1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3850.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény

módosításáról

Elõadó:

Dr. Vastagh Pál

igazságügy-miniszter

B u d a p e s t, 1997. február

1997. évi . . . .

törvény

az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény módosításáról

Az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Tv.)

módosítására az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

Módosító rendelkezések

1. §

A Tv. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" Tv. 2. § (1) Egyösszegû kárpótlás jár az élet elvesztéséért, ha

a) a magyar bíróság törvénysértõ vagy semmissé nyilvánított ítélete

alapján hajtották végre a halálos ítéletet, vagy

b) a sérelmet elszenvedõ a büntetõeljárás vagy a büntetõ ügyben hozott

ítélet végrehajtása során olyan módon vesztette életét, hogy a halál

bekövetkezésének kétséget kizáró oka az eljáró magyar hatóság szándékos

közremûködése volt,

c) a sérelmet szenvedett kétségkívül a magyar hatóság vagy hatósági

személy politikai indíttatású önkénye miatt vesztette életét,

d) a sérelmet szenvedett a deportálás (2/A.§) vagy a kényszermunka

(2/B.§) ideje alatt halt meg.

(2) A kárpótlás összegérõl, a kifizetés rendjérõl, határidejérõl,

ütemezésérõl külön törvény rendelkezik.

(3) A kárpótlásra az élõ özvegy, a sérelmet elszenvedõ élõ gyermeke és az

élõ szülõ, ezek hiányában - a kárpótlás összegének felére - az élõ testvér

jogosult.

(4) Több jogosult esetén a kárpótlás összegét az özvegy, a gyermekek és a

szülõk között csoportonként és a csoporton belül egyenlõ arányban kell

felosztani. Ezt a rendelkezést kell alkalmazni arra az esetre is, ha a

kárpótlásra több testvér jogosult.

(5) Házassági tilalom alá esõ egyházi személy esetén, ha a (3)

bekezdésben említett élõ jogosult nincs, a kárpótlásra - a kárpótlás

összegének felével - az az egyházmegye, illetõleg szerzetesrend jogosult, ahol

a sérelmet elszenvedõ utoljára szolgálatot teljesített, illetõleg rendtag

volt. Ha a szerzetesrend Magyarországon már nem mûködik, a kárpótlást a Magyar

Katolikus Egyház részére kell kifizetni, amely gondoskodik a szerzetesrendi

célokra történõ felhasználásáról.

(6) A kárpótlásra jogosultság feltétele, hogy a sérelmet elszenvedõ

megfeleljen a 4.§-ban foglaltaknak.

(7) Ha az egyösszegû kárpótlást az (1) bekezdés d) pontja alapján vagy

olyan sérelem miatt állapítják meg, amely a szabadságelvonás alatt (3. §)

történt, a túlélõ házastársat (özvegyet) választása szerint illeti meg vagy az

egyösszegû kárpótlás, vagy a sérelmet elszenvedõ deportálása, kényszermunkára

hurcolása, szabadságelvonása miatt járó kárpótlás, feltéve hogy a

jogosultságot mindkét jogcímen jogerõsen megállapították. A túlélõ házastárs a

választását a második jogcímet megállapító jogerõs határozat kézhezvételét,

illetõleg - ha ez késõbb történik - a (2) bekezdésben említett törvény

hatálybalépését követõ 30 napon belül jelentheti be írásban az Országos

Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalnak. Ha a túlélõ házastárs bejelentést nem

tesz, a korábban jogerõre emelkedett határozat alapján jár a kárpótlás.

(8) Az özvegyet a többi jogosultnak járó egyösszegû kárpótlás

megállapításakor - a (7) bekezdés szerinti választására való tekintet nélkül -

figyelembe kell venni."

2.§

A Tv. a következõ címekkel, valamint új 2/A. és 2/B. §-sal egészül ki:

" Kárpótlás a deportálásért

2/A. § (1) Kárpótlás jár a II. világháború alatt faji, vallási vagy

politikai okból külföldre történt deportálásért.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott sérelemért a szabadságelvonás miatt

megállapítható kárpótlásnál 10 %-kal több kárpótlás jár.

(3) Ha a sérelmet szenvedett a deportálás ideje alatt meghalt, és a

túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás kiszámításánál 8

hónapot kell figyelembe venni.

(4) A deportálás esetére egyebekben a 4-8. § rendelkezéseit kell

megfelelõen alkalmazni.

Kárpótlás a szovjet kényszermunkára hurcolásért

2/B.§ (1) Kárpótlás jár a szovjet szervek által történt

kényszermunkára hurcolásért, a szovjet bíróság politikai indítékú ítélete vagy

más szovjet hatóság intézkedése alapján végrehajtott szabadságelvonásért (a

továbbiakban együtt: kényszermunka).

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a szovjet hadifogságba esett katonát

1945. augusztus 1-jétõl kényszermunkára hurcoltnak kell tekinteni.

(3) Ha a sérelmet szenvedett a kényszermunka ideje alatt meghalt, és a

túlélõ házastárs hosszabb idõt nem bizonyít, a kárpótlás kiszámításánál az

alábbi idõtartamokat kell figyelembe venni:

a) a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás esetén 3

évet,

b) a szovjet bíróság ítélete vagy más szovjet hatóság intézkedése alapján

végrehajtott szabadságelvonás esetén azt az idõtartamot, amelyre ítélték

/kötelezték/, ha pedig ez nem bizonyítható, 8 évet.

(4) A kényszermunka esetére egyebekben a 2/A. § (2) bekezdését és a 4-8.

§ rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni."

3.§

A Tv. 3. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(A 6-8. §-ban meghatározott kárpótlás jár a személyes szabadságot

súlyosan, 30 napot meghaladóan korlátozó következõ sérelmekért:)

"c) a II. világháború alatt (1941. június 27-1945. május 9.) faji,

vallási vagy politikai okból teljesített munkaszolgálat;" .

4.§

A Tv. 10. §-ában a "2. és 3. §-ban meghatározott" szövegrész helyébe a

"2., 2/A., 2/B. és 3. §-ban meghatározott" szövegrész lép.

5.§

A Tv. 12. §-a a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Nem kaphat kárpótlást élet elvesztése címén az, aki a sérelmet

szenvedett után külföldi államtól ugyanezen sérelemért kártalanításban,

kárpótlásban vagy bármilyen jóvátételben részesült. Ha az erre vonatkozó adat

beszerzése szükségessé teszi, az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal

az adott ügyben rendelkezésére álló adatokat külföldre továbbíthatja.

(5) Nem illeti meg kárpótlás élet elvesztése címén azt, akinek igényét

nemzetközi szerzõdés rendezte."

6.§

A Tv. a következõ 20/A. §-sal egészül ki:

"20/A.§ (1) A pénzben fizetendõ kárpótlás kifizetésérõl - az Országos

Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal határozata alapján - a Nyugdíjfolyósító

Igazgatóság gondoskodik.

(2) A kifizetéshez szükséges pénzügyi fedezetet a központi

költségvetésben tervezni kell, és azt az Országos Nyugdíjbiztosítási

Fõigazgatóság (ONYF) részére havonta - a Pénzügyminisztériummal és a Magyar

Államkincstárral kötött megállapodás szerint - át kell utalni. A pénzbeli

kárpótlás fizetésének (egyszeri kifizetés, illetõleg életjáradék folyósítás)

költségeit a központi költségvetés biztosítja.

(3) Az ONYF a (2) bekezdés szerint rendelkezésre bocsátott összeget

elkülönítetten kezeli és tartja nyilván, azt egyéb célokra nem használhatja

fel."

