MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/3712.. számú

törvényjavaslat

a gazdasági reklámtevékenységrõl

Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

Budapest, 1997. február

2

1997. évi ................... törvény

a gazdasági reklámtevékenységrõl

Az Országgyûlés - a fogyasztói érdekek védelmének

biztosítása, valamint a gazdasági hatékonyságot és a

társadalmi jólétet szolgáló piaci verseny fenntartása

érdekében- a fogyasztók tisztességes tájékoztatása, az

üzleti tisztesség követelményeit betartó vállalkozások

érdekeinek védelme, valamint az áruk és a szolgáltatások

értékesítésének elõmozdítása céljából a gazdasági

reklámtevékenység szabályozására a következõ törvényt

alkotja:

Általános rendelkezések

1. §

E törvény hatálya kiterjed a természetes és jogi személynek,

valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságnak (a

továbbiakban együtt: vállalkozás) a Magyar Köztársaság

területén reklámozóként, reklám szolgáltatóként vagy reklám

közzétevõként végzett gazdasági reklámtevékenységére.

2. §

E törvény alkalmazásában:

a/ Gazdasági reklám: olyan tájékoztatás, amely termék,

szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség (a

továbbiakban: áru) értékesítését vagy más módon történõ

igénybevételét, illetve a vállalkozás nevének,

megjelölésének, tevékenységének népszerûsítését, továbbá

áru vagy árujelzõ megismertetését mozdítja elõ (a

továbbiakban: reklám).

b/ Burkolt reklám: semleges információ látszatát keltõ

tájékoztatás formájában közzétett reklám.

c/ Tudatosan nem észlelhetõ reklám: olyan reklám, amelynek

közzétételekor -az idõtartam rövidsége vagy más ok

következtében- a fogyasztóra a pszichológiai értelemben

tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb

erõsségû látvány, hang - vagy egyéb hatás keltette inger

hat.

d/ Fogyasztó: minden olyan természetes és jogi személy,

valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, aki

felé a reklám irányul, vagy akinek a tudomására juthat.

e/ Reklámozó: aki a saját érdekében a reklám közzétételét

megrendeli.

f/ Reklámszolgáltató: aki tevékenységi körében a reklámot

megalkotja, létrehozza, illetve ezzel összefüggésben

egyéb szolgáltatást nyújt.

g/ A reklám közzétevõje: aki a reklám közzétételére alkalmas

eszközökkel rendelkezik és ezek segítségével a reklámot

megismerhetõvé teszi.

h/ Gyermekkorú: aki a tizennegyedik életévét nem töltötte

be.

i/ Fiatalkorú: aki a tizennegyedik életévét betöltötte, de a

tizennyolcadikat még nem.

j/ Felnõttkorú: aki a tizennyolcadik életévét betöltötte.

k/ Összehasonlító reklám: olyan reklám, amely közvetve vagy

közvetlenül felismerhetõvé teszi a reklámozóval azonos,

vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más

vállalkozást vagy a más vállalkozás által elõállított,

forgalmazott, vagy bemutatott, a reklámban szereplõ

áruval azonos, vagy ahhoz hasonló rendeltetésû árut.

l/ Gyógyszer: a külön jogszabály alapján lefolytatott

eljárás után törzskönyvbe bejegyezett, forgalomba

hozatali engedéllyel rendelkezõ és gyógyszernek

minõsített anyag vagy anyagkeverék.

m/ Gyógyszerek rendelésére és forgalmazására jogosult: az

orvos, a gyógyszerész, a gyógyszerek kereskedelmi

forgalmában résztvevõ -a vonatkozó tevékenységi

engedéllyel rendelkezõ- elõállító és a gyógyszer-

nagykereskedõ.

n/ Gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény: olyan

anyag vagy anyagkeverék, amely nem gyógyszer, de külön

jogszabály alapján nyilvántartásba vették és gyógyszernek

nem minõsülõ gyógyhatású anyagként forgalomba hozatalát

engedélyezték.

o/ Vizsgálati készítmény: a külön jogszabályban

meghatározott klinikai vizsgálatok vagy vizsgálati

értékelések alatt álló készítmény, a gyógyszer

törzskönyvbe, illetve gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény nyilvántartásába való

bejegyzésééig és a forgalombahozatali engedély

megadásáig.

p/ Pornográf megjelenítés: célzatosan és leplezetlenül az

érzékiségre hatni akaró, a nemiséget szemérmetlenül

ábrázoló megjelenítés.

r/ Sajtótermék: az idõszaki lap egyes lapszámai, a könyv, a

szórólap, a szöveget, a hangot, a képet, a grafikát, a

rajzot vagy fényképet tartalmazó kiadvány, valamint a

számítógépes alkalmazói program.

s/ Címoldal: a nyomtatott sajtótermék elülsõ (Borító I.) és

hátsó (Borító IV.) borítólapjának külsõ oldala, valamint

a számítógépes alkalmazói program kezdõ (bejelentkezõ)

képernyõje.

t/ Gyermekjáték: olyan áru, amelyet egyértelmûen játék

céljára terveztek és gyártottak gyermekkorúak számára.

u/ Közoktatási intézmény: a közoktatás nevelõ, valamint

nevelõ és oktató, pedagógiai szakszolgálati és pedagógiai

szakmai-szolgáltató intézményei.

v/ Egészségügyi intézmény: olyan egészségügyi szerv,

intézet, intézmény, szolgálat vagy más szervezet, amelyet

külön jogszabály egészségügyi intézménynek minõsít vagy

egészségügyi intézménynek minõsítés nélkül a gyógyító

ellátásban feladatkörében részt vesz.

z/ Szabadtéri reklámhordozó: minden, az építmény külsején

vagy azon kívül szabad téren, közterületen vagy

közterületrõl észlelhetõen elhelyezett reklámhordozó.

3. §

(1) Reklám akkor tehetõ közzé, ha a reklámozó azonosítható

módon megnevezi a vállalkozását, megjelöli a székhelyét,

vagy az állandó belföldi telephelyét, továbbá az

adószámát, és az ezekrõl, valamint a kamarai tagságáról

kiállított okiratot a reklám közzétételének

megrendelésekor a reklámszolgáltató -ennek hiányában a

reklám közzétevõ- részére bemutatja.

(2) A külön jogszabályban meghatározott, elõzetes

minõségvizsgálati vagy megfelelõség tanúsítási

kötelezettség alá esõ árura vonatkozó reklám esetén a

reklámozó köteles a reklámszolgáltatónak - ennek

mellõzése esetén a reklám közzétevõnek - nyilatkozni

arról, hogy a vizsgálatot elvégezték és annak alapján az

áru forgalomba hozható, vagy köteles bemutatni az

érvényes megfelelõségi tanúsítványt. Ha az áru nem esik

elõzetes minõségvizsgálati vagy megfelelõség tanúsítási

kötelezettség alá, a nyilatkozatnak ezt kell

tartalmaznia. Ilyen nyilatkozat hiányában a reklám nem

tehetõ közzé.

(3) A fogyasztó részére csomagküldés útján belföldön

értékesítendõ árura vonatkozó reklámnak azonosítható

módon tartalmaznia kell a reklámozó megnevezését, a

székhelyének vagy az állandó belföldi telephelyének

(üzlethelyiségének) megjelölését, valamint a külön

jogszabályban meghatározott nyilvántartásba-vételi

számát.

(4) Az (1)-(4) bekezdésekben foglaltakat külföldi vagy

belföldi telephellyel és adószámmal nem rendelkezõ

reklámozó esetében megfelelõen kell alkalmazni.

(5) A reklámot csak a reklámjelleg felismerhetõ

feltüntetésével és a környezetétõl elkülönítve lehet

közzétenni.

Általános reklámtilalmak és reklámkorlátozások

4.§

(1) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely

a/ személyhez fûzõdõ jogokat, kegyeleti érzést, valamint

személyes adatok védelméhez való jogokat sérthet,

b/ közerkölcsöt, közízlést sérthet,

c/ személyes-, vagy közbiztonságot, környezetet, illetve

természetet károsító magatartásra ösztönözhet,

d/ félelemérzetet alapos ok nélkül kelthet.

(2) A személyhez fûzõdõ jogok sérelmét jelenti különösen a

magánszemélyek bármely hátrányos megkülönböztetése nemük,

fajuk, színük, nyelvük, felekezetük, nemzetiségük,

származásuk, vagy társadalmi helyzetük szerint, továbbá a

politikai, a vallási vagy más lelkiismereti meggyõzõdés,

a becsület és az emberi méltóság, a névviselés jogának és

a jóhírnév védelméhez való jognak a megsértése, valamint

a más képmásával vagy hangfelvételével kapcsolatos

bármiféle visszaélés.

