1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

J/ 3643. számú

a Magyar Energia Hivatal fõigazgatójának beszámolója

a Hivatal 1995-96. évi tevékenységérõl

a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény 4. § (4) bekezdése

alapján

Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

Budapest, 1996. december hó

Tartalomjegyzék

Oldal

A Hivatal céljai, törekvései és tevékenységének fõbb eredményei

............................... 3

Engedélyezés

..............................................................................

............................... 7

Árszabályozás, árelõkészítés

..............................................................................

......... 12

Fogyasztóvédelem

..............................................................................

........................ 14

Az Energetikai Érdekképviseleti Tanács mûködésének eddigi

tapasztalatai................... 17

Energiatakarékosság

..............................................................................

..................... 20

Energiainformációs tevékenység

..............................................................................

... 21

Nemzetközi kapcsolatok

..............................................................................

................ 23

A Hivatal jogszabályokból adódó feladatainak jövõbeni alakulása

................................. 25

Mellékletek

..............................................................................

.................................... 28-31

Ábrák

..............................................................................

........................................... 32-33

A Hivatal céljai, törekvései és tevékenységének

fõbb eredményei

A Magyar Energia Hivatal 1994. évi megalakítása óta folyamatosan végzi a

törvényekben és más jogszabályokban meghatározott feladatait. Hatásköre a

villamos energia termelésének, szállításának és szolgáltatásának, valamint a

gáz értékesítésének és szolgáltatásának szabályozására, valamint ezen

tevékenységet végzõ gazdálkodó szervezetek felügyeletére terjed ki.

Az energiaszektor stratégiai szerepe, valamint tevékenységének jellegzetessége

- nevezetesen a vezetékes energiahordozók (villamos energia és földgáz)

szolgáltatásának természetes monopolhelyzete - szükségessé teszi ezen szektor

állami szabályozását. Az ilyen jellegû gazdálkodó szervek állami szabályozása

a fejlett piacgazdasággal rendelkezõ országokban elfogadott, jogi

szabályozással alátámasztott tevékenység.

A Hivatal államigazgatási határozatok, létesítési-, mûködési engedélyek és

irányelvek révén, illetve azokon keresztül szabályozza és ellenõrzi a szóban

forgó energiaipari területek tevékenységét. Az engedélyezés és a hatósági

feladatok területén - az árhatósági jogkör kivételével - a Hivatal elsõfokú

határozatot hoz, másodfokon az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

jár el.

A gáz- és villamosenergia ipar - törvényi szabályozáson alapuló -

átszervezésének célja az volt, hogy bevezesse a verseny lehetõségét illetve

annak késõbbi szélesítésének alapjait. Az átszervezés a gáziparban a

gázértékesítés és gázszolgáltatás szervezeti szétválasztását, míg a

villamosenergia iparban a termelés - szállítás (alaphálózat) - elosztás,

szolgáltatás szervezeti szétválasztását jelentette. A korábban vertikálisan

integrált iparági vállalatok (trösztök) felbontása új mûködési modellek

kialakítását követelte meg, melyek alapján meghatározott funkciók,

kötelezettségek, felelõsségek rendszerét az érintett vállalatok mûködési

engedélyei tartalmazzák. Ezek kidolgozásakor a Hivatal biztosította azon

feltételeket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a törvények és egyéb

jogszabályok által rárótt feladatokat el tudja végezni. Így:

- a "legkisebb költség" elv érvényesülésének ellenõrzését mind a mûködés,

mind a

fejlesztés terén; és

- a fogyasztók ellátási színvonalának ellenõrzését és a színvonal

emelésének elõírását.

A mintegy 595 mrd Ft jegyzett tõkét, 211 mrd Ft éves nettó árbevételt

képviselõ és mintegy 43000 fõt foglalkoztató engedélyes kör - a

fogyasztók által elvárt, illetve a Hivatal által elõírt ellátási minõséghez,

szolgáltatási színvonalhoz tartozó - költségszintjének folyamatos, tételes

ellenõrzése és elfogadható szinten tartása kizárólag a Hivatal eszközeivel nem

lehetséges. De nem is gyakorlat egyetlen olyan országban sem, ahol hasonló

szabályozó hatóság és a részleges versenyt lehetõvé tevõ modell mûködik. A

Hivatal ennek megfelelõen minden tevékenységében arra törekszik, hogy

lehetõség szerint minél több területen vezesse be a versenyhelyzetet, mely

természeténél fogva biztosítja a költségek csökkentésére irányuló kényszert.

Ezért a Hivatal minden újabb monopolhelyzet kialakulását, illetve a gazdasági

erõfölénnyel való visszaélés lehetõségét igyekszik a fogyasztók érdekében

megakadályozni mind szervezeti, mind mûködési, mind pedig tulajdonosi oldalon.

A privatizáció, az új külföldi magántulajdonosok megjelenése megköveteli a

Hivataltól az átlátható, kiszámítható, következetes és a befektetõi,

engedélyesi, magántulajdon védelmét biztosító tevékenységet. Az eddig

tulajdonhoz jutott külföldi befektetõk elfogadják a mûködési engedélyeikben

rögzített feltételeket, mozgástereket, kötelezettségeket és egyúttal elvárják

a minél kisebb mértékû állami beavatkozást, a versenyhelyzetet, valamint az

átlátható, az objektív mûködési feltételeket biztosító tulajdonosi viszonyok

létrehozását, s hosszabb távú fenntartását. A Hivatalt a tulajdonváltások

engedélyezése során - a szakmai és pénzügyi-gazdasági követelmények mellett -

a fenti elvek teljesülése vezérli.

A Hivatal - feladatainak ellátása során - szabályozási, felügyeleti,

árelõkészítési, fogyasztóvédelmi, energiatakarékossággal kapcsolatos

szervezõi, valamint energiainformáció feldolgozási és -elemzõ tevékenységet

végez. Az elmúlt idõszakban a következõ témakörök képezték a Hivatal

munkájának legfontosabb elemeit:

- engedélyezés a kialakított metodika szerint;

- az árelõkészítés területén az 1997. január 1-jén hatályba lépõ

árszabályozás rendjének kialakítása, feltételeinek biztosítása, az

árképzés során elismerhetõ költségek körének és mértékének meghatározása,

az érintett gazdálkodó társaságok költségeinek tételes felmérése és

elbírálása, az árképzésre illetve az árakra konkrét javaslatok

kidolgozása;

- a fogyasztók (egyéni és csoport) érdekeinek védelme, az energiaszektor és

a fogyasztók érdekeinek egyensúlyba hozása, aktív közremûködés a vitás

kérdések megoldásában, az érdekek képviseletének és ütköztetésének

megfelelõ fórum biztosítása.

A Hivatal a jogszabályokból adódó feladatait a biztosított jogi lehetõségek,

illetve kötelezettségek figyelembevételével - az érintett kormányzati és

államigazgatási szervekkel összhangban, azokkal kialakított kapcsolatok

keretében - végezte. Különösen sokoldalú és eredményes munkakapcsolatokat

alakított ki, illetve szerteágazó együttmûködést folytat az Ipari,

Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztériummal.

A gáz- és a villamosenergia-szolgáltatás terén mûködõ természetes

monopóliumokra vonatkozó legfontosabb szabályozások megtörténtek és a

szükséges kontroll-rendszer is kialakult. Szükséges azonban a jogi és hatósági

szabályozási környezet folyamatos tovább fejlesztése, kiegészítése,

pontosítása, illetve módosítása a változó körülményekhez való igazítás miatt.

A szabályozási és a fogyasztóvédelmi feladatok mellett fokozott súlyt

helyezünk a hatósági ellenõrzési és felügyeleti munkára is, hisz a Hivatal

igen fontos kötelezettsége az említett törvényekben foglalt rendelkezések

végrehajtásának és az általa kiadott engedélyekben elõírtak betartásának az

ellenõrzése.

Az állami érdek érvényesítésének, képviseletének és megvédésének egyik

legfontosabb eszköze a gáz- és a villamosenergia-iparon belül, a speciális

szavazati jogú részvény (a szavazatelsõbbségi részvény), más megfogalmazásban

az "aranyrészvény".

A szavazatelsõbbségi részvényhez a vonatkozó kormányhatározatokkal rendelt

jogok és a törvényekben a Hivatal hatáskörébe utalt jogok nagymértékben

egybeesnek, - többek között - ezért indokolt, hogy az aranyrészvényhez

kapcsolódó jogköröket a társaságok felügyelõ bizottságában - az

államigazgatási szervezetek között - a Hivatal köztisztviselõi is gyakorolják.

A Hivatal tevékenységének eredményeként

- az engedélyhez kötött tevékenységeket végzõ társaságok az elõírt idõben

megkapták

azokat a jogosítványokat (mûködési és létesítési engedélyek), melyek

megléte - a piac-

gazdaságokban szokásos jogi szabályozásnak megfelelõen - a szektor

privatizálásának

és az új erõmûvi kapacitások létesítésének egyik feltétele volt;

- a hatósági villamos energia és földgáz árak több menetben történõ

módosításának elõkészítése az energiaszektor és a fogyasztók érdekeinek és

lehetõségeinek figyelembevételével minden esetben az elvárt módon és

idõben megtörtént;

- az 1997. év elejétõl érvényes árképzési elvek kidolgozása, a kiadásra

szánt jogszabályok elõkészítése megtörtént, a költségarányos árak

meghatározásához szükséges elõzetes szakértõi felmérés nyár közepére

befejezõdött, az információk összesítése, elemzése és az elõzetes

következtetések levonása 1996. augusztus elején megtörtént;

- az áremelésekre, illetve árkorrekciókra több elõzetes változat készült,

amirõl tájékoztatást kapott az árhatósági szerepkört gyakorló ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter; a tájékoztatás az áremelések

hatásainak és várható következményeinek sokoldalú vizsgálatára is

kiterjedt;

- a fogyasztók által a Hivatalhoz eljuttatott panaszok kivizsgálása

folyamatos, a szükséges intézkedéseket a jelzett észrevételek megoldására

a Hivatal megtette;

- az Energetikai Érdekképviseleti Tanács létrehozásával és mûködtetésével a

Hivatal fórumot teremtett a fogyasztói és a szolgáltatói érdekek

ütköztetésére, a felmerülõ problémák kezelésére.

