1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3581..

Képviselõi önálló indítvány!

Törvényjavaslat

a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról

1. §

A Büntetõ Törvénykönyv (Btk) 40.§ /2/ bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"/2/ A határozott ideig tartó szabadságvesztés legrövidebb tartama egy

nap, leghosszabb tartama húsz év; halmazati vagy összbüntetés esetén harminc

év."

2.§

A Btk. 42.§ /2/ bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:

(Fegyházban kell végrehajtani a háromévi vagy ennél hosszabb tartamú

szabadságvesztést, ha)

"b) terrorcselekmény (261.§);

- légi jármû jogellenes hatalomba kerítése (262.§);

- emberölés, emberrablás, erõszakos közösülés, szemérem elleni erõszak,

természet elleni erõszakos fajtalanság, közveszélyokozás és rablás súlyosabban

minõsülõ esetei (166.§ /2/ bekezdés, 175/A.§ /3/-/4/ bekezdés, 197.§ /2/

bekezdés, 198.§ /2/ bekezdés, 200.§ /2/ bekezdés, 259.§ /2/-/3/ bekezdés,

321.§ /3/-/5/ bekezdés)."

3.§

A Btk. 47/A.§ /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ A feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi idõpontját -

huszonöt és harmincöt év között - a bíróság az ítéletében határozza meg."

4.§

A Btk. 97.§-ának /1/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/1/ A különös és a többszörös visszaesõvel szemben - amennyiben a

törvény másként nem rendelkezik - az újabb bûncselekmény büntetési tételének

felsõ határa szabadságvesztés esetén a felével emelkedik, de nem haladhatja

meg a húsz évet. Halmazati büntetés esetén a 85.§. /2/ bekezdése szerinti

büntetési tételt kell a felével emelni."

5.§

A Btk. 155.§-ának /1/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/1/ Aki valamely nemzeti, népi, faji vagy vallási csoport teljes vagy

részleges kiirtása céljából

a) a csoport tagjait megöli;

b) a csoport tagjainak, a csoporthoz tartozása miatt súlyos testi vagy

lelki sérelmet okoz;

c) a csoportot olyan életfeltételek közé kényszeríti, amelyek azt vagy

annak egyes tagjait pusztulással fenyegetik;

d) olyan intézkedést tesz, amelynek célja a csoporton belül a születések

meggátolása;

e) a csoporthoz tartozó gyermekeket más csoportba elhurcolja,

bûntettet követ el, és tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ."

6.§

A Btk. 157.§ /1/ és /3/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/1/ Aki az emberek valamely faji csoportja által az emberek egy másik

faji csoportja feletti uralom megszerzése és fenntartása, illetõleg a másik

faji csoport rendszeres elnyomása céljából

a) valamely faji csoport vagy csoportok tagjait megöli;

b) valamely faji csoportot vagy csoportokat olyan életkörülmények közé

kényszerít, amelyekkel a csoport, illetõleg a csoportok teljes vagy részbeni

fizikai megsemmisítésére törekszik,

bûntettet követ el, és tíz évtõl húsz évig terjedõ, vagy életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ.

/3/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ, vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a /2/ bekezdésben írt apartheid bûncselekmény súlyos

következményekre vezetett."

7.§

A Btk. 158. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az /1/ bekezdésben meghatározott bûncselekmény halált

okoz."

8.§

A Btk. 160. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Az a katonai parancsnok, aki a hadviselés nemzetközi jogi szabályainak

megsértésével

a) olyan hadmûveletet folytat, amely súlyos kárt okoz a polgári lakosság

életében, egészségében vagy javaiban, a nemzetközileg védett kulturális

javakban, a veszélyes erõket tartalmazó létesítményekben;

b) védelem nélküli helység, vagy fegyvermentes övezet ellen indít

támadást,

bûntettet követ el, és tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ."

9.§

A Btk. 163. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Aki a hadikövetet vagy a kísérõjét megöli, tíz évtõl húsz évig terjedõ

vagy életfogytig tartó szabadságvesztéssel büntetendõ."

10.§

A Btk. 166.§ /1/ és /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/1/ Aki mást megöl, bûntettet követ el és öt évtõl húsz évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

/2/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az emberölést

a) elõre kitervelten;

b) nyereség vágyból, vagy

c) más aljas indokból, illetõleg célból;

d) különös kegyetlenséggel;

e) hivatalos személy ellen, hivatalos eljárása alatt, illetõleg emiatt;

f) több emberen;

g) sok ember életét veszélyeztetve;

h) különös visszaesõként

követik el."

11.§

A Btk. 170.§ /3/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/3/ Ha a testi sértést aljas indokból vagy célból, továbbá ha

védekezésre vagy akaratnyilvánításra képtelen személlyel szemben követik el, a

büntetés bûntett miatt könnyû testi sértés esetén három évig, súlyos testi

sértés esetén öt évig terjedõ szabadságvesztés."

12.§

A Btk. 175/A.§ /3/ és /4/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/3/ A büntetés öt évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az emberrablást

a) különösen súlyos hátrányt;

b) halált

okozva követik el.

/4/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha az emberrablás szándékos emberölést is megvalósít."

13.§

A Btk. 195.§-a a következõ új /4/ és /5/ bekezdéssel egészül ki:

"/4/ Aki pornográf jellegû mûsorban vagy más pornográf jellegû

termékben vagy terméken tizennegyedik életévét be nem töltött kiskorút,

illetve haszonszerzés céljából tizennegyedik életévét betöltött kiskorút

szerepeltet, bûntettet követ el és egy évtõl öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

/5/ Aki kiskorút pornográf jellegû mûsorban vagy más pornográf jellegû

termékben vagy terméken való szereplésre erõszakkal, avagy az élet vagy testi

épség ellen irányuló közvetlen fenyegetéssel bír rá, bûntettet követ el, és

két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

14.§.