(3) Közerkölcs vagy közízlés sérelmét jelenti különösen a

pornográf megjelenítés, továbbá a szexualitás vagy az

erõszak öncélú bemutatatása. Öncélú a bemutatás, ha a

szexualitás vagy az erõszak bemutatását a reklám tárgya,

témája nem teszi feltétlenül indokolttá.

5.§

(1) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és

fiatalkorúak

a/ fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlõdését

károsíthatja,

b/ tapasztalatlansága vagy hiszékenysége kihasználásával

közvetlenül vásárlásra ösztönöz,

c/ felnõttkorúak -különösen a szülõk és pedagógusok-

iránti bizalmára épít,

d/ részére közvetlen felszólítást tartalmaz arra, hogy a

felnõttkorúakat áru vásárlására ösztönözzék.

(2) A gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy

erkölcsi fejlõdését károsíthatja különösen a gyermek- és

fiatalkorúakat veszélyes, erõszakos, továbbá a

szexualitást hangsúlyozó helyzetben való bemutatása.

6.§

(1) Tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhetõ

reklámot.

(2) Tilos az olyan áruk reklámozása, amelyek elõállítása

vagy forgalmazása jogszabályba ütközik.

(3) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely adómentesség,

adókedvezmény vagy más adóelõny igénybevételének ígéretét

tartalmazza.

7.§

(1) Tilos közzétenni olyan összehasonlító, illetve egyéb

reklámot, amely a tisztességtelen piaci magatartás és a

versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII.

törvény (a továbbiakban: Vtv.) alapján a tisztességtelen

verseny tilalmába, illetve fogyasztói döntések

tisztességtelen befolyásolásának tilalmába ütközik.

(2) A Vtv.-ben meghatározottakon túl megtévesztésre

alkalmas különösen az az összehasonlító reklám, amely

a/ sérti vagy veszélyezteti a versenytárs, más áru vagy

árujelzõ jó hírnevét,

b/ a versenytárs vagy más áru jó hírnevének, illetve

nevének, megjelölésének vagy árujelzõjének

felhasználásával tisztességtelen gazdasági elõny

megszerzésére alkalmas,

c/ elõidézheti a versenytárs vagy más áru hátrányos

megítélését.

(3) A reklámban harmadik személy által készített vizsgálat

összehasonlító eredményét, adatait közzétenni vagy ezekre

hivatkozni csak a vizsgálatot lefolytató személy elõzetes

engedélyével lehet. A reklámozó felelõs azért, hogy az

összehasonlító eredmény, illetve adatok közzététele vagy

hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)-(2)

bekezdésekben meghatározott tilalomba.

Az egyes áruk reklámozására vonatkozó tilalmak és

korlátozások

8.§

Tilos a fegyverek, a lõszerek, a robbanóanyagok, és a -külön

jogszabályban meghatározott- közbiztonságra különösen

veszélyes eszközök reklámozása.

9.§

(1) A szakmai célú reklámozáson (a továbbiakban:

gyógyszerismertetés) kivül a gyógyszertárból kizárólag

orvosi vényre kiadható, vagy kizárólag fekvõbeteg

gyógyintézeti felhasználásra engedélyezett, valamint

kizárólag orvosi rendelõk, gondozóintézetek által

beszerezhetõ gyógyszerek reklámozása tilos.

(2) A gyógyszerismertetés az (1) bekezdésben meghatározott

gyógyszerek reklámozása, ajánlása, valamint a gyógyszer

összetételére, hatására, illetve az alkalmazására

vonatkozó bármiféle információ, amely a gyógyszerek

rendelésére és forgalmazására jogosultaknak szól.

(3) Gyógyszerismertetõ tevékenységet csak orvos vagy

gyógyszerész végezhet.

(4) A gyógyszerismertetés részletes szabályait külön

jogszabály állapítja meg.

10.§

(1) Az -egyes, külön jogszabályban meghatározott

tilalmazott készítmények kivételével- embergyógyászati

célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is kiadható

gyógyszerek és az állatgyógyászati gyógyszerek, továbbá a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmények

reklámozása megengedett, ha a reklám

a/ egyértelmûen meghatározza a gyógyszer vagy a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény valós

jellegét,

b/ tartalmazza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem

minõsülõ gyógyhatású készítmény nevét és szokásos

elnevezését,

c/ a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény rendeltetésszerû használatára

ösztönöz,

d/ a gyógyszert a törzskönyvezés, illetve a gyógyszernek

nem minõsülõ gyógyhatású készítményt a

nyilvántartásbavétel során meghatározott alkalmazási

elõiratnak megfelelõen mutatja be,

e/ tartalmazza a gyógyszer jóváhagyott, illetve a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény

rendeltetésszerû használatához szükséges alapvetõ

tájékoztatást,

f/ egyértelmû felhívást tartalmaz a gyógyszer vagy a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény

használatára vonatkozó tájékoztató megismerésének

szükségességére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti reklám nem tartalmazhat olyan

utalást vagy kifejezést, amely

a/ az orvosi vizsgálat, kezelés vagy mûtéti beavatkozás

szükségtelenségére vagy mellõzhetõségére hivatkozik,

b/ a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény mellékhatások nélküli vagy

biztos gyógyulást eredményezõ alkalmazhatóságának

képzetét kelti,

c/ gyógyszert vagy gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású

készítményt kozmetikumként vagy élelmiszerként tüntet

fel,

d/ a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény hatásosságát és biztonságos

használatát kizárólag annak természetes eredetére

vezeti vissza,

e/ kórtörténet leírásával vagy részletes ismertetésével

téves öndiagnózist eredményezhet,

f/ betegség vagy sérülés hatására bekövetkezõ változást,

illetve a gyógyszer és a gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény által az emberi szervezetre

vagy annak valamely részére gyakorolt hatást

félelemérzetet keltve, vagy a valóságtól eltérõ módon

mutat be,

g/ egészségügyi szakemberek ajánlását tartalmazza,

h/ annak képzetét kelti, hogy a gyógyszer vagy a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény

használata nélkül az emberi egészség károsul,

i/ a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minõsülõ

gyógyhatású készítmény forgalmazási engedélyére

hivatkozik.

(3) Tilos közzétenni

a/ összehasonlító,

b/ külön jogszabályban meghatározott kábítószert vagy

pszichotrop anyagot tartalmazó,

c/ külön jogszabályban meghatározott terápiás területek

gyógyszereit tartalmazó,

d/ vizsgálati készítményt bemutató

gyógyszerreklámot.

11.§

(1) Tilos dohányárut vagy alkoholtartalmú italt reklámozni

a/ olyan sajtótermékben, amely elsõsorban gyermek-,

illetve fiatalkorúakhoz szól,

b/ sajtótermék címoldalán,

c/ színházban és filmszínházban gyermek-, illetve

fiatalkorúak által is megtekinthetõ mûsorszámot

közvetlenül megelõzõen, illetve közvetlenül azt

követõen,

d/ gyermekjátékon és annak csomagolásán,

e/ közoktatási és egészségügyi intézményben és annak

bejáratától -a közúton történõ megközelítéshez

szükséges legrövidebb út alapján- számított 200

méteres távolságon belül.

(2) Tilos közzétenni dohányáru vagy alkoholtartalmú ital

olyan reklámját, amely

a/ közvetlenül gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól,

b/ gyermek-, illetve fiatalkorút mutat be,

c/ túlzott dohány- vagy alkoholfogyasztásra hív fel.

(3) Tilos közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely

a/ a dohányzást az egészséges életvitellel kapcsolja

össze,

b/ a dohányzást, mint követendõ szokást tüntet fel.

(4) A szakmai célú -közvetlenül a vendéglátóknak, a nagy-,

illetve a kiskereskedõknek szóló- reklám kivételével

tilos dohányárut vagy alkoholtartalmú italt ingyenes

mintaadással reklámozni.

12.§

(1) A dohányáru sajtótermékben és szabadtéri reklámhordozón

való reklámjának tartalmaznia kell "A dohányzás súlyosan

károsítja az Ön egészségét" szövegû általános

figyelmeztetést.

