MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/3876.. számú

országgyûlési határozati javaslat

a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló Európai Keretegyezmény megerõsítésérõl hozott

15/1993. (III.26.) OGY határozat módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. március

Az Országgyûlés

.../1997. ( ) OGY

határozata

a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló Európai Keretegyezmény megerõsítésérõl hozott

15/1993. (III.26.) OGY határozat módosításáról

Az Országgyûlés

1. egyetért azzal, hogy a Magyar Köztársaság a Területi Önkormányzatok és

Közigazgatási Szervek Határmenti Együttmûködésérõl szóló Európai

Keretegyezmény megerõsítése során, a területi önkormányzatokra és

közigazgatási szervekre vonatkozó nyilatkozatát - a helyi önkormányzatokról

szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról szóló 1994. évi LXIII. törvény

62.§-ában foglaltakra tekintettel - módosítsa;

2. a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló Európai Keretegyezmény megerõsítésérõl hozott 15/1993.

(III.26.) OGY határozat 2. pontjában foglalt nyilatkozat b) pontját akként

módosítja,hogy " a köztársasági megbízott és hivatala" szövegrész helyébe " a

fõvárosi, megyei közigazgatási hivatal" szövegrész lép;

3. felkéri a külügyminisztert, hogy a nyilatkozat módosításáról az Európa

Tanács fõtitkárát írásban értesítse.

- 2 -

I n d o k o l á s

a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló Európai Keretegyezmény megerõsítésérõl hozott

15/1993. (III.26.) OGY határozat módosításáról szóló határozati javaslathoz

A Magyar Köztársaság 1992. április 6-án csatlakozott az Európa Tanács

keretében 1980. május 21-én, Madridban kelt, a Területi Önkormányzatok és

Közigazgatási Szervek Határmenti Együttmûködésérõl szóló Európai

Keretegyezményhez (a továbbiakban: Keretegyezmény).

A csatlakozási okirat letétbe helyezésekor az állam képviselõje az alábbi

nyilatkozatot tette:

"A Magyar Köztársaság bejelenti, hogy e nyilatkozat visszavonásáig a Területi

Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti Együttmûködésérõl szóló

Európai Keretegyezmény hatálya alá tartozó magyar szerveknek - az Egyezmény 2.

cikke, 2. pontjában foglaltak alapján - a magyar jog rendelkezései szerint a

következõket nevezi meg:

a) a község, a város, a fõváros és kerületei, valamint a megyei önkormányzat;

b) a köztársasági megbízott és hivatala."

A nyilatkozattal az Országgyûlés, idézett határozata 2. pontja szerint

egyetértett, s a külügyminiszter - a megerõsítõ okirat letétbe helyezésekor -

e nyilatkozatot a Magyar Köztársaság nevében megtette.

Idõközben az Országgyûlés megalkotta a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi

LXV. törvényt módosító 1994. évi LXIII. törvényt. A törvény 62. §-a mind a

köztársasági megbízottnak, mind pedig a köztársasági megbízott hivatalának

jogintézményét megszüntette, ugyanakkor létrehozta a fõvárosi, megyei

közigazgatási hivatal jogintézményét. Mindez szükségessé teszi a

Keretegyezményhez fûzött nyilatkozat módosítását.

Mivel az egyezményhez történt csatlakozás, valamint az ahhoz fûzött

nyilatkozat tárgyában az Országgyûlés döntött, a módosítás tárgyában is az

Országgyûlésnek kell döntenie. Ezt követõen kerülhet sor az egyezmény törvényi

kihirdetésére.

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3877. számú

törvényjavaslat

a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló, 1980. május 21-én, Madridban kelt Európai

Keretegyezmény kihirdetésérõl

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. március

1997. évi ................törvény

a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló, 1980. május 21-én, Madridban kelt Európai

Keretegyezmény kihirdetésérõl

(A Magyar Köztársaság megerõsítésrõl szóló okiratának letétbe helyezése az

Európa Tanács Fõtitkáránál 1994. március 21. napján megtörtént.)

1.§

Az Országgyûlés a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló, 1980. május 21-én, Madridban kelt Európai

Keretegyezményt e törvénnyel kihirdeti.

2.§

Az egyezmény eredeti angol nyelvû szövege és annak hivatalos magyar nyelvû

fordítása a következõ:

- 22 -

EURÓPAI KERETEGYEZMÉNY A TERÜLETI ÖNKORMÁNYZATOK ÉS KÖZIGAZGATÁSI SZERVEK

HATÁRMENTI EGYÜTTMÛKÖDÉSÉRÕL

Bevezetõ

Az Európa Tanácsnak a Jelen Egyezményt aláíró tagállamai,

tekintetbe véve, hogy miként az Európa Tanács célja a tagjai közötti

szorosabb kapcsolat létrehozása és az együttmûködés elõsegítése,

tekintetbe véve, hogy miként azt az Európa Tanács Alapokmányának 1. cikke

meghatározza, e cél elérése különösképpen a közigazgatás terén kötendõ

szerzõdések által valósul meg,

tekintetbe véve, hogy az Európa Tanács biztosítja az európai területi

önkormányzatok és közigazgatási szervek közremûködését e céljának elérése

érdekében,

tekintetbe véve, hogy e cél megvalósítása szempontjából a határmenti

területi önkormányzatok és közigazgatási szervek együttmûködése fontos lehet

olyan területeken, mint a regionális város- és községfejlesztés,

környezetvédelem, közösségi infrastruktúra és lakossági szolgáltatások,

valamint a kölcsönös segítségnyújtás katasztrófa-helyzetekben,

szem elõtt tartva a múlt tapasztalatait, amelyek azt mutatják, hogy az

európai községi, városi és területi közigazgatási szervek közötti

együttmûködés megkönnyítette számukra feladataik hatékonyabb megoldását és

különösképpen hozzájárult a határmenti területek haladásához és fejlõdéséhez,

abból az elhatározásból kiindulva, hogy a lehetõ legnagyobb mértékben

elõsegítik a hasonló együttmûködéseket és így hozzájárulnak a határmenti

területek gazdasági és társadalmi haladásához, valamint az Európa népeit

egyesítõ barátság szellemének fejlesztéséhez,

az alábbiakban állapodtak meg:

- 23 -

1. cikk

Az egyes Szerzõdõ Felek kötelezik magukat arra, hogy elõmozdítják és

ápolják a saját, valamint a többi Szerzõdõ Fél joghatósága alá tartozó

területi önkormányzatok és közigazgatási szervek közötti határmenti

együttmûködést.

Arra törekednek, hogy elõsegítsék minden, e cél eléréséhez szükséges

egyezmény vagy megállapodás létrejöttét, kellõen figyelembe véve a Szerzõdõ

Felek eltérõ alkotmányos rendelkezéseit.

2. cikk

1. A Jelen Egyezmény szempontjából a határmenti együttmûködés fogalmába

tartozik két vagy több Szerzõdõ Fél joghatóságán belül lévõ területi

önkormányzatok és közigazgatási szervek között a jószomszédi kapcsolatok

erõsítése és továbbfejlesztése céljából megvalósuló tevékenység, valamint az e

cél megvalósítását szolgáló egyezmény vagy megállapodás megkötése.

A határmenti együttmûködés a területi önkormányzatoknak és a

közigazgatási szerveknek a belsõ jogban meghatározott hatáskörében valósul

meg. E hatáskör hatályát és jellegét a Jelen Egyezmény nem érinti.

2. A Jelen Egyezmény szempontjából a "területi önkormányzatok és

közigazgatási szervek" alatt olyan önkormányzatokat, hatóságokat vagy

közigazgatási szerveket kell érteni, amelyek helyi és területi feladatokat

látnak el és az adott állam belsõ joga szerint ilyennek tekintendõk.

Mindazonáltal bármely Szerzõdõ Félnek jogában áll a Jelen Egyezmény

aláírásakor vagy az Európa Tanács fõtitkárához intézett késõbbi bejelentés

útján megnevezni azokat az önkormányzatokat, hatóságokat vagy közigazgatási

szervezeteket, illetõleg azokat a témákat vagy formákat, amelyekre az

Egyezmény hatályát behatárolni kívánja, illetõleg azokat, amelyeket ki kíván

zárni az Egyezmény hatálya alól.

3. cikk

1. A Jelen Egyezmény célkitûzéseinek megvalósítása érdekében a Szerzõdõ

Felek a 2. cikk 2. szakaszának rendelkezéseiben foglaltaknak megfelelõen

bátorítják a területi önkormányzatok és közigazgatási szervek azon

kezdeményezéseit, amelyekre az Európa Tanácsban a területi önkormányzatok

közötti keretegyezményekre kidolgozott alapelvek ösztönöznek. Amennyiben

szükségesnek ítélik, figyelembe vehetik az Európa Tanács keretében a területi

önkormányzatok és közigazgatási szervek együttmûködésének megkönnyítése

céljából kidolgozott többoldalú, államok közötti minta-egyezményeket.

- 24 -

A megkötendõ megállapodások és egyezmények a Jelen Egyezményhez 1.1 -

1.5, valamint 2.1 - 2.6 sorszámok alatt csatolt minta és keret-

megállapodásokon, szabályzatokon és szerzõdéseken alapulnak, azokkal az

eltérésekkel, amelyeket a Szerzõdõ Fél sajátos helyzete megkíván. A minta-

megállapodások, szabályzatok és szerzõdések csak iránymutató jellegûek,

szerzõdéses erejük nincs.

2. Abban az esetben, ha a Szerzõdõ Felek szükségesnek ítélik államközi

szerzõdések kötését, ezekben meghatározzák - egyebek között - azokat a

kereteket, formákat és korlátokat, amelyeken belül a határmenti

együttmûködésben érintett területi önkormányzatok és közigazgatási szervek

lehetõséget kapnak a cselekvésre. Mindegyik egyezmény meghatározhatja azokat a

hatóságokat és testületeket, amelyekre nézve alkalmazásra kerül.

