1

J/3955..

BESZÁMOLÓ

AZ ORSZÁGOS RÁDIÓ É TELEVÍZIÓ TESTÜLET

1996. ÉVI TEVÉKENYSÉGÉRÕL

A Rádiózásról és Televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény preambuluma és

31. §-a szerint az ORTT súlyponti feladata a szabad, független rádiózás és

televíziózás megteremtése, a vélemény nyilvánítás szabadságának elõsegítése, a

tájékoztatás függetlenségének, kiegyensúlyozottságának és tárgyilagosságának,

a tájékozódás szabadságának biztosítása, valamint az egyetemes és nemzeti

kultúra támogatása, a vélemények és a kultúra sokszínûségének érvényre

juttatása, a tájékoztatási monopóliumok lebontása és kialakulásuk

megakadályozása. A Testület ezen elveket együttesen az Alkotmánnyal a

kommunikációs emberi jogok eszközértékeiként értelmezi, és a Törvény

szellemében látja el feladatait e jogok érvényesítésére. Az Országos Rádió és

Televízió Testület e feladatairól a törvény 43. § értelmében évente beszámol

az Országgyûlésnek.

Az Országos Rádió és Televízió Testület mûködésének elsõ évérõl szóló

tájékoztatás nem teljes esztendõt ölel fel. 1996. a törvénnyel szabályozott

átalakulás elsõ éve, amelynek legfontosabb médiapolitikai eseménye a megelõzõ

években kialakult struktúrák átalakításának beindulása, a törvényben

meghatározott célok érvényesítését szolgáló intézményrendszer kialakulása

volt.

1. Az intézményrendszer

Az Országos Rádió és Televízió Testület

A 1996. évi I. törvény alapintézménye az Országos Rádió és Televízió

Testület (ORTT), amely független a mindenkori végrehajtó hatalomtól, tagjai

csak a törvénynek vannak alárendelve és tevékenységük körében nem utasíthatók,

csak az országgyûlésnek tartoznak felelõséggel, vissza nem hívhatók. Az

alkotmányos intézményrendszerben eddig hagyomány nélküli Testület

függetlenségének biztosítéka tagjainak pártparitásos alapú jelölése, s a

képviselõk minõsített többségével történt megválasztása, valamint az állami

költségvetéstõl független finanszírozása.

Az ORTT feladatát és ehhez kapcsolódó jogosítványait a Törvény részletesen

szabályozza. A Testület alapvetõ feladata a szólásszabadság védelme, a

mûsorszolgáltatók piacra lépésének elõsegítése, a tájékoztatási monopóliumok

lebontása és újak létrejöttének megakadályozása, a mûsorszolgáltatók

függetlenségének védelme, és a sajtószabadság alkotmányos elvei

érvényesülésének figyelemmel kísérése.

Megválasztása után a Testület egyidejûleg kezdett hozzá a törvény által

rövid határidõre kitûzött tennivalói végrehajtásához és saját szervezete

kiépítéséhez. A munkát nagyban nehezítette, hogy a törvényt megelõzõ években a

média, kihasználva a rendezetlen állapotot, igen bonyolult struktúrává nõtt.

Ebben a helyzetben nem csupán a törvény megalkotása, hanem végrehajtása is

rendkívül összetett feladat. A Testület legfontosabb teendõi a munka 1996

márciusi beindulásakor a következõk voltak:

· az Általános Pályázati Feltételek normarendszerének kidolgozása,

· két országos rádiós mûsorszolgáltatási jogosultságra pályázat kiírása (a

törvény kihirdetését követõ 90 napon belül)

· két országos televíziós mûsorszolgáltatási jogosultságra pályázat kiírása

(a törvény kihirdetését követõ 120 napon belül)

· korábbi stúdióengedélyek alapján mûködõ mûsorszolgáltatók felmérése

· a törvényben meghatározott elvek érvényesülését és ellenõrzését szolgáló

intézmények - a Panaszbizottság és a Mûsorfigyelõ és -elemzõ szolgálat

felállítása

Az Általános Pályázati Feltételek kidolgozásának folyamatában már áprilisban

egyértelmûvé vált, hogy a törvényi határidõk nem tarthatók a Testület

megfeszített munkája ellenére sem. Ennek okai a következõkben foglalhatók

össze:

) a Hírközlési Fõfelügyelet nem biztosította idõben a pályázatok

meghirdetéséhez szükséges frekvenciatervet;

) az Antenna Hungária Rt. nem volt felkészülve országos sugárzású

televíziós és rádiós csatornák kiépítésére,

) a Kormány nem biztosította a szükséges mûszaki fejlesztés anyagi

fedezetét,

) az Antenna Hungária privatizációja körüli bizonytalanság további késést

eredményezett;

) az ORTT kiépülõben lévõ szervezete nem volt alkalmas a pályáztatás

szakszerû lebonyolítására, ezért e feladatra gyorsított közbeszerzési eljárás

keretében ügyvédi konzorciumokat kellett megbízni;

) a médiapiacról rendelkezésre álló kevés és nem megbízható adat

következtében a minimális mûsorszolgáltatási díj megállapítása a vártnál

hosszabb idõt vett igénybe;

) az illetékes miniszter nem döntött a sugárzási- és frekvenciadíjak

mértékérõl, amelyek meghatározóak a mûsorszolgáltatási díj kialakításában is.

Az ORTT az év nyarán megalkotta az Általános Pályázati Feltételeket oly

módon, hogy a benne foglalt szabályok érvényesek mind az országos, mind a

regionális és helyi mûsorszolgáltatási jogosultságok elnyerésére. A

médiaátalakulás e fontos dokumentuma 1996. augusztus 31-én jelent meg a

Mûvelõdési Közlönyben. A Testület ezzel tovább erõsítette azt az

intézményrendszert, amely a tájékoztatás és tájékozódás szabadságát hivatott

megvalósítani Magyarországon.