(2) A figyelmeztetés szövegét a reklámnak jól olvashatóan,

jól látható helyen, vízszintesen nyomtatva, a háttérbõl

kiemelve, sajtótermékben a sajtótermék megjelenésének

nyelvén, szabadtéri reklámhordozón magyar nyelven kell

tartalmaznia.

(3) A figyelmeztetés szövegének le kell fednie a teljes

reklám területének legalább 10%-át. A lefedésnek legalább

20%-nak kell lennie, ha a figyelmeztetést a reklám két,

vagy kettõnél több nyelven tartalmazza.

13.§

A dohányáru szabadtéri reklámhordozón való reklámja a

dohányáru jellemzõire vonatkozó tájékoztatáson kívül

kizárólag a dohányáru csomagolásban való megjelenítését

tartalmazhatja.

A felelõsség megállapításának szabályai

14.§

(1) A törvény 3.-5.§-aiban, a 6.§ (2)-(3) bekezdéseiben és

a 8.-13.§-aiban foglalt rendelkezések megsértéséért a

reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevõje

egyetemlegesen felelõs.

(2) A törvény 3.§-a

a/ (1) bekezdése alapján bemutatott okirat,

b/ (2) bekezdése alapján adott nyilatkozat, illetve

bemutatott megfelelõségi tanúsítvány,

c/ (3) bekezdése szerinti adatok

tartalmáért és azok valódiságáért a reklámozó felelõs.

(3) A törvény 6.§ (1) bekezdésében és a 7.§-ában foglalt

rendelkezések megsértéséért a reklámozó felelõs.

Eljárási szabályok

15.§

A törvény

a/ 4.§ (1) bekezdés a/ pontjában foglalt rendelkezés

megsértése miatti eljárás a bíróság,

b/ 3.§-ában, 4.§ (1) bekezdés b/-d/ pontjaiban, 5.-6.§-aiban

és 8.-13.§-aiban foglalt rendelkezések megsértése miatti

eljárás a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség,

c/ 7.§ (1)-(2) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése

miatti eljárás a Vtv.-ben meghatározottak szerint a

bíróság, illetve a Gazdasági Versenyhivatal,

d/ 7.§ (3) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése

miatti eljárás a Gazdasági Versenyhivatal

hatáskörébe tartozik.

16.§

A 15.§ szerinti eljárások megindítására az jogosult, akinek

jogát vagy jogos érdekét a törvény rendelkezéseinek

megsértése érinti (a továbbiakban: érdekelt fél).

17.§

(1) A 15.§ a/ pont szerinti eljárásra a polgári

perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény

rendelkezéseit a (2) és a (3) bekezdésben foglalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Ha a polgári jogi felelõsség szabályai szerint

kártérítés címén megítélhetõ összeg nem áll arányban a

felróható magatartás súlyosságával, a bíróság a

jogsértõre közérdekû célra fordítható bírságot is

kiszabhat.

(3) A bíróság eljárása a 18.§ (4) bekezdése szerinti bírság

kiszabására is kiterjed.

18.§

(1) A 15.§ b/ pont szerinti eljárásra az államigazgatási

eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.

törvény rendelkezéseit a (2)-(7) bekezdésben foglalt

eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az érdekelt fél kérelmében az eset körülményeihez

képest a következõ igényeket támaszthatja:

a/ követelheti a jogsértés megtörténtének megállapítását,

b/ követelheti a jogsértés abbahagyását és a jogsértõ

eltiltását a további jogsértéstõl,

c/ követelheti, hogy a jogsértõ megfelelõ módon adjon

elégtételt, és szükség esetén azt, hogy a jogsértõ

részérõl vagy költségén az elégtételnek megfelelõ

nyilvánosságot biztosítsanak,

d/ követelheti a sérelmes helyzet megszüntetését, a

jogsértést megelõzõ állapot helyreállítását a jogsértõ

részérõl vagy költségén, különösen a reklám jogsértõ

jellegétõl való megfosztását, vagy -ha ez nem

lehetséges- a jogsértõ reklám megsemmisítését.

(3) Az ellen, akinek a 15.§ b/ pont szerint kifogásolható

magatartása a fogyasztók széles körét érinti, a

fogyasztók érdekvédelmét ellátó szervezetek jogosultak

kérelmet benyújtani akkor is, ha a sérelmet szenvedett

fogyasztók személye nem állapítható meg.

(4) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség eljárása során

határozatával bírságot szabhat ki azzal szemben, aki a

törvény rendelkezéseit megsérti. A bírság többszörös

jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.

(5) A bírság összegét az eset összes körülményeire -

különösen a fogyasztói érdekek sérelmének körére,

súlyára, a jogsértõ állapot idõtartamára, a törvénybe

ütközõ magatartás ismételt tanúsítására- tekintettel kell

meghatározni.

(6) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnek az ügy érdemében

hozott határozata ellen fellebbezésnek nincs helye. A

határozat felülvizsgálata a határozat közlésétõl

számított tizenöt napon belül keresettel kérhetõ a

bíróságtól. A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség

elrendelheti határozatának azonnali végrehajtását.

(7) A (6) bekezdés szerinti kereset alapján indult bírósági

eljárás során a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi

III. törvény XX. fejezetében foglalt rendelkezéseket kell

alkalmazni. A bíróság a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség

határozatát megváltoztathatja.

19.§

A 15.§ c/-d/ pontjai szerinti eljárásra a Vtv.

rendelkezéseit kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

20.§

Ez a törvény 1997. július 1-jén lép hatályba.

21.§

(1) A rádió és televízió mûsorszolgáltatásában közzétett

reklámra -ha e törvénytõl eltérõ követelményeket állapít

meg- a rádiózásról és televiziózásról szóló 1996. évi I.

törvényben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) A szabadtéri reklámozásra vonatkozó további szabályokat

külön törvény állapítja meg.*

____________________

22.§

Felhatalmazást kap

a/ a népjóléti miniszter, hogy a gyógyszerek és a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény

reklámozására, a gyógyszerismertetõ tevékenységre és a

gyógyszerismertetõk nyilvántartására vonatkozó részletes

szabályokat, továbbá a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség e

törvény szerinti eljárásában szakhatóságként eljáró

szervek körét,

b/ a földmûvelésügyi miniszter, hogy az állatgyógyászati

gyógyszerek reklámozására vonatkozó részletes

szabályokat,

c/ az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, hogy

a reklámszolgáltatókra vonatkozó képesítési

követelményeket

rendelettel meghatározza.

23.§

E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti

a/ a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény 3.§ (2) bekezdése;

b/ a belkereskedelemrõl szóló 1978. évi I. törvény 34.§-a,

valamint az azt módosító 1986. évi 18. törvényerejû

rendelet 18.§-a;

c/ az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény 59.§ (4)

bekezdése;

d/ az egyes szabálysértésekrõl szóló 17/1968. (IV. 14.)

Korm. rendelet 7/A.§-a, valamint az azt módosító 19/1972.

(VI. 5.) MT rendelet 1.§-a és a 15/1988. (III. 25.) MT

rendelet 3.§-a;

e/ a szeszes ital árusításának korlátozásáról szóló 19/1977.

(XII. 20.) BkM rendelet "Szeszes ital árusításával

kapcsolatos reklámozási és hirdetési tilalom" szövegû

alcíme és a 10.§ (2) bekezdése;

f/ a belföldi reklám- és hirdetési tevékenységrõl szóló

12/1972. (VI. 5.) BkM rendelet, valamint az azt módosító

10/1986. (X. 11.) BkM rendelet, a 11/1989. (VI. 22. ) KeM

rendelet, a 6/1992. (I. 28.) IKM rendelet 11.§ (2)

bekezdésének "a belföldi reklám- és hirdetési

tevékenységrõl szóló 12/1972. (VI. 5.) BkM rendelet 8.§-

a" szövegrésze, valamint a 14/1993. (IX. 2.) IKM

rendelet;

g/ az egyéni védõeszközök minõsítõ bizonyítványa kiadásának

szabályairól szóló 2/1995. (I. 6.) MüM rendelet 8.§-ának

"reklámozni vagy" szövegrésze.

I N D O K O L Á S

a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

I.

A hatályos magyar reklámjog

A hatályos magyar reklámjogot a heterogenitás és a

többszintû jogi szabályozás jellemzi. A reklámtevékenységre

vonatkozó rendelkezések szétszórtan, olykor egymásnak is

ellentmondóan, több jogszabályban találhatóak meg.

A legalapvetõbb szabályokat a belkereskedelemrõl szóló 1978.

