MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
J/3647.. számú
J E L E N T É S
az Országgyûlés részére
A magyar erõmûrendszer létesítési terve az ezredfordulóig
és kitekintés a 2010-ig terjedõ idõszakra
Elõadó: dr. Fazakas Szabolcs
ipari, kereskedelmi
és
idegenforgalmi
miniszter
Budapest, 1996. december
2
A Kormány 34/1995. (IV.5.) sz. rendeletének 2. §-a alapján az ipari,
kereskedelmi és idegenforgalmi miniszternek kétévenként elõ kell terjesztenie
az ún. erõmûlétesítési tervet a Kormány, illetve az Országgyûlés részére. Az
erõmûlétesítési terv jelentõs dokumentuma a jövõ erõmûrendszer fejlesztésének,
mivel a hivatkozott kormányrendelet szerint a Magyar Energia Hivatal csak
olyan erõmûvek részére adhat elõzetes létesítési engedélyt, amelyek részei az
elfogadott erõmûlétesítési tervnek.
A hazai villamosenergia-ellátás egyik legkritikusabb területe jelenleg a
villamosenergia-rendszer fejlesztési elképzeléseinek a villamosenergia-
igényekhez igazodó, megfelelõ ellátási biztonságot nyújtó erõmûépítési
ütemezésnek a meghatározása. A fõ bizonytalanságot a következõk jelentik:
· a jelenlegi gazdasági helyzetben a gazdasági fejlõdés által determinált
villamosenergia-igények elõre jelzése csak nagy bizonytalansággal,
feltételezésekkel történhet;
· az erõmûrendszer privatizációja eddig csak részlegesen sikerült és a
korábban MVM Rt-hez tartozó, magánosításra váró 7 erõmûvi társaságból ezideig
csak 3 társaságnál valósult meg a privatizáció;
· a környezetvédelmi normák 1997-ben várhatóan jelentõsen módosulnak, ami
egy meghatározandó - jelenlegi elképzelések szerint 8 év idõtartamú -
moratóriumon belül a korszerûtlen erõmûveknél felújítást, vagy selejtezést
tesz szükségessé.
A jelenlegi 7500 MW összkapacitású, nagyrészt elöregedett és korszerûtlen
erõmûrendszer egyharmada várhatóan selejtezésre kerül. A selejtezendõ erõmûvek
pótlására, valamint a növekményigény biztosítására az elkövetkezõ 15 év során
mintegy 3800 MW új kapacitást kell építeni, amelynek domináns része a
selejtezések miatti pótlást szolgálja és csak kisebb hányada szükséges a
növekményigények kielégítéséhez. A vázolt kapacitás fejlesztés beruházási
költségigénye - 1996. évi árakon - 650 - 750 Mrd Ft-ra becsülhetõ, amit
további kb. 100 Mrd Ft-tal növelnek a fennmaradó blokkok rekonstrukciós
költségei.
Erõmûépítés, korszerûsítés, illetve selejtezés a jövõben vállalkozói alapon
történik, ugyanakkor a privatizáció jelenlegi állásában az új tulajdonosok
befektetési szándékait, elképzeléseit csak körvonalaiban ismerjük. A
bizonytalanságok ellenére a jogrend és a már jelentkezõ vállalkozói szándékok
szükségessé tették az erõmûlétesítési terv kidolgozását oly módon, hogy az
nyújtson lehetõséget a beindulásra váró fejlesztéseknél a vállalkozói
szándékok megvalósítására. Az erõmûlétesítési tervet a jogrend szerint
kétévenként aktualizálni kell és ismételten be kell nyújtani a Kormány,
illetve az Országgyûlés részére.
Az 1997-2000. évek közötti erõmûvi kapacitás létesítés ma már körvonalazódott.
Az ezredfordulóig mintegy 900 MW új erõmûvi kapacitásra van szükség, egyrészt
a selejtezési kényszer miatti pótlásokhoz, másrészt a várható igénynövekedés
fedezéséhez. A Jelentés bemutatja az ezredfordulóig megvalósuló
fejlesztéseket, valamint kitekintést ad a 2010-ig terjedõ idõszak várható
alakulásáról. A távolabbi idõszakra egyelõre csak vázlatosan megfogalmazott
elképzelések a kétévenkénti aktualizálás során, a vállalkozói szándékok
körvonalazódásával folyamatosan pontosításra kerülnek. Hangsúlyozni szükséges,
hogy az energiaellátás költségeinek minimalizálása érdekében a megvalósításra
tervezett kapacitásokat a jövõben egymással versenyeztetni kell, és minden
esetben a legolcsóbb ellátási lehetõség kerül megvalósításra (ezen általános
törvényszerûség csupán abban az esetben változhat, amennyiben a 73/1996.
(V.22.) sz. kormányrendelet szerinti társadalmi fogadtatás az adott projekt
kivitelezését gyakorlatilag lehetetlenné teszi; ez esetben a minimális költség
szerinti következõ versenyzõ projekt kerülhet csak megvalósításra).
TARTALOMJEGYZÉK
1. Elõzmények, összefoglalás 1. oldal
2. Az erõmûvi kapacitásfejlesztés célja;
az energiapolitikából leképezhetõ,
érvényesítendõ alapelvek 3. oldal
3. Rövid helyzetkép; az elõterjesztés
idõszerûsége 4. oldal
3.1. A hazai erõmûrendszer mûszaki állapota 4. oldal
3.2. Környezetvédelmi követelmények 5. oldal
3.3. Az erõmûvek létesítési folyamatának
szabályozása, az állami befolyásolás
lehetõsége 6. oldal
3.4. Az erõmûvek privatizációja és a privatizáció
során tett befektetõi vállalások 7. oldal
3.5. Az erõmûrendszer fejlesztésének finanszírozási
és egyéb problémái 9. oldal
4. Erõmûfejlesztési programok 2010-ig 10. oldal
4.1. Villamosenergia-igény alakulása; kockázatok 10. oldal
4.2. A meglévõ erõmûvi kapacitások alakulása 13. oldal
4.3. Erõmûlétesítési terv az ezredfordulóra 16. oldal
4.4. Erõmûlétesítési elõirányzat a 2001-2010. évek
között 18. oldal
5. Az erõmûrendszer-fejlesztés várható hatása a
villamos energia árára 22. oldal
TÁBLÁZATOK
1. számú Erõmûlétesítési projektek jelenlegi állása
2. számú Az energetika és a gazdaság kapcsolatát jellemzõ fõbb mutatók
becsült változása az 1995-2010. évek között
1. Elõzmények, összefoglalás
A társadalomra, a természeti és mûvi környezetre, a régiók gazdasági
fejlõdésére és állapotára jelentõsen kiható energetikai létesítmények az
erõmûvek. Ez a körülmény magyarázza azt, hogy - a magyar energiapolitika
Országgyûlés által elfogadott elveinek megfelelõen - az erõmûfejlesztési
döntéseknél a legszélesebb nyilvánosságra kell támaszkodni, amit a hatályos
magyar energetikai jogrend is alátámaszt.
A villamos energia termelésérõl, szállításáról és szolgáltatásáról szóló
1994. évi XLVIII. törvény végrehajtási rendelkezéseit szabályozó
34/1995.(IV.5.) sz. kormányrendeletének 2.§-a alapján az ipari, kereskedelmi
és idegenforgalmi miniszter kétévenként köteles az ún. "erõmûlétesítési
tervet", illetve annak mindenkor aktualizált változatát a Kormány, illetve az
Országgyûlés részére elõterjeszteni. Ezen létesítési terv képezi alapját az
erõmûlétesítés eljárási rendjének, tekintettel arra, hogy egy adott erõmû
hatósági engedélyezési eljárás megindításának alapfeltétele, hogy ilyen
kapacitás igény az adott idõpontra szerepeljen abban a létesítési tervben,
amellyel a Kormány, illetve az Országgyûlés egyetértett.
A Jelentés célja, hogy az Országgyûlés tájékozódjon a hosszabb távra
kitekintõ erõmûfejlesztési (létesítési) program jelenlegi állásáról, a soron
következõ feladatokról.
A Kormány - elsõ olvasatban - 1996. május 16-án megtárgyalta "A magyar
erõmûrendszer 2010-ig kitekintõ fejlesztési koncepciója, az ezredfordulóig
terjedõ idõszak erõmûlétesítési terve" címû elõterjesztést. Határozatában
elrendelte az érdekelt szervezetekkel az egyeztetések 1996. november 30-ig
történõ lefolytatását, valamint az elõterjesztés újbóli Kormányhoz történõ
benyújtását.
A Kormány által elrendelt egyeztetéseket lefolytattuk, melynek keretében
1996. július 25-én az Ipari és Kereskedelmi Érdekegyeztetõ Tanács Bányászati
és Energetikai Bizottsága, 1996. október 4-én pedig az Országos
Környezetvédelmi Tanács vitatta meg a szóban forgó dokumentumot. (A vita
eredményeként kialakult megegyezéses észrevételek, vélemények az elõterjesztés
átdolgozása során beépítésre kerültek.) A koalíciós pártok energetikai
szakértõi az elõterjesztésben foglaltakkal egyetértettek.
Az elõterjesztés 1996. december 5-én került ismételten a Kormány elé,
ahol a Kormány azt tudomásul vette és felhatalmazta az ipari, kereskedelmi és
idegenforgalmi minisztert, hogy az elõterjesztést - tájékoztató jelentésként -
az Országgyûlés elé benyújtsa a Kormány nevében.
