MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4019.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a Munka Törvénykönyvérõl szóló

1992. évi XXII. törvény

módosításáról

Elõadó: Kiss Péter

munkaügyi miniszter

Budapest, 1997. március

1997. évi .......... törvény

a Munka Törvénykönyvérôl szóló

1992. évi XXII. törvény

módosításáról

1. §

A Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:

Mt.) 3. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A munkaviszony megszûnését követõen a (3) bekezdésben meghatározott

kötelezettség a munkavállalót csak ilyen tartalmú, megfelelõ ellenérték

fejében kötött megállapodás alapján és legfeljebb három évig terhelheti. E

megállapodásra a polgári jog szabályai irányadók."

2. §

Az Mt. 21. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"21. § (1) Az állami szervek és a munkáltatók kötelesek a

szakszervezetekkel együttmûködni, ennek keretében érdekképviseleti

tevékenységüket az ehhez szükséges információk biztosításával elõsegíteni,

valamint észrevételeikre, javaslataikra vonatkozó részletes álláspontjukat és

ennek indokait harminc napon belül velük közölni.

(2) A munkáltatónak intézkedése megtétele elõtt, ha az a munkavállalókat,

illetve az adott telephely munkavállalóit a 94/A. § (1) bekezdésében foglalt

mértékben közvetlenül érinti, a munkáltatónál képviselettel rendelkezõ

szakszervezetet tájékoztatnia kell.

(3) A munkáltató személyében bekövetkezô jogutódlás esetében a jogelôd és

a jogutód munkáltató - a jogutódlást megelõzõen megfelelõ idõpontban, de

legalább azelõtt, mielõtt a munkavállalók foglalkoztatási viszonyait, illetve

munkafeltételeit érintené - köteles tájékoztatni a szakszervezetet a

jogutódlás okáról, a munkavállalókat érintô jogi, gazdasági és szociális

következményeirôl, továbbá konzultációt kezdeményezni a munkavállalókat érintô

tervbe vett egyéb intézkedésekrôl."

3. §

Az Mt. 23. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nincs helye kifogásnak, ha az intézkedéssel szemben a munkavállaló

jogvitát kezdeményezhet. Ettõl eltérõen, ha a munkáltató a szakszervezeti

tisztségviselõ munkaviszonyát a közvetlen felsõbb szakszervezeti szerv

elõzetes egyetértése hiányában szüntette meg rendes felmondással, a

munkáltatónál képviselettel rendelkezõ szakszervezet jogosult kifogás

benyújtására."

4. §

Az Mt. 28. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdés megjelölése (4) bekezdésre változik:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott védelem a (2) bekezdésben foglalt

idôtartamig és feltétel mellett, a munkáltató személyében bekövetkezô

jogutódlás esetében is megilleti a tisztségviselôt."

5. §

(1) Az Mt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"34. § (1) A kollektív szerzôdés egészének, vagy egyes részeinek hatályát

a munkaügyi miniszter - a felek együttes kérelmének megfelelõen - az egész

ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti, feltéve, ha a szerzôdést kötô

szervezetek az adott ágazatban (alágazatban) reprezentatívnak minôsülnek."

(2) Az Mt. 34. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi (8) bekezdés lép,

és az alábbi (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A kiterjesztõ hatályú kollektív szerzôdés felmondását a felmondást

gyakorló fél, több szakszervezet által kötött kollektív szerzõdés esetén a

felmondás jogát gyakorló szakszervezet köteles a munkaügyi miniszternek

haladéktalanul bejelenteni.

(7) A kiterjesztett hatályú kollektív szerzõdés felmondása esetén,

továbbá, ha a több szakszervezet által kötött kollektív szerzõdésnél valamely

szakszervezet felmondása következtében a szakszervezetek - (5) bekezdés

szerinti - együttes reprezentativitása nem áll fenn, a munkaügyi miniszter -

hivatalból - a felmondási idô lejártának napjára a kollektív szerzôdés

kiterjesztô hatályát megszünteti.

(8) A munkaügyi miniszter a kiterjesztésrôl, valamint a kiterjesztés

megszüntetésérôl szóló határozatát, továbbá a kiterjesztett hatályú kollektív

szerzôdés szövegét hivatalos lapjában közzéteszi. A kollektív szerzôdés eltérô

rendelkezése hiányában a közzététel minôsül kihirdetésnek."

6. §

Az Mt. 36. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

[36. § (1) A kollektív szerzõdés hatálya - kiterjesztés (34. §) hiányában

- kiterjed arra a munkáltatóra, amely]

"c) késõbb a munkáltatói érdekképviseleti szervhez csatlakozott."

7. §

Az Mt. a 40.§-t követõen az alábbi 40/A. §-sal egészül ki:

"40/A.§ (1) A munkáltató személyében bekövetkezõ jogutódlás esetében a

jogutódlás idõpontjában a jogelõd munkáltatóra kiterjedõ hatályú kollektív

szerzõdésben meghatározott munkafeltételeket - a munkarend kivételével - a

jogutódlással érintett munkavállalók tekintetében a kollektív szerzõdésnek a

jogelõd munkáltatónál történõ felmondásáig vagy a kollektív szerzõdés

hatályának lejártáig, illetve a jogutód munkáltatónál másik kollektív

szerzõdés megkötéséig, ezek hiányában legalább a jogutódlás idõpontját követõ

egy évig a jogutód munkáltatónak fenn kell tartania.

(2) Amennyiben a jogutód munkáltatóra kiterjedõ hatályú kollektív

szerzõdésben meghatározott munkafeltételek a jogelõd munkáltatóra kiterjedõ

hatályú kollektív szerzõdés szerinti munkafeltételeknél a munkavállaló számára

kedvezõbbek, a jogutód munkáltatóra kiterjedõ hatályú kollektív szerzõdésben

foglaltakat kell alkalmazni."

8.§

Az Mt. 72.§-a (4) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

"(4) Munkaviszonyt létesíthet - az (1) bekezdéstõl eltérõen - a

tizenötödik életévét betöltött"

9. §

Az Mt. a 85. §-t követôen az alábbi alcímmel és 85/A. §-sal egészül ki:

"A munkáltató személyében bekövetkezô jogutódlás

85/A. § (1) A munkáltató személyében bekövetkezô jogutódlás esetén a

munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutódlás idôpontjában a

jogelôd munkáltatóról a jogutód munkáltatóra szállnak át.

(2) A jogelôd munkáltató a munkavállalóval szemben, a jogutódlás

idôpontját megelôzôen keletkezett kötelezettségekért - az igénynek a

jogutódlás idôpontját követô egy éven belüli érvényesítése esetén - a jogutód

munkáltatóval egyetemlegesen felelôs."

10. §

(1) Az Mt. 90. §-a (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

"90. § (1) A munkáltató nem szüntetheti meg rendes felmondással a

munkaviszonyt az alábbiakban, valamint azt követõen a (2) bekezdésben

meghatározott idõtartam alatt:"

(2) Az Mt. 90. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik:

"(2) A felmondási tilalom, ha az (1) bekezdésben meghatározott idõtartam

a) a tizenöt napot meghaladja, ezt követõen tizenöt nap,

b) a harminc napot meghaladja, ezt követõen harminc nap."