3. Az elõzõ rendelkezések nem gátolják a Szerzõdõ Feleket abban, hogy közös

megegyezés alapján a határmenti együttmûködés más formáit is alkalmazzák.

Úgyszintén a Jelen Egyezmény rendelkezései nem értelmezhetõk úgy, hogy

érvénytelenítenék a már megkötött együttmûködési szerzõdéseket.

4. Az egyezmények és megállapodások megkötésénél kellõ figyelmet szentelnek

az egyes Szerzõdõ Felek belsõ joga által a nemzetközi kapcsolatok vitelére és

az általános politika alakítására meghatározott hatásköröknek, valamint

azoknak a felügyeleti és ellenõrzési szabályoknak, amelyeknek a területi

önkormányzatok és közigazgatási szervek alanyai lehetnek.

5. Ez okból bármely Szerzõdõ Fél a Jelen Egyezmény aláírásakor vagy az

Európa Tanács fõtitkárához küldött késõbbi értesítés útján megjelölheti azokat

a hatóságokat, amelyek a Szerzõdõ Fél belsõ jogának megfelelõen ellenõrzik

vagy felügyelik az érintett területi önkormányzatokat.

4. cikk

Az egyes Szerzõdõ Felek arra törekednek, hogy megoldják mindazokat a

jogi, adminisztratív és technikai problémákat, amelyek akadályozzák a

határmenti együttmûködés fejlõdését és zökkenõmentes mûködését, és e

tekintetben a másik érdekelt Szerzõdõ Féllel vagy Felekkel a szükséges

mértékben egyeztetniük kell.

5. cikk

Abban az esetben, ha a területi önkormányzatok és közigazgatási szervek

határmenti együttmûködése a Jelen Egyezmény rendelkezései szerint valósul meg,

a Szerzõdõ Felek megfontolhatják annak célszerûségét, hogy az együttmûködõ

területi önkormányzatok és közigazgatási szervek részére ugyanazokat a

kedvezményeket biztosítják, mintha az együttmûködés országos szinten történne.

- 25 -

6. cikk

Az egyes Szerzõdõ Felek a lehetõ legteljesebb mértékben biztosítják a

másik Szerzõdõ Fél által kért tájékoztatást, hogy ezáltal elõmozdítsák a Jelen

Egyezmény által a másik Szerzõdõ Félre rótt kötelezettségek teljesítését.

7. cikk

Az egyes Szerzõdõ Felek ügyelnek arra, hogy az érintett területi

önkormányzatokat és közigazgatási szerveket tájékoztassák a Jelen Egyezmény

számukra kínált cselekvési lehetõségeirõl.

8. cikk

1. A Szerzõdõ Felek tájékoztatják az Európa Tanács fõtitkárát

mindenrõl, ami a 3. cikkben foglalt egyezményekre és megállapodásokra

vonatkozik.

2. Minden olyan javaslatot, amelyet egy vagy több Szerzõdõ Fél tett

annak érdekében, hogy kiegészítse vagy fejlessze az Egyezményt, illetõleg a

minta-megállapodásokat és egyezményeket, továbbítják az Európa Tanács

fõtitkárához. A fõtitkár a javaslatokat az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága

elé terjeszti, amely határoz a tennivalókról.

9. cikk

1. Jelen Egyezmény az Európa Tanács tagállamai számára aláírásra nyitva áll.

Az Egyezmény megerõsítést, elfogadást vagy jóváhagyást igényel. A megerõsítõ,

elfogadó vagy jóváhagyó okiratot az Európa Tanács fõtitkáránál helyezik

letétbe.

2. Az Egyezmény a negyedik megerõsítõ, elfogadó vagy jóváhagyó okirat

letétbe helyezésének idõpontja után három hónappal lép hatályba, feltéve, ha

az elõzõekben meghatározott alakiságoknak eleget tett országok közül legalább

kettõ közös határral rendelkezik.

3. Az Egyezmény az olyan aláíró állam tekintetében, amely azt utólag erõsíti

meg, fogadja el vagy hagyja jóvá, az adott állam megerõsítõ, elfogadó vagy

jóváhagyó okiratának letétbe helyezésének idõpontja után három hónappal lép

hatályba.

- 26 -

10. cikk

1. Jelen Egyezmény hatályba lépése után az Európa Tanács Miniszteri

Bizottsága egyhangúan dönthet bármely európai nem tagállam meghívásáról a

jelen Egyezményhez történõ csatlakozás érdekében. E meghíváshoz valamennyi, az

Egyezményt megerõsítõ állam beleegyezése szükséges.

2. Ez a csatlakozás a csatlakozó okiratnak az Európa Tanács Fõtitkáránál

történõ letétbe helyezési idõpontja után három hónappal lép hatályba.

11. cikk

1. Bármely Szerzõdõ Fél felmondhatja az Egyezményt az Európa Tanács

Fõtitkárához intézett értesítéssel.

2. A felmondás az értesítésnek a Fõtitkárhoz való érkezésének idõpontja után

hat hónappal lép hatályba.

12. cikk

Az Európa Tanács Fõtitkára tájékoztatja az Európa Tanács tagállamait és a

jelen Egyezményhez csatlakozott államokat:

a) minden aláírásról,

b) minden megerõsítõ, elfogadó vagy jóváhagyó okiratnak a letétbe

helyezésérõl,

c) minden, a jelen Egyezménynek a 9. cikk szerint történt hatályba

lépési idõpontjáról,

d) minden, a 2. cikk 2. szakaszának, illetõleg a 3. cikk 5. szakaszának

a rendelkezéseivel kapcsolatos elfogadó nyilatkozatról,

e) minden, a 11. cikkel kapcsolatos értesítésrõl és a felmondás

hatályba lépésének idõpontjáról.

Fentiek hiteléül e szabályszerûen felhatalmazott aláírók a jelen

Egyezményt aláírták.

Készült Madridban, 1980. május 21-én, egyaránt hiteles angol és francia nyelvû

egyetlen eredeti példányban, amelyet az Európa Tanács irattárában helyeznek

letétbe. Az Európa Tanács fõtitkára az Európa Tanács valamennyi tagállamának

és a jelen Egyezményhez történõ csatlakozásra meghívott országoknak hiteles

másolatot küld.

- 27 -

Melléklet

A TERÜLETI ÖNKORMÁNYZATOK ÉS KÖZIGAZGATÁSI SZERVEK HATÁRMENTI EGYÜTTMÛKÖDÉSÉRE

VONATKOZÓ MINTA- ÉS KERETMEGÁLLAPODÁSOK, SZABÁLYZATOK ÉS SZERZÕDÉSEK

A minta-megállapodásoknak ez a tagolt rendszere a megállapodások szintje

szerint két fõ kategóriát különböztet meg:

- a területi és helyi szinten megvalósuló határmenti együttmûködésre

vonatkozó államok közötti minta-megállapodások;

- a helyi önkormányzatok közötti határmenti együttmûködéshez alapot nyújtó

keret-megállapodások, szabályzatok és szerzõdések.

Amint az alábbi táblázatból kitûnik, csupán az elsõ kettõ, a helyi

önkormányzatok közötti határmenti együttmûködést és kapcsolattartást elõsegítõ

államok közötti minta-megállapodás tartozik az államok kizárólagos

hatáskörébe. A többi államok közötti megállapodás csupán jogi keretet ad a

helyi önkormányzatok közötti megállapodások, illetõleg szerzõdések

megkötéséhez, amelyek a második csoportba tartoznak.

1. Államok közötti minta-megállapodások

Az államok közötti minta-megállapodások általános feltételei

1.1 A határmenti együttmûködés elsõsegítésérõl szóló államok közötti

minta-megállapodás

1.2 A határmenti területi konzultációkról szóló államok közötti minta-

megállapodás

1.3 A határmenti helyi konzultációkról szóló államok közötti minta-

megállapodás

1.4 A helyi önkormányzatok szerzõdéses határmenti együttmûködésérõl szóló

államok közötti minta-megállapodás

1.5 A helyi önkormányzatok határmenti együttmûködésének szerveirõl szóló

államok közötti minta-megállapodás

- 28 -

2. A helyi önkormányzatok közötti együttmûködésre vonatkozó keret-

megállapodások, szabályzatok és szerzõdések

2.1 Keret-megállapodás a helyi önkormányzatok közötti konzultatív bizottság

létrehozásáról

2.2 Keret-megállapodás a határmenti helyi közügyek vitelében való

együttmûködésrõl

2.3 Keret-megállapodás a határmenti együttmûködést szolgáló magánjogi

szervezetek létrehozásáról

2.4 Keret-szerzõdés a határmenti helyi önkormányzatok közötti beszállítások

vagy szolgáltatások nyújtásáról (magánjogi típusú megállapodás)

2.5 Keret-szerzõdés a határmenti helyi önkormányzatok közötti beszállítások

vagy szolgáltatások nyújtásáról (közjogi típusú megállapodás)

2.6 Keret-megállapodás a helyi önkormányzatok közötti határmenti

együttmûködési szervezetek létrehozásáról.

- 29 -

1. Államközi minta-megállapodások

Bevezetõ megjegyzés: Az államközi megállapodások rendszerének célja

mindenekelõtt az, hogy pontosan meghatározza azokat az összefüggéseket,

formákat és korlátokat, amelyeket az államok a területi közigazgatási szervek

együttmûködésére nézve alkalmazni kívánnak, továbbá, hogy kiküszöböljék az

esetleg vitához vezetõ jogi bizonytalanságokat (az alkalmazandó jog, a

jogorvoslati hatóságok, a lehetséges fellebbezési utak stb. meghatározása).

Továbbá, az érintett államok között a helyi önkormányzatok határmenti

együttmûködését elõsegítõ államközi megállapodások megkötése kétségtelenül

elõnyös lehet az alábbi szempontokból:

- az ilyen együttmûködésre vonatkozó eljárások törvényességének

hivatalos elismerése és a helyi hatóságok bátorítása ezek

alkalmazására;

- a felügyeleti vagy ellenõrzõ hatóságok beavatkozásának célja és

feltételei;

- az államok közötti információcsere;

- az ilyen formájú együttmûködés és a határmenti területeken az

összehangolt cselekvésre irányuló egyéb eljárások között létrehozható

kapcsolat;

- a határmenti együttmûködést akadályozó jogszabályok módosítása vagy

azok értelmezése stb. szempontjából.