A magyar erõmûrendszer vállalkozói alapon megvalósuló hosszabb távú
fejlesztéséhez, a jogszabályokban elõírtak, valamint a kormányzati és
országgyûlési döntések megalapozásához szükséges soron következõ feladatok, az
elkövetkezõ másfél-két éves ciklusban a következõk:
I. Az ezredfordulóig szükséges mintegy 900 MW új erõmûvi kapacitás
megvalósulása érdekében - figyelembe véve a vállalkozói (befektetõi)
ajánlatokat, a már elõzetes, illetve végleges létesítési engedéllyel
rendelkezõ projekteket, valamint a legkisebb költség elvének érvényesítését
- szükséges
+ a gázturbinás tartalékkapacitások (összesen kb. 380 MW)
engedélyeztetésének, építésének lefolytatása, olyan ütemben, hogy azok
az 1998-1999. években mûködésbe léphessenek;
+ a vállalkozói (befektetõi) ajánlattal rendelkezõ Csepel II. Erõmû kb.
390 MW-os villamos kapacitású gázturbinás fejlesztésének elõkészítése és
Kormány általi jóváhagyása;
+ a szintén vállalkozói (befektetõi) ajánlattal és elõzetes létesítési
engedéllyel rendelkezõ, Inke-Liszó környezetében lévõ, hazai inert gázra
alapozott kb. 80 MW kapacitású gázturbinás blokk létesítése.
II. A 2001-2005. évek közötti idõszakban - az igény-elõrejelzés és a
leállítások (selejtezések) üteme alapján - szükséges mintegy 2200 MW új
villamos-kapacitás létesítését megalapozó döntések meghozatala az alábbi
feladatok elvégzését teszi szükségessé:
+ az erõmûvi villamos kapacitás létesítés engedélyezési és versenyeztetési
eljárásrendje irányelveinek megfelelõ jogi formában történõ kidolgozása,
1996. december 31-i határidõvel;
+ ezen irányelvek és pályázati kritériumrendszer alapján 1997-ben ki kell
írni és le kell folytatni a mintegy 2200 MW villamos kapacitás
projektjeinek a versenyeztetését; [A pályázatok elbírálásánál a
2398/1995.(XII.12.) kormányhatározatnak megfelelõen külön súllyal kell
figyelembe venni a hazai gyártású energetikai berendezések
felhasználását.]
+ az energiatakarékosság jelenleg folyamatban lévõ eszközrendszerének
kidolgozása során számba vehetõ eredmények, s az idõközben a
villamosenergia-igények alakulásában esetleg bekövetkezõ tendenciális
változások figyelembevételével pontosítani kell a jelenlegi
villamosenergia-igény elõrejelzést.
[A jelenleg építés alatt álló, engedéllyel rendelkezõ és befektetõi
kezdeményezéssel, szándékkal bíró erõmûkapacitás fejlesztési projekteket
az 1. táblázat részletezi.]
2. Az erõmûvi kapacitásfejlesztés célja; az energiapolitikából
leképezhetõ, érvényesítendõ alapelvek
Az erõmûvi kapacitásfejlesztés célja, a fejlesztések során érvényesítendõ
alapelvek a következõk:
· a villamosenergia-fogyasztók mennyiségi és minõségi igényei megfelelõ
biztonsággal kielégíthetõek legyenek;
· a villamos energia a lehetõ legkisebb költségen legyen elõállítható,
illetve beszerezhetõ (fejlesztési lehetõségek versenyeztetése, fogyasztói
igénybefolyásolás, integrált forrástervezés), biztosítva ezzel a hazai
energia-felhasználás piaci versenyképességét;
· az erõmûrendszer mûködése feleljen meg a mindenkori hatályos
környezetvédelmi normáknak;
· a primer energia-források megfelelõ diverzifikálásával a villamosenergia-
ellátás biztonsága, a társadalmilag elvárt szinten, elfogadható kockázatok
mellett valósuljon meg;
· a jelenleginél rugalmasabb és a szükséges tartalékkal rendelkezõ
erõmûpark alakuljon ki, amely egyúttal megfelel az együttmûködõ nyugat-
európai villamosenergia-rendszer követelményeinek, elvárásainak;
· a fejlesztések, illetve azok szerzõdéses hátterei biztosítsák az Európai
Unióhoz tervezett csatlakozás miatt szükséges jogharmonizáció középtávú
elvárásainak teljesítését;
· az erõmûpark mûködése, struktúrája a jogszabályok szerinti áralakulás
mellett tegye lehetõvé a jövedelmezõ módon történõ üzemeltetést és
fenntartást.
Ezen célkitûzések, alapelvek érvényesítésével el kell érni, hogy
korszerû, európai színvonalú, a környezetvédelmi követelményeknek megfelelõ,
az európai együttmûködést, az önfinanszírozást, a megfelelõ vállalkozói
profitot és külsõ tõkebevonást biztosító villamosenergia-termelõ, szállító,
elosztó és fogyasztói rendszer alakuljon ki úgy, hogy a kapcsolódó hõellátási
rendszer is megfeleljen a piaci követelményeknek, s a hõ- és villamosenergia-
rendszer együttes hatékonysága javuljon, költségük mérséklõdjön és a közjó
érdekeit szolgálja. (Ezen célok azonban sok esetben egymásnak ellentmondó
követelményt tartalmaznak, ezért teljes mértékû, egyidejû teljesülésük nehezen
biztosítható.)
A megfogalmazott célok eléréséhez szükséges eszközrendszernél figyelembe
kell venni a meglévõ adottságokat, a változó belsõ és külsõ környezetet, a
hõ- és villamosenergia-igények elõrelátható (becsült) alakulását, a
környezetvédelem és a legkisebb költségre történõ tervezés követelményeit.
3. Rövid helyzetkép; az elõterjesztés idõszerûsége
3.1. A hazai erõmûrendszer mûszaki állapota
A villamosenergia-ipar az egyetlen olyan magyar ágazat, amely a
kilencvenes évek eddig eltelt idõszakában növelte termelését (kb. 5 TWh-val).
Ez úgy valósult meg, hogy az 1989-1995. évek között az ország villamosenergia-
felhasználása mintegy 4 TWh-val csökkent, de közben a villamosenergia-import
mennyisége közel 9 TWh-val, az import villamosenergia-teljesítmény kb. 75 %-
kal (mintegy 1400 MW-tal) mérséklõdött.
Az importteljesítmény csökkenésének súlyosságát növelte az a tény, hogy
a Paksi Atomerõmû utolsó, negyedik blokkjának üzembe helyezése óta nettó
teljesítménytöbbletként csupán 400 MW erõmûvi kapacitás lépett üzembe.
A magyar villamosenergia-rendszer közcélú erõmûveinek beépített
teljesítõképessége (kapacitása) 1996 elején kereken 7500 MW. Az erõmûvi
egységek átlagos életkora - a kapacitások alapján átlagolva - jelenleg több
mint 20 év, ezen belül a szénerõmûveké pedig 27 év. A gépegységeken belül
jelentõs részarányt képviselnek az ötvenes-hatvanas években épített kisebb
kapacitású (30-50 MW teljesítõképességû) gépegységek.
Mindezek mellett még ki kell emelni, hogy a mai erõmûrendszer
· jelenleg nem felel meg a nyugat-európai villamosenergia-rendszerek minden
követelményének (fõként a megfelelõ szabályozást biztosító szekunder
tartalékkapacitás vonatkozásában);
· lényeges jellemzõje a rugalmatlanság;
· a szén és olajtüzelésû erõmûvekben a környezetet szennyezõ károsanyag
kibocsátás sokszorosa az elvárható, s a jövõben teljesítendõ szintnek.
Ezeken túlmenõen ki kell emelni, hogy a magyar villamosenergia-ipar
hõerõmûveinek jelentõs része a villamos energia mellett hõenergiát is
értékesít. Jelentõs az ipari gõzszolgáltatás és a lakossági, kommunális
távhõszolgáltatás, a távfûtés.
Ennek megfelelõen szoros a kapcsolat az iparág villamosenergia- és távhõ-
üzletága között. Azonban míg az elõbbi jogi, gazdasági, szabályozási
környezete megfelelõen rendezett, addig a távhõ-üzletágban még hiányzik a
szabályozási környezet. Ennek megfelelõ rendezése a magyar villamosenergia-
ipar szempontjából súlyponti kérdés. A villamosenergia-ipar privatizációja
után a helyi érdekek szerint optimálisan alakítható távhõpiac megtartása és
versenyképes, környezetkímélõ módon történõ fejlesztése nemzetgazdasági érdek.
3.2. Környezetvédelmi követelmények
A magyar szén- és szénhidrogén-bázisú erõmûpark jelentõs része - az
elõzõekben kifejtettek alapján - elöregedett és korszerûtlen, mindez a
jelenlegi erõmûvek környezetkárosító hatásaiban is jelentkezik. A korábban
elmaradt környezetvédelmi beruházások, a mûszakilag rossz állapot, valamint a
gyenge minõségû és magas kéntartalmú hazai szenek, illetve a nagy kéntartalmú
nehéz fûtõolajok összesített hatásaként a károsanyag-kibocsátás az erõmûvek
többségében jelentõsen meghaladja a megengedettet. Az erõmûvek nagy részének -
összesen mintegy 460 MFt értékben - környezetvédelmi bírságot kell évente
fizetnie.
A magyar energiapolitika egyik fõ prioritása - az ökológiai egyensúly
biztosítása érdekében - az, hogy a környezet- és természetvédelmi költségeket
a fejlesztések szerves részének kell tekinteni.