11. §

Az Mt. a 91. §-t követõen az alábbi 91/A. §-sal egészül ki:

"91/A. § A munkáltató személyében bekövetkezô jogutódlás önmagában nem

szolgálhat a határozatlan idejû munkaviszony rendes felmondással történô

megszüntetésének indokául."

12.§

Az Mt. a 94.§-t követõen az alábbi alcímmel és 94/A §-sal egészül ki:

"A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályok

94/A. § (1) Csoportos létszámcsökkentésnek minõsül, ha a munkáltató a

mûködésével összefüggõ ok miatt a döntést megelõzõ féléves, amennyiben a

munkáltató fél évnél rövidebb ideje alakult, az adott idõszakra vonatkozó

átlagos statisztikai létszáma szerint

a) 20-nál több és 100-nál kevesebb munkavállaló foglalkoztatása esetén

legalább tíz fõ,

b) 100, vagy annál több, de 300-nál kevesebb munkavállaló foglalkoztatása

esetén legalább a munkavállalók 10%-a,

c) 300, vagy annál több munkavállaló foglalkoztatása esetén legalább 30

munkaviszonyát kívánja harminc napon belül, rendes felmondással megszüntetni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott létszámba nem számít be az öregségi

nyugdíjra jogosult, vagy abban részesülõ, valamint a további munkaviszonyban

foglalkoztatott munkavállaló.

(3) A munkáltató a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntését

megelõzõen köteles az üzemi tanáccsal, üzemi tanács hiányában a munkáltatónál

képviselettel rendelkezô szakszervezetek, illetve a nem szervezett

munkavállalók képviselôibôl létrehozott bizottsággal (a továbbiakban: a

munkavállalók képviselôi) konzultációt kezdeményezni. A konzultációnak ki kell

terjednie a csoportos létszámcsökkentés elveire, a létszámcsökkentés

elkerülésének módjára, illetve eszközére, vagy az azzal érintett munkavállalók

számának csökkentésére, továbbá a következmények enyhítését célzó eszközökre.

A konzultációt megelõzõen legalább hét nappal a munkáltató köteles a

munkavállalók képviselôivel írásban közölni:

a) a tervezett csoportos létszámcsökkentés okait,

b) a létszámcsökkentéssel érintett munkavállalók létszámát

foglalkoztatási csoportok szerinti megosztásban,

c) a döntést megelõzõ, az (1) bekezdésben meghatározott idõszakban

foglalkoztatott munkavállalók létszámát,

d) a létszámcsökkentés végrehajtásának tervezett idõbeni ütemezését és

szempontjait.

(4) A konzultációt a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntést

megelõzõen legalább 15 nappal kell megkezdeni.

(5) A munkáltató a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntésérõl az

érintett munkavállalókat, továbbá a munkáltató székhelye, illetve az érintett

telephely szerint illetékes munkaügyi központot a rendes felmondás közlését

megelõzõen legalább harminc nappal írásban tájékoztatja. A munkaadó a

munkaügyi központtal köteles közölni a létszámcsökkentéssel érintett

munkavállalók személyi adatait, Társadalombiztosítási Azonosító Jelét (a

továbbiakban: TAJ számát), utolsó munkakörét, szakképzettségét,

átlagkeresetét.

(6) Az (5), valamint a (7)-(9) bekezdésben foglalt rendelkezéseket abban

az esetben is alkalmazni kell, ha a munkáltató a (3) bekezdésben foglalt

konzultáció eredményeképpen a tervezettnél kevesebb, de legalább öt

munkavállaló munkaviszonyát szünteti meg a mûködésével öszefüggõ ok miatt

rendes felmondással.

(7) Csoportos létszámcsökkentés esetén a 90.§-ban felsorolt felmondási

tilalmak fennállása szempontjából az (5) bekezdésben foglalt tájékoztatás

idõpontja az irányadó.

(8) A (3) bekezdésben meghatározott konzultációs és az (5) bekezdésben

meghatározott tájékoztatási kötelezettség a jogutód nélkül megszûnõ

munkáltatót, illetõleg annak felszámolóját is terheli.

(9) A (3) és az (5) bekezdésben foglaltak megszegésével közölt

munkáltatói rendes felmondás érvénytelen. Ennek megállapítása iránt az üzemi

tanács és az érintett munkavállaló bírósághoz fordulhat.

(10) Ha az (1) bekezdésben foglalt feltételek a munkáltató önálló

telephelyén (részlegénél) fennállnak, a telephelyen foglalkoztatott

munkavállalók létszámcsökkentésére a (2)-(9) bekezdésben foglalt

rendelkezéseket a telephely tekintetében kell alkalmazni."

13. §

Az Mt. 95. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A végkielégítésre való jogosultság feltétele, hogy a munkaviszony a

munkáltatónál a (4) bekezdésben meghatározott idôtartamban fennálljon. A

végkielégítésre való jogosultság szempontjából figyelmen kívül kell hagyni

a) a szabadságvesztés, a közérdekû munka, valamint

b) a harminc napot meghaladó fizetés nélküli szabadság, kivéve a közeli

hozzátartozó, valamint a tíz éven aluli gyermek gondozása, ápolása céljából

igénybe vett fizetés nélküli szabadság

idôtartamát."

14. §

Az Mt. 96. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való

tudomásszerzéstôl számított tizenöt napon belül, legfeljebb az ok

bekövetkeztétôl számított hat hónapon, kollektív szerzôdés rendelkezése esetén

legfeljebb egy éven belül, bûncselekmény elkövetése esetén a büntethetôség

elévüléséig lehet gyakorolni."

15. §

Az Mt. 97. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép,

valamint a § az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (2)

bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik:

"97.§ (1) A 90.§ (2) bekezdése, a 91.§ (2) bekezdése, a 94/A.§ (2)

bekezdése, valamint a 95.§ (2) és (5) bekezdése alkalmazása szempontjából a

munkavállaló öregségi nyugdíjra akkor jogosult, ha - a társadalombiztosítási

jogszabályok által egyes munkakörökben biztosított korkedvezmény

figyelembevételével - a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt elérte és az

öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idõvel rendelkezik.

(2) Amennyiben a jogelôd munkáltatót a jogutód munkáltató döntéshozó

szervében a szavazatok több mint fele illeti meg,

a) a határozatlan idejû munkaviszonynak a jogutód munkáltató által a

jogutódlás idôpontjától számított egy éven belüli, a munkáltató mûködésével

összefüggõ ok miatti rendes felmondása, továbbá

b) a határozott idõre szóló munkaviszonynak a jogutódlás idõpontjától

számított egy éven belül, a 88.§ (2) bekezdése alapján történõ megszüntetése

esetén

a munkavállalót megilletô járandóságokért kezesként felel."