évi I. törvény (a továbbiakban: Bkt.) tartalmazza, amely

meghatározza a reklámtevékenység néhány általános szabályát

és a rá vonatkozó alapvetõ tilalmakat.

A reklámozás részletszabályait a belkereskedelmi törvény

vonatkozó rendelkezéseit végrehajtó, a belföldi reklám és

hirdetési tevékenységrõl szóló 12/1972. (VI.5.) BkM rendelet

(a továbbiakban: R.) határozza meg.

A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény

(a továbbiakban: Rtv.) szintén meghatároz olyan szabályokat,

amelyek a reklámtevékenységre vonatkoznak, ezek azonban

kizárólag a rádió és a televízió mûsorszolgáltatásában

megjelenõ reklámokra alkalmazhatóak.

További reklámszabályokat tartalmaz -többek között- a

sajtóról szóló 1986. évi II. törvény a sajtótermékben, a

közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény a

közterületen elhelyezhetõ reklám, valamint az egészségügyrõl

szóló 1972. évi II. törvény a gyógyszerreklám tekintetében.

A jogellenes hirdetés vonatkozásában az egyes

szabálysértésekrõl szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet

határoz meg szankciót.

A belföldi reklám- és hirdetési tevékenységre vonatkozó

tilalmak betartását a 95/1991. (VII. 23.) Korm. rendelet

alapján a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség ellenõrzi, amely

szabálysértési hatóságként jár el a reklámelõírások

megszegõivel szemben.

A hivatkozott jogszabályok eltérõ és részben ellentmondó

szabályokat állapítanak meg a reklámtevékenységre

vonatkozóan. Jellemzõ erre a reklám fogalmának és a

reklámtilalmaknak a meghatározása.

A hatályos jogszabályok közül az Rtv. és az R. tartalmaz a

reklámra vonatkozó definíciót, ezek azonban némiképpen

eltérnek egymástól. Ez elsõsorban abban nyilvánul meg, hogy

az R. külön határozza meg a reklám és a hirdetés fogalmát,

míg az Rtv. nem tesz különbséget közöttük. Az Rtv. viszont

önállóan definiálja a reklámot (hirdetést) a burkolt

reklámot, a tudatosan nem észlelhetõ reklámot, a támogatást

és a politikai hirdetést.

A fentiekbõl megállapítható, hogy nem egyértelmû a magyar

jogi szabályozásban a reklám fogalmának meghatározása,

elsõsorban a reklám gazdasági és politikai jellegének,

valamint a reklám és a hirdetés, illetve a reklám és a többi

kereskedelempolitikai kommunikációs eszköz -elsõsorban a

szponzorálás (támogatás)- elhatárolása terén.

A reklámozásra vonatkozó korlátozásokat és tilamakat -mint

az a fentiekbõl kitûnik- több hatályos jogszabály is

meghatároz.

Valamennyi reklámeszközre vonatkozó általános

rendelkezéseket a Bkt. 34. §-a határoz meg a következõk

szerint:

(1) A reklámozás és hirdetés feladata a vásárlók

tájékoztatása, a korszerû fogyasztási szokások

elterjedésének, valamint az áruk és szolgáltatások

értékesítésének elôsegítése.

(2) Tilos minden olyan reklám és hirdetés közzététele, amely

- jogszabályba ütközik,

- túlzó,

- megtévesztésre alkalmas,

- sérti a közerkölcsöt,

- indokolatlan összehasonlítást tesz,

- az egészségre vagy a környezetre ártalmas cikk

fogyasztására ösztönöz,

- nem kellô mennyiségben rendelkezésre álló árut reklámoz.

(3) Tilos a szeszes italok és dohányipari termékek

fogyasztására ösztönzô reklám vagy hirdetés közzététele.

Jogszabály e rendelkezés alól a nemzetközi - illetôleg a

nemzetközi televíziós láncon közvetített - rendezvények,

továbbá idegen nyelvû kiadványok tekintetében kivételt

tehet.

A Bkt. hivatkozott rendelkezéseit az R. hajtja végre, amely

további reklámtilalmakat -így például az emberorvoslásban

használatos gyógyszerek reklámozásának tilalmát- állapít

meg, illetve felhatalmazást ad az ipari és kereskedelmi

miniszter részére, hogy - a népjóléti miniszter véleményének

meghallgatásával - indokolt kérelemre egyes nemzetközi

rendezvényeken engedélyezhesse a szeszes italok és a

dohányipari termékek reklámozását. További kivételt jelent a

fenti termékek reklámozásának tilalma alól a nemzetközi

televíziós láncon közvetített rendezvényeken, valamint az

idegen nyelvû kiadványokban történõ reklámozás lehetõsége.

Az Rtv. a rádió és televízió mûsorszolgáltatásában megjelenõ

reklámokra vonatkozóan több korlátozó és tiltó szabályt is

tartalmaz, azonban felold néhány olyan reklámtilamat,

amelyet a Bkt. és az R. meghatároz. Ennek következtében állt

elõ az az ellentmondásos helyzet, hogy míg a rádiós és

televíziós mûsorszolgáltatásban -meghatározott keretek

között- az alkoholtartalmú italok és a vény nélkül kiadható

gyógyszerek alapvetõen reklámozhatóak, addig a többi

reklámeszközön ez tiltott.

További ellentmondás a hatályos jogi szabályozásban, hogy az

Rtv. a Bkt.-tól eltérõen önállóan szabályozza a támogatást

és a rá vonatkozó korlátozást és tilamakat. Az Rtv. szerint

a támogatás: valamely - reklámnak nem minôsülô - mûsorszám

elkészítéséhez, nyilvános közzétételéhez a

mûsorszolgáltatónak nyújtott pénzbeli vagy más gazdasági

természetû hozzájárulás annak érdekében, hogy a támogató

vagy általa meghatározott harmadik személy nevét, védjegyét,

megkülönböztetô jelzését, a róla alkotott képet

népszerûsítse.

A sajtóról szóló 1986. évi II. törvény a sajtótermékekben

történõ reklámozással, az egészségügyrõl szóló 1972. évi II.

törvény pedig az emberorvoslásban használt gyógyszerek

reklámozásával kapcsolatban állapít meg tilalmat.

A közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény 1996. évi

X. törvénnyel történt módosítása szintén meghatároz a

reklámozásra vonatkozó tilamat, amely azonban nem a reklám

tartalmára, hanem a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb

reklám célú berendezések közterületi elhelyezésére

vonatkozik.

Szintén a szabadtéri reklámok elhelyezését szabályozza az

építési és a használatbavételi engedélyezési eljárásról

szóló 12/1986. (XII. 30.) ÉVM rendelet, amely építési

engedélyhez köti meghatározott fényreklámok és

hirdetõberendezések elhelyezését.

A reklámszabályok megszegéséért fennálló felelõsség

megállapítására vonatkozóan az R. és az Rtv. tartalmaz

elõírást.

Az R. a jogszabályi elõírások megsértéséért a reklám

megrendelõjének, a reklám szolgáltatójának és a reklám

közzétevõjének egyetemleges felelõsségét határozza meg,

kivéve a megtévesztésre alkalmas reklám közzétételének

esetét, amikor a megrendelõ egyedül felelõs.

Az Rtv. a mûsorszolgáltatóra vonatkozó felelõsségi

szabályokat állapítja meg.

A reklámtilalmak és korlátozások megszegõivel szembeni

szankciót az egyes szabálysértésekrõl szóló 17/1968. (IV.

14.) Korm. rendelet, illetve a fogyasztói döntések

tisztességtelen befolyásolása tilalmának és a

tisztességtelen piaci magatartás tilalmának kimondásával a

tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás

tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény állapít meg.

Az egyes szabálysértésekrôl szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm.

rendelet szerint aki a jogszabályba ütközô, a közerkölcsöt

sértô vagy az érdekeltek megtévesztésére alkalmas hirdetést

(reklámot) tesz vagy tétet közzé, tízezer forintig terjedô

pénzbírsággal sújtható. (A szabálysértésekrõl szóló 1968.

évi I. tv. 17/A. §-a szerint: a kiszabható pénzbírság

legmagasabb összege ahol a Korm. rendelet 10000 Ft-ban

határozta meg, ott 30000 Ft.) A szabálysértés miatt az

eljárás - az általános eljárási szabályok által

megállapított keretben - a fogyasztóvédelmi felügyelôség

hatáskörébe is tartozik.