Eljárási szabályok

7. §

(1) A Tv. 2.§-a (1) bekezdésének c) és d) pontja, továbbá 3. §-a (1)

bekezdésének c) pontja alapján lefolytatásra kerülõ eljárásra az 1991. évi

XXV. törvény 10-12. §-ában foglaltak az irányadók a (2)-(8) bekezdésben

meghatározott eltérésekkel.

(2) Aki a Tv. 2. §-a (1) bekezdésének c) és d) pontja, illetõleg 3. §-a

(1) bekezdésének c) pontja alapján jogosult kárpótlásra, e törvény

hatálybalépésétõl számított 4 hónapon belül a lakóhelye szerint illetékes

megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatalhoz vagy az Országos Kárrendezési és

Kárpótlási Hivatalhoz (a továbbiakban: OKKH) nyújthatja be kárpótlás iránti

kérelmét. A kérelmet elsõ fokon az OKKH bírálja el.

(3) Ha a Tv. 3. §-a (1) bekezdésének c) pontja alapján kárpótlásra

jogosult 1992. július 2-át követõen meghalt, mielõtt e törvény szerint

kérelmét benyújthatta volna, a jogosultnak járó kárpótlás megállapítását - a

sérelmet szenvedett halála esetén túlélõ házastárs (Tv. 5. §) hiányában -

bármelyik örökös kérheti a (2) bekezdésben meghatározott határidõn belül.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott határidõ elmulasztása jogvesztéssel

jár, a mulasztás miatt igazolásnak nincs helye.

(5) A Tv. 2/A. §-ának (1) bekezdésében és 2/B. §-ának (1) bekezdésében

meghatározott sérelem miatt e törvény hatálybalépése elõtt szabadságelvonás

címén megállapított kárpótlásnak a Tv. 2/A. § (2) bekezdése szerinti emelése

ügyében az OKKH hivatalból jár el.

(6) A Tv. 3. §-a (1) bekezdésének c) pontja alapján kárpótlásra

jogosultnak nem kell új kérelmet elõterjesztenie, ha az e törvény

hatálybalépése elõtt benyújtott kérelmét az OKKH részben vagy egészben azért

utasította el, mert a jogosult a munkaszolgálatot nem harcoló alakulat

kötelékében teljesítette. Ez esetben az OKKH hivatalból indított új eljárása

során az elutasított kérelemrõl, illetõleg az elutasított részérõl - e törvény

alapján - új határozatot hoz.

(7) A hivatalból indult eljárás ügyintézési határideje azonos a kérelemre

indult eljáráséval, a határidõ kezdete e törvény hatálybalépésének napja.

(8) Az OKKH határozatának felülvizsgálata során eljáró bíróság

illetékességére a Tv. 14. §-ának d) pontját kell alkalmazni.

Egyéb rendelkezések

8. §

(1) Az OKKH a 7. § (5) bekezdése szerint hozott határozatában a

kiegészítõ kárpótlást a korábbi határozattal azonos módon állapítja meg

kárpótlási jegy vagy életjáradék formájában. A jogosult legkésõbb a határozat

kézhezvételét követõ 30 napon belül kérheti, hogy a kárpótlási jegy helyett

életjáradékot állapítsanak meg, amely - a 12.§ (2) bekezdésének megfelelõen -

e törvény hatálybalépését követõ hónap elsõ napjától jár.

(2) A 7. § (6) bekezdése alapján folyó eljárásban az OKKH a korábban már

elbírált kérelemre figyelemmel állapítja meg a kárpótlást kárpótlási jegyben

vagy életjáradékban. A jogosult azonban legkésõbb a határozat kézhezvételét

követõ 30 napon belül élhet választási jogával a két kárpótlási forma között,

a kárpótlási jogcímként újonnan elismert idõszakot illetõen.

(3) Ha a jogosult meghalt, a neki haláláig visszamenõlegesen (14. § (2)

bek.) járó kárpótlást - a 9. § (2) bekezdésében említett kivétellel -

kárpótlási jegyben kell megállapítani.

9. §

(1) A megállapított kárpótlás a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a

hagyaték részét képezi.

(2) Ha a sérelmet szenvedett meghalt, a részére a 7.§ (5) és (6)

bekezdése alkalmazásával megállapított kárpótlás - életjáradék esetén a

sérelmet szenvedettnek haláláig járó életjáradék - a túlélõ házastársat

illeti meg.

(3) Az özvegynek megállapított egyösszegû kárpótlás annyiban képezi a

hagyaték részét, amennyiben az - a 11. § (4) bekezdésének figyelembevételével

- meghaladja a neki mint túlélõ házastársnak szabadságelvonás, deportálás vagy

kényszermunka miatt adott kárpótlást, ideértve az élete végéig kapott

életjáradékot is.

10. §

Ha a Tv. 3. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott sérelem miatt a

sérelmet szenvedett elhunyt után a túlélõ házastárs - a 7. § (2) bekezdésében

megállapított határidõn belül - maga nyújtotta be a kárpótlási igényét, akkor

a sérelmet szenvedett számára ugyanezen okból a 7. § (6) bekezdés

alkalmazásával kárpótlás nem állapítható meg, és így a 9.§ (2) bekezdése nem

alkalmazható.

11.§

(1) Ha a túlélõ házastárs a Tv. 2. § (7) bekezdése alapján az egyösszegû

kárpótlást választja, de a választást megelõzõen már kárpótlást kapott azért a

szabadságelvonásért, deportálásért, kényszermunkára hurcolásért, amely alatt a

sérelmet szenvedett meghalt, a (2)-(6) bekezdést kell alkalmazni.

(2) Ha a túlélõ házastárs (özvegy) a részére megállapított egyösszegû

kárpótlás összegét elérõ címletértékû kárpótlási jegyet, kisösszegû kárpótlást

(Tv. 8. § (1) és (2) bek.) kapott, az egyösszegû kárpótlást teljesítettnek

kell tekinteni. Ha az egyösszegû kárpótlást az elõbb említettek nem érik el, a

különbözetet ki kell fizetni.

(3) Ha a túlélõ házastárs a kárpótlási jegyeit az OKKH-nak

visszaszolgáltatta, akkor a neki megállapított egyösszegû kárpótlást részére

ki kell fizetni, a kárpótlási jegyek egy részének visszaszolgáltatása esetén

az egyösszegû kárpótlás arányos része jár.

(4) Az egyösszegû kárpótlást teljesítettnek kell tekinteni, ha a túlélõ

házastársnak (özvegynek) kárpótlásként életjáradékot állapítottak meg.

(5) Ha a kifizetett életjáradék a túlélõ házastársnak (özvegynek) járó

egyösszegû kárpótlás összegét nem éri el, akkor - a (4) bekezdésben

foglaltaktól eltérõen - részére a különbözetet ki kell fizetni, feltéve hogy a

választásra vonatkozó bejelentésében ezt kéri. Ez esetben az életjáradék

további folyósítását meg kell szüntetni.

(6) E § alkalmazásában - a (4) bekezdés kivételével - csak azt a

kárpótlást lehet figyelembe venni, amelyet azért a sérelemért állapítottak

meg, amely során a sérelmet szenvedett meghalt.

Kárpótlási jegy helyett

életjáradék ismételt választása

12. §

(1) Az a kárpótlásra jogosult, akinek a kárpótlását a Tv. 6. §-a (1)

bekezdésének alkalmazásával kárpótlási jegyben e törvény hatálybalépése elõtt

megállapították, a részére kiadott és még fel nem használt kárpótlási jegy

visszaszolgáltatása mellett 1997. szeptember 1-je és december 31-e között

igényelheti az OKKH-tól az életjáradék megállapítását. E határidõ jogvesztõ,

elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.

(2) A havi életjáradékot a Tv. szerint kell kiszámítani. Ha a

visszaszolgáltatott kárpótlási jegy címletértéke kevesebb, mint a kárpótlást

megállapító határozatban megjelölt érték, az életjáradék havi összegét

arányosan csökkenteni kell. Az életjáradék e törvény hatálybalépését követõ

hónap elsõ napjától jár.

13. §

(1) Az életjáradék megállapításáról az OKKH az igénylés benyújtásától

számított 4 hónapon belül dönt. Határozatát a bíróság a felülvizsgálat során

megváltoztathatja. A bíróság illetékességének megállapítására a Tv. 14.§-ának

d) pontját kell alkalmazni.

(2) Az életjáradék folyósítására a Tv. 20/A. §-át kell alkalmazni.

(3) Az életjáradék legkorábban 1997. december 1-jétõl folyósítható.

Záró rendelkezések

14. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba,

rendelkezéseit a folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A Tv. 2/A. §-ának (2) bekezdése és 3. §-a (1) bekezdésének c) pontja

alapján, az e törvény 7. §-ában szabályozott eljárás során, életjáradékban

megállapított kárpótlás - a Tv. 16. §-ának (1) bekezdése szerint - 1992.

január 1-jétõl jár.

(3) A (2) bekezdés értelmében visszamenõlegesen fizetendõ életjáradéknak

1992. január 1-je és az e törvény hatálybalépése hónapjának utolsó napja

közötti idõre járó összegét 1998. január 1-jétõl számítva 3 év alatt kell

kifizetni.

(4) A Tv. 2. §-a alapján járó kárpótlás teljesítésére a költségvetésrõl

szóló törvényben 1998. évre kell 3 milliárd forintot biztosítani.

(5) A Tv. 2. §-a alapján megállapított egyösszegû kárpótlásra, valamint a

12. § szerint folyósításra kerülõ életjáradékra a Tv. 6. §-ának (2) bekezdését

alkalmazni kell.

(6) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Tv. 3. §-a

(1) bekezdésének d), e) pontja és (2) bekezdése, 8. §-ának (4) bekezdése, 9.

§-ának d) - f) pontja, 20. §-ának (2) és (3) bekezdése, egyúttal a 20. § (1)

bekezdésének számozása 20. §-ra változik.

(7) A Tv. 2. §-ának (2) bekezdésében említett törvényre vonatkozó

javaslatot a Kormánynak a kárpótlási igény bejelentésére szolgáló határidõ (7.

§ (2) bek.) elteltét követõ 3 hónapon belül kell az Országgyûlés elé

terjesztenie.

(8) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az 7-13. § végrehajtására

vonatkozó eljárási szabályokat - ideértve a kárpótlási jegy helyett az

életjáradék ismételt választásának részletes szabályait - megállapítsa,

továbbá hogy a visszamenõlegesen járó életjáradék kifizetésének rendjét,

ütemezését szabályozza.

I N D O K O L Á S

az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak

kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvényt módosító törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Alkotmánybíróság az 1/1995. (II. 8.) AB határozatában (a továbbiakban:

1. AB határozat) az életüktõl és szabadságuktól politikai okból jogtalanul

megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény (a továbbiakban:

Tv.) néhány rendelkezését alkotmánysértõnek ítélte, továbbá mulasztásban

megnyilvánuló alkotmánysértést állapított meg. Felhívta az Országgyûlést, hogy

törvényhozási feladatának 1995. szeptember 30-ig tegyen eleget. A Kormány

ennek nyomán a Parlament elé terjesztette a T/1268.. számú törvényjavaslatot,

melyben az 1. AB határozatban foglaltak alapján szükséges törvényalkotást

indítványozta. A Parlament szavazott a T/1268.. számú törvényjavaslathoz

benyújtott módosító indítványokról. A zárószavazás elõtt az Emberi jogi,

kisebbségi és vallásügyi bizottság az Alkotmánybírósághoz fordult a

törvényjavaslat elõzetes normakontrollját kérve. Az Alkotmánybíróság a

22/1996. (VI. 25.) AB határozatában (a továbbiakban: 2. AB határozat) döntött

a bizottság indítványáról. A Javaslat az 1. és 2. AB határozatokban foglaltak

alapján szükséges módosításokat tartalmazza, valamint lehetõséget kíván

teremteni arra, hogy a kárpótlásra jogosultak ismét választhassák az

életjáradéki formát a kárpótlási jegy helyett.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Módosító rendelkezések

Az 1. §-hoz

1. A Javaslat a Tv. 2.§-a helyébe új rendelkezést iktat be, a már korábban

egyösszegû kárpótlásra jogosultak körét kibõvíti, az élet elvesztéséért járó

kárpótlás körébe beemeli azoknak a személyeknek a hozzátartozóit, akik a

magyar hatóság vagy hatósági személy politikai indíttatású önkénye

következtében vesztették életüket, valamint azokat, akiknek a hozzátartozója a

deportálás és a kényszermunka ideje alatt halt meg.

A javasolt megoldáshoz a következõ jogi és ténybeli körülmények

mérlegelése vezetett:

A Tv. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében annak a személynek a

hozzátartozója, "aki olyan bûncselekménynek esett áldozatul, amellyel

kapcsolatban az állam elmulasztotta érvényesíteni büntetõ igényét, és ezzel

akadályozta a hozzátartozók polgári jogi igényének érvényesítését - a nemzeti

gondozáson túlmenõen - külön törvény alapján lesz kárpótlásra jogosult."

A Tv. e rendelkezését az 1. AB határozat részben alkotmányellenesnek

minõsítette, mert álláspontja szerint önkényes a bûncselekmények áldozataként

elszenvedett személyi sérelemokozások miatt keletkezett polgári jogi igények

megnyitásának ahhoz a feltételhez kapcsolása, hogy az állam elmulasztotta a

bûncselekmények elkövetõivel szembeni büntetõ igénye érvényesítését.

Az 1. AB határozat szerint a 20. § (2) bekezdésén alapuló mulasztás

folytán a törvényhozónak gondoskodnia kell mindazok kárpótlási jogosultságának

a megállapításáról, akik az akkori törvények szerint bûncselekménynek minõsülõ

hatósági magatartás áldozatai voltak, és hozzátartozóik a bûncselekmények

miatt polgári jogi igényt bármilyen okból nem érvényesíthettek.

A Tv. 20. §-ának (2) és (3) bekezdése, illetõleg az 1. AB határozat

következetes végrehajtása azt igényelné, hogy egy külön eljárásban és

valamilyen e célra létrehozott állami szerv állapítsa meg az állami önkény,

állami szerv, hatóság képviselõje által a jogosult hozzátartozójának sérelmére

elkövetett bûncselekmény tényét. Az alkotmányos jogrendbe egy ilyen típusú

eljárás nem illeszthetõ be.

Van azonban jogrendszerünkben egy, az 1992-es törvényhozói szándékhoz,

illetõleg az alkotmánybírósági állásponthoz hasonló tényállás, nevezetesen a

nemzeti gondozásról szóló 1992. évi LII. törvény 2. § (1) bekezdésének a)

pontja, amelynek alapján jelenleg is van lehetõség arra, hogy "a magyar vagy

idegen állam hatósága, vagy hatósági személye, illetõleg más személy politikai

indíttatású önkénye következtében" életüket vesztettek törvényben

meghatározott hozzátartozói nemzeti gondozási díjban részesüljenek, ha az

önkény (szándékos és jogellenes közrehatás) bizonyítást nyer.

A Javaslat 1.§-a az új kárpótlási jogcímet a Tv. 2. § (1) bekezdés c)

pontjaként az említett törvényhelyben foglalt feltételek szerint fogalmazza

meg, az idegen államra és a más személyre vonatkozó utalás kivételével.