16.§

(1) Az Mt.98.§-ának (2) bekezdése az alábbi a) és b) ponttal egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi a)-c) pont megjelölése c)-e) pontra változik:

[(2) Az igazolás tartalmazza:]

"a) munkavállaló személyi adatait (név, leánykori név, anyja neve,

születési hely, év, hónap, nap),

b) a munkavállaló TAJ számát,"

(2) Az Mt. 98. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A munkáltató köteles igazolni azt is, ha a munkavállaló munkabérét a

(2) bekezdés d) pontjában meghatározott tartozás nem terheli."

17. §

Az Mt. 100. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nem alkalmazható a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés, ha

a) a munkáltató rendes vagy rendkívüli felmondása a rendeltetésszerû

joggyakorlás követelményébe (4. §), a hátrányos megkülönböztetés tilalmába (5.

§), illetve felmondási tilalomba ütközik (9. §), továbbá

b) a munkáltató a választott szakszervezeti tisztségviselõ munkaviszonyát

szüntette meg a 89. § (2)-(3) bekezdésébe, illetve a 96. § (1)-(4) bekezdésébe

ütközõ módon."

18.§

Az Mt.132.§-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A föld alatt állandó jelleggel dolgozó, illetve az ionizáló

sugárzásnak kitett munkahelyen naponta legalább három órát töltõ

munkavállalót évenként öt munkanap pótszabadság illeti meg."

19. §

Az Mt. 137. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A munkavállaló keresõképtelenségét - a keresõképesség orvosi

elbírálásáról szóló rendelkezéseknek megfelelõen - a kezelõorvos igazolja.

(3) A betegszabadság idõtartamára a munkavállaló részére távolléti

díjának 80 százaléka jár."

20. §

Az Mt. 151. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Ha a munkavállaló a munkáltató engedélye alapján mentesül a

munkavégzés alól [107. § g) pontja], az emiatt kiesett munkaidõre

megállapodásuk szerint jár díjazás."

21.§

(1) Az Mt.151/A.§-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A távolléti díj számításánál rendszeres bérpótlék alatt a

munkaviszonyra vonatkozó szabályban, illetõleg a munkaszerzõdésben rögzített

azon bérpótlékok értendõk, amelyek a munkavállalót munkavégzés esetén

folyamatosan megilletik."

(2) Az Mt. 151/A. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A távolléti díj számításánál mûszakpótlékként a munkavállaló

a) kétmûszakos munkaidõ-beosztásban történõ foglalkoztatása esetén a

személyi alapbére 7,5 százalékát,

b) kétmûszakos munkaidõ-beosztásban történõ foglalkoztatása esetén, ha az

éjszakai mûszak aránya a heti, illetõleg havi munkaidõkeret 30 százalékát

meghaladja, valamint három mûszakos munkaidõ-beosztásban történõ

foglalkoztatása esetén a személyi alapbére 15 százalékát,

c) folytonos munkarendben történõ foglalkoztatása esetén személyi

alapbére 20 százalékát

kell figyelembe venni."

(3) Az Mt. 151/A. §-a (5) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(5) Havi idõbér esetén]

"a) az egy napra jutó távolléti díj: az egy hónapra megállapított

távolléti díj és a tárgyhó munkanapjai számának hányadosa,"

22. §

Az Mt. 190. §-a az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A vezetô határozott idôre szóló munkaviszonyának a 88. § (2)

bekezdés szerinti megszüntetését abban az esetben kell indokolni, ha arra a

96. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában foglalt okok miatt kerül sor. Ebben az

esetben a vezetôt a 88. § (2) bekezdésében meghatározott járandóság nem illeti

meg."

23. §

Az Mt. 199. §-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) A felek a bírósági peres eljárást megelõzõen egyeztetni kötelesek.

Az egyeztetés során a felek között létrejött megállapodás egyezségnek minõsül,

amelyet írásba kell foglalni. Az egyeztetésen - a munkáltató vezetõje

kivételével - a munkáltatót nem képviselheti az, aki a sérelmezett döntést

hozta."

24. §

Az Mt. 209. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) E törvény alkalmazásában a munkáltató személyében bekövetkezô

jogutódlásnak minôsül a jogszabályon alapuló jogutódlás, valamint a munkáltató

egészének vagy egy részének (üzem, üzlet, telephely, munkahely) megállapodáson

alapuló átadása és átvétele - így különösen adásvétel, csere, bérlet,

haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén -

a munkavállaló(k) folyamatosan történô tényleges továbbfoglalkoztatásával."

25.§

(1) A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a mukanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 56/A.§-ának (1) bekezdése helyébe

az alábbi rendelkezés lép:

"56/A. § (1) Rendbírságot köteles fizetni az a munkaadó, munkavállaló,

egyéb szerv, illetõleg személy, aki e törvényben, valamint a felhatalmazása

alapján hozott jogszabályban, a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII.

törvény 94/A. §-ában, államigazgatási határozatban meghatározott bejelentési

[kivéve a 8. § (5) bekezdés b) pontjában, valamint a 36. § (1) bekezdésében

foglalt kötelezettséget], nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének

nem, vagy nem az elõírt módon tesz eleget, valótlan adatot szolgáltat, vagy az

50. § (1) bekezdés i) pontjában meghatározott ellenõrzést akadályozza."

(2) Az Flt. az 57.§-t követõen az alábbi alcímmel és 57/A. §-sal egészül

ki:

"Adatvédelmi rendelkezések

57/A.§ (1) A Munkaügyi Minisztérium, az OMMK, az OMMF és a munkaügyi

központ a munkanélküli ellátásokkal, a foglalkoztatást elõsegítõ

támogatásokkal, a munkaerõpiaci szolgáltatásokkal kapcsolatos tevékenysége,

valamint hatósági ellenõrzése, továbbá a munkaügyi adatszolgáltatásra

kötelezett munkaadó e tevékenységével összefüggésben a külön jogszabályban

meghatározott TAJ számot alkalmazhatja.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott célra az alábbi adatok tarthatók

nyilván:

a) személyi adatok (név, leánykori név, anyja neve, születési hely, év,

hónap, nap),

b) állampolgárság,

c) lakóhely (tartózkodási hely),

d) foglalkozás, munkahely, munkakör (tevékenység),

e) a munkanélküli ellátás, a foglalkoztatást elõsegítõ támogatás,

valamint a munkaerõpiaci szolgáltatás megállapításához és igénybevételéhez e

törvényben és más törvényben meghatározott adatok,

f) iskolai végzettség(ek), szakképzettség(ek),

g) jövedelemre vonatkozó adatok,

h) munkáltatók adatai (név, cím, székhely, telephely, gazdálkodási forma,

adószám, TB törzsszám, KSH szám).

(3) A (2) bekezdés alapján nyilvántartásba vett adatokból

a) a nyugdíj- és egészségbiztosítás szervei az ellátás megállapítása,

folyósítása, ellenõrzése céljából a TAJ szám alkalmazásával az a)-c), e) és g)

pontjai,

b) a szociális igazgatás szerve a munkanélküliek jövedelempótló

támogatása és a rendszeres szociális segély megállapítása céljából a TAJ szám

alkalmazásával az a)-c) és e) pontjai,

c) az adóigazgatás szervei az adókötelezettség ellenõrzése, valamint a

munkaadói és a munkavállalói járulék bevallásának és befizetésének ellenõrzése

céljából az a), c), d), e) és g) pontjai

szerinti adatok igénylésére jogosultak.

