1

Magyar Köztársaság

Kormánya

T/3652.. számú

törvényjavaslat

a jelzálog-hitelintézetrõl és a jelzáloglevélrõl

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

1997. január

1997. évi törvény

a jelzálog-hitelintézetrõl és a jelzáloglevélrõl

Az Országgyûlés a gazdaság növekedéséhez szükséges hosszú lejáratú

kölcsönnyújtás lehetõségének javítása érdekében a következõ törvényt alkotja:

I.Rész

A törvény hatálya

1.§

E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni a Magyar Köztársaság területén

alapított és mûködõ jelzálog-hitelintézetre, valamint a jelzáloglevélre.

II. Rész

Jelzálog-hitelintézet

A jelzálog-hitelintézet alapítása

2. §

(1) A jelzálog-hitelintézet szakosított hitelintézet.

(2) A jelzálog-hitelintézet alapítására, mûködésére, felügyeletére a

hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény

(a továbbiakban: Hpt.), a jelzálog-hitelintézet befektetési szolgáltatási és

kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységére pedig az értékpapírok

forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-

tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény (a továbbiakban: Épt.) rendelkezéseit

az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) Jelzálog-hitelintézet legalább három milliárd forint jegyzett tõkével

alapítható, melyet pénzben kell befizetni.

(4) Jelzálog-hitelintézet jegyzett tõkéjében a Magyar Állam tulajdoni

hányada a Hpt. 12. § (1) bekezdésében meghatározott arányt meghaladhatja.

(5) Jelzálog-hitelintézet nem köteles csatlakozni az Országos

Betétbiztosítási Alaphoz, illetve a Befektetõ-védelmi Alaphoz.

A jelzálog-hitelintézet tevékenységi köre

3. §

(1) Jelzálog-hitelintézet üzletszerûen

a) pénzkölcsönt nyújt Magyarország területén lévõ ingatlanon alapított

jelzálogjog fedezete mellett (a továbbiakban: jelzáloghitel), melynek

refinanszírozására

b) jelzáloglevelet hoz forgalomba.

(2) Jelzálog-hitelintézet az (1) bekezdésben meghatározottakon túlmenõen

kizárólag az alábbi pénzügyi szolgáltatási, befektetési szolgáltatási illetve

kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységeket végezheti:

a) visszafizetendõ pénzeszköz nyilvánosságtól történõ elfogadása, ide

nem értve a betét gyûjtését;

b) jelzálogjog kikötése nélküli kölcsönök nyújtása állami készfizetõ

kezességvállalás esetén;

c) az Épt. 4.§ (1) bekezdés c) pontja szerinti kereskedelmi tevékenység

a kamatláb-csereügylet, illetõleg devizaforrásai árfolyamkockázatának

fedezetére szolgáló deviza-csereügylet (swap) tekintetében;

d) saját kibocsátású kötvény, illetõleg letéti jegy forgalomba

hozatalának szervezése és az ehhez kapcsolódó szolgáltatás nyújtása.

(3) Jelzálog-hitelintézet a 9. § (2) bekezdése szerint megszerzett

ingatlanokat értékesítheti, kezelheti, bérbe (haszonbérbe) adhatja.

Jelzáloghitelezés

4. §

(1) A jelzáloghitelek lejáratának a hitelállományt tekintve legalább

nyolcvan százalékban legkevesebb öt éves idõtartamúnak kell lennie.

(2) A jelzálog-hitelintézetnek a fedezetül szolgáló ingatlan tekintetében

jelzálogjogának biztosítására elidegenítési és terhelési tilalmat kell

kikötnie.

(3) A jelzáloghitelekbõl eredõ tõkekövetelések állományának mértéke nem

haladhatja meg a fedezetül szolgáló ingatlanok hitelnyújtás alapját képezõ

együttes értékének (a továbbiakban: hitelbiztosítéki érték) hetven százalékát.

(4) A hitelbiztosítéki érték megállapításának módját jogszabály határozza

meg. Ennek alapján a jelzálog-hitelintézet hitelbiztosítéki érték-

megállapítási szabályzatot készít, amelyet az Állami Pénz-és Tõkepiaci

Felügyelet (a továbbiakban: Felügyelet) hagy jóvá.

(5) Ha a zálogtárgy állaga tartósan romlik vagy hitelbiztosítéki értéke

tartósan csökken, de az nem a tulajdonos magatartása miatt következik be, a

jelzálog-hitelintézet a jelzáloghitel azonnali hatályú felmondásának jogát -

ha az adós a jelzálog-hitelintézet által megjelölt határidõn belül az állagot

nem állította helyre vagy további biztosítékot nem adott - csak arra az

összegre érvényesítheti, amelyre a zálogtárgy csökkent értéke már nem

biztosítja a szerzõdés szerinti fedezetet.

5.§

A jelzálog-hitelintézet által kötött jelzáloghitel szerzõdést közokiratba

kell foglalni.

6.§

A jelzálog-hitelintézet kikötheti, hogy a jelzáloghitel lejáratát

megelõzõen történõ teljesítés esetén is köteles az adós megfizetni a

teljesítés idõpontjával érintett állandó kamatozású idõszakra járó teljes

hiteldíjat.

Tartalékképzés

7. §

Jelzálog-hitelintézet a Hpt. 87.§ (2) bekezdése szerinti általános kockázati

céltartalékot nem képez.

Befektetések korlátozása

8. §

(1) Jelzálog-hitelintézet közvetlen illetõleg közvetett tulajdoni

részesedést - más hitelintézet, biztosító részvénytársaság, befektetési

vállalkozás, illetve járulékos vállalkozás kivételével - csak olyan gazdasági

társaságban szerezhet illetve tarthat meg, amely kizárólag a 9. § (2) bekezdés

alapján megszerzett ingatlanok kezelésével, hasznosításával, értékesítésével

összefüggõ tevékenységet végez.

(2) Az (1) bekezdés szerinti összes befektetés nem haladhatja meg a

jelzálog-hitelintézet szavatoló tõkéjének tíz százalékát.

(3) A (2) bekezdés szerinti korlátozásnál nem kell figyelembe venni a

jelzálog-hitelintézet tulajdonába csak átmenetileg, a szerzés idõpontjától

számított legfeljebb három éves idõtartamra, felszámolás vagy végrehajtás

következtében került - elkülönítetten nyilvántartott és elkülönítetten kezelt,

rendszeresen minõsített - tulajdoni hányadokat.