A magyar energiapolitika állást foglalt a mainál sokkal szigorúbb európai
normák bevezetésének szükségessége mellett, mivel ez az egyik feltétele a
környezetvédelem terén tett nemzetközi vállalásaink teljesítésének. Ugyanakkor
fel kell hívni a figyelmet arra, hogy az új normatívák bevezetésekor számba
kell venni az ország energiaellátásának biztonságát. Az új környezetvédelmi
normatívák bevezetése során, a jelenleg üzemelõ erõmûvi berendezéseknél a
lehetséges moratórium idõtartamát minden erõmûnél egyedi felülvizsgálat
alapján célszerû meghatározni, mely a jelenlegi tervezett miniszteri szintû
szabályozás esetleges módosítását igényelheti.
Az energetikát szabályozó új, hatályos törvények, alacsonyabb szintû
jogszabályok, szabályzatok, engedélyek, valamint a környezetvédelmi törvény
(ennek kidolgozás alatt álló, levegõtisztaság védelmével kapcsolatos
rendelkezése) elõírásainak betartásával, illetve betartatásával garantálható a
nemzetközi vállalásaink teljesítése, valamint a környezeti állapot fokozatos
javulása, és a hazai villamosenergia-termelés összesített emissziójának
szigorú korlátozása a nemzetközi környezetvédelmi egyezményekkel összhangban.
A károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó szabályozás az erõmûrendszer
egészére kiterjed, és a hazai villamosenergia-termelés összesített emissziója
is korlátozva lesz. A levegõbe kerülõ szennyezõanyagok mértékét jelentõsen
befolyásolja a jövõben megépítendõ erõmûvi blokkok típusától függõen alakuló
erõmûvi struktúra. A fosszilis tüzelõanyagokkal - szénnel, illetve
szénhidrogénekkel - üzemelõ erõmûvek az üvegházhatás szempontjából veszélyes
CO2 -t bocsátanak ki. A jelenlegi kritikus SO2,- illetve NOx-emisszió jelentõs
költségekkel mérsékelhetõ. Az atomerõmû ilyen környezetszennyezést nem okoz,
ennél a sugárzó maradványanyagok tárolása jelent megoldandó feladatokat.
3.3. Az erõmûvek létesítési folyamatának szabályozása, az állami befolyásolás
lehetõsége
A hatályos energia jogrend szerint az erõmûvek létesítése vállalkozói
alapon történik. Az engedélyezést a Magyar Energia Hivatal végzi,
meghatározott feltételrendszer mellett.
Az erõmûvi kapacitáslétesítés versenyeztetésének szabályai (amelyeknek
kidolgozása jelenleg van folyamatban) mellett az állami szerepvállalás
lehetõségét a következõ jogszabályok teremtik meg:
· A villamos energia termelésérõl, szállításáról és elosztásáról szóló 1994.
évi XLVIII. számú törvény elõírása alapján - a magyar energiapolitika
végrehajtása érdekében - az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter
tesz javaslatot
+ az Országgyûlés részére a 600 MW-nál nagyobb villamos
teljesítõképességû erõmûvek, valamint atomerõmû létesítésére;
+ a Kormány részére 200-600 MW közötti villamos teljesítõképességû
erõmûvek létesítésére;
valamint jóváhagyja a 200 MW-nál nem nagyobb villamos teljesítõképességû
erõmûvek energiahordozójának kiválasztását.
Jogszabályi rendelkezés értelmében, engedélykötelesnek minõsül a 20 MW és
azt meghaladó villamos teljesítõképességû közcélú erõmû, valamint az 50 MW
és azt meghaladó villamos teljesítõképességû saját használatú erõmû.
· A 73/1996.(V.22.) számú kormányrendelet szerint mûködõ bizottság
energiapolitikai és környezetvédelmi szempontok szerint véleményezi a
tervezett erõmûlétesítést, egyezteti és irányítja a közösségtájékoztatást,
közmeghallgatást.
· A 34/1995.(IV.5.) számú kormányrendelet elõírása szerint az ipari,
kereskedelmi és idegenforgalmi miniszternek - a Kormány, illetve az
Országgyûlés részére - kétévenként elõ kell terjesztenie az aktualizált
erõmûlétesítési tervet.
Mindezek lehetõvé teszik, hogy az erõmûrendszer fejlesztése során az
ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter végrehajtathassa az
energiapolitikai célkitûzéseket, amelyek megalapozzák a magyar energiarendszer
- ezen belül a villamosenergia-ipar - összehangolt, biztonságos,
környezetkímélõ és gazdaságilag optimális mûködését.
3.4. Az erõmûvek privatizációja és a privatizáció során tett befektetõi
vállalások
A villamosenergia-ipar privatizációjának az elsõ fázisa 1995-ben
lezárult. Hat áramszolgáltató, valamint három erõmûvi társaság (Mátrai,
Dunamenti, Csepeli) külföldi tulajdonba került.
Az erõmûvi privatizáció második fordulójában, 1996-ban eredményes volt a
Tiszai Erõmû Rt. értékesítése, s döntés született a Budapesti Erõmû Rt.
részvényeinek az értékesítésérõl. A harmadik fordulóban ismételten
meghirdetésre került a három dunántúli, bányával rendelkezõ erõmûvi
részvénytársaság.
A privatizáció során a befektetõk az alábbi fejlesztéseket vállalták el:
I. Az RWE/EVS konzorcium a Mátrai Erõmû Rt-nél vállalta:
+ egy hagyományos 450 MW-os lignittüzelésû, egy egységbõl álló,
kéntelenítõ berendezéssel ellátott erõmû, vagy
+ 3x150 MW-os fluidágyas egységekbõl álló erõmû felépítését.
Az üzembe helyezés tervezett idõpontja 2000. december 31.
A termelt villamos energiát 20 éves hosszú távú szerzõdés alapján a szállító
társaságnak adja el. A fejlesztésnek alkalmasnak kell lennie megfelelõ
mennyiségû hõtermelésre is.
A konzorcium a vállalt fejlesztés alternatívájaként javasolta egy, a
bükkábrányi telephelyen létesítendõ 2x500 MW lignittüzelésû erõmû
megvalósítását. Ezt a szándékát már a tenderanyagában is jelezte. Az
értékesítés óta eltelt idõszakban a konzorcium kezdeményezte az adásvételi
szerzõdésben elõírt kötelezettség ezirányú módosítását, elkészítette a 2x500
MW-os erõmû megvalósíthatósági tanulmányát és elindította az
engedélyeztetési eljárást.
II. A Powerfin a Dunamenti Erõmû Rt-nél vállalta egy új 550 MW-os, egyetlen
egységbõl álló, a meglévõ telephelyen felépítendõ, nehéz fûtõolaj-tüzelésû
erõmû felépítését.
Az üzembe helyezés tervezett idõpontja 2000. december 31.
A termelt villamos energiát 20 éves hosszú távú szerzõdés alapján a szállító
társaságnak adja el. Az új egységnek alkalmasnak kell lennie gõz
szolgáltatásra a jelenlegi G1 és G2 hõszolgáltató egységek üzemzavara
esetén. Pillanatnyilag az engedélyeztetési eljárás még nem indult meg. A
befektetõ várja, hogy a villamos- és hõenergia árszabályozási kérdések
számára kedvezõen záruljanak le.
III. Az AES a Tiszai Erõmû Rt-nél vállalta:
+ a Tisza II. négy 215 MW-os blokkjainak olyan felújítását, amely
élettartamukat 20 évvel megnöveli és mûködésük a környezetvédelmi
elõírásokat kielégíti, valamint a jelenlegivel azonos villamos és
hõteljesítményekkel rendelkeznek;
+ a Borsodi Erõmû jelenlegi telephelyén a pályázati elõírással szemben
(150 MW-os széntüzelésû erõmû építése fluidágyas széntechnológiával és
max. 130 MW csúcs-hõigény kielégítésével) egy 300 MW-os egység
megépítését tervezi. Az adásvételi szerzõdés értelmében többlet
vételárat ajánlott fel abban az esetben, ha ezen erõmûre vonatkozó
létesítési engedélyt 1997. év közepéig megkapja. Az üzembe helyezés
tervezett idõpontja 2000. július 1.
IV. A Budapesti Erõmû Rt. adásvételi szerzõdését aláíró IVO-TOMEN konzorcium
az Újpesti Erõmû Rt. területén 100 MW teljesítményû kombinált ciklusú
gázturbina létesítésére tett vállalást. Az eredeti elképzelés szerint az új
blokk megvalósításának a határideje 1998. vége, de tekintettel a
megvalósításra rendelkezésre álló rövid idõre a projekt megvalósítása
várhatóan csúszik. (A kötelezettségvállalás az adásvétel még meg nem történt
zárása kapcsán véglegesedik.)
V. A Vértesi Erõmû Rt., a Pécsi Erõmû Rt. és a Bakonyi Erõmû Rt.
részvényeinek megvételéhez is kapcsolódik erõmûfejlesztési projekt, amelyre
a befektetõknek kötelezettséget kell vállalniuk, így:
+ a Vértesi Erõmû Rt. bánhidai telephelyén egy új 150 MW teljesítményû
széntüzelésû fluidágyas erõmûvi blokk építendõ, amelynek tervezett
üzembe helyezési határideje 2000. december;
+ a Pécsi Erõmû Rt. telephelyén ugyancsak egy új 150 MW teljesítményû
széntüzelésû fluidágyas erõmûvi blokkot kell építeni 2001. december
31-ig;
+ a Bakonyi Erõmû Rt. Inotai telephelyén egy új 150 MW teljesítményû
széntüzelésû fluidágyas erõmûvi blokk építendõ, melynek tervezett
üzembe helyezési határideje 2000. december.