(4) Az (1) bekezdésben megjelölt szervek más szerv és természetes személy

részére adatot csak jogszabályban meghatározott módon szolgáltathatnak.

(5) A (3) bekezdés alapján adatigénylésre jogosult szervek felé az OMMK

kapcsolati kódot képezhet, a nyilvántartásába szereplõ személyekre vonatkozó

adatszolgáltatás igénylése, teljesítése, valamint az adatszolgáltatást kérõ

nyilvántartásának karbantartása céljából.

(6) A kapcsolati kód tartalmát és képzési szabályait az OMMK határozza

meg. A kapcsolati kódot az adatkezelés céljának teljesülése után az OMMK és az

adatkérõ nyilvántartásából is törölni kell.

.

(7) A (2) bekezdés szerinti adatok statisztikai célra felhasználhatók és

statisztikai célú felhasználásra - személyazonosításra alkalmatlan módon -

átadhatók.

(8) Az (1) bekezdésben meghatározott szervek kötelesek adatvédelmi

szabályzatot kiadni."

26. §

(1) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a

továbbiakban: Kjt.) 12. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

["A kollektív szerzõdés hatálya kiterjed arra a munkáltatóra, amely"]

"c) késõbb a munkáltatói érdekképviseleti szervhez csatlakozott."

(2) A Kjt. 13. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"13. § A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének

a kollektív szerzõdésrõl szóló rendelkezései közül (Második Rész, III.

fejezet) a 33.§ (7) bekezdése, a 34-35.§, a 36.§ (1)-(3) bekezdése, a 37.§

(3) bekezdése, a 40/A.§, valamint a 41.§ nem alkalmazható."

(3) A Kjt. 24.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"24.§ A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka Törvénykönyvének

a munkaviszony alanyairól, a munkaviszony létesítésérõl és a munkaszerzõdés

módosításáról szóló rendelkezései közül (Harmadik Rész, I-III. fejezet) a

71.§, a 76.§, a 79.§ (1)-(3) bekezdése, valamint a 85/A.§ (2) bekezdése,

továbbá a vezetõ állású munkavállalókra vonatkozó rendelkezések (Harmadik

Rész, X. fejezet) 188-193.§-a nem alkalmazható."

(4) A Kjt. 38.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"38.§ (1) A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyvének a munkaviszony megszûnésérõl és megszüntetésérõl szóló

rendelkezései közül (Harmadik Rész, IV. fejezet) a 86.§, a 86/A.§, a 87.§ (1)

bekezdése, a 88.§, a 89.§, a 91/A.§, a 92.§, a 93.§ (1)-(2) bekezdése, a 95-

97.§, a 98.§ (1) bekezdése, a 99-101.§ nem alkalmazható.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen a nemzetbiztonsági

szolgálatoknál fennálló közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyve 94/A. §-át nem kell alkalmazni."

(5) A Kjt. 59.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"59.§ (1) A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyvének a munkaidõrõl és a pihenõidõrõl szóló rendelkezései közül

(Harmadik Rész, VI. fejezet) a 117.§ (2) bekezdésének a) pontja és (4)

bekezdése, a 120.§ (1)-(2) bekezdése, a 129.§ (1) bekezdése, a 131.§, valamint

a 132.§ (4)-(6) bekezdése nem alkalmazható."

27. §

(1) A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az

azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény (a továbbiakban:

Szjtv.) 3 §. h) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[3.§ E törvény alkalmazása során]

"h) munkaügyi igazgatás szerve: a megyei (fõvárosi) munkaügyi központ, az

Országos Munkaügyi Módszertani Központ, az Országos Munkabiztonsági és

Munkaügyi Fõfelügyelõség, valamint a Munkaügyi Minisztérium."

(2) Az Szjtv. 20.§ (2) bekezdés b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

[20.§ (2) Az adóazonosító jel kezelésére törvényben meghatározott

feladatkörében eljárva jogosult]

"b) A munkaügyi igazgatás szerve annak megállapítása érdekében, hogy a

polgárnak a munkaügyi ellátás mellett van-e keresõ tevékenységbõl származó

jövedelme; illetõleg annak ellenõrzése céljából, hogy a polgár eleget tett-e

munkavállalói járulék befizetési kötelezettségének, és adatszolgáltatás

teljesítése érdekében;"

28. §

(1) E törvény - a 8. § kivételével - 1997. július 1-jén lép hatályba. A

törvény 8. §-a 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) Az Mt. 72.§ (4) bekezdését az e törvény 8. §-ának hatálybalépése után

létesített munkaviszonyok tekintetében kell alkalmazni.

(3) Az Mt. 85/A. § (2) bekezdését, valamint 97.§ (2) bekezdését az e

törvény hatálybalépését követõ jogutódlás esetében kell alkalmazni.

(4) Az Mt. 90.§ (2) bekezdését az e törvény hatálybalépése után közölt

rendes felmondás, 96.§ (4) bekezdését az e törvény hatálybalépése után közölt

rendkívüli felmondás, 190.§ (4) bekezdését az e törvény hatálybalépése után

közölt munkaviszony-megszüntetés esetén kell alkalmazni.

(5) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az Flt. 22.-23.§-ai, valamint

56.§-ának (4) bekezdése hatályát veszti.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Munka Törvénykönyvérôl szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) jelenlegi

módosítását alapvetôen az Európai Unióhoz való csatlakozáshoz szükséges

jogharmonizációs feladatok teljesítése, valamint a gyakorlatban felmerült

jogalkalmazási problémák rendezése teszi szükségessé.

Az Európai Unió irányelvei közül a Javaslat "a munkavállalók jogainak a

vállalatok, üzemek és üzletrészek tulajdonosváltása esetén történô

megóvásáról" szóló 77/187/EGK, valamint "a tömeges elbocsátásokra vonatkozó

jogszabályok összehangolásáról" szóló 75/129/EGK irányelv tartalmát építi be

az Mt. szabályrendszerébe.

A 77/187/EGK irányelv tartalma átfogja mind az individuális

munkaviszonyt, mind pedig a kollektív munkajog rendszerét. Az irányelv

koncepiójának lényege az, hogy a munkáltató személyében bekövetkezô változás a

munkaviszonyokat nem érinti, illetve a tulajdonosváltozás idôpontjában a

munkaviszonyból származó jogok és kötelességek automatikusan átszállnak az

egyik munkáltatóról a másik munkáltatóra. Ezen túlmenõen az új munkáltatónak

be kell tartania a kollektív szerzôdésben megállapított munkafeltételeket,

annak felmondásáig vagy lejártáig, illetve új kollektív szerzôdés

hatálybalépéséig, vagy alkalmazásáig, úgy ahogy azokat a kollektív szerzôdés a

korábbi munkáltatóra elôírta. Az irányelv rendelkezéseket tartalmaz még a

munkavállalók képviselôinek védelmérôl, valamint mind az átadó, mind pedig az

átvevô munkáltatót terhelô tájékoztatási és konzultációs kötelességekrôl. A

fentieken túlmenôen az irányelv lehetôséget ad a munkaválallókat védô egyéb

rendelkezések megalkotására is.