A Btk. 197.§ /2/ bekezdése a következõ új c) ponttal egészül ki:

(A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha)

"c) a bûncselekményt tizenkettedik életévét be nem töltött személlyel

szemben az /1/ bekezdésben meghatározott erõszakot vagy fenyegetést alkalmazva

követik el."

15.§

A Btk. 198.§ /2/ bekezdése a következõ új c) ponttal egészül ki:

(A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha)

"c) a bûncselekményt tizenkettedik életévét be nem töltött személlyel

szemben az /1/ bekezdésben meghatározott erõszakot vagy fenyegetést alkalmazva

követik el."

16.§

A Btk. 200.§ /2/ bekezdése a következõ új c) ponttal egészül ki:

(A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha)

"c) a bûncselekmény tizenkettedik életévét be nem töltött személlyel

szemben az /1/ bekezdésben meghatározott erõszakot vagy fenyegetést alkalmazva

követik el."

17.§

A Btk. 261.§ /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ, vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a terrorcselekményt

a) halált vagy különösen súlyos hátrányt okozva;

b) háború idején

követik el."

18.§

A Btk. 262.§ /1/ és /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/1/ Aki légijármû fedélzetén erõszakkal, fenyegetéssel, avagy másnak

öntudatlan vagy védekezésre képtelen állapotba helyezésével a jármû

ellenõrzését magához ragadja, bûntettet követ el és öt évtõl tizenöt évig

terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

/2/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha a bûncselekmény egy vagy több ember halálát okozza."

19.§

A Btk. 300/C.§ /2/ bekezdése a következõ új c) és d) pontokkal egészül ki:

(A büntetés)

"c) öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a számítógépes csalás

a különösen nagy kár alsó határát legalább tízszeresen meghaladó kárt

okozott;

d) öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a számítógépes

csalás a különösen nagy kár alsó határát legalább húszszorosan meghaladó kárt

okoz."

20.§

A Btk. 310.§-a a következõ új /4/-/5/ és /6/ bekezdéssel egészül ki, a

törvény jelenlegi /4/ bekezdésének jelölése /7/ bekezdésre változik és a

következõképpen módosul:

"/4/ A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekmény folytán az adóbevétel, a társadalombiztosítási járulék, az

egészségbiztosítási járulék, illetve a nyugdíjjárulék bevételének összege a

különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább húszszorosan meghaladó

mértékben csökken.

/5/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekmény folytán az adóbevétel, a társadalombiztosítási járulék, az

egészségbiztosítási járulék, illetve a nyugdíjjárulék bevételének összege a

különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább harmincszorosan

meghaladó mértékben csökken.

/6/ A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekmény folytán az adóbevétel, a társadalombiztosítási járulék, az

egészségbiztosítási járulék, illetve a nyugdíjjárulék bevételének összege a

különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább ötvenszeresen meghaladó

mértékben csökken.

/7/ Az /1/-/6/ bekezdés szerint büntetendõ, aki a megállapított adó,

társadalombiztosítási járulék, egészségbiztosítási járulék, illetve

nyugdíjjárulék meg nem fizetése céljából téveszti meg a hatóságot, ha ezzel az

adó, a társadalombiztosítási járulék, egészségbiztosítási járulék, illetve a

nyugdíjjárulék behajtását jelentõsen késlelteti vagy megakadályozza."

21.§

A Btk. 312.§ /4/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § a

következõ új /5/ és /6/ bekezdéssel egészül ki:

" /4/ A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekményt

a) a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább húszszorosan

meghaladó értékû vámárura;

b) üzletszerûen vagy bûnszövetségben különösen nagy értékû vámárura

követik el.

/5/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekményt

a) a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább

harmincszorosan meghaladó értékû vámárura;

b) üzletszerûen vagy bûnszövetségben a különösen nagy elkövetési érték

alsó határát legalább húszszorosan meghaladó értékû vámárura

követik el.

/6/ A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncslekményt

a) a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább ötvenszeresen

meghaladó értékû vámárura;

b) üzletszerûen vagy bûnszövetségben a különösen nagy elkövetési érték

alsó határát legalább harmincszorosan meghaladó értékû vámárura

követik el."

22.§

A Btk. 313/C.§-a a következõ új /6/ és /7/ bekezdéssel egészül ki, a

jelenlegi /6/ bekezdése a következõképpen módosul, jelölése pedig /8/

bekezdésre változik:

"/6/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a bankkártyával visszaélés a különösen nagy kár alsó határát legalább

tízszeresen meghaladó kárt okoz;

b) a különösen nagy kárt okozó bankkártyával visszaélést a /2/ bekezdés

a)-b) pontjában meghatározott módon

követik el.

/7/ A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a bankkártyával visszaélés a különösen nagy kár alsó határát legalább

húszszorosan meghaladó kárt okoz;

b) a különösen nagy kár alsó határát legalább tízszeresen meghaladó kárt

okozó bankkártyával visszaélést a /2/ bekezdés a)-b) pontjában meghatározott

módon

követik el.

/8/ A /2/-/7/ bekezdés szerint büntetendõ az is, aki a bankkártyával

visszaélés bûncselekményét a csekk-garantáló kártyához tartozó csekkre nézve

követi el."

23.§

A Btk. 316.§-a a következõ új /7/ és /8/ bekezdéssel egészül ki:

"/7/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a lopást a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább

tízszeresen meghaladó értékre;

b) a különösen nagy értékre elkövetett lopást a /2/ bekezdést a)-d)

pontjában meghatározott módon

követik el.