A fentiekben leírt többszörös választási lehetõséget kínáló minta-

megállapodások rendszere lehetõvé teszi a kormányok számára, hogy a határmenti

együttmûködést az adott igényekhez legjobban illõ összefüggésekben helyezzék

el a határmenti együttmûködés elõsegítésére irányuló államközi

megállapodásoknak (1.1), mint alapnak az alkalmazásával és a különbözõ

választási lehetõségeknek a kiegészítésével (1.2 - 1.5 minta-megállapodások).

Az államok igénybe vehetnek egy vagy több, vagy akár minden lehetõséget, akár

párhuzamos, akár szakaszos jelleggel. Az olyan, már hasonló jogrendszerrel

rendelkezõ államok közötti megállapodások esetében, mint például a skandináv

államok, az ilyen specifikus jellegû megállapodások igénybevétele esetleg

szükségtelennek bizonyul.

- 30 -

1.1 - 1.5 minta-megállapodások általános kikötései

a cikk

1. A jelen megállapodás céljára nézve a "helyi hatóságok" az olyan

hatóságokat, önkormányzatokat vagy testületeket jelentik, amelyek az egyes

államok belsõ joga alapján helyi funkciókat látnak el.

2. A jelen megállapodás céljára nézve a "regionális hatóságok" az olyan

hatóságokat, önkormányzatokat vagy testületeket jelentik, amelyek az egyes

államok belsõ joga alapján regionális funkciókat látnak el.1

b cikk

A jelen megállapodás nem érinti azokat a hatályos megállapodásokat,

melyek az államok között a határmenti együttmûködés különbözõ formáira

vonatkoznak, különösen azokat, amelyek nemzetközi szerzõdésen alapulnak.

c cikk

A Felek tájékoztatják a regionális és a helyi hatóságokat a számukra

biztosított együttmûködési lehetõségekrõl, és segítséget nyújtanak azok

végrehajtásához.

d cikk

A jelen megállapodásban a "felettes hatóságok" az egyes Felek által

kijelölt felügyeleti hatóságokat jelentik.

e cikk

A jelen megállapodás semmilyen módon nem érinti a helyi hatóságok

hatáskörének az állami felek belsõ jogában meghatározott terjedelmét és

jellegét.

f cikk

Az egyes államok bármikor meghatározhatják azokat a joghatóságuk alá

tartozó területeket, az együttmûködés azon céljait és formáit, amelyeket a

jelen megállapodás hatálya alól kivesznek.

____________________

1 A 2. bekezdést nem tartalmazzák az 1.3., 1.4. és 1.5. megállapodás

tervezetek.

- 31 -

g cikk

A Felek folyamatosan tájékoztatják az Európa Tanács fõtitkárát a jelen

megállapodás alapján feladattal megbízott bizottságok és egyéb testületek

tevékenységérõl.

h cikk

A Felek a tapasztalatok alapján a jelen megállapodást érintõ kisebb

jelentõségû változtatásokat egyszerû jegyzékváltás útján eszközölhetik.

i cikk

1. Az egyes Felek értesítik a másik Felet a belsõ jog alapján a jelen

megállapodás végrehajtására nézve elõírt eljárások befejezésérõl, amely az

utolsó értesítés keltétõl lép hatályba.

2. A jelen megállapodást a hatálybalépéstõl számított öt éves idõtartamra

kötik. Hacsak a lejárat elõtt hat hónappal felmondási értesítést nem

nyújtanak, a megállapodás hallgatólagosan ugyanilyen feltételek mellett egy

további öt éves idõtartamra nézve megújításra kerül.

3. A felmondási értesítést nyújtó Fél jelezheti, hogy a felmondás csak

meghatározott rendelkezésekre, földrajzi régiókra vagy tevékenységi

területekre vonatkozik. A megállapodás ilyen esetben a fennmaradó részre nézve

továbbra is hatályban marad, hacsak azt a másik Fél vagy Felek fel nem mondják

a részleges felmondásról szóló értesítés kézhezvételétõl számított négy

hónapon belül.

4. A Felek bármikor felfüggeszthetik a jelen megállapodás alkalmazását

meghatározott idõtartamra. Hasonlóképpen megállapodhatnak egy adott bizottság

tevékenységének felfüggesztésében vagy beszüntetésében is.

1.1 A határmenti együttmûködés elõsegítésére irányuló államközi

minta-megállapodások

Bevezetõ megjegyzés: Ez egy olyan, általános alapvetõ rendelkezéseket

tartalmazó államközi minta-megállapodás, amely vagy önmagában, vagy pedig az

alábbiakban megjelenõ egy vagy több államközi minta-megállapodással együtt

köthetõ meg.

- 32 -

A .............................. ország és a ............................

ország kormányai ismerve a területi önkormányzatok és közigazgatási szervek

határmenti együttmûködésérõl szóló Európai Keretegyezményben leírt határmenti

együttmûködés elõnyeit, az alábbiakban állapodnak meg:

1. cikk

A Felek vállalják, hogy regionális és helyi szinten igénybe veszik és

elõsegítik a határmenti együttmûködés eszközeit.

A határmenti együttmûködés alatt a Felek a határ bármely oldalán

elhelyezkedõ területek közötti szomszédos együttmûködés erõsítésére és

elmélyítésére irányuló összehangolt közigazgatási, mûszaki, gazdasági,

társadalmi vagy kulturális intézkedéseket, valamint az ezeken a területeken

felmerülõ problémák megoldására irányuló megfelelõ megállapodások megkötését

értik.

Ezek az intézkedések - többek között - a regionális- és városfejlesztés

feltételeinek javítására, a természeti erõforrások megóvására, katasztrófa-

helyzetekben vagy más szerencsétlenségek esetében a kölcsönös

segítségnyújtásra és a közszolgáltatások javítására irányulnak.

2. cikk

A Felek kölcsönös egyeztetés útján arra törekednek, hogy a joghatóságuk

alá tartozó regionális hatóságok számára biztosítsák az együttmûködés

kialakításához szükséges erõforrásokat.

3. cikk

Vállalják továbbá, hogy ösztönzik a helyi hatóságoknak a határmenti

együttmûködés kialakítására és fejlesztésére irányuló intézkedéseit.

4. cikk

A jelen megállapodásnak megfelelõen a határmenti együttmûködésben részt

vevõ helyi és regionális hatóságok ugyanazon lehetõségekre és védelemre

jogosultak, mintha az együttmûködés országos szinten történne.

Az egyes Felek illetékes hatóságai gondoskodnak arról, hogy a jelen

megállapodás hatálya alá tartozó határmenti együttmûködés elõsegítéséért

felelõs testületek mûködési költségeinek fedezését biztosító kiadásokra

költségvetési tartalékot képezzenek.

- 33 -

5. cikk

Az egyes Felek felkérik az általuk kijelölt testületet, bizottságot vagy

intézményt a hatályos belsõ jogszabályok és szabályozások tanulmányozására

annak érdekében, hogy a helyi határmenti együttmûködés fejlesztését akadályozó

rendelkezések megváltoztatására javaslatot tegyenek. Ezek a testületek különös

figyelmet szentelnek az adó- és vámszabályok, a deviza- és tõke-átutalási

szabályok, valamint a felettes hatóságok beavatkozására irányadó szabályok

javítására, különösen a felügyeletet és az ellenõrzést illetõ szabályokra.

A fenti bekezdésben hivatkozott lépések megtétele elõtt a Felek az adott

helyzetnek megfelelõen kicserélik egymással és egyeztetik a tárgyra vonatkozó

ismereteiket.

6. cikk

A Felek arra törekednek, hogy választottbíróság vagy más eszköz

igénybevételével megoldást találjanak azokra a helyi jelentõségû, vitatott

kérdésekre, amelyek elõzetes megoldása szükséges a határmenti együttmûködési

projektek sikeréhez.

1.2 A határmenti területi konzultációkról szóló államközi

minta-megállapodás

Bevezetõ megjegyzés: A jelen megállapodás megköthetõ vagy önmagában, vagy

pedig egy vagy több államközi minta-megállapodással együtt (1.1 - 1.5

szövegei).

1. cikk

A jelen szöveghez fûzött mellékletben meghatározott régiók közötti

határmenti egyeztetés elõsegítése érdekében a Felek közös bizottságot hoznak

létre (a továbbiakban a "Bizottság" hivatkozással), és ha szükséges, egy vagy

több területi/regionális bizottságot (a továbbiakban a "Bizottságok"

hivatkozással), amelyek a határmenti konzultációkkal foglalkoznak.

2. cikk

1. A Bizottság és a Bizottságok olyan küldöttségekbõl állnak, amelyek

tagjait az egyes Felek választják ki.

- 34 -

2. A Bizottságban résztvevõ küldöttségek legfeljebb 8 tagból állnak,

akik közül legalább 3 fõ képviseli a regionális hatóságokat. A Bizottságokban

résztvevõ küldöttségek elnökei, vagy képviselõik tanácsadói minõségben részt

vesznek a Bizottság munkájában.2

3. A Bizottságok ... küldöttségbõl, amelyek külön-külön ... tagból

állnak, és azokat a Bizottságnak a jelen megállapodás hatálya alá tartozó

területek regionális és helyi hatóságaival kötött megállapodásban foglalt

kezdeményezésére állítják fel. A Bizottságokban résztvevõ küldöttségek az

adott hatóságok, vagy regionális vagy helyi testületek képviselõibõl állnak.

Egy küldöttet a központi hatóságok jelölnek ki. Ez a személy adott esetben

kiválasztható azon határmenti területeken mûködõ központi hatóságokat

képviselõ testületek körébõl, amelyre nézve a Bizottságok felelõsek.