A Hivatal a villamosenergia- és a gázipari társaságok jogi és szabályozási

környezetének elõkészítése, valamint a magánosítás során arra törekedett, hogy

mind a villamosenergia-, mind a gáziparban (és ezek együttesét, összességét is

tekintve) ne alakulhassanak ki sem horizontálisan, sem vertikálisan, sem pedig

regionálisan jelentõs befolyást koncentráló iparági monopóliumok, integrációk.

A privatizáció során eddig kialakult tulajdonosi szerkezet, monopólium-

koncentráció a Hivatal megítélése szerint még elfogadható, kezelhetõ mértékû,

azonban meg kell akadályozni, hogy további integráció alakuljon ki.

Az engedélyezési és a jogszabály-elõkészítési tevékenység mellett a Hivatal

gondot fordít az energiapolitikai célokkal kapcsolatos ismeretterjesztésre,

valamint a közvélemény és a szakmai érdeklõdõk folyamatos tájékoztatására. Az

érdeklõdés hazai és külföldi részrõl egyaránt változatlanul igen nagy. A

tájékoztatás formái sokfélék:

- sajtótájékoztatók;

- a nyomtatott és elektronikus sajtó információkkal történõ ellátása;

- szakmai és társadalmi konferenciák tartása, azokon való aktív

részvétel;

- külföldi és hazai érdeklõdõk fogadása;

- szóbeli és írásbeli tájékoztatás egyedi megkeresésekre.

Az érdeklõdõkkel való közvetlen véleménycsere útján törekszik a Hivatal a

társadalom és a gazdasági élet szereplõi számára egyaránt újszerû

tevékenységének bemutatására, ismertetésére, s a folyamatos tájékoztatásra.

Ennek érdekében, továbbá a fogyasztók tájékoztatására és a fogyasztói

érdekvédelem kiteljesítésére a Hivatal megalapította az Energiafogyasztók

Lapját, amelynek elsõ száma 1996. nyarán jelent meg.

Jelen anyag a Hivatal által az 1995. évi J/1576. számú beszámoló óta eltelt

idõszakban végzett munkák bemutatására terjed ki, tartalmazza az 1995-96. év

fõbb eseményeit, taglalja a Hivatal feladatkörét és részletezi az egyes

tevékenységeket.

Budapest, 1996. december hó.

Dr. Szabó Imre

Engedélyezés

A gázszolgáltatásról, valamint a villamos energia termelésérõl, szállításáról

és szolgáltatásá-

ról szóló törvények alapján a Hivatal engedélyezéssel kapcsolatos feladatai a

következõk:

- a villamos energia termelésre, -szállításra, -szolgáltatásra, valamint

a gáz értékesítésre

és szolgáltatásra vonatkozó mûködési engedélyek kiadása, illetve

módosítása, erõmû-

létesítési, üzembe helyezési engedélyek kiadása;

- az engedélyesek üzletszabályzatainak és üzemi szabályzatainak

jóváhagyása a fogyasz-

tói érdekképviseleti szervek véleményének figyelembevételével;

- a korlátozási listák évenkénti jóváhagyása;

- a törvényekben és más jogszabályokban, valamint a kiadott engedélyekben

foglalt

elõírások betartásának ellenõrzése;

- az engedélyes szétválásának, más szervezettel történõ egyesülésének,

valamint az

engedélyes gazdasági társaság tulajdoni szerkezetében bekövetkezõ

jelentõs változás

jóváhagyása;

- az engedélyes felszámolása esetén a folyamatos ellátás biztosítása

érdekében szüksé-

ges intézkedések elõírása;

- a kiadásra került engedélyek módosítása.

Az engedélyezés során kiadásra került

- 1 db földgáz értékesítésére;

- 9 db földgáz szolgáltatására;

- 3 db PB-gáz vezetékes szolgáltatására;

- 13 db villamos energia termelésére;

- 1 db villamos energia szállítására;

- 6 db villamos energia szolgáltatására;

- 3 db villamos energia közvetlen szolgáltatására

szóló mûködési engedély, valamint a villamos energia termelésére szolgáló új

termelõ kapacitás (erõmû)

- 4 db elõzetes létesítési;

- 4 db létesítési;

- 2 db üzembehelyezési

engedély. Az engedélyesek jegyzékét a 1. melléklet tartalmazza.

A befektetõk további több új villamos energia termelõ kapacitás elõzetes

létesítési és létesítési engedélykérelmének benyújtását jelezték.

Az engedélyek kiadása feszített ütemû, szerteágazó szakmai ismeretet igénylõ,

az országban ezideig nem gyakorolt, újszerû tevékenységsorozat eredménye volt.

Az engedélyek alapvetõen

- meghatározzák az érintett gazdasági vállalkozás jogait, mûködési

területeit, kötelezett-

ségeit, az energiaszektor jövõbeni mûködési modelljét;

- lehetõséget teremtenek az engedélyen keresztül az állami és társadalmi

érdekek és a

legkisebb költség elvének érvényesítésére.

A mûködési engedélyekben a Hivatal - az engedélyesek mûködési szabadságának

biztosítása mellett - gondoskodott a nemzetgazdasági érdekek és az ellátási

színvonal folyamatos emelési kötelezettségét érvényre juttató követelmények

rögzítésérõl, valamint a környezetvédelmi szempontok érvényesítésérõl.

Az engedélyezés során a Hivatal megkövetelte és megköveteli az engedélyköteles

tevékenységgel kapcsolatos kérdésekben más, országos szakhatóságok (pl. Magyar

Bányászati Hivatal, területileg illetékes környezetvédelmi felügyelõségek és

természetvédelmi igazgatóságok) elõírásai és vizsgálati eredményei alapján

készült alkalmassági határozatokat, ill. a hatásvizsgálatokat elfogadó

nyilatkozatokat.

A Hivatal a mûködési engedély-kérelmek elbírálásánál megkövetelte, illetõleg

mérlegelte és minõsítette

- az engedélyes jogszerû mûködését igazoló okiratokat;

- a tevékenység ellátását biztosító munkaerõ és technikai eszközök

meglétét;

- a mûködtetett eszközök tulajdon szerinti megoszlását, az eszközök

mûködtetésével

kapcsolatos tulajdonosi szándékot;

- az engedélyes pénzügyi helyzetét, likviditását;

- a jegyzett tõke tulajdoni megoszlását;

- a tevékenység minõségét, a fogyasztókkal kialakított kapcsolatok

színvonalát;

- a hosszú távú üzletpolitikát, beleértve az energiaforrás-biztosítás

garanciáit.

A fenti dokumentumok elbírálása során különös figyelmet kellett fordítani a

jelenlegi mûszaki, tulajdoni és gazdasági adottságokon kívül a privatizáció

utáni megváltozott körülményekre is. A privatizáció következtében az

engedélyesek gazdálkodási filozófiája, érdekeltsége lényeges változáson megy

keresztül. A privatizáció lebonyolításának elengedhetetlen feltétele volt a

mûködési engedélyek kiadása, hiszen a befektetõ így tudta az üzletkötéshez

szükséges gazdasági és mûszaki hátteret megfelelõ biztonsággal felmérni,

egyúttal az eladó (állam) úgy kerülhetett megfelelõ alkupozícióba, ha stabil

gazdasági környezetet biztosított. Ennek egyik igen fontos eleme a mûködési

engedélyek kiadása, illetve a kiadás feltételeinek egyértelmû, a nemzetközi

gyakorlattal összhangban történõ meghatározása volt. A kiadásra került

engedélyek a privatizációban résztvevõ külföldi társaságok számára is

elfogadható tartalmúak, észrevételeik kizárólag értelmezési jellegûek voltak.

A szabályozási környezettel való harmonizálás érdekében új, illetve módosított

jogszabályok szakmai elõkészítése is szükségessé vált. A Hivatal

- a jogszabályelõkészítõ munkáján túlmenõen, több ízben véleményezett az

energiaipart

érintõ rendeleteket, kormány elõterjesztéseket;

- részt vállalt az elõkészítés során az információs memorandumok

véleményezésében,

az ajánlattételnél az alkalmassági elõminõsítésben, s az

elbírálásban.

Az engedélyezés körébe tartozik az engedélyesek üzemi és üzletszabályzatainak

elbírálása és jóváhagyása, beleértve a mindenkori módosítások jóváhagyását is.

Az energiaszektor szereplõinek mûszaki-technikai és gazdasági kapcsolatait

leíró üzemi szabályzatok biztosítják a villamosenergia termelõk és a szállító,

a szállító és a szolgáltatók, valamint a földgáz értékesítõ és a -szolgáltatók

közti kapcsolatok egyértelmûségét, az ellátásbiztonságot szavatoló mûködés

során érvényesíthetõ jogokat és kötelezettségeket.

