügy nem vonható el.

Az Áe. 4. § (7) bekezdése jelzi, hogy a 4. §-ban foglaltakat mely esetekben

kell a fellebbezési eljárásra is alkalmazni.

A 2. §-hoz:

Az elintézési határidõre vonatkozó rendelkezéseket szükséges volt

kiegészíteni. Ha a felettes szerv a mulasztó közigazgatási szerv helyett

azonos hatáskörû másik szervet jelöl ki az elsõ fokú eljárásra, az elintézési

határidõ a kijelölésnek az eljáró szervhez érkezésekor kezdõdik. Ha a felettes

szerv magához vonja az ügyet, az elintézési határidõ a felettes szervhez

érkezéskor kezdõdik. A Javaslat kimondja azt is - az ügyintézés lehetõség

szerinti gyorsítása érdekében -, hogy a közigazgatási szerv a felettes szerve

intézkedésének kézhezvételétõl számított 5 napon belül köteles az iratokat

felterjeszteni.

A 3. §-hoz:

Az Áe. eljárási költségekre vonatkozó 89. §-a (4) és (5) bekezdéssel történõ

kiegészítésének indoka, hogy az eljárásra jogosult hatóság határidõben tegyen

eleget ügyintézési kötelezettségének, mert mulasztás esetén jelentõs hátrányok

alkalmazására nyílik lehetõség a mulasztóval szemben. A mulasztó szervre

háríthatók ugyanis azok a költségek (többletköltségek), amelyek azáltal

merültek fel, hogy helyette felettes szerve vagy a felettes szerv által

kijelölt más közigazgatási szerv jár el. Ötvenezer forintnál kevesebb eljárási

költség esetén, az ügy érdemében hozott határozat az alapja az eljárási

költség mulasztóra történõ áthárításának. Ötvenezer forintot meghaladó

eljárási költségnél errõl az eljáró szervnek külön határozatot kell hoznia. E

határozat ellen az Áe. 62. § (1) bekezdés alapján fellebbezésnek van helye.

A 4. §-hoz:

Amennyiben adatigazolással, nyilvántartás-vezetéssel, illetõleg hatósági

ellenõrzéssel kapcsolatos közigazgatási ügyekben történik mulasztás, és a

mulasztó közigazgatási szerv felettes szervének utasítására tizenöt napon

belül sem tesz eleget kötelezettségének, a mulasztás komoly következménye,

hogy a felettes szerv a mulasztóra harmincezer forintig terjedõ bírságot

szabhat ki [Áe. 92. § (2) bekezdés].

Az eljárásra jogosult szerv mulasztásának - a költségek viselésén túlmenõen -

másik komoly következménye, hátránya, hogy a felettes szerv a mulasztóval

szemben fegyelmi eljárást kezdeményez [Áe. 92. § (3) bekezdés].

Az 5. §-hoz:

A Javaslat azért állapít meg a törvény kihirdetését követõen három hónapos

határidõt a hatálybalépésre, hogy a közigazgatási szerveknek - a módosító

rendelkezések megismerése után - legyen megfelelõ idejük a folyamatban lévõ

ügyek érdemi befejezésére, a mulasztás megelõzésére, következményeinek elke-

rülésére.

Eleje Honlap