4. A Bizottság legalább évente egyszer ülésezik. A Bizottságok a

körülményeknek megfelelõen, de évente legalább kétszer üléseznek.

5. A Bizottság és a Bizottságok saját maguk határozzák meg ügyrendjüket.

3. cikk

Az egyes Felek viselik a Bizottságban résztvevõ küldöttségük költségeit.

A Bizottságokban résztvevõ küldöttségek költségeit az adott

küldöttségeket felállító hatóságok viselik.

4. cikk

A Bizottság és a Bizottságok munkájának koordinálása és folyamatossága

érdekében a Felek adott esetben titkárságot állíthatnak fel, amelynek

összetételét, székhelyét, mûködési módját és a költségviselést egy közöttük

megkötött ad hoc jellegû szerzõdés rögzíti a Bizottság javaslata alapján. A

Felek közötti ilyen megállapodás hiányában a Bizottság maga is felállíthatja a

titkárságot.

5. cikk

A jelen megállapodás hatálya alá tartozó határmenti területeket a csatolt

melléklet határozza meg, amelynek tartalma egyszerû jegyzékváltás útján

módosítható.

____________________

2 A Bizottság tagjainak megadott száma csak iránymutatásul szolgál, és a

létszámot a konkrét helyzethez kell alkalmazni, mint ahogyan a jelen minta-

megállapodás minden rendelkezését is. A számok megadásával a minta-

megállapodás összeállítóinak az volt a szándéka, hogy rávilágítsanak egy

viszonylag kevés taggal rendelkezõ hatékony bizottság igényére. Arról az

arányszámról is csak jelzést kívántak adni, amelyet egyrészrõl a központi

hatóságok képviselõi és másrészrõl a regionális hatóságok képviselõi között

kell fenntartani.

- 35 -

6. cikk

1. A határmenti konzultációk során az alábbi területeken felmerülõ

kérdésekkel foglalkoznak:3

- városi és regionális fejlesztés;

- szállítás és közlekedés (tömegközlekedés, közutak és autópályák,

közös repülõterek, vízi utak, tengeri kikötõk stb.);

- energia (erõmûvek, gáz-, villamos áram- és vízszolgáltatás);

- természetvédelem (védelmet igénylõ helyek, pihenõterületek,

természetvédelmi parkok stb.);

- vízvédelem (szennyezés ellenõrzés, kezelõüzemek stb.);

- a légkör védelme (légszennyezés, zajszennyezés, zajmentes övezetek

stb.);

- oktatás, képzés és kutatás;

- közegészségügy (pl. orvosi létesítmények használata egy adott

területen a másik terület lakosai által);

- kultúra, szabadidõ és sport (színházak, zenekarok, sportközpontok,

üdülõk és táborok, ifjúsági központok stb.);

- kölcsönös segítségnyújtás katasztrófa helyzet enyhítése során

(tûzvész, árvíz, járványok, légi katasztrófák, földrengések, hegyi

balesetek stb.);

- idegenforgalom (közös projektek az idegenforgalom elõsegítésére);

- határmenti munkásokkal kapcsolatos problémák (közlekedési

lehetõségek, lakásépítés, társadalombiztosítás, adózás,

foglalkoztatás, munkanélküliség stb.);

- vegyes projektek (szemétlerakó üzem, szennyvízelvezetés stb.);

- a mezõgazdasági rendszer javítása;

- szociális létesítmények.

2. A Felek megállapodhatnak a lista módosításában egyszerû jegyzékváltás

útján.

7. cikk

1. Ellenkezõ rendelkezés hiányában, a Bizottság hatáskörébe tartoznak az

olyan általános és elvi jelentõségû ügyek, mint például programok

összeállítása a Bizottságok számára, koordináció és kapcsolattartás az

érintett központi közigazgatási egységekkel és a jelen megállapodás

hatálybalépése elõtt létrehozott közös Bizottságokkal.

- 36 -

2. A Bizottság felelõs különösen azért, hogy adott esetben az illetõ

kormányok elé terjessze a saját és a Bizottságok ajánlásait, valamint a

nemzetközi megállapodások megkötésére irányuló tervezeteket.

3. A Bizottság - adott kérdések kivizsgálása tekintetében - külsõ

szakértõk szolgáltatásait is igénybe veheti.

8. cikk

1. A Bizottságok elsõdleges feladata a 6. cikkben meghatározott

területeken felmerülõ problémák vizsgálata, és az ennek alapján megfelelõ

javaslatok és ajánlások kidolgozása. A vizsgálandó témakörökre a Bizottság, a

Felek központi, regionális és helyi hatóságai, valamint intézmények,

____________________

3 A lista pusztán iránymutatásul szolgál, amelyet az egyes együttmûködési

projektekhez alkalmaznak. Nem értelmezhetõ úgy, hogy módosítja a belsõ jog

által a területi hatóságokra ruházott jogköröket. A központi és a regionális

hatóságok mindenesetre képviseltetve vannak a Bizottságban.

egyesületek vagy egyéb magán vagy állami testületek is javaslatot tehetnek. Az

ügyekkel saját kezdeményezésükre is foglalkozhatnak.

2. A Bizottságok e kérdések tanulmányozása érdekében munkacsoportokat

állíthatnak fel. Igénybe vehetik szakértõk szolgáltatásait is, és jogi

véleményt vagy mûszaki jelentéseket kérhetnek. A Bizottságok - a lehetõ

legszélesebb egyeztetés útján - az érintett lakosság érdekeinek megfelelõ

eredmények elérésére törekednek.

9. cikk

1. A Bizottságok tájékoztatják a Bizottságot az eléjük terjesztett

kérdésekrõl és az általuk hozott következtetésekrõl.

2. Ha az általuk hozott következtetéshez a Bizottság vagy az illetõ

kormány döntése szükséges, akkor a Bizottságok ajánlást tesznek a Bizottság

számára.

10. cikk

1. A Bizottság és a Bizottságok egyaránt fel vannak hatalmazva arra, hogy

döntsenek a tagok megállapodása útján hozott, általános érdekeket szolgáló

kérdésekben, amennyiben a tagok ezt hatáskörükben, a Felek jogszabályaiban

foglaltaknak megfelelõen terjesztették elõ..

2. A Bizottság és a Bizottságok kicserélik az e tekintetben hozott

döntésekkel kapcsolatos ismereteiket.

11. cikk

1. A Bizottságban vagy a Bizottságokban résztvevõ küldöttségek kicserélik

ismereteiket az illetékes hatóságoknak a 7.2 cikkben és a 9.2 cikkben

foglaltaknak megfelelõen hozott ajánlásokkal vagy megállapodásokkal

kapcsolatban tett intézkedéseirõl.

- 37 -

2. A Bizottság és a Bizottságok az 1. bekezdésben hivatkozott illetékes

hatóságok által hozott intézkedésekkel kapcsolatban meghatározott teendõkkel

is foglalkoznak.

1.3 A helyi határmenti konzultációról szóló államközi minta-megállapodás

Bevezetõ megjegyzés: A jelen megállapodás megköthetõ vagy önmagában, vagy

pedig egy vagy több államközi minta-megállapodással együtt (1.1 - 1.5

szövege).

1. cikk

A teljesebb információcsere és a fejlõdõ konzultáció biztosítása

érdekében a határ bármely oldalán található helyi hatóságok között, a Felek

felszólíthatják ezeket a hatóságokat, hogy konzultatív bizottságok útján közös

tanulmányt készítsenek a valamennyiüket érintõ problémákról.

2. cikk

E bizottságok eljárási szabályait a tagok állapítják meg. A felettes

hatóságokat bevonják az eljárásba, vagy arról tájékoztatást adnak.

A konzultatív bizottságok részt vesznek a regionális konzultatív

bizottságok munkájában - az utóbbiak által meghatározott feltételek szerint -

amennyiben ilyen bizottságokat a kérdéses régiókban létrehoztak. E bizottságok

hasonlóképpen támogatják a konzultatív bizottságok munkáját.

3. cikk

A konzultatív bizottságok feladata az információcsere és a konzultációk

megszervezése mindkét oldalon, valamint a közös gondot okozó kérdések

tanulmányozása és a közös célok meghatározása.

A bizottságok tevékenységére a tagok feladatköre az irányadó, és a

tevékenység nem jár hatáskör átruházással.

A bizottságok tagjai azonban - az együttmûködési megállapodások keretein

belül - közösen dönthetnek arról, hogy milyen intézkedések vagy korlátozások

irányadóak az egyes tevékenységekre, vagy hogy milyen elõzetes konzultációs

eljárást kívánnak lefolytatni.

4. cikk (alternatíva)

A konzultatív bizottságok munkájának támogatása érdekében az érintett

helyi hatóságok - a belsõ jog alapján a rájuk ruházott hatáskör határain belül

- egyesületbe tömörülhetnek, hogy jogi kereteket biztosítsanak

együttmûködésükhöz.

- 38 -

Ezek az egyesületek az egyik érintett államban az egyesültekre

alkalmazandó polgári jog vagy kereskedelmi jog alapján állíthatók fel. A

kiválasztott jogrendszer alkalmazására nézve, az esemény bekövetkezésekor az

egyesület tagjainak állampolgárságával kapcsolatos feltételektõl,

formalitásoktól és egyedi engedélyezésektõl el kell tekinteni.

A 2. cikkben foglaltaknak megfelelõen a felettes hatóságok számára

továbbított tájékoztatók a jelen cikkben említett egyesületek tevékenységével

kapcsolatos tájékoztatásokat is tartalmazzák.

1.4 A helyi hatóságok közötti szerzõdéses határmenti együttmûködésrõl szóló

államközi minta-megállapodás

Bevezetõ megjegyzés: A jelen megállapodás megköthetõ vagy önmagában, vagy

pedig egy vagy több államközi minta-megállapodással együtt (1.1 - 1.5

szövege).

1. cikk

A helyi hatóságok közötti határmenti együttmûködést - többek között -

közigazgatási, gazdasági vagy mûszaki szerzõdések útján lehet szabályozni.

