1

A Magyar Köztársaság Kormánya

H/3754.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság részvényjegyzésérõl az Európai Újjáépítési és Fejlesztési

Bank alaptõke emelése kapcsán

Elõadó: dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. február hó

Az Országgyûlés

...../1997 ( ) OGY

határozata

a Magyar Köztársaság részvényjegyzésérõl

az Európai Fejlesztési és Újjáépítési Bank alaptõke emelése kapcsán

1. Az Országgyûlés egyetért azzal, hogy az Európai Újjáépítési és

Fejlesztési Bank (a továbbiakban: Bank) alaptõke emelésérõl hozott 1996. évi

59. számú kormányzótanácsi határozatában (a továbbiakban: Határozat) a Magyar

Köztársaság a részére jegyzésre megállapított valamennyi részvényt lejegyezze.

2. Felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy a Magyar Köztársaságot a Bankban

képviselõ kormányzói feladatkörében eljárva e döntésrõl a Bankot értesítse, a

részvényjegyzés megvalósításához szükséges iratokat aláírja és azokat a

Banknak átadja.

3. Felhatalmazza a Magyar Nemzeti Bank elnökét, hogy - a 78/1990. (XI.17.)

OGY határozat 2. pontjának megfelelõen - a Magyar Köztársaság nevében

(a) a Határozat értelmében a részvényjegyzéssel összefüggésben szükséges

befizetéseket a Banknak a költségvetés terhére végrehajtsa;

(b) a Határozattal összhangban a Bank javára át nem ruházható,

kamatfizetési kötelezettséget nem tartalmazó kötelezvényeket állítson ki.

4. A jelen határozat a közzététele napján lép hatályba.

Indokolás:

A londoni székhelyû Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankot /EBRD-t/ 1991-

ben 10 milliárd ECU alaptõkével hozták létre. Tekintettel arra, hogy az EBRD-

nek létrejöttekor 8 kedvezményezett országa volt és számuk idõközben 26-ra

növekedett, az alaptõkéhez viszonyított hitel-kihelyezési arány tekintetében

az EBRD a tervezettnél gyorsabban közelítette meg a biztonságos mûködés

fenntartása érdekében elõírt mértéket. Ezért az elmúlt év folyamán az EBRD

Ügyvezetõ Igazgatósága több fordulóban tárgyalta az idõszerûvé vált alaptõke

emelés lehetséges módozatait. Az EBRD vezetésének és Igazgatóságának 1996.

márciusi ülésén döntés született arról, hogy az alaptõke 100 %-os emelését

tartalmazó javaslatot terjesztik a Kormányzótanács elé.

Az EBRD 1996. évi közgyûlésén - április 15-16-án Szófiában - a Kormányzótanács

megszavazta a 100 %-os emelést. Magyarország nevében Dr. Draskovics Tibor

pénzügyminisztériumi közigazgatási államtitkár úr ideiglenes kormányzói

tisztségben szavazta meg az alaptõke-emelést, melyre a Kormány 2087/1996. (IV.

11.) határozata adott felhatalmazást.

Az alaptõke emelésre vonatkozó határozat értelmében a megemelt alaptõkének a

korábbi 30 % helyett ezúttal csupán 22,5 %-át kell befizetni - melynek 40 %-

át készpénzben, 60 %-át fizetési ígérvény formájában kell letétbe helyezni,

továbbá a befizetés 1998-tól kezdõdõen, 8 év alatt, nyolc egyenlõ részletben

történik.

Magyarország 1991-ben 7.900 részvényt jegyzett, ami 79 millió ECU-nek felelt

meg. A jelenlegi, 100 %-os alaptõke emelés ismét 7.900 részvény jegyzését

jelenti, melynek 77,5 %-a - azaz 61,223 millió ECU - a be nem fizetendõ,

lehívható tõke részaránya, illetve 22,5 % - azaz 17,778 millió ECU - a

befizetendõ tõke. Ez utóbbi oszlik 40 % - azaz 7,113 millió ECU - készpénzben

történõ befizetésre és 60 % - azaz 10,665 millió ECU - kötelezvényként való

letétbe helyezésre.