A Tv. 2. § (1) bekezdés c) pontja alkalmazható arra az esetre is, ha a

halál a szabadságelvonás (Tv. 3. §) során elszenvedett önkény miatt

következett be, mert most a Javaslatból kimaradt a 2. AB határozat 4.

pontjában alkotmányellenesnek minõsített az a rendelkezés, amely ezeket az

eseteket az életelvesztés kárpótlási jogcím körébõl kizárta volna, még akkor

is, ha az adott esetben az életelvesztés e pontban meghatározott oka

kétségkívül megállapítható lett volna.

A Javaslat 1. §-a - tekintettel a 2. AB határozatban foglaltakra -, a

Tv. 2. §-ába, az élet elvesztésért megállapított kárpótlás körébe beemeli a

deportálás és a kényszermunka során bekövetkezett halált. (2. § (1) bek. d)

pontja) A Javaslat azért rendelkezik külön csoportként errõl, mert - amint azt

az Alkotmánybíróság határozatának indokolása is megállapítja - a halállal

fenyegetettség e csoportban rendkívül nagy volt és az igényérvényesítés számos

gyakorlati oka is indokolja, hogy itt - eltérõen a 2. § (1) bekezdés c)

pontjában foglaltaktól - a Javaslat nem írja elõ a szándékos, önkényes

halálokozás ismérveit. Ettõl eltérõen önmagában az, hogy a halál a

szabadságelvonás során következik be, nem alapozza meg az életelvesztés

jogcímet a 2. § (1) bekezdés c) pontja szerint, hanem csak az, ha a halált

kétségkívül a magyar hatóság, hatósági személy politikai indíttatású önkénye

(szándékos és jogellenes magatartása) okozta.(Ld: a 2. AB határozat

indokolásának V. rész 3. pont utolsó bekezdését, 5/b pontját.)

2. Nem változott a Tv. 2.§-ának az a rendelkezése, hogy az élet elvesztéséért

a kárpótlás egy összegben, készpénzben jár. Ez az összeg - a 2. AB határozat

3. pontja alapján - az életelvesztés jogcím minden csoportjában ugyanannyi, de

az összeget - a Tv. 2. § (2) bekezdése értelmében - külön törvényben kell

meghatározni. Ennek az az oka, hogy az életelvesztés miatt járó kárpótlást

olyan körben kell nyújtani (a sérelmet szenvedettek özvegyei, gyermekei,

szülei, testvérei), amelynek nagysága megalapozottan nem becsülhetõ. Az

bizonyos, hogy a sérelmet szenvedettek száma a többszöröse lesz annak, amire a

jogalkotó a 3. Kpt. 20. § (2) bekezdésének elfogadásakor - a további

kárpótlásra tett ígéretekor - számított, de még a visszavont T/1268.. számú

törvényjavaslatban figyelembe vett körhöz képest is jóval több. Abban ugyanis

a deportálás és a kényszermunka során elhalt sérelmet szenvedett után csak a

túlélõ házastárs részesült volna egyösszegû kárpótlásban, és nyilvánvaló, hogy

ez a szám sokkal nagyobb lesz, ha olyan áldozat után is jár majd a kárpótlás,

akinek nem a volt házastársa él, hanem a gyermeke, szülõje, testvére. A

jogosultságot az is megalapozza, ha valaki 1945. augusztus 1-je után a

Szovjetunióban hadifogolyként halt meg. De a hozzátartozói kör bõvülése a

szülõ jogosultsága esetén más csoportokat is érinthet (pl. az 1956-os sortûz

áldozatai esetén). Már ezekbõl a tényekbõl is következik, hogy bármilyen

becslés csak nagyon nagy hibaszázalékú lehet és ezért a kárpótlásra jogosultak

számára sem lenne elfogadható, mert a hibás becslés indokolatlanul alacsony

kárpótláshoz vezethet. Ezért javasoljuk azt a konstrukciót, hogy elõször az

igényléseket kell benyújtani, és ezt követõen kell az összeget törvényben

meghatározni.

Ezt a megoldást támasztja alá a 2. AB határozat 6. pontja is, amely

szerint: "Ha annak érdekében, hogy a törvény megfeleljen az alkotmányossági

követelményeknek, a kárpótolandók körét lényegesen - többszörösére, sõt

nagyságrenddel - meg kell növelni, nem ellentétes az alkotmánnyal, ha a

törvényhozó a kárpótlásra szánt összeget újra megállapítja és újra elosztja, s

ennek következtében ugyanazért a sérelemért járó kárpótlás nagysága lényegesen

kevesebb lesz, mint az eredetileg megállapított kárpótlási összeg. Az

arányosság fenntartása érdekében ilyen esetben akár az összes jogosulti körnek

járó kárpótlás is megfelelõen megváltoztatható."

A határozat indokolása továbbá az alkotmányellenesség orvoslási

lehetõségeinek körében a következõkre mutat rá: "Nem alkotmányossági probléma,

ha a törvényhozó a kárpótlásra szánt összeg nagyságát az ország teherbíró

képességével összhangban, és más anyagi kötelezettségeire és feladataira

tekintettel határozza meg. Ezt a keretet tekintetbe véve az egyes

kárpótoltaknak megállapított összeg nagysága természetszerûen függ a

jogosultak feltételezhetõ számától." /Indokolás V. rész 6/c. pont/

A kárpótlás összegének külön törvényben való meghatározása nem húzza el

az eljárást jelentõsen, ha az igénybejelentési határidõ lejárta után rövid

idõn belül sor kerül a törvényhozásra. Ez idõ alatt ugyanis megtörténhet a

jogosultságra vonatkozó határozat kiadása, és folyhat az esetleges

jogorvoslati eljárás. Az összegrõl szóló külön törvény hatálybalépése után a

kárpótlás kifizetése minden további eljárás nélkül megtörténhet. /Az eljárás

így, a külön törvénnyel sem lesz hosszabb, mint az a hatályos eljárási

szabályok szerint lehetséges lenne./

3. A Tv. 2. §-ának (7) bekezdése azt az alkotmánybírósági álláspontot

érvényesíti, mely szerint : nincs indoka annak, hogy a halálért járó kárpótlás

mellett e csoportokban a szabadságelvonásért külön összeg járjon. De minthogy

a Tv. még nem módosított szövege már végrehajtásra került, azaz a

szabadságelvonás /ideértve a deportálást, kényszermunkára hurcolást is/ miatt

a kárpótlás teljesítése már megtörtént, ezért csak azt lehet tenni, hogy ezt a

tényt az életelvesztés miatt megállapításra kerülõ kárpótlásnál vesszük

figyelembe úgy, hogy az ne legyen méltánytalan. A jogosult ezért választhat a

neki kétféle jogcímen járó kárpótlás között. Erre annál inkább szükség van,

mert pl. a szovjetunióbeli kényszermunka után járó kárpótlás összege

(különösen életjáradékban) jóval kedvezõbb lehet a túlélõ házastárs számára,

mint az életelvesztés miatti egyösszegû kárpótlás (pl. egy évre kaphat 100 000

- 300 000 forint életjáradékot). Ezt a választási jogot azonban nem lehet

gyakorolni akkor, ha a túlélõ házastárs korábban - az arra nyitva álló, de már

közel 3 éve lejárt határidõben - a kárpótlást szabadságelvonás címén nem

kérte, illetõleg azt számára jogerõsen nem állapították meg.

A § egyéb rendelkezései változatlanul tartalmazzák a hatályos

szabályokat, a gyakorlatnak megfelelõ kisebb kiegészítéssel (szerzetesrendek,

állampolgársági szabály).