2. cikk

A helyi hatóságok a határmenti együttmûködési szerzõdéseket a belsõ jog

alapján rájuk ruházott hatáskör keretei között köthetnek.

Ezek a szerzõdések - többek között - a beszállítások vagy szolgáltatások

nyújtására, közös intézkedések megtételére, az egyik állami fél polgári vagy

kereskedelmi joga alapján létrehozott egyesületekre vagy az ilyen

egyesületekben való tagságra vonatkoznak.4

3. cikk

A szerzõdést kötõ felek a jelen megállapodás egyik aláíró felének kötelmi

jogára (közjogi és magánjogi egyaránt) való hivatkozással határozzák meg a

szerzõdésre alkalmazandó jogot.

Amennyiben szükséges, meghatározzák az adott jog rendelkezéseitõl való

eltérések lehetõségeit is.

Amennyiben a szerzõdés eltérõ kikötést nem tartalmaz, az alkalmazandó jog

annak az államnak a joga, amelynek helyi hatósága a szerzõdés alapján felelõs

a szolgáltatás nyújtásáért, vagy ennek hiányában amelynek helyi hatósága a

legjelentõsebb pénzügyi hozzájárulással rendelkezik.

____________________

4 A jelen megállapodás koherenciája ugyanaz marad, akár belefoglalják ezt a

bekezdést, akár nem.

- 39 -

A szerzõdés helyi hatósági felei alá tartozó személyek minden körülmények

között rendelkeznek azzal a joggal, hogy olyan pert indítsanak vagy

jogorvoslatért folyamodjanak az adott hatósággal szemben, amelyre jogosultak

lennének, ha az utóbbinak a feladatkörébe tartozna az említett személyek

számára a kérdéses beszállítások vagy szolgáltatások nyújtása. Az a helyi

hatóság, amellyel szemben pert indítottak vagy jogorvoslatért folyamodtak,

jogosult arra, hogy eljárást kezdeményezzen azon helyi hatósággal szemben,

amely a beszállítások vagy szolgáltatások nyújtásáért felelõsséget vállalt.

4. cikk

A szerzõdések megkötésére vagy módosítására irányuló javaslatokat az

egyes államokban egyidõben bocsátják a felettes hatóságok utólagos jogi

ellenõrzésére, az erre vonatkozó szabályok szerint. Azonban semmilyen

jóváhagyást nem kell kérni a szerzõdés hatósági felei részérõl. A felettes

hatóság olyan döntése esetében, amely megakadályozhatja egy határmenti

együttmûködési megállapodás megkötését vagy alkalmazását, vagy annak

érvénytelenítését idézi elõ, elõzetes konzultációra van szükség az érintett

többi állam megfelelõ felsõbb hatóságaival.

5. cikk

Vita esetében az illetékes bíróságot az alkalmazandó jog határozza meg. A

határmenti együttmûködési szerzõdések azonban választottbíróságról szóló

rendelkezéseket is tartalmazhatnak.

Az ilyen rendelkezések ellenére a felhasználók és harmadik személyek a

hatályos jogszabályokban meghatározott jogorvoslati lehetõséggel élhetnek

annak az államnak a helyi hatóságaival szemben, amelyhez tartoznak, és az

adott hatóságokon múlik, hogy a mulasztó szerzõdõ társsal szemben

jogorvoslattal élnek-e.

A felettes hatóságok hatáskörükben minden intézkedést megtesznek a

bírósági döntések azonnali végrehajtása érdekében, tekintet nélkül a döntést

meghozó bíróság hovatartozására.

6. cikk

A jelen megállapodás alapján megkötött szerzõdések a visszavonásig

maradnak hatályban. A szerzõdések azonban olyan rendelkezést is

tartalmazhatnak, amely a feleket a jelen megállapodáshoz történt csatlakozás

visszavonása esetén felmondására jogosítja fel, öt éves felmondási idõvel. Az

állami feleknek jogában áll e rendelkezés alkalmazásának végrehajtása.

- 40 -

1.5 A helyi hatóságok közötti határmenti együttmûködés szerveirõl szóló

államközi minta-megállapodás

Bevezetõ megjegyzés: A jelen megállapodás megköthetõ vagy önmagában, vagy

pedig egy vagy több államközi minta-megállapodással együtt (1.1 - 1.5

szövegei).

1. cikk

Azokra a célokra, amelyekre nézve a belsõ jog egyesület vagy konzorcium

létesítését engedélyezi, a helyi hatóságok és más közjogi testületek részt

vehetnek helyi hatóságoknak a másik Fél területén létrehozott egyesületeiben

vagy konzorciumaiban az utóbbi Fél belsõ jogának megfelelõen.

2. cikk

A tagok jogkörének határain belül az 1. cikkben hivatkozott egyesületek

vagy konzorciumok az egyes érintett Felek területén jogosultak az

alapszabályukban meghatározott célok szerinti tevékenységet folytatni. Ennek

során rájuk az adott állam által megállapított szabályok vonatkoznak, hacsak

az adott állam azok alól mentességet nem biztosít.

3. cikk

1. Az egyesület vagy konzorcium alapító okiratához, a társasági

szerzõdésekhez vagy azok módosításához meg kell szerezni az összes résztvevõ

helyi hatóság felettes hatóságainak jóváhagyását. Ugyanez vonatkozik a már

mûködõ egyesülethez vagy konzorciumhoz való csatlakozásra is.

2. Az érintett lakosságot értesíteni kell ezekrõl az okiratokról és azok

jóváhagyásáról az egyes országok rendes közzétételi megoldásainak megfelelõen.

Ugyanez vonatkozik a hivatalos fõirodákkal kapcsolatos változásokra és az

egyesület vagy konzorcium nevében eljárni jogosult személyekkel és jogkörük

korlátozásával kapcsolatos döntésekre.

3. A fenti okiratokat az azokban az államokban használatos hivatalos

nyelveken állítják össze, ahol azok hatályba lépnek. A szöveg minden egyes

ilyen változata hivatalosnak tekintendõ.

- 41 -

4. cikk

1. A társasági szerzõdés határozza meg az egyesület vagy a konzorcium

jogviszonyaira irányadó szabályokat. Tartalmazzák a vonatkozó jogszabályok

által elõírtakat az 1. cikknek megfelelõen. A társasági szerzõdések minden

esetben megnevezik tagjaikat, elnevezésüket és székhelyüket. Meghatározzák az

egyesület vagy a konzorcium célját, és adott esetben a beiktatási feladatokat

és azok helyszíneit. Megállapítják a vezetõ- és az ügyviteli testületek

kinevezésének módját, a tagok kötelezettségeinek mértékét és a közös

kiadásokhoz való hozzájárulásaikat. A vezetõ testületekben részt vesz az egyes

országok tag helyi hatóságainak legalább egy képviselõje. A társasági

szerzõdés meghatározza a közgyûlés összetételét és tanácskozási módját, az

ülésekrõl felvett jegyzõkönyvek formáját, a feloszlatás vagy felszámolás

módját, valamint a költségvetésekre és az elszámolásokra irányadó szabályokat.

2. A társasági szerzõdés olyan rendelkezést is tartalmaz, amelynek

alapján a tagok kiléphetnek az egyesületbõl a társasági szerzõdésben rögzített

felmondási értesítéssel, az egyesület irányában való tartozások rendezése után

és az egyesület számára a szakértõk által felbecsült díjak

kifizetésekor az érintett tagok nevében az egyesület által eszközölt

befektetés vagy az egyesületnél felmerült kiadások tekintetében. Meghatározzák

azokat a szabályokat is, amelyek a vállalt kötelezettségüket elmulasztó tagok

felmentése vagy kizárása esetén irányadóak.

5. cikk

A Felek vállalják, hogy területükön az egyesület vagy a konzorcium

számára biztosítják a feladatok ellátásához szükséges engedélyeket az állami

politika és a közbiztonság követelményeitõl függõen.

6. cikk

Ha a belsõ jog értelmében az egyesület vagy konzorcium egy állam

területén nem tud bizonyos, az adott állam tag helyi hatósága javát szolgáló

feladatai ellátásához szükséges jogköröket, jogokat gyakorolni vagy elõnyökkel

élni, akkor ez utóbbinak jogában áll és kötelessége, hogy az egyesület vagy

konzorcium javára és nevében eljárjon e jogkörök, jogok vagy elõnyök

gyakorlása vagy biztosítása céljából.

- 42 -

7. cikk

1. Az egyesület vagy a konzorcium feletti felügyeleti vagy ellenõrzési

jogkört a belsõ jognak megfelelõen annak az államnak a felelõs hatósága

gyakorolja, ahol a székhely-iroda található. Ez a hatóság a többi állam helyi

hatóságainak érdekeit is köteles biztosítani.

2. A többi államok felelõs hatóságai jogosultak arra, hogy tájékoztatást

kapjanak az egyesület vagy konzorcium tevékenységérõl és döntéseirõl, valamint

a felügyelet vagy az ellenõrzés gyakorlása során hozott intézkedésekrõl.

Kérésre átadják nekik az elfogadott szövegeket és az egyesület vagy a

konzorcium testületi üléseirõl készített jegyzõkönyveket, az éves

elszámolásokat és az esetleges költségvetés tervezeteket, amennyiben a belsõ

jog elõírja ezek közlését a felügyeletet vagy az ellenõrzést ellátó szervek

számára. Közvetlenül tárgyalhatnak az egyesületi vagy konzorciumi

testületekkel és a felügyeleti vagy ellenõrzõ hatóságokkal, átadhatják

részükre tapasztalataikat, vagy kérhetik, hogy közvetlenül tanácskozzanak

velük meghatározott esetekben és meghatározott kérdésekrõl.

3. A többi állam felelõs hatóságainak jogában áll az is, hogy értesítsék

az egyesületet vagy konzorciumot arról, hogy ellenzik a hatáskörükbe tartózó

hatóságok számára az egyesületben vagy a konzorciumban való további

részvételt. Az ilyen, kellõen indokolt értesítés kizárási alapnak tekintendõ,

és azt ilyenként bele kell foglalni a társasági szerzõdésbe. A jelen cikk 1.