A hatályos Mt. az érintett irányelv jónéhány elemét lényegében

tartalmazza, a Javaslat ugyanakkor teljes egészében átveszi az irányelv

rendelkezéseit, továbbá él azzal a lehetôséggel is, hogy a munkavállalók

számára nagyobb biztonságot jelentô szabályokat állapítson meg (egyetemleges,

illetve kezesi felelôsség).

A tömeges elbocsátásokra vonatkozó jogszabályok összehangolásáról szóló

75/129/EGK irányelv a tömeges elbocsátás fogalmának meghatározása tekintetében

a tagállamok számára választási lehetõséget biztosít. E szerint tömeges

elbocsátás a munkáltató mûködésével összefüggõ okból foganatosított

elbocsátás, amely - az egyik változat szerint -

harminc napos idõtartamon belül,

- a rendszerint húsznál több és száznál kevesebb munkavállalót

foglalkoztató üzemekben legalább tíz fõt,

- a rendszerint legalább száznál több és háromszáznál kevesebb

munkavállalót foglalkoztató üzemekben legalább a munkavállalók tíz százalékát,

- a rendszerint háromszáznál több munkavállalót foglalkoztató üzemekben

legalább harminc fõt,

vagy - a másik változat szerint -

- kilencven napos idõtartamon belül legalább húsz fõt érint. Ez utóbbi

esetben a munkáltatónál rendszerint foglalkoztatottak létszáma nem releváns.

Az irányelv elõírja, hogy a munkáltató tömeges létszámcsökkentés esetén

köteles elõzetesen a munkavállalók képviselõivel konzultálni, s a konzultációt

megelõzõen a csökkentés szempontjából jelentõs információkat, adatokat a

munkavállalók képviselõi részére biztosítani.

A tömeges elbocsátásokra vonatkozó hatályos szabályok alapvetõen

összhangban állnak a 75/129/EGK irányelv rendelkezéseivel. E körben - a teljes

harmonizáció érdekében - néhány részletkérdés [a leépítés mértékére,

idõtartamára, a munkavállalók képviselõivel való konzultációra, stb. vonatkozó

szabályok] pontosítására kerül sor.

A Javaslatban szereplõ módosítások a 77/187/EGK., valamint a 75/129/EGK

irányelvek teljes harmonizációját jelentik.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1.§-hoz

A hatályos szabályozás értelmében a munkavállaló a munkaviszony

fennállása alatt nem tanúsíthat olyan magatartást, amellyel munkáltatója jogos

gazdasági érdekeit veszélyeztetné. A munkaviszony megszûnését követõen e

kötelezettség a munkavállalót csak ilyen tartalmú, megfelelõ ellenérték

fejében kötött megállapodás alapján és legfeljebb három évig terhelheti.

Ennek további feltétele, hogy a munkaviszonyt a munkavállaló rendes

felmondással, illetve a munkáltató rendkívüli felmondással szüntesse meg.

A gyakorlati tapasztalatok szerint ez utóbbi, a munkaviszony

megszüntetésének módjára vonatkozó rendelkezés indokolatlan és életidegen. [A

munkavállaló magatartása ugyanis a munkaviszony más módon (munkáltatói rendes

felmondással) való megszüntetését is eredményezheti.]

A Javaslat ezért - bár a versenytilalmi megállapodás megkötését

változatlanul lehetõvé teszi - a megszüntetés módjára vonatkozó elõírást a

rendelkezés szövegébõl törli.

2.§-hoz

Az állami szerveknek és a munkáltatóknak a szakszervezetekkel való

együttmûködési kötelességét az Mt. több rendelkezése konkretizálja.

A Javaslat a hatályos rendelkezéseket pontosítja annak kimondásával, hogy

az állami szervek és a munkáltatók a szakszervezet észrevételeivel,

javaslataival kapcsolatos álláspontjukat részletesen és harminc napos

határidõn belül kötelesek kifejteni.

A Javaslat ezen túlmenõen a tájékoztatási kötelezettséget összhangba

hozza a tömeges létszámleépítésre vonatkozó, az Mt.-be most beiktatásra kerülõ

rendelkezésekkel. E szerint a munkáltató tájékoztatási kötelezettsége már

akkor is fennáll, ha az intézkedés - a foglalkoztatotti létszámtól függõen - a

munkavállalók tíz százalékát, de legalább tíz fõt közvetlenül érinti.

3.§-hoz

A Javaslat erõsíteni kívánja a szakszervezeti tisztségviselõk munkajogi

védelmét. A Javaslat ezért lehetõvé teszi, hogy a szakszervezeti

tisztségviselõ munkaviszonyának a munkáltató általi, a közvetlen felsõbb

szakszervezeti szerv egyetértésének hiányában történõ rendes felmondása esetén

a szakszervezet kifogást nyújtson be; függetlenül attól, hogy a tisztségviselõ

- mint munkavállaló - az intézkedéssel szemben jogvitát kezdeményezhet.

4.§-hoz

A 77/187/EGK irányelv értelmében amennyiben a jogutódlással érintett

"üzem" megtartja önállóságát, az átszállással érintett munkavállalók

képviselõjének, vagy képviseletének jogállása és funkciói akként maradnak meg,

ahogyan ezt a tagállamok jogi és igazgatási szabályai elõírják. Ha az

átszállás által érintett munkavállalók képviselõinek megbízatása az átszállás

napján hatályát veszti, akkor ezekre a képviselõkre továbbra is a tagállamok

jogi és igazgatási szabályai, vagy gyakorlata szerinti védõintézkedések

érvényesek.

A Javaslat - az irányelvben foglaltakkal összhangban - tartalmazza, hogy

a jogutódlás ténye a tisztségviselõk védelmét nem érinti. Ha a jogutódlás a

tisztségviselõ megbízatásának megszûnését eredményezi, a védelem - az

általános szabályoknak megfelelõen - a tisztségviselõt további egy évig

megilleti, feltéve, ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte.

5.§-hoz

A gyakorlati tapasztalatok szerint szükségesnek mutatkozik a kollektív

szerzõdés kiterjesztésére vonatkozó szabályok pontosítása, a kiterjesztett

kollektív szerzõdés ugyanis - egyes esetekben - a kívülálló munkáltatókra

olyan kötelezettségeket ró, amelyek betartása számukra lehetetlen és

indokolatlan.

Tekintettel arra, hogy a kollektív szerzõdés kiterjesztésének célja nem a

verseny megszüntetése, a konkurrencia tönkretétele, hanem éppen ellenkezõleg a

tisztességes verseny elõsegítése céljából a foglalkoztatási feltételek

közelítése; a Javaslat lehetõvé teszi a kollektív szerzõdés egyes

rendelkezéseinek kiterjesztését is. E szerint a munkaügyi miniszter a felek

együttes kérésére nemcsak a kollektív szerzõdés egészét, hanem egyes

rendelkezéseit is kiterjesztheti az egész ágazatra (alágazatra). A

kiterjesztésnek egyebekben változatlanul feltétele, hogy a kiterjesztést

kérelmezõ felek az adott ágazatban reprezentatívnak minõsüljenek.