A 2. §-hoz

Az 1. AB határozat megállapította, hogy "a második világháború alatt

faji, vallási vagy politikai okból külföldre történõ deportálások és a

kényszermunkára hurcolások puszta szabadságelvonásnak minõsítése önkényes

csoportbasorolásnak minõsül, ezért alkotmányellenes". Az Alkotmánybíróság

ezért a jövõre nézve megsemmisítette a Tv. 3. §-a (1) bekezdésének d) és e)

pontját, valamint a 9. §-a e) és f) pontját azzal, hogy a törvényhozónak az

alkotmányos követelményeknek megfelelõ új szabályt kell hoznia, és az érintett

kárpótlási kör jogosultságát visszamenõlegesen kell rendeznie. Az

Alkotmánybíróság szerint a sérelem súlya, nagysága olyan volt e sértettek

esetében, amely alkotmányosan nem azonosítható a szabadságuktól jogtalanul

megfosztottak kárpótlására jogosultak csoportjával. A csoportképzési szempont

az, hogy a deportálás és a szovjet kényszermunkára hurcolás ténylegesen a

hazából való számûzetést jelentette; a deportáltak, kényszermunkára hurcoltak

feletti rendelkezés kikerült a magyar állam szférájából, és a idegen szuverén

hatalmi szférájába ment át.

A Javaslat 2. §-a erre való tekintettel a deportálás és a kényszermunkára

hurcolás sérelmet mint kárpótlási jogcímet a szabadságelvonás jogcímbõl

kiemelve az életelvesztés és a szabadságelvonás között külön jogcímként

helyezi el. Az e csoportba tartozó sérelmet szenvedettek kárpótlását pedig a

szabadságelvonáshoz képest magasabb összegben határozza meg, amiben

kifejezésre jut az Alkotmánybíróság által meghatározott, már említett többlet

tényállási elem. A 2. AB határozat a T/1268.. számú törvényjavaslatnak a

deportáltakra, kényszermunkára hurcoltakra vonatkozó új szabályozását - ami a

mértéktõl eltekintve azonos a javaslatban foglaltakkal - alkotmányosnak

ítélte.

A Javaslat szerint a deportálás, kényszermunka sérelem miatt a

szabadságelvonásért megállapítható kárpótlásnál 10%-kal jár több kárpótlás

(Tv. 2/A. § (2) bek.). A T/1268.. számú törvényjavaslatban ez 20% volt, de a 2.

AB határozat már idézett 6. pontja alapján - a jogosulti kör lényeges

kiterjesztése folytán - a sokkal nagyobb teher miatt és az arányosság

fenntartása érdekében az összes jogosulti körnek járó kárpótlás megfelelõen

megváltoztatható. Ez a 10%-os emelés évente mintegy 1,4 milliárd forint (1997.

évben várhatóan 0,8 milliárd forint) költségvetési terhet jelent,

figyelembevéve, hogy a deportálás miatt 38 200, a szovjetunióbeli

kényszermunka miatt 210 000 fõ kapott kárpótlást, és számítani lehet arra,

hogy az emelést életjáradékban kérik.

Változatlanul szükséges fenntartani a deportálás vagy kényszermunka

során meghalt személy szabadságelvonásának idõtartamára vonatkozó megdönthetõ

vélelmet (2/A. § (3) bek. és 2/B. § (3) bek.). A túlélõ házastársak ugyanis

már e szabályok szerint kaptak kárpótlást, és minthogy nem kötelezõ az új

jogcím, az életelvesztés miatt igényt érvényesíteniük, ezért a 10 %-al

magasabb kárpótlás (emelés) ténybeli alapját (idõtartam) jelentõ vélelmet a

Javaslat változatlanul tartalmazza.

A sérelemmel kapcsolatban egyebekben a szabadságelvonásra vonatkozó

szabályokat kell alkalmazni (jogosultság, kiszámítás módja stb.)

A 3. §-hoz

Az 1. AB határozat megsemmisítette a Tv. 3. §-a (1) bekezdésének c)

pontjából a "harcoló alakulat kötelékében teljesített" szövegrészt, mivel az

Alkotmánybíróság szerint "nincs alkotmányos alap arra, hogy a törvényhozó a

nem hadmûveleti területen teljesített munkaszolgálatot a kárpótlásra jogot adó

alanyi körbõl kirekessze".

Az Alkotmánybíróság vizsgálódása a munkaszolgálat vonatkozásában csak az

eredeti törvényszövegre terjedt ki, tehát csak a II. világháború során

elszenvedett munkaszolgálat körülményeit vizsgálta. Az általa - az említett

szövegrész megsemmisítésével - megállapított törvényszöveg így értelemszerûen

a II. világháború idõszakára vonatkozik. A Javaslat ezt fejezi ki

szövegszerûen is, hogy ezzel elejét vegye az értelmezés esetleges

bizonytalanságának, segítse a jogalkalmazást.

Más munkaszolgálatnak a Tv. hatálya alá vonását a Javaslat nem

tartalmazza, mert - amint arra az 1. AB határozat indokolása is rámutat - ha

nem eleve jogosultak megkülönböztetésérõl van szó, akkor alkotmányosan csak az

követelhetõ meg, hogy a nem egyenlõ kezelésnek ésszerû oka legyen.

Márpedig köztudott, hogy a II. világháború során teljesített

munkaszolgálat lényegesen különbözik a késõbbi munkaszolgálattól, és a

törvényhozó eredeti szándéka ezért nem irányult az 50-es években teljesített

munkaszolgálat miatti kárpótlásra, amint az a Tv. megalkotása során folyt

parlamenti vitából is kitûnik. (Megemlítjük, hogy az 1951-56 közötti

idõszakban politikai okból hátrányos megkülönböztetéssel járó katonai

munkaszolgálatot teljesített személyek társadalombiztosítási és munkajogi

helyzetét a 174/1992. (XII.29.) Korm. rendelet szabályozza.)

Nem tartozik a Tv. hatálya alá az a munkaszolgálat sem, amelyet ugyan a

II. világháború alatt teljesítettek, de nem faji, vallási vagy politikai okból

(pl. egyetemi diák, mezõgazdasági munkás).

A munkaszolgálat jogosulti körének bõvítése a jogerõsen el nem bírált, az

elutasított és a még várható kérelmek (összesen kb. 40 000) alapján

becsülhetõen mintegy évi 1,5 milliárd forint költségvetési kiadással jár,

1997. évre ez a törvénymódosítás hatálybalépésétõl függõen várhatóan 0,9

milliárd forint.

A 4.§-hoz

A javasolt kiegészítés - a Tv. 2.§-a, új 2/A. és 2/B. §-a - szükségessé

teszi a 10.§-ban az új §-ok felsorolását, hiszen ezek a jogcímek - a Tv. 2.§

(1) bek. c), d) pontja kivételével - eddig is a vagyoni kárpótlás alapjai

voltak, csak a szabadságelvonás cím alatt szerepeltek.

Az 5. §-hoz

A Németországi Szövetségi Köztársaság kárpótlást adott a II. világháború

során életüket vesztett hozzátartozóik sérelme miatt a törvény hatálya alá

tartozó nem Magyarországon élõknek, a Magyarországon élõknek viszont nem.

Indokolt, hogy az egyösszegû kárpótlás fizetésekor a törvény ezt figyelembe

vegye. Az adatvédelemrõl szóló 1992. évi LXIII. törvény 9.§-a szerint a

külföldre való adattovábbításhoz törvényi rendelkezés kell.

A II. világháborút követõen Magyarország olyan egyezményeket kötött egyes

országokkal, amelyek alapján a Párizsi Békeszerzõdés elõírásainak megfelelõen

a háborús megszállás által okozott károkat megtérítette, és ezt a másik fél

károsult polgárai nevében is elfogadta. Ez esetben a további kárpótlás nem

indokolt.