/8/ A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a lopást a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább

húszszorosan meghaladó értékre;

b) a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább tízszeresen

meghaladó értékre elkövetett lopást a /2/ bekezdés/ a)-d) pontjában

meghatározott módon

követik el."

24.§

A Btk. 317.§-a a következõ új /7/ és /8/ bekezdéssel egészül ki:

"/7/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a sikkasztást a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább

tízszeresen meghaladó értékre;

b) a különösen nagy értékre elkövetett sikkasztást a /2/ bekezdés a)-c)

pontjában meghatározott módon

követik el.

/8/ A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a sikkasztást a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább

húszszorosan meghaladó értékre;

b) a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább tízszeresen

meghaladó értékre elkövetett sikkasztást a /2/ bekezdés a)-c) pontjában

meghatározott módon

követik el."

25.§

A Btk. 318.§-a a következõ új /7/ és /8/ bekezdéssel egészül ki:

"/7/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a csalás a különösen nagy kár alsó határát legalább tízszeresen

meghaladó kárt okoz;

b) a különösen nagy kárt okozó csalást a /2/ bekezdés a)-c) pontjában

meghatározott módon

követik el.

/8/ A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a csalás a különösen nagy kár alsó határát legalább húszszorosan

meghaladó kárt okoz;

b) a különösen nagy kár alsó határát legalább tízszeresen meghaladó kárt

okozó csalást a /2/ bekezdés a)-c) pontjában meghatározott módon

követik el."

26.§

A Btk 319.§ /3/ bekezdése a következõ új d) és e) ponttal egészül ki:

(A büntetés)

"d) öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a hûtlen kezelés a

különösen nagy vagyoni hátrány alsó határát legalább tízszeresen meghaladó

vagyoni hátrányt;

e) öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a hûtlen kezelés a

különösen nagy vagyoni hátrány alsó határát legalább húszszorosan meghaladó

vagyoni hátrányt"

(okoz)

27.§

A Btk. 321.§-a a következõ új /5/ bekezdéssel egészül ki:

"/5/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

rablást

a) a különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább tízszeresen

meghaladó értékre;

b) különösen nagy értékre fegyveresen, bûnszövetségben vagy csoportosan

követik el."

28.§

A Btk. 324.§-a a következõ új /6/ bekezdéssel egészül ki:

"/6/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

rongálást robbanóanyaggal vagy robbantószerrel követik el."

29.§

A Btk. 327.§ /2/ és /3/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/2/ A büntetés bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

jármû önkényes elvételét

a) helyiségbe vagy ehhez tartozó bekerített helyre jogtalanul behatolva;

b) bûnszövetségben;

c) jelentõs értékû vagy lopásgátló készülékkel ellátott jármûre

vonatkozóan

követik el.

/3/ A büntetés egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekményt

a) erõszakkal, avagy az élet vagy testi épség elleni közvetlen

fenyegetéssel;

b) különösen nagy értékû jármûre vonatkozóan

követik el."

30.§

A Btk. 329/A.§ /4/ és /5/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek,

a jelenlegi /4/ és /5/ bekezdés jelölése /6/ és /7/ bekezdésre változik:

"/4/ A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

szerzõi és szomszédos jogok megsértését a különösen nagy vagyoni hátrány alsó

határát legalább tízszeresen meghaladó vagyoni hátrányt okozva követik el.

/5/ A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a szerzõi

és szomszédos jogok megsértését a különösen nagy vagyoni hátrány alsó határát

legalább húszszorosan meghaladó vagyoni hátrányt okozva követik el."

31.§

A Btk. 352. §-ának /3/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/3/ Tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztéssel büntetendõ

a) a kezdeményezõ, a szervezõ és a vezetõ, ha a zendülés különösen súlyos

következménnyel jár;

b) a résztvevõ, ha a zendülés során elkövetett cselekménye halált okoz

vagy egyéb különösen súlyos következménnyel jár."

32.§

A Btk. 355. §-ának /5/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/5/ A büntetés tíz évtõl húsz évig terjedõ vagy életfogytig tartó

szabadságvesztés, ha

a) a bûncselekmény szándékos emberölést is megvalósít;

b) a bûncselekményt harchelyzetben követik el."

Vegyes és hatálybaléptetõ rendelkezések

33.§

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépésérõl és

végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejû rendelet (Btké) 27/A. § /1/ és

/2/ bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"27/A.§ /1/ A minõség hamis tanúsítását (295.§), a deviza-bûncselekményt

[309.§ (3) bek. a) pont és (5) bek.], a lopást [316.§ (5) bek. a) pont], a

sikkasztást [317.§ (5) bek. a) pont], a rablást [321.§ (3) bek. b) pont], a

kifosztást [322.§ (2) bek. a) pont], az orgazdaságot [326.§ (4) bek. a) pont]

és a jármû önkényes elvételét [327.§ (2)bek.] akkor követik el jelentõs

értékre, a számítógépes csalással [300/C.§ (2) bek. a) pont], a bankkártyával

visszaéléssel [313/c.§ (4) bek. a) pont], a csalással [318.§ (5) bek. a)pont]

és a rongálással [324.§ (4) bek. a) pont] okozott kár, illetõleg hûtlen

kezeléssel [319.§ (3) bek. b) pont] és a szerzõi és szomszédos jogok

megsértésével [329/A.§ (2) bek.] okozott vagyoni hátrány akkor jelentõs, ha az

érték, a kár, illetõleg a vagyoni hátrány egymillió forintot meghalad.