Az országos televíziós jogosultságok elnyerésére meghirdetett pályázat

tartalmazza a törvény által elõírt monopólum-ellenes és összeférhetetlenségi

szabályokat, kizárva azt, hogy a pályázat nyertese az országban uralkodó

tájékoztatási pozícióba kerüljön. A Testület lényegi döntése volt, hogy a két

országos kereskedelmi csatorna számára közel egyenlõ feltételeket teremtett

azzal, hogy a rendelkezésre álló frekvenciakészletet arányosan osztotta fel

közöttük. Döntés született arról is, hogy a közszolgálati MTV 2-es mûsor

sugárzása az adás frekvenciáján történõ kereskedelmi mûsorszolgáltatás

megindulása elõtti hónaptól mûholdról történjék.

Az országos televíziós jogosultságok elnyerésére meghirdetett pályázati

felhívás végleges szövege 1997. január 10-én jelent meg a Mûvelõdési

Közlönyben.

A korábban megszerzett stúdióengedélyek alapján mûködõ mûsorszolgáltatók

regisztrálása 1996. március 31-ig megtörtént. Eszerint önkormányzati

tulajdonban van 30 helyi televízió- és 10 rádióstúdió, különbözõ formájú

vállalkozások tulajdonában 15 televízió- és 32 rádióstúdió. A Testület ez

idáig nem tudta a korábbi engedélyeket mûsorszolgáltatási szerzõdéssé

alakítani, aminek több oka is van:

· a Hírközlési Fõfelügyelet nem bocsátotta a Testület rendelkezésére a

mûsorszolgáltatási jogosultságok jegyzékét és az ehhez kapcsolódó

frekvenciaterveket, ezért a szerzõdéskötés technikai és gazdasági, a

mûsorszolgáltatási díj megállapításának feltételei a mai napig nem adottak;

· a Testület az Általános Pályázati Feltételek megalkotása után az országos

jogosultságok meghirdetésére helyezte a hangsúlyt.

Az önkormányzati kezelésben lévõ stúdiók átalakulásának elõkészítése

különleges felelõsséget jelent. Tekintettel a nagy számú önkormányzati

mûsorszolgáltatóra és a körülöttük kialakult helyi konfliktusokra, a létrejövõ

szabályozásnak biztosítania kell a helyi mûsorszolgáltatók politikai

függetlenségét, különösen a közmûsorszolgáltatók esetében.

További feladatot jelent a mûsorelosztó rendszer segítségével mûködõ

mûsorszolgáltatók helyzetének szabályozása, mûködésük megfeleltetése a Törvény

összeférhetetlenségre és monopóliumokra vonatkozó elõírásainak.

Késik a mûsorelosztás részletes szabályairól szóló külön törvény

(kábeltörvény) megalkotása.

Az ORTT saját szervezetét a Törvényben meghatározott feladataihoz

illeszkedve, folyamatosan alakította ki, 1996 végére az elõirányzott 98 fõs

létszám mindössze 75 százalékát alkalmaztuk. A szervezet hatékonyságát nem

egész egyéves, elõzmények nélküli intézmény esetében még korai értékelni.

Hátráltatta a munkát az ORTT elhelyezésének több hónapig elhúzódó

rendezetlensége.

Nagyban nehezítette a munkatársak folyamatos felvételét a köztisztviselõi

illetményeknek a médiapiachoz képest alacsony szintje.

A Panaszbizottság

A törvénysértést vélelmezõ eseti panaszokat a Testület Panaszbizottsága

bírálja el.

A panaszok benyújtásának módját a Törvény szabályozza, az eljárásra

vonatkozóan az ORTT ügyrendet határozott meg.

A Panaszbizottság 13 tagját( melybõl 1996. végéig 2 fõ lemondott

megbízatásáról, 1997 elején 3 új tagot választott a Testület) a Testület

konszenzussal választotta 5 évi idõtartamra.

A tagokra ugyanazok az összeférhetetlenségi szabályok vonatkoznak, mint a

Testületre.

A bizottság soros elnökét ABC sorrendben adják a tagok, negyedévenkénti

váltással.

A Panaszbizottság intézménye még kevéssé ismert az állampolgárok számára.

Nem csak az ORTT felelõssége, hogy az állampolgárok megismerjék ezt a

demokratikus közintézményt és éljenek az ezáltal biztosított lehetõségekkel.

A Panaszbizottság 1996. szeptemberben kezdte meg munkáját. Eddigi gyakorlata

nem teszi lehetõvé, hogy pontosan megítéljük helyét és jelentõségét a

médiaszabályozás intézményrendszerén belül, súlyát azonban máris jelzik a

tevékenységét kísérõ heves sajtóreagálások, valamint a mûködésével

kapcsolatban benyújtott alkotmánybírósági beadvány. Érzékelhetõ, hogy a média

munkatársainak jelentõs része saját szabadsága, tévesen a sajtószabadság

korlátozásaként éli meg a tájékoztatás sokoldalúságát, tényszerûségét,

tárgyilagosságát és kiegyensúlyozottságát elõsegíteni hivatott törvényi

elõírásokat, s az azok betartását szavataló intézmények mûködését. A politikai

pártok inkább akartak élni a Panaszbizottság nyújtotta lehetõségekkel. Ezt

jelzi, hogy az év végéig beérkezett 55 panaszból 15 származott politikai

párttól. ( A pártok szerinti megoszlásról tájékoztat a 3. sz. melléklet). Az

1998. évi választásokat megelõzõen a Bizottság jelentõsége várhatóan tovább

növekszik, addig ki kell alakulnia olyan eljárási gyakorlatnak, amely tovább

erõsíti a döntések szakmai megalapozottságát.

Az 1996. december 31-ig érkezett panaszügyek megoszlása a következõ:

+ nézõk és hallgatók által benyújtott panasz: 26

+ szervezetek, pártok által benyújtott panasz: 22

+ névtelen levél: 4

+ Panasziroda hatáskörében megválaszolt (eljárást nem igénylõ) beadvány: 2

+ visszavont panaszbeadvány: 1

· fellebbezés érkezett: 13 ügyben

+ a panaszosnak helyt adó határozat született: 13

+ a panaszost elutasító határozat született: 42, ebbõl 20 formai okból

+ bírósági eljárás iránti keresetet: 3 ügyben indítottak

Az ORTT jogerõs állásfoglalásai közül hatnak a végrehajtását ellenõrizte a

Mûsorfigyelõ és elemzõ szolgálat. Az ellenõrzés két helyi televíziós

társaságnál és a Magyar Televízió Rt., illetve a Magyar Rádió Rt.

szerkesztõségében történt. A mûsorszolgáltatók mind a hat esetben

teljesítették az elmarasztaló határozat közlését.