A 6.§-hoz

A törvény hatálybalépését követõen lépett hatályba a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjairól szóló 1992. évi LXXXIV. törvény. Ennek értelmében

törvényi rendelkezés szükséges ahhoz, hogy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság

végezze a kifizetéseket, és arról is rendelkezni kell, hogy a fedezetet a

költségvetés biztosítsa.

Eljárási szabályok

A 7. §-hoz

A Javaslat a legegyszerûbb és a jogosultak számára legkedvezõbb eljárást

szabályozza.

Hivatalból történik az eljárás mindazokban az ügyekben, ahol ez

lehetséges. Ilyen a deportálás és a kényszermunkára hurcolás miatt korábban

már megállapított kárpótlás emelése, a kiegészítésrõl határozat kiadása (7. §

(5) bek.). Ez abban az esetben is megtörténik, ha a kárpótlást korábban olyan

ügyben állapították meg, amikor a sérelmet szenvedett a deportálás vagy a

kényszermunka ideje alatt halt meg. A deportálás, kényszermunka miatt

kárpótlásra jogosult túlélõ házastárs ugyanis nem köteles életelvesztés címén

igényt érvényesíteni, de ha ezt teszi, akkor is - az egyösszegû kárpótlás

összegének megállapítása után - választhat a két jogcímen járó kárpótlás

között. Erre a választásra pedig már a javaslat szerint megemelt kárpótlás és

az egyösszegû kárpótlás között kerülhet sor.

Ugyancsak hivatalból jár el az OKKH, ha a jogosult már korábban (a Tv. és

az 1994. évi II. törvény szerint) nyújtott be munkaszolgálat miatt kárpótlási

igényt, de azt részben vagy egészben azért utasították el, mert - bár a

munkaszolgálat a II. világháborúban történt - azt nem harcoló alakulatnál

teljesítette a sérelmet szenvedett (7. § (6) bek.). Ez esetben az elutasított

hónapokra is meg kell állapítani a kárpótlást a Tv. módosított 3. § c) pontja

szerint.

A Javaslat nem engedi meg a kárpótlási kérelmek új beadását (nem "nyitja

meg" a már lezárt határidõt). Ez alól két kivétel van. Az életelvesztés új

jogcímei: az állami önkény és a deportálás, kényszermunka áldozatainak

hozzátartozói nyújthatnak be igényt; továbbá a II. világháború alatt

munkaszolgálatot teljesítõk (7. § (2) bek.).

Külön rendezni kell azt az esetet, ha a munkaszolgálati jogcím

kiterjesztése folytán jogosulttá vált személy a Tv. hatálybalépését követõen

(1992. július 2.) meghalt, és ezért már nem tudja a pótlólagos igényt

elõterjeszteni. Ilyenkor a kérelmet bármelyik örökös elõterjesztheti, a

jogosult részére megállapított kárpótlás viszont a hagyaték részeként (9. §

(1) bek.) valamennyi örököst illeti. Ha a Tv. szerint kérelem benyújtására

jogosult két személy: a sérelmet szenvedett vagy túlélõ házastársa közül csak

a sérelmet szenvedett halt meg, akkor ez a szabály nem alkalmazható, mert a

túlélõ házastárs "saját jogán" (nem örökösként) nyújthatja be a kérelmet (7.§

(3) bek.).

Természetesen az örökös által történõ kérelmezésre nincs lehetõség abban az

esetben, amikor nem visszamenõleges hatállyal megállapított jogosultságról van

szó, nevezetesen az életelvesztés új jogcímeirõl (Tv. 2.§ (1) bek. c), d)

pont). Ezekben az esetekben csak maguk a jogosultak: a sérelmet elszenvedõ

özvegye, gyermeke, szülõje és testvére nyújthat be kérelmet, az õ örököseik

nem.

A kárpótlási folyamat mielõbbi lezárása miatt a javaslat 7. § (4)

bekezdése szerint nincs lehetõség az elmulasztott kérelmezési határidõ esetén

igazolási kérelem benyújtására. (A jogcímek bõvítésével érintettek egyébként

már hosszú ideje készülhettek az igény érvényesítésére, a jogvesztõ határidõ

már ezért sem jelenthet számukra gondot.)

Az ügyintézési határidõt a Javaslatban hivatkozott 1991. évi XXV. törvény

meghatározza (6 hónap), ezért itt csak arról kellett rendelkezni, hogy a

hivatalból folyó eljárásnál is ugyanennyi a határidõ. (7. § (8) bek.)

Egyéb rendelkezések

A 8. §-hoz

Az alkotmánybírósági döntés értelmében a kárpótlást - az életelvesztés

jogcím kivételével - visszamenõlegesen kell megállapítani, ezért rendelkezik a

Javaslat arról, hogy a jogosult idõközben bekövetkezett halála esetén ki és

milyen formában jogosult a visszamenõleges kárpótlásra.

Rendelkezni kell arról, hogy ha a OKKH hivatalból jár el, akkor milyen

formában (kárpótlási jegyben vagy életjáradékban) állapítsák meg a kárpótlást

(8. §). Az elv az, hogy ugyanabban, amiben már korábban megállapították,

illetve amiben korábban kérték. Tekintettel azonban arra, hogy a Javaslat

szerint (12. §) lehetõség lesz a korábban kapott kárpótlási jegy helyett

életjáradék ismételt választására, ésszerû ha a jogosult a deportálás,

kényszermunka miatt neki kárpótlási jegyben járó kiegészítõ kárpótlását már ez

eljárás során életjáradékban kérheti (8. § (1) bek.), elkerülve azt, hogy a

kiegészítésként kapott jegyekre is a 12. § szerinti eljárást folytassák le.

Az elutasított munkaszolgálati idõszakra hivatalból megállapított

kárpótlás esetén a jogosult választhat a két forma között (8. § (2) bek.). A

munkaszolgálat miatt ugyanis új igény is benyújtható, mert itt nem csak a már

megállapított kárpótlás emelésérõl van szó, eltérõen a deportálás és

kényszermunka miatt adott többletkárpótlástól.

Ha a jogosultnak az OKKH hivatalból megállapította a kárpótlást, de õ már

meghalt (pl. 1994-ben), akkor számára már nem életjáradékot kell fizetni,

hanem a visszamenõleges kárpótlást jegyben kell adni. Ugyanez vonatkozik arra

az esetre is, amikor a jogosult már szintén meghalt, de az eljárás nem

hivatalból, hanem kérelemre folyik, nevezetesen a munkaszolgálat jogcím

esetén. (8. § (3) bek.)

A 9. §-hoz

A Javaslat rendelkezik arról, hogy az OKKH vagy a bíróság által jogerõsen

megállapított kárpótlás a jogosult hagyatékának része; visszamenõleges

kárpótlás esetén ez kárpótlási jegy, az életelvesztés miatt a jogosultnak

megállapított egyösszegû kárpótlás (9. § (1) bek.)

Ettõl az általános szabálytól - a személyi kárpótlás elvei szerint -

eltérõ szabályt kell alkalmazni, ha a sérelmet szenvedett (és nem a túlélõ

házastárs) volt az a jogosult, aki számára hivatalból állapítottak meg további

kárpótlást. Ilyenkor a túlélõ házastárs kapja meg a kárpótlást. Ez esetben

nemcsak kárpótlási jegyet, hanem a visszamenõleg járó életjáradékot, ha a

sérelmet szenvedett számára a 8. § szerint azt állapították meg. (9. § (2)

bek.)

Ha az özvegy - aki a Javaslat 7. § (2) bekezdése szerint házastársa

életének elvesztése miatt kárpótlási kérelmet nyújtott be, és az egyösszegû

kárpótlást számára megállapították - a Tv. 2. § (7) bekezdésében szabályozott

választási jogát nem tudja gyakorolni, mert idõközben meghalt, ez a jog nem

illeti meg az õ örököseit. A megállapított egyösszegû kárpótlás viszont a

hagyaték részét képezi annyiban, amennyiben meghaladja a túlélõ házastársként

az özvegynek már adott kárpótlást. (9. § (3) bek.)

