ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3646..

Képviselõi önálló indítvány!

Törvényjavaslat a parlamenti õrség felállításáról

A legfõbb államhatalmi és népképviseleti szerv az Országgyûlés

törvényhozói munkájának zavartalan és háboríthatatlan végzésének, a

törvényhozás szempontjából különösen fontos személyek (védett személyek)

életének és testi épségének, az országgyûlési épületbeli és az országhoz

tartozó egyéb létesítmények védelmének biztosítására, illetéktelen

személyeknek az Országgyûlés épületébe történõ behatolásának megakadályozása

és eltávolítása kizárólagosan az Országgyûlés elnöke alá rendelt, az egyéb

fegyveres testületektõl és rendvédelmi szervektõl mellé és alárendeltségétõl

független parlamenti õrség felállítása és mûködése napjainkban alkotmányos

követelmény, ezért az alábbi törvényt alkotja:

1. §

Az Országgyûlés elnöke biztosítja az Országgyûlés jogainak és mûködésének

gyakorlását, gondoskodik tekintélyének megóvásáról, rendjének, biztonságának

fenntartásáról, kezdeményezi és megteszi saját biztonsága érdekében a

szükséges intézkedéseket. (Orsz.Házszabály 19.§./1/ bekezdése és a /2/

bekezdése L/pont)

2.§

Ez elnöki jogkör gyakorlásához és a kötelezettségek teljesítéséhez

büntetlen elõéletû, fedhetetlen, a katonai szolgálatot teljesített

személyekbõl álló, kizárólag az elnök alá rendelet hivatásos állományú,

katonai rendfokozatokkal parlamenti õrséget kell felállítani, mely az elnök

utasításainak hatékony végrehajthatóságát hivatott biztosítani.

3.§

(1) A parlamenti õrség feladata kizárólag az elnök szóbeli vagy írásbeli

utasítására

a) az Országgyûlés épületének egyéb létesítményeinek, külsõ és belsõ

helyiségeinek védelmi ellátása, a jogtalan behatolások megakadályozása,

b) az Országgyûlés épületébe, helyiségeibe be- és kiléptetésének

ellenõrzése,

c) az egyes a törvényhozás szempontjából magasabb tisztségviselõk

életének és testi épségének védelme (védett személyek)

d) óvja az Országgyûlés ülésszakai alatt az ülésteremben a képviselõk és

az Országgyûlés bizottságaiban a törvényhozói munka zavartalan

folyamatosságát, mûködését,

e) a szükséges esetben e célból helyreállítja és fenntartja a rendet,

f) az ülés rendjének megzavarása esetén végrehajtja az ülésterem

kiürítését.

(2) A parlamenti õrség feladatának ellátása során az Alkotmányban írt

alapvetõ emberi jogok tiszteletben tartásával kíméletesen jár el.

4.§

E törvény nem érinti a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX.sz. a

rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény és a nemzetbiztonsági

szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény rendelkezéseit, tagjai (a

továbbiakban: a fegyveres testületek tagjai) azonban az Országgyûlés elnökének

engedélye nélkül az Országgyûlés épületébe és egyéb létesítményeibe nem

léphetnek be és ott nem tartózkodhatnak.

5.§

A parlamenti õrség szervezetének és mûködésének részletes szabályait,

Szolgálati Szabályzatát és az egyéb fegyveres testületek mûködésének

szervezeti elhatárolását az Országgyûlés felhatalmazása alapján a Kormány

rendelettel szabályozza.

6.§

E törvény a kihirdetést követõ 15. nap lép hatályba.

Indokolás

A legfõbb államhatalmi és népképviseleti szerv, az Országgyûlés

alkotmányos munkája zavartalanságának védelmére sem a rendõrségrõl, sem a

honvédségrõl, sem a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvények

rendelkezései sem adnak teljes terjedelmû biztosítékot; a magyar honvédség és

határõrség alapvetõ alkotmányos kötelessége a haza katonai védelme, míg a

rendõrség feladata a közbiztonság és a belsõ rend fenntartása, védelme, a

nemzetbiztonsági szolgálatok pedig az alkotmányos rendet és az állam

szuverenitását védi.

A törvényalkotás országgyûlési munkája viszont széleskörû, minden belsõ

mozzanatra kiterjedõ, különös - célzatában és tevékenységében fegyveres

testületektõl részben eltérõ - alakulat felállítására és mûködésére,

parlamenti õrség szükséges.

A parlamenti õrség fegyveres testület felépítésében és feladataiban

elválik a költségvetési szerveknél foglalkoztatott közalkalmazottak (1992.évi

XXXIII.tv.) és a közigazgatási szerveknél alkalmazott köztisztviselõk (1992.

XXIII.tv.) jogállásától.

1.§ Vázolja az Országgyûlés elnökének a Házszabályban meghatározott

tevékenységi körét, melynek védelméhez a parlamenti õrség létesítése

szükséges.

2.§ Meghatározza az õrség tagjainak személyi feltételeit és az alakulat

katonai jellegét. Az õrség feletti rendelkezési jog - értelemszerûen -

kizárólagosan az Országgyûlés elnökét illeti meg.

3.§ Tételesen rögzíti a parlamenti õrség konkrét feladatait.

4.§ A honvédelemrõl, a határõrségrõl, a rendõrségrõl és a

nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvények egyes rendelkezései

meghatározzák az általuk védett személyek és létesítmények körét. A parlamenti

õrség pedig az elnök által elrendelten, adott esetben - e rendelkezéseken

túlmenõen - az Országgyûlés házában, egyéb létesítményeiben, az ülésteremben

és az országgyûlési bizottságokban folyó jogalkotási munkának zavartalanságát,

folyamatosságát biztosítja. Feladatai gyakorlásainak feltételeibõl okszerûen

következik, hogy az egyéb fegyveres erõk csak az Országgyûlés elnökének

engedélyével léphetnek be és tartózkodhatnak az említett objektumokban.

5.§ Az õrség létszámának, szervezetének, Szolgálati Szabályzatának

elkészítése, az egyes fegyveres testületek hatásköre elhatárolásának

szervezése a Kormány feladata. Szintén kormányrendelet állapítja meg e törvény

rendelkezéseinek figyelembevételével az ORFK. köztársasági õrezreddel

/3/1995./III.1.BM.sz.rendelet T/3..§.1.sz.mell.3.pont/ való együttmûködés

szabályait.

Budapest, 1996. december 18.

Tisztelettel:

Dr.K.Csontos Miklós

FKGP

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap