1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3864.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

egyes társadalombiztosítási és

szociális ellátásokról szóló törvények

módosításáról

Elõadó Dr.Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. február

1997. évi............

törvény

egyes társadalombiztosítási és

szociális ellátásokról szóló törvények

módosításáról

1. §

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.)

11/A. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásánál/

"b) adóköteles jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.

törvény (a továbbiakban:szja-törvény) szerint összevont adóalapba tartozó, az

önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek, valamint az egyéb

jogcímen szerzett bevételnek azon része, amelyet az adóelõleg számításánál

jövedelemként kell figyelembe venni, továbbá az szja-törvény 69. §-a szerinti

természetbeni juttatás

adóalapként meghatározott értéke, valamint az szja-törvény 73. § (1) bekezdés

a) pontjában említett, kis összegû kifizetésbõl származó jövedelem."

2.§

(1) A T. 103/A. § (2) bekezdése a következõ 4. ponttal egészül ki:

/(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját:/

" 4. az szja törvény 39.§ (3) bekezdése szerinti, az összevont adóalap adóját

csökkentõ díj."

(2) A T. 103/A. §. (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A 10. § (1) bekezdésének e) pontjában említett tanulók után - ide nem

értve a munkabérben részesülõt - a fizetendõ egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékot is magába foglaló társadalombiztosítási járulék összege havi

480 (napi 16) forint."

3. §

(1) A T. 103/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (1) A 103. § (2) bekezdésében említett egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék

alapját képezõ jövedelemként kell figyelembe venni a 10. § (1) bekezdésének

a)-b) és e)-f) pontjában, valamint a (3) bekezdésben említett biztosított

munkáltatójától a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján kapott

(elszámolt) és társadalombiztosítási járulékalapot képezõ adóköteles

jövedelmet, kivéve az szja-törvény 69. § szerinti természetbeni juttatás

adóalapként meghatározott értékét, valamint az szja-törvény 39.§ (3) bekezdése

szerinti, az összevont adóalap adóját csökkentõ díj, továbbá a közoktatásról

szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 19. §-ának (3)

bekezdése alapján a pedagógus munkakörben foglalkoztatottat megilletõ

szakirodalom vásárláshoz nyújtott hozzájárulást."

(2) A T. 103/B. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (3) A naptári évi összeghatár megállapításánál figyelmen kívül kell hagyni

annak az idõtartamnak a naptári napjait, amely alatt a biztosítottnak az (1)

bekezdés szerinti jövedelme nem volt. Ha a biztosítási jogviszony a naptári év

teljes idõtartama alatt nem állt fenn, az egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulék (2) bekezdés szerinti felsõ határát a biztosítási jogviszony

idõtartamával arányosan kell megállapítani."

4. §

A T. 103./D. §-ának (3)-(7) bekezdései helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg a 10. § (1) bekezdésének a)-b)

pontja szerint is biztosított és e jogviszonyában a munkaideje eléri a heti

36 órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul,

társadalombiztosítási járulékalapjának a meghatározásánál a (2) bekezdést

azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a T. 103. § (1) bekezdése szerinti

társadalombiztosítási járulékot legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ

napján érvényes minimálbér 50 százaléka után kell megfizetni.

(4) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a társadalombiztosítási

járulék alapját a vállalkozói osztalékalap 10, illetve 20 százalékos személyi

jövedelemadó alapot képezõ része.

(5) Az egyéni vállalkozó - a 118/A. § szerinti kiegészítõ tevékenységet

folytató és a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - a (2)-(4)

bekezdések szerint meghatározott összeg, de legfeljebb havi 99.000 Ft (napi

3.300 Ft) jövedelem után köteles havonta a 103. § (2) bekezdése szerinti

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot megfizetni.

(6) Ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg több, a 10. § (1)-(3) bekezdésében

említett biztosítással járó jogviszonyban áll, nem kell egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékot fizetnie a tárgyév még hátralévõ idõtartamára, ha igazolja,

hogy valamennyi jogviszonyból származó jövedelme együttesen elérte a 103/B. §

(4)-(5) bekezdésében említett felsõ határt. Ha az egyéni vállalkozó a 10.§ (1)

bekezdésének a)-b) pontja alapján is biztosított és e jogviszonyban munkaideje

eléri a heti 36 órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán

tanul, a további jogviszonyokból származó járulékalapot képezõ jövedelem után

nem kell egészségbiztosítási járulékot fizetnie.

(7) A tevékenységét kezdõ egyéni vállalkozó - a 118/A. § szerinti kiegészítõ

tevékenységet folytató kivételével - a járulékfizetési kötelezettség

kezdetének napjától az év december 31. napjáig havonta az 103. § (1)-(2)

bekezdésében meghatározott mértékû társadalombiztosítási, egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékot fizet a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes

minimálbér összege - a (3) bekezdésben említett esetben ennek 50 százaléka -

után."

5. §

A T. 103/E. § a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (3)-(9)

bekezdés számozása (4)-(10) bekezdésre változik:

" (3) Ha a társas vállalkozás tagja egyidejûleg a 10.§ (1) bekezdés a)-b)

pontja szerint is biztosított és e jogviszonyában a munkaideje eléri a heti 36

órát, illetve felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, a

társadalombiztosítási járulék alapjának a meghatározásánál a (2) bekezdést

azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a járulékalap legkisebb összege a

tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér 50 százaléka."

6. §

A T. a következõ 103/F. §-al egészül ki:

"103/F. § (1) Ha a 10. § (1) bekezdés a)-b) pontjában említett biztosított

munkaideje eléri a heti 36 órát és egyidejûleg egyéni és társas vállalkozóként

is biztosított (10. § (2) bekezdés) a 103/D. § (3) bekezdésében, illetõleg a

103/E. § (3) bekezdésében elõírt legkisebb összegû járulékot - évente egyszer

történõ választása szerint - egyik vállalkozása után kell megfizetni.

(2) Az egyéni vállalkozó, aki egyben társas vállalkozóként is biztosított (10.

§ (2) bekezdés b)-g) pontjai) egyéni vállalkozói járulékfizetési

kötelezettsége a 103/D. § (2) és (6) bekezdése szerint áll fenn. Ez esetben a

társas vállalkozásnál (103/E. § (1) bekezdés) fennálló járulékfizetési

kötelezettség legkisebb összege a 103/E. § (3) bekezdésében meghatározott

összeg. Amennyiben az egyéni vállalkozó egyidejûleg több gazdasági társaság

személyesen közremûködõ tagja, a 103/E. § (3) bekezdésében említett legkisebb

összeget - évente egyszer történõ választása szerint - az egyik tagsági

viszonyában kell figyelembe venni.

(3) Amennyiben a társas vállalkozóként biztosított több gazdasági társaság

személyesen közremûködõ tagja, a 103/E. § (2) bekezdésében, illetõleg a 103/E.

§ (3) bekezdésében elõírt legkisebb összegû járulékot - évente egyszer történõ

választása szerint - egyszer kell megfizetni."

7.§

A T. 119. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a

jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) A (2) bekezdés hatálya alá tartozó, szja-törvény szerinti mezõgazdasági

õstermelõ a lakóhelye szerint illetékes megyei egészségbiztosítási pénztárnál

történõ bejelentés esetén a tárgyévi egészségbiztosítási járulékfizetési

kötelezettségének a tárgyév november 30-ig tehet eleget."

8. §

A T. 124. § (2) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:

/A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy/

"g) az alkalmilag foglalkoztatottak egyszerûsített társadalombiztosítási

járulék bevallási, bejelentési és befizetési rendszerét szabályozza és ennek

keretében az alkalmilag foglalkoztatottak járulékfizetési kötelezettségének

mértékét eltérõen állapíthassa meg."

9. §

Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi LXXXVIII. törvény (a

továbbiakban: Eht.) 2. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi

hozzájárulást fizetni arra az idõtartamra, amely alatt a foglalkoztatott/

"a) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segályben,

gyermekgondozási díjban részesül, vagy keresõképtelen, illetõleg 30 napot

meghaladó fizetés nélküli szabadságon van,"

10. §

Az Eht. 4. §-a (2) bekezdése a következõ k) és l) ponttal egészül ki:

/Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi hozzájárulást

fizetnie annak, aki/

"k) után magasabb összegû családi pótlékot, házastársi pótlékot, házastárs

utáni jövedelempótlékot folyósítanak, továbbá aki után a rendszeres szociális

járadékban részesülõ növelést kap,

l) munkanélküliek jövedelempótló támogatásában, gyermekgondozási segélyben,

rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési támogatásban

részesülõ személynek eltartott hozzátartozója [T. 15.§ (3) bek.]."

11. §

Az Eht. 5. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép és a jelenlegi

b) pont megjelölése c) pontra változik:

/Az egészségügyi hozzájárulás bevallását és befizetését/

"b) az szja-törvény szerinti mezõgazdasági õstermelõnek a T. 119. § (3)

bekezdése,

c) a 4. § (1) bekezdésében említett esetekben pedig a Kormányrendeletben

elõírtak

szerint kell teljesíteni."

12. §

A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény 54.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A települési önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben a

társadalombiztosítás egészségügyi szolgáltatásainak igénybevételére jogosító

igazolványt állít ki annak az egészségügyi hozzájárulás fizetésére kötelezett

szociálisan rászorult személynek, aki

a) a T. 119. § (2) bekezdésében elõírt járulék megfizetésére nem képes,

b) a T. alapján biztosítottnak minõsülõ személy eltartott hozzátartozója,

c) a T. 118. § (1) bekezdés l) pontjában említett eltartott hozzátartozó."

Záró rendelkezések

13. §

(1) Ez a törvény - az 1. § kivételével - a kihirdetés napján lép hatályba, de

rendelkezéseit 1997. január 1-jétõl kell alkalmazni. Az 1. § az e törvény

kihirdetése utáni 45. napot követõ hónap elsõ napján lép hatályba.

(2) A törvény hatályba lépésének napjával a T. 10. § (3) bekezdés c) pontjából

"a választott bíróság bírájára" szövegrész hatályát veszti, és kiegészül az

"önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak választott tisztségviselõjére"

szövegrésszel.

(3) A T. 10. § (3) bekezdés bevezetõ szövegrésze kiegészül "ha a

tevékenységéért díjazásban részesül" szövegrésszel, a T. 44. § (1)

bekezdésében a "[103/B. § (2) bek., 103/D. § (2) és (4) - (5) bek., 103/E. §

(2) és (4)-(5) bek.]" szövegrész "[103/B § (2) és (5) bek., 103/D. " (2), (5)

és (7) bek., 103/E. § (2), (5) és (7) bek.]" szövegrészre változik, a T.

103/E. § (8) bekezdésében a (3) bekezdésre hivatkozás "(5)" bekezdésre, a T.

118/A. §-ban a 103/D. § (1) bekezdésének a)-e) pontjaira hivatkozás "a)-d)"

pontra változik, a T. 119/A. § (2) bekezdésében a "társadalombiztosítási

járulék" szövegrész "baleseti járulék" szövegrészre változik, a T. 119/D. §

(1) bekezdésében a "35 százalékos mértékû" szövegrész "30 százalékos mértékû"

szövegrészre változik, a T. 124. § (2) bekezdésének az 1996. évi LXXXVII.

törvény 26. §-ával kihirdetett "e" pont megjelölése "f" pont megjelölésre

változik.

(4) Az az egyéni vállalkozó, aki vállalkozói igazolványát 1996. november 16.

után visszaadta, vállalkozói tevékenységének újbóli megkezdéséhez 1997. június

1-ig a vállalkozói igazolványt illetékmentesen válthatja ki.

(5) A T. 103/D. § (2) bekezdésének alkalmazásánál az egyéni vállalkozó 1997.

évben a társadalombiztosítási járulékot legfeljebb havi 99.000 (napi 3.300)

forint után köteles megfizetni.

(6) Az a személy, aki a T. 119. § (2) bekezdésében elõírt egészségbiztosítási

járulék és az Eht. 4. § (1) bekezdése szerint egészségügyi hozzájárulás

fizetésére köteles, bevallási és befizetési kötelezettségét a lakóhely

szerinti illetékes Megyei (fõvárosi) Egészségbiztosítási Pénztárhoz 1997.

május 31-ig bírság és késedelmi pótlék mentesen teljesítheti.

ÁLTALÁNOS INDOKLÁS

egyes társadalombiztosítási és

szociális ellátásokról szóló törvények

módosításához

Az 1997. január 1-jén hatályba lépett társadalombiztosítási törvénymódosítások

alapvetõen a versenysemleges szabályozást, az arányosabb közteherviselés

megvalósulását, a járulékfizetési "kiskapuk" bezárását célozták. E

szabályváltozások következtében alapvetõen változott a munkaviszony mellett

vállalkozók társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettsége.

A törvénymódosítás 1996. novemberi kihirdetése óta eltelt idõszak tapasztalata

az, hogy mintegy 20 ezer vállalkozó adta vissza vállalkozói igazolványát, s

csaknem ugyanennyi új vállalkozás alakult. Kétségtelen, hogy a munkaviszony

mellett vállalkozók társadalombiztosítási járulékfizetési terhei 1996. évhez

képest egyes esetekben jelentõsen növekednek. Ezért a Kormány - mérlegelve ezt

a helyzetet - módosítani javasolja a társadalombiztosítási törvény vonatkozó

rendelkezéseit a következõk szerint:

- a kizárólag egyéni vállalkozói tevékenységet folytatók esetében 1997. évre

visszaállításra kerül az 1996. december 31-ig érvényes szabály, miszerint a

társadalombiztosítási járulék fizetésnél az egyéni járulékkal egyezõ felsõ

plafon érvényesül. Ez azt jelenti, hogy a törvénymódosítás hatályba lépésének

idõpontjától a kizárólag egyéni vállalkozói tevékenységet folytatók esetében a

39%-os társadalombiztosítási járulék fizetésénél felsõ határként havi 99.000

(napi 3.300 Ft) érvényesül.

- a munkaviszony mellett vállalkozók esetén egy esetben:

- az egyéni vállalkozónál olyan szabályozás érvényesül, miszerint a

társadalombiztosítási járulék alapja az elõzõ naptári évben elért e

tevékenységbõl származó, személyi jövedelemadó alapot képezõ jövedelem, de

legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimális bér 50%-

a.

- társas vállalkozás személyesen közremûködõ tagjánál pedig olyan szabályozás

érvényesül, miszerint a társadalombiztosítási járulék alapja a személyes

közremûködés alapján kiosztott jövedelem, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ

hónap elsõ napján érvényes minimális bér 50%-a.

Emellett a törvényjavaslat azt is kimondja, hogy olyan esetben, ha valakinek

többes vállalkozási jogviszonya van (pl. fõállású egyéni vállalkozása mellett

több gazdasági társaságnak is tagja), akkor fõállású egyéni vállalkozóként

legalább a járulékfizetési minimumot, egyik vállalkozási jogviszonya után

pedig annak 50%-át kell megfizetnie. A további jogviszonyoknál ez már nem

érvényesül, ott a járulékfizetés a tényleges jövedelemhez igazodik. (Így

amennyiben a "harmadik" vállalkozási jogviszonynál nincs tényleges jövedelem,

akkor társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettség sincs.)

Mindezek a kedvezmények vonatkoznak a felsõfokú oktatási intézmények nappali

tagozatán tanulókra is, ha tanulói jogviszonyuk mellett egyéni vagy társas

vállalkozók.

A munkaviszony mellett vállalkozók társadalombiztosítási járulékfizetési

kötelezettségeinek módosítása mellett szükség van az 1997. január 1-én

hatályba lépett társadalombiztosítási törvény néhány technikai jellegû, de a

gyakorlat, a végrehajtás számára problémát jelentõ szabályozásának

pontosítására is.

A törvényjavaslat alapján bejelentésük esetén a mezõgazdasági õstermelõk

lehetõséget kapnak arra, hogy - jövedelmezõségük ciklikusságára figyelemmel -

egészségbiztosítási járulék és egészségügyi hozzájárulás fizetési

kötelezettségüket a tárgyév november 30-áig egyösszegben teljesíthessék.

A módosító javaslat szélesebb körben kíván mentességet biztosítani szociális

rászorultsági alapon az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség alól

azzal, hogy egyrészt módosítani javasolja az egészségügyi hozzájárulásról

szóló 1996. évi LXXXVIII. törvényt, illetve a szociális igazgatásról és a

szociális ellátásokról szóló törvényt.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A törvényjavaslat rendezi a kisösszegû, 3.000 Ft-ot meg nem haladó kifizetések

utáni társadalombiztosítási járulékfizetést akkor, ha a biztosított

nyilatkozata szerint az ilyen kifizetésbõl nem adóelõleget, hanem adót vonnak

le.

2. §-hoz

A javaslat mentesíti a társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettség

alól a felsõoktatási intézményben tanuló nappali tagozatos hallgató részére az

oktatási intézményétõl kapott díj szja-törvény szerinti, az összevont adóalap

adóját csökkentõ részét.

Emellett a törvényjavaslat egyértelmûvé teszi, hogy az ösztöndíjban részesülõ

szakmunkástanuló esetében a társadalombiztosítási járulék összege-, havi 480

(napi 16) Ft, ami magába foglalja az egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék

összegét is. Ez nem vonatkozik a munkabérben részesülõ szakmunkástanuló utáni

járulékfizetésre.

3. §-hoz

Az 1997. január 1-tõl érvényes szabályozás jelentõs problémája, hogy a

munkáltatói társadalombiztosítási és az egyéni járulék alapja ugyanaz. A

munkáltatók a természetbeni juttatások egy része után 44%-os adót kötelesek

fizetni, a biztosítottat viszont e juttatás után nem terheli adófizetési

kötelezettség, de ez adóköteles, ezért a társadalombiztosítási szabályozásból

adódóan a biztosított köteles járulékot fizetni. Ez azt eredményezi egyik

oldalról, hogy e juttatás - miután abban a biztosított általában

keresõképtelensége idején is részesül - után táppénz nem jár, másik oldalról

pedig azt, hogy arra idõszakra is képzõdik nyugdíjjárulék alapot képezõ

jövedelem, amely idõszak naptári napjai az átlagkereset számításánál

osztószámként nem vehetõk figyelembe. A törvénymódosítás ezeket a problémákat

oldja meg azzal, hogy az egyéni járulékfizetés alapjából kiveszi az szja-

törvény 69. §-a szerinti természetbeni juttatásokat.

Egyidejûleg a törvényjavaslat mentesíti az egyéni járulékfizetési

kötelezettség alól a pedagógus munkakörben foglalkoztatottakat külön törvény

alapján megilletõ szakirodalom vásárláshoz nyújtott hozzájárulást is.

A szabályozást ki kellett egészíteni a biztosítási idõvel arányos felsõ határ

elõírásával.

4. §-hoz

A munkaviszony mellett, valamint a felsõfokú oktatási intézmény nappali

tagozatán tanuló és vállalkozási tevékenységet folytató egyéni vállalkozónál

olyan szabályozás érvényesül, miszerint a társadalombiztosítási járulék alapja

az elõzõ naptári évben elért e tevékenységbõl származó, személyi jövedelemadó

alapot képezõ jövedelem, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján

érvényes minimális bér 50%-a.

5. §-hoz

A munkaviszony jellegû jogviszony mellett, valamint a felsõfokú oktatási

intézmény nappali tagozatán tanuló és emellett társas vállalkozásban

személyesen közremûködõ tagnál olyan szabályozás érvényesül, miszerint a

társadalombiztosítási járulék alapja a személyes közremûködés alapján

kiosztott jövedelem, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján

érvényes minimális bér 50%-a.

6. §-hoz

A törvényjavaslat alapján az esetben, ha a biztosított munkaideje eléri a heti

36 órát és egyidejûleg egyéni és társas vállalkozóként is biztosított, akkor a

tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér, illetve annak

50%-a alapján a társadalombiztosítási járulékot csak egyszer kell megfizetni.

Akkor, ha az egyéni vállalkozó egyben társas vállakozóként is biztosított,

akkor ugyancsak egyszer kell megfizetni a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ

napján érvényes minimálbér, illetve annak 50%-a utáni társadalombiztosítási

járulékot. Az esetben pedig, ha az egyéni vállalkozó egyidejûleg több

gazdasági társaság személyesen közremûködõ tagja is, akkor a tárgyhónapot

megelõzõ hónap elsõ napján érvényes minimálbér 50%-a utáni járulékot csak az

egyik személyes közremûködést magába foglaló tagsági viszonya után kell

megfizetnie.

7. §-hoz

A mezõgazdasági ágazatban a jövedelem általában nem folyamatosan keletkezik,

hanem az év meghatározott idõszakában, többnyire õsszel. Erre figyelemmel

indokolt a mezõgazdasági õstermelõk esetében lehetõvé tenni, hogy

járulékfizetési kötelezettségüknek egész évre vonatkozóan egy idõpontban, a

termelés betakarítását követõen tehessenek eleget.

8. §-hoz

A javaslat alapján a Kormány felhatalmazást kap az alkalmilag

foglalkoztatottak egyszerûsített társadalombiztosítási járulék bevallási,

bejelentési és befizetési rendszerének szabályozására, s arra, hogy az

alkalmilag foglalkoztatottak járulékfizetési kötelezettségének mértékét az

általánostól eltérõen állapíthassa meg.

9. §-hoz

A javaslat a keresõképtelenség, illetõleg a 30 napot meghaladó fizetésnélküli

szabadság idõtartamával bõvíti azt az idõszakot, amikor a munkáltatónak nem

kell egészségügyi hozzájárulást fizetnie a foglalkoztatott után.

10. §-hoz

A javaslat rendelkezik az egészségügyi hozzájárulás alól mentesítettek körének

bõvítésérõl.

A javaslat szerint mentesülnek az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól

azok a személyek, akikre tekintettel hozzátartozójuk azért részesül szociális

ellátásban, mert nincs jövedelmük vagy jövedelmük alacsony összegû.

Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi LXXXVIII. törvény 4. § (2)

bekezdésében felsorolt személyek által eltartott nagykorú hozzátartozók közül

az egészségügyi hozzájárulás megfizetési kötelezettsége alóli mentesítést

abban az esetben indokolt biztosítani, ha a szociális ellátásra való

jogosultságot a család jövedelmi helyzetének vizsgálata alapozza meg. A

rendelkezés szerinti személyi kör a társadalombiztosításról 1975. évi II.

törvény szerint egészségügyi szolgáltatásra járulékfizetési kötelezettség

nélkül jogosult. Indokolt tehát az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól

is a mentesítést megadni.

11. §-hoz

A javaslat lehetõséget ad arra, hogy az szja-törvény szerinti mezõgazdasági

õstermelõk a lakóhelyük szerint illetékes megyei egészségbiztosítási

pénztárnál történõ bejelentésük esetén a tárgyévi egészségügyi hozzájárulás

fizetési kötelezettségüket a tárgyév november 30-ig teljesíthessék.

12. §-hoz

A javaslat a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény (a továbbiakban: Szt.) módosításáról is rendelkezik. Az Szt.

54.§-a szerint a polgármester egészségügyi szolgáltatás igénybevételére

jogosító igazolványt állít ki a szociálisan rászorult személy részére. Az

igazolványra jogosultak személyi körét indokolt a biztosított illetõleg az

egészségügyi szolgáltatásra szolidaritási alapon jogosultak hozzátartozóival

bõvíteni. A javaslat szerint tehát a polgármester - szociális rászorultság

esetén - az eltartott nagykorú hozzátartozónak minõsülõ személy számára is

kiállítja az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére jogosító igazolványt,

amely egyben mentesíti a jogosultat az egészségügyi hozzájárulás megfizetése

alól.

13.§-hoz

A törvényjavaslat - az 1. § kivételével - 1997. január 1-jén - tehát

visszamenõleges hatállyal lép életbe.

