ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3919..

Képviselõi önálló indítvány!

1997. évi ........ törvény

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény módosításáról

Dr. Gál Zoltán úrnak

a Magyar Országgyûlés Elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése alapján - benyújtom a

1992. évi XXII. törvény, a Munka Törvénykönyvét kiegészítõ, és módosító

törvényjavaslatomat.

... sz. törvény.

1. §

1.) A törvény 3. §-nak (1) bekezdés az alábbiakkal egészül ki:

3.§ (1) A munkáltató, az üzemi tanács és a munkavállaló a jogok gyakorlása

és a kötelezettségek teljesítése során köteles együttmûködni. Az

együttmûködés kiterjed, az ötven fõ felett foglalkoztató munkáltató esetében

a kollektív szerzõdés megkötésére is. Mûködõ érdekképviseleti szervezet

hiányában 3-5 fõs - titkosan megválasztott - munkásbizottság látja el

munkavállalók érdekképviseletét a tárgyalások során.

Indokolás

A hatályos Munka Törvénykönyve nem írja elõ kötelezõen a kollektív szerzõdés

megkötését. A magyar gazdasági és munkaviszonyok indokolttá teszik, hogy az

ötven fõt meghaladó vállalkozásoknál kötelezõ módon szülessenek meg a

kollektív szerzõdések.

2. §

2.) A 4. § további bekezdéssel egészül ki.

(4) A munkáltató részérõl történõ munkavállalói kollektív jogok megsértése

esetén a bíróság a munkáltató terhére bírságot róhat ki a mindenkori

minimálbér öt és húszszorosa között a munkáltató alkalmazásában lévõk

számával felszorozva, amit a Szolidaritási Alap egyszámlájára kell

befizetni.

Indokolás

A Munka Törvénykönyve szankcionáló része hiányos, ez teszi lehetõvé, hogy azt

tudatosan megsértsék, vagy figyelmen kívül hagyják az érintettek. Ezért

indokoltnak tartom, hogy a törvény rögzítse, hogy milyen szankcióval sújtható

az a munkáltató aki e törvény rendelkezéseit megszegi.

3. §

3.) A 24. § (2) bekezdés kiegészítését javaslom.

24. § (2) A szakszervezet joga, hogy munkaidõ után, illetve munkaidõben a

munkáltatóval történt megállapodás szerint a munkáltató helyiségeit

érdekképviseleti tevékenysége céljából használhassa. Munkaidõ után történõ

érdekvédelmi tevékenységre, munkásgyûlésre a munkáltató köteles a

munkahelyen belül megfelelõ helyiséget biztosítani.

Indokolás

A munkáltatók számára indokolt egyértelmûen rögzíteni, hogy a munkahelyen

belül biztosítania kell a szakszervezeti tevékenységhez szükséges feltételeket

és az ahhoz kapcsolódó gyülekezési szabadságot.

4. §

4.) A 28.§ (1) bekezdés módosítását javaslom.

28. § (1) A közvetlen felsõbb szakszervezeti szerv elõzetes egyetértése

szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltõ munkavállalónak a

munkáltató által kezdeményezett más munkahelyre való beosztásához, továbbá

munkaviszonyának [a munkáltató által rendes felmondással történõ]

megszüntetéséhez. A rendkívüli felmondás, [illetve] az ilyen

tisztségviselõvel szemben csak a 109.§ szerinti jogkövetkezmény

[alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselõ

más munkahelyre való beosztásáról a megfelelõ szakszervezeti szervet

elõzetesen értesíteni kell] esetén alkalmazható.

Indokolás

A törvény eredeti megfogalmazása - az eddigi gyakorlat alapján - lehetõséget

adott arra, hogy a szakszervezeti vezetõkkel szemben a rendkívüli felmondás

jogintézményét alkalmazza a munkáltató anélkül, hogy azt fegyelmi vétség

indokolttá tette volna. Másrészt a szakszervezeti tisztségviselõk fokozott

védelme nélkül alig képzelhetõ el a munkabéke fenntartása. Ezért feltétlenül

fontosnak tartom e törvényi elõírás általam javasolt szigorítását.