A mûködési engedélyek kiadásával kapcsolatos a Hivatal azon feladatköre, mely

keretében felülvizsgálja és jóváhagyja az érvényességi idõtartam lejárta után

a mûködési engedélyeket, valamint a megváltozott adottságok miatt az

érvényességi idõtartamon belül elvégzett kötelezõ módosításokat. A kiadásra

került kormányrendelet szerint a korlátozás eljárási rendjét, mértékét a

szállító, a fogyasztókra lebontott korlátozási sorrendet a szolgáltató

határozza meg. A fogyasztók korlátozási sorrendjét a Hivatalnak kell

jóváhagynia.

A Hivatal az ellátási színvonal ellenõrzése érdekében határozatban kötelezte

az engedélyeseket az üzemzavarokról esetenkénti és összefoglaló jelentésre.

Az engedélyt kérõk számára a Hivatal az Ipari és Kereskedelmi Közlönyben

irányelveket tett közzé a megvalósíthatósági tanulmányokra, az üzleti tervre

és annak auditálására vonatkozóan.

Az energiaszektor privatizációjával kapcsolatban a vonatkozó jogszabály

alapján elbírálásra kerültek a külföldi befektetõk által szerzett - a

gázszolgáltatók esetében többségi - tulajdonrészek olyan szempontból, hogy az

nem befolyásolja-e negatívan az ellátás biztonságát. A feladat teljesítéseként

1995. decemberében - összhangban a privatizációval szemben támasztott állami

célkitûzésekkel - a tender-nyertesek tulajdonszerzését a gáz- és

áramszolgáltatók, valamint két erõmû társaság, továbbá egy vezetékes PB-gáz

szolgáltató esetében a Hivatal elbírálta és jóváhagyta. A külföldi

tulajdonosokat és tõkerészesedésük arányát az 1. és 2. ábrák mutatják.

A jelenleg engedélyköteles tevékenységet folytató gazdasági társaságok részére

szóló mûködési engedélyek kiadása az 1995. év folyamán megtörtént.

A villamosenergia-ipar területén az elmúlt idõszakban végzett szabályozási

tevékenységre az alábbiak jellemzõek.

· Az új erõmûvi kapacitások engedélyezési folyamatát a befektetõk számára a

Hivatal átláthatóvá, kiszámíthatóvá kívánta tenni. Emellett - a fogyasztók

érdekében - a potenciális új erõmûvi befektetõk közötti versenyhelyzet

kialakításával kívánja elfogadható szinten tartani az erõmûvi átlagárat, mely

mintegy 2/3 részben meghatározója a fogyasztói árszintnek. Mindezek

érdekében:

a.) kiadásra került

- az elõzetes- és a létesítési engedélykérelem benyújtásához szükséges

megvalósít-

hatósági tanulmány Hivatal által igényelt tartalmára vonatkozó

irányelv;

- új erõmûvi kapacitás elõzetes létesítési engedélykérelmének

benyújtásakor a

Hivatal által megkövetelt, a finanszírozhatóságot megnyugtatóan

tanúsító füg-

getlen szakértõi elemzés tartalmára vonatkozó irányelv - mely

kizárja, hogy fi-

nanszírozás-képtelen, bizonytalan kimenetelû projektek kockáztassák

az ellátás

biztonságát;

b.) egyeztetés alatt és kiadás elõtt áll az az irányelv, amely az új erõmûvi

kapacitás

versenyeztetésen alapuló kiválasztási-, engedélyezési folyamatot

szabályozza.

· A fogyasztók védelmében a Hivatal folyamatosan ellenõrizni kívánja az

ellátás, szolgáltatás, fogyasztói elégedettség szintjét. Ezen munka

objektívvé és a szolgáltatók számára kiszámíthatóvá tétele érdekében a

Hivatal kétféle határozatot adott ki:

- elõírta a szolgáltatók részére - meghatározott eljárás szerint -

független közvélemény-

kutatóval évente, összevethetõ és értékelhetõ módon felmérni a fogyasztók

elégedettsé-

gi szintjét;

- elõírta a jelentõsebb egyedi üzemzavarok jelentési kötelezettségét és

évente az üzem-

zavarok, rendelkezésre állási jellemzõk értékelését.

Ezek a jelentések lehetõséget biztosítanak a Hivatal számára a privatizált

társaságok teljesítményének egymáshoz képesti összevetésére és a fejlõdés

nyomon követésére ill. annak elõírására.

· A Hivatal több esetben állást foglalt engedélyesek közötti vitás

kérdésekben és fogyasztói csoportok felvetése alapján. Jellemzõ megkeresés

érkezett több nagy ipari fogyasztó részérõl igényelve az alaphálózati

vezetékhez közvetlen hozzáférést és a szolgáltatói árrés részükre történõ

elhagyását. Ezt a kérést a Hivatal - törvényi felhatalmazás hiányában -

elutasította, de a törekvés elõre veti a piaci viszonyok kiszélesítése

elõkészítésének szükségességét.

· A privatizáció elõkészítése és végrehajtása során a Hivatal több esetben

nyilvánított véleményt, adott ki állásfoglalást a piaci viszonyok, a

versenyhelyzet fenntarthatósága érdekében és a hosszabb távú, biztonságos

befektetõi környezet megtartása érdekében. A privatizációs folyamatok

szempontjai (monopolhelyzetet, jelentõs erõfölényt eredményezõ integrációk

létrejöttét lehetõvé tevõ privatizációs szándékok) esetenként nehezen

illeszthetõk a Hivatal hosszú távú, versenyhelyzetet biztosítani kívánó

törekvéseivel.

A gázenergia szolgáltatás területén végzett szabályozási tevékenység

jellemzõi.

· A gázszolgáltatók, (a Fõvárosi Gázmûvek illetve az öt regionális

gázszolgáltató társaság) azokra a gázszolgáltatásba bekapcsolt településekre,

település részekre kapták meg a mûködési engedélyt, melyekben a gázelosztó

hálózat vagy a saját tulajdonukban van, vagy idegen tulajdon esetén a

tulajdonossal üzemeltetési szerzõdést kötött.

· Bekötésre tervezett települések esetén az adott szolgáltató engedélyébe

azok az 1995. illetve 1996. évben bekötésre kerülõ települések kerülhettek

be, melyeknél:

- szolgáltató saját tulajdonú gázelosztó-hálózat létesítését megkezdte és

az ahhoz

szükséges pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak; vagy

- idegen tulajdonú hálózat esetén a tulajdonossal üzemeltetési

szerzõdést kötött és azt a

helyi önkormányzat képviselõtestületi határozatokkal támogatta.

· A gázszolgáltató társaságok a feltételek megteremtése után folyamatosan

nyújtották be mûködési területük bõvítésére vonatkozó engedélymódosítási

kérelmüket. Néhány esetben a bekötési idõpont módosítását kérték, illetve -

azon esetekben, amikor a megvalósítás a gázszolgáltató társaság hibáján

kívüli okból hiúsul meg - elõfordult település törlése is az engedélybõl.

1996. év folyamán három földgázszolgáltatói engedély kiadására került sor,

ugyanakkor több jelzés érkezett további kérelmek benyújtási szándékáról.

· A gázszolgáltatási engedélyezés speciális területe a vezetékes PB-gáz

szolgáltatás. Erre a tevékenységre szóló engedély, a tevékenység eltérõ

tulajdonságai és helyzete miatt különbözik a földgázszolgáltatási mûködési

engedélytõl. A törvény és a végrehajtási rendelete ezzel a területtel külön

nem foglalkozik, de az itt is elkerülhetetlen természetes monopólium miatt a

fogyasztók védelmérõl gondoskodni kell. A benyújtott engedélykérelmek a

szükséges kiegészítések után teljes mértékben megfeleltek a követelményeknek

és ennek alapján három társaság kapott vezetékes PB-gáz szolgáltatási

mûködési engedélyt.

· A gázszolgáltató társaságok privatizációjának szakmai folyamatában részt

vett a Hivatal. A tendergyõztes külföldi szakmai befektetõk számára megadta a

jelentõs, azaz a 25 %-ot meghaladó tulajdoni hányad megszerzésére vonatkozó

engedélyt.

· Az engedélyesek hatósági ellenõrzése keretében a gázértékesítõ és a

gázszolgáltatók elkészítették és határidõre benyújtották az engedélyben

meghatározott tartalmú beszámolóikat az 1995. évi tevékenységükrõl. A

beszámolók értékelését a helyszíni ellenõrzések megállapításainak

figyelembevételével végzi el a Hivatal, a szolgáltatók mûködésének értékelése

folyamatban van.

Árszabályozás, árelõkészítés

A Hivatal árszabályozási és árelõkészítõ tevékenységét a gázszolgáltatásról

szóló törvény és a villamos energia törvény szabja meg. Ennek megfelelõen a

Hivatalnak megalakulása pillanatától kezdve folyamatosan feszített munkát

kellett végeznie részben a konkrét, rövidebb távra szóló árintézkedések,

részben a középtávra szóló árszabályozási rendszerek szakmai elõkészítése

terén. Ez utóbbi kapcsán a Kormány 1995. augusztusában határozatokat hozott,

melyek - többek között - tartalmazták az 1997-tõl 2000-ig (villamos energia),

illetve 2001-ig (földgáz) terjedõ idõszakra az árszabályozási rendszer

kereteit. Ezen szabályok - kibõvítve és konkretizálva - két miniszteri

rendeletben is megjelentek 1995. novemberében. A privatizáció kapcsán 1995.

augusztusa és novembere között folyamatos volt a befektetõi érdeklõdés a

középtávú árszabályozás iránt, amely számos két- és többoldalú egyeztetést és

megbeszélést igényelt a Hivatal illetékes szakértõitõl. A Hivatal 1995-ben

ezen a téren végzett munkája nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a gáz- és

áramszolgáltatók, valamint egyes erõmûvek privatizációja a vártnál jobb

eredménnyel zárult 1995. végén.