A hatályos szabályok szerint a kiterjesztés hatálya akkor is fennáll, ha

az eredeti szerzõdést kötõ felek a kollektív szerzõdést felmondják, vagy

valamely szervezet általi felmondás következtében az eredetileg fennálló

reprezentativitás megdõl. Annak érdekében, hogy a miniszter - a megváltozott

körülményekre tekintettel - a reprezentativitás fennállását ismételten

megvizsgálhassa; a Javaslat kimondja, hogy a felmondó fél (illetve szervezet)

a felmondásról köteles a munkaügyi minisztert haladéktalanul tájékoztatni.

Amennyiben a kiterjesztés feltételei már nem állnak fenn, a miniszter -

hivatalból - a felmondási idõ lejártának napjára a kollektív szerzõdés

kiterjesztõ hatályát megszünteti.

6.§-hoz

A kollektív szerzõdés hatályára vonatkozó jelenlegi rendelkezések - a

gyakorlati tapasztalatok szerint - értelmezési problémákat vetettek fel. A

Javaslat ezért egyértelmûen kimondja, hogy a kollektív szerzõdés hatálya -

többek között - arra a munkáltatóra terjed ki, aki a kollektív szerzõdést kötõ

munkáltatói érdekképviseleti szervezethez késõbb csatlakozott.

7.§-hoz

A Javaslat a 77/187/EGK számú irányelvben foglaltaknak megfelelõen

kimondja, hogy a jogutód munkáltató a jogelõd munkáltatóra kiterjedõ hatályú

kollektív szerzõdésben meghatározott munkafeltételeket - annak felmondásáig,

illetve hatályának lejártáig, vagy az új kollektív szerzõdés hatályba lépéséig

- köteles fenntartani.

A Javaslat ezzel összefüggésben két megszorító rendelkezést tartalmaz.

Egyrészt a munkarendre vonatkozó kollektív szerzõdéses rendelkezéseket

megkülönböztetetten kezeli és e rendelkezések betartatása alól a jogutód

munkáltatót mentesíti. A jogutód munkáltatónak ugyanis adott esetben olyan

munkarendet - mint munkafeltételt - kellene átvennie, amelyet saját

technológiájára, gazdasági, illetve szervezeti környezetére egyáltalán nem tud

adaptálni.

Az irányelv úgy rendelkezik, hogy az egyes államok belsõ joga a

munkafeltételek fenntartásának idõtartamát egy évben korlátozhatja. A Javaslat

- hangsúlyozva a kollektív megállapodások fontosságát - kimondja, hogy a

jogelõdre irányuló munkafeltételeket a jogutód munkáltató a fentiekben

hivatkozott tényállások [kollektív szerzõdés felmondása, hatályának lejárta,

illetõleg új kollektív szerzõdés hatályba lépése] bekövetkeztéig, de legalább

egy évig köteles fenntartani.

A jogutódlás eredményeként elõfordulhat, hogy a jogutód munkáltatóra több

kollektív szerzõdés "hatálya terjed ki." Ez a jogutódlással érintett

munkavállalók esetében a jogelõdre irányadó kollektív szerzõdés, a jogutód

munkáltató eredeti munkavállalóira pedig a jogutódnál megkötött kollektív

szerzõdés alkalmazását jelenti. Ez a helyzet természetesen negatív hatásokat

válthat ki, ezért a szabályozás célja az, hogy közvetett módon ösztönözze az

ilyen jellegû jogügyletekben résztvevõ munkáltatókat az alaposabb

elõkészítésre, munkaügyi kapcsolataik összehangolására és a munkavállalói

érdekek fokozottabb védelmére.

A jogutódlás egyes eseteiben lehetséges, hogy a jogutód munkáltatóra

irányadó kollektív szerzõdés a jogelõd munkáltató kollektív szerzõdésénél

kedvezõbb szabályokat tartalmaz. A Javaslat értelmében - ebben az esetben - a

jogutódlással érintett munkavállalók tekintetében is a jogutód munkáltató

kollektív szerzõdését kell alkalmazni.

8.§-hoz

A Javaslat a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 138. számú - Magyarország

által még nem ratifikált - egyezményének megfelelõen az alkalmazás alsó

korhatárát tizenöt évre emeli fel. Az egyezmény ratifikációjával kapcsolatos

korábbi vizsgálat eredményeként ugyanis megállapítást nyert, hogy a

ratifikáció szakmailag indokolt. E módosítás eredményeként a ratifikációnak -

a továbbiakban - akadálya nincs.

9.§-hoz

A Javaslat a 77/187/EGK irányelv 3. cikkely (1) bekezdésében foglaltaknak

megfelelõen egyértelmûen kimondja, hogy a munkáltató személyében bekövetkezõ

változás a munkaviszonyok fennállását nem érinti. A munkaviszonyból származó

jogok és kötelezettségek a jogutódlás idõpontjában - automatikusan -

átszállnak a jogelõd munkáltatóról a jogutód munkáltatóra. Mivel a fenti

tényállás egyben automatikus - azaz az érintett munkavállalók akaratától

független - átszállást jelent, indokolt a munkavállalói igények védelme

érdekében garanciális szabályok beépítése. Erre az irányelv 7. cikkelye

alapján lehetõség van. Az irányelv által biztosított lehetõséggel élve a

Javaslat kimondja, hogy a jogelõd munkáltató - a jogutódlás idõpontját

megelõzõen keletkezett és a jogutóddal szemben, a jogutódlástól számított egy

éven belül érvényesített munkavállalói követelésekért - a jogutód

munkáltatóval egyetemlegesen felel. A Javaslatban szabályozott egyetemleges

felelõsség nem ismeretlen az EU tagállamainak jogában (ld. például Németország

vonatkozó szabályozását).

10.§-hoz

A gyakorlatban a felek között nem egyszer vált feszültség forrásává a

felmondási tilalom idõtartamának differenciálatlan szabályozása. A vonatkozó

rendelkezés - a gyakorlati tapasztalatok szerint - jogértelmezési problémát

is felvetett.

A Javaslat a határozatlan idõtartamra létesített munkaviszony rendes

felmondással történõ megszüntetése esetén a felmondási tilalmak idõtartamának

differenciált szabályozását vezeti be, abból kiindulva, hogy néhány napos, pl.

keresõképtelen állapot után nem indokolt a harminc napos felmondási tilalom

fenntartása. A Javaslat szerint a tizenöt napot el nem érõ keresõképtelen

állomány után nincs további felmondási tilalmi idõszak, tizenöt és harminc nap

között további tizenöt nap, harminc napot meghaladó keresõképtelen állományt

követõen pedig harminc nap a felmondási tilalom.

11.§-hoz

A 77/187/EGK irányelv 4. cikkelye kiemeli, hogy a munkáltató személyében

bekövetkezõ változás önmagában nem lehet a felmondás jogalapja. A Javaslat - a

munkaviszony megszüntetésének hazai rendjére tekintettel - ennek megfelelõen

rendelkezik.