Tekintettel arra, hogy a tisztességtelen gazdasági

tevékenységet tiltó általános versenyjogi rendelkezés

alapján a reklámtilalmak megszegõivel szemben új eljárás már

nem indult, és arra, hogy a hivatkozott szabálysértési

pénzbírság visszatartó erõvel nem bír, jelenleg nincs

megfelelõ jogi szankció a reklámszabályok megszegõivel

szemben.

A hivatkozott jogszabályokon kivül más, különbözõ szintû

jogszabály is tartalmaz reklámszabályt, általában a

szabályozott tárgy vonatkozásában. Ez megnehezíti a hatályos

reklámszabályok áttekinthetõségét.

A jogalkalmazás gyakorlata

A reklámtevékenységgel, illetve a rá vonatkozó jogi

szabályozással kapcsolatban az utóbbi években több bírósági

ítélet, továbbá államigazgatási és versenyeljárási döntés

született.

Nem a reklámozás tartalmára vonatkozó jogszabályi elõírás

megsértése miatt, de a reklámtevékenységgel kapcsolatos az

Alkotmánybíróság 38/1995. (VI. 2.) AB határozata, amelyben

az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Szeged Megyei Jogú

Város Közgyûlésének a nem közterületi hirdetôberendezések

elhelyezésének engedélyezésérôl szóló 42/1993. (X. 8.) Kgy.

számú rendelete alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti. Az

AB határozat indokolása számos megállapítást tartalmaz a

reklámeszközök közterületen való elhelyezésére vonatkozó

hatályos jogi szabályozással kapcsolatban.

A vonatkozó bírósági gyakorlat elsõsorban Gazdasági

Versenyhivatal Versenytanácsának határozatai ellen

benyújtott fellebbezések elbírálására hozott legfelsõbb

bírósági ítéletekbõl áll. Így a Legfelsõbb Bíróság

ítélkezett többek között a Bkt.-ban meghatározott

reklámtilalmak ügyében (BH 1994. 447.), a fogyasztásra

ösztönzés értelmezése tárgyában (BH 1995.123.), az

összehasonlító reklám megítélése ügyében (BH 1995. 55.) és

az alkoholtartalmú ital versenyjogi értékelése tárgyában (BH

1995. 602.).

A Gazdasági Versenyhivatal 1991-1992-ben több eljárást

folytatott le hivatalból a reklámtilalmak megszegõivel

szemben, de a Versenytanács határozataival szemben

rendszerint jogorvoslati eljárást kezdeményeztek az

érintettek, így azok egy része már bírósági ítéletben

testesül meg, más része viszont változatlanul bírósági

szakban van.

A Bkt.-ban és az R.-ben meghatározott elõírások betartása

tárgyában a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség - az Ipari és

Kereskedelmi Minisztérium kezdeményezése alapján - átfogó

vizsgálatot indított 1995. második félévében. Ennek

eredményeképpen megállapították, hogy a Bkt.-ban

meghatározott, a szeszes italok és a dohányipari termékek

reklámozásának tilalmára vonatkozó szabályokat szinte

valamennyi reklámeszközön megsértik. A Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség ellenõrei a tiltott reklámtevékenységet

folytató reklámszolgáltatókkal szemben -államigazgatási

eljárás keretében - kötelezésre szóló határozatot adtak ki

és a felelõs személyek ellen szabálysértési eljárást

indítottak, továbbá -a közterületi reklámeszközök esetén-

átiratban felhívták az érintett polgármesteri hivatalok

jegyzõjének figyelmét a jogellenes reklámra és

kezdeményezték a területhasználati engedély visszavonását.

Az intézkedések -elsõsorban a hatályos szankciók nem

megfelelõ súlya miatt- azonban nem hozzák meg a kívánt

eredményt.

A szakmai önszabályozás

Hazánkban már létrejöttek azok a szakmai érdekvédelmi

szervezetek, amelyek képesek -az európai gyakorlatnak

megfelelõen- tagszervezeteik tekintetében a jogszabályokban

nem rendezett kérdések szabályozására a jogszabályokkal

összhangban.

Már 1991. óta használja a reklámszakma a Magyar

Reklámszövetség Reklámetikai Kódexének azokat a szabályait,

amelyek nem ütköznek a hatályos jogi elõírásokba. Ugyancsak

ekkortól mûködik a Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottsága,

amely a Kódex alkalmazásáért felelõs ellenõrzõ testület. A

testület saját kezdeményezésére vagy bármely természetes,

illetve jogi személy felkérésére állást foglal vitás

reklámetikai kérdésekben. A testület mûködése során több

olyan reklámetikai üggyel foglalkozott, amelynek konkrét

eredményét a fogyasztók is érzékelhették. Ezeket az ügyeket

a Magyar Reklámszövetség rendszeresen nyilvánosságra hozza.

A Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Kódexén kívül ágazati

szakmai etikai kódexek (pl. A Gyógyszerkommunikáció Etikai

Kódexe) is tartalmaznak reklámszabályokat.

II.

Az Európai Unió reklámjoga

A reklám is élvezi az Európai Unió belsõ piaci négy

szabadságjogának védelmét. A reklámnak, mint szolgáltatásnak

a szabad forgalma és a reklámhordozónak, mint árunak a

szabad forgalma az áruk és szolgáltatások szabad forgalmának

integrált része. Általános nézet szerint a reklám szabadsága

-tekintettel az elõzõkre- az alapvetõ közösségi

szabadságjogok közé tartozik.

Természetesen a reklám szabadsága nem jelenthet korlátok

nélküli szabadságot. A reklámra ezért a közösségi jogból

eredõen és az egyes tagállamokon belül is vonatkoznak

bizonyos korlátozások. A korlátozásoknak azonban

összeegyeztethetõeknek kell lenniük az arányosság

alapelvével.

Az EU-ban a reklámjogra vonatkozóan nincs általános

közösségi szabályozás, de léteznek az egyes szektorokra

vonatkozóan ad hoc szabályozások, amelyek közül a

legfontosabbakat, - a Tanács 79/112/EGK irányelve az

élelmiszerek megjelölésérõl és reklámjáról kivételével - a

törvényjavaslat figyelembe veszi .

Az EU-ban a reklámjog túlnyomórészt nemzeti jog. A nemzeti

jogok kialakítása azonban a közösségi jog által alkotott

korlátokba ütközik, amely korlátok elsõsorban azok az

elõírások, amelyek az áruforgalom szabadságát hivatottak

biztosítani. Ezért, amennyiben a reklámra vonatkozó nemzeti

szabályok érintik az áruforgalom szabadságát, mindig

vizsgálni kell, hogy a szabály alkalmazása nem ütközik-e az

EU Szerzõdés 30. cikkelyében meghatározott mennyiségi

korlátozások megszüntetését elõíró rendelkezésbe. A

mennyiségi korlátozások tilalmának áthágását teheti lehetõvé

az egészség védelmére való hivatkozás.

A tilalom áthágásának és az áruforgalom szabadságát

biztosító alapjog megsértésének lehetséges mértékét azonban

- közösségi szintû jogi szabályozás hiányában - csak az

Európai Bíróság állapíthatja meg. Erre irányuló eljárást már

kezdeményeztek az Európai Bíróságnál, ítélet azonban -

perrendtartási okok miatt- nem született. A kérdés

megítélését a közösségi szintû szabályozás, illetve bírósági

joggyakorlat hiányában jogbizonytalanság jellemzi.

III.

Az önálló törvényi szabályozás szükségessége

A piacgazdaság körülményei között a verseny egyik fontos

eszköze a reklám, azonban a hatályos szabályozás -mint az I.

pontból kitûnik- ma már nem alkalmas a piacgazdaság

követelményeinek megfelelõ reklámozási gyakorlat

kialakítására.

A jelenlegi szabályozás -a rádiózásról és televíziózásról

szóló törvényben foglaltak kivételével- a központi

gazdaságirányítási rendszer feltételeihez igazodott. Ebbõl

következõen kellõen nem határolódtak el olyan alapvetõ

fogalmak, mint a használati-kezelési útmutató, a fogyasztó

tájékoztatása, a termékismertetés és a fogyasztásra ösztönzõ

reklám. A fogalmi pontatlanság következtében a jogalkalmazás

során is vitássá vált a reklám "fogyasztásra ösztönzõ"

jellege.

A fogalmi tisztázatlanságot, a korszerûtlen szabályozásból

eredõ zavarokat a jogszabályok többszöri módosítása sem

tudta áthidalni, ezért a gazdasági reklámtevékenység átfogó

és egységes szabályozása egyre sürgetõbbé vált.