Az 1. § - miután az államháztartási törvény elõírja, hogy fizetési

kötelezettséget megállapító törvény csak a kihirdetését követõ 45. napon

léphet hatályba - a kihirdetést követõ 45 napot követõ hónap elsõ napján lép

hatályba. Egyidejûleg hatályon kívül helyezésre kerül a T. 10. § (3) bekezdés

c) pontjának szövegébõl a választott bíróság bírájára vonatkozó szövegrész. A

választott bíróság bírájára vonatkozó kötelezettség elhagyását az teszi

indokolttá, hogy az ilyen eljárásnál a költség viselõje az eljárást

kezdeményezõ fél, majd a felmerülõ költségeket a Kereskedelmi és Iparkamara

fizeti ki. A tiszteletdíj kifizetésére az eljárás befejezésekor kerül sor,

mely az ügytõl függõen akár egy éven túl is történhet. A társadalombiztosítási

rendszer nem tudja kezelni az ilyen problémákat, ezért a legcélszerûbb a

biztosítottak körébõl a választott bíróság tagjait elhagyni. Emellett e

jogszabályhely kiegészül az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak választott

tisztségviselõivel, miután a kötelezettek körébõl történõ kihagyásuk

diszkriminatív lenne.

Néhány jogszabályhely hivatkozást a módosításokra tekintettel változtatni

kell.

A módosítás alapján a megállapodással nyugdíj szolgálati idõt szerzõk esetében

a fizetendõ járulék mértéke - a teljes körû biztosítottakkal egyezõen - 35

százalékról 30 százalékra csökken.

Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény szerint az egyéni vállalkozói

igazolvány kiadása 5.000 Ft államigazgatási eljárási illeték alá esik.

Méltánytalan lenne ezt az összeget megfizettetni azokkal, akik vállalkozói

igazolványukat a társadalombiztosítási járulék 1997. januári emelése miatt

adták vissza, de a terhek enyhítésének hatására tevékenységük gyakorlását

rövid idõn belül újra meg kívánják kezdeni. Ezért a (3) bekezdés az említett

alanyi kör számára a vállalkozói igazolvány kiadása iránti eljárás

igénybevételét 1997. június 1-ig illetékmentesen biztosítja.

A (5) bekezdés alapján az egyéni vállalkozó 1997. évben - az 1996. december

31-ig hatályban volt szabályozással egyezõen - a társadalombiztosítási

járulékot legfeljebb havi 99.000 (napi 3.300) Ft után köteles megfizetni.

Tehát az egyéni vállalkozók társadalombiztosítási járulékfizetésénél 1997.

évben is érvényesül a felsõ határ és 1998-ra szûnik meg.

A (6) bekezdés biztosítja azt, hogy az egészségbiztosítási járulék, illetve

egészségügyi hozzájárulás megfizetésére kötelezett személyek - különös

tekintettel a rájuk vonatkozó rendelkezésre visszamenõleges módosítására -

fizetési kötelezettségüknek - meghatározott határidõig - bírság és késedelmi

pótlék mentesen tehessenek eleget.

13

TÁJÉKOZTATÓ

az egyes társadalombiztosítási és

szociális ellátásokról szóló

törvények módosításáról szóló

T/3864.. sz. törvényjavaslathoz

A törvényjavaslat az 1997. január 1-jén hatályba lépett társadalombiztosítási

törvénymódosítások, az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény és az

egészségügyi természetbeni ellátások finanszírozásának változásával összefüggõ

törvénymódosításokról szóló törvények néhány ponton történõ módosítását

tartalmazza.

A módosítások egyik célja - az eredeti törvénymódosítási szándékok:

szektorsemleges szabályozás, arányosabb közteherviselés, járulékfizetési

szabályok kijátszhatóságának megszüntetése/csökkentése változatlan fenntartása

mellett - meghatározott foglalkozási csoportok járulékfizetési

kötelezettségeinek mérséklése (munkaviszony mellett vállalkozók, pedagógusok,

munkavállaló egyetemisták), illetve helyzetük figyelembe vétele a teljesítés

feltételeinek meghatározásánál (mezõgazdasági õstermelõk).

A másik cél a végrehajtás során felmerült problémák megoldása (kisösszegû

kifizetések kezelése, egyéni járulékalapból kivétele az szja-törvény 69. §-a

szerinti természetbeni ellátásoknak, szakmunkástanulók utáni járulékfizetés

meghatározása).

Mindez a konkrét javaslatoknál a következõt jelenti.

Az 1.§ rendezi azt a végrehajtási problémát, amit az szja-törvény 73. §-ának

azon szabályozása jelent, hogy a kisösszegû, 3.000 Ft-ot meg nem haladó összeg

kifizetése esetén a magánszemély választhat, jövedelme után adót vagy

adóelõleget vonjanak le. Ez azért volt gond a társadalombiztosítási

járulékfizetés szempontjából, mert bár a társadalombiztosítási törvény 103/A.

§-a szerint a társadalombiztosítási járulék alapja az adóköteles jövedelem, de

a társadalombiztosítási törvény 11/A. §-ának fogalommeghatározása szerint

adóköteles jövedelemnek az adóelõleg számításánál jövedelemként figyelembe

vett bevételt kell tekinteni. Így az 1997. január 1-tõl hatályos

társadalombiztosítási törvény alapján azokban az esetekben, amikor a

magánszemély nyilatkozata szerint nem adóelõleget, hanem adót vontak le a

kisösszegû kifizetésbõl, nem volt társadalombiztosítási járulék és egyéni

járulékalap sem. A módosítás ezt a problémát oldja meg.