/2/ A deviza-bûncselekményt [309.§ (4) bek. a) pont], a lopást [316.§

(6) bek. a) pont], a sikkasztást [317.§ (6) bek.a) pont], a rablást [321.§ (4)

bek. a) pont], az orgazdaságot [326.§ (5) bek.] és a jármû önkényes elvételét

[327.§ (3) bek.] akkor követik el különösen nagy értékre, a számítógépes

csalással [300/C. § (2) bek. b) pont], a bankkártyával visszaéléssel [313/C.§

(5) bek. a) pont], a csalással [318.§ (6) bek. a) pont] és a rongálással

[324.§ (5) bek.] okozott kár, illetõleg a közveszélyokozással [259.§ (2) bek.

b) pont és (4) bek.], a közérdekû üzem mûködésének megzavarásával [260. § (2)-

(3) bek.], a hûtlen kezeléssel [319.§ (3) bek. c) pont], a hanyag kezeléssel

[320.§ (2) bek.] és a szerzõi és szomszédos jogok megsértésével [329/A.§ (3)

bek.] okozott vagyoni hátrány akkor különösen nagy, továbbá az adó-,

társadalombiztosítási csalással [310.§ (3) bek.] okozott adóbevétel,

társadalombiztosítási járulék, egészségbiztosítási járulék, nyugdíjjárulék

bevétel csökkenés, Munkanélküliek Szolidaritási Alapjába fizetendõ munkaadói

és munkavállalói járulék fizetési kötelezettség megszegésével [310/A.§ (3)

bek.] okozott bevételcsökkenés akkor különösen nagy mértékû, illetõleg a

csempészetnél és a vámorgazdaságnál [312.§ (3)-(4) bek.] a vámáru akkor

különösen nagy értékû, ha az érték, a kár, a vagyoni hátrány, illetõleg az

adó, a társadalombiztosítási járulék, az egészségbiztosítási járulék, a

nyugdíjjárulék, a Munkanélküliek Szolidaritási Alapjába fizetendõ munkaadói és

munkavállalói járulék bevétel csökkenése ötmillió forintot meghalad."

34.§

A honvédelemrõl szóló 1993. évi CX törvény 230.§ /1/ bekezdés c) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(Rendeletben megállapított esetben:)

c) a rögtönbíráskodás hatálya alá tartozó bûncselekmények büntetési

tétele életfogytig tartó vagy tíz évtõl húsz évig terjedõ szabadságvesztés.

Kivételes esetben a büntetési tétel csökkenthetõ."

35.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ második hónap tizenötödik napján lép

hatályba.

I N D O K O L Á S

a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Az állampolgárok biztonságának és biztonságérzetének romlása olyan

szerteágazó problémákat vet fel, amelyek megoldása sokrétû feladatot ró a

döntéshozókra. A társadalomban, a gazdaságban és a politikai rendszerben

lezajlott és részben ma is folyó változások átalakították a bûnözés

szerkezetét. A büntetõjog a társadalom számára zsinórmértékül szolgál, ezért

állandóságához fontos érdek fûzõdik. Amennyiben azonban a bûnözésen belül

jelentõs változások történnek, elkerülhetetlen, hogy a törvényhozás minderre a

Btk. módosításával is reagáljon.

1./ A vagyon elleni bûncselekményekkel okozott kár összege az utóbbi évek

során rohamosan növekedett, és 1995-ben meghaladta az évi 62 milliárd

forintot, szemben az 1990-ben mért 10 milliárddal. Ezzel párhuzamosan

feltûnõen megnõtt a kirívóan nagy, sokmilliós kárt okozó bûnesetek száma.

A hatályos jog szerint a legsúlyosabban minõsülõ vagyon elleni és

gazdasági bûncselekmények esetében a minõsítést megalapozó elkövetési érték,

okozott kár, illetve vagyoni hátrány ötmillió forinttól kezdõdik és nincs

felsõ határa. Ezeknél az öt évig, illetve két évtõl nyolc évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ minõsített eseteknél a bíróságok általában az

alsó határ közelében szabják ki a büntetést, sõt, gyakran alkalmazzák az

enyhítõ szakaszt. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ugyanis joggal tartanak

attól, hogy a jövõben az éppen elbírált mégoly magas elkövetési értékû

bûncselekménynél is lényegesen súlyosabb, még több kárt okozó esetekkel

fognak találkozni, amelyeknél a büntetést szintén az adott büntetési tétel

keretei között kell majd kiszabni.

A bûncselekményekkel okozott kár összegének jelentõs növekedése, az egyes

bûnesetek egyre magasabb elkövetési értéke és mindezzel összefüggésben az

elõbb vázolt probléma indokolja, hogy azoknál a vagyon elleni és gazdasági

bûncselekményeknél, amelyeknél gyakori a kirívóan magas károkozás, illetve

ahol ennek lehetõsége a jövõben valószínûsíthetõ, megszabjuk a különösen nagy

értékre elkövetett, illetve a különösen nagy vagyoni hátrányt vagy kárt okozó

minõsített eset felsõ határát is. Ez olymódon történik, hogy a különösen

nagy elkövetési érték alsó határát többszörösen meghaladó értéktartományra egy

további minõsített esetet fogalmazunk meg. Ugyancsak indokolt egy következõ

lépcsõt, azaz egy még súlyosabb minõsített esetet létrehozni az elõzõ

értéktartományt is meghaladó kárt (vagyoni hátrányt) okozó, illetve értékre

elkövetett bûncselekményekre vonatkozóan. Az adócsalás, valamint a csempészet

és vámorgazdaság esetén pedig a Javaslat a különösen nagy kár, illetve a

különösen nagy elkövetési érték alsó határát legalább ötvenszeresen meghaladó

kárt okozó, illetve értékre elkövetett bûncselekményre vonatkozóan egy

harmadik minõsített esetet is megfogalmaz. A kirívóan súlyos cselekményekhez

képest enyhébb esetekben viszont a büntetési tételeket a Javaslat

változatlanul hagyja.