A részvények jegyzésére és a befizetésre vonatkozó szabályozást és ütemtervet

a mellékelt határozat tartalmazza. A Magyar Köztársaság vállalása az

Országgyûlés jóváhagyása esetén tekinthetõ elfogadottnak. A részvényjegyzéssel

összefüggõ befizetéseket és kötelezvény-kiállításokat - a 78/1990. (XI.17.)

OGY határozat 2. pontjának megfelelõen - a Magyar Nemzeti Bank hajtja végre.

59. SZÁMÚ HATÁROZAT

AZ ALAPTÕKE EMELÉSE ÉS LEJEGYZÉSE*

MINTHOGY:

A Bank Ügyvezetõ Igazgatósága egy tanulmányt készített a Bank jövõbeni

forrásszükségleteirõl a Kormányzótanács 50. számú határozatának értelmében, az

errõl készült jelentést a Kormányzótanácsnak átnyújtotta;

A Kormányzótanács áttekintette a jelentést és a csatolt mellékleteket és

függelékeket, és teljes mértékben egyetértett annak megállapításaival és

ajánlásaival és arra a következtetésre jutott, hogy a Bank alaptõkéjét fel

kell emelni;

Az Ügyvezetõ Igazgatóság javaslata az, hogy minden tagország és minden leendõ

tagország a Kormányzótanács 30. számú határozatának megfelelõen kapjon

felhatalmazást - bizonyos feltételek mellett - az új alaptõke részvényeinek

jegyzésére, tagország esetén az összes részvénybõl történt korábbi jegyzésének

arányában, vagy leendõ tagország a Kormányzótanács 30. számú határozatának

megfelelõ mértékben;

EZÉRT a Kormányzótanács ezennel

ELHATÁROZZA, HOGY

A Bank alaptõkéjét felemeli és az így keletkezett tõkerészvényeket jegyzésre

bocsátja a következõ határidõk és feltételek mellett:

1. Az alaptõke emelése

(a) A Bank alaptõkéjét az ezen határozat 4(a). paragrafusában meghatározott

nappal 1.000.000 részvénnyel növelik, mely részvények egyenként 10.000 ECU

értéket képviselnek.

(b) Amennyiben az ezen határozattal létrehozott részvényekbõl, a teljes

részvények számáig, de nem több mint 100 % erejéig minden tagország azonnal, a

határidõt megelõzõen lejegyez, vagy bármely jegyzésre jogosult leendõ

tagország a Kormányzótanács 30. számú határozatával összhangban részvényt

jegyez, ezen országoknak rendelkezésre kell bocsátani a jegyzés lehetõségét

ezen határozat 2. paragrafusának megfelelõen.

(c) Az ezen határozattal létrehozott azon részvényeket, amelyeket a határozat

2. paragrafusával összhangban nem jegyeztek le, tartalékolni kell az új

tagországok belépéssel járó kezdõ jegyzésére, vagy egyes tagországok

jegyzésének emelésére a Kormányzótanács által elõírt módon a Bank Alapokmánya

5. cikkelyének 2. és 4. paragrafusa értelmében.

2. Jegyzés

(a) A fenti 1(b). paragrafusban megjelölt minden tagország illetve minden

leendõ tagország jogosult - névértéken - a hatálybalépés elõtt közvetlenül

____________________

* Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank Kormányzótanácsának 1996. évi 59.

számú határozatának (10-14. oldal) magyar nyelvû fordítása

jegyzett részvényeinek 100 %-át meg nem haladó mértékben részvényt jegyezni

illetve a leendõ tagországok a számukra jegyzésre engedélyezett részvények

számának 100 %-áig. Az ilyen jegyzések az ezen határozatban elõírt határidõk

és feltételek szerint eszközölhetõk és minden esetben befizetendõ és lehívható

részvényekbõl tevõdnek össze oly módon, hogy a lejegyzett részvények 22,5 %-át

(illetve az ahhoz esõ legközelebbi értékre kerekített számú részvényt) kell

befizetni és a fennmaradó mennyiség a lehívható részvény.