A Mûsorfigyelõ és -elemzõ szolgálat

A Szolgálat hivatott a Törvény által meghatározott alapelvek, elsõsorban a

kiegyensúlyozott és tárgyilagos tájékoztatás kötelezettségének, a

véleményszabadság jogának érvényesülését, a mûsorszolgáltatókkal a

mûsorszolgáltatási szerzõdésben meghatározott feltételek kielégítését,

valamint a törvényben szereplõ különbözõ korlátozások betartását ellenõrizni.

E tevékenységet az ORTT saját technikai és szakértõi bázissal kívánja

megoldani, az értékelések függetlensége biztosítása érdekében. A Szolgálat

figyelõ tevékenységének alkalmasnak kell lennie a vizsgált mûsorok hagyományos

és a törvény elõírásait szem elõtt tartó tartalomelemzés elvégzésére is.

A Mûsorfigyelõ- és elemzõ szolgálat mûködése a második félévben indult be,

ezért az Országgyûlés számára készült Testületi beszámoló elkészítése idején

még nem álltak rendelkezésre saját elemzései, amelyek megalapozhatnák a 43. §

(1) a. bekezdésben szereplõ tételekrõl szóló jelentést. A hazai hagyományok

nélküli Szolgálat munkájának elõkészítését külsõ szakértõk bevonásával és a

nemzetközi tapasztalatok tanulmányozásával körültekintõen végzi a Testület.

A közalapítványi kuratóriumok

Az 1996. évi I. törvény a részvénytársasággá alakuló közszolgálati

mûsorszolgáltatók feletti tulajdonosi jogok gyakorlására hozta létre a Magyar

Televízió Közalapítványt, a Magyar Rádió Közalapítványt és a Hungária

Televízió Közalapítványt. E közalapítványok kuratóriumába a törvény által

meghatározott társadalmi szervezetek jogosultak tagokat delegálni,

elnökségüket a parlamenti pártok által jelölt és az Országgyûlés által

választott tagok alkotják.

Az ORTT felhívására jelentkezett társadalmi szervezetek képviselõ közül a

Testület 1996. május 3-án sorsolással választotta ki a delegáló

szervezeteket.

Nehezítette a kuratóriumok dolgát az a tény, hogy a közszolgálati médiumok

részvénytársasággá való átalakulását a kormány nem készítette elõ kellõ

körültekintéssel. Nem történt meg ezen intézmények átvilágítása,

adósságállományuk rendezése, 1996-os költségvetésük törvényi biztosítása, a

gazdaságos mûködéshez szükséges átalakulás egyszeri költségeinek

rendelkezésre bocsátása.

A közalapítványi kuratóriumok saját jelentést készítenek tevékenységükrõl,

ezért e beszámoló nem tér ki bõvebben munkájukra.

2. Az etikai intézményrendszer

A törvény nem határoz meg közvetlenül etikai intézményt a preambulumban és a

31. §-ban leírt alapelvek érvényesítésével kapcsolatban, ezt a szerepet a

Közszolgálati Mûsorszolgáltatási Szabályzat tölti be, melynek létrehozására a

törvény kötelezi a közszolgálati mûsorszolgáltatókat. A hazai

tömegkommunikációban a csaknem hagyomány nélküli szabályzat alapjaiban

változtatja meg a részvénytársasággá alakult közszolgálati médiumok mûködését.

Eddig a szabályzatok tervezetei készültek el.

Az ORTT-nek és a közszolgálati média-kuratóriumoknak döntõ felelõsségük van

abban, hogy ezek a szabályzatok magukba foglalják a kommunikációs emberi jogok

érvényesülését biztosító etikai normákat. További feladat e normák

megtartásának ellenõrzése, az ezzel kapcsolatos intézményrendszer késõbbi

kialakítása.

3. A gazdasági intézményrendszer

A Mûsorszolgáltatási Alap

A beszámolási idõszakban nem jött létre a törvény által elõírt

Mûsorszolgáltatási Alap. Lényegében ennek keretei között nyílna lehetõség a

mûsorszolgáltatás gazdasági helyzetének alakítására és pénzügyi feltételeinek

vizsgálatára. Ennek hiányában a Testület Irodája és szakértõi próbálkoztak

olyan információkhoz hozzájutni, amelyek a törvény szakszerû végrehajtását

szolgálják.

A médiapiac helyzetérõl hiteles és hivatalos adatokra támaszkodó adatbázist

nem sikerült létrehozni. A négy országos csatorna pályázati felhívásának

elõkészítésekor a pályáztatást bonyolító konzorciumok kiterjedt makroszintû

vizsgálatokat folytattak, de a reklámpiac egészére és részleteire egyértelmû,

megbízható forrás nem állt rendelkezésre. Így csak közelítõ becslésekre volt

lehetõség, ami megnehezítette a minimális mûsorszolgáltatási díj reális

mértékének megállapítását a televíziós mûsorszolgáltatási pályázatoknál, és

hasonló kockázatot jelent majd a rádiós pályázatoknál is.

Ez finanszírozási veszteséget is okozhat a Törvény elõkészítésekor remélt

összegekhez képest a közszolgálati médiumok esetében, miután ezek a majdan

befolyó mûsorszolgáltatási díjból - az Alap közbeiktatásával - közvetlenül

részesednek. További nehézséget jelentett, hogy a Pénzügyminisztérium nagy

késéssel meghozott, a mûsorszolgáltatási díj ÁFA kötelezettségét megállapító

állásfoglalása is. Ez a döntés nemcsak a mûsorszolgáltatási díjak mértékét

csökkentheti, hanem bizonytalanságot okoz a pályázók számviteli-pénzügyi

nyilvántartásában is. A pénzügyi tárca a mûsorszolgáltatási jogosultságot

vagyonértékû jognak tekinti, anélkül, hogy konzekvensen végiggondolta volna

ennek összes következményét, így például az amortizációt, a határozott

idejûséget, az idõ elõtti megvonást.

A mûsorszolgáltatási díj reális mértékének meghatározását hátráltatta az

Antenna Hungária Rt. és a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium

jelentõs késlekedése a mûsorszórási és a frekvenciadíj megállapítását

illetõen.