12.§-hoz

A munkavállalók egzisztenciális védelme szempontjából rendkívül jelentõs

a 75/129/EGK számú irányelv, amelynek lényegesebb pontjai a foglalkoztatás

elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 22-

23.§-ban már eddig is megtalálhatók voltak. A tömeges létszámleépítés komplex

szabályozását azonban indokolt a Munka Törvénykönyvében szerepeltetni, többek

között azért is, mert erre az intézményre is vonatkoznak a munkaviszony

megszüntetésének általános szabályai.

A Javaslat az irányelv 1. cikkelyének megfelelõen - az egyes munkáltatók

által foglalkoztatott munkavállalók eltérõ számára és ebbõl következõen a

leépítés mértékének eltérõ hatásaira tekintettel - az elbocsátás

"lépcsõzetes" fogalommeghatározását tartalmazza. A szabályozás tekintettel van

az irányelv 1992-ben bekövetkezett módosítására is. E szerint a csoportos

létszámcsökkentés szabályait abban az esetben is alkalmazni kell, ha a

munkáltató és a munkavállalók képviselõi közötti konzultációt követõen a

tervezettnél kevesebb, de legalább öt munkavállaló munkaviszonyát szünteti meg

a munkáltató - a mûködésével összefüggõ ok miatti - rendes felmondással.

A Javaslat - összhangban az irányelv tartalmával - részletesen

rendelkezik a munkáltatót terhelõ konzultációs kötelességrõl, meghatározza

annak tárgyát, továbbá elõkészítésének folyamatát. A Javaslat értelmében a

konzultáció lefolytatására - lényegében a jelenleg hatályos szabályokkal

azonosan - az üzemi tanács keretein belül kerül sor. Abban az esetben viszont,

ha nincs üzemi tanács, akkor a szakszervezetek és a nem szervezett

munkavállalók képviselõibõl létrehozott bizottsággal köteles a munkáltató a

konzultációt lefolytatni.

A Javaslat szerint - a hatályos szabályozással egyezõen - az érintett

munkavállalókat a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntésérõl a

munkáltató a rendes felmondás közlését megelõzõen legalább harminc nappal

írásban köteles tájékoztatni. A tájékoztatási kötelezettség felveti a

felmondási tilalmak speciális szabályozásának a szükségességét is. A Javaslat

akként rendelkezik, hogy a csoportos létszámcsökkentés esetén az Mt. 90. §-

ában felsorolt felmondási tilalmak fennállása szempontjából nem a felmondás

közlésének az idõpontja, hanem a tájékoztatás idõpontja az irányadó.

A Javaslat rögzíti, hogy amennyiben csoportos létszámcsökkentésre a

munkáltató önálló telephelyén (részlegénél) kerül sor, a csoportos

létszámcsökkentés szabályait a telephely (részleg) viszonylatában kell

alkalmazni. Mivel a csoportos létszámcsökkentésre alapvetõen a munkáltató

mûködési zavarai miatt kerül sor, indokolt kimondani, hogy a konzultációs és

tájékoztatási kötelesség a jogutód nélkül megszûnõ munkáltatót, illetõleg

annak felszámolóját is terheli.

13.§-hoz

A végkielégítésre való jogosultság szempontjából irányadó idõtartam

meghatározása a Javaslatban foglaltak szerint közelít a közalkalmazottak

jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. számú törvény - mindenképpen indokolt

megszorításokat tartalmazó - rendelkezéséhez. E szerint a végkielégítésre

való jogosultság számításánál a munkaviszony szünetelésének egyes

idõtartamait, így a szabadságvesztés, valamint a harminc napot meghaladó

fizetés nélküli szabadság - kivéve a gyermek gondozása, ápolása céljából

igénybe vett fizetés nélküli szabadság - idõtartamát figyelmen kívül kell

hagyni.

14.§-hoz

A rendkívüli felmondás gyakorlására nyitvaálló un. szubjektív határidõ

rövidsége - a joggyakorlat és a jogalkalmazás jelzései szerint - gátolja a

jogintézmény rendeltetésének megfelelõ alkalmazását. Az Mt. 1995. évi

módosítása - amely a rendkívüli felmondás szubjektív határidejét három napról

három munkanapra emelte - nem hozta meg a kívánt eredményt. Ezért a Javaslat

az eddigihez képest jelentõs mértékben felemeli a szubjektív határidõ

idõtartamát; e szerint a rendkívüli felmondás közlésére a rendkívüli felmondás

alapjául szolgáló okról való tudomásszerzéstõl számított tizenöt napon belül

kerülhet sor.

15.§-hoz

A Javaslat 15.§ (2) bekezdése a 77/187/EGK irányelv által biztosított

azon lehetõséggel áll összefüggésben, mely szerint az egyes országok belsõ

joga a munkavállaló számára kedvezõbb szabályokat állapíthat meg. A hazai

tapasztalatok szerint egyes munkaszervezetek likviditási gondjai jónéhány

esetben a munkavállalói igények kielégítésének elmaradását, vagy legalábbis

jelentõs késedelmét jelentik. Ezért a Javaslat a jogelõd munkáltató kezesi

felelõsségérõl rendelkezik. Ez a konstrukció azonban - szemben az Mt. 85/A. §

(2) bekezdése szerinti egyetemleges felelõsséggel - csak abban az esetben

alkalmazható, amennyiben a jogelõd munkáltatót a jogutód munkáltató döntéshozó

szervében a szavazatok több mint fele illeti meg; azaz a "kiszervezés" folytán

önállóvá vált szervezeti egység gazdálkodását illetõen meghatározó befolyással

rendelkezik.

16.§-hoz

A Javaslat a személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az

azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény követelményeinek

megfelelõen pontosítja a munkaviszony megszûnésekor kiadandó igazolás

tartalmát.

17.§-hoz

A szakszervezeti tisztségviselõk hatékonyabb munkajogi védelme érdekében

szükségesnek mutatkozik a munkaviszony jogellenes megszüntetése

jogkövetkezményeinek változtatása. Az Mt. 100.§-ának hatályos rendelkezése a

munkáltatót terhelõ visszahelyezési kötelezettség tekintetében ennek

megfelelõen kibõvül azzal az esettel, amikor a munkáltató a választott

szakszervezeti tisztségviselõ munkaviszonyát szünteti meg jogellenesen

[konkrétan a rendes, illetve rendkívüli felmondásra vonatkozó szabályokba

ütközõ módon.] Ez esetben a munkáltató a visszahelyezés mellõzését nem

kérheti.

18.§-hoz

A jelenleg hatályos szabályozás értelmében a föld alatt állandó jelleggel

dolgozó, illetve az ionizáló sugárzásnak kitett munkahelyen naponta legalább

három órát töltõ munkavállalót pótszabadság illeti meg. Mértéke megállapítását

azonban a jogalkotó kollektív szerzõdésre, illetve munkaszerzõdésre bízza.