és 2. bekezdéseiben hivatkozott hatóságok arra is jogosultak, hogy képviselõt

delegáljanak az egyesület vagy a konzorcium vezetõ testületeibe; ennek a

képviselõnek jogában áll, hogy részt vegyen valamennyi testületi ülésen, és

hogy megkapja azok napirendjét és jegyzõkönyvét.

8. cikk

A társasági szerzõdésnek megfelelõen az egyesület vagy a konzorcium a

beszállításokat vagy szolgáltatásokat a tagok területén az egyesület vagy a

konzorcium felelõsségére nyújtja, ezáltal a tagok teljes mértékben mentesülnek

az azokkal kapcsolatos kötelezettségek alól. Az egyesület vagy a konzorcium

felelõs a felhasználókkal és a harmadik személyekkel szemben is. Ez utóbbiakat

azonban az azon helyi hatóságok tekintetében, amelyek javára és nevében a

beszállításokat vagy szolgáltatásokat nyújtják, továbbra is olyan kereseti és

jogorvoslati jogok illetik meg, mintha maguk a hatóságok lennének kötelesek a

kérdéses beszállítások vagy szolgáltatások nyújtására. Azok a hatóságok,

amelyekkel szemben pert vagy jogorvoslatot kezdeményeztek, pert indíthatnak az

egyesülettel szemben.

- 43 -

9. cikk

1. Ha az egyeztetés sikertelennek bizonyul, az egyesület és a tagok, vagy

a több tag közötti, a mûködéssel kapcsolatos vitát azon állam közigazgatási

szerve és bírósága elé terjesztik, ahol az egyesület vagy a konzorcium

székhelye található.

2. Az 1. bekezdésben hivatkozottakon kívül minden vitát az állami felek

területén alkalmazandó rendes szabályok szerinti közigazgatási szervek és

bíróságok elé terjesztik, hacsak az érdekelt felek úgy nem döntenek, hogy az

ilyen vitát az általuk kijelölt választottbíró elé terjesztik.

3. Az állami felek megteszik a szükséges intézkedéseket annak érdekében,

hogy területükön biztosítsák a fenti rendelkezésekkel kapcsolatos határozatok

és ítéletek végrehajtását.

10. cikk

A jelen megállapodásnak megfelelõen létrehozott egyesületek és

konzorciumok a jelen megállapodás megszûnése után is fennmaradnak, kivéve a 7.

cikk 3. bekezdésében szabályozott esetet.

2. A helyi önkormányzatok és közigazgatási szervek közötti együttmûködésre

vonatkozó keret-megállapodások, szabályzatok és szerzõdések

Bevezetõ megjegyzés:

A helyi hatóságoknak szánt keret-megállapodások, szerzõdések és szabályzatok

Az államokhoz hasonlóan a helyi hatóságok számára is fel lehetne kínálni

a megállapodások és szerzõdések választékát. Valójában ilyen választék már

létezik számos országban, mint ahogyan azt a már összegyûjtött, megkötött

megállapodásokra vonatkozó dokumentáció figyelemre méltó terjedelme mutatja.

A javasolt rendszer hat keret-megállapodást, szerzõdést és szabályzatot

ölel fel, amely megfelel a különféle szintû és szabályozású helyi határmenti

együttmûködésnek. A belsõ jogi szabályozás rendelkezéseitõl függõen azok vagy

azonnal hatályba lépnek, vagy azt a vonatkozó államközi megállapodás

megkötésétõl teszik függõvé.

- 44 -

Általában véve az államközi megállapodások megkötése még akkor is, ha nem

tûnik abszolút értelemben alapvetõnek, segítséget jelenthet azoknak a

feltételeknek a tisztázásában, amelyek szerint a helyi hatóságok

alkalmazhatják ezeket a megállapodásokat. Mindenesetre úgy tûnik, hogy a 2.6

szám alatti megállapodás (határmenti együttmûködési szervek) elõfeltétele egy

államközi megállapodás megkötése lenne.

A helyi hatóságoknak szánt keretszerzõdés e rendszere megfelel az

államközi modell-megállapodásoknak. Minden egyes keretszerzõdés bevezetõjében

utalás történik az államközi megállapodásokra.

Ezt követõen lehetséges a helyi szintû megállapodások és helyi szinten

felállított szervek beillesztése a regionális vagy nemzeti szinten

felállítandó államközi konzultációk rendszerébe. Például a helyi konzultatív

bizottságokat (2.1 szám) be lehetne illeszteni a bizottságok, és az

együttmûködõ felek rendszerébe, melyet a határmenti regionális konzultációra

vonatkozó (1.2 szám) államközi minta-megállapodásban rögzítenek.

Emellett a fenti modellek összeállítása szükségszerûen leegyszerûsített,

mivel nincs lehetõség átfogóan áttekinteni az egyes esetek valamennyi

problémáját. A tervezetek értékes útmutatók, de módosíthatók az azokat

alkalmazó helyi hatóságok részérõl felmerülõ igényeknek megfelelõen.

Ugyanígy a helyi hatóságoknak meg kell határozniuk, hogy milyen

eszközökkel ösztönözhetik az állampolgárok részvételét a határmenti

tanácskozásokon, a társadalmi-kulturális területen. Az ilyen részvétel

bizonyára legyõzné azokat a pszichológiai akadályokat, amelyek néha komolyan

gátolják a határmenti együttmûködést. A közérdekû támogatást élvezõ

tanácskozás szintén szilárd alapokra épülne. A közvélemény részvételét

ösztönzõ utak egyike lenne egy társaság igénybevétele. Így a tervezetek egyike

(2.3) a magánjogi társaság megalakítására vonatkozik.

2.1 Keret-megállapodás a helyi önkormányzatok és közigazgatási szervek

közötti Konzultatív Bizottság létrehozására

Bevezetõ megjegyzés:

Rendes körülmények között egy ilyen Bizottság létrehozása államközi

megállapodás nélkül is lehetséges. Számos példája van ennek a lehetõségnek. Ha

azonban jogi vagy egyéb bizonytalanságok állnak fenn, államközi megállapodás

biztosítaná azokat a feltételeket, amelyek között az ilyen konzultáció igénybe

vehetõ lenne (lásd az 1.3 keret-megállapodást).

- 45 -

A Bizottság célja és székhelye

1. §

A helyi hatóságok, a jelen megállapodásban résztvevõ felek vállalják, hogy az

alábbi területeken összehangolják erõfeszítéseiket, hatáskörükön belül

rögzítve a felelõsség területe(i)t. E célból ezennel Konzultatív Bizottságot

hoznak létre (a továbbiakban: Bizottság), melynek székhelye:

...........................................................

A Bizottság feladata az információcsere, az összehangolás és az egyeztetés

biztosítása a tagok között az elõzõ bekezdésben megnevezett területeken. A

taghatóságok vállalják, hogy ellátják a Bizottságot minden, a feladata

gyakorlásához szükséges ismerettel, és hogy a Bizottság útján tanácskoznak

egymással a fent megnevezett területeket érintõ döntések vagy intézkedések

meghozatalát megelõzõen.

Tagság

2. §

Minden a Bizottságban résztvevõ helyi hatóságot az általa kinevezett,

...... tagból álló küldöttség képviseli. Mindegyik küldöttséghez

kapcsolódhatnak - a Bizottság beleegyezésével - társadalmi-gazdasági független

szervezetek képviselõi és szakértõi (ez az alternatíva kizárja a helyi

hatóságokon kívüli más szervezeteket a tagságból, amely megkülönbözteti a

jelen szervezetet a magánjogi társaságoktól, amelyekkel a 2.3 pont

foglalkozik).

Lehetséges variáns: Az egyes küldöttségekben a tagok száma változó lehet.

A tagság nyitott a jelen megállapodást aláíró helyi és regionális hatóságok,

társadalmi-gazdasági csoportok és magánszemélyek számára. A Bizottság dönt az

új tagok felvételérõl. Minden egyes küldöttséghez kapcsolódhatnak - a

Bizottság beleegyezésével - független szervezetek képviselõi és szakértõk.

Hatáskör

3. §

A Bizottság minden, az 1. §-ban megnevezett kérdést megvitathat. Minden

olyan kérdést, amelyre nézve teljes egyetértés jött létre, és minden olyan

ajánlást, amelyet a Bizottság az illetékes hatóságok vagy csoportok felé tenni

kíván, jegyzõkönyvben rögzítik.

- 46 -

A Bizottságot a hatáskörébe tartozó ügyekben felhatalmazzák bizottsági

tanulmányok elkészítésére és vizsgálatok végzésére.

4. §

A Bizottság tagjai megállapodhatnak abban, hogy megbízzák a Bizottságot

meghatározott gyakorlati feladatok elvégzésével. A Bizottság bármely egyéb

feladatot is elláthat, amellyel más hatóságok megbízzák.

Mûködés

5. §

A Bizottság maga határozza meg ügyrendjét.

6. §

A Bizottságot - fõ szabályként - évente kétszer, vagy a tagok

egyharmadának kérésére, meghatározott napirendi javaslattal hívják össze.

Az ülésre szóló meghívót a napirendi javaslattal együtt legalább 15

nappal korábban küldik el annak érdekében, hogy a tanácskozásra minden egyes

képviselt intézmény fel tudjon készülni.

7. §

A Bizottság a tagjai körébõl állandó vezetõséget választ, és meghatározza

ennek összetételét, hatáskörét.

Az elnöki teendõk ellátása az ügyrend szabályai szerint történik, ilyen

rendelkezés hiányában a jelenlévõ legidõsebb tag tölti be ezt a funkciót.