Ingatlan-befektetések korlátozása

9. §

(1) Jelzálog-hitelintézet összes ingatlanba történõ befektetése nem

haladhatja meg a szavatoló tõkéje öt százalékát, ide nem értve a közvetlen

banküzemi célt szolgáló és a (2) bekezdésben foglaltak szerint szerzett

ingatlanokat.

(2) Jelzálog-hitelintézet ingatlanokat - a közvetlen banküzemi célt szolgáló

ingatlanokon kívül - kizárólag

a) a pénzügyi szolgáltatásból származó veszteség mérséklése, illetve

elhárítása érdekében hitel-ingatlan csereügylet, továbbá

b) az adósa ellen indított felszámolási vagy végrehajtási eljárás

során szerezhet.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott módon megszerzett termõföldet egy éven

belül, az egyéb ingatlanokat három éven belül nyilvános árverésen el kell

idegeníteni.

III. Rész

A jelzáloglevél

Jelzáloglevél kibocsátásának módja, feltételei

10. §

(1) A jelzáloglevél kizárólag a jelzálog-hitelintézet által e törvény

alapján kibocsátott, bemutatóra vagy névre szóló, forgatható értékpapír.

(2) A jelzáloglevélre a kötvényrõl szóló 1982. évi 28. törvényerejû

rendelet, a jelzáloglevél forgalomba hozatalára pedig az Épt. rendelkezéseit

az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) A jelzáloglevélnek tartalmaznia kell:

a) a jelzáloglevél elnevezést;

b) a kibocsátó megnevezését és cégszerû aláírását;

c) a jelzáloglevél típusának megjelölését (bemutatóra vagy névre szóló);

d) névre szóló jelzáloglevél esetén a jelzáloglevél tulajdonosának

megnevezését;

e) a jelzáloglevél sorozatának betûjelét, a jelzáloglevél kódját,

sorszámát;

f) a jelzáloglevél névértékét;

g) a kamat mértékét, a kamatszámítás módját;

h) változó kamatozás esetén:

ha) az induló kamatláb mértékét;

hb) a kamatláb változtatásának elveit;

hc) a kamat számításának módját;

i) a jelzáloglevél lejáratát;

j) a kamatfizetés és a beváltás (törlesztés) idõpontjait és mértékét;

k) az átruházásra vonatkozó esetleges korlátozást;

l) a kibocsátott sorozat össznévértékét;

m) a jelzáloglevél kibocsátásának helyét és idejét;

n) a vagyonellenõr igazolását az elõírás szerinti fedezet meglétérõl és

annak fedezet-nyilvántartásba történt bejegyzésérõl.

(4) Az az okirat, amelybõl a (3) bekezdésben megjelölt kellékek valamelyike

hiányzik, nem minõsül jelzáloglevélnek.

11.§

Az állandó kamatozású jelzáloglevelek lejáratának meg kell egyezni azon

jelzáloghitelek állandó kamatozású idõszaka lejáratával, melyek

refinanszírozására szolgálnak.

12. §

(1) Egy sorozatban csak azonos jogokat megtestesítõ, azonos névértékû

jelzáloglevelek bocsáthatók ki. Az azonos sorozathoz tartozó jelzálogleveleket

folyamatos sorszámozással kell ellátni és azonos formátumban kell kibocsátani.

Az azonos sorozatban kibocsátott jelzáloglevelek összevont címletként is

kibocsáthatók.

(2) A jelzáloglevélben kikötött kamat, valamint tõketörlesztési részletekrõl

kamat- és tõketörlesztõ szelvényeket kell kiállítani.

13. §

(1) Jelzáloglevél nyilvános forgalomba hozatala esetén az Épt. 24.§-a (2)

bekezdésében elõírt feltételt nem kell alkalmazni.

(2) A jelzáloglevél kibocsátása esetén a tájékoztatónak az Épt. elõírásain

túlmenõen tartalmaznia kell a kibocsátás alapjául szolgáló rendes és

pótfedezet értékét is.

A jelzáloglevelek fedezete

14. §

(1) A jelzálog-hitelintézetnek mindenkor rendelkeznie kell legalább a

forgalomban levõ jelzáloglevelek még nem törlesztett névértéke és kamata

összegével megegyezõ fedezettel.

(2) A fedezet:

a) rendes fedezetet és

b) pótfedezetet

tartalmazhat.

(3) Rendes fedezetként a jelzáloghitelbõl eredõ tõke követelés - a fedezetül

lekötött ingatlan hitelbiztosítéki értékének legfeljebb hatvan százaléka

mértékéig - és az ügyleti kamat követelés vehetõ figyelembe.

(4) A fedezeten belül a rendes fedezet aránya nem lehet kevesebb nyolcvan

százaléknál.

(5) A pótfedezet a rendes fedezet kiegészítésére szolgál és a következõ

eszközökbõl állhat:

a) a Magyar Nemzeti Banknál vezetett, elkülönített bankszámlán tartott

pénz;

b) állampapír;

c) állami készfizetõ kezességvállalással kibocsátott értékpapír;

d) a hitel idõtartama alatt a jelzálog-hitelintézet javára nyújtott

óvadék;

e) állami készfizetõ kezességvállalás mellett nyújtott hitel.

(6) A jelzálog-hitelintézet haladéktalanul jelenti a Felügyeletnek, ha:

a) a forgalomban lévõ jelzáloglevelek fedezete nem felel meg az (1)

bekezdésben elõírtaknak;

b) a fedezeten belül a rendes fedezet aránya nyolcvan százalék alá esik.

(7) A jelzáloglevelek rendes fedezetét biztosító zálogtárgyakról, a rendes

és a pótfedezeti értékekrõl a jelzálog-hitelintézet fedezet-nyilvántartást

vezet, amelyben a fedezeteket egyedileg mutatja ki.

(8) A jelzálog-hitelintézet fedezet-nyilvántartási szabályzatot készít,

melyet a Felügyelet hagy jóvá.

Jelzáloglevélbõl eredõ kötelezettség átruházása

15. §

(1) Jelzáloglevélbõl eredõ kötelezettség - megállapodás alapján - jelzálog-

hitelintézetre átruházható, ha a Felügyelet az átruházásra engedélyt ad.