(b) A fenti 1(b). paragrafusban megjelölt minden tagországnak és minden leendõ

tagországnak, amely jelen határozat értelmében részvényt akar lejegyezni, a

Bank számára elfogadható formában az alábbi dokumentumokat kell letétbe

helyezni a Bankban:

(i) egy jegyzési nyilatkozatot, melyben a tagország számszerûen megjelöli a

befizetendõ és a lehívható részvények mennyiségét;

(ii) egy értesítést arról, hogy a tagország határidõre minden szükséges

törvényhozási és más belföldi intézkedést megtett annak érdekében, hogy a

részvényjegyzés létrejöjjön; és

(iii) egy kötelezettségvállalást arra vonatkozóan, hogy a tagország a Bankot

az ügylet lebonyolítása érdekében ezekkel az információkkal ellátja.

Ezen dokumentumokat 1997. április 15-én, vagy azt megelõzõen, vagy az

Ügyvezetõ Igazgatóság által meghatározott idõpontig - ami legkésõbb 1997.

december 31. lehet - kell benyújtani.

(c) Minden jegyzési nyilatkozat hatálybalépettnek és a jegyzés érvényesnek

tekintett a hatálybalépés napján, vagy azon a napon, amikor a Bank értesíti a

jegyzõ tagországot - amelyik a késõbbi -, hogy a letétbe helyezett

dokumentumok a Bank számára megfelelnek a jelen határozat 2(b). paragrafusa

által elõírtak értelmében.

(d) Amennyiben a jelen határozat 4(a). paragrafusában meghatározott mennyiségû

részvény lejegyzésére vonatkozó, a Bank számára elfogadható dokumentumokat a

hatálybalépés napjáig nem helyezik letétbe a Banknál a teljes mennyiség

vonatkozásában, akkor az Ügyvezetõ Igazgatóság saját belátása szerint

kinyilváníthatja, hogy a tagországok által már letétbe helyezett jegyzési

nyilatkozatok és az ezzel járó jegyzések amennyiben a jelen határozat más

rendelkezéseivel az nem ütközik azonnal hatályba lépnek, abban az esetben, ha

az Ügyvezetõség szerint az ilyen lépés a Bank mûködésének feltétlen érdeke, és

továbbá feltéve, hogy a már letétbe helyezett jegyzési nyilatkozatok és a

belátható idõn belül várhatóan letétbe helyezendõ nyilatkozatok

összességében az Ügyvezetõ Igazgatóság megítélése szerint megfelelõ mértékben

megközelítik a 4(a). paragrafusban meghatározott részvények teljes számát.

(e) A jelen határozat minden más rendelkezése ellenére az 1(b). paragrafusban

hivatkozott leendõ tagország nem jegyezhet részvényeket ezen határozat

alapján, amíg az ilyen leendõ tagország a Bank 30. számú határozata és egyéb

vonatkozó határozata, vagy a Kormányzótanács vonatkozó határozatai alapján nem

válik a Bank tagországává.

3. A befizetendõ részvények fizetésének módja

(a) A jelen határozat alapján lejegyzett befizetendõ részvények fizetése nyolc

egyenlõ éves részlet formájában történik. Az elsõ részletet 1998. április 15-

én, vagy azt megelõzõen kell befizetni és a további részleteket legkésõbb az

elsõ befizetés napjának megfelelõ évfordulókon kell teljesíteni; biztosítva,

hogy egy tagország a Bankkal folytatott egyeztetést követõen a Bank számára

kedvezõbb befizetési határidõkben is megállapodhat, mint ahogy azt a jelen

paragrafus elõírja.

(b) A jegyzõ tagország az egyes részletek befizetésének hatvan (60) százalékát

teljesítheti fizetési ígérvénnyel, vagy más - a tagország által kiállított,

ECU, USdollár, vagy japán jenre szóló kötelezvénnyel. Az ilyen ígérvények és

kötelezvények nem forgalmazhatók, nem kamatoznak és a Bank által névértéken

készpénzre válthatók az Ügyvezetõség által kidolgozott készpénzesítési

programmal összhangban egyenlõ évi részletekben.

(c) A tagországok az ezen határozattal összhangban lejegyzett részvények utáni

fizetési kötelezettségeiknek ECU-vel, USdollárral vagy japán jennel tehetnek

eleget, a vonatkozó valutának az ECU 1995. október 16. és 1996. április 15.

közötti átlagárfolyama alapján számítva.