2./ A büntetõjogi szankciók meghatározása értékválasztást is jelent.

Miután a Javaslat a legsúlyosabb vagyon elleni és gazdasági bûncselekményekre

kiszabható büntetés felsõ határát tizenöt évre emeli, az emberi élet

kioltásával járó erõszakos bûncselekményeket ennél súlyosabb büntetéssel kell

fenyegetni, amit más nyomós indokok is szükségessé tesznek.

Ezek a bûncselekmények növekvõ félelmet keltenek a társadalomban, a

közvélemény aránytalanul enyhének és hatástalannak érzi az ilyen ügyekben

kiszabott büntetéseket. A halálbüntetés visszaállítását itt nem részletezendõ

okokból álmegoldásnak, az erre irányuló javaslatokat megalapozatlanoknak

tartjuk. Ezzel szemben a Javaslat a társadalomban növekvõ riadalmat és

felháborodást keltõ kirívóan súlyos erõszakos bûncselekmények esetében

kiszabható határozott ideig tartó szabadságvesztés büntetés felsõ határát

tizenötrõl húsz évre (halmazati és összbüntetés esetén húsz évrõl harminc

évre) emeli. Más hasonlóan súlyos, de csak kivételesen (például háborúban)

elõforduló szándékos és erõszakos bûncselekmények azon formáinak büntetési

tételét, amelyek halált is okoznak és amelyek esetén életfogytig tartó

szabadságvesztés is kiszabható, a Javaslat ugyanilyen mértékben emeli.

Mindezzel összhangban a Javaslat módosítja a feltételes szabadságra bocsátás

szabályait olymódon, hogy életfogytig kiszabott szabadságvesztés esetén

huszonöt-harmincöt év elteltével legyen csak mód a feltételes szabadságra

bocsátásra (a hatályos jog szerinti tizenöt-huszonöt évvel szemben).

3./ Az utóbbi idõben itthon és külföldön napvilágra került egyes

bûnesetek ráirányították a közvélemény figyelmét a kiskorúak egyre nagyobb

mértékû veszélyeztetettségére és hazai büntetõjogunk ezzel kapcsolatos

hiányosságaira. "A gyermekek jogairól szóló", az ENSZ Közgyûlésén 1989.

november 20-án elfogadott egyezménynek eleget téve a Javaslat büntetni

rendeli a kiskorúak pornográf jellegû mûsorban vagy más pornográf jellegû

terméken vagy termékben való szerepeltetését, amelyet alapesetben egy évtõl öt

évig, minõsített esetben két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel

rendel büntetni. Az erõszakos nemi közösülés, a szemérem elleni erõszak és a

természet elleni erõszakos fajtalanság körében súlyosabban javasoljuk

büntetni azt az esetet, amikor a tizenkét éven aluli sértettel szemben

tényleges erõszakot vagy fenyegetést is alkalmaznak.

A Javaslat a gyermekkorúak mellett az idõs koruk, betegségük miatt, vagy

bármely egyéb okból védekezésre képtelen személyekkel szembeni testi

sértéseket is minõsített esetként a jelenleginél súlyosabban rendeli büntetni.

4./ Magyarországon az utóbbi idõben elszaporodtak az autólopások, amelyek

nagy része szervezett bûnözés formáját ölti. E bûncselekmények felderítése

ugyanakkor nehézkes, a tetten ért elkövetõ eredménnyel hivatkozhat arra, hogy

nem az eltulajdonítás, hanem a jogtalan használat szándékával vette el a

gépjármûvet. Mindez szükségessé teszi a jármû önkényes elvétele (jogtalan

használat) olyan új szabályozását, amely a fokozott társadalmi veszélyességet

jelentõ egyes elkövetési formákat minõsített esetként súlyosabban rendeli

büntetni.

5/ Az Országháznál, a Mátyás templomnál és másutt történt robbantások

ráirányították a figyelmet arra, hogy az anyagi jogi szabályozás ezen a téren

sem kielégítõ. Ezeknél a cselekményeknél ugyanis a társadalomra veszélyesség

nagyobb a rongálás más formáinál és nem függ a károkozás mértékétõl. A

Javaslat ezért a robbanóanyaggal vagy robbantószerrel elkövetett rongálást

minõsített esetként szabályozza és a károkozás mértékétõl függetlenül öt évtõl

tíz évig terjedõ szabadságvesztéssel rendeli büntetni.

6./ Az elõzõkben említett, a Különös Részben javasolt módosítások

mellett és azokkal összhangban a Javaslat tartalmazza a Btk. Általános

Részének megfelelõ módosítását is.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A kirívóan súlyos erõszakos bûncselekményekkel kapcsolatos

büntetéskiszabási gyakorlatot a közvélemény aránytalanul enyhének és

hatástalannak érzi. Ez az általánosnak mondható vélemény különösen

felerõsödött a halálbüntetés eltörlését követõen és részben azzal

összefüggésben. Az erõszakos bûncselekmények legsúlyosabb eseteire

meghatározott büntetési tétel keretei elégtelenek az egyes bûnesetek között

mutatkozó súlybeli különbségek értékelésére.

Másfelõl a vagyon elleni és egyes gazdasági bûnesetek között elõforduló

kirívóan magas kárértékû esetek számának növekedése szükségessé teszi e

bûncselekmények büntetési tétele felsõ határának tizenöt évre történõ

emelését. Ugyanakkor a legsúlyosabb vagyon elleni bûncselekményeket nem lehet

olyan súlyú büntetéssel fenyegetni, mint amilyenekkel az élet ellen irányuló

vagy más kirívóan erõszakos bûncselekmények elkövetõit fenyegetni szükséges.