(2) Jelzáloglevélbõl eredõ kötelezettség átruházása során a Magyar

Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV. törvény (a

továbbiakban: Ptk.) tartozásátvállalásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni

azzal az eltéréssel, hogy az átruházáshoz nem szükséges a jelzáloglevél

tulajdonos hozzájárulása. Az átruházással - az engedély kézhezvételének

idõpontjától - a jelzáloglevélbõl eredõ kötelezettség az átvevõ jelzálog-

hitelintézetet terheli.

(3) Az átruházás engedélyezése iránti kérelem legalább az alábbiakat

tartalmazza:

a) az átruházó és az átvevõ átadásra illetve átvételre irányuló

jognyilatkozatát;

b) az átruházandó jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség még nem

törlesztett névértékét és kamatát;

c) az átruházandó jelzáloglevelekhez kapcsolódó fedezetek tételes

megjelölését, a fedezetül lekötött ingatlanok hitelbiztosítéki

értékének feltüntetésével;

d) az átruházás ellenértékét, idõpontját;

e) annak igazolását, hogy az átvevõ jelzálog-hitelintézet rendelkezik a

saját jelzáloglevél kötelezettség állományához tartozó minimális

szavatoló tõkén túl az átveendõ jelzáloglevél kötelezettség

állományhoz szükséges minimális szavatoló tõkével illetve a

jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettségek teljesítéséhez szükséges

fedezettel.

(4) A Felügyelet az átruházás engedélyezését megtagadja, ha az veszélyezteti

az átruházással érintett jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettségek

teljesítését.

(5) Jelzáloglevélbõl eredõ kötelezettség csak rendes és pótfedezete egyidejû

átadásával ruházható át.

(6) Az állományt átvevõ jelzálog-hitelintézet az átadó jelzálog-hitelintézet

által meghatározott eredeti feltételeknek megfelelõen új jelzálogleveleket hoz

forgalomba.

(7) Az állományt átvevõ jelzálog-hitelintézet az állomány átvételérõl és az

átadó jelzálog-hitelintézet által forgalomba hozott jelzáloglevelek

bevonásáról - az engedélyezõ határozat kézhezvételétõl számított harminc napon

belül - egy országos napilapban és a tõzsde lapjában hirdetményt köteles

közzétenni.

A jelzáloglevél elévülése

16. §

A jelzáloglevélen alapuló követelés a jelzáloglevél lejáratától számított

tíz év alatt évül el.

Vagyonellenõr megbízása

17. §

(1) A jelzálog-hitelintézet a 18. §-ban foglalt feladatok teljesítésére

vagyonellenõrt bíz meg. A vagyonellenõr megbízásának érvényességéhez a

Felügyelet engedélye szükséges.

(2) Vagyonellenõri megbízatást csak könyvvizsgáló társaság vagy olyan

büntetlen elõéletû, devizabelföldi természetes személy kaphat, aki

a) felsõfokú jogi, közgazdasági, mûszaki, pénzügyi vagy számviteli

végzettséggel és

b) megfelelõ mértékû anyagi felelõsségvállalási képességgel (pl.

felelõsségbiztosítással)

rendelkezik.

(3) Nem lehet vagyonellenõr az a személy, aki

a) a jelzálog-hitelintézet alapítója, részvényese, vezetõ

tisztségviselõje, felügyelõ bizottsági tagja, könyvvizsgálója és ezek

közeli hozzátartozója (Ptk.685.§ b) pont), a jelzálog-hitelintézet

alkalmazottja,

b) az a) pontban felsorolt minõségét két évnél rövidebb ideje szüntette

meg;

c) a jelzálog-hitelintézetben közvetett tulajdoni részesedéssel

rendelkezik;

d) a jelzálog-hitelintézettel, illetve az a) pontban meghatározott

személyekkel üzleti kapcsolatban, illetve a jelzálog-hitelintézetnél

befolyásoló részesedéssel rendelkezõ tulajdonos alkalmazásában áll;

e) a jelzálog-hitelintézetnek - bármilyen jogcímen - tartozik.

(4) A vagyonellenõr határozott idõre és legfeljebb öt évre kaphat

megbízatást, de a megbízás idõtartamának lejárta után ismételten is

megbízható.

(5) A vagyonellenõrt megbízója - vagyonellenõri tevékenysége körében - nem

utasíthatja.

(6) A vagyonellenõr bármikor betekinthet a jelzálog-hitelintézet olyan

könyveibe és egyéb irataiba, amelyek a feladatai ellátásához szükséges

adatokat tartalmaznak és feladatai ellátásával kapcsolatosan felvilágosítást

kérhet. A jelzálog-hitelintézet e nélkül is köteles a vagyonellenõrt

folyamatosan tájékoztatni a fedezet-nyilvántartásba bejegyzett jelzáloghitelek

tõke- és kamattörlesztéseirõl, valamint a zálogtárgyakat, illetve a

pótfedezetet érintõ változásokról.

(7) A vagyonellenõrt a tevékenysége során tudomására jutott tények, adatok,

üzleti információk tekintetében - a 18. § (2) bekezdésében meghatározott eset

kivételével -titoktartási kötelezettség terheli.

(8) A vagyonellenõr a törvényben szabályozott kötelezettségeinek teljesítése

során az ilyen feladatot ellátó személytõl elvárható gondossággal jár el,

felelõsségére egyebekben a polgári jogi felelõsség általános szabályai az

irányadók.

A vagyonellenõr tevékenységi köre, kötelezettségei

18.§

(1) A vagyonellenõr folyamatosan ellenõrzi

a) a jelzáloglevelek elõírás szerinti fedezete mindenkori rendelkezésre

állását;

b) a jelzáloglevelek rendes fedezetét biztosító zálogtárgyak, azok

ingatlan-nyilvántartási adatai és hitelbiztosítéki értéke, továbbá a

rendes és a pótfedezet fedezet-nyilvántartásba történõ bejegyzését.

(2) A vagyonellenõr haladéktalanul írásban jelenti a Felügyeletnek, ha

a) a forgalomban lévõ jelzáloglevelek fedezete nem felel meg a 14.§ (1)

bekezdésében elõírtaknak.

b) a jelzálog-hitelintézet nem tud eleget tenni a jelzáloglevelekbõl

adódó fizetési kötelezettségeinek.