A 10. §-hoz

A visszamenõlegesség meglehetõsen bonyolult helyzeteket teremt, amit a

szabályozáskor nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ha a sérelmet szenvedett

munkaszolgálatos kérelmét részben vagy egészben elutasították a Tv. korábbi

szövege miatt, akkor most számára az OKKH hivatalból megállapítja az

elutasított idõszakra a kárpótlást. Ha idõközben õ elhunyt, akkor a 9. §-t

alkalmazva túlélõ házastársa kaphatja azt meg. Életjáradékra vonatkozó

határozat esetén természetesen az életjáradék csak a sérelmet szenvedett

haláláig jár, annak folyósítása nem folytatható a túlélõ házastárs részére (50

%-ban sem), minthogy erre jogszabályi rendelkezés nincs. Ugyanakkor mivel a

Javaslat 7.§ (2) bekezdése a munkaszolgálat esetén lehetõvé teszi az új

kérelem benyújtását is a Tv. szerint jogosult számára, ezzel a joggal a

sérelmet szenvedett túlélõ házastársa élhet, hiszen idõközben (az elutasított

kérelmének benyújtása és a Javaslat szerinti törvény hatálybalépése között) a

sérelmet szenvedett jogosult meghalt. Ha a túlélõ házastárs e saját kérelme

szerint megkapja a kárpótlást (ami a sérelmet szenvedettnek megállapítható

kárpótlás 50 %-a), akkor életjáradék esetén az természetesen már az õ élete

végéig jár, nemcsak a sérelmet szenvedett házastárs haláláig. De ezzel együtt

nyilvánvalóan nem kaphatja meg azt a kárpótlást, ami házastársának

visszamenõleg járna. E bonyolult helyzetet rendezi a 10. §.

A 11. §-hoz

A Javaslat 2. § (7) bekezdése rendelkezik arról, hogy a kétféle jogcím:

szabadságelvonás, deportálás, kényszermunka, illetõleg az életelvesztés közül

a túlélõ házastárs választhat. A 11. § azt rendezi, hogy hogyan történhet ez,

ha már az egyik jogcímen a túlélõ házastárs kárpótlást kapott. A szabályok a

legméltányosabb megoldást tartalmazzák.

Ha a kárpótlási jegyben vagy pénzben un. kisösszegû kárpótlásként kapott

kárpótlás eléri azt az összeget, amit életelvesztés címén a túlélõ házastárs

(özvegy) kapna, akkor további kifizetés nincs, de az esetleges többlet a

jogosultnál marad. Ha viszont az életelvesztés miatt több jár, mint amit eddig

kapott a túlélõ házastárs, a különbözetet számára ki kell fizetni. (11. § (2)

bek.)

A meglévõ kárpótlási jegy visszaadása esetén a készpénz kárpótlást

megkaphatja a túlélõ házastárs, ha pedig már csak a kárpótlási jegy egy részét

tudja visszaadni, akkor a készpénz kárpótlást arányosan csökkentetten kell

kifizetni. (11. § (3) bek.)

A legbonyolultabb az életjáradékban megállapított kárpótlásnál a

választás megoldása, hiszen azt nem lehet tudni, hogy élete végéig a jogosult

többet vagy kevesebbet kapna járadékban, mint az egyösszegû kárpótlás. A

fõszabály az, hogy ha életjáradékot állapítottak meg, akkor az egyösszegû

kárpótlást teljesítettnek kell tekinteni, függetlenül az életjáradék konkrét

jogcímeitõl (11. § (4) bek.). Ha viszont az egyösszegû kárpótlásra jogosult

személyes körülményei miatt úgy látja, hogy inkább egyszerre szeretne

készpénzt kapni, akkor kérheti az egyösszegû kárpótlás és az addig kapott

életjáradék különbözetének kifizetését. A kifizetéssel egyidejûleg az

életjáradék, illetõleg a § (6) bekezdése értelmében az életjáradék egy

részének folyósítását meg kell szüntetni (11. § (5) bek.).

Természetesen a (3) és (5) bekezdésben meghatározott választási joggal a

Tv. 2.§ (7) bekezdése értelmében csak akkor kell élnie a jogosultnak, ha már

tudja, hogy jár neki egyösszegû kárpótlás, és azt is, hogy az mennyi.

Fontos, hogy - a 11. § (4) bekezdésénél említett kivétellel - csak annak

a szabadságelvonásnak a kárpótlási összegét kell beszámítani, amely alatt a

sérelmet szenvedett meghalt, pl. az 1956-os sortûz áldozatának az internálás

szabadságelvonás miatt a túlélõ házastársnak megállapított kárpótlását nem.

Kárpótlási jegy helyett

életjáradék ismételt választása

A 12. és 13. §-hoz

A vagyoni kárpótlásban részesültek esetében a kárpótlási jegyek

életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI. törvény módosításáról

rendelkezõ 1995. évi XIV. törvény ismételten lehetõvé tette, hogy az

érintettek a kárpótlási jegyeiket utólagosan életjáradékra válthassák.

Különös tekintettel a jogosulti körhöz tartozók túlnyomó részének magas

korára, indokolt lehetõvé tenni, hogy az életüktõl és szabadságuktól politikai

okból jogellenesen megfosztottak, illetve túlélõ házastársaik ismételten

választhassanak a kárpótlás két lehetséges formája között, és korábbi

választásukat megváltoztatva életjáradékot kérjenek a még meglévõ kárpótlási

jegyeik alapján.

A Javaslat a szabályozásnál tekintetbe veszi, hogy a Tv. más elvek

szerint állapítja meg az életjáradékot, mint a vagyoni kárpótlásként kapott

kárpótlási jegyek átváltásáról rendelkezõ törvény. Ez az oka annak, hogy az

életjáradék kiszámítása is a Tv. szabályain alapul úgy, hogy az életjáradékot

csak a jövõre nézve, a módosító törvény hatálybalépését követõ hónap elsõ

napjától jár, éspedig a kapott és visszaadott kárpótlási jegy arányának

megfelelõ mértékben, tehát esetleg csökkentve.

Az életjáradék megállapításánál kizárólag a Tv. alapján, az élet

elvesztéséért vagy a szabadságelvonásért a jogosult (a sérelmet elszenvedett,

a túlélõ házastárs) részére kiadott kárpótlási jegy vehetõ figyelembe, tehát a

Tv. 10. és 11. §-a szerint kapott kárpótlási jegy nem. Az a személy sem

használhatja fel a kárpótlási jegyet, aki ahhoz öröklés útján jutott.

A Tv. alapján kiadott kárpótlási jegy címletértéke 50,2 milliárd forint,

amelyet 210 000 jogosult kapott. Becslésünk szerint a kárpótlásra

jogosultaknál mintegy 14-15 milliárd forint címletértékû kárpótlási jegy

lehet, így az életjáradék költségvetési kihatása egy évre 3 milliárd forintra

tehetõ (50 000 fõ átlagosan 5 ezer forint havi járadékkal), ami a jogosultak

életkorát figyelembe véve évenként csökkenõ tendenciát fog mutatni, de ezt az

alapösszeg szokásos emelése kiegyenlíti.

Az ismételt választásra vonatkozó kérelmek 1997. szeptemberétõl

nyújthatók be figyelemmel arra, hogy elsõbbséget kell adni a kárpótlással

kapcsolatos alkotmányossági kifogásokat rendezõ eljárásoknak, amelyekben közel

300 000 határozatot kell az OKKH-nak meghoznia.