A 2. § egyrészt mentesíti a kifizetõt a társadalombiztosítási járulékfizetési

kötelezettség alól akkor, ha a kifizetés az szja-törvény 39. §-ának (3)

bekezdése szerint történik. Ez azt jelenti, hogy - az szja-törvénnyel

összhangban - nem terheli társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettség

a kifizetõt az ún. hallgatói munkadíj kedvezmény után. Az szja-törvény 39. §-

ának vonatkozó szabályozása errõl a következõképpen rendelkezik:

"(3) az összevont adóalap adóját csökkenti a felsõoktatási törvényben

felsorolt felsõoktatási intézményben hitelesített iskolai rendszerû elsõ

alapképzésében résztvevõ nappali tagozatos hallgatónál a képesítési

követelményekben meghatározott képzési idõ alatt végzett munkájáért az

említett intézménytõl kapott díjnak - de legfeljebb a nappali tagozatos

hallgatói pénzbeli juttatási normatíva adott évi központi költségvetésrõl

szóló törvényben meghatározott összege kétszeresének - a (4) bekezdés

rendelkezése szerint kiszámított adója (hallgatói munkadíjkedvezmény) a

hallgatónak a tandíjkedvezményn igénybevételére vonatkozó nyilatkozata

alapján, feltéve, hogy a munkavégzés az errõl szóló kormányrendelet szerinti

munkalehetõség keretében történik, és feltéve, hogy a díjazás alapjául

szolgáló munkavégzés abban az intézményben történt, amellyel a hallgató

hallgatói jogviszonyban állt.

(4) A hallgatói munkadíjkedvezményt úgy kell kiszámítani, hogy meg kell

határozni az összevont adóalap adóját a (3) bekezdésben említett díjjal együtt

és nélküle is, és még meg kell állapítani a két adóösszeg különbözetét.

A 103/A. § (5) bekezdésének módosítása pedig azt a gondot rendezi, hogy a

korábbi szabályozás "csak" az ösztöndíjas szakmunkástanuló utáni

járulékfizetést kezelte, s nem szólt a tanulószerzõdés alapján szakképzõ

iskolai tanulmányokat folytató tanulók esetében fizetendõ

társadalombiztosítási járulékról. A havi 480 Ft igen kedvezõ járulékfizetés

természetesen nem vonatkozik a munkabérben részesülõ szakmunkástanulóra. Ilyen

esetben a foglalkoztató az általános szabályok szerinti 39%-os

társadalombiztosítási járulékot, a tanuló pedig 10%-os egyéni járulékot

fizeti.

A 3. § néhány jövedelemtípust mentesít az egyéni járulékfizetési kötelezettség

alól. Ez azt jelenti, hogy mentesül a 10%-os járulékfizetési kötelezettség

alól:

- szja-törvény 69. §-a szerinti természetbeni juttatás,

Így nem fog vonatkozni az egyéni járulékfizetési kötelezettség azokra a

munkáltatói természetbeni juttatásokra, amelyeket a dolgozó a kifizetõnek nem

térít meg. Ilyen természetbeni juttatás a pl. névszerint meg nem nevezett

magánszemélyek javára a kifizetõ által kötött biztosítás díja, a kifizetõ

által adott ajándék, a lízingszerzõdés alapján megszerzett és a dolgozó

használatában adott vagyontárgy, reprezentáció.

- a közoktatási törvény alapján a pedagógus munkakörben foglalkoztatottat

megilletõ szakirodalom vásárláshoz nyújtott hozzájárulás.

Ez azt jelenti, hogy - miután ez a támogatás a minimálbér 75%-a - a

pedagógusok számára évi 12.750 Ft 10%-ának "megtakarítását" eredményezi.

A javaslat rendezi azt a gyakorlatban felmerült gondot is, hogy az egyéni

járulékplafon számítása a biztosítási idõvel arányosan történjék.

A 4. § alapján a munkaviszony mellett vállalkozó, illetve a felsõfokú oktatási

intézmény nappali tagozatán tanuló és emellett egyéni vállalkozó személy

esetében a társadalombiztosítási járulék alapja a minimálbér 50%-a lesz.

Ugyanez a kedvezmény vonatkozik a tevékenységet kezdõ egyéni vállalkozóra is.

Az 5. § biztosítja a 4. § szerinti kedvezményeket a társas vállalkozás azon

tagjai vonatkozásában, akik e tevékenységüket munkaviszony mellett végzik.

A 6. § alapján kerül biztosításra a több vállalkozást is mûködtetõk számára,

hogy "csak" egyik vállalkozás után kelljen a társadalombiztosítási járulékot

megfizetni a minimálbér, egy másik vállalkozás után pedig a minimálbér 50%-a

után, a többi vállakozásnál pedig a járulékfizetés a tényleges

jövedelmezõséghez igazodik (tehát ez utóbbiaknál már nem érvényesül a

járulékfizetés minimálbérhez kötése). E kedvezmény érvényesüléséhez az

érintett személy nyilatkozata is szükséges.