(3) A fedezet-nyilvántartásba bejegyzett zálogtárgyakra, valamint a rendes

és a pótfedezetre vonatkozó adatokat csak a vagyonellenõr írásbeli

hozzájárulásával lehet törölni.

Tájékoztatási kötelezettség

19. §

(1) A jelzálog-hitelintézet minden naptári negyedévet követõ hónap

tizenötödik napjáig a megelõzõ negyedév utolsó napjára megállapítottan a

forgalomban levõ jelzáloglevelek még nem törlesztett névértékének és kamatának

összegét, továbbá a vagyonellenõr által igazolt fedezeti értékeket egy

országos napilapban és a tõzsde lapjában közzéteszi és a Felügyeletnek

benyújtja.

(2) A közzététel, illetve a bejelentés a fedezetre vonatkozóan tartalmazza

a) a rendes fedezet értékét, valamint

b) a 14. § (5) bekezdése szerint részletezett pótfedezeti értékeket.

20. §

A jelzálog-hitelintézet éves jelentésének az Épt.-ben elõírt tartalmi

követelményeken túl az alábbiakat is tartalmaznia kell:

a) a forgalomban levõ jelzáloglevelek december 31-i állapot szerinti

fedezeti értékeit, a pótfedezet tételes felsorolásával;

b) az olyan végrehajtási árverések számát, amelyek a jelzálog-

hitelintézet kérelmére indultak, a befejezõdött árverések esetében az

árverési eredmény és a még fennállt jelzáloghitel értékkülönbségét;

c) a jelzáloghitelezéssel kapcsolatos veszteségek csökkentése,

elhárítása érdekében vagy felszámolás illetve végrehajtás

következtében átvett ingatlanok számát, jogi jellegét, illetõleg

mûvelési ágba sorolását;

d) a jelzáloghitel-törlesztések összegét.

IV. Rész

Fizetésképtelenség esetére irányadó szabályok

Jelzálog-hitelintézet felszámolása

21.§

(1) Jelzálog-hitelintézet elleni felszámolási eljárás során a hitelintézetek

felszámolására vonatkozó szabályokat a (2)-(3) bekezdésben foglalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Jelzálog-hitelintézet felszámolása esetén - a felszámolási költségek

kiegyenlítését követõn - kizárólag a jelzáloglevél tulajdonosokkal szemben

fennálló kötelezettség kielégítésére használható fel

a) a fedezet-nyilvántartásba bejegyzett rendes és pótfedezet, valamint

b) a jelzálog-hitelintézet vagyonának, elsõsorban likvid eszközeinek az

a része, amely a jelzáloglevelek alapján keletkezõ követelések a)

pont szerinti fedezettel nem biztosított hányadának kiegészítésére

szolgál.

(3) Ha a jelzáloglevelekbõl eredõ követelések fedezetére a jelzálog-

hitelintézet teljes vagyona nem elegendõ, a jelzáloglevelek tulajdonosai

követelésarányosan kerülnek kielégítésre.

Jelzálog-hitelintézet elleni végrehajtási eljárás

22.§

(1) Jelzálog-hitelintézet elleni végrehajtási eljárás során a bírósági

végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvényt a (2)-(3) bekezdésben foglalt

eltéréssel kell alkalmazni.

(2) A jelzálog-hitelintézet 21.§ (2) bekezdésében meghatározott vagyonára -

követeléseik erejéig - kizárólag jelzáloglevél tulajdonosok vezethetnek

végrehajtást.

(3) A jelzáloglevél tulajdonosokkal szemben fennálló kötelezettség

kielégítésére a végrehajtási költségek kiegyenlítését követõen kerül sor.

V. Rész

A felügyelet ellátásának eszközei

A jelzálog-hitelintézet különleges felügyelete

23.§

A Felügyelet a jelzálog-hitelintézet felett a Hpt.-ben meghatározottakon túl

különleges felügyeletet gyakorol. A különleges felügyelet keretében a

Felügyelet az általa összeállított vizsgálati terv szerint a jelzálog-

hitelintézetnél legalább évenként átfogó helyszíni ellenõrzést végez.

Intézkedés és kivételes intézkedés

24.§

A Felügyelet a Hpt.-ben és az Épt.-ben meghatározottakon túlmenõen a

következõ intézkedést és kivételes intézkedést alkalmazhatja:

a) határidõ megjelölése mellett elrendeli a fedezet helyreállítását, ha a

forgalomban lévõ jelzáloglevelek még nem törlesztett névértékének és

kamatának összege meghaladja a fedezet összegét. A fedezet

helyreállítása pótfedezet bevonásával, újabb jelzáloghitel

kihelyezésével vagy jelzáloglevél visszavásárlásával történhet;

b) a jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség és a fedezetet képezõ

jelzáloghitel állomány továbbá a pótfedezet átruházására kötelezheti a

jelzálog-hitelintézetet, ha tõke-megfelelési mutatója - 90 napot

meghaladóan - négy százaléknál alacsonyabb és azt a Felügyelet által

megállapított határidõn belül nem tudják helyreállítani. Ha a

jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség, a jelzáloghitel állomány és a

pótfedezet más jelzálog-hitelintézet számára nem adható át, azokat - a

Felügyelet engedélyével - bank is átveheti.

Bírságok

25. §

(1) A Felügyelet a Hpt.-ben és az Épt.-ben meghatározottakon túl az alábbi

esetekben alkalmazhat bírságot:

a) a jelzálog-hitelintézet a 14. § (6) bekezdésében foglalt jelentési,

illetve a 19. és a 20. §-ban foglalt tájékoztatási

kötelezettségének nem, vagy nem a törvénynek megfelelõen tesz eleget;

b) a jelzálog-hitelintézet akadályozza a vagyonellenõrt tevékenységének

ellátásában.

(2) A bírság mértéke

a) az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben legfeljebb

húszmillió forint;

b) az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben legfeljebb

tízmillió forint.

(3) A bírság ismételten is kiszabható.

(4) A Felügyelet a jelzálog-hitelintézetre kiszabott bírságból származó

teljes bevételt a Hpt. 139. § (5) bekezdésében felsorolt célokra, továbbá

ingatlan értékbecslõk képzésére fordítja.