Minderre figyelemmel a Btk. Általános részében a határozott ideig tartó

szabadságvesztés büntetésre megszabott tizenöt éves generális maximumot a

Javaslat húsz évre növeli, azzal, hogy halmazati és összbüntetés esetén az

eddigi húsz év helyett harminc év a maximum.

A 2.§-hoz

Miután e törvényjavaslat a Btk. 321.§-ában meghatározott rablás

tényállását egy további /5/ bekezdéssel egészíti ki, e módosítást át kell

vezetni a Btk. 42.§ /2/ bekezdés b) pontján is.

A 3. §-hoz

Mindazon érvek, amelyek a különösen súlyos erõszakos bûncselekményeknél a

büntetési tétel felsõ határának emelése mellett szólnak, kellõképpen

indokolják azt is, hogy azt az elítéltet, akivel szemben a legsúlyosabb

büntetést , az életfogytig tartó szabadságvesztést szabják ki - a jelenlegi

tizenöt és huszonöt év közöttivel szemben - legkorábban huszonöt és harmincöt

év között meghatározandó idõ elteltével lehessen csak feltételes szabadságra

bocsátani. Ezt az emelést egyébként a Btk. belsõ összhangja is indokolttá

teszi: Halmazati és összbüntetés esetén kiszabható harminc évi

szabadságvesztés esetén huszonnégy év elteltével bocsátható feltételes

szabadságra az elítélt, a határozott ideig tartó szabadságvesztés és az

életfogytig tartó szabadságvesztés között pedig a mindenképpen börtönben

eltöltendõ idõ tekintetében is, érzékelhetõ különbségnek kell lennie.

A 4.§-hoz

A különös és többszörös visszaesõvel szemben kiszabható szabadságvesztés

büntetés felsõ határát a megváltozott generális maximumhoz kell igazítani.

A 5.§-hoz

A Btk. 155.§-ában meghatározott népirtás a társadalomban széleskörû

felháborodást és riadalmat keltõ más súlyos erõszakos bûncselekményekkel

szemben csak kivételesen elõforduló, de olyan súlyos bûncselekmény, amely az

élet kioltásával is jár, és amelynél életfogytig tartó szabadságvesztés is

kiszabható. Büntetési tétele ma is azonos az emberölés minõsített esetének

büntetési tételével. Ezért a Javaslat a népirtás büntetési tételét az

emberölésével azonos módon változtatja meg, vagyis a kiszabható határozott

ideig tartó szabadságvesztés felsõ határát húsz évre emeli fel.

A 6.§-hoz

A Btk. 157.§-ában meghatározott bûncselekményre vonatkozóan

értelemszerûen érvényes minden, amit a Javaslat 5.§-ához fûzött indokolás a

Btk. 155.§-ában meghatározott népirtásra vonatkozóan tartalmaz.

Az 7.§-hoz

A Btk. 158.§-ában meghatározott polgári lakosság elleni erõszak

bûncselekményére értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 5.§-ához

fûzött indokolás a Btk. 155.§-ában meghatározott népirtásra vonatkozóan

tartalmaz.

A 8.§-hoz

A Btk. 160.§-ában meghatározott bûnös hadviselés bûncselekményére

értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 5.§-ához fûzött indokolás a

Btk. 155.§-ában meghatározott népirtásra vonatkozóan tartalmaz.

A 9.§-hoz

A Btk. 163.§-ában meghatározott hadikövet elleni erõszak bûncselekményére

értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 5.§-ához fûzött indokolás a

Btk. 155.§-ában meghatározott népirtásra vonatkozóan tartalmaz.

A 10.§-hoz

A Javaslat az Általános indokolásban ismertetett érvek alapján az

emberölésre kiszabható határozott tartamú szabadságvesztés felsõ határát húsz

évre emeli fel. A határozott tartamú szabadságvesztés felsõ határa az

emberölés alap és minõsített eseteiben ma is azonos, ezért a Javaslat nemcsak

a minõsített eseteknél, hanem alapesetben is húsz évre emeli a határozott

tartamú szabadságvesztés felsõ határát.

A 11.§-hoz

Az utóbbi idõben elszaporodtak azok az esetek, amikor minden különösebb

ok nélkül megtámadnak olyanokat, akik idõs koruk vagy gyermekkoruk, esetleges

betegségük miatt, avagy bármely egyéb okból védekezésre vagy

akaratnyilvánításra képtelenek. Ezeket a cselekményeket - amelyek a

közvéleményben jogos felháborodást keltenek - a Javaslat a testi sértés

minõsített eseteként fogalmazza meg és az alapesetnél súlyosabban rendeli

büntetni.

A 12.§-hoz

A Javaslat - összhangban az emberölésre meghatározott büntetési tétel

felsõ határával - az emberrablás minõsített esetében is húsz évre emeli a

határozott idõtartamban kiszabható szabadságvesztés felsõ határát.

A 13.§-hoz

A gyermek jogairól szóló, az ENSZ Közgyûlésén 1989. november 20-án

elfogadott egyezmény 34. cikkének c) pontja szerint az államok intézkedéseket

tesznek annak megakadályozására, hogy a gyermekeket "pornográf jellegû mûsorok

vagy anyagok elkészítése céljára kizsákmányolják". A magyar

büntetõtörvénykönyv nem tartalmaz erre vonatkozó speciális tényállást (igaz,

az Egyezményben jelölt cselekmények egy része valamely más tényállás alá

vonható). Vagyis a Btk. nem felel meg az Egyezmény elõírásainak.

Büntetõjogunknak ezt a hiányosságát a közelmúlt e tárgyú eseményei is

nyilvánvalóvá tették.