Az életjáradék igénylésére vonatkozó eljárás alapvetõ rendelkezéseit

tartalmazza a Javaslat, a részletes rendelkezésre kormányrendeletben kerül

sor.

A folyósítás legkorábbi idõpontjának meghatározása nem érinti a

járadékra való jogosultság kezdõidõpontját (12. § (2) bek.). Tehát az 1997.

december 1-je után kezdõdõ folyósításkor is a törvény hatálybalépését követõ

hónaptól járó életjáradékot kell kifizetni.

Záró rendelkezések

A 14. §-hoz

A Javaslat 14. §-ának (1) bekezdése rendezi a hatálybalépéssel

összefüggésben, hogy a törvény rendelkezéseit a folyamatban levõ ügyekben is

alkalmazni kell. Ilyen ügyek a jogorvoslati szakban levõ munkaszolgálat miatti

kárpótlási ügyek, illetve más jogcímû ügyek (deportálás, kényszermunka stb.).

Lehetõség van arra így, hogy a bíróság a deportálás, kényszermunka miatt

folyó eljárásban maga is már az emelt összegû kárpótlást állapítsa meg.

Vannak folyamatban levõ ügyek az életelvesztésnek a hatályos törvényben

meghatározott eseteiben, azaz a törvénysértõ, vagy semmissé nyilvánított

ítélet alapján végrehajtott halálos ítélet, illetõleg a büntetõeljárás vagy

ítélet végrehajtása során történt életelvesztés miatt (Tv. 2. § (1) bek. a) és

b) pont).

Tekintettel arra, hogy a sokkal nagyobb jogosulti kör miatt szinte

biztosan kevesebb lesz az egy sérelmet szenvedett után megállapítható

kárpótlási összeg, mint egymillió forint, bonyolult alkotmányossági kérdéseket

vet fel,hogy a módosítás hatálybalépése elõtt benyújtott kérelmek esetén

alkalmazható legyen-e az új szabály. Az Alkotmánybíróság több határozatában

foglalkozott a visszaható hatály problémájával, s a jogbiztonság elve alapján

általában a jog megvonását vagy csökkentését az Alkotmánnyal nem tartja

összhangban állónak (kellõ "felkészülési idõ" nélkül). A konkrét esetben

azonban a 2. AB határozatnak az 1. § indokolásánál már idézett 6. pontja

azzal zárul, hogy: "az újraelosztásnak nincs hatása a korábbi rendelkezések

szerint kifizetett kárpótlásokra". A határozat indokolása ezt meg is erõsíti

úgy, hogy csak "a lezárt jogviszonyok" maradnak érintetlenül. Ez tehát azt

jelenti, hogy amiben nincs jogerõs döntés, azok a jogviszonyok bevonhatók az

újraelosztásba. Ez egyébként következhet abból, hogy a 2. AB határozat 3.

pontja szerint az életelvesztés miatt jogosultak körének valamennyi jogcím-

fajta esetén hasonló mértékû kárpótlás járna, és - figyelemmel a pénzügyi,

nemzetgazdasági korlátra - már az eddigi két csoportban sem állapíthatott

volna meg egymillió forintot a jogalkotó, ha akkor helyesen ítéli meg az

alkotmányosan megengedhetõ megkülönböztetést. A hasonló mértékû kárpótlás

követelményével lenne nehezen összeegyeztethetõ, ha pl. már a

törvénymódosítást követõen hozhatna olyan döntést az OKKH (vagy jogorvoslat

során a bíróság), amelyben egy millió forint kárpótlást állapít meg, mert a

kérelmet még a módosítás elõtt nyújtották be. Ez a különleges helyzet

vezethetett az Alkotmánybíróság valóban kivételes álláspontjához.

A Javaslatba az a megoldás került, amely a "korábbi", még folyamatban

levõ ügyekben érintettek számára kedvezõtlenebb, és a jövõbeli ügyekre,

csoportokra van tekintettel a kárpótlás mértékének egy szintre hozását

illetõen. Ez annyit jelent, hogy a módosító törvény hatálybalépését követõen

a folyamatban lévõ ügyben a döntést csak a jogosultságról kell és lehet

meghozni, az összeg megállapítása ugyanúgy történik majd, mint a Tv. 2. § (1)

bek. c) és d) pontjában említett esetekben. Ha viszont a hatálybalépés elõtt

az ügy már jogerõsen lezárult (jogorvoslat esetén a kárpótlás összegét

megállapító jogerõs ítélet van), akkor a kárpótlást már a döntés szerint kell

kifizetni.

A 14. § (2) bekezdése arra utal, hogy a visszamenõlegesség életjáradékban

megállapított kárpótlás esetén azt jelenti, hogy a járadék 1992. január 1-

jétõl jár, mert az 1992. július 2-án hatályba lépett Tv. 16. § (1) bekezdése

szerint a kárpótlás esedékességének napja ez a nap.

A T/1268.. számú visszavont törvényjavaslat parlamenti vitájában

elhangzott (módosító javaslatként is megjelent), hogy mivel az 1. AB határozat

alapján a deportálás, kényszermunka, továbbá a nem harcoló alakulatnál

teljesített munkaszolgálat esetén 1992. január 1-jéig visszamenõleg kell

rendezni a kárpótlást, ezért felmerülhet a jogosultak részérõl a kamatigény,

amit a törvénynek ki kellene zárnia. Ez azonban felesleges, mert ez esetben a

Ptk. szabályai nem alkalmazhatók. Az Alkotmánybíróság határozata ugyanis

közvetlenül nem keletkeztet pénzfizetési kötelezettséget, mert nem jogszabály.

A határozat jogszabály-alkotási kötelezettséget keletkeztet, amely a közjog

körébe tartozik, és arra nem vonatkozhatnak a polgári jog szabályai még

közvetve sem.

A 14. § (3) bekezdése a visszamenõleg járó kárpótlás szakaszos

teljesítésérõl rendelkezik, hiszen a költségvetés más feladatok sérelme nélkül

ezt egyszerre nem tudja biztosítani. Ez az összeg a 10 %-os emelés

(deportálás, kényszermunka) és a munkaszolgálat kárpótlása miatt összesen

mintegy 6 milliárd forint.

A 14. § (4) bekezdése arról rendelkezik, hogy az életelvesztés jogcímre

mennyit kell az 1998. évi költségvetésbe tervezni, meghatározva az e célra

szánt kárpótlási összeget.

A 14. § (5) bekezdése rendelkezik arról, hogy az egyösszegû kárpótlásra

és a 12. § szerint adott életjáradékra is alkalmazni kell a Tv. 6. §-ának (2)

bekezdését, azaz az ilyen kárpótlás - ugyanúgy mint az életjáradék - külföldi

pénznemre nem váltható át.

A 14. § (6) bekezdés a Javaslatban új címszavak alatt (2/A. és 2/B. §)

szabályozásra kerülõ rendelkezéseknek a Tv. jelenlegi helyén történõ hatályon

kívül helyezését tartalmazza. Javasolja továbbá a kisösszegû kárpótlások két

részletben való kifizetésének megszüntetését, mert ez a gyakorlatban nem volt

szükséges (8. § (4) bek.). A Tv. 20. § (2) és (3) bekezdésének hatályon kívül

helyezésével a külön törvényalkotási kötelezettséget szünteti meg a Javaslat,

mivel az új kárpótlási jogcímet a Tv. módosítása tartalmazza.

A 14. § (7) bekezdése az életelvesztés miatt járó kárpótlás összegét

meghatározó törvényjavaslat benyújtására kötelezi a Kormányt, e § (8)

bekezdése pedig felhatalmazást ad a Kormánynak egyes részletszabályok

megállapítására.

Eleje Honlap