Az árszabályozási rendszer kialakításával és finomításával párhuzamosan

folyamatos munkát igényelt a Kormány által 1995. augusztusában elõírt

áremelések elõkészítése, a szükséges számítások elvégzése, az egyeztetések

szakmai hátterének biztosítása, valamint a miniszteri rendelettervezetek

összeállítása is.

Ennek során 1995. szeptemberében 8 %-os általános, 1996. márciusában átlagosan

18 %-os villamos energia és hõenergia, illetve átlagosan 25 %-os földgáz

áremelés valósult meg. Az elmúlt idõszakban bekövetkezett árváltozásokat a 2.

és 3. mellékletek tartalmazzák. Idõközben a villamosenergia-iparon belüli ún.

belsõ árakra vonatkozó rendelet kihirdetése is megtörtént 1995. októberében,

aminek elõkészítése során új típusú feladatokat is meg kellett oldani.

1996 az árakkal kapcsolatban három nagy feladatot jelentett a Hivatal számára.

Az elsõ a márciusi áremelés elõkészítése, amelynek új megvilágítást adott a

privatizáció 1995. decemberében lezárult elsõ szakasza.

A második a tarifarendszer strukturális átalakításának elõkészítése mind a

földgáz, mind a villamos energia, mind a hõenergia esetében. Az ezzel

kapcsolatos vizsgálatok már 1995. elején megkezdõdtek és a munka elsõ szakasza

1996. legelején zárult. Az elõzetes eredményeket az 1996. márciusi áremelés

elõkészítése során már hasznosítani lehetett. A munka 1996. folyamán

folytatódott.

A harmadik feladat az 1996. októberi áremelés elõkészítése volt. Ez a munka

jelentõségében messze felülmúlja a korábbi árelõkészítõ munkákat, hiszen

egyrészt ezzel a lépéssel el kell érni az energetikai törvények által 1997.

január 1-jétõl elõírt árszinteket, másrészt ezek az árszintek fogják képezni

az 1997. január 1-jén életbe lépõ - középtávra szóló - ármechanizmusok

kiindulási pontját. A Kormány 1996. augusztusában az októberre tervezett

áremelés 1997. januárra történõ halasztásáról döntött.

A harmadikként jelölt feladat megalapozásaként a Hivatal 1996. januárjában

megkezdte a hatósági árakon (vagy azon is) értékesítõ energetikai társaságok

költség-felülvizsgálatát. A munka elvégzésére a Hivatal nyilvános pályázatot

írt ki, melynek eredményeként 52 külsõ szakértõ került kiválasztásra. A

szakértõk a Hivatal szakmai irányításával - 13 munkacsoportba osztva - 1996.

márciusában kezdték meg a 31 érintett társaság átvizsgálását. A vizsgálat elsõ

szakasza a társaságok gazdálkodásáról készített szakértõi jelentések június

végi leadásával zárult le. Ezt követõen került sor a jelentések értékelésére,

az információk összegzésére, az áremelés után érvényesítendõ árszintek és

áremelési mértékek elõzetes meghatározására. A fentiek igen nagy terhet és

felelõsséget róttak ill. rónak a Hivatalra.

A Kormány áremelést halasztó döntése nyomán kormánymegbízott került

kijelölésre. A kormánymegbizott és az általa kiválasztott szakértõk újabb

vizsgálatot indítottak a szükséges áremelési mértékekrõl hozandó kormányzati

döntést elõkészítendõ. Ennek során igen szoros együttmûködés vált szükségessé

az említett szakértõk és a Hivatal szakemberei között.

Az 1997. januári áremelést illetõ kormányzati döntést megelõzõen, majd azt

követõen is több irányú egyeztetés szükséges a konkrét árakat és áralkalmazási

feltételeket tartalmazó miniszteri rendeletek megfelelõ kialakítása és

decemberi kiadása érdekében. Az iparágon belüli, a kormányzati és a társadalmi

egyeztetések nyomán a következõ fõbb kérdéscsoportokban kell eredményre jutni:

- az áremelési mértékek "leosztása" az erõmûvi villamos energia és

hõenergia között (különös tekintettel az önkormányzatok által

megállapított távhõárakra gyakorolt hatásokat illetõen);

- a miniszteri ármegállapítású hõárak rendszerében a regionális szempontok

érvényesítésének lehetõségei és korlátai (termelõi és fogyasztói

szempontból);

- az energia áremelések "leosztása" az energiaszektor különbözõ szintjei, a

szinteken belül az egyes társaságok, valamint a különbözõ fogyasztói

csoportok között;

- áralkalmazási kérdések (az áremelések bevezetésének ütemezése, fizetési

feltételek, villamos energiánál a különbözõ idõzónák megfogalmazása stb.);

- a tarifarendszerek struktúrájának tervezett átalakításával óhatatlanul

együtt járó problémák elõzetes kezelése.

Az elmúlt idõszakban lezajlott, valamint az 1997. januárjától várható energia

áremelések nagysága indokolttá tette egy olyan szociális segélyezési rendszer

körvonalazását, amelynek keretei között a leginkább rászorulók támogatásban

részesülnének az áremelések ellentételezéseként. 1996. elején a Hivatal

javaslatot dolgozott ki egy ilyen rendszerre, melyet az Energetikai

Érdekképviseleti Tanács ülésén történõ megvitatás után eljuttatott az országos

Érdekegyeztetõ Tanácshoz (ÉT) is. Az ÉT a kérdést 1996-ban nem tûzte

napirendre.

A Hivatal folyamatosan közremûködött az árakkal kapcsolatos jogszabályok

egyértelmûsítésében, korszerûsítésében, valamint jelentõs energiákat fordított

az árakkal kapcsolatos fogyasztói megkeresések kivizsgálására, a vitás

kérdések megoldására.

Fogyasztóvédelem

Az energetikai törvényekben a Magyar Energia Hivatal számára elõírt,

meghatározott fogyasztóvédelmi tevékenység kereteinek teljeskörû

kialakításához szükség volt különbözõ szabályzatok létrehozására. Kidolgozásra

kerültek

- "A fogyasztói érdekképviseletek és a Magyar Energia Hivatal

együttmûködésének

keretei";

- "A fogyasztóvédelem részletes szabályai"; valamint

- az egyes energiaszolgáltatók "Üzletszabályzat"-ai.

E szabályzatok megalkotása során rögzítésre került, hogy az alkalmazásuk során

szerzett gyakorlati tapasztalatok alapján - ha szükséges - mód nyílik ezek

finomítására, javítására. Ennek megfelelõen a Hivatal idõrõl-idõre áttekinti a

szabályzatokat és javaslattal él az esetlegesen szükségessé váló változásokra.

Ugyanez vonatkozik az egyéb törvények, rendeletek, fogyasztóvédelmi

tevékenységet érintõ részére is, ugyanis a gyakorlati tevékenység során

felszínre kerültek a szabályozási keretek gyengéi, hiányosságai, amelyek

megszüntetésére javaslatokkal kívánunk élni. Ez a munka ugyancsak folyamatos.

Az elmúlt idõszak panaszos ügyeit elemezve megállapítható, hogy a Hivatal

illetékes osztálya 272 db ügyet kezelt, ebbõl 212 db panaszos megkeresés, a

többi 60 db egyéb (állásfoglalás, jogszabályi felvilágosítást kérõ) jellegû

beadvány volt.

A jelenlegi helyzetben a fogyasztók tûrõképességének küszöbértéke jelentõsen

csökkent, így az elvárásaitól legkisebb mértékû eltérés is elviselhetetlenné

válik számára és ennek következtében vélt vagy valós sérelmeinek orvoslását

fokozottan igényli.

Ezt fokozza az is, hogy az energiaszolgáltatók részérõl nem minden esetben

találkoztunk fogyasztóbarát magatartással. Ez különösen a közvetlenül a

fogyasztókkal kapcsolatba kerülõ (üzletigazgatóságok, kirendeltségek, a

fogyasztókkal közvetlenül kapcsolatba kerülõ technikusok, szerelõk) szervezeti

egységek illetve alkalmazottak körében fordult elõ. Ezen esetek megoldásánál

ezidáig bírságolásra nem volt szükség. A Hivatal a jövõben szükség esetén ezen

jogával élni fog.

A telefonon és levélben érkezõ megkeresések esetén a Hivatal arra törekedett,

hogy a fogyasztót felkészültségének megfelelõ szinten tájékoztassa és számára

megnyugtató magyarázattal szolgáljon, illetve jogos sérelmét a lehetõ

legrövidebb idõn belül elintézze.

Az ügyeket vizsgálva a Gázszolgáltatás területén az alábbi megállapítások

tehetõk.