4. Hatályosság és más kikötések

(a) A jelen határozat szempontjából a hatálybalépés napja 1997. április 15,

vagy azt megelõzõ nap, vagy azt követõen 1997. december 31-nél nem késõbbi

idõpont, ahogy az Ügyvezetõ Igazgatóság határoz, amikor a Bank számára

elfogadott, - a határozat 2(b). paragrafusa szerint - letétbe helyezett

dokumentumok által igazolt jegyzés összesítve legalább 494.188 részvényt

érint.

(b) Az ezen határozat alá tartozó rendelkezések a Bank Alapokmányának

rendelkezéseire vonatkozóan változást jelentenek oly módon, hogy a jelen

határozat szerinti részvény növekedést és jegyzést és befizetést úgy tekinti,

mintha ezen részvények a Bank induló alaptõkéjének részét képezték volna és az

ilyen jegyzést és befizetést az induló jegyzés és befizetésként kezeli.

(Elfogadva 1996. április 15-én)

A TAGORSZÁGOK RÉSZVÉNYJEGYZÉSI JOGOSULTSÁGA

Összes Befizetendõ Lehívható

Tagországok részvény részvény részvény

------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------

EU tagországok

Ausztria 22.800 5.130 17.670

Belgium 22.800 5.130 17.670

Dánia 12.000 2.700 9.300

Finnország 12.500 2.813 9.688

Franciaország 85.175 19.164 66.011

Németország 85.175 19.164 66.011

Görögország 6.500 1.463 5.038

Írország 3.000 675 2.325

Olaszország 85.175 19.164 66.011

Luxemburg 2.000 450 1.550

Hollandia 24.800 5.580 19.220

Portugália 4.200 945 3.255

Spanyolország 34.000 7.650 26.350

Svédország 22.800 5.130 17.670

Egyesült Királyság 85.175 19.164 66.

011

Európai Közösség 30.000 6.750 23.250

EBB 30.000 6.750 23.250

Egyéb európai országok

Ciprus 1.000 225 775

Izland 1.000 225 775

Izrael 6.500 1.463 5.038

Lichtenstein 200 45 155

Malta 100 23 78

Norvégia 12.500 2.813 9.688

Svájc 22.800 5.130 17.670

Törökország 11.500 2.588 8.913

Kedvezményezett országok

Albánia 1.000 225 775

Örményország 500 113 388

Azerbajdzsan 1.000 225 775

Fehéroroszo. 2.000 450 1.550

Bosznia és Hercegovina 1.690 380 1.310

Bulgária 7.900 1.778 6.123

Horvátország 3.646 8.20 2.826

Cseh Köztársaság 8.533 1.920 6.613

Észtország 1.000 225 775

Macedonia 691 155 536

Grúzia 1.000 225 775

Magyarország 7.900 1.778 6.123

Kazahsztan 2.300 518 1.783

Kirgízia 1.000 225 775

Lettország 1.000 225 775

Litvánia 1.000 225 775

Moldávia 1.000 225 775

Lengyelország 12.800 2.880 9.920

Romania 4.800 1.080 3.720

Oroszország 40.000 9.000 31.000

Szlovák Köztársaság 4.267 960 3.307

Szlovénia 2.098 472 1.626

Tadzskisztán 1.000 225 775

Türkménia 100 23 78

Ukrajna 8.000 1.800 6.200

Üzbegisztán 2.100 473 1.628

A jugoszláv utódállamok- 4.675 1.052 3.623

nak fenntartott részvények

Nem európai országok

Ausztrália 10.000 2.250 7.750

Kanada 34.000 7.650 26.350

Egyiptom 1.000 225 775

Japán 85.175 19.164 66.011

Koreai Közt. 6.500 1.463 5.038

Mexikó 3.000 675 2.325

Marokko 1.000 225 775

Új-Zéland 1.000 225 775

USA 100.000 22.500

77.500

988.375 222.384

765.991

Fel nem osztott részvények 11.625 2.616

9.009

Összes részvény 1.000.000 225.000

775.000

Eleje Honlap