Mivel kollektív szerzõdés megkötésére számos munkáltatónál nem kerül sor,

továbbá korántsem biztos, hogy a munkavállaló a munkaszerzõdés tartalmának

ilyen jellegû alakítására képes, szükséges a pótlék mértékét törvényben

meghatározni.

19.§-hoz

A Javaslat az Mt.137.§-át az eredeti - 1995. évi - módosítási szándéknak

megfelelõen módosítja. [Az Alkotmánybíróság határozatai elõbb a

betegszabadságra vonatkozó rendelkezések hatályba lépésének idõpontját, a

késõbbiekben pedig a vonatkozó § egyes rendelkezéseit minõsítették

alkotmányellenesnek. A megmaradó - nem alkotmányellenes - rendelkezések

hatályba léptetésérõl az Alkotmánybíróság értelemszerûen nem rendelkezett. E

szabályokat azonban a társadalombiztosítási törvény és a Munka Törvénykönyve

egyidejû módosításáról szóló 1995. évi CXVIII. törvény sem léptette hatályba.]

A Javaslat értelmében a betegszabadság igénybevételére csak orvosi igazolás

alapján kerülhet sor, a betegszabadság idejére a távolléti díj nyolcvan

százaléka jár a munkavállalók részére.

20.§-hoz

Az Mt. módosításáról szóló 1995. évi LV. törvény 33.§-a a munkavégzés

alóli mentesülés eseteit - lényegében azonos tartalommal - több pontban

fogalmazta meg. A távollétek díjazására vonatkozó szabály azonban ezt a

változást - technikai hiba folytán - nem követte. A Javaslat ezt a technikai

jellegû módosítást teljesíti.

21.§-hoz

Az Mt. hatályos szövege a mûszakpótlék megállapításánál a két-, és a

három mûszakban történô foglalkoztatás között nem tesz különbséget.

Tekintettel arra, hogy az átlagos mûszakpótlék két mûszak esetén 7,5

százalékot, három mûszak esetén 15 százalékot, folytonos munkarend esetén 20

százalékot tesz ki, a jelenlegi szabályozás pontosításra szorul. A Javaslat a

mûszakpótlék mértékét az átlagos mûszakpótléknak megfelelõen tartalmazza.

Mivel a két mûszak nemcsak délelôtti és délutáni, hanem például délutáni és

éjszakai mûszakot is jelenthet, arra az esetre, ha az éjszakai mûszak aránya a

30 százalékot meghaladja, a Javaslat 15 százalékos mûszakpótlék kifizetését

írja elõ.

Az Mt. hatályos szövege úgy rendelkezik, hogy havi idôbér esetén az egy

napra jutó távolléti díjat az egy hónapra megállapított távolléti díj

huszonketted részeként kell megállapítani. E számítási módnak az alkalmazása

ugyanakkor azzal a következménnyel jár, hogy az így számított távolléti díj,

valamint a ledolgozott napokra - munkanap arányosan számított - bér együtt

huszonkettôt el nem érô havi fizetett napszám esetén kevesebb, azt meghaladó

esetben pedig több, mint a munkavállaló havi személyi alapbére és rendszeres

bérpótléka. A Javaslat ennek pontosítása érdekében kimondja, hogy az egy napra

jutó távolléti díj az egy hónapra megállapított távolléti díj és a tárgyhó

munkanapjai számának hányadosa.

22. §-hoz

A rendkívüli felmondással kapcsolatos problémaként merült fel, hogy azon

vezetõ beosztású munkavállalók tekintetében, akik fölött a munkáltatói jogkört

valamilyen testület gyakorolja, milyen módon lehet a rendkívüli felmondás

szubjektív határidejét viszonyítani. Mivel az egyes munkaszervezetek a

legkülönbözõbb jogi formában mûködhetnek, és a döntéshozó szervek

összehívására is eltérõ szabályok vonatkoznak, a Javaslat ezt a tényállást az

Mt. 88. § (2) bekezdésének és a rendkívüli felmondásra irányadó szabályoknak

az ötvözésével rendezte. E szerint a vezetõ határozott idõtartamra létesített

munkaviszonyának a 88. § (2) bekezdése szerinti megszüntetését meg kell

indokolni, ha arra valamely, a rendkívüli felmondásra okot adó tény miatt

kerül sor [96. § (1) bekezdés a)-b) pontja]. Ebben az esetben a vezetõt a

határozott idõbõl még hátralévõ idõre, de legfeljebb egy évre jutó

átlagkeresete nem illeti meg.

23. §-hoz

A hatályos szabályok szerint a felek a munkaügyi jogvita megindítását

megelôzôen egyeztetni kötelesek. A Pp. 1995. évi módosítása óta azonban a

munkaügyi jogviták keretében is lehetôség van fizetési meghagyás benyújtására.

Tekintettel arra, hogy a fizetési meghagyásos eljárás egyik célja éppen az

eljárás gyorsítása, és a meghagyással szemben - annak kézhezvételétôl

számított nyolc napon belül - ellentmondásnak van helye, az eljárást megelôzô

egyeztetés külön elôírása ebben az esetben szükségtelen. A Javaslat tehát az

egyeztetési kötelezettséget csak a peres eljárást megelõzõen írja elõ.

24. §-hoz

A 77/187/EGK irányelv 1. cikkelyének (1) bekezdése meghatározza az

irányelv alkalmazási területét, azaz tárgyi hatályát. Magyarországon, jogi

szabályozás hiányában a Legfelsõbb Bíróság Munkaügyi Kollégiumának 154. számú

állásfoglalása határozta meg - tartalmában az irányelv rendelkezéseinek

megfelelôen - a munkáltató személyében bekövetkezô jogutódlás tényállásait. A

Javaslat a jogutódlás fogalommeghatározását az irányelvben és az

állásfoglalásban foglaltakkal lényegében egyezôen állapítja meg.

25. §-hoz

A Javaslat 25. §-a lényegében technikai jellegû módosítást hajt végre,

abból következôen, hogy a csoportos létszámleépítés szabályai nem az Flt-ben,

hanem a Mt-ben nyertek elhelyezést. A hatályos szabályok szerint a rendbírság

kiszabására abban az esetben kerülhet sor, ha az Flt-ben, illetve az Flt.

felhatalmazása alapján hozott jogszabályban foglalt bejelentési

kötelezettségét szegte meg a munkáltató. A Javaslat - a módosítás

eredményeként - a rendbírság kiszabását az Mt. 94/A. §-ában meghatározott

bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén is lehetõvé teszi.

A Javaslat a személyazonosító jel helyébe lépô azonosítási módokról és az

azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvénybôl származó

feladatok teljesítéseképpen módosítja az Flt-t.

26. §-hoz

A Javaslat az Mt. módosításával összefüggésben technikai jellegû

változtatásokat hajt végre a Kjt. megfelelô rendelkezéseinél.

27-28.§-hoz

A Javaslat 27. §-a a személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási

módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvényt a

Javaslat 25. §-a szerinti Flt. módosításnak megfelelõen pontosítja.

A 28. § a törvénymódosítással összefüggõ hatályba léptetõ és átmeneti

rendelkezéseket tartalmaz.

Eleje Honlap