VI.Rész

Egyéb rendelkezések

Az elnevezés védelme

26.§

(1) Cégnevében, hirdetésében vagy bármilyen más módon a "jelzálog-

hitelintézet" elnevezést, e fogalom összetételeit, jelzõs alakját, továbbá

rokon értelmû vagy idegen nyelvû megfelelõjét csak az e törvényben elõírtaknak

megfelelõen alapított és mûködõ szakosított hitelintézet szerepeltetheti.

(2) A jelzáloglevél elnevezést vagy más olyan elnevezést, amely azt a

látszatot keltheti, hogy valamely értékpapír vagy okirat jelzáloglevél, az e

törvényben meghatározott értékpapíron kívül egyéb értékpapír vagy okirat nem

viselheti.

(3) Vita esetén az elnevezés használatáról a Felügyelet dönt.

VII. Rész

Záró rendelkezések

27. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

(2) E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, valamint azok

tagállamai közötti társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december

16-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetésérõl szóló 1994. évi I. törvény

alapján - az Európai Közösségek jogszabályaihoz való közelítés érdekében -

az EU 85/611. számú, az átruházható értékpapírokba történõ kollektív

befektetésekkel foglalkozó vállalkozásokról szóló direktívájának irányelveit

vette figyelembe.

Felhatalmazás

28.§

Felhatalmazást kap:

a) a földmûvelésügyi miniszter, hogy a termõföld,

b) a pénzügyminiszter, hogy a termõföldön kívüli egyéb ingatlanok

hitelbiztosítéki értékének meghatározási módjára vonatkozó részletes

szabályokat rendeletben állapítsa meg.

Módosuló jogszabályok

29.§

Az ingatlannyilvántartásról szóló 1972. évi 31. törvényerejû rendelet

módosítása

Az ingatlannyilvántartásról szóló 1972. évi 31. tvr. 14.§-a a következõ (7)

bekezdéssel egészül ki:

" (7) A földhivatal a jelzálog-hitelintézet írásbeli kérése alapján a

jelzálogjogot soron kívül bejegyzi illetve törli. "

30.§

A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény módosítása

A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 170.§-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

" 170.§ (1) Ha az ingatlan, továbbá a vízi, illetõleg a légi jármû

értékesítésébõl befolyt összegbõl jelzálogjoggal biztosított követelést is

ki kell elégíteni, az ilyen követelést a 165.§ d) - f) pontjában

meghatározott követeléseket megelõzõen kell kielégíteni.

(2) Jelzálogjoggal biztosított több követelés esetén e követeléseket

a jelzálogjogok bejegyzésének sorrendjében kell kielégíteni."

31.§

A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény módosítása

A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 6.§-a a következõ (3) bekezdéssel

egészül ki:

"(3) A termõföldön alapított jelzálogjoggal rendelkezõ jelzálog-hitelintézet

a hitelügyletekbõl származó veszteség mérséklése, illetve elhárítása érdekében

hitel-ingatlan csereügylet, felszámolás vagy végrehajtás során - egy éves

átmeneti idõszakra - a termõföld tulajdonjogát megszerezheti."

32.§

A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény módosítása

A befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény 13.§-a (1), (3)

továbbá (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

" (1) Az alapkezelõ megszerzéskor az értékpapír-alap saját tõkéjének

legfeljebb öt százalékát helyezheti el az ugyanazon kibocsátó által

kibocsátott azonos fajtájú értékpapírokba ( kötvény, részvény stb.), ide nem

értve a jelzálogleveleket, melyekbe az alapkezelõ megszerzéskor az értékpapír-

alap saját tõkéjének legfeljebb huszonöt százalékát helyezheti, továbbá az

állampapírokat. Az egy kibocsátó által kibocsátott értékpapírok értéke az

értékpapír-alap tárcájában megszerzéskor nem haladhatja meg az értékpapír-

alap saját tõkéjének tíz százalékát, ide nem értve a jelzálogleveleket, melyek

értéke megszerzéskor a huszonöt százalékot nem haladhatja meg, továbbá az

állampapírokat."

" (3) A tõzsdén nem jegyzett vagy nem forgalmazott értékpapírok értéke

vásárláskor nem haladhatja meg az értékpapíralap saját tõkéjének tíz

százalékát. Ezen mértékbe a jelzáloglevelek nem számítanak bele, a

jelzáloglevelek értéke az értékpapíralap saját tõkéjének huszonöt százalékát

teheti ki.

(4) Az egy kibocsátó által kibocsátott, tõzsdén nem jegyzett vagy nem

forgalmazott értékpapírok értéke az értékpapíralap tárcájában vételkor nem

haladhatja meg az értékpapíralap saját tõkéjének két százalékát, kivéve a

jelzálogleveleket, amelyek értéke az értékpapíralap saját tõkéjének maximum

huszonöt százaléka lehet, továbbá az állampapírokat."

33.§

A biztosítóintézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI.

törvény módosítása

A biztosítóintézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló 1995. évi

XCVI. törvény 87. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A biztosítónál a matematikai tartalék és a biztonsági tõke

pénzeszközeinek legfeljebb huszonöt százaléka lehet a 86.§ d) és n),

legfeljebb húsz százaléka a 86.§ l) pontja szerinti, legfeljebb tíz-tíz

százaléka a 86.§ e), g), i) és j) pontja szerinti, illetve legfeljebb öt-öt

százaléka a 86.§ f), h) és k) pontjai szerinti befektetésekben."

34.§

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása

(1) A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 8. számú

mellékletének (a továbbiakban: melléklet) 5. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"5. Igazolt befektetés az az összeg, amelyet a magánszemély a tõkeszámla

vezetésére jogosult, értékpapír-forgalmazási tevékenységet folytató társaság

közremûködésével történõ vásárlással, ilyen társaságnál történõ jegyzéssel a

belföldön bejegyzett részvénytársaság részvénye, befektetési alap befektetési

jegye, jelzálog-hitelintézet jelzáloglevele (a továbbiakban együtt: a

befektetés tárgya) vételáraként annak megvásárlására az Állami Értékpapír- és

Tõzsdefelügyelet által engedélyezett nyilvános forgalomba hozatal során, vagy

tõzsdei ügylet során 1994. december 31-ét követõen pénzben fizetett ki és

errõl a tõkeszámla vezetõje a magánszemély kérésére (legkésõbb az adóévet

követõ év január 31-éig) a magánszemély adóazonosító száma, valamint a

befektetés tárgyának azonosító adatai feltüntetésével - a másolatnak az adózás

rendjérõl szóló törvényben meghatározott elévülési idõ végéig tartó megõrzési

kötelezettsége mellett - igazolást ad ki oly módon, hogy abból a befektetés

idõtartama, valamint a befektetés tárgyának egységére fordított összeg

mindenkor megállapítható legyen."