A gazdasági reklámtevékenység önálló szabályozásának további

indoka a tárgykört érintõ, az Európai Megállapodás alapján

fennálló jogharmonizációs kötelezettségünk teljesítése.

Ennek megfelelõen az Európai Közösségek irányelveinek

megfelelõ olyan szabályrendszert kell kialakítanunk, amely

összhangban van a tisztességtelen piaci magatartás és a

versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény

és a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. tv.

rendelkezéseivel, továbbá a fogyasztóvédelmi jogszabályok

folyamatban lévõ felülvizsgálatával is.

Megállapítható továbbá , hogy a gazdasági

reklámtevékenységgel kapcsolatos fogalmak sokrétûsége, az

általános és az egyes árukra vonatkozó tilalmak és

korlátozások, valamint a szervezeti és eljárási

rendelkezések sajátosságai az egységes reklámtörvény

megalkotását indokolják.

A piacgazdaság körülményei között a verseny egyik

legfontosabb eszköze a reklám, amely talán a

legellentmondásosabb a fogyasztók tájékoztatását szolgáló

eszközök között, mert egyszerre informál és alakítja a

fogyasztási szokásokat és ízlést.

A fentiekbõl megállapítható, hogy a reklámozást és annak

szabályozását két alapvetõ szempontból kell megközelíteni:

- a fogyasztói érdekek védelme;

- a piaci verseny fenntartása, a verseny és az üzleti

tisztesség biztosításával.

A reklámra vonatkozó minden jogi szabályozásnak e két

alapvetõ érdek biztosítását kell alapul vennie.

Az új törvényi szabályozás alapvetõ kritériumai

1. A gazdasági reklámtevékenységrõl szóló törvény

koncepcióját a Kormány 1031/1996. (IV.13.) Korm.

határozatával elfogadta és meghatározta, hogy a gazdasági

reklámtevékenység piackonform szabályozása érdekében,

valamint a tárgykört érintõ, a Magyar Köztársaság és az

Európai Közöségek és azok tagállamai közötti társulás

létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án

aláírt és az 1994. évi I. tövénnyel kihirdetett Európai

Megállapodás alapján mely feladatokat kell elvégezni,

továbbá meghatározta a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló

törvény kidolgozásának fõbb szempontjait.

2. Az Európai Megállapodás 67. Cikke szerint a szerzõdõ

felek elismerik, hogy Magyarországnak a Közösségekbe történõ

gazdasági integrációjának egyik alapvetõ feltétele, hogy az

ország jelenlegi és jövõbeli jogszabályait közelítse a

Közösségek jogszabályaihoz. Ennek megfelelõen biztosítanunk

kell, hogy a jövõbeli jogszabályok a Közösségek

jogszabályaival összeegyeztethetõek lesznek.

A Megállapodás 68. Cikke emeli ki a jogharmonizáció

legfontosabb területeit. Ezek között említi a

versenyszabályokat, valamint a fogyasztók érdekvédelmét. Ez

utóbbinak az Európai Unió értelmezése szerint lényeges része

a korszerû reklámszabályozás.

Elsõrendû fontosságú, hogy meghatározzuk azokat a

területeket, amelyeken jogharmonizációs eredményeket tudunk

felmutatni a hazai gazdasági érdekek sérelme nélkül, sõt

azok szolgálatában. A fogyasztóvédelem, amelynek része a

reklámozás, ezek közé a területek közé tartozik.

A reklámtevékenység szabályozásánál teljes körû

jogharmonizációra törekedhetünk, mivel a közösségi

fogyasztóvédelmi jog jellegzetessége a "minimum"

szabályozás. Ez lehetõvé tesz a közösségi szabályoknál

szigorúbb rendelkezéseket. Az EGK Szerzõdés 100/a. Cikke

ugyanis szabadságot enged a tagállamoknak a Szerzõdés 36.

Cikkében felsoroltakra figyelemmel. E lehetõséggel a magyar

jogharmonizációban is élhetünk.

A jogharmonizáció során a következõ irányelveket vettük

figyelembe:

- a Tanács 84/450/EGK számú irányelve (1984.

szeptember 10.) a tagállamok megtévesztõ reklámozására

vonatkozó jogszabályainak közelítésérõl;

- a Tanács 89/552/EGK számú irányelve (1989. október

3.) a tagállamok televíziós közvetítésre vonatkozó

jogszabályai egyes rendelkezéseinek összehangolásáról;

- a Tanács 92/28/EGK számú irányelve (1992. március

31.) az emberi használatra szolgáló gyógyszerek

reklámozásáról;

- a Bizottság javaslata a dohánytermékek újságban és

plakáton engedélyezett reklámozásáról (OJ C124, 1989.);

- a Bizottság javaslata az összehasonlító reklámról

és a félrevezetõ reklámozásról szóló 84/450/EGK számú

irányelv módosításáról (COM (91) 147).

3. A reklámtevékenység szabályozása összefügg a gazdasági

verseny tisztességének biztosításával és a

fogyasztóvédelemmel. A gazdasági reklámtevékenységgel

kapcsolatos joganyag jogrendszerbeli elhelyezése

tekintetében többféle megoldás is lehetséges. A

reklámtörvény szabályozásában arra kell törekedni, hogy a

versenyjogi és a fogyasztóvédelmi szabályozással

összefüggésben a legmagasabb védelmet biztosíthassa a

törvény a fogyasztók és a versenytársak részére egyaránt.

4. A törvényjavaslat általános és speciális reklámtilalmakat

és korlátozásokat állapít meg a EU joganyag harmonizációja

megteremtésével és a Kormány vonatkozó határozatával

összhangban.

A speciális tilalmak és korlátozások a következõ áruk

vonatkozásában érvényesülnek:

- fegyverek, lõszerek, robbanóanyagok, és - a külön

jogszabályban meghatározott - közbiztonságra különösen

veszélyes eszközök,

- gyógyszerek és gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású

készítmények,

- alkohol tartalmú italok,

- dohányáru.

5. A törvényjavaslat rendelkezik egyes felelõsségi,

szervezeti és eljárási kérdésekrõl.

- A törvényjavaslat tételesen meghatározza, hogy melyek azok

a törvényi elõírások, amelyek megsértése esetén a reklámozó,

a reklámszolgáltató és a reklám közzétevõje egyetemlegesen

felelõs, illetve melyek azok, amelyeknél a reklámozó egyedül

felelõs.

- Az alkotmányos jogok - így elsõsorban a személyhez fûzõdõ

jogok, kegyeleti érzés, valamint személyes adatok védelméhez

való jogok - megsértése miatti eljárás a bíróság hatáskörébe

tartozik.

- A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás

tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvényben meghatározott, a

tisztességtelen verseny tilalmába, illetve a fogyasztói

döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalmába ütközõ

reklámokkal kapcsolatos eljárásra a törvényjavaslat alapján

- a versenytörvényben meghatározottak szerint - a bíróság,

illetve a Gazdasági Versenyhivatal jogosult, a többi

rendelkezés megsértése miatti eljárás pedig a

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség hatáskörébe tartozik.

- A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség határozata ellen

államigazgatási úton jogorvoslatnak nincs helye, az érdekelt

fél keresettel kérheti a bíróságtól a határozat

felülvizsgálatát.

6. A törvényjavaslat felhatalmazást ad

- a népjóléti miniszternek, hogy a gyógyszerek és a

gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású készítmény

reklámozására, a gyógyszerismertetõ tevékenységre és a

gyógyszerismertetõk nyilvántartására vonatkozó részletes

szabályokat, továbbá a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség e

törvény szerinti eljárásában szakhatóságként eljáró szervek

körét,

- a földmûvelésügyi miniszternek, hogy az állatgyógyászati

gyógyszerek reklámozására vonatkozó részletes szabályokat,

valamint

- az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszternek,

hogy a reklámszolgáltatókra vonatkozó képesítési

követelményeket

rendelettel meghatározza.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Általános rendelkezések

Az 1. §-hoz

A törvényjavaslat hatálya a Magyar Köztársaság területén a

reklámtevékenységben részt vevõk által végzett gazdasági

reklámtevékenységre terjed ki. Ennek megfelelõen a törvény

csak a gazdasági reklámtevékenység vonatkozásában

alkalmazható, a politikai vagy társadalmi célú

reklámtevékenységre, illetve a kommunikációs politika más

eszközeire (pl. támogatás) nem.