A kereskedelmi adók által fizetett mûsorszolgáltatási díj lényeges

finanszírozási bázisa a közszolgálati mûsorszolgáltatásnak és a törvényben

meghatározott más céloknak, ezért az esetleges kiesések komoly gondokat

jelenthetnek az érintett médiapiaci szereplõknek és az ORTT-nek is. A helyi és

a regionális (körzeti) mûsorszolgáltatókkal való szerzõdéskötés késedelme

miatt az innen elmaradó mûsorszolgáltatási díjak tovább növelik a

finanszírozási veszteséget.

A Mûsorszolgáltatási Alap kincstári körbe történt csatolásával további

bevételi többletektõl esik el a médiarendszer, egyrészt az átmenetileg és

tartósan szabad pénzeszközök kamatainak elmaradásával, másrészt az esetleges

egyéb gazdálkodási típusú többletbevételek kiesésével.

A médiatörvény hatékonyságát nagy mértékben befolyásolja a közszolgálati

mûsorszolgáltató televíziók és rádiók gazdasági és mûszaki versenyképességének

alakulása. A Testületet aggodalommal tölti el a korábban felgyülemlett

adósságok rendezésének problémája. Pénzügyi zavarokat okozhat az

üzembentartási díj arányainak megváltoztatása. E tényezõk nehezítik a

közszolgálati mûsorszolgáltatók átalakítását, amely önmagában is komoly

konfliktusok forrása. A Testület megítélése szerint az ország kulturális

stratégiájában jelent akkora súlyt ezen szervezetek pénzügyi helyzetének

stabilizálása, hogy - a gazdasági szektor stratégiai problémáihoz hasonlóan -

az Országgyûlés támogató mechanizmussal segítse a közszolgálati

mûsorszolgáltatók kezdeményezéseit.

Az elõzõekben említett tényezõk következménye, hogy a Testületnek jelenleg

még nincs kellõ rálátása a mûsorszolgáltatáshoz kapcsolódó tulajdonosi

viszonyokra. A törvényi korlátozásnak csak a pályáztatás során, illetve a

szerzõdéskötéskor lehet érvényt szerezni. A korábban kialakult monopóliumok

lebontására és az újak kialakulásának megakadályozására intézkedéseket majd

ebben a szakaszban tehet a Testület. A piaci egyensúly egyéb feltételeit

szintén a kereskedelmi típusú csatornák beindításakor lehet érdemben

befolyásolni.

A Mûsorszolgáltatási Alap gazdálkodásának tervezéséhez, ellenõrzéséhez,

mûködtetéséhez rövid idõn belül szükség lesz egy számítógépes modell

kidolgozására, amelyben a szûkebben vett számviteli, költségvetési, pénzügyi,

statisztikai nyilvántartáson kívül szerepelniük kell makrogazdasági és

pénzpiaci információknak, a médiapiaci források becslésében szükséges

feltételezéseknek, a mûsorszolgáltatási díjak mértéke elemzésének, az

üzembentartási díj (és a folyósított költségvetési hozzájárulás) tervezésének,

az Alap által nyújtott támogatások hasznosulásának, és minden olyan további

információnak, amely befolyásolhatja az alap költségvetését.

Ezt az adatbázist és gazdasági elemzõ rendszert koordinálni kell majd mind a

közszolgálati, mind a nem nyereségérdekelt, mind pedig a kereskedelmi rádiók

és televíziók hasonló rendszereivel, illetve a központi és helyi-területi

államigazgatási szervek közigazgatási információs rendszereivel, betartva az

adatvédelmi elõírásokat.

Ilyen elõfeltételek megvalósulása estén lehet az Alap költségvetését

megalapozottan összeállítani. Ekkor lehet reálisan megítélni, hogy a Testület

saját költségvetésének az üzembentartási díj törvény által meghatározott 1

százalékán felüli kiegészítõ forrása az Alap - üzembentartási díjon kívüli -

egyéb bevételeibõl mennyire biztonságosan teremthetõ elõ a fontos, támogatandó

céloktól történõ elvonás nélkül.

Miután a közszolgálati médiafejlesztések nagy hatással lesznek a magyar

filmgyártás alakulására is, ezért a fölösleges párhuzamos fejlesztések

elkerülése érdekében ezeket egyeztetni kell a filmszakma illetékes és

meghatározó szervezeteivel, képviselõivel.

A Mûsorszolgáltatási Alap forrásai jelentõs hányadának kedvezményezettjei a

közszolgálati mûsorok és szolgáltatók. A Testület támogatói koncepciójának

kimunkálásánál összhangot kell teremtenie a tervezett fejlesztési

elképzelésekkel, és részt kell vennie a konszolidációs program kidolgozási

folyamatában. A médiapiac közvetlen és közvetett szereplõinek egy része (AH

Rt., filmstúdiók) tartós állami tulajdonban vannak; ezek privatizációs

stratégiájának kialakításánál ugyancsak jelen kell lennie a Testületnek.

Fontos szempont a helyi és a körzeti vételkörzetû mûsorszolgáltatók

helyzetének elemzése és a Testület támogatási koncepciójába való beillesztése.

Eddig kevés idõ volt erre, de a jövõben súlyt kell fektetnie rá a Testületnek,

mindazon információs eszközök és anyagi támogatások figyelembe vételével,

amelyekkel az elõzõekben foglalkoztunk.

A Törvényben látens módon megtalálhatóak egy korszerû médiapiaci rendtartás

alapelemei. Egy konzisztens koncepció kimunkálása nagy mértékben segítené elõ

a valódi, eurokonform médiapiaci rendtartás törvényi feltételeinek

megteremtését, amely visszahatna a médiatörvényben foglalt célok eredményesebb

megvalósítására.

4. A frekvenciagazdálkodás helyzete

A mûsorterjesztésre rendelkezésre álló frekvenciákat nemzetközi

egyezményekben osztják ki az egyes országok (mûsorszóró igazgatóságok) között.

Ezek meghatározzák az egyes frekvenciasávok különbözõ mûsorszórási

szolgáltatásokra (rádiós illetve televíziós mûsorszórás, pont-pont közötti,

mikrohullámú összeköttetés stb.) való felosztását. A rendelkezésre álló

korlátozott frekvencia-lehetõségek miatt a különbözõ szolgáltatásokra - a

meghatározott földrajzi raszter szerinti újrafelosztást figyelembe véve is -

csak meghatározott számú frekvencia osztható ki egy-egy országnak, köztük

Magyarországnak is. Ezekre a frekvenciákra alapozva kell felépíteni az

országos hálózatokat.