A legtöbb megkeresés a mérés és méréselszámolás témakörében érkezett (34

%). Az ilyen témájú ügyek között szerepelnek azok is, melyek a térítésmentes

mérõfelszerelés és nyomásszabályozó beépítés törvényben biztosított jogának

megsértésérõl tájékoztatnak. Ide soroltuk az egyedi közüzemi szerzõdések

megkötésénél a szolgáltató azon törvényekkel nem indokolható szándékát is,

amely a mérõórán jelentkezõ lakossági fogyasztást hõmérséklet és

nyomáskorrekció közbeiktatásával számolja el, vagy pl. mérõrendszer

kialakítására kötelezi a fogyasztót.

A számlákkal kapcsolatos megkeresések mintegy 26 %-os gyakorisággal fordultak

elõ. Ebbe a témakörbe nemcsak a valóban helytelenül kiállított számlák

tartoznak, de az áremelések miatti soron kívüli leolvasás is. A Hivatal által

kivizsgált ilyen ügyekben a szolgáltatók korrigálták az elszámolást és

visszafizették a jogtalanul kért díjat.

A beérkezett panaszok közül hálózatfejlesztési hozzájárulás (Hfh), ill. a már

meglevõ vezetékre való rácsatlakozásért fizetendõ beruházási hozzájárulás

problémaköre 15%-os gyakorisággal fordult elõ. Az új, 1995. VIII. 8-án

megjelent rendelet, - mely az addig érvényben levõt hatálytalanította -

szabályozottabb, átláthatóbb körülményeket teremtett. A legtöbb kérdés a Hfh

és a meglevõ gázvezetékre való rácsatlakozás költségének és a hozzájárulási

összeg mértékének nagyságát vitatta, mely elõbbirõl a jogszabály nem

rendelkezik. A számítások ellenõrzésével kiderültek az indokolatlanul

elszámolt költségek, melyeket a szolgáltatók visszatérítettek a fogyasztók

részére.

A panaszok 11 %-a több téma között oszlik meg, szerepel közöttük az

alfogyasztónak továbbadott gáz díjazásának és szolgáltatási körülményeinek

tisztázása, a fogyasztók ellenõrzésének jogossága, körülményei és módszere,

stb.

A beérkezett panaszok 7 %-a a szolgáltatásba való bekapcsolás elmaradásáról

tájékoztat. A szolgáltatói engedéllyel rendelkezõ társaság a szolgáltatás

ellátására kötelezhetõ, tehát ennek elmulasztása esetén az engedélyes

felszólítható feladatainak ellátására.

A Villamos energia szolgáltatás területén tett megállapítások a következõk.

A megkeresések alig kevesebb, mint a fele a hálózatfejlesztési hozzájárulás

kérdéskörével foglalkozik. Kérdésként merült fel a kalkulált összeg mértékének

jogossága, a befizetendõ összeg rendeltetésének értelmezése. Az indokolható

hibák felderítését követõen a szolgáltató korrigálta korábbi, hibás

számításait. A jelenleg hatályos Hfh rendelet bizonyos esetekben mentességet

ad. Elõfordult, hogy a szolgáltató figyelmen kívül hagyta a rendelet által

fizetési mentesség alá tartozó eseteket, s utólagosan kellett visszavonatni az

indokolatlan követelést.

A szolgáltatói adminisztráció hibájából esetenként elõfordult, hogy a

kiállított számla nem valós adatokat rögzített, melyet a szolgáltató minden

esetben elismert és az adott összeget visszatérítette. A továbbadott villamos

energia díjával és a bérlõk hátralékos számlájával kapcsolatos ügyek

többségükben a gazdaság átalakulásából adódó tisztázatlan jogi és tulajdonosi

helyzet termékei.

Kisebb arányban (7%) jelentettek problémát a mérõvel és annak szerelésével,

valamint az árambekötéssel kapcsolatos panaszok.

További panaszok voltak a gyakori áramkimaradás miatti megkeresések,

szabálytalan vételezés vélelme, közvilágítással kapcsolatos felvetés stb.

A villamos energia szolgáltatással kapcsolatosan észrevételek 33%-a a lakosság

körébõl, a 67%-a pedig a gazdasági vállalkozásoktól és az intézményi

fogyasztók körébõl érkezett.

A gázfogyasztói panaszok 44%-a, a lakossági megkeresésbõl adódik.

Ezek az arányok azt mutatják, hogy a leginkább kiszolgáltatott fogyasztói

réteg, a lakosság, tájékozott abból a szempontból, hogy ha ügyét, beadványát,

vagy akár szóban elmondott panaszát a szolgáltató megnyugtatóan nem orvosolta

hova kell, ill. lehet fordulni.

A Hivatal az indokolt panaszok jövõbeni elkerülése érdekében felhívta a

szolgáltatók figyelmét a tipikus esetekre.

A beszámolási idõszakban - a hálózatfejlesztési hozzájárulásról szóló,

idõközben kiadott rendeletek hatályba lépése miatt - az érvényes, jóváhagyott

energiaszolgáltatói üzletszabályzatok módosítására került sor. A Hivatal

ellenõrizte a szolgáltatók kötelezettségének végrehajtását is, mely szerint az

üzletszabályzat megismertetetése a fogyasztókkal az õ feladatuk. A felmérések

alapján megállapítható, hogy a szolgáltatók általában eleget tettek ezen

kötelezettségüknek.

Ugyanakkor - hogy ez az állapot állandósítható legyen - az "Üzletszabályzat"-

okban foglaltak betartásának folyamatos figyelemmel kisérése a Hivatal

fogyasztóvédelmi feladatainak, tevékenységének igen fontos része.

Az elõzõekben a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelmi tevékenységének

ezideig összegyûjtött tapasztalatait, valamint e területen elvégzett munkáját

foglaltuk össze. Az energiaszolgáltatók privatizációja és az energiahordozók

árának költségarányos, megfelelõ nyereséget is tartalmazó megállapítása után,

illetve az árszabályozási mechanizmus életbeléptetésével a fogyasztóvédelmi

tevékenység megerõsítése a Hivatal munkáján belül fokozott igényként

jelentkezik. Ugyanis ezek a folyamatok a fogyasztókat még érzékenyebbé teszik,

mindenfajta vélt, vagy valós szolgáltatói sérelmekkel szemben. Ebbõl

kiindulva, a Hivatal fogyasztóvédelmi tevékenységében nagyobb súlyt kell

fektetni a természetes monopóliumok mûködési engedélyében foglaltak

betartására, valamint az árváltozásokra vonatkozó szolgáltatói törekvések

fokozott ellenõrzésére, egyidejûleg nem elhanyagolva a már elõzõekben

ismertetett problémák megoldására vonatkozó intézkedéseket.

Az eddigi tevékenységünkbõl fakadó tapasztalataink azt is nyilvánvalóvá

teszik, hogy a jelenlegi törvényi, rendeleti hátteret, valamint a

fogyasztóvédelem Hivatalon belüli szervezeti rendszerét a fent vázolt

feladatok súlyának megfelelõen szükséges továbbfejleszteni. A Hivatal erre

vonatkozó elképzeléseinek kidolgozása folyamatban van.

Az Energetikai Érdekképviseleti Tanács

mûködésének eddigi tapasztalatai

1995. áprilisában megalakult az Energetikai Érdekképviseleti Tanács (EÉT),

melynek célja és alapvetõ feladata, hogy a vezetékes energiafogyasztói

érdekeket védelmezze, egyben a Hivatal ilyen irányú munkáját segítse. Az EÉT a

vezetékes (gáz és villamos) energiafogyasztók érdekképviseletének intézményes

szervezete.

Az energiaipar jelentõs részének természetes monopolhelyzetét figyelembe véve,

elkerülhe-tetlen volt a Hivatal fõigazgatója mellé rendelt EÉT megalakítása.

Az EÉT, mint önálló társadalmi szerv, megtárgyalja mindazokat a kérdéseket,

amelyek az energiafogyasztók, értékesítõk és szolgáltatók egymás közötti

viszonyában jelentkeznek és egyeztetést igényelnek, valamint a Hivatal által

készített javaslatokat, véleményeket, állásfoglalásokat, amelyek a

fogyasztókkal, illetve fogyasztói-szolgáltatói viszonnyal kapcsolatosak.

Tevékenysége során állásfoglalásokat alakít ki és segíti a Hivatal alapvetõ

feladatainak, különösen a fogyasztói védelem eredményes végrehajtását.

Az EÉT háromoldalú érdekképviseleti szerv, összesen 15 fõbõl áll. Tagjai a

Hivatal fõigazga-tója és két igazgatója, továbbá a fogyasztók társadalmi

érdekképviseleti szervezetei (fogyasztói oldal) és az engedélyesek

(szolgáltatói oldal) képviselõi vesznek részt. A Hivatal három vezetõjén kívül

a Fogyasztói Oldal hat tagját 24 érdekképviseleti szervezet, a Szolgáltatói

Oldal hat tagját pedig 18 energia-ipari részvénytársaság küldöttei jelölték.

Az EÉT tagjainak összetétele - a Hivatal vezetõin túlmenõen - az alábbiak

szerint alakult:

a.) Fogyasztói Oldal

Magyar Energiafogyasztók Szövetsége

Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége

Vezetékes Energiafelhasználók Szövetsége

Lakásszövetkezetek Országos Szövetsége

Mezõgazdasági Szövetkezõk és Termelõk Országos Szövetsége

Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület

b.) Szolgáltatói Oldal

DÉDÁSZ Rt.

DÉMÁSZ Rt.

ELMÛ Rt.

Fõvárosi Gázmûvek Rt.

