ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3921..

Képviselõi önálló indítvány!

1996. évi ........ törvény

a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról

1. §

A Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) 33.

§ (7) helyébe a következõ rendelkezés lép:

"33. § (7) A többcélú intézményben közös elveken nyugvó a szakmailag önálló

intézményegységekre lebontott szervezeti és mûködési szabályzatot és

pedagógiai programot, az általános mûvelõdési központban pedagógiai-mûvelõdési

programot kell készíteni."

2. §

A Kt. 53. § (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"53. § (7) A kollégium a kollégiumba felvett és az externátusi elhelyezésben

részesülõ tanulók részére - a napi átlag három tanórai (szilencium) és a heti

egy csoportfoglalkozáson túl -felzárkóztató, tehetségkibontakoztató,

felkészítõ, továbbá speciális ismereteket adó tanórákat, egyéni és csoportos

foglalkozásokat (a továbbiakban: kollégiumi foglalkozás) szervez, továbbá a

(2) bekezdés b) és d) pontjában felsorolt tanórán kívüli foglalkozást

szervezhet. A kollégiumi foglalkozás szervezéséhez csoportonként heti tíz óra

áll rendelkezésre. A heti idõkeret az egyes tanulócsoportok, tanítási év

közben a tanítási hetek között átcsoportosítható. A kollégiumi foglalkozások

megtartására rendelkezésre álló idõkeret tanórán kívüli foglalkozás

megszervezésére is igénybe vehetõ."

3. §

A Kt. 114. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"114. § (1) A helyi önkormányzatok és az állami szervek által fenntartott

nevelési-oktatási intézményekben, továbbá a helyi önkormányzati feladatellátás

keretében ingyenesen igénybe vehetõ szolgáltatások:

c) kollégiumban a b) pontban meghatározott oktatásban való részvétel esetén

- a kollégiumi foglalkozások [53. § (7) bekezdés];

- a lakhatási feltételek - jogszabályban meghatározott szakmai normatíváknak

megfelelõ - biztosítása;

- a folyamatos pedagógiai és a rendszeres egészségügyi felügyelet;

- a kollégium létesítményeinek, eszközeinek (könyvtár, laboratórium,

számítástechnikai központ, sport- és szabadidõs létesítmények stb.) használata

az ingyenes szolgáltatások, a lakhatás igénybevételekor;

- testi, érzékszervi, értelmi, beszéd vagy más fogyatékos tanuló esetén az

állapotának megfelelõ teljes ellátás."

4. §

A Kt. 119. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki. A további

bekezdések számozása értelemszerûen változik.

"119. § (3) A lakóhelyi és családi körülmények miatti hátrányok csökkentését,

a szabad iskolaválasztást szolgáló, a tehetségek mentését, gondozását

felvállaló, az ifjúsági turizmust, a fiatalok számára szervezett kulturális és

sportprogramok megvalósítását elõsegítõ kollégiumi intézményrendszer

mûködtetése és fejlesztése céljából a Kormány közalapítványt hoz létre. A

közalapítvány bevételei: a központi költségvetés éves költségvetési törvényben

megállapított mértékû hozzájárulása, törvényben vagy kormányrendeletben elõírt

egyéb befizetések, illetve természetes személyek, jogi személyek vagy ezek

jogi személyiség nélküli társaságainak önkéntes befizetései, valamint az

alapító okiratban meghatározott egyéb bevételek. A közalapítvány mûködéséhez

szükséges költségeket a közalapítvány bevételeibõl kell fedezni."

5. §

A Kt. 124. § (20) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"124. § (20) A kötelezõ eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltakat a

jegyzék kiadását követõen az új közoktatási intézmény létesítésénél, illetve

mûködésének megkezdésénél azonnal, a már mûködõ közoktatási intézmény esetén -

a jegyzékben foglaltakhoz való folyamatos közelítés mellett - a jegyzék

kiadását követõ öt év után kell alkalmazni."

6. §

A Kt. I. számú melléklet Elsõ rész Vezetõk címének 2. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"1. számú melléklet az 1993. évi LXXIX. törvényhez

Elsõ rész

A NEVELÉSI-OKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN FOGLALKOZTATOTT VEZETÕK ÉS ALKALMAZOTTAK

LÉTSZÁMA

A kötelezõen foglalkoztatott vezetõk és alkalmazottak

Vezetõk

2. igazgatóhelyettes, óvodavezetõ-helyettes

- önálló intézményben

ha a gyermekek, tanulók létszáma a nyolcvanat eléri 1

iskolában, ha a tanulók létszáma az ötszázat eléri további 1

- tagintézményenként tagintézmény-vezetõnek 1

- intézményegységenként intézményegység vezetõnek 1

- nem önálló kollégiumonként kollégiumvezetõnek, kollégiumvezetõ

helyettesnek, ha a tanulók létszáma a százat eléri 1

- tagozatonként

ha az óvodában a gyermeklétszám az ötvenet, az iskolában a

tanulói létszám a nyolcvanat eléri tagozatvezetõnek 1"