A Magyarország területén élõ fogyasztók érdekeinek

védelmében a törvényjavaslat a tevékenység végzésének

helyében - a Magyar Köztársaság területén - határozza meg a

területi hatályt. Noha a külföldön végzett reklámtevékenység

hatása is érvényesülhet a Magyar Köztársaság területén, a

törvényjavaslat nem alkalmaz extraterritoriális hatályt,

mivel e körben a nemzetközi magánjog kollíziós szabályai

(elsõsorban az 1979. évi 13. törvényerejû rendeletben

foglalt kollíziós szabályok), illetve a rádió és televizíó

mûsorszolgáltatása vonatkozásában a rádiózásról és

televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 1.§ (2)

bekezdésében foglalt rendelkezés az irányadó.

A törvényjavaslat alanyi hatálya olyan széleskörû, hogy az

kiterjed mindenkire, illetve minden szervezetre, aki vagy

amely gazdasági reklámtevékenységet végezhet. Ezáltal a

tárgyi hatály (a gazdasági reklámtevékenység végzése)

határozza meg közvetve az alanyi hatályt. A gazdasági

reklámtevékenység résztvevõit a törvényjavaslat egységesen

vállalkozásnak minôsíti. Az alanyi hatály ilyen

meghatározása összhangban van a tisztességtelen piaci

magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi

LVII. törvénnyel (a továbbiakban: versenytörvény) és az

Európai Bíróság joggyakorlatában kialakult - az EGK

Szerzôdés 85. és 86. cikkeiben használt "vállalat",

"vállalkozás" (undertaking) kifejezés lehetô legszélesebb

értelmezésére vonatkozó- megközelítéssel.

A 2. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza azokat a fogalmakat, amelyek

a törvény rendelkezéseinek alkalmazását megkönnyítik.

Ezáltal - többek között - megszünteti a hatályos magyar jogi

szabályozásban és joggyakorlatban fennálló ellentmondásos

helyzetet, amely elsõsorban az eltérõ reklámfogalmak

használatában nyilvánul meg.

A fogalommeghatározások során a törvényjavaslat figyelemmel

van a jogszabályokban vagy a joggyakorlatban már használt

fogalmakkal és az Európai Unió joggyakorlatával való

összhang megteremtésére is.

A 3.§-hoz

A törvényjavaslat meghatározza a reklám közzétételének

általános és alapvetõ feltételeit. Ezeknek a szabályoknak

egyrészt a fogyasztói érdekek védelmének biztosítása,

másrészt a felelõsség megállapításának megkönnyítése

szempontjából van jelentõségük.

Az elõzetes minõségvizsgálati vagy megfelelõség tanúsítási

kötelezettség alá esõ áru reklámozását feltételhez kötõ

szabály megteremti az összhangot az áruk

forgalombahozatalával kapcsolatos még hatályos magyar

szabályozással és az ettõl eltérõ EU-beli szabályozással is.

Erre azért van szükség, mert a jogharmonizáció során egyre

több olyan - az egyes termékekre vonatkozó- hazai jogszabály

lép hatályba, amelyik már alkalmazza az EU irányelveknek

megfelelõ minõségtanúsítási szabályokat, de az ettõl eltérõ

hazai jogszabályok is hatályban vannak, illetve maradnak

még.

A törvényjavaslat itt meghatározott elõírásait a

törvényjavaslat 14.§ (2) bekezdésében meghatározott

felelõsségi szabályokkal összhangban kell alkalmazni, ennek

megfelelõen az adatok, az okirat és a tanúsítvány meglétéért

a felek egyetemlegesen felelnek, míg az adat, az okirat és a

tanúsítvány tartalmáért és valódiságáért egyedül annak

birtokosa felel.

Általános reklámtilalmak és reklámkorlátozások

A 4. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza azokat az általános

reklámtilalmakat is, amelyek közvetlenül az alkotmányos

jogok védelmét szolgálják. Ezek közül a személyhez fûzõdõ

jogok, a személyes adatok védelméhez való jogok és a

kegyeleti érzés védelme elsõsorban személyhez kötõdõ

védelmet jelent, míg a közerkölcs, közízlés, közbiztonság,

környezet és természet védelme a fogyasztók széles körét

óvja.

A törvényjavaslat egyértelmûen meghatározza azt, hogy mit

ért a védett jogtárgy alatt, ezáltal megkönnyíti a

jogalkalmazást.

Az 5. §-hoz

A törvényjavaslat összhangban az Európai Unió

joggyakorlatával külön is védi a gyermek- és fiatalkorúak

érdekeit. A törvényjavaslatban meghatározott ilyen jellegû

tilalmak összhangban vannak a televíziós mûsorszórásról

szóló 89/552/EGK irányelvben foglalt tilalmakkal.

A 6-7. §-hoz

A törvényjavaslat megengedi az összehasonlító reklámok

közzétételét, amennyiben azok nem ütköznek a

törvényjavaslatban meghatározott korlátozásokba.

A törvényjavaslat tiltja a tisztességtelen piaci magatartás

és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII.

törvénynek (a továbbiakban: versenytörvény) a

tisztességtelen versenyre és a fogyasztói döntések

tisztességtelen befolyásolására vonatkozó tilalmába ütközõ

megtévesztõ, illetve összehasonlító reklámok közzétételét.

A versenytörvény rendelkezik a fogyasztói döntések

tisztességtelen befolyásolásáról, az áruösszehasonlításra

vonatkozó korábbi rendelkezések viszont kimaradtak a

versenytörvénybõl, ezért az összehasonlító reklám

szabályozása a törvényjavaslatba kerül át.

A törvényjavaslatnak az összehasonlító reklámra vonatkozó

rendelkezései összhangban állnak a tagállamok félrevezetõ

reklámozására vonatkozó jogszabályainak közelítésérõl szóló

84/450/EGK irányelv módosítására tett EU Bizottsági javaslat

szabályozásával.

Az egyes áruk reklámozására vonatkozó tilalmak és

korlátozások

A 8-13. §-hoz

A nemzetközi gyakorlattal összhangban a törvényjavaslat

tilalmakat, illetve korlátozásokat határoz meg a részben,

vagy egészben forgalomképtelen áruk vonatkozásában, illetve

az EGK szerzõdés 100/a és a 36. cikkében - elsõsorban az

egészség védelme érdekében - biztosított intézkedések

alapján.

A törvényjavaslatnak a gyógyszertárból kizárólag orvosi

vényre kiadható, vagy kizárólag fekvõbeteg gyógyintézeti

felhasználásra engedélyezett gyógyszerek és a kizárólag

orvosi rendelõk, gondozóintézetek által beszerezhetõ

gyógyszerek fogyasztók részére történõ reklámozásának

tilalmára, továbbá a vény nélkül is kiadható gyógyszerek, az

állatgyógyászati gyógyszerek és a gyógyszernek nem minõsülõ,

gyógyhatású készítmények reklámozásának korlátozására

vonatkozó rendelkezései honosítják az emberi használatra

szolgáló gyógyszerek reklámozásáról szóló 92/28/EGK irányelv

vonatkozó szabályait. A gyógyszerek reklámozásának és a

gyógyszerismertetõ tevékenységnek a részletes szabályozását

a törvényjavaslat felhatalmazása alapján a népjóléti

miniszter rendelete állapítja meg, amely a

törvényjavaslattal egyidejûleg lép hatályba.

A törvényjavaslat a dohányáru és az alkoholtartalmú ital

reklámozását korlátozza.

A dohányáruk reklámozására - a rádióban és a televízióban

való reklámozás kivételével - az Európai Unióban általános

közösségi szintû szabályozás nincs, a vonatkozó szabályok az

EU tagállamainak nemzeti jogában találhatók. Ebbõl

következõen a tagállamoknak a dohányáruk reklámozására

vonatkozó rendelkezései eltérõek, egyes tagállamokban

korlátozzák, vagy tiltják a dohányáruk reklámozását,

általában azonban nem rendelkeznek róla, vagyis megengedik.

A tagállamokban a szabályozás módszerei is különbözõek, a

törvényi szabályozástól a reklámgazdaság önkéntes

korlátozására vonatkozó önszabályozásig terjednek, és a két

módszer kombinációja is megtalálható.

A nemzeti jogok kialakítása a közösségi jog által alkotott

korlátokba ütközik, amely korlátok elsõsorban az áruforgalom

szabadságát hivatottak biztosítani. Ezért a reklámra

vonatkozó nemzeti szabályok érintik az áruforgalom

szabadságát, meg kell vizsgálni, hogy a szabály alkalmazása

nem ütközik-e az EGK Szerzõdés 30. cikkelyében meghatározott

tilalomba. A mennyiségi korlátozások tilalma áthágásának és

az áruforgalom szabadságát biztosító alapjog megsértésének

lehetséges mértékét - a közösségi szintû jogi szabályozás

hiányában - az Európai Bíróság hivatott megállapítani.