TIGÁZ Rt.

MOL Rt.

Az EÉT eddigi mûködése során hat alkalommal ülésezett, és a következõ

elõterjesztésekrõl

alakította ki - esetenként éles viták után - állásfoglalását:

· az Energetikai Érdekképviseleti Tanács alapszabálya;

· a villamos energia szolgáltatók mûködési szabálya;

· a vezetékes energiahordozók árszabályozásának kérdései;

· az energiaszolgáltatók fogyasztói elégedettségi vizsgálata;

· a fogyasztóvédelemre vonatkozó szabályok;

· az 1995. évi munkaterv javaslat;

· az 1996. évi elsõ félévi munkaterv javaslat;

· javaslat az 1996. márciusi energia áremelés elõkészítésére;

· javaslat a földgáz és villamos energia tarifarendszerének módosítására;

· a fogyasztói panaszügyek intézése;

· a gáz- és villamosenergia-ipari társaságok hatósági szabályozása;

· tájékoztató az energiaipar költség-felülvizsgálatáról;

· tájékoztató a fogyasztóvédelmi tevékenységrõl.

Az EÉT mûködése során számos olyan napirendet tárgyalt, elõterjesztést

vitatott meg, amelyek alapján az energiafogyasztók jogainak és érdekeinek

védelme kiteljesedett. Különös hangsúlyt kaptak az "Energiaszolgáltatók

fogyasztói elégedettségi vizsgálata" és a "Fogyasztóvédelemre vonatkozó

szabályok" címû témák, valamint a kiadott mûködési engedélyek és a jóváhagyott

üzletszabályzatok megvitatása, melyek véglegesítésével a Hivatal hosszabb

távra meghatározta az energiafogyasztói jogok védelmének és érdekeik

képviseletének intézményes kereteit, egyben feladatait.

A jelentõsebb napirendek tárgyalásánál szakértõk igénybevételére is sor

került. A témák megvitatása során a Fogyasztói és a Szolgáltatói Oldal sok

kérdésben ellentétes álláspontot képviselt.

Az antiinflációs gazdaságpolitika aktuális feladatairól a Kormány ez év

április végén hozott határozatot, melynek száma 1038/1996.(IV.26.). E

kormányhatározat 7/b pontja alapján hozta létre a Kormány - a

Pénzügyminisztérium szervezésében - azt a bizottságot, amelyik a vezetékes

energiahordozók felhasználóinak képviselõibõl áll. A társadalmi bizottság

összetétele mutat bizonyos átfedést az EÉT fogyasztói oldalával, hiszen e

fogyasztói oldal is az energiahordozó felhasználók szervezett

érdekképviseleteibõl tevõdik össze. A társadalmi bizottság feladata azonban

eltér az EÉT feladatától: feladata a kormányhatározat szerint a vezetékes

energiahordozók termelése, elosztása és szolgáltatása körében az árrendezéshez

kapcsolódó költség-felülvizsgálatban és annak értékelésében való részvétel.

A társadalmi bizottság megalakulását követõen felvette a kapcsolatot a

Hivatallal. A Hivatal a bizottság munkáját segítendõ, valamennyi olyan

dokumentumot átadott, ami a költségfelülvizsgálati munka során, illetve azt

követõen keletkezett. A társadalmi bizottság kidolgozta saját munkamódszerét,

ügyrendjét, amelynek alapján jelentést készített. Ennek vitáját követõen a

Hivatal a jelentésben foglaltakat munkája során lehetõség szerint hasznosítja.

Az EÉT mûködésével kapcsolatban a következõ tapasztalatok szûrhetõk le:

- szakértõk igénybevétele a témák megvitatásánál indokolt és szükséges;

- a Fogyasztói és a Szolgáltatói oldal képviselõi önálló elõterjesztések

készítésére vonat-

kozó lehetõségükkel eddig nem éltek, ugyanakkor a jövõben indokolt

kihasználniuk

ezen lehetõségeket;

- az EÉT alapszabályának módosítása idõszerû feladat;

- az arányos képviselet szempontjából indokolt a tagok számának és

arányának felül-

vizsgálata és esetleg módosítása;

- törekedni kell az idõszerû, állásfoglalást igénylõ - lehetõleg még

államigazgatási dön-

téshozatal elõtt álló - témák tárgyalására.

Az EÉT eddigi mûködésének tapasztalatai alapján megállapítható, hogy

állásfoglalásaival eredményesen támogatta a Hivatal sokirányú tevékenységét,

hozzájárult az energiafogyasztói érdekek védelméhez.

Energiatakarékosság

A Hivatal - az energiatakarékossággal kapcsolatos tevékenységét - a kiadott

mûködési engedélyek, a jóváhagyott üzletszabályzatok és a kapcsolódó egyéb

dokumentumokban foglaltak szerint végzi a felügyelt energiaszektor szereplõi

(engedélyesek) tekintetében.

Az engedélyesek a megváltozott szabályozási környezet hatására kialakították

alapvetõ belsõ szervezeteiket, amelyek mind az adott engedélyes saját

energiahatékonyságának növelését, mind a szolgáltatói kör fogyasztói

kapcsolattartásának minõségi átalakulását eredményezték.

A fogyasztói irodák bõvülõ hálózata egyre jelentõsebb bázisa az

energiatakarékossági tanácsadásnak szakmai konzultációk, közönségtalálkozók,

nyílt napok szervezése révén, ahol az egyes - lakossági és egyéb -

fogyasztóknak lehetõsége nyílik az energiatakarékos készülékek, korszerû

technológiák megismerésére. Az energiatudatos fogyasztói magatartás

kialakulását segítik elõ az energiatakarékosságot ösztönzõ szórólapok,

kiadványok, tájékoztatók, amelyek a fogyasztók rendelkezésére állnak.

A rövid- és középtávon várható igények alakulásának és az igények

kielégítésének tervezett módját tartalmazó társaságonkénti energiagazdálkodási

tervek összhangjának biztosítása érdekében tovább folytatódott az integrált

forrástervezés módszertanának megismertetése elsõsorban külföldi szakértõk

(pl. USAID által finanszírozott) támogatásával.

Jelentõs elõrelépést hozott a 2399/1995. (XII.12.) Kormányhatározat, amely az

áramszolgáltatók, a gázszolgáltatók és a hõszolgáltatók részére elõírta, hogy

1996. december 31-ig fogyasztó oldali programokat kell kidolgozni. A Hivatal a

kormányhatározat végrehajtására a szükséges intézkedéseket megtette.

Ezzel párhuzamosan folyik a felügyelt energiaszektor energiatakarékossági,

illetve energiahatékonyság-növelést szolgáló információs és adatbázisának

kialakítása a ráfordítások és az energetikai eredmények összevetése, az

energiahatékonysági összehasonlítások, elemzések megalapozása érdekében.

Fokozódtak azok a kezdeményezések, amelyek az energiatakarékosság, illetve

energiahatékonyság-növelést szolgáló feladatok és a pénzügyi eszközrendszer és

intézményrendszer összhangját hivatottak megteremteni mind hazai

energiatakarékossági célú pénzforrások létrehozására, mind a nemzetközi

pénzügyi lehetõségek (pl. PHARE) koordinált kihasználására.

Folyamatban van a regionális energiahatékonysági tanácsadó központok

hálózatának kialakítása a MTESZ meglévõ intézményeinek és szakembergárdájának

bázisán, s az elsõ mintaközpont non-profit ügynökségi formában ezévben

Miskolcon megkezdi mûködését. A tapasztalatok alapján további regionális

központok létrehozása várható, melyeknek alapvetõ feltétele az

energiatakarékosság, az energiahatékonyság-növelés átfogó pénzügyi hátterének

megteremtése, az állami szerepvállalás kiterjesztése e területen.

Energiainformációs tevékenység

A Hivatal feladatainak ellátásához szükséges információk nagy részét az

Energiainformációs Osztály biztosítja. Az osztály tevékenysége kiterjed

- az információs rendszer kialakítására, szervezésére, mûködtetésére;

- a többi osztály információigényének kielégítésére;

- a számítógép állomány mennyiségi és minõségi fejlesztésére, a használatba

kerülõ

szoftverek beszerzésére, elterjesztésére;

- a Hivatal tevékenységével összefüggõ önálló elemzések végzésére.

Az információk feldolgozása és tárolása a szakmai osztályok információ-

igényének figyelem-bevételével történik. Az elmúlt év során az információs

rendszer kialakításának elsõ fázisa befejezõdött. Megtörtént a munkákhoz

szükséges információk

- tartalmának és körének meghatározása;

- áramlásának biztosítása;

- feldolgozási rendszerének kialakítása.

Az információs rendszer kialakításánál figyelembe vett szempontok a következõk

voltak:

- a Hivatal tevékenységének információigénye;

- az érvényes jogszabályok által biztosított lehetõségek (meglévõ

adatszolgáltatások

igénybevétele, törvényi felhatalmazás);

- az adatszolgáltatók (engedélyesek) belsõ információs rendszerének

lehetõségei;

- az országos adatgyûjtésekhez való igazodás;

- a korszerû adatfeldolgozás és -tárolás lehetõségei.

A kialakított információs rendszer tartalmazza

- az engedélyesek egyedi adatait;

- az országos és ágazati szintû összesített adatokat;

- a Hivatal egyes tevékenységeinek végzése során keletkezett információkat.