Eldöntendõ kérdés, hogy kevesebb hálózattal minél magasabb ellátottsági

százalék biztosítása a cél, vagy több országos hálózattal az 50-60 százalékot

alig meghaladó vételkörzet kialakítása, esetleg ezek kombinációja. Ezt a

dilemmát az 1996. év I. törvény részben megoldotta, amikor 3 országos

földfelszíni televíziós és 4 országos földfelszíni 100 MHz-es rádiós

mûsorszóró hálózat megvalósítását írta elõ. A hálózatok mûszaki tervezése - az

Országos Rádió és Televízió Testület preferenciáinak a figyelembe vételével -

a Hírközlési Fõfelügyelet feladata volt.

Az ORTT hálózatkialakítási fõ szempontjai - a törvény elõírásai alapján - az

alábbiak voltak:

TV-hálózatok:

· TV 1 (közszolgálati) mûsor a jelenlegi MTV 1 mûsorszóró hálózat

változatlan meghagyása mellett üzemel.

· Kereskedelmi 1. és kereskedelmi 2. tv-hálózatot a rendelkezésre álló,

korábban TV2 mûsort sugárzó adóhálózat frekvenciái és a még rendelkezésre

álló - az országos ellátottság megvalósításához igénybe vehetõ - szabad

frekvenciákból kell kialakítani oly módon, hogy lehetõleg mindkettõ közel

azonos összesített vételkörzetet sugározzon be.

URH-hálózatok

A rendelkezésre álló frekvenciákból 90 % feletti országos vételkörzet 2,5

hálózatra biztosítható. A törvény azonban 4 hálózatot írt elõ. Ezért kisebb

vételkörzetek kerültek kialakításra.

A további elõírásoknak megfelelõen alakultak ki a végleges hálózatok. A

hálózat kialakításnál figyelembe vett preferenciák:

· 2 hálózat 80 % feletti vételkörzetet biztosítson;

· a rendelkezésre álló frekvenciakészlet korlátozottsága miatt kisebb másik

két hálózat vételkörzete is érje el - lehetõleg sztereó üzemmódban is - az 50

%-ot;

· a kereskedelmi és közszolgálati hálózatok közötti esélyegyenlõség a közel

azonos vételkörzet megvalósíthatóságával lényeges követelmény;

· a két kisebb adóhálózatban nagy kiterjedésû összefüggõ ellátatlan

területek és ellátatlan nagyvárosok ne legyenek.

A fentieknek megfelelõ, a Hírközlési Fõfelügyelet által kidolgozott végleges

frekvenciaterveket 1996. október 22-én kapta meg a Testület, s ennek alapján

állította össze az országos kereskedelmi mûsorszolgáltatási jogosultságokra

vonatkozó pályázatokat.

E tények figyelembe vételével megállapítható, hogy a mûsorszolgáltatási

szükségletek kielégítésére csak részben történt megfelelõ intézkedés. Az

országos közszolgálati és kereskedelmi hálózatok frekvenciatervei elkészültek

és a frekvencia-kijelölés megtörtént; a berendezések telepítésére a kiírt

pályázatok eredményeként 1997. III., illetve IV. negyedévben kerül sor.

A regionális és helyi mûsorszolgáltatási igényeket szolgáló prioritások,

ütemezések meghatározása a frekvencia-lehetõségek ismeretének hiányában 1996-

ban nem történt meg.

5. A véleményszabadság és a kiegyensúlyozott tájékoztatás helyzete

Az 1996. évi I. törvény alapvetõ célja a kommunikációs alapjogok

biztosítása. Bevezetõjében a Törvény megalkotása indokaként említi a jogalkotó

a tájékozódáshoz való jog biztosítását és a monopóliumok kialakulásának

megakadályozását. A Törvény azonban nem értelmezi pontosan a preambulumában és

a 31. §-ban leírt alapelveket, ez a feladat a Testületre hárul.

A kommunikációhoz való jog, mint az alapvetõ emberi jogok természetes része,

ez idáig nem kapott külön hangsúlyt, de ma célszerû felhívni rá a figyelmet. A

technika igen gyors és néha egyoldalú fejlõdése egyes társadalmi csoportokat

olyan elõnyökhöz juttat, ami a társadalom erõs polarizálódását eredményezheti;

és így veszélyeztetheti annak stabilitását. Ez felveti a kommunikációs jogok

szabályozásának kérdését is.

Nemzetközi tapasztalatok tanulsága szerint az elektronikus médiapiac

pluralizálódása nem vezetett el a tájékoztatás sokszínûségének bõvüléséhez,

sõt inkább a koncentrációt növelte. A piaci versenyhelyzet önmagában nem

elegendõ annak eléréséhez, hogy valamennyi közérdeklõdésre számot tartó

információ megjelenjen a tömegkommunikációs médiumokban.

Az EU-tagországok többségében egyetértés uralkodik abban, hogy változatlanul

szükség van a közszolgálati mûsorszolgáltatásra. Ennek funkciói a kereskedelmi

médiumok intézményesülésével párhuzamosan körvonalazódnak.

A közszolgálati médiumoknak olyan sajátos feladatkört kell betölteniök,

amelyet egy kereskedelmi alapokon mûködõ mûsorszolgáltató nem akar vagy nem

tud felvállalni.

A közszolgálati médiumokkal kapcsolatban a médiatörvény mellett egyértelmû

támpontot ad az Alkotmánybíróság 3/1992. évi (VI.10.). határozata, amely

kimondja: "A szervezeti megoldások alkalmasságát az minõsíti, hogy elvileg

képesek-e biztosítani a társadalomban meglevõ vélemények teljes körû,

kiegyensúlyozott arányú és valósághû kifejezésre jutását, valamint a

közérdeklõdésre számot tartó eseményekrõl és tényekrõl való elfogulatlan

tájékoztatást." Az Alkotmánybíróság arra is utalt, hogy e megoldásnak "ki kell

zárnia azt a lehetõséget, hogy állami szervek vagy bármely más társadalmi

csoport a mûsor tartalmát úgy befolyásolja, hogy a társadalomban meglévõ

vélemények bemutatásának teljessége, arányainak kiegyensúlyozottsága,

valósághû kifejezése, illetve a tájékoztatás elfogulatlansága megsérüljön".