Külsõ személyekkel és felettes hatóságokkal való kapcsolatok

8.§

Külsõ személyekkel való kapcsolatait tekintve a Bizottságot az Elnök

képviseli, kivéve, ha az ügyrend erre nézve másképpen rendelkezik. Azon

felettes hatóságok, amelyekhez a Bizottság tagjai tartoznak, a Bizottság

mûködésérõl - kérésükre - tájékoztatást kaphatnak, valamint jogukban áll az

ülésekre megfigyelõt küldeni.

- 47 -

Titkársági feladatok és ezek költségei

9. §

A titkársági feladatokat az egyik tagintézmény biztosítja (évenkénti

váltásban, vagy anélkül).

Minden egyes hatóság hozzájárul a titkársági feladatok költségeihez a

következõk szerint:

..............................................................................

........

A tájékoztatókat és egyéb iratokat rendes körülmények között a küldõ

ország nyelvén továbbítják.

Csatlakozás és kilépés

10. §

A Bizottság tagsága nyitott minden olyan további helyi és regionális

hatóság számára, amelyek a jelen megállapodáshoz csatlakozni kívánnak. Az új

tagok felvételérõl a Bizottság dönt.

11. §

Bármelyik tag kiléphet a Bizottságból, értesítve e tényrõl az Elnököt.

Egy tagnak a Bizottságból történõ kilépése nem befolyásolja annak mûködését,

hacsak a Bizottság másképpen nem dönt.

12. §

A Felek tájékoztatják az Európa Tanács Fõtitkárát a jelen megállapodás

megkötésérõl, és annak szövegét a rendelkezésére bocsátják.

2.2 Keret-megállapodás a határmenti helyi közügyek vitelében való

együttmûködésrõl

Bevezetõ megjegyzés:

Ilyen típusú, határmenti együttmûködési megállapodás már több államban

lehetséges. Ahol nem ez a helyzet, ott meg kell határozni azokat a

feltételeket, amelyek mellett az ilyen megállapodás alkalmazható egy államközi

megállapodás keretén belül (lásd az 1.3 minta-megállapodást).

- 48 -

A megállapodás célja

1. §

Az 1. § határozza meg a megállapodás célját (pl. a határmenti térség

harmonikus fejlesztése) és az együttmûködés területeit.

A megállapodás területi hatálya

2. §

A 2. § határozza meg a megállapodás által érintett településeket a határ

egyik oldalán, illetõleg valamennyi oldalán.

Kötelezettségvállalás

3. §

A 3. §-ban határozzák meg a megállapodás célkitûzései megvalósításához

szükséges eszközöket (1. §). A megállapodás lényeges célkitûzéseiként az

alábbi kötelezettség vállalásokat lehet megállapítani:

A Felek vállalják, hogy betartják az elõzetes egyeztetési eljárást, mielõtt

döntést hoznak valamennyi hatáskörükbe és illetékességükbe tartozó

kérdésben;

a Felek vállalják, hogy illetékességi területük és hatáskörük keretein belül

minden olyan intézkedést meghoznak, amely a megállapodás célkitûzéseinek

eléréséhez szükséges;

a Felek vállalják, hogy semmi olyat nem tesznek, ami a jelen megállapodás

célkitûzéseit hátrányosan befolyásolná.

Koordináció

4. §

A 4. § határozza meg - az egyes megállapodások konkrét körülményeivel és

következményeivel összhangban - a koordinációt szolgáló eljárást:

vagy a 2.1 keret-megállapodás tervezetében hivatkozott általános célú

Bizottságot jelölik ki a koordináció ellátására;

- 49 -

vagy a jelen megállapodás céljait szolgáló külön konzultatív csoport

létesítésérõl intézkednek;

vagy egyszerûen az érintett hatóságok közötti közvetlen kétoldalú

szerzõdések útján határozzák meg azt.

Egyeztetés

5. §

A Csoport minden tagja (mindegyik fél, ha nincs csoport) felhívhatja a

Csoport (a másik fél, ha nincs csoport) figyelmét olyan esetre, amely során

véleménye szerint a megállapodást nem tartották be:

nem volt elõzetes konzultáció;

a megtett intézkedések nem felelnek meg a megállapodásnak, vagy

nem került sor a megállapodás céljai eléréséhez szükséges intézkedések

megtételére.

Ha a Felek nem tudnak megállapodni, a vitát az Egyeztetõ Testülethez

utalják, amely a vállalt kötelezettségek teljesítésének biztosítására kapott

felhatalmazást.

Ellenõrzõ Testület

6 §

A Felek megállapodhatnak egy külön Ellenõrzõ Testület felállításában,

amely biztosítja a vállalt kötelezettségek teljesítését. Ez a testület az

egyes Felek által kijelölt, egyenlõ számú szakértõbõl, valamint egy semleges

szakértõbõl áll, akinek kijelölésérõl vagy kijelölésének módjáról elõzetesen

rendelkezni kell.

Az Ellenõrzõ Testület véleményt nyilvánít a megállapodás fenntartásáról,

s véleményét nyilvánosságra hozhatja.

7. §

A Felek tájékoztatják az Európa Tanács fõtitkárát a jelen megállapodás

aláírásáról és annak szövegét a rendelkezésére bocsátják.

- 50 -

2.3 Keret-megállapodás a határmenti együttmûködést szolgáló magánjogi

szervezetek létrehozásáról

Bevezetõ megjegyzés:

Feltételezzük, hogy az egyik állam helyi hatósága csatlakozhat egy másik állam

polgári jogi társaságához ugyanazon szabályok és feltételek szerint, mint

amelyek a helyi hatóság államában a magánjogi/polgári jogi társasági tagságra

vonatkoznak. Ha jelenleg nem ez a helyzet, akkor ezt a lehetõséget

kifejezetten biztosítani kell államközi megállapodás révén a két érintett

állam között (lásd az 1.3 és az 1.4 államközi minta-megállapodásokat).

A polgári jogi társaságok rendes körülmények között azon ország belsõ

joga szerint mûködnek, ahol székhelyük van. Az alábbi lista felsorolja azokat

a rendelkezéseket, amelyeket törvényi rendelkezés hiányában a társaság alapító

okiratába kell belefoglalni. A konzultatív Bizottságra vonatkozó rendelkezések

(lásd a 2.1 keret-megállapodást) szintén alkalmazhatók mutatis mutandis az

ilyen típusú társaságokra.

A társaság alapító okiratában rögzíteni kell:

1. (a társaság) alapító tagjait és az új tagok felvételének feltételeit;

2. nevét, székhelyét és jogi formáját (a vonatkozó belsõ jogszabályra való

hivatkozással);

3. célkitûzéseit, azok elérésének módját és a társaság rendelkezésére álló

forrásokat;

4. testületeit, különösen közgyûlésének hatáskörét és mûködésének módját

(képviselet és szavazás);

5. az ügyvezetõ igazgatók vagy a vezetõ tisztségviselõk kinevezését, és azok

hatáskörét;

6. a tagok felelõsségének mértékét harmadik személlyel szemben;

7. az alapító okirat módosításának és a szervezet feloszlatásának a

feltételeit;

8. a felek kötelezettségvállalását arra nézve, hogy tájékoztatják az Európa

Tanács Fõtitkárát a határmenti szervezet létrehozásáról, és hogy az alapító

okirat szövegét a rendelkezésére bocsátják.

- 51 -

2.4 Keret-szerzõdés a határmenti helyi önkormányzatok és közigazgatási szervek

közötti beszállítások vagy szolgáltatások nyújtásáról

(magánjogi típusú megállapodás)

Bevezetõ megjegyzés:

Feltételezzük, hogy a helyi hatóságoknak jogában áll ilyen szerzõdést

kötni más országok helyi hatóságaival. Ahol ez nem áll fenn, a lehetõséget

kifejezetten biztosítani kell egy államközi megállapodás keretében (lásd az

1.4 minta-megállapodást).

Ez olyan típusú szerzõdés, amelyet a helyi hatóságok felhasználhatnak

értékesítésre, lízingre, munkaszerzõdésekre, áruk vagy szolgáltatások

szállítására, üzemeltetési koncessziók nyújtására stb. A "magánjogi"

szerzõdések helyi hatóságok által történõ igénybevételét a belsõ jog és a

joggyakorlat különbözõ mértékben teszi lehetõvé, ezért nehéz meghúzni a határt

a "közjogi" és a "magánjogi" szerzõdések között. Mindazonáltal, az egyes

országokban uralkodó értelmezés szerint feltételezhetõ, hogy az ilyen típusú

szerzõdés ott vehetõ igénybe , ahol a megállapodás kereskedelmi vagy gazdasági

típusú tevékenységre vonatkozik, amelyre egy magánszemély, vagy testület

úgyszintén szerzõdhetne. Olyan tevékenységek esetében, amelyek a helyi

hatóságok intézkedését foglalják magukban, a közhatóságoknak fenntartott

tevékenység körébõl a "közjogi" keretszerzõdésben (ld. a 2.5 pontot) rögzített

kiegészítõ rendelkezéseket szem elõtt kell tartani az alábbi kikötések

mellett.

Felek

Az 1. § nevezi meg a Feleket (és azt, hogy a megállapodás nyitott-e más

helyi hatóságok számára).

A 2. § határozza meg a szerzõdés általános tartalmát, így különösen a

kezdvezményezetteket és a feltételeket. Adott esetben meghatározhatják a

szükséges fenntartásokat például a felettes hatóságok engedélyezése

tekintetében, ha ez érinti a szerzõdés alkalmazhatóságát.

A SZERZÕDÉS TÁRGYA

A 3. § határozza meg a szerzõdés tárgyát az alábbiakra hivatkozással:

a sajátos ügyek;

a földrajzi területek;

a korporatív testületek (helyhatóságok, helyi hatáskört is gyakorló országos

testületek stb.);

a sajátos jogi formák.

- 52 -

A 4. § határozza meg a szerzõdés idõtartamát, a meghosszabbítás feltételeit

és a teljesítés idejét.

Jogi és pénzügyi rendelkezések

Az 5. § jelzi a szerzõdés aláírásának és teljesítésének helyét és rögzíti

az alkalmazandó jogágat és az alkalmazandó jogszabályt (nemzetközi magánjog).