Az összegyûjtött, feldolgozott, elemzett és tárolt adatok köre az engedélyesek

- energetikai információira;

- mûszaki objektumok adataira;

- gazdálkodási adataira;

- munkaügyi adataira;

- üzembiztonsági információira; továbbá

- az elemzésekhez szükséges országos szintû energiagazdálkodási, mûszaki,

gazdasági

és egyéb adatokra

terjed ki.

A szervezési tevékenység eredményeként az adatszolgáltatókkal kialakult a

rendszer mûködéséhez szükséges információs kapcsolat, mely keretében

- az adatszolgáltatások gyakorisága;

- az adatküldés technikája;

- a beküldésre kerülõ adatok tartalma

került meghatározásra.

Az adatok átadása jelenleg részben postán, részben telefaxon, részben pedig

közvetlen számítógépes kapcsolat formájában történik. Az adatok feldolgozását

személyi számítógépeken végezzük. A Hivatal belsõ számítógépes hálózatának

kiépítésére vonatkozó tervek elkészültek. A Hivatal számítógép-állomány

bõvítése PHARE projekt keretében az IKIM-ben kialakítás alatt álló

számítógépes hálózat részeként megtörtént. Jelenleg több számítógépbõl álló,

lokális hálózat üzemel, amely hálózat a jövõben közvetlen kapcsolatban lesz az

IKIM energetikai rendszerével.

A Hivatal munkatársai aktívan vesznek részt a PHARE projekt keretében folyó,

az IKIM energia információs rendszerének kialakításával kapcsolatos

munkákban. E munka keretében az országban az energiagazdálkodással foglalkozó

állami szervek munkájához szükséges információk rendszerének kidolgozása és az

adatok közvetlen számítógépes formában történõ áramlásának kialakítása van

folyamatban. A rendszer alkalmas lesz

- az érintett államigazgatási szervek idõszerû információkkal történõ

ellátására;

- az állami szervek közötti gyors és hatékony információ-csere

lebonyolítására;

- nemzetközi információs adatbázisok használatára.

A Hivatal közremûködik a jelenleg mûködtetett, több évtizedes múltra

visszatekintõ országos energiastatisztikai rendszer korszerûsítésére

irányuló, szintén PHARE projekt keretében folyó munkában. A feladat kiterjed a

nemzetközi energiastatisztikai igényeket is kielégítõ, azzal azonos tartalmú

információk gyûjtését és feldolgozását biztosító, a hazai adat-igényeket

figyelembe vevõ információs rendszer kidolgozására.

A Hivatal szervesen kapcsolódik a nemzetközi energiainformációkat gyûjtõ és

felhasználó szervekhez. Rendszeresen ad információkat a különbözõ szervezetek

részére az energiahordozó árak vonatkozásában, ugyanakkor elemzi a nemzetközi

energiastatisztikai adatokat.

Nemzetközi kapcsolatok

A Hivatal megalakulása óta folyamatosan építi nemzetközi kapcsolatait. A

mûködés elsõ szakaszában igen fontos volt a piacgazdasági környezetben mûködõ

szabályozó testületek munkájának és a szabályozási technikáknak a megismerése.

Jelenleg a hangsúly áttolódott a hazai szabályozási gyakorlat kialakítására,

amelynek során a szerzett információkat hasznosítani lehetett.

Bebizonyosodott, hogy további ismeretek megszerzésére van szükség, így

különösképpen

- gyakorlati tapasztalatok a szabályozás terén elöljáró országokban;

- elhatározott vagy tervezett változások, trendek a fejlett gazdaságú

országokban (elsõ-

sorban az Európai Közösségben).

Ugyanakkor egyre inkább ismertté válik, hogy hazánk is élenjár a gáz- és

villamos energia rendszerek átalakításában és széleskörû érdeklõdés nyilvánul

meg eredményeink iránt.

A nemzetközi kapcsolatok kiterjednek

- nemzetközi szervezetek által szervezett konzultációkra,

tanulmányutakra;

- szakmai tanácsadó szervekkel folytatott kétoldalú munkakapcsolatokra;

- külföldi szakmai érdeklõdõk tájékoztatására;

- egyéni meghíváson alapuló konferenciákon való részvételre;

- nemzetközi szervezetek részére rendszeresen, vagy esetenként átadásra

kerülõ infor-

mációk közlésére, illetve információk átvételére;

- elõadások tartására, tanulmányok benyújtására.

A kapcsolatok kiépítése során saját erõbõl finanszírozott, illetve a

nemzetközi szervezetek, külföldi partnerek által finanszírozott konzultációk

mellett a különbözõ nemzetközi segélyprogramok által támogatott

kapcsolatfelvételek egyaránt elõfordultak.

Az árképzés, üzemi szabályzat, mûködési engedélyek kidolgozása során a Hivatal

az amerikai USAID segélyprogram finanszírozásában amerikai és angol

szakértõket vett igénybe. A befektetõi- és hatósági szempontokat figyelembe

vevõ észrevételeket sikerült az eljárási rendbe, illetõleg az

engedélytervezetekbe beépíteni.

A nemzetközi konferenciák sorozatából (pl. Nemzetközi Energia Ügynökség, OECD,

UNIPEDE, stb. ) azokat preferálta a Hivatal, amelyeken elõtérbe kerültek

hatósági szabályozási feladatok, illetõleg amelyeket a gáz- és

villamosenergia-ipar átstrukturálódása, az ezzel összefüggõ privatizációja

témakörében tartottak. Ezeken a konferenciákon a Hivatal arra törekedett,

hogy a nemzetközi befektetõi közvélemény megismerje a tervezett hazai

szabályozási környezetet, és annak ismeretében vállaljon szerepet a magyar

energetikai piacon való részvételben.

Szoros és gyümölcsözõ együttmûködés alakult ki különösen a nagy-britanniai

OFFER és OFFGAS Villamosenergia, illetve Gázenergia Szabályozó Hivatallal és a

Kaliforniai Energia Bizottsággal, továbbá a spanyol és az argentin

hatóságokkal.

Több esetben fordultak a Hivatalhoz tájékoztatásért és segítségért más

országokból, így például a litván és az ukrán szabályozó hatóságtól.

A magyar energiaipari privatizációban potenciálisan érintett befektetõk szinte

valamennyien többször felkeresték a Hivatal vezetõit és szakértõit,

konzultálva a tervezett szabályozási környezet részleteirõl. Ezen konzultációk

során meggyõzõdhettek a Hivatal legtöbb kérdésben kiforrott egyértelmû

véleményérõl, mely a szabályozás viszonylagos stabilitását igazolta számukra

és egyúttal bebizonyította a Hivatal kellõ szakmai felkészültségét. Ezzel

kapcsolatban a potenciális befektetõk többször kifejezték megelégedettségüket.

A Hivatal jogszabályokból adódó feladatainak

jövõbeni alakulása

Az elõzõekben részletesen bemutatásra kerültek a Hivatal által végzett

tevékenységek, melyek között az elmúlt év során jelentõs arányeltolódás

következett be. Ez a folyamat - ismerve a Hivatal elõtt álló feladatokat - a

közeljövõben tovább folytatódik.

Az engedélyezéssel kapcsolatos tevékenység a jövõben - a jelenleg mûködõ

társaságok mûködési engedélyének kiadása után - a késõbbiek folyamán

benyújtásra kerülõ létesítési és mûködési engedélykérelmek, illetve a már

kiadott engedélyekre vonatkozó módosítási igények elbírálására terjed ki.

Nagy hangsúlyt kell helyezni az elkövetkezõ idõszakban a kiadásra került

engedélyekben elõírtak végrehajtásának illetve betartásának ellenõrzését célzó

munkákra. Az ellenõrzés munkafázisainak kialakítása, a felülvizsgálatok

információigényének összeállítása, a lebonyolítás ügymenetének meghatározása

részben megtörtént, véglegesítése folyamatban van.

A Hivatal a már kiadott és kiadásra kerülõ irányelvei, közérdekû határozatai

révén biztosítja az energiaszolgáltatás megfelelõ színvonalának folyamatos

emelését (pl. fogyasztói elégedettség-vizsgálatok) és az engedélyezési

eljárások átláthatóságát (pl.: pénzügyi tervek elvárt tartalma).

A Hivatal feladatai között szerepel az engedélyes társaságoknál bekövetkezõ

tulajdoni változások figyelemmel kísérése, a jelentõsebb tulajdoni hányad-

változás jóváhagyása. A privatizációs folyamatból következõen - a múlt év

végén megtörtént tulajdonváltozás elbírálása után - további ilyen

tevékenységekre kell számítani.

Fontos feladat a villamos energia termelõvel, szállítóval és szolgáltatóval,

valamint a gázszolgáltató és gázértékesítõ társaságokkal szemben a legkisebb

költség elvének érvényesítése. A legkisebb költség elvének érvényesítési

követelményeit a teljes vertikumra kiterjedõen kell alkalmazni, beleértve ebbe

a fogyasztói igénycsökkentést, valamint az igények és a források integrált

tervezését is. A legkisebb költség elve érvényesítésének célja a villamos

energia, illetve a földgáz lehetõ legalacsonyabb árú hozzáférésének

biztosítása a fogyasztók számára, az elvárt minõségi, biztonsági,

tartaléktartási feltételek mellett. Ez a lakossági fogyasztókat egyrészt

közvetlenül érinti, másrészt közvetve, hiszen az ipari-mezõgazdasági stb.

felhasználáson keresztül gyakorlatilag az összes termelõi-fogyasztói árra

hatással van.