Az erõmû társaságok számára a fejlesztési programok megvalósítása akkor
kötelezõ, ha azok megfelelnek a környezetvédelem és a társadalmi
elfogadhatóság szempontjainak, a primer energiahordozók rendelkezésre
állásának, valamint a legkisebb költség elvének. Ezért szükséges
összehasonlító vizsgálatot végezni és ezen projekteket versenyeztetni más
fejlesztési lehetõségekkel. Ha - a kapacitáslétesítési verseny meghirdetése
ellenére - más fejlesztési alternatívára nincs beruházói szándék, akkor az MVM
rendszerirányítási szempontjai és a befektetõi szándék összehangolását
követõen kezdõdhet meg a létesítés jogszabályok szerinti engedélyeztetése.
3.5. Az erõmûrendszer fejlesztésének finanszírozási és egyéb problémái
A mûszaki és környezetvédelmi hiányosságok megszüntetésére az elmúlt
idõszakban nem volt lehetõség, mivel az állami szerepvállalás a beruházások
finanszírozása terén megszûnt, a hõ- és villamosenergia-árak pedig nem
nyújtottak fedezetet a szükséges beruházások ráfordításainak megtérülésére, az
önfinanszírozásra. Az új villamosenergia-törvény 1994. évi hatályba lépésével,
majd a piaci viszonyok kialakulását elõsegítõ, 1995-ben és 1996-ban
megszületett jogszabályok (kormány és miniszteri rendeletek) révén kialakul
1997-tõl az önfinanszírozás feltételrendszere, amelynek megléte
elengedhetetlen a magyar erõmûpark modernizációjának, és az elvárt
célkitûzések, követelmények teljesítésének.
Tekintettel arra, hogy a korábbiakban elmaradt fejlesztések pótlása -
viszonylag rövid idõ alatt - jelentõs tõkeakkumulációt igényel, a kialakuló
önfinanszírozó rendszer kezdetére nem képzõdik annyi finanszírozási forrás,
ami az elmaradt és a követelményeknek megfelelõ beruházásokra fedezetet nyújt.
Ezért elkerülhetetlen rövid távon a külsõ tõkebevonás.
Az erõmûvi kapacitás fejlesztés stratégiai célkitûzéseinek
megvalósulásánál - részben a finanszírozással, részben egyéb problémákkal
összefüggõ szempontokat - szükséges figyelembe venni:
· A magyar gazdaság feltételezett és várható fejlõdése az erõmûrendszer
korszerûsítését, hatékonyságnövelését és az igényekkel összehangolt
fejlesztését igényli. A takarékosság és a szükséges forrásfejlesztések
terén is - a számos bizonytalansági tényezõ miatt - a rugalmasság, a
folyamatos kiigazítás elvét kell alkalmazni. Ez csak annyi
forrásfejlesztést enged meg, amennyit a modern, hatékonyan mûködõ és
környezetkímélõ gazdaság, a biztonságos energiaellátás megvalósítása
szükségessé tesz.
· A villamosenergia-ellátás biztonságára törekedve mielõbb el kell érni, hogy
megfeleljünk a nyugat-európai egyesített villamosenergia-rendszer szigorú
normatív elõírásainak (rendszerszabályozás, kapacitás tartalék képzés,
környezetvédelmi elõírások stb.). Ezen csatlakozási szándékunk mindenek
elõtt a magyar villamosenergia-rendszer teljesítménytartalék szerkezetének
átalakítását sürgeti.
· Az erõmûfejlesztési programok elõkészítése a korábbiaknál több idõt vesz
igénybe; és mindez számos bizonytalansággal, nehézséggel és kockázattal
párosul (hatósági engedélyeztetési eljárások, új tulajdonosok és befektetõk
megnyerése, versenyeztetése, társadalmi elfogadtatás stb.).
4. Erõmûfejlesztési programok 2010-ig
4.1. Villamosenergia-igény alakulása; kockázatok
A magyar gazdaság hosszabb távon lehetséges fejlõdése - a külsõ és belsõ
makrogazdasági folyamatok alakulásától, a gazdasági szerkezetváltástól és az
energetikai árhatásoktól függõen - számos változatban megfogalmazható. Ez
egyrészt a világgazdasági folyamatok hosszabb távú alakulásának, és a magyar
gazdaságra kifejtett hatásainak bizonytalanságából, másrészt pedig gazdaságunk
alkalmazkodóképességének és a modernizációs lehetõségek kihasználásának
szintén nehezen prognosztizálható mértékébõl fakad.
Az ország összenergia- és villamosenergia-felhasználásának jövõbeli
alakulását - többek között - döntõen befolyásolja:
· a gazdasági fejlõdés mértéke és ezen belül az ipari termelés
szerkezetváltása;
· a technológia korszerûsítéstõl, illetve a szerkezeti átalakulástól függõen
változó energiahatékonyság, amit erõsen befolyásol az energiával való
takarékosság;
· az indokolt ráfordításokat elismerõ és megfelelõ jövedelmezõséget biztosító
energiaárak hatása a vállalkozói költségérzékenységre, a lakossági és
intézményi fogyasztók szokásaira (takarékossági szemléletmód folyamatos
terjedése).
E számos bizonytalansági tényezõbõl eredõen a villamosenergia- igények
hosszabb távú alakulására több elõrebecslés áll rendelkezésre. A Magyar
Villamos Mûvek Rt., mint a villamosenergia-ellátásáért felelõs szervezet még
1994-ben megbízta a Gazdaságkutató Intézetet, hogy készítse el a
villamosenergia-igények prognózisát. Ezen elõrejelzések kiinduló értéke az
1994. évi 35,3 TWh bruttó villamosenergia-felhasználás, valamint az 5550 MW
fogyasztói csúcsterhelési adatok voltak. E bázis adatokból kiindulva a
Gazdaságkutató Intézet által kidolgozott változatok közül az általa
valószínûsített alacsonyabb növekedési dinamikájú változat a 2010. évre
prognosztizálta az eddigi legnagyobb, 1989. évi szintû villamosenergia-
fogyasztást (40 TWh); míg az erõteljesebb dinamikájú változatban a 2010. évi
fogyasztás 46 TWh.
A gazdasági fejlõdés, az energiaigényesség - az egységnyi termeléshez
szükséges fajlagos energiamennyiség - és az energiafelhasználás összefüggései
alapján három lehetséges - 1, 2 és 3 %-os gazdasági fejlõdési ütemhez tartozó
- igényalakulást mutat a 2. táblázat. A táblázat energiaigény alternatívái
mindhárom változatban államilag is támogatott, jelentõs, szcenáriónként eltérõ
mértékû energiatakarékosságot, valamint az energiaigények hosszú távú
árrugalmassági törvényszerûsége miatti - az 1995-1997. évek közötti áremelések
hatására bekövetkezõ - jövõbeni igénymérséklõdést feltételeznek. A múltat és
az 1995. évet is jellemzõ növekvõ mértékû energiaigényességgel egyik változat
sem számol (az energiaigényességet minden esetben csökkenõ mértékûnek tételezi
fel a táblázat prognózisa):
· a legnagyobb villamosenergia-igény a legmagasabb ütemû gazdasági
fejlõdést feltételezõ "C" változatban következik be. Ebben a változatban a
kedvezõ gazdasági eredmények lehetõvé teszik a gyorsabb modernizációt, az
energiatakarékossági és a környezetvédelmi szempontok fokozottabb
érvényesítését, melyek hatására az energiaigényesség dinamikusan mérséklõdik
(mindazonáltal a villamosenergia-szükséglet a gazdaság dinamikusabb fejlõdése
miatt jelentõsen nõ);
· a legkisebb energiaigény a legalacsonyabb gazdasági fejlõdés mellett -
"A" változat - jelentkezik úgy, hogy a modernizáció és az energiatakarékosság
mértéke csekély, az energiaigényesség változatlan marad;
· a legvalószínûbbnek a középsõ "B" változat tekinthetõ, amelyben a
gazdaság modernizációja és az energiatakarékosság már egy csökkenõ
energiaigényesség kialakulását teszi lehetõvé.
Az MVM Rt. a kétéves gördülõ tervezés során folyamatosan aktualizálja -
a regionális áramszolgáltatók felmérései és a MEH ellenõrzése alapján - a
villamosenergia-felhasználás elõjelzéseit. Az így aktualizált villamosenergia-
és csúcsterhelés-igény prognózisok képezik a hosszú távú áramvásárlási és
kapacitás-lekötési szerzõdések egyik alapját. Az MVM Rt. prognózisának
legnagyobb valószínûséggel bekövetkezõ középértéke - a 2010. évi mennyiségeket
tekintve - megegyezik a minisztériumi számításokkal, a 15 évre számított
bizonytalansági sávok is azonos értékûek.
Az MVM Rt. szerint prognosztizált legvalószínûbb villamosenergia-igény (a
számításba vett bizonytalansági sávokkal) az alábbiak szerint alakul:
B F
r o
u g
t y
t a
ó s
v z
i t
l ó
l i
a c
m s
o ú
s c
e s
n t
e e
r r
g h
i e
a l
- é
f s
e
l
h
a
s
z
n
á
l
á
s
T % M %
W / W /
h é é
v v
1 3 5
9 6 7
9 , 3
5 2 1
.
é
v
i
t
é
n
y
1 1
2 3 , 6 ,
0 8 2 2 7
0 , 5
0 5 1 0 1
. ( , ( ,
é _ 8 _ 5
v 1 2
, 1 5 1
2 5 , 0 ,
0 ) 7 ) 4
0
5 4 6
. 2 7
é , 5
v 2 0
( (
2 _ _
0 2 3
1 , 5
0 2 0
. ) )
é
v 4 7
6 2
, 5
0 0
( (
_ _
3 4
, 5
0 0
) )
A prognosztizált villamosenergia-igény már tartalmazza 1996-tól az 1,2
TWh/év mennyiségû és kb. 200 MW teljesítményû osztrák szállítási
kötelezettséget.