A 7. § biztosítja azt a kedvezményt, hogy a mezõgazdasági õstermelõk

bejelentésük alapján lehetõséget kapnak arra, hogy járulékfizetési

kötelezettségüket egész évre vonatkozóan egy idõpontban, november 30-áig a

termés betakarítását követõen teljesíthessék.

A 8. § alapján a Kormány felhatalmazást kap az alkalmilag foglalkoztatottak

egyszerûsített társadalombiztosítási járulék bevallási, bejelentési és

befizetési rendszerének szabályozására, s arra, hogy az alkalmilag

foglalkoztatottak járulékfizetési kötelezettségének mértékét az általánostól

eltérõen állapíthassa meg. E felhatalmazás kérés oka az, hogy fõként a

mezõgazdaság területén jellemzõ az idénymunkások igénybevétele. Ugyanakkor az

általános szabályok szerinti járulékbevallási, bejelentési és befizetési

rendszer alkalmazása ezekben az esetekben a foglalkoztató számára túlságosan

bonyolult, ezért a Kormány rendeleti szabályozás célja ezeknek egyszerûsítése.

A 9. § bõvíti azt az idõszakot, amikor a munkáltatónak nem kell egészségügyi

hozzájárulást fizetnie. Ez azt jelenti, hogy a mentesítés a keresõképtelenség

és a fizetésnélküli szabadság idõtartamára is vonatkozni fog. Ez a megoldás

rendezi azt, hogy a munkáltatónak nem kell fizetnie az egészségügyi

hozzájárulást a nyugdíjas munkavállaló betegségének idõszakára.

A 10. § alapján bõvül az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól

mentesítettek köre. Így mentesülnek az egészségügyi hozzájárulás megfizetése

alól tartósan beteg gyermekük után azok, akik e gyermekük után magasabb

összegû családi pótlékban részesülnek, illetve azok, akik házastársuk után

házastársi pótlékban, jövedelempótlékban részesülnek, illetve akik után a

rendszeres szociális járadékban részesülõ növelést kap. A mentesség kiterjed a

munkanélküliek jövedelempótló támogatásában, gyermekgondozási segélyben,

rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési támogatásban

részesülõ személyek eltartott hozzátartozóira (eltartott hozzátartozó az,

akinek havi jövedelme nem haladja meg a minimálbér összegét).

A 11. § biztosítja azt, hogy a mezõgazdasági õstermelõ egészségügyi

hozzájárulás fizetési kötelezettségét bejelentése esetén - az

egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettséggel egyezõen - egyösszegben,

november 30-ig teljesíthesse.

A 12. § alapján a polgármester egészségügyi szolgáltatás igénybevételére

jogosító igazolványt állít ki - szociális rászorultság esetén - az eltartott

nagykorú hozzátartozónak minõsülõ személy, valamint az egészségügyi

szolgáltatásra szolidaritási alapon jogosultak hozzátartozói számára is, amely

mentesíti a jogosultat az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól.

A 13. § alapján a törvényjavaslat - az 1. § kivételével 1997. január 1-jén,

tehát visszamenõleges hatállyal lép életbe. Ennek oka az, hogy a

törvényjavaslat az 1. § kivételével az állampolgárok, kifizetõk számára a

korábbiakhoz képest kedvezõbb szabályozást alkalmaz. Így az államháztartási

törvény azon elõírása, hogy fizetési kötelezettséget megállapító törvény csak

a kihirdetést követõ 45. napon léphet hatályba, csak az 1. §-ra alkalmazandó.

Ugyanis e jogszabályhely alapján a kisösszegû kifizetések egy része, amely

eddig tb és egyéni járulékmentes volt, járulékkötelessé válik.

Itt történik intézkedés a megállapodás alapján nyugdíj szolgálati idõt szerzõk

által fizetendõ járulék 35%-ról 30%-ra csökkentésérõl, s arról is, hogy

azoknál az egyéni vállalkozóknál, akik vállalkozói igazolványukat 1996.

november 16. után adták vissza és vállalkozói tevékenységüket 1997. június 1-

éig újból megkezdik, mentesülnek a vállalkozói igazolvány utáni

illetékfizetési kötelezettség alól.

E javaslat rendezi azt is, hogy az egyéni vállalkozók 1997. évben a

társadalombiztosítási járulékot felsõ jövedelemlimittel, havi 99.000 Ft

alapján fizethetik.

Rendelkezés történik arról is, hogy azok, akik "csak" egészségbiztosítási

járulék, illetve egészségügyi hozzájárulás fizetésére kötelezettek, bevallási

és befizetési kötelezettségüket 1997. május 31-ig bírság és késedelmi pótlék

mentesen fizethetik meg. E kedvezmény biztosítását az indokolja, hogy ez a

kötelezettség az érintettek számára a korábbiakhoz képest teljesen új,

emellett a most javasolt módosítások alapján is változik kötelezettségük,

ezért bizonyos fizetési haladék biztosítása számukra feltétlenül szükséges.

Eleje Honlap