Ezt a hézagot kívánja a Javaslat kitölteni. Az Egyezmény a tizennyolc

éven aluli kiskorúak védelmére irányul. Indokolt azonban különbséget tenni a

tizennegyedik életévét betöltött és be nem töltött kiskorúak között. Továbbá

aközött, hogy a cselekményt erõszak vagy fenyegetés alkalmazásával avagy

anélkül követik el. Ezért a Javaslat a tizennégy éven aluliak sérelmére

elkövetett cselekményt minden esetben büntetni rendeli, a tizennégy éven

felüli kiskorúak sérelmére végrehajtott cselekményt abban az esetben, ha

haszonszerzés céljából követik el, de célzattól függetlenül súlyosabban

rendeli büntetni a kiskorúak sérelmére elkövetett cselekményt, ha erõszakot,

avagy az élet vagy testi épség elleni közvetlen fenyegetést alkalmazva követik

el.

A 14.§-hoz

A Btk. 210.§-a szerint a nemi erkölcs elleni három erõszakos

bûncselekmény vonatkozásában a tizenkettedik életévét be nem töltött személyt

védekezésre képtelennek kell tekinteni. Ez azt jelenti, hogy a tizenkettedik

életévét be nem töltött személlyel közösülõ akkor is elköveti az erõszakos

közösülés bûncselekményét, ha a közösülés a tizenkét éven aluli

"beleegyezésével" történt. A Javaslat minõsített esetként súlyosabban rendeli

büntetni azt az esetet, ha az elkövetõ a tizenkét éven alulival erõszakot vagy

fenyegetést alkalmazva közösül. A gyermekekkel szembeni szexuális erõszak

terjedése indokolja a minõsített eset bevezetését. Nyilvánvaló, hogy a

tizenkét éven aluli gyermek személyiségének fejlõdésére fokozott veszélyt

jelent, ha az elkövetõ nemcsak koránál fogva védekezésre képtelen állapotát

használja ki, hanem tényleges erõszakot, illetve fenyegetést alkalmazva

közösül vele.

A 15.§-hoz

A Btk.198.§-ában meghatározott szemérem elleni erõszakra vonatkozóan

értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 14.§-ának indokolása a Btk.

197.§-ában meghatározott erõszakos közösülésre vonatkozóan tartalmaz.

A 16.§-hoz

A Btk. 200.§-ában meghatározott természet elleni erõszakos fajtalanságra

értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 14.§-ához fûzött indokolás a

Btk. 197.§-ában meghatározott erõszakos közösülésre vonatkozóan tartalmaz.

A 17.§-hoz

A Javaslat a terrorcselekmény minõsített esetét, mint az élet kioltásával

járó súlyos erõszakos bûncselekményt a büntetési tételének felsõ határát az

emberölésével egyezõen határozza meg.

A 18.§-hoz

A légijármû hatalombakerítésének bûncselekménye esetén a Javaslat az

alapeset büntetési tételének felsõ határát öt évvel emeli, az alsó határ

érintetlenül hagyása mellett. A halált is okozó minõsített eset büntetési

tételének felsõ határát pedig az emberölésével egyezõen határozza meg.

A 19.§-hoz

A számítógépes csalás bûncselekményénél, az azonos súlyú vagyon elleni

bûncselekményekhez hasonlóan, a hatályos jog különösen nagy kár okozása

esetén két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés büntetést tesz lehetõvé.

A bûncselekményekkel okozott kár nagysága az utóbbi években rendkívüli

mértékben megnõtt. Nem ritka az ötmillió forintot sokszorosan meghaladó kár

sem. A bíróságoknak a kettõtõl nyolc éves keretben kell értékelniük valamennyi

különösen nagy kárt okozó bûncselekményt, így szinte törvényszerû, hogy a

büntetéskiszabási gyakorlat enyhül. A kirívóan nagy kárt okozó bûncselekmények

elkövetõivel szemben kiszabott aránytalanul enyhe büntetések nem jelentenek

kellõ visszatartó erõt, másrészt sértik a társadalom igazságérzetét. Ez a

probléma csak úgy oldható meg, ha kitágítjuk a kereteket, és módot adunk a

bíróságoknak a legsúlyosabb gazdasági és vagyon elleni bûncselekmények esetén

súlyosabb büntetés kiszabására. Ezért a Javaslat - hasonlóan a többi azonos

súlyú vagyon elleni és gazdasági bûncselekményhez - öt évtõl tíz évig, illetve

öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztéssel fenyegetett két új

minõsített esetet vezet be, a különösen nagy kár alsó határát legalább

tízszeresen, illetve legalább húszszorosan meghaladó kárt okozó számítógépes

csalás esetén.

A 20.§-hoz

A hatályos Btk. a különösen nagy kárt okozó adócsalás esetén öt évig

terjedõ szabadságvesztés büntetés kiszabását teszi lehetõvé. Miután az utóbbi

idõben feltûnõen elszaporodtak a különösen nagy kár alsó határát, az ötmillió

forintot sokszorosan meghaladó bûnesetek, amelyek sokszoros veszélyt

jelentenek a társadalomra, indokolt további minõsített esetek

meghatározásával súlyosabb büntetés kiszabását lehetõvé tenni, a hatályos Btk-

ban meghatározott minõsített esetek büntetési tételeinek változatlanul hagyása

mellett. A Javaslat a különösen nagy kár alsó határát legalább húszszorosan,

harmincszorosan, illetve ötvenszeresen meghaladó kárt okozó bûncselekményekre

vonatkozóan állít fel újabb minõsített eseteket, és két évtõl nyolc évig, öt

évtõl tíz évig, illetve öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztéssel

rendeli büntetni azokat.

A 21.§-hoz

A Btk. 312.§-ában meghatározott csempészet és vámorgazdaság

bûncselekményére értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 20.§-ához

fûzött indokolás a Btk. 310.§-ában meghatározott adócsalásra vonatkozóan

tartalmaz.