Az így felvázolt gazdasági és energiahatékonyság alakulási jövõkép
megfelel a Pénzügyminisztérium jelenlegi távlati elképzeléseinek, valamint
összhangban van az egyéb gazdaságelemzéssel foglalkozó intézmények, illetve az
energiaellátást végzõ társaságok ezirányú prognózisaival.
A vázolt feltételrendszerben az ezredfordulóig az elõterjesztés szerinti
- vállalkozói szándékokkal alátámasztott - erõmûépítés kielégíti a várható
kapacitásfejlesztési szükségleteket.
Az energetikai jogrend szerint kétévenként az erõmûlétesítési tervet
aktualizálni kell. A két év múlva esedékes elõterjesztés megalapozásához,
kidolgozásához - figyelembe véve a privatizáció és az erõmûlétesítési verseny
végleges szabályozását, az elsõ pályázati kiírás eredményét, tapasztalatait -
az alábbi legfontosabb, erõmûlétesítéshez kapcsolódó teendõket kell elvégezni:
· a várható villamosenergia- és kapacitásigények további pontosítása a
Pénzügyminisztérium mindenkor aktuális gazdaságfejlesztési prognózisaira
alapozva, figyelembe véve az energiahatékonyság javítására, az
energiatakarékossági tevékenység fokozására irányuló, jelenleg kidolgozás
alatt álló pénzügyi konstrukciók (a 800 M Ft-tal induló Energiatakarékossági
Hitel Program, a PHARE program keretében létrehozandó új rulírozó hitelkeret,
stb.) villamosenergia-igényekre gyakorolt hatását;
· a kapacitásigények pontosítását követõen, a beruházói, befektetõi
szándékoknak, a környezetvédelmi követelményeknek, valamint a meglévõ erõmûvi
kapacitások felújítási és selejtezési ütemének - a villamosenergia-ellátás
biztonságát elõtérbe helyezõ - összehangolása;
· az erõmûépítések és selejtezések, valamint a várható primer
energiaigények alapján elemezni kell az energiaszektor környezetvédelmi és
foglalkoztatottsági helyzetének az alakulását és ki kell dolgozni a szükséges
környezetvédelmi és humánpolitikai szempontokat is figyelembe vevõ
intézkedéseket.
Igénypontosításhoz megjelölt feladatok szükségességét gazdaságossági és
ellátásbiztonsági szempontok egyaránt indokolják: túl magasra becsült igények
többletkapacitások létesítéséhez, ezáltal indokolatlan áremelkedéshez
vezetnek, az "alul tervezés" viszont többlet villamosenergia-import
beszerzését, illetve ennek ellehetetlenülése esetén fogyasztói korlátozásokat,
az ellátás egyensúlyának megbomlását eredményezheti.
Az erõmûrendszer fejlesztést jelentõs mértékben befolyásolja az erõmûvek
távhõ-kiadásának az alakulása. (Feltételezhetõ, hogy a távhõszolgáltatás a
jelenlegi 45-50 PJ/év szinten maradhat a következõ tizenöt évben.)
Az erõmûrendszer jövõbeni fejlesztésével kapcsolatban ki kell emelni,
hogy a tervezési idõszakban nem az igények növekedése a meghatározó mozgatója
az erõmûvi fejlesztésnek, hanem fõleg a kényszerûen selejtezésre kerülõ
kapacitások pótlása.
4.2. A meglévõ erõmûvi kapacitások alakulása
A magyar villamosenergia-ipar beépített erõmûvi villamos
teljesítõképessége (BT) 1996-ban - nem számítva a nem kooperáló erõmûveket -
7536 MW. Téli csúcsidõben a rendelkezésre álló kapacitás (RT) - a lekötött
importtal együtt - 7400 MW körül van. A várható fogyasztói csúcsterhelés ez év
decemberében 5850-5900 MW1 között valószínûsíthetõ, így a biztonságos
energiaellátáshoz 25-26% tartalék áll rendelkezésre. Ez jelenleg elég nagy
tartaléknak látszik annak ellenére, hogy az erõmûpark elöregedett,
megbízhatósága romlott (1995-ben kisebb volt a tartalék2). Az 1996-ban üzembe
került közel 300 MW kapacitás eredményeként a tartalék jelenleg meghaladja az
UCPTE ajánlások szerinti minimális 20-25%-ot.
A meglévõ erõmûvek átlagos életkora több mint húsz év, s egy részüket már
egyszer felújították. Gondot jelent a régebbi erõmûvek egy részének
tüzelõanyag ellátása is. Mûszaki és gazdasági okokból sok egység elavult,
környezetvédelmileg nem felel meg a követelményeknek. A régi erõmûvek
hatásfoka kicsi, s ez a primerenergia-források optimális kihasználását nem
teszi lehetõvé.
Az új környezetvédelmi törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelkezések
közeljövõben várható megjelenésével a jelenlegi erõmûpark - egyes erõmûvek
leromlott mûszaki állapota miatt - nem képes a szigorodó környezetvédelmi
követelmények teljesítésére és az üzemelõ berendezésekre vonatkozó
környezetvédelmi moratórium ellenére is selejtezési kényszer alakul ki a
villamosenergia-rendszerben. Így a meglévõ erõmûvi egységek egy részét fel
kell újítani, a másik részét pedig le kell állítani.
Környezetvédelmi és mûszaki szempontok szerinti felújítások
A jelenlegi gazdasági számítások és vállalkozói ajánlatok alapján a
következõ években korszerûsíteni kell a 21 db nagy teljesítõképességû (200,
215 és 230 MW-os) gépegységeket. A környezetvédelmi és biztonságtechnikai
követelmények szigorodásával ezek a hetvenes-nyolcvanas években épített
egységek csak megfelelõ korszerûsítés után alkalmasak a 2010. év utáni
megbízható üzemmódra.
A lignittüzelésû Mátrai Erõmû három 200 MW-os egységének a
rekonstrukciója az új tulajdonos vállalkozásában feltehetõen gazdaságosan
megoldható a következõ évtized közepéig. A gazdasági kérdések összefüggnek a
helyi lignitbányászat rentabilitási és környezetvédelmi kérdéseinek
tisztázásával.
A fûtõolaj- és földgáztüzelésû Dunamenti és a Tiszai Erõmû tíz
215 MW-os gépegységének rekonstrukciója az új tulajdonosok tervei szerint
fontos elvégzendõ feladat. Alapvetõen tisztázni kell az új tulajdonosoknak a
jövõbeni szénhidrogén-tüzelés gazdasági és környezetvédelmi kérdéseit. Itt
nagyon fontos szerepe van az országos energiahordozó-politikának. Össze kell
hangolni a kérdést a MOL Rt. fejlesztési politikájával is.
____________________
1 A csúcsterhelés 1996 januárjában 5794 MW volt.
2 A tartalék 1995-ben 23,6% volt - 5731 MW csúcsterhelés mellett.
A Paksi Atomerõmû szekunder körének felújítási és korszerûsítési
munkáival összhangban olyan mûszaki megoldások is gazdaságosak lehetnek,
amelyek megnövelik a blokkok egység-teljesítõképességét.
A fenti felújításokkal a ma meglévõ erõmûparkból még több mint
5200 MW erõmûvi kapacitás megmaradhat a következõ évtized végén is, de ennek
feltétele a gazdaságos korszerûsítés. Mivel ez is vállalkozói alapon
történhet, a megfelelõ ösztönzések (átvételi árak, díjak) nagyon fontosak a
modernizálás megfelelõ, összehangolt lebonyolításához.
Az élettartam-meghosszabbítás vállalkozói alapon kisebb egységeknél is
elképzelhetõ, de ma nem látszik reálisnak a hatvanas évek 50-100 MW-os
blokkjainak - sok esetben másodszori - rekonstrukciója. Nem remélhetõ
- megfelelõ termelõi és nagykereskedelmi tarifarendszer esetén sem - hogy
ezeket az elöregedett és elavult kisebb egységeket az új tulajdonosok úgy
hozzák rendbe, hogy azokra a következõ évtized vége után is biztonsággal
támaszkodhat a villamosenergia-rendszer.
Leállítások (selejtezések)
Az elõzõek alapján a ma meglévõ erõmûparkból a következõ évtized végéig
le kell állítani mintegy 2100-2300 MW-ot, azaz a mai kapacitásnak kb. 30%-át.
Ezen kapacitást az új erõmûvek megépítésével helyettesíteni kell.