Az ORTT számára rendelkezésre álló, a legfrekventáltabb hírmûsorokra

vonatkozó mûsorfigyelési vizsgálatok tanúsága szerint ebben a tekintetben

komoly aránytalanságok vannak még. A témák között kiemelkedõ súllyal szerepel

az elsõ helyen a pártpolitika, a kormányzati munka és az annak megítélésével

kapcsolatos parlamenti viták. Ezekhez képest lényegesen háttérbe szorulnak a

gazdasági témák, és szinte jelentéktelen teret kapnak a közélet más, nem

parlamenti párt típusú szereplõi (szakszervezetek, történelmi egyházak,

polgári kezdeményezések, mozgalmak), amelyek a társadalomban meglévõ egyéb

véleményeket reprezentálhatnák, és amelyek a fejlett demokráciák politikai

életérõl beszámoló hírmûsorokban nagyobb súllyal fordulnak elõ.

A túltengõ pártpolitikai hírek belsõ szerkezetét tekintve tovább mélyülnek

az aránytalanságok. Az adatok szerint a hírmûsorokban a politikusok szereplési

arányaiban a kormányzat-ellenzék parlamenti erõviszonyait tekintik mérvadónak.

Így az 1996. december 1-je és január 10. közötti felmérés szerint (KÓD Kft.)

az MTV 1 Híradó, A Hét, a Duna Tv Híradó és a Magyar Rádió Esti Krónikája

parlamenti politikusokkal foglalkozó híreinek 79 százalékában kormányzati

politikusok szerepeltek. A híregységek kétharmadában szerepeltek úgy a

kormányzati politikusok, hogy nem volt jelen az ellenzék képviselõje. Ezzel

szemben az ellenzéki politikusokat szerepeltetõ híreknek csak egyötödében nem

szólalt meg a másik oldal.

Ezek az adatok arra utalnak, hogy a hatalmi ágaktól és a társadalmi

csoportoktól való függetlenség közszolgálati követelményének érvényesítéséhez

nem elegendõ a közvetlen beavatkozás kizárása, hanem ezt a mûsorszolgáltató

intézmények szakmai követelményrendszerében (illetve Közszolgálati

Mûsorszolgáltatási Szabályzatában) is rögzíteni kell.

A vizsgált hírmûsorok másik feltûnõ tulajdonsága az anyagok Budapest-

központúsága. A szerepeltetett hazai vonatkozású események több mint felének,

illetve kétharmadának fõ helyszíne a fõváros. Egész országrészek kerülnek ki a

hírmûsorok látószögébõl.

A hírmûsorok Magyarországon kívüli geopolitikai hangsúlyai némiképp eltérnek

az egyes csatornákon. A Duna Televízió Híradójában egyértelmûen érvényesül a

szomszédos országokban élõ magyar kisebbségek információs igényei

kielégítésének a szándéka: a hírmûsor 22,5 százalékát teszik ki a szomszédos

országokról szóló híregységek. Ennek a híranyagnak az aránya az Esti

Krónikában már csak 15,8, az MTV 1 Híradójában lényegesen kisebb, mindössze

8,2 százalék. Tekintve, hogy ebbõl 5,7 százalék jut Kis-Jugoszláviára, a

fennmaradó régió iránti érdektelenség jelentõsnek tekinthetõ. A médiafigyelem

elõterében minden csatornán Nyugat-Európa áll. Feltûnõ azonban, hogy a

tévéhíradókban Ázsia jelentõsen megelõzi nemcsak Észak-Amerikát, de a FÁK-

országokat is.

A kiegyensúlyozottság további követelménye, hogy a közszolgálati mûsoroknak

a társadalomban jelen lévõ valamennyi ideológiai, politikai vagy kulturális

irányzatot be kell mutatniok, azonban nem preferálhatják egyiket sem.

Ugyancsak kötelességük a társadalomban élõ különféle kisebbségek helyzetének

elfogulatlan bemutatása. A kiegyensúlyozottság megsértése gyakran nem

politikai elfogultság, hanem szakmai hibák eredménye; a kiküszöbölésükre

szolgáló megfelelõ ellenõrzési rendszer szintén hozzátartozik a

közszolgálatiság garanciáihoz. A Testület álláspontja szerint a

mûsorszolgáltatók belsõ önvizsgálatán kívül szükség lesz a mûsorfigyelõ

rendszer megfelelõ kiterjesztésére.

Ez nem áll ellentétben a sajtószabadság követelményével, amelyet a Törvény

értelmében is behatárol a tájékozódás szabadságának követelménye.

A médiapiac megnyílásával, új mûsorszolgáltatók színrelépésével a

véleménypluralitás szintje nem emelkedett. Az ORTT rendelkezére álló

sajtóelemzésekbõl (KÓD Kft, Imázs Kft, AGB) kitûnik, hogy tematizációs

alternatívák nincsenek, a különbözõ kommunikátorok ugyanarról beszélnek

ellenkezõ elõjellel. A legnagyobb probléma a civil társadalom háttérbe

szorulása a médiumokban, amely gátolja a polgári identitás kifejlõdését.

A médiatörvény életbe lépése óta számos pozitív fejlemény, elõrelépés

történt az elektronikus média szabályozása, elsõsorban az intézményrendszer

kiépülése területén. Ez azonban az állampolgárok számára kevéssé érzékelhetõ

változás, ezért a Testület beszámolója végén kötelességünk teret adni a

hiányosságoknak is. A közvélekedés szerint (sajtó, civil és szakmai

szervezetek beadványai, értékelései alapján) a következõ bírálatok

fogalmazódnak meg:

· A társadalom médiafüggõ.

· Kommersz nemzetközi mintákat vesz át kritikátlanul (pl. show-mûsorok,

kvízek, szappanoperák, Játék határok nélkül stb.).

· Kevés hír jelenik meg az életszínvonal valódi tényezõirõl.

· A filmválaszték egyoldalú, túlteng benne az amerikai kommersz.