(2) A melléklet 6. pontjának c) alpontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(6. A 4. pont rendelkezései alapján az 5. pontban említett értékpapírokba

történõ befektetés - a 7-9. pont rendelkezéseit is figyelembe véve - akkor

kerülhet a tõkeszámlára, ha a magánszemély az értékpapírt nyilvános forgalomba

hozatal során, vagy tõzsdei ügylet során olyan társaságtól vásárolta (olyan

társaságnál jegyezte le), amely jogosult tõkeszámla vezetésére és értékpapír-

forgalmazási tevékenységet folytat. Ekkor a befektetés elhelyezhetõ az elõbbi

feltételnek megfelelõ eladó társaságnál, vagy az általa kiállított igazolás

alapján egy másik, tõkeszámla vezetésére jogosult társaságnál, a következõk

figyelembevételével:)

"c) A befektetési alapokról szóló törvény szerinti nyíltvégû befektetési

alap letétkezelõje kizárólag az általa értékesített befektetési jegyre,

valamint a jelzálog-hitelintézet kizárólag az általa forgalomba hozott

jelzáloglevélre vonatkozóan jogosult olyan igazolás kiadására, amelynek

alapján a befektetés tõkeszámlára kerülhet, vagy ez a befektetés az általa

vezetett tõkeszámlán értékpapír-forgalmazási tevékenységet végzõ társaság

közremûködése nélkül közvetlenül nyilvántartásba vehetõ."

35.§

A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII.

törvény módosítása

(1) A Hpt. 49.§-ának (3) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

( (3) A (2) bekezdésben elõírt titoktartási kötelezettség nem áll fenn a

feladatkörében eljáró )

" h) vagyonellenõrrel "

( szemben. )

(2) A Hpt. 54.§ (1) bekezdés d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

( Nem jelenti a banktitok sérelmét )

" d) a pénzügyi intézmény által felhatalmazott könyvvizsgálónak, a megbízott

vagyonellenõrnek, jogi vagy egyéb szakértõnek történõ adatátadás, "

24

I N D O K O L Á S

A JELZALOG-HITELINTEZETRIL ES A JELZALOGLEVELRIL

SZOLO TÖRVENYJAVASLATHOZ

ÁLTALANOS INDOKOLAS

A jelzálog-hitelintézetrõl és a jelzáloglevélrõl szóló törvényjavaslat a

magyar tõkepiac további fejlõdésének lehetõségét kívánja megteremteni a hosszú

lejáratú hitelek illetve a hosszú lejáratú értékpapír - a jelzáloglevél - jogi

kereteinek megalkotásával.

A következõ években várhatóan dinamikusan növekszik az intézményi befektetõk

tõkeerejének fokozódásával egyidejûleg keresletük az alacsony kockázatú,

hosszú lejáratú értékpapírok, így a jelzáloglevelek iránt is. A

jelzáloglevelekbe történõ befektetések pedig megteremtik a kihelyezhetõ

jelzálog hitelek forrását.

Jelzálog-hitelintézet szakosított hitelintézetként alapítható. Mûködését

alapvetõen a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról, valamint az

értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az

értékpapír-tõzsdérõl szóló törvények határozzák meg, melyek elõírásait az e

törvényjavaslatban megfogalmazott eltérésekkel kell alkalmazni.

A javaslat beépül az európai jogharmonizációs programba, sõt a

jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség átruházásáról szóló része tekintetében

korszerûbb annál.

Az EU irányelveinek megfelelõen

- jelzáloglevelet csak jelzálog-hitelintézet bocsáthat ki, melynek

tevékenysége szigorúan szabályozott. Tevékenységi köre szûk, a hitelezés

mértéke, a fedezetek értékelése, a jelzáloglevelek fedezettsége jogszabályok

által meghatározott;

- felügyeletét egyrészt az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet látja el,

amely az egyéb pénzintézeteket kétévenként, a jelzálog-hitelintézetet azonban

évenként ellenõrzi. Továbbá a jelzálog-hitelintézet csõdjének lehetõsége

esetén a jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség és a fedezetek átruházására

kötelezheti a jelzálog-hitelintézetet. Másrészt a helyszínen független

vagyonellenõr folyamatosan ellenõrzi a jelzáloglevelek fedezetének mindenkori

rendelkezésre állását;

- a jelzáloglevél tulajdonosok a kibocsátó jelzálog-hitelintézet csõdje vagy

az ellene indított végrehajtás esetén elsõbbséget élveznek a kielégítésben.

A jelzálog-hitelintézetre illetve a jelzáloglevélre vonatkozó törvényi

elõírásoknak az EU direktívában szereplõ követelményeknek történõ megfelelése

következtében az intézményi befektetõk számára biztosított annak lehetõsége,

hogy befektetéseik nagyobb hányadát fektethessék jelzáloglevélbe, mint más

értékpapírba.

A befektetõk érdekei védelmében számos jogszabály módosítására van szükség.

Legfontosabb a bírósági végrehajtásról szóló törvény módosítása, amely a

kielégítési sorrend megváltoztatása révén azt biztosítja, - mivel a

jelzálogjoggal biztosított követelések képezik a jelzálog-hitelintézet által

kibocsátott jelzáloglevelek lényegi fedezetét - hogy a jelzáloglevél

tulajdonosok követelésének kielégítésére akkor is legyen fedezet, ha az adósok

nem fizetnek.

RESZLETES INDOKOLAS

Az 1. §-hoz

A törvény rendelkezései a Magyar Köztársaság területén alapított és mûködõ

jelzálog-hitelintézetre illetve a jelzáloglevélre vonatkoznak.

A 2. §-hoz

A jelzálog-hitelintézet biztonságos mûködése érdekében az egyéb pénzintézetek

számára elõírtnál magasabb jegyzett tõkével alapítható.

A hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvényjavaslat

jelenlegi elõírása az állam számára 15 % részesedést enged a jelzálog-

hitelintézetben, viszont a Hpt. lehetõvé teszi azt is, hogy törvényben kapott

felhatalmazás alapján a részesedés több legyen. A korlát feloldása azt

biztosítja, hogy szükség esetén, - melyre elsõsorban a termõföld fedezete

melletti hitelezés esetén lehet szükség - az állam elõsegítse egy ilyen

fõtevékenységû jelzálog-hitelintézet létrejöttét.

A jelzálog-hitelintézet betétgyûjtésre nem jogosult, illetve nem értékpapír

forgalmazó, így nincs értelme az OBA-hoz, illetve a BEVA-hoz történõ

csatlakozásnak.

A 3. §-hoz

A javaslat a jelzálog-hitelintézet számára - a kockázatok mérséklése végett -

viszonylag szûk tevékenységi kört határoz meg. Lényegében két fõ tevékenységet

végezhet. Az egyik, - ami a törvényalkotás célja volt - a hosszú távú

kölcsönök biztosítása, a másik pedig ennek forrásoldali megteremtése a

jelzáloglevelek kibocsátása útján.

A 4. §-hoz

A jelzáloghitelekbõl eredõ tõkekövetelések összessége mértékének az ingatlanok

hitelbiztosítéki értéke 70%-ában történõ behatárolása a jelzáloghitelezés

biztonságát szolgálja.

Egyes konkrét hitelek esetében, ha a fedezetet a jelzálog-hitelintézet jónak

minõsíti, a 70%-os mérték túlléphetõ.

Az 5. §-hoz

A javaslat az ingatlannal biztosított követelés gyorsabb végrehajthatóságát

biztosítja, arra az esetre, ha az adós nem fizet.

A 6. §-hoz

A javaslat a jelzálog-hitelintézet biztonságos mûködése érdekében szükséges.

Az állandó kamatozású jelzáloghitelek refinanszírozása állandó kamatozású

jelzáloglevelek révén történhet. Amennyiben az adósnak lehetõsége lenne a

hitelt lejárat elõtt visszafizetni a hátralevõ kamatok megfizetése nélkül, úgy

a jelzálog-hitelintézetnek kára keletkezik, hiszen a jelzáloglevelekre állandó

kamatot fizet. Ennek különösen a kamatok csökkenése esetén - amire az infláció

mérséklõdése következtében lehet számítani - van nagy jelentõsége, hiszen a

hitelt már csak alacsonyabb kamatszinten lehet kihelyezni, ezért a

jelzáloglevelek korábban megállapított magasabb állandó kamatának

visszafizetésére nincs fedezet.

A 7. §-hoz

A jelzálog-hitelintézetnek általános kockázati céltartalékot nem kell

képeznie, egyrészt mivel a jelzáloghitelekbõl eredõ tõkekövetelés-állomány nem

haladhatja meg a fedezetek hitelbiztosítéki értékének 70%-át, másrészt a

fedezetek biztonságosnak tekinthetõk, mind az értékelés, mind a végrehajtás

szempontjából. Továbbá a jelzáloglevél fedezetében a jelzáloghitel

tõkerészével biztosított fedezet csak az ingatlanbiztosítéki érték 60%-át

érheti el.

A 8-9. §-hoz

A javaslat a jelzálog-hitelintézetek számára az egyéb hitelintézetekhez képest

szigorúbb befektetési korlátokat állapít meg a kockázatok csökkentése

érdekében.

A 10. §-hoz

A rendelkezés a jelzáloglevélnek, - mint a jelzálog-hitelintézet hosszú távú

forrás szerzési lehetõségét biztosító értékpapírnak - a szükséges tartalmi

elemeit határozza meg.

A 11. §-hoz

A rendelkezés az eszközök és források lejárati összhangjának megteremtését

szolgálja, amely fix kamatozás esetén kiemelt fontosságú.

A 12. §-hoz

A javaslat a jelzáloglevél-sorozat tartalmi és formai jellemzõit határozza

meg.

A 13. §-hoz

A hivatkozott Épt. rendelkezés elõírja, hogy kötvény nyilvános forgalomba

hozatalának az is feltétele, hogy a kibocsátó (illetve jogelõdje) legalább egy

teljes naptári éve mûködjön. E feltételt a jelzáloglevél nyilvános forgalomba

hozatala esetén nem lehet alkalmazni, hiszen ez esetben egy évig lehetetlenné

válna a jelzálog-hitelintézet forrásgyûjtési lehetõsége, s ezáltal a

hitelezés.

A 14. §-hoz

Rendkívül fontos, hogy a jelzálog-hitelintézet mindenkor rendelkezzen a

jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség teljesítéséhez szükséges fedezettel,

hiszen nem fordulhat elõ, hogy az esedékes törlesztéseket ne tudja kifizetni,

mivel ekkor megrendülne a jelzáloglevelekbe történõ befektetés biztonsága és

ezáltal csökkenne a jelzáloglevelek iránti kereslet.

A fedezetnek elsõsorban rendes fedezetbõl kell állnia, amely a

jelzáloghiteleket jelenti. A biztonságosság érdekében azonban a fedezetül

szolgáló hitel tõkerészét csak a lekötött ingatlan hitelbiztosítéki értéke

60%-a mértékéig lehet figyelembe venni. A rendes fedezetben bekövetkezõ

esetleges csökkenés esetében pótfedezetet kell bevonni. A pótfedezet

biztonságos és likvid (pénz vagy könnyen pénzzé tehetõ) eszközökbõl állhat.

A 15. §-hoz

Jelzáloglevélbõl eredõ kötelezettség átruházására alapvetõen abban az esetben

kerül sor, ha a jelzálog-hitelintézet a piacról való kivonulás mellett dönt,

vagy olyan válsághelyzet lép fel, amely valószínûsíti, hogy nem biztosítható a

jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség zavartalan teljesítése.

A jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség átruházása esetében a Ptk. tartozás

átvállalására vonatkozó szabályai - miszerint az átvállalásba valamennyi

jelzáloglevél tulajdonosnak írásban kellene beleegyezni - nem alkalmazhatók,

mert a jelzáloglevelek nagy száma miatt valamennyi jelzáloglevél tulajdonos

engedélyének beszerzése technikailag szinte kivihetetlen. Ezért a javaslat

elõírásai szerint a kötelezettség átruházásához nem szükséges a jelzáloglevél

tulajdonosok hozzájárulása, érdekeiket ez esetben a Felügyelet védi.

Az állomány átvételt illetve az átadó jelzálog-hitelintézet által forgalomba

hozott jelzáloglevelek bevonására vonatkozó felszólítást a sajtóban

természetesen közzé kell tenni.

A 16. §-hoz

A javaslat a jelzáloglevélen alapuló követelés elévülési idejét határozza meg.

A 17. §-hoz

A független vagyonellenõr alkalmazása és munkája a jelzáloglevelek biztonságát

hivatott elõsegíteni. A javaslat megbízásának feltételeit illetve felelõsségét

fogalmazza meg.

A 18. §-hoz

A vagyonellenõr a Felügyeleti ellenõrzésen túl a helyszínen folyamatosan

ellenõrzi a jelzáloglevelek szükséges fedezetének meglétét.

A 19. §-hoz

A gyakori tájékoztatási kötelezettség szintén a fokozott ellenõrzés eszköze. A

tájékoztatóból ugyanis kiderül, ha probléma adódhat, s így a Felügyelet

idejében tud intézkedni.

A 20. §-hoz

Az Épt. szabályai szerinti éves jelentést célszerû kiegészíteni a jelzálog-

hitelintézetre jellemzõ néhány sajátossággal, melyekbõl a jelzáloglevelek

biztonságára lehet következtetni.

A 21-22. §-hoz

A jelzáloglevél tulajdonos követelésének kielégítését feltétlenül biztosítani

kell a jelzálog-hitelintézet fizetésképtelensége esetén is, mivel csak így

biztosítható, hogy a befektetõk keresni fogják ezt a befektetési lehetõséget.

Jelzálog-hitelintézet felszámolása esetén ezért a jelzáloglevél tulajdonosok

követelését közvetlenül a felszámolási költségek kiegyenlítését követõen kell

kiegyenlíteni.

Jelzálog-hitelintézet elleni végrehajtás során szintén meg kell teremteni a

jelzáloglevél tulajdonosok biztonságát. Ezt a célt szolgálja egyrészt az, hogy

a fedezettel szemben csak a jelzáloglevél tulajdonosok kezdeményezhetnek

végrehajtást, továbbá, hogy kielégítésükre a végrehajtási költségek

kiegyenlítését követõen kerül sor.

A 23. §-hoz

Az egyéb pénzintézetek kétévenkénti ellenõrzéséhez képest gyakoribb ellenõrzés

szintén a biztonságos mûködést szolgálja.

A 24. §-hoz

A Hpt-ben meghatározottakon túl a Felügyeletnek egyéb intézkedési és kivételes

intézkedési lehetõséget is kell teremteni a jelzáloglevél tulajdonosok

biztonsága érdekében. Egyrészt a fedezet helyreállítása, másrészt -

válsághelyzetben - a jelzáloglevelekbõl eredõ kötelezettség és a fedezetek

átruházására való kötelezés tekintetében.

A 25. §-hoz

A meghatározott bírságok a jelzálog-hitelintézetnél esetlegesen elõforduló

speciális eseteket szankcionálják.

A 26. §-hoz

Az elnevezés védelme azt a célt szolgálja, hogy ha az ügyfél valamilyen

vállalkozás cégnevében vagy valamely okiraton ezeket az elnevezéseket látja,

biztos lehessen abban, hogy betartják a vonatkozó jogszabályokat.

A 27. §-hoz

A javaslat a törvény hatályba lépését illetve az EU figyelembe vett

direktíváját tartalmazza.

A 28. §-hoz

A javaslat lehetõséget biztosít a földmûvelésügyi és a pénzügyminiszter

számára, hogy a termõföld illetve az egyéb ingatlanok hitelbiztosítéki

értékének megállapítására szabályokat állapítsanak meg és azokat rendeletben

közzé tehessék.

A 29. §-35. §-hoz

Ez a rész tartalmazza azokat a jogszabályokat, amelyek megváltoztatása

szükséges a javaslatban foglaltak megvalósításához. Így, módosul az

ingatlannyilvántartásról szóló 1972. évi 31. tv. 14.§ (7) bekezdése, a

bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 170.§-a, a termõföldrõl

szóló 1994. évi LV. törvény 6.§ (3) bekezdése, a befektetési alapokról szóló

1991. évi LXIII. törvény 13.§ (1), (3), (4) bekezdése, a biztosítóintézetekrõl

és a biztosítási tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvény 87.§ (2)

bekezdése, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 8.sz.

mellékletének 5. pontja és 6. pontjának c) alpontja, a Hpt. 49.§ (3)

bekezdésének h) pontja és a Hpt. 54.§ (1) bekezdésének d) pontja.

A legfontosabb a bírósági végrehajtásról szóló törvény módosítása, amely a

kielégítési sorrend megváltoztatása révén azt biztosítja, hogy a jelzáloglevél

tulajdonosok követelésének kielégítésére akkor is legyen fedezet, ha az adósok

nem fizetnek.

A befektetési alapokról és a biztosítóintézetekrõl szóló jogszabályok

módosítását az EU irányelvei teszik szükségessé. Ezek szerint, ha egy

értékpapírt hitelintézet bocsát ki az értékpapír tulajdonosának védelmére

szolgáló törvényi elõírások alapján, különös felügyeleti ellenõrzés mellett,

akkor abba az értékpapírba az intézményi befektetõk eszközeik 25%-át

fektethetik.

A termõföldrõl szóló törvény módosítása amiatt szükséges, mivel jogi személy

jelenleg nem szerezhet földtulajdont. A jelzálog-hitelintézet viszont kerülhet

olyan helyzetbe, hogy termõföldet kényszerül a tulajdonába venni.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény módosítását az egyéb befektetési

formákkal való versenyképesség biztosítása illetve a kedvezmény következtében

az alacsonyabb kamatok alkalmazásának lehetõsége indokolja. Ez utóbbi

kedvezõen befolyásolja a jelzálog-hitelintézet által nyújtott jelzálog hitelek

kamatát is.

Eleje Honlap