A gazdaságosság és a környezetvédelem szempontjai által megkívánt erõmûvi
selejtezést számos tényezõ fékezheti, melyek közül kiemelhetõ:
· a biztonságos villamosenergia-ellátás fenntartásának a követelménye;
· a foglalkoztatáspolitika és a hazai energiaforrások gazdaságos
igénybevételének szempontjai;
· a meglévõ monopolhelyzetû hõszolgáltatás több telephelyen termelési
kényszert jelent, amelyen csak fokozatosan lehet változtatni;
· az erõmûvi kapacitásfejlesztés és a jövõbeni energiaellátás egyik
neuralgikus területe a kiegyensúlyozott gázellátáshoz szükséges források
bizonytalansága. Ez korlátot jelent a hatékony és korszerû - emellett
környezetkímélõ -, kapcsolt energiatermelést megvalósító gázturbinák
létesítésének mértékében. E korlát gáz-tranzitvezeték megépülése esetén, vagy
abban az esetben oldható fel, ha az új erõmû beruházója és üzemeltetõje
garantálja a mûködéshez szükséges többlet gázforrás biztosítását;
· az olajtársaság kõolaj-feldolgozási stratégiájában a nagyobb minõségi
követelményeket kielégítõ, jövedelmezõbb termékstruktúra kialakítására
törekszik. Ha az ún. "destruktív" technológiák alkalmazásával a jövõben az
erõmûvi célra alkalmas fûtõolaj mennyisége minimálisra csökken és az csak
közvetlen importként biztosítható, az import árkockázata gátat szabhat az
olajtüzelésû erõmûvek fejlesztésének, felboríthatja a villamosenergia-
termelés tüzelõanyag felhasználásának a megkívánt arányait, sõt szélsõ
esetben villamosenergia-ellátási gondokat is eredményezhet;
· a beépített kapacitások selejtezéssel történõ csökkentése csak újak
létesítése révén lehetséges. Ez viszont finanszírozási akadályokba ütközhet.
A leállítások (selejtezések) várható ütemezésénél három szakaszt célszerû
megkülönböztetni, így az:
1997-2000. évek között: 300 - 350 MW (évi átlagban 70 - 80 MW),
2001-2005. évek között: 1500-1600 MW (évi átlagban 300-320 MW),
2006-2010. évek között: 300 - 350 MW (évi átlagban 60 - 70 MW),
erõmûvi kapacitást (tizenhárom év alatt összesen 2100-2300 MW-t) szükséges
leállítani (selejtezni).
Nagyon fontos, hogy az új erõmûvi tulajdonosokkal az energiaellátás
biztonsági szempontjait is figyelembe véve, egyeztetett módon legyen
végrehajtható a leállítás; összehangolva az igénynövekedés és az erõmûépítés
tényleges ütemével.
4.3. Erõmûlétesítési terv az ezredfordulóra
Az 1997. és 2000. évek közötti erõmûvi kapacitás létesítés ma már nagy
valószínûséggel körvonalazódott. Új vállalkozások, ajánlatok alapján ma már az
ezredfordulóig nem lehet - a szabályozott engedélyezési eljárások alapján és a
közvélemény egyetértésével - új projekteket megvalósítani, a következõkben
vázoltakhoz képest.
Az ezredfordulóig szükség van - a jelzett igénynövekedés mellett -
legalább 900 MW új erõmûvi kapacitásra. A selejtezési kényszer miatti
pótláshoz és a várható igénynövekedés fedezéséhez, valamint a szükséges
tartalékkapacitások kiépítéséhez négy év alatt legalább ekkora új villamos
teljesítõképességet lát szükségesnek a szállító.
Az ezredfordulóig - az egyes projektek elõkészítettségét alapul véve - a
következõ erõmûvi kapacitások üzembe helyezése szükséges:
a) A Dunamenti Erõmû Rt. gázturbinás bõvítésének második üteméhez
tartozó, ún. gõzrész turbináival 1997. év végére kb. 80 MW villamos
teljesítõképesség áll rendelkezésre. Az építés megkezdõdött, és rendben
folyik.
b) Gyorsan indítható, gázturbinás ún. szekunder teljesítmény-
tartalékkapacitásokat kíván építeni az MVM Rt. a szállítási és
rendszerirányítási feladatok ellátásához, ezzel teljesítve az UCPTE
ajánlásokat. Az elõkészületek megtörténtek, a versenyeztetés részben
elkezdõdött, így annak eredményeképpen a következõ villamos kapacitások
megépítése várható:
¾ Litéri Erõmû 110 MW (_10 MW),
¾ Sajószögedi Erõmû 110 MW (_10 MW),
¾ Lõrinci Erõmû 160 MW (_40 MW).
Összesen kb. 380 MW (_60 MW) kapacitású nyíltciklusú, gázturbinás egységekkel
megvalósítható ún. tartalék erõmû kerülhet üzembe az 1997-1998. évek végére.
c) Dél-Dunántúl térségében lévõ, nagy mennyiségû inert anyagot (CO2-t)
tartalmazó földgázra az osztrák EVN és a MOL Rt. gázturbinás, összetett
körfolyamatú erõmûvet szándékozik építeni. Az Inke-Liszó térségében épülõ
erõmû kb. 80 MW kapacitással 1999. év végére kerülhet üzembe.
d) Csepelen az új tulajdonos (PowerGen) tett ajánlatot mintegy 390 MW
névleges teljesítõképességû, gázturbinás, összetett körfolyamatú erõmû (Csepel
II. Erõmû) létesítésére. A megfelelõ elõkészületek alapján ez az erõmû is
üzembe helyezhetõ az ezredfordulóra.
Így az ezredfordulóig reálisan üzembe helyezhetõ projektek a következõk:
- Dunamenti gõzturbinás kiegészítések 80 MW
- Gázturbinás szekunder tartalék erõmûvek 380 MW
- Inert gázra épített gázturbinás erõmû 80 MW
- Csepeli gázturbinás erõmû 390 MW
Mindösszesen 930 MW
Az ezredfordulóra a magyar villamosenergia-rendszer kapacitás mérlege a
jelenlegihez képest az alábbi:
Me: MW
1 2
9 0
9 0
6 0
. .
é é
v v
Beépíte 7 8
tt 5 1
villamo 3 3
s 6 0
kapacit
ás (BT)
ezen
belül:
ma 7 7
is 5 2
meglévõ 3 0
új 6 0
onnan 0 9
épülõ 3
0
Rendelk
ezésre 7 7
álló 4 8
villamo 0 3
s 0 0
kapacit
ás (RT)
és az
import-
export
szaldó
Decembe 5 6
ri 9 2
csúcste 0 5
rhelés, 0 0
max.
Tartalé 2 2
k 5 5
% %
Amennyiben az új kapacitások üzembe helyezési idõpontja az elõzõekben
vázoltakhoz képest csúszik, ill. a vártnál nagyobb igénynövekedéssel és
selejtezési kényszerrel kell számolni, akkor az ebbõl adódó problémák
áthidalására három lehetõség adódik:
· Az import-export megfelelõ módosítása [például: új import kapacitás-
lekötési szerzõdéssel (kb. 200 MW-ra)].
· Kellõ biztonságot jelent az ezredforduló környékén üzembe helyezhetõ,
földgáztüzelésû, belga érdekeltségû, gázturbinás Algyõi Erõmû (kb. 180
MW) megvalósíthatósága is.
· Végsõ esetben a tartalék kisebb mértékben csökkenthetõ, jelentõs
kockázatok vállalásával.
Az ezredfordulóig vázolt program - a jelenleg ismert vállalkozói
ajánlatok, és a mai energia árarányok ismeretében - biztosítja a legkisebb
költség elvének az érvényesülését.
4.4. Erõmûlétesítési elõirányzat a 2001-2010. évek között
A következõ évtized erõmûlétesítési programját két szakaszra célszerû
bontani, ezek:
a) szakasz: 2001-2005. évek közötti üzembe helyezések,
b) szakasz: 2006-2010. évek közötti üzembe helyezések.
Jelenleg az a) szakasz elõkészítése a legfontosabb, erre az idõszakra
kell az elkövetkezõ két évben döntéseket hozni. Ezen idõszakban legalább 2000-
2200 MW új kapacitást kell létesíteni, illetve részben gazdaságos, megbízható
importokból biztosítani (ebbõl 1500-1600 MW-ot a selejtezések pótlására, 500-
600 MW-ot az igénynövekedés fedezésére). Évente átlagosan 400-500 MW új
kapacitás üzembe helyezésére kell felkészülni, s ez nem kis feladat. Az ezen
idõszakban üzembe helyezendõ új erõmûvek építésére kell 1997. elején
versenypályázatot kiírni.
A b) szakasz erõmûlétesítési programját jelenleg nehéz meghatározni, de
az irányokat jelezni kell, elsõsorban az energiapolitika irányítása érdekében.
Ebben az idõszakban már "csak" 700-800 MW kapacitást kell összesen építeni
(évente átlag kb. 150 MW-ot), mivel a selejtezési ütem ekkor már feltehetõen
kisebb lesz.
A vállalkozói alapon folyó erõmûlétesítésben az elõzetes információk és
ajánlatok alapján a következõ kapacitásépítési lehetõségekkel lehet számolni:
1. típus: Gázolajtüzelésû, gázturbinás egységek 120-200 MW
tartományban, elsõsorban csúcserõmûvi feladatra;
2. típus: Földgáztüzelésû, gázturbinás, összetett körfolyamatú
egységek, telephelyenként 120-450 MW teljesítõképességgel,
elsõsorban menetrendtartó céllal, de nagyrészt kapcsolt
energiatermelésre is;
3. típus: Szénnel mûködõ, fluidtüzelésû egységek 150-200 MW
beépített teljesítõképességre, elsõsorban a közepes és
nagyobb kihasználásokra, rugalmas üzemvitellel,
kondenzációra és hõszolgáltatásra;
4. típus: Lignittüzelésû nagy erõmûvi egységek 450-550 MW
kapacitástartományban alaperõmûvi célra;
5. típus: Atomerõmûvi, inherens biztonságú, korszerû erõmûvi
egységek 450-650 MW teljesítõképesség tartományában.
Tényleges üzleti tervvel alátámasztott vállalkozói ajánlat ma még egyik
típusra sincs, de a létesítési folyamatot a vállalkozók az alábbi projekteknél
már megindították:
· a Mátrai Erõmû Rt-t megvásároló RWE-EVS konzorcium bükkábrányi
telephellyel 2x500 MW-os lignittüzelésû erõmû létesítését kezdeményezte,
elõzetes megvalósíthatósági tanulmányt dolgozott ki.