· Sok a tolakodó reklám, nem mûködik a reklámetika, problémák

tapasztalhatóak a támogatott mûsorok és a bújtatott reklámozás területén.

· A média megalapozott, árnyalt ténybemutatás helyett hamis tájékozottság-

érzetet sugall.

Az ORTT saját tapasztalatai, valamint a média területén nemzetközileg

kialakult változások alapján (tulajdoni koncentráció, technikai robbanás) egy

sor olyan problémát lát, amelyeknek hosszú távú kezelését saját feladatának is

tekinti. Ilyen feladat a sajtó és véleményszabadsághoz kapcsolható jogoknak és

érdekeknek az új helyzethez alkalmazkodó egyensúlyát kialakítani. Az ORTT

álláspontja szerint a fentiekben említett fejlemények miatt újragondolandó az

egyes emberek személyiségi jogainak védelme, valamint az információhoz való

jutás jogának védelme. Különösen fontos ez abban a helyzetben, amikor az

információ megszerzése, feldolgozása és továbbítása egyre kisebb számú kézben

összpontosul, s ebbõl következõen jelentõsen megnövekedett a médiapiac egyes

szereplõinek súlya és befolyása. Amellett, hogy az ORTT megkérdõjelezhetetlen

alapjognak tekinti az állampolgárok jogát az információkhoz való hozzáférésre,

hosszú távon megvizsgálandónak tartja, hogy bizonyos típusú információk adott

társadalomba való becsatornázása milyen szociokulturális hatásokkal jár és

ezzel párhuzamosan meddig terjed média és az egyes médiapiaci szereplõk

felelõsége.

Budapest, 1997. február 28.

1. sz. melléklet

A médiaátalakulás 1996. évi fontosabb eseményei

1995. december 21. Az Országgyûlés elfogadta a rádiózásról és televíziózásról

szóló 1996. évi I. törvényt.

1996. február 1. Hatályba lépett a Médiatörvény

február 28. Az Országgyûlés megválasztotta a médiatestületek pártok

médiatestületek pártok által jelölt tagjait.

február 29. Esküt tettek az ORTT tagjai

március 4. Az ORTT elsõ ülése

március 11. Az ORTT látogatása a Duna Televízió Kuratóriumánál.

március 13. Egyeztetés az ORTT-nél az MTV 2 mûholdra való átkerülésének

kérdéseirõl az MTV, a KHVM, az Antenna Hungária Rt., a Hunsat

és a Duna TV képviselõinek jelenlétében.

március 19. Az ORTT ideiglenes ügyrendjének elfogadása.

március 28. Állásfoglalás az AH Rt. privatizációja ellen.

március 31. A Törvény hatálybalépése elõtt kiadott, dátumszerûen

meghatározott ideig szóló stúdióengedélyek jogosultjai eddig

jelenthették be a Testületnél engedélyük mûsorszolgáltatási

szerzõdésre való átalakításának igényét.

április 16. Megjelent a kuratóriumi tagságra jelentkezõ országos

hatáskörû szervezetek listája.

április 23. Az ORTT a regisztrációra való jogosultság pontosabb

vizsgálata és a megegyezés lehetõségének biztosítására

elhalasztotta a közszolgálati kuratóriumok delegálásos és

sorsolás útján történõ kiegészítését. A megvalósíthatósági

tanulmány elfogadása után megkezdõdött a monitoring

rendszerre vonatkozó elõterjesztés készítése.

május 3. A közszolgálati kuratóriumok névsora teljessé vált, miután a

megegyezéssel delegáltak regisztrálását, ennek hiányában a

sorsolást megrendezte az ORTT.

május 14. ORTT határozat, amely sürgeti az Antenna Hungária Rt.

helyzetének rendezését, az ORTT véleményének elõzetes

meghallgatása nélkül ne szülessen intézkedés.

május 16. ORTT határozat: meghívásos, zárt tárgyaláson, gyorsított

eljárásban kiválasztott egy-egy ügyvédi iroda kap megbízást

az országos mûsorszolgáltatási jogosultságok pályáztatásának

segítésére. A megbízott fix díjban részesül.

Az ORTT megválasztja delegált tagjait a Nemzeti Informatikai

Tanácsban.

május 22. ORTT határozat a televíziós és rádiós földfelszíni országos

és körzeti piacok felmérési módszereirõl, a szolgáltatandó

adatokról.

május 23. A Testület határozatban hívja fel a figyelmet, hogy az

Antenna Hungáriára vonatkozó kormányelõterjesztés tervezetet,

mely a beruházások finanszírozásának egyetlen útjaként a

hitelt jelöli meg rendkívül kedvezõtlenül befolyásolja az Rt.

gazdálkodását.

május 29. Az ORTT Irodája visszaigazolta a regisztrációs kérelmeket, s

jelezte a mûsorszolgáltatatási díjat annak megállapítása után

közli.

július 16. Határozat az MTV 2 terjesztésének analóg mûholdas

megoldásáról. A Testület az MTV javaslatát elfogadva az

Eutelsat mûholdat tartotta legalkalmasabbnak.

Az ORTT nem ért egyet a kormányrendelet tervezetével, amely a

médiatörvény módosítását is kezdeményezi.

július 18. Az ORTT a HIF FT 431875/96. ügyiratszámú országos frekvencia

terveket a 2. számú országos kereskedelmi rádióhálózat

kivételével jóváhagyta. (Ebben az 52 §. (6) szerint fog

eljárni).

július 25. Az újabb megvalósíthatósági tanulmányok alapján a Testület

elfogadta a monitoring rendszer szervezési elveit.

július 30. A mûsorszolgáltatási jogosultságok pályáztatását segítõ

ügyvédi irodák vezette konzorciumokról döntött a Testület:

Televíziók: Dr. Martonyi János Ügyvédi Iroda,

Baker & Mckenzie Iroda,

Creditanstalt Értékpapír Rt.,

Deloitte and Touche Internationelle .

(díj: fix bruttó 140 mFt)

Rádiók: Nagy és Trócsányi Ügyvédi Iroda,

ABN AMBRO Bank Rt.

Arthur Andersen Co. Könyvszakértõ,

Adó- és Vezetõi Tanácsadó Kft.