A 22.§-hoz

A Btk. 313/C. §-ában meghatározott bankkártyával visszaélés

bûncselekményére értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 19.§-ához

fûzött indokolás a Btk. 300/C. §-ában meghatározott számítógépes csalásra

vonatkozóan tartalmaz.

A 23.§-hoz

A Btk. 316. §-ában meghatározott lopás bûncselekményére értelemszerûen

érvényes mindaz, amit a Javaslat 19.§-ához fûzött indokolás a Btk. 300/C. §-

ában meghatározott számítógépes csalás vonatkozásában tartalmaz.

A 24.§-hoz

A Btk. 317.§-ában meghatározott sikkasztás bûncselekményére

értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 19.§-ához fûzött indokolás a

Btk. 300/C.§-ában meghatározott számítógépes csalás vonatkozásában tartalmaz.

A 25.§-hoz

A Btk.318.§-ában meghatározott csalás bûncselekményére értelemszerûen

érvényes mindaz, amit a Javaslat 19.§-ához fûzött indokolás a Btk. 300/C.§-

ában meghatározott számítógépes csalás vonatkozásában tartalmaz.

A 26.§-hoz

A Btk. 319.§-ában meghatározott hûtlen kezelés bûncselekményére

értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 19.§-ához fûzött indokolás a

Btk. 300/C.§-ában meghatározott számítógépes csalás vonatkozásában tartalmaz.

A 27.§-hoz

A Btk. 321.§-ában meghatározott rablás az egyetlen olyan vagyon elleni

bûncselekmény, amelynél a Javaslat a határozott idõre kiszabható

szabadságvesztés felsõ határának megfelelõ szabadságvesztés büntetés

kiszabását teszi lehetõvé. Ennek az az oka, hogy a rablás elkövetõje személy

elleni erõszakot vagy fenyegetést is megvalósít. A Javaslat a rablás további

minõsített eseteként határozza meg azt a cselekményt, amelyet a különösen

nagy elkövetési érték alsó határát legalább tízszeresen meghaladó értékre

követnek el. Ez esetben tíz évtõl húsz évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ a cselekmény. Ugyanígy büntetendõ a különösen nagy értékre

fegyveresen, bûnszövetségben vagy csoportosan elkövetett rablás is.

A 28.§-hoz

Az utóbbi években Magyarországon is elõfordult robbantások hívták fel a

figyelmet arra, hogy ezeknél a rongálásoknál a védett jogi tárgy nem csupán az

a vagyontárgy, amelyben kár keletkezik, hanem ezen túlmenõen a közrend és a

közbiztonság, amelynek sérelme a robbantásos eseteknél független az okozott

kártól. A Javaslat ezért a rongálás bûncselekményének új minõsített eseteként

a károkozás mértékétõl függetlenül öt évtõl tíz évig terjedõ

szabadságvesztéssel rendeli büntetni azt, aki a rongálást robbanóanyaggal vagy

robbantószerrel követi el.

A 29.§-hoz

A Btk. 327.§-ában meghatározott jármû önkényes elvételének bûncselekménye

fokozott veszélyt jelent a társadalomra, ha jelentõs értékû gépjármûre

vonatkozóan követik el a bûncselekményt, és akkor is, ha bizonyos profizmust

feltételezõ módon lopásgátló készülékkel ellátott gépjármûvet vesznek el. A

Javaslat ezért a bûncselekmény ezen formáit bûntettként három évig terjedõ

szabadságvesztéssel rendeli büntetni. Amennyiben különösen nagy értékû jármûre

nézve valósul meg jogtalan használat, a bûncselekményt a Javaslat további

minõsített esetként egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztéssel rendeli

büntetni, ugyanúgy, mint amikor a gépjármûvet erõszakkal avagy az élet vagy

testi épség elleni közvetlen fenyegetéssel veszik el azért, hogy jogtalanul

használják.

A 30.§-hoz

A Btk. 329.§ által meghatározott a szerzõi és szomszédos jogok

megsértésének bûncselekményére értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat

19.§-ához fûzött indokolás a Btk. 300/C. §-ában meghatározott számítógépes

csalás vonatkozásában tartalmaz.

A 31.§-hoz

A Btk. 352.§-ában meghatározott zendülésnek a /3/ bekezdésben

meghatározott minõsített esetére értelemszerûen érvényes mindaz, amit a

Javaslat 5.§-ához fûzött indokolás a Btk. 155.§-ában meghatározott népirtásra

vonatkozóan tartalmaz.

A 32.§-hoz

A Btk. 355.§-ában meghatározott elöljáró vagy szolgálati közeg elleni

erõszak bûncselekményének az /5/ bekezdésben meghatározott legsúlyosabb

minõsített esetére értelemszerûen érvényes mindaz, amit a Javaslat 5.§-ához

fûzött indokolás a Btk. 155.§-ában meghatározott népirtásra vonatkozóan

tartalmaz.

A 33.§-hoz

A Btké-nek a jelentõs és a különösen nagy elkövetési érték alsó határát

meghaladó 27/A.§-át a jármû önkényes elvételének minõsített eseteire

vonatkozóan ki kell egészíteni.

A 34.§-hoz

A rögtönbíráskodás hatálya alá tartozó bûncselekményekre értelemszerûen

érvényes mindaz, amit a Javaslat 5.§-ához fûzött indokolás a Btk. 155.§-ában

meghatározott népirtásra vonatkozóan tartalmaz.

A 35.§-hoz

E § a törvény hatálybalépésérõl a Btk-módosítások esetén kialakult

gyakorlatnak megfelelõen rendelkezik.

Budapest, 1996. december 5.

Dr. Kutrucz Katalin Dr. Kónya Imre

Magyar Demokrata Néppárt

Eleje Honlap