5. §

5.) 40.§ (1) bekezdésének kiegészítését javaslom.

40.§ (1) A munkáltató vagy szakszervezet jogutód nélküli megszûnésével a

kollektív szerzõdés hatályát veszti. Amennyiben tulajdonváltás eredményeként

áll elõ ez az állapot, ám a munkavállalók több mint ötven százaléka a

tulajdonváltáskor továbbra is ugyanazon a munkahelyen van foglalkoztatva,

úgy csak a kollektívszerzõdést kötõ érdekképviseleti szervezetek együttes

akaratával mondható fel a kollektív szerzõdés. Ha a kollektív szerzõdést

több munkáltató, illetve munkáltatói érdekképviseleti szervezet vagy több

szakszervezet kötötte, a kollektív szerzõdés csak valamennyi munkáltató,

illetve szakszervezet jogutód nélküli megszûnése esetén veszti hatályát.

Indokolás

Javaslatommal azt kívánom megnehezíteni, tulajdonváltás, vagy csak "névcsere"

esetén ne lehessen az elõzetesen megkötött kollektív szerzõdést semmissé

nyilvánítani.

6. §

6.) A 96.§ (1) bekezdés b) pontjának módosítását javaslom.

b) egyébként olyan jogsértõ magatartást tanúsít, amely a munkaviszony

fenntartását lehetetlenné teszi. Ettõl érvényesen eltérni nem lehet.

Indokolás

A hatályos törvény i megfogalmazás lehetõséget ad a szubjektív, vagy

politikai szempontok szerinti elbocsátásra is, ami jogállami keretek között

megengedhetetlen.

7. §

7.) A 100.§ (1) bekezdésének a módosítását javaslom.

100. § (1) Ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató a munkavállaló

munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg, a munkavállalót - kérelmére -

eredeti munkakörében kell tovább foglalkoztatni. Amennyiben a sérelmet

elszenvedõ munkavállaló szakszervezeti tisztségviselõ is egyben, úgy az

érdekelt szakszervezet kárigénnyel léphet fel.

I n d o k o l á s

A szakszervezeti tisztségviselõk jogellenesen történõ elbocsátása a

munkavállalók megfélemlítését eredményezi, másrészt lejáratja a szakszervezeti

mozgalmat, ami nem csak morális, hanem anyagi kárt is okoz, hiszen az

érdekvédelmi munka hatékonysága tekintély és taglétszám függõ is egyben.

8. §

8.) 174.§ (2) bekezdés az alábbiak szerint módosul.

(2) Mentesül a munkáltató a felelõsség alól, ha bizonyítja, hogy a kár(t)

mûködési [körén kívül esõ elháríthatatlan ok] területén kívül történt,

tevékenységi körével nem volt kapcsolatban, ilyen irányuló utasítást, vagy

ráutaló magatartást nem tett, vagy kizárólag a károsult elháríthatatlan

magatartása okozta.

Indokolás

A munkáltató által a ráutaló magatartás is eredményezhet olyan helyzeteket,

amikor a munkavállaló terhére keletkezhet kár. Az általam javasolt módosítás

egyértelmûbbé teszi az eredeti törvényi elõírást.

9. §

9.) A 195. § az alábbiakkal egészül ki.

(4) A tárgyaló felek a tárgyalás idejére külsõ szakértõket kérhetnek fel

érdekeik hatékonyabb képviseletére, akiket a felkért szervezet teljes jogú

képviselettel ruházhat fel, de az így megszületett megállapodást az arra

feljogosított választott képviselõnek is ellenjegyeznie kell, ennek

hiányában a megállapodás mindaddig nem lép érvénybe, amíg az érintett

munkavállalók többsége nyílt szavazással meg nem erõsítette azt.

Indokolás

Indokolt törvényben is rögzíteni a külsõ szakértõk státuszát és képviseletükre

vonatkozó feltételeket, ennek hiányában az ellenérdekelt fél kifogással élhet,

a külsõ szakértõk személyét és státuszát illetõen.

10. §

E törvény a kihirdetés napján lép hatályba.

Budapest, 1997. február 24.

Sándorffy Ottó

FKGP

Eleje Honlap