Az erõmû létesítése az energiastratégiai célok megvalósulását
nagymértékben segíti. A hazai ásványvagyonra alapozott erõmû mérsékli az
energia import növekedését, segíti az erõmûvi primer tüzelõanyag-ellátás
egyensúlyának fenntartását (megakadályozza a szénhidrogének kedvezõtlen,
magas arányának a kialakulását). Üzembe helyezésével lehetõség nyílik az
alacsony hatásfokú, környezetszennyezõ erõmûvi blokkok kiváltására,
ezáltal mérsékelve az erõmûvi környezetszennyezés mértékét is. Ezeken
túlmenõen lehetõvé tenné - az UCPTE által elvárt tartalékkapacitás
tartása mellett - a Mátrai Erõmû 200 MW teljesítményû blokkjainak
élettartam hosszabbító, a környezetvédelmi követelményeknek megfelelõ
felújítását.
Mindazonáltal - a hazai jogi elõírásoknak megfelelõen - a vállalkozónak
(befektetõnek) ezen elõnyöket megfelelõ, a legkisebb költség elvét
kielégítõ villamosenergia-szállítási árajánlattal kell bizonyítania, s a
törvényi elõírásoknak megfelelõen az 1000 MW kapacitás létesítésének
engedélyezése az Országgyûlés hatáskörébe tartozik.
· a Dunai Vasmû erõmûvének privatizációja kapcsán tárgyalások folynak kb.
300 MW további erõmûkapacitás létesítésérõl;
· a Pécsi Erõmû Rt. és a Vértesi Erõmû Rt. pécsi, illetve bánhidai
telephellyel kb. 150-150 MW-os szén fluidtüzeléses blokkok létesítésére
tette meg a kezdeti lépéseket (ezen erõmûvek privatizációja jelenleg
folyamatban van, így a továbbiakban a leendõ új tulajdonosok szándékai
szerint folytatódhat a megindított folyamat);
· a Dunamenti Erõmû Rt-t megvásároló belga tulajdonosok kötelezettséget
vállaltak a privatizáció során az erõmû 550 MW-os nehézolaj-tüzelésû
blokkal történõ bõvítésére, de a MOL Rt-nek a fûtõolaj további
feldolgozására irányuló elképzelései az erõmû meglévõ blokkjainak a
tüzelõanyag-ellátását is veszélyeztetik. A kölcsönösen elfogadható
feltételek tisztázása és a probléma rendezése fontos gazdaság- és
energiapolitikai feladat.
A jelenlegi információk alapján erre az idõszakra további erõmûlétesítési
lehetõségek az alábbiak:
2. típusra: Újpest*, Kispest, Debrecen*,
Miskolc, Gyõr, Székesfehérvár, Fûzfõ stb.
3. típusra: Inota*, Borsod*, Oroszlány, Tiszapalkonya,
Ajka, Tatabánya stb.
Az együttmûködõ magyar villamosenergia-rendszer keretein belül
megvalósuló fejlesztéseken túlmenõen, a regionális energiaszolgáltatás
fejlesztésével a jövõben számolunk kisebb (vagy befektetõi szándék esetén
nagyobb) helyi (regionális) áram- és hõtermelõk megjelenésével. A hagyományos
energiahordozók piaci, illetve költségarányos árainak kialakulásával, a
megfelelõ ösztönzéssel és vállalkozói készség esetén vélhetõen nagyobb
szerephez jutnak a megújuló (és megújítható) energiaforrások, terjedhet a
decentralizált kapcsolt hõ- és villamosenergia-termelés. (Így megvalósulhat e
fejlesztések keretében az elkövetkezõ tizennégy évben 300-400 MW új villamos
kapacitás is, de amellett, hogy hozzájárulnak a villamosenergia-rendszer
egyensúlyának fenntartásához, a környezet védelméhez, az összkapacitásuk nem
tûnik nagyobbnak a feltételezett igénynövekedési bizonytalanságnál.)
A 2001-2005. évek közötti idõszakban üzembe kerülõ egységek típusáról,
nagyságáról, darabszámáról csak tájékoztató adatok adhatók, de a pontos
mûszaki adat, a telephely, a létesítési idõ nem vázolható, vállalkozói verseny
hiányában. A korábbi - egyeztetett, ellenõrzött és elfogadott - erõmûépítési
vizsgálatok, vállalkozói kezdeményezések, valamint a jelenlegi igény
elõrebecslés és ismeretek alapján szükség van a 2001-2005. évek közötti
idõszakban:
- mintegy 4-5 db földgáztüzelésû blokkra kb. 600 MW,
- mintegy 4-5 db fluidtüzelésû blokkra kb. 600 MW,
- és alaperõmûvi egységekre (lignittüzelésû,
vagy egyéb, a versenytõl és ajánlatoktól függõen) kb. 1000 MW
kapacitással,
összesen pedig mintegy 2200 MW új villamos kapacitásra.
____________________
* A jelzett telephelyekre korábban már létesítési engedélyig jutott el a
korábbi tulajdonos, az MVM Rt. által megindított erõmûlétesítési folyamat. A
beinduló privatizáció során a feltételek változása miatt a jogszabály szerinti
határidõk lejártak és a Magyar Energia Hivatal érvénytelenítette az
engedélyeket. Újabb kérelem benyújtása esetén ezekre a telephelyekre a korábbi
engedélyezési folyamat megismétlése nélkül megszerezhetik a létesítési
engedélyeket az új tulajdonosok, s amennyiben azok megfelelnek a
jogszabályokban támasztott követelményeknek, mentesülhetnek a versenyeztetés
alól.
A magyar villamosenergia-rendszer kapacitás mérlege a következõk szerint
alakulhat:
Me: MW
1 2 2
9 0 0
9 0 0
6 0 5
. . .
é é é
v v v
B 7 8 8
e 5 1 6
é 3 3 3
p 6 0 0
í
t
e
t
t
e
r
õ
m
û
v
i
k
a
p
a
c
i
t
á
s
(
B
T
)
e
z
e
n
b
e
l
ü
l
:
7 7 5
m 5 2 6
a 3 0 0
i 6 0 0
s 0 9 3
m 3 0
e 0 3
g 0
l
é
v
õ
ú
j
o
n
n
a
n
é
p
ü
l
õ
R
e 7 7 8
n 4 8 3
d 0 3 3
e 0 0 0
l
k
e
z
é
s
r
e
á
l
l
ó
k
a
p
a
c
i
t
á
s
(
R
T
)
é
s
a
z
i
m
p
o
r
t
-
e
x
p
o
r
t
s
z
a
l
d
ó
D
e 5 6 6
c 9 2 7
e 0 5 5
m 0 0 0
b
e
r
i
c
s
ú
c
s
t
e
r
h
e
l
é
s
,
m
a
x
.
T 2 2 2
a 5 5 3
r % % %
t
a
l
é
k
A 2006-2010. évek közötti idõszakban üzembe kerülõ egységekrõl az
elkövetkezõ két év során még nem kell döntéseket hozni. A jelenlegi prognózis
és elképzelések alapján 2006-2010 között leállításra kerül 300-350 MW és
felépül 700-800 MW erõmûvi kapacitás.
Ezzel a magyar villamosenergia-rendszer teljesítõképesség mérlege a következõ
módon alakulhat:
Me: MW
1 2 2 2
9 0 0 0
9 0 0 1
6 0 5 0
. . . .
é é é é
v v v v
B 7 8 8 9
e 5 1 6 1
é 3 3 3 0
p 6 0 0 0
í
t
e
t
t
e
r
õ
m
û
v
i
k
a
p
a
c
i
t
á
s
(
B
T
)
e
z
e
n
b
e
l
ü
l
:
7 7 5 5
m 5 2 6 3
a 3 0 0 0
i 6 0 0 0
s 0 9 3 3
m 3 0 8
e 0 3 0
g 0 0
l
é
v
õ
ú
j
o
n
n
a
n
é
p
ü
l
õ
R
e 7 7 8 8
n 4 8 3 8
d 0 3 3 0
e 0 0 0 0
l
k
e
z
é
s
r
e
á
l
l
ó
k
a
p
a
c
i
t
á
s
(
R
T
)
é
s
a
z
i
m
p
o
r
t
-
e
x
p
o
r
t
s
z
a
l
d
ó
D
e 5 6 6 7
c 9 2 7 2
e 0 5 5 5
m 0 0 0 0
b
e
r
i
c
s
ú
c
s
t
e
r
h
e
l
é
s
,
m
a
x
.
T 2 2 2 2
a 5 5 3 1
r % % % %
t
a
l
é
k
A jelenlegi elõrejelzések szerint a következõ tizennégy év során összesen
mintegy 3800 MW erõmûkapacitás építésével pótolható a jelentõs selejtezés és
fedezhetõ az igénynövekedés. A meglévõ 25 %-os tartalék az erõmûpark
korszerûsödésével párhuzamban csökken és ezzel az erõmûrendszer-fejlesztés
költségei kisebbek lesznek.
Az elkövetkezõ tizennégy év erõmûlétesítési programjainak megvalósítása
jelentõs tõkeráfordítást igényel. A vázolt mintegy 3800 MW kapacitásfejlesztés
beruházási költségigénye - 1996. évi árakon - mintegy 650-750 Mrd Ft-ra
becsülhetõ. A beruházási ráfordításokat tovább növeli a tíz 215 MW-os
szénhidrogén-tüzelésû blokk, a három mátrai blokk és a nyolc paksi gépegység
élettartam növelõ rekonstrukciója kb. 100 Mrd Ft-os költséggel.