Az indokolt költségtételek elbírálása - beleértve a hatékonyabb mûködésre,

költségtakarékosabb gazdálkodásra való ösztönzést és a belsõ erõforrások

mozgósítását elõsegítõ fejlesztések elõtérbe helyezését - a Hivatal feladata.

A munka folyamatban van és az év második felében befejezõdik.

Hazánk csatlakozási törekvése az Európai Unióhoz a magyar energia rendszerre -

s így a Magyar Energia Hivatalra is - számos feladatot ró. Az Európai Unió

energiaügyi minisztereinek tanácsa a közelmúltban fogadta el az Unió

villamosenergia rendszerének átalakítására vonatkozó határozatát, mely szerint

a villamosenergia termelés, szállítás és szolgáltatás terén is piaci elveket

kell alkalmazni. Ez a következõ feladatokat jelenti:

- a vertikálisan integrált nagy rendszereket fel kell bontani különálló

termelõ - szállító -

szolgáltató cégekre;

- meg kell valósítani a villamosenergia termelõk piaci versenyét;

- a vezetékekhez a termelõk ill. a fogyasztók szabad hozzáférését

fokozatosan lehetõvé

kell tenni.

Magyarország ezen a téren jónéhány európai ország elõtt jár: az elsõ lépésen

túl vagyunk, a második lépés bevezetése folyamatban van. A harmadik lépés

elõkészítését a Hivatal egyik fontos feladatának tekinti.

A Hivatal feladatköre az elõterjesztés alatt lévõ, a távhõszolgáltatásról

szóló törvényben foglaltak alapján várhatóan jelentõs mértékben bõvül.

A Hivatal fogyasztóvédelmi tevékenységének eredményes ellátása az Energetikai

Érdekképviseleti Tanács fokozott bevonásával a jövõben is kiemelt feladat.

Ennek megfelelõen az EÉT ismételten napirendre tûzi az energiaárak emelésével

kapcsolatos elõkészítõ munka megvitatását.

A jövõben tovább kell folytatni az energiatakarékosság eszközrendszerének

kialakítását. Az energiatakarékosságot elõsegítõ, azt preferáló ösztönzõ

rendszer kialakítása, az energiatakarékos készülékek minõsítési rendszerének

kidolgozása és minél hamarabb történõ bevezetése, az energiafelhasználás

hatékonyabbá tételének elengedhetetlen feltétele. A Hivatal célja minél több -

köztük külföldi - pénzeszköz felkutatása és a program finanszírozásába történõ

integrálása. Ennek érdekében a már kialakult kapcsolatokat a nemzetközi

szervezetek segélyprogramjaira tovább kell fejleszteni, és az

energiatakarékosság jogi szabályozása érdekében konkrét javaslatokat,

elõterjesztéseket kell kidolgozni.

Az energiainformációs tevékenység fejlesztésére a jövõben több területen kerül

sor. A Hivatal adatbázisának kiépítése után az információs rendszer folyamatos

és hatékony mûködtetése lesz az idõszerû feladat. A Hivatal célja, hogy - a

szükséges technikai fejlesztések biztosítása esetén - a közvetlen számítógépes

kapcsolatok, esetleg hálózat kiépítésével egy hatékonyan mûködõ energetikai

információs rendszert mûködtessen. A kialakított stratégiának megfelelõen - az

MVM Rt számítóközpontjával kiépített közvetlen kapcsolat után - a rendszeres

adatátvételt kívánjuk megvalósítani a többi potenciális adatszolgáltatóval. A

kiépített technikai feltételek kisebb fejlesztése után lehetõvé válik az

információ-csere az IKIM és más kormányzati szervekkel, valamint több országos

jelentõségû szervezet (pl. KSH) információinak közvetlen átvétele. Ezeket az

információs csatornákat be kívánjuk építeni információs rendszerünkbe.

A Hivatal, mint jogalkalmazó gyakran kerül olyan helyzetbe, hogy az érvényes

jogszabályok eltérõ értelmezésébõl, illetve a nem szabályozott területek

elbírálásából nézeteltérés támad közte és az ügyfél között. Az indokolt

esetekben - az eddigi gyakorlatot folytatva - a Hivatal a jövõben is felveti

az érintett jogszabály módosításának, vagy új jogszabály kiadásának

szükségességét.

A közvélemény tájékoztatása kiemelten fontos társadalmi és politikai kérdés. A

gazdasági társaságoknak a számviteli törvény alapján a gazdálkodásukat

bemutató, összefoglaló adataikat (mérleg, eredmény-kimutatás) rendszeresen

közzé kell tenni. Ezen kívül az energiaszektorra más, a szakmai

tevékenységükkel összefüggõ információkra kiterjedõ adatközlési kötelezettség

is vonatkozik. Ezen kötelezettség teljesíthetõsége érdekében a közzétételre

kijelölt adatok körét a Hivatal meghatározza és a rendszeres közlés

megtörténtét ellenõrzi.

A tájékoztatás jelentõségét felismerve került sor az Energiafogyasztók Lapja

kiadására. A lapot a jövõben is a közvélemény tájékoztatásának egyik fontos

fórumának kell tekinteni, a Hivatal a lap szerkesztését továbbra is kiemelt

feladatként kezeli.

1. melléklet

Engedélyesek jegyzéke

Gázértékesítési engedélyt kapott:

MOL RT. Budapest

Gázszolgáltatási engedélyt kapott:

Déldunántúli Gázszolgáltató Rt. (DDGÁZ Rt.)* Pécs

Délalföldi Gázszolgáltató Rt. (DÉGÁZ Rt.)* Szeged

Északdunántúli Gázszolgáltató Rt. (ÉGÁZ Rt.)* Gyõr

Fõvárosi Gázmûvek Rt. (FÕGÁZ Rt.) Budapest

Középdunántúli Gázszolgáltató Rt. (KÖGÁZ Rt.)* Nagykanizsa

Tiszántúli Gázszolgáltató Rt. (TIGÁZ Rt.)* Hajdúszoboszló

FÕNIX-GÁZ Menedzser Iroda és Fõvállalkozó Kft.*** Debrecen

WAV-GÁZ Gázszolgáltató Kft. Debrecen

Zemplén-Abaúj Közmûfejlesztõ és Szolgál-

tató Kft. (ZAB-GÁZ Kft) Szerencs

PB-gáz vezetékes szolgáltatási engedélyt kapott:

PRIMAGÁZ - HUNGÁRIA Rt. Budapest

PB-GÁZ Szerviz Kft. (TOTALGÁZ Kft.) Budapest

SZEB-GÁZ Gázszolgáltató Kft. Szeged

Villamos energia termelésre mûködési engedélyt kapott:

Bakonyi Erõmû Rt.* Ajka

Budapesti Erõmû Rt.* Budapest

Dunamenti Erõmû Rt.* Százhalombatta

Mátrai Erõmû Rt.* Visonta

Paksi Atomerõmû Rt.* Paks

Tiszai Erõmû Rt.* Tiszaújváros

Vértesi Erõmû Rt.* Oroszlány

Pécsi Erõmû Rt.* Pécs

Borsodi Energetikai Kft.* Kazincbarcika

Tatabányai Energetikai Kft.* Tatabánya

Csepeli Erõmû Rt.* Budapest

DUNAFERR Rt.** Dunaújváros

Tiszavíz Vízerõmû Kft. Budapest

Villamos energia szolgáltatási engedélyt kapott:

Budapesti Elektromos Mûvek RT. (ELMÛ Rt.) Budapest

Déldunántúli Áramszolgáltató Rt. (DÉDÁSZ Rt.) Pécs

Délmagyarországi Áramszolgáltató Rt .(DÉMÁSZ Rt.) Szeged

Északmagyarországi Áramszolgáltató Rt. (ÉMÁSZ Rt.) Miskolc

Észak-Dunántúli Áramszolgáltató Rt. (ÉDÁSZ Rt.) Gyõr

Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. (TITÁSZ Rt.) Debrecen

Villamos energia szállítási engedélyt kapott:

Magyar Villamos Mûvek Rt. (MVM Rt.) Budapest

Villamos energia közvetlen szolgáltatói engedélyt kapott:

Csepeli Erõmû Rt. Budapest

DUNAFERR Rt. Dunaújváros

Pécsi Erõmû Rt. Pécs

Elõzetes létesítési engedélyt kapott:

ALGINVEST Kft. (187 MW-ra Algyõn)

IN-ER Kft. (80 MW-ra Iharosberényben)

MVM Rt. (100 MW szekunder tartalékra

Litéren)

MVM Rt. (100 MW szekunder tartalékra

Sajószögeden)

Erõmû létesítési engedélyt kapott:****

Bakonyi Erõmû Rt. (150 MW-ra Inotán)

Borsodi Energetikai Kft. (150 MW-ra

Kazincbarcikán)

Budapesti Erõmû Rt. (104 MW-ra Újpesten)

TITÁSZ Rt. (80 MW-ra

Debrecenben)

Üzembehelyezési engedélyt kapott:

Budapesti Erõmû Rt.* (137 MW-ra Budapesten)

Dunamenti Erõmû Rt. (156 MW-ra

Százhalombattán)

* engedély módosítás is történt

** saját használatú erõmû

*** fellebbezés miatt jelenleg bíróság elõtt van

**** az engedélyek idõközben érvényüket vesztették, de az érintett

engedélyesek 1997. végéig lehe-

tõséget kaptak a létesítési engedély ismételt megkérésére

Eleje Honlap