INDOKOLÁS

Általános indokolás

A kollégiumok a tudáshoz jutás esélyét biztosítják azoknak az - általában

kistelepülésen élõ - gyermekek számára, akiknek lakóhelyén vagy annak

környékén a megfelelõ szintû iskola nem áll rendelkezésre, illetve akiknek

továbbtanulása a család szociális körülményei miatt nem biztosított. Míg az

általános iskolai korosztálynál a családból való iskolába járás feltételeinek

megteremtése az elsõdleges cél, addig középfokon - a magyarországi

településszerkezetbõl adódóan - kb. 80 ezer diák számára a kollégium hosszabb

távon is az egyetlen esélyt jelenti a továbbtanulásra. Ugyanakkor a jól mûködõ

kollégium - falain belül kialakítható demokratikus mikrotársadalom révén - az

ország egészére nézve a demokrácia jelentõs tartaléka, sõt fejlõdésének

motorja lehet.

A kollégiumok kívánatos megújulásának, szakmai fejlõdésének az

önfejlesztõ képesség megteremtésének egyik fontos segítõje, sõt motorja lehet

a pontosan körülhatárolt diákjogokra építkezõ diákönkormányzat. A szakmai

önállóság erõsítése mellett további segítséget az ilyen kollégiumok hatékony

mûködéséhez szükséges feltételek megteremtésében az jelent, ha megfelelõ

gazdasági-pénzügyi jogszabályok hasonló szellemû pontosítása is megtörténik,

valamint sor kerül a szakmai normatívák (mûködési paraméterek) jogszabályi

rögzítésére is.

A kollégiumokra növekvõ szerep vár, ezért mind a szakmai fejlesztésre,

mind az intézményvagyon rendszerbõl való kikerülésének megakadályozására

kiemelt figyelmet kell fordítani. Támogatandó a pedagógus elõírt

végzettségének az ellátandó feladat szerinti differenciálása, a szakma korábbi

javaslatával összhangban, ugyanakkor elkerülhetetlen a jelenlegi - az

érdekeltség hiányát, ellenérdekeltséget mutató fenntartói struktúra

korrekciója.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz:

A "közös cél - különbözõ feladat - szakmai önállóság" mindenképpen

számításba veendõ szakmai indok. Ezen túlmenõen egyetlen program esetében

értelmetlen összehangolásról beszélni.

A 2. §-hoz:

A tanórák (szilencium) és a csoportfoglalkozások számát azért kell

megjeleníteni, mert ezzel válik teljessé a kollégiumi foglalkozások köre, s

ezáltal számíthatóvá az ellátandó órák száma, ebbõl pedig a szükséges

pedagóguslétszám. A gyerekekkel való törõdés a felzárkóztató, tehetséggondozó,

diákköri, stb. foglalkozásokra a napi 2, azaz heti 10 óra a minimális

szükséglet ahhoz, hogy a kollégium az "otthon" ezen keresztül az esélyközelítõ

szerepét képes legyen betölteni.

A 3. §-hoz:

A lakhatási feltételeket máris igen sokféleképpen értelmezik a

fenntartók. A szakmai normatívákat tartalmazó - sok más szempontból is

elengedhetetlenül szükséges - jogszabálynak erre is ki kell térnie. Aligha

vitatható, hogy a kollégiumban pedagógus jelenléte folyamatosan szükséges.

A 4. §-hoz:

A Kollégiumi Szövetség vezetõinek 1995. májusi bizottsági

meghallgatásakor az Oktatási Bizottság figyelemre méltónak találta

elképzelésüket. A speciális feladat elláthatósága, a funkció megõrzése,

fejlesztése és kibõvítése, valamint az intézményvagyon racionális

felhasználása érdekében a kollégiumok esetében is indokolt az országos

közalapítvány létrehozása.

Az 5. §-hoz:

Szükséges, hogy a már meglévõ feltételek addig se romolhassanak, azaz

visszafejlesztés ne következhessen be arra való hivatkozással, hogy a

követelmények még nem érvényesek.

A 6. §-hoz:

Egyre több helyen megjelent a több kollégiumból, mint

intézményegységekbõl, tagintézményekbõl álló kollégiumi forma, így ezek

esetében is indokolt az igazgatóhelyettesi státusz biztosítása. A nem önálló

kollégiumoknál - a munkaidõ objektív korlátai miatt - megoldhatatlan az a

követelmény, hogy az intézmény fõ mûködési idejében vezetõ tartózkodjon az

intézményben.

Budapest, 1996. november 29.

Csépe Béla

KDNP

Törvényjavaslat kezdeményezése

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése / 87. § (2) bekezdése

alapján - benyújtom a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslatot.

A törvényjavaslat társadalmi-gazdasági és szakmai körülményeit bemutató

indokolását mellékelten csatolom.

Budapest, 1996. november 29.

Csépe Béla

KDNP

Eleje Honlap