A 6. § foglalkozik a pénzügyi kérdésekkel pl: a pénznem meghatározásával,

amelyben a fizetés teljesítendõ és az ármegállapítás módjával a hosszú távú

szolgáltatások esetében, valamint a biztosítással.

Választottbíróság

A 7. § rögzíti - adott esetben - az egyeztetési eljárás és a

választottbírósági eljárás ügyrendjét.

Választottbíróság esetén annak összetétele az alábbiak szerint alakul:

az ellentétes érdekû Felek mindegyike (variáns: azon közigazgatási bíróságok

elnökei, amelyek illetékesek a felek mindegyike vonatkozásában) kijelöl egy

választottbírósági tagot és a felek együttesen kijelölnek egy vagy két

független tagot úgy, hogy a tagok száma páratlan legyen;

ha a választottbíróság tagjainak száma páros, szavazategyenlõség esetén a

független tag szavazata lesz a döntõ.

A szerzõdés módosítása és megszûnése

A 8. § részletezi azokat a szabályokat, amelyek a szerzõdés módosítása

vagy megszûnése esetén alkalmazandók.

9. § A Felek tájékoztatják az Európa Tanács Fõtitkárát a jelen

megállapodás megkötésérõl és rendelkezésére bocsátják ennek szövegét.

2.5 Keret-szerzõdés a határmenti helyi önkormányzatok és közigazgatási szervek

közötti szállításokról vagy szolgáltatásokról

(közjogi típusú)

Bevezetõ megjegyzés:

Az ilyen típusú szerzõdés annyiban hasonlít a 2.4 pontban említett

("magánjogi" szerzõdésekhez), amennyiben ez is sajátos célokra vonatkozik.

- 53 -

Ez a szerzõdéstípus részletesebben foglalkozik a közszolgáltatásokra vagy

közszolgáltatókra vonatkozó koncessziókkal, szerzõdésekkel (vagy olyan

szolgáltatásokkal vagy tevékenységekkel, amelyek "közszolgáltatásnak vagy

közszolgáltatóknak" tekintendõk az egyik érintett ország részérõl), vagy az

egyik hatóság részérõl a határ túloldalán lévõ másik számára nyújtandó

anyagi hozzájárulás feltételeivel1.

Az ilyen köz-koncessziók sajátos kockázatokkal és kötelezettségekkel

járnak a biztosított közszolgáltatások tekintetében, amelyek a "magánjogi

keretszerzõdésben feltüntetetteken túlmenõen további kikötések rögzítését is

megkívánják a szerzõdésben.

Az ilyen típusú "határmenti" szerzõdések nem minden országban

megengedettek. Ennek következtében az ilyen szerzõdéskötést és annak

feltételeit gyakran rögzíteni kell elõbb egy államközi megállapodásban (ld. az

1.4 minta-megállapodást).

Egy ilyen szerzõdéskötés, amely elég egyszerû ahhoz, hogy létrehozására

és végrehajtására sor kerüljön, bizonyos esetekben életre hívhatja a "Helyi

Hatóságok határmenti Közös Szervezetét" (ld. 2.6), amely egyéb jogi

problémákat vet fel.

Szerzõdési feltételek

Ahol a szerzõdés magában foglalja köztulajdon, közszolgáltatás, vagy

egyéb ellátás létesítését, vagy kezelését, amely legalább az egyik országban

helyi hatósághoz tartozik, az érintett ország jogszabályai szerint meg kell

határozni a szerzõdéses garanciákat.

A szerzõdés - ahol szükséges - tartalmazza az alábbi sajátos feltételeket

is:

1. A szóban forgó létesítmény vagy szolgáltatás létesítését, vagy mûködését

szabályozó rendelkezéseket (pl. menetrend díjak, használati feltételek

stb.);

2. a létesítmény, vagy szolgáltatás felállítását szabályozó sajátos

feltételeket (pl.a szükséges engedélyek, eljárás stb.);

3. a létesítmény, vagy szolgáltatás szerzõdéses feltételeit;

1 Ez az intézkedés különösen hasznos lehet a határmenti hatóságok számára pl.

a környezetszennyezés esetében: az egyik hatóság, hatáskörén belül, anyagi

hozzájárulást ajánlhat fel a másiknak a munka elvégzésére.

- 54 -

4. a szerzõdés közérdekbõl és pénzügyi szempontokból történõ módosításának

eljárását;

5. a létesítmény, vagy szolgáltatás fogyasztói és az üzemeltetõ közötti

kapcsolatokat (pl. hozzájárulási feltételek, díjak stb.);

6. a szerzõdéstõl való elállást, annak felmondását, vagy megszûnését.

E sajátos követelményeken túl a "magánjogi" keretszerzõdésben (2.4)

rögzített feltételek is alkalmazandók.

2.6 Keret-megállapodás a helyi önkormányzatok és közigazgatási szervek közötti

határmenti együttmûködési szervezetek létrehozásáról

Bevezetõ megjegyzés:

Feltételezzük, hogy számos helyi hatóság közösen létrehozhat

jogszabályokban meghatározott szervezeteket valamilyen közhasznú szolgáltatás

vagy létesítmény biztosítására és mûködtetésére.

Egy ilyen társaság/közös szervezet megalakítása és mûködése fõleg azoktól

az alkalmazandó jogszabályoktól és a megelõzõ államközi megállapodásoktól

függ, melyek erre az együttmûködési formára felhatalmazást tartalmaznak (ld.

az 1.5 minta-megállapodást).

Az alábbiakban listát közlünk azoktól a rendelkezésekrõl, amelyeket az

alapító okiratnak tartalmaznia kell, amennyiben azokat a vonatkozó

jogszabályok nem foglalják magukban. A társaság alapító okiratának - inter

alia - részletezni kell:

1. a társaság alapító tagjainak nevét és azokat a feltételeket, amelyek

mellett új tagok csatlakozhatnak;

2. a társaság nevét, székhelyét, fennállási idejét és jogi státusát

(utalással arra a jogszabályra, amely a jogi státussal felruházza);

3. a társaság tevékenységi körét, annak gyakorlási módját és a társaság

rendelkezésére álló forrásokat;

4. azt a módot, ahogyan a bejegyzett tõke képzése történik;

5. a tagok felelõsségének mértékét és korlátait;

- 55 -

6. a társaság vezetõinek vagy igazgatóinak kinevezési (kijelölési) és

felmentési eljárását, valamint jogkörüket;

7. a társaság kapcsolatát tagjaival, harmadik személlyel, felsõbb

hatóságokkal, különösen a költségvetéssel, a mérleggel és az elszámolással

kapcsolatos tájékoztatást illetõen;

8. a pénzügyi és mûszaki ellenõrzést ellátó személyek felelõsségét és az

ilyen

ellenõrzésekbõl eredõ jelentéseket;

9. a társasági alapító okirat módosításának és a társaság feloszlatásának a

feltételeit;

10. a személyzetre vonatkozó rendelkezéseket;

11. a nyelvhasználatra vonatkozó szabályokat.

- 56 -

3. §

A Magyar Köztársaság Kormánya az Országgyûlés felhatalmazása alapján az

egyezmény megerõsítésérõl szóló okirat letétbe helyezésekor a következõ

nyilatkozatot tette:

A 2. cikk 2 pontjához:

A Magyar Köztársaság bejelenti, hogy e nyilatkozat visszavonásáig a

Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti Együttmûködésérõl

szóló Európai Keretegyezmény hatálya alá tartozó magyar szerveknek - az

Egyezmény 2. cikke, 2. pontjában foglaltak alapján - a magyar jog

rendelkezései szerint a következõket nevezi meg:

a) a község, a város, a fõváros és kerületei, valamint a megyei önkormányzat;

b) a fõvárosi, megyei közigazgatási hivatal.

4.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ harmincadik napon lép hatályba, az

egyezmény rendelkezéseit azonban 1994. június hó 22. napjától kezdõdõen kell

alkalmazni.

(2) A törvény végrehajtásáról a belügyminiszter gondoskodik.

- 57 -

INDOKOLÁS

A

TÖRVÉNYJAVASLATHOZ

Magyarország 1990-ben vált az Európa Tanács tagjává. Ezzel megnyílt a

lehetõség arra, hogy az Európa Tanács számos olyan egyezményéhez csatlakozzon,

amelynek csak a tagállamok lehetnek részesei. Ezek között fontos helyet foglal

el a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti

Együttmûködésérõl szóló Keretegyezmény, melyet Magyarország 1992. április 6-án

írt alá.

Az egyezményt, melyet 1980. május 21-én fogadtak el, a mai napig az Európa

Tanács tagállamai közül 19 írta alá és 18 erõsítette meg.

A megerõsítésrõl szóló okiratnak az Európa Tanács fõtitkáránál való letétbe

helyezése 1994. március 21-én megtörtént, és az egyezmény, annak 9.cikke 3)

pontja értelmében, az okirat letétbe helyezésének idõpontja után három

hónappal, 1994. június hó 22. napján Magyarország tekintetében hatályba

lépett.

Mivel az egyezményt az Országgyûlés erõsítette meg, ezért azt a nemzetközi

szerzõdésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27. tvr. 13. § (1)

bekezdése alapján törvénnyel kell kihirdetni.

A Keretegyezmény alkalmazása hozzájárul az Európa Tanács tagállamai közötti

egység és együttmûködés további erõsítéséhez, s a szomszédos államok ilyen

szerveivel való együttmûködés magyar érdekeket szolgál.

Az egyes európai államok közigazgatási rendszere, önkormányzati és

közigazgatási szervei eltérõek, ezért a Keretegyezmény 2.cikke által

biztosított nyilatkozatban meg kell nevezni azokat az önkormányzatokat,

hatóságokat vagy közigazgatási szervezeteket, amelyekre a Keretegyezmény

hatályát a Magyar Köztársaság behatárolni kívánja.

A Keretegyezmény megerõsítésekor tett nyilatkozatot a törvény-tervezet 3.§-a

tartalmazza.

Eleje Honlap