(bruttó díj:fix 90 mFt)

másnap megjelenik a közlemény.

augusztus 1. Részvénytársasággá alakult a Magyar Rádió.

Az ORTT közmeghallgatást tartott az ÁPF tervezetérõl.

augusztus 31. A Mûvelõdési Közlönyben megjelent az ÁPF végleges szövege.

szeptember 5. Az ORTT közmeghallgatást rendezett a 2. kereskedelmi rádiós

jogosultság frekvenciatervérõl.

szeptember 10. Megalakult az ORTT Panaszbizottsága.

szeptember 12. Nyilvánosságra került az ORTT Emlékeztetõ címet viselõ, a

Médiatörvény végrehajtásának körülményeit elemzõ dokumentuma.

szeptember 18. A Testület elfogadta az európai, illetve magyarországi

gyártású mûsorszám meghatározásának alapelveit.

október 1. A Magyar Televízió részvénytársasággá alakult.

október 3. Határozatot hozott az ORTT arról, hogy ideiglenes

mûsorszolgáltatási engedélyek kiadására és helyi ideiglenes

mûsorszolgáltatási pályázatok meghirdetésére a vonatkozó

helyi frekvencia tervek hiányában nincs lehetõség.

október 18. A Testület jóváhagyta a 2. kereskedelmi országos, rádiós

jogosultság frekvencia tervét, miután a közmeghallgatáson nem

jött érdemi észrevétel.

október 18-19. Az Európai Médiaintézet és az ORTT nemzetközi befektetõi

konferenciája az MTA-n.

október 22. Az Országos földfelszíni TV és URH Rádió hálózatok

frekvencia tervének végleges elfogadása, miután a KHVM a

nemzetközi egyeztetéseket befejezte.

október 31. ORTT úgy határoz, hogy mûsorszolgáltatási szerzõdést csak az

eredeti engedélyben szereplõ frekvenciákra köt a helyi és

regionális médiumokkal.

A nem nyereségérdekeltként vagy szakosított

mûsorszolgáltatóként mûködni kívánó mûsorszolgáltatóknak a

szerzõdéskötés elõtt dokumentumokkal alátámasztott

nyilatkozatot kell tenniük.

november 21. Az ORTT nyilvánosságra hozta az országos kereskedelmi

televíziós mûsorszolgáltatási jogosultságokra meghirdetendõ

pályázatok kiírás tervezeteit.

december 11. Közmeghallgatás a kiírás tervezetekrõl.

december 12. A Magyar Posta nyerte a készülék üzembentartási díjak

beszedési jogára vonatkozó pályázatot, melyet az ORTT írt ki.

1997. január 10. Megjelent a televíziós országos mûsorszolgáltatási

jogosultságok pályázati kiírásainak végleges szövege és a

nyertesekkel kötendõ szerzõdések tervezeteit.

2. sz. melléklet

A médiapiac gazdasági alakulása 1996-ban

Az elõzetes várakozásokra a reklámpiac 1996. évi alakulása meglehetõsen

rácáfolt. A megnövekedett kínálat "magával húzta" a nagyobb keresletet is,

ezért következhetett be a piac bõvülése mintegy egyharmadával, 64 milliárd

forintra. Az összes reklámbevételbõl 8,8 % (5,6 Mrd Ft) volt a rádiók, 41,4 %

(26,5 Mrd Ft) pedig a televíziók részesedése. Ezt mintegy 20-25 %-os

árengedménnyel csökkentve jutunk a mûsorszolgáltatók nettó reklámbevételéhez,

4,5 Mrd Ft-hoz, illetve 19 Mrd Ft-hoz. A reklámbevételekbõl való részesedés

idõsoraiból világos tendencia olvasható ki: az elektronikus sajtó hasít kii

növekvõ hányadot a piacból, elsõsorban az írott sajtó rovására. Ez a tendencia

az új országos mûsorszolgáltatók belépésével várhatóan tovább erõsödik, az

évezred végére a televíziók részesedése valószínûleg meghaladja a 45 %-ot, a

rádióké pedig 9 % körül stabilizálódik.

Az igazán nagy változások azonban az egyes csoportokon belül mennek majd

végbe. A televíziók körében a két új kereskedelmi csatorna becslések szerint

egyenként mintegy 25-30 %-os részesedésre tesz majd szert a

reklámbevételekbõl, ami azzal jár, hogy a Magyar Televízió részesedése is

ugyanekkorára csökken. Nyilvánvaló, hogy ezt a bevételkiesést az MTV Rt. csak

igen nagyarányú átszervezéssel és költségcsökkentéssel lesz képes áthidalni.

A Duna Televízió reklámbevételei ezzel szemben várhatóan jelentõsen

megnövekednek, mivel mint a közszolgálati televízió, mûsora minden

kábeltársaság alapcsomagjába kötelezõen felkerül. Ez a növekedés, valamint az

üzembentartási díjból befolyó bevételek nagyobb aránya eddig soha nem

tapasztalt biztonságot jelenthet a mûsorszolgáltató számára.

A rádiók piacán a két új kereskedelmi rádió az évezred végére várhatóan

szintén egyenként 30 % körüli részesedést ér majd el. A Magyar Rádió

részesedése 20-25 %-a körülire zsugorodik, ez azonban közel sem jelent majd

akkora megrázkódtatást, hiszen a piac várható jelentõs reálértékû bõvülése

ellensúlyozza a részesedés csökkentését. Az átalakulás igazi nyertesei a helyi

és regionális rádiók, amelyek rövidesen (akár már 1997-ben) elérik a 20 %-os

piaci részesedést.

3. sz. melléklet

A Panaszbizottsághoz eljuttatott panaszok politikai pártok szerinti

megoszlása

. MSZP: 0

. SZDSZ: 0

. FKGP: 9

ebbõl helyt adó határozat: 1

elutasító határozat: 8

. MDF: 1

elutasító határozat: 1

. FIDESZ: 2

elutasító határozat: 2

Frakcióvezetõk által közösen benyújtott panaszok: 3

elutasító határozat: 1

(Demeter Ervin - MDF; Isépy Tamás - KDNP; Szájer József - FIDESZ;

Szabó Iván - MDNP)

helyt adó határozat: 2

( Demeter Ervin - MDF; Isépy Tamás - KDNP; Szájer József - FIDESZ)

Eleje Honlap