Tekintettel arra, hogy a kérdés megítélését sem a közösségi

szintû szabályozás, sem a bírósági joggyakorlat nem

szabályozza, ezen a téren jogbizonytalanság áll fenn.

Mindenesetre az arányosság közösségi alapelvét figyelembe

véve általános álláspontnak tekinthetõ az a megállapítás,

hogy a teljes körû és általános reklámtilalom forgalomképes

áruk meghatározott kategóriájára vonatkoztatva - függetlenül

a fogyasztói célcsoporttól - és a reklámhordozótól - nem

volna összeegyeztethetõ az arányok túllépésének tilalmával.

Szintén létezik az EU-ban olyan vélemény is, amely szerint a

reklámszabályozások is befolyásolhatják a Közösségen belüli

kereskedelmet, így a reklámtilalmak a nemzeti piacot a

"newcomers", vagyis a piacra újonnan belépni kívánók elõl

zárják el, ami elsõsorban a külföldi áruk kínálatára hat ki.

A reklámszabályokat összefüggésbe hozzák az Európai Emberi

Jogi Egyezmény 10. cikkelye által garantált szabad

véleménynyilvánítás jogával is.

Az EU-n belül kialakult joghelyzetre való tekintettel

különbséget kell tenni a címkézési elõírások és a

reklámtilalom között. Az EU-ban pontos szabályozás van

arról, hogy milyen adatokat kell feltüntetni a nikotin- és a

kátránytartalomra vonatkozóan. A dohányzás káros hatásaira

való figyelemfelhívó szöveg csomagoláson történõ

szerepeltetésérõl szintén közösségi szintû norma

rendelkezik. Ezeket a szabályokat a hazai jogrendszerben is

meg kell jeleníteni.

Az Európai Bizottság a Tanácsot elõször 1989-ben kereste meg

a dohányipari termékek reklámkorlátozásának kérdésével, majd

1991-ben átdolgozott javaslatot nyújtott be. A

törvényjavaslat a bizottsági javaslat több elemét átveszi a

dohányáruk sajtóban és szabadtéri reklámhordozókon való

reklámozására vonatkozóan, attól függetlenül, hogy a

bizottsági javaslat már többször szerepelt a Tanács

napirendjén anélkül, hogy megállapodás született volna róla.

A dohányáru reklámozására vonatkozó szabályozásnál

figyelembe kell venni, hogy az egészségre káros, ártalmas

cikk reklámozása a köz érdekében az egészséghez és az

egészséges környezethez való alkotmányos jog biztosítása

miatt korlátozásokat igényel. A nemzetközi gyakorlat és az

egészségügyi társadalmi követelmények érvényre juttatása

indokolja a közérdeket érintõ társadalmi és népegészségügyi

tényezõk gondos mérlegelését. Ennek megfelelõen

a dohányáru reklámjának teljes tilalma érvényesül a rádióban

és a televízióban, - összhangban a 89/552/EGK irányelvvel és

a határokon átnyúló televíziózásról szóló Európai

Egyezménnyel - illetve speciális tilalom vonatkozik a

dohányáruk sajtóterméken, filmszínházban, gyermekjátékon

való reklámozására és szabadtéri reklámhordozón való

megjelenítésére.

Az EU-ban az alkoholtartalmú italok reklámozására

vonatkozóan a rádiós és televíziós reklám kivételével

szintén nincs közösségi szintû szabályozás. A 89/552/EGK

irányelv meghatározott korlátozások mellett lehetõvé teszi

az alkoholtartalmú italok televíziós reklámozását. E

korlátozások honosítását a rádiózásról és televíziózásról

szóló 1996. évi I. törvény és e törvényjavaslat valósítja

meg. Ennek megfelelõen teljes körû tilalom érvényesül a

közszolgálati rádióban és televízióban, a kereskedelmi

rádióban és televízióban az alkoholtartalmú italok

reklámozása meghatározott feltételek mellett megengedett,

míg a többi reklámhordozón a vonatkozó korlátozás részben

megegyezik a dohányáruk reklámozására vonatkozó

korlátozásokkal.

A felelõsség megállapításának szabályai

A 14. §-hoz

A törvényjavaslat a hatályos szabályozáshoz hasonlóan

megállapítja a törvény rendelkezései megsértéséért fennálló

felelõsség megállapításának szabályait.

Fõszabályként a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám

közzétevõje a törvényi elõírások megszegéséért

egyetemlegesen felelõs. Meghatározott esetekben - amikor az

egyetemleges felelõsség megállapítása nem várható el -

egyedül a reklámozó felelõs.

Eljárási szabályok

A 15-19. §-hoz

A törvényjavaslat értelmében az alkotmányos jogok -

személyhez fûzõdõ jogok, a kegyeleti érzés, a személyes

adatok védelméhez való jogok - megsértése esetén a bíróság

jogosult elsõ fokon eljárni.

A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás

tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvényben meghatározott, a

tisztességtelen verseny, illetve a fogyasztói döntések

tisztességtelen befolyásolásának tilalmába ütközõ

reklámokkal kapcsolatos eljárást a törvényjavaslat a

versenytörvényben meghatározottak szerint a bíróság, illetve

a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe utalja, míg a

többi rendelkezés megsértése miatti eljárást a

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség hatáskörébe utalja.

Sem a bíróság, sem pedig a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség

által kiszabható bírság összegét a törvényjavaslat nem

szorítja határok közé, azt - összhangban a versenytörvénnyel

- az eset összes körülményeire tekintettel rendeli el

kiszabni. A törvényjavaslat célja ezzel a rendelkezéssel

visszatartó erejû szankció bevezetése a reklámtilalmak

megsértõivel szemben, a jelenleg kiszabható alacsony összegû

szabálysértési bírság egyidejû megszüntetésével.

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség határozata ellen

államigazgatási úton nincs helye jogorvoslatnak, így az

érdekelt fél keresettel kérheti a bíróságtól a határozat

felülvizsgálatát.

A törvényjavaslat lehetõvé teszi, hogy azokban az esetekben,

amikor a sérelmet szenvedett fogyasztók személye nem

állapítható meg, az eljárás megindítására a fogyasztók

érdekvédelmét ellátó szervezetek is jogosultak legyenek.

Záró rendelkezések

A 20. §-hoz

A törvényjavaslat tekintettel a törvényi rendelkezések

érvényesíthetõségéhez fûzõdõ fogyasztóvédelmi és gazdasági

érdekekre, valamint az e tárgykörben fennálló

jogharmonizációs kötelezettségre a törvény hatálybalépését

1997. július 1-jével állapítja meg.

A 21. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza a rádiózásról és

televíziózásról szóló 1996. évi I. törvénnyel és a

szabadtéri reklámhordozókról szóló törvényi szabályozással

való viszonyát.

Amennyiben a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi

I. törvény a rádió és televizió mûsorszolgáltatásában

közzétett reklámok vonatkozásában a törvényjavaslattól

eltérõ rendelkezéseket állapít meg, annyiban ez utóbbi

törvényben foglalt szabályok érvényesülnek.

A szabadtéri reklámhordozók elhelyezésérõl törvényi szinten

jelenleg a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény

rendelkezik.

A 22-23. §-hoz

A törvényjavaslat felhatalmazza a népjóléti minisztert, a

földmûvelésügyi minisztert és az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi minisztert, hogy azokat a

reklámtevékenységhez kapcsolódó részletszabályokat,

amelyeket törvényi szinten nem célszerû meghatározni, de a

reklámtevékenység szabályozásának teljeskörûségét

biztosítják, rendeletben határozzák meg.

A törvényjavaslat hatályon kívül helyezi azokat a

jogszabályi rendelkezéseket, amelyek ellentétesek a

törvényjavaslatban foglaltakkal, illetve feleslegessé

váltak. A törvényjavaslat csak azoknak a

jogszabályhelyeknek, illetve jogszabályoknak a hatályon

kívül helyezésérõl rendelkezik, amelyeket a végrehajtási

rendeletek nem érintenek, a jogszabály szintje vagy

szabályozási köre miatt. A többi érintett jogszabályi

rendelkezés hatályon kívül helyezésérõl a végrehajtási

rendeletek gondoskodnak.

Eleje Honlap