Az erõmûlétesítés, a villamosenergia-rendszer fejlesztés - a bemutatott
szabályozás és feltételrendszer szerint - vállalkozói tevékenység, így állami
források igénybevétele nélkül történik. (Az állam pénzügyi szerepvállalása a
villamosenergia-ellátás biztonságához szükséges, a nyugat-európai
villamosenergia-rendszerhez történõ csatlakozás alapkövetelményét képezõ
szekunder tartalékkapacitások finanszírozásához szükséges világbanki kölcsön
állami garanciavállalására korlátozódik.) Az elkövetkezendõ másfél évtized
biztonságos és színvonalas villamosenergia-ellátásának, a környezetvédelmi
követelmények betartásának így kulcskérdése, hogy olyan gazdasági környezet
maradjon fenn Magyarországon és a villamosenergia-ipari szabályozás olyan
stabilitása érvényesüljön, amely a jelentõs tõkével rendelkezõ befektetõket
ezen hatalmas fejlesztési feladat megvalósítására ösztönzi.
5. Az erõmûrendszer-fejlesztés várható hatása a villamos energia árára
Energiahordozó-árrendszerünk erõmûvenként veszi figyelembe a
villamosenergia-termelés költségeit, így az egyes erõmûvekre a jogszabályokban
meghatározott átvételi árak eltérõek. Ezen erõmûvenkénti árak és az MVM Rt.
által - a legkisebb növekményköltség versenyelve szerint - átvett villamos
energia mennyiségek és kihasználása alapján az 1996. évre az erõmûvi
társaságok várható átlagárai (Ft/kWh-ban kifejezve) a következõk lesznek:
Paksi Atomerõmû Rt. 3,57
Dunamenti Erõmû Rt. 4,73
Mátrai Erõmû Rt. 5,54
Tiszai Erõmû Rt. 6,68
Vértesi Erõmû Rt. 7,72
Bakonyi Erõmû Rt. 10,50
Pécsi Erõmû Rt. 11,99
Az átlagos átvételi ár pedig 4,96 Ft/kWh.
Az újonnan létesítendõ erõmûveknél - változatlan 1996. évi tüzelõanyag-
és beruházási árak mellett is - négy tényezõ befolyásolja a villamos energia
átlagárát 1997. január 1-t követõen:
· a törvényi elõírásoknak megfelelõen az áraknak már tartalmazniuk kell
minden indokolt költséget és a 8 %-os eszközarányos nyereséget, az
áralakulásra ható tényezõket az ún. "árképletek" tartalmazzák;
· új erõmûvi fejlesztéseknél a jelenlegi beruházási árak mellett is
magasabbak a tõketerhek, mint a már mûködõ, részben alulértékelt,
selejtezésre kerülõ erõmûveknél;
· a környezetvédelmi szabályok szigorodása miatt a villamosenergia-termelés
költségeibe jelentõs tételekként épülnek be a normatívák betartásához
szükséges - és jelenleg a legtöbb esetben elmaradt - környezetvédelmi
beruházási költségek;
· nagy mértékben befolyásolja a várható költségeket, hogy a megépítendõ
erõmûvi blokkok vagy a meglévõ telephelyeken - ahol a már kiépült
infrastruktúra jelentõs költség-megtakarításokat jelent - épülnek, vagy új
telephelyekre telepítik az új blokkokat.
A villamosenergia-árak jövõbeni alakulását befolyásoló tényezõk, valamint
a kapacitás létesítési verseny árbefolyásoló hatásai - a jelenlegi információk
alapján - biztonsággal nehezen számszerûsíthetõk; ezek csak a verseny
pályázati eredményei alapján határozhatók meg. A jelenlegi becslések alapján
azonban a termelõi árak minden lehetséges új kapacitás esetében kisebb-nagyobb
mértékben emelkedni fognak, amelyek mértéke függ az adott kapacitás típusától,
a várható éves kihasználásától.
Az áralakulást jelentõsen befolyásolja az átvételi verseny, mivel az új,
korszerû blokkok elsõ lépésként a legkorszerûtlenebb, elöregedett,
környezetvédelemmel nem rendelkezõ és drágán termelõ szenes erõmûveket váltják
ki, így a selejtezések kezdeti szakaszában árcsökkentõ tényezõk is
jelentkeznek. Ez nem jelenti a szénbányászat indokolatlan hátrányos helyzetbe
hozását, mivel a korszerû, fluidtüzeléses blokkok hazai szeneket is
felhasználhatnak. A tovább mûködõ, megfelelõ környezetvédelemmel jelenleg még
nem ellátott blokkok élettartam-növelõ felújítása már egyértelmûen áremelést
vonzó beruházás. A jelenleg üzemelõ erõmûvekhez képest a lehetséges új
projektek költségei általában nagyobbak. A legkedvezõbb rendszerfejlesztés
mellett az 1997. január 1. utáni bázishoz képest 2000-ig az erõmûépítés
hatására a termelõi árak (infláció nélkül számolva) legfeljebb 15-20%-kal
növekedhetnek.
Budapest, 1996. december
1. sz. táblázat
Erõmûlétesítési projektek jelenlegi állása
V V
Típus i á B
l r e
l h f
a a e
m t k
o ó t
s ü e
k z t
a e õ
p m i
a b s
c e z
i h á
t e n
á l d
s y é
M e k
W z
é
s
é
v
1. Építés 8
alatt 4
összesen
Dunamenti G2 8 1 T
Erõmû Rt. gõztu 4 9 R
rbina 9 A
7 C
. T
E
B
E
L
2. Létesítési
engedéllyel 4
rendelkezõ 8
blokkok 4
összesen4
Bakonyi Erõmû szén 1 ? -
Rt. (Inota) fluid 5
tüzel 0
és
Tiszai Erõmû szén 1 ? A
Rt. fluid 5 E
(Kazincbarcika tüzel 0 S
) és (
3
0
0
M
W
)
Budapesti gáztu 1 ? -
Erõmû Rt. rbiná 0
(Újpest) s 4
hõszo
lgált
ató
egysé
g
____________________
4 1996. május 21-én az engedély érvényét vesztette; 1997. december 31-ig
újabb kérelem nyújtható be.
TITÁSZ Rt. gáztu 8 ? -
(Debrecen) rbiná 0
s
hõszo
lgált
ató
egysé
g
3. Elõzetes
létesítési 4
engedéllyel 8
rendelkezõ 7
blokkok
összesen
ALGYNVEST gáztu 1 2 M
(Algyõ) rbiná 8 0 O
s 7 0 L
konde 0 -
nzáci . T
ós R
A
C
T
E
B
E
L
Inke-Liszó inert 8 1 M
gázra 0 9 O
gáztu 9 L
rbina 9 -
. E
V
N
Litér szeku 1 1 M
nder 1 9 V
tarta 0 9 M
lék, 7 R
gáztu - t
rbina 1 .
9
9
8
.
Sajószöged szeku 1 1 M
nder 1 9 V
tarta 0 9 M
lék, 7 R
gáztu - t
rbina 1 .
9
9
8
.
4. Megfelelõ
elõkészítettsé 2
gû, vagy 1
beruházói 5
szándékkal 0
rendelkezõ
blokkok
összesen
Csúcserõmûvi gáztu 1 1 M
gázturbina rbina 6 9 V
0 9 M
8 R
. t
.
Csepeli Erõmû gáztu 3 2 P
rbiná 9 0 o
s 0 0 w
hõszo 0 e
lgált . r
ató G
e
n
P
l
c
.
Mátrai Erõmû ligni 2 2 R
Rt. ttüze x 0 W
(Bükkábrány) lés 5 0 E
0 2 -
0 - E
2 V
0 S
0 k
3 o
. n
z
.
Dunai Vasmû gáztu 3 ? T
(Dunaújváros) rbiná 0 E
s 0 N
hõszo ( N
lgált ? E
ató ) C
O
Pécsi Erõmû szén 1 ? -
Rt. fluid 5
tüzel 0
és
Vértesi Erõmû szén 1 ? -
Rt. (Bánhida) fluid 5
tüzel 0
és
2. sz. táblázat
AZ ENERGETIKA ÉS A GAZDASÁG KAPCSOLATÁT JELLEMZÕ FÕBB MUTATÓK
BECSÜLT VÁLTOZÁSA AZ 1995-2010. ÉVEK KÖZÖTT
2010. év Változások az 1995-2010. évek között
1995. 2010/1995; %
Mérték- év A B C A B C
egység tény v á l t o z a t v á l t o z a t
Összenergia-felhasználás PJ 1070 1150 1240 1330 107.5 115,9 124,3
Villamosenergia-felhasználás TWh 36,2 43,0 46,0 49,0 118,8 127,1 135,4
Villamosenergia-csúcsterhelés MW 5731 6800 7250 7700 118,6 126,5 134,4
Energia-megtakarítás PJ - 90 200 340 - - -
Átlagos változási ütemek az 1995-2010.
évek között
A B C
v á l t o z a t
GDP átlagos növekedési üteme %/év - - - - 1,0 2,0 3,0
Villamosenergia-igényesség átlagos %/év - - - - 0 -0,5 -1,0
változási üteme
Összenergia-igényesség átlagos változási %/év - - - - -0,5 -1,0 -1,5
üteme
Összenergia-felhasználás átlagos növekedési %/év - - - - 0,5 1,0 1,5
üteme
Villamosenergia-felhasználás átlagos %/év - - - - 1,1 1,6 2,0
növekedési üteme
Villamosenergia-csúcsterhelés %/év - - - - 1,1 1,5 1,9
átlagos növekedési üteme