ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/4174..

Kérdés!

Tisztelt Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

Az Országgyûlés elnökének

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 91. §.- a alapján az alábbi

k é r d é s t

kívánom feltenni dr. GYÖRGYI KÁLMÁN legfõbb ügyész Úrnak, melyre a választ a

Házszabály hivatkozott szakaszának /2/ bekezdése alapján az Országgyûlés

ülésén kivül, írásban kérem.

" Lehetséges- e, hogy egyes esetekben pusztán formalitás egy halaszthatatlan

nyomozási cselekmény miatt bejelentett panasz elbírálása ?

A Budapesti V-VIII-XIII. kerületi ügyészség B. 1522/1997. sz. alatt bírálta el

a Ferenczi János ellen a Vám- és Pénzügyõrség Fõvárosi Nyomozó Hivatalánál

186/1997. bü. sz. indult ügyben a halaszthatatlan nyomozási cselekményként

foganatosított lefoglalási eljárás miatt a Proteam Kft. és a a Merceces Benz

MB. Autó Magyarország Kft. által benyújtott panaszokat.

A határozatból úgy tûnik, a hatóság a panaszokban leírtakat teljes mértékben

figyelmen kivül hagyta, a panaszosok által elõadott érveket nem vizsgálta meg.

Véleményem szerint a lefoglalás okszerûsége vizsgálatánál figyelemmel kell

lenni arra is, fennáll- e az alapos gyanú a bûncselekmény elkövetése

tekintetében. Amennyiben nem, úgy nyilvánvalóan a lefoglalás sem tekinthetõ

jogszerûnek.

A panaszból egyértelmûen megállapítható, hogy vámárú továbbítás történt, nem

pedig vámkezelés. Az MB Autó Magyarország Kft. halasztott vámfizetési

engedéllyel rendelkezik, ezért a fizetendõ vámteher összege a belföldi

forgalom számára történõ vámkezelés alkalmával kerül megállapításra, nem pedig

az árutovábbítás alkalmával. Az említett cégnek pedig halasztott vámfizetési

engedélye van.

A szükséges vámokmányokat egy erre szakosodott cég - az Eurosped végezte,

azokat a hatóság átvette, az ideiglenes rendszámot - mint korábban is, ezek

alapján kiadta.

Ferenczi János ezért talán alaptalanul gyanúsítható csempészet bûntettének

elkövetésével.

A tarifálás szabályai szerint az alvázt és a felépítményt egy vámtarifaszám

alá kell sorolni.

Fentiek alapján egyértelmû, hogy büncselekmény gyanúja sem áll fenn, ezért ezt

észlelve a hatóságnak meg kellett volna szüntetni az eljárást, a lefoglalással

együtt.

Azonban kénytelen vagyok rámutatni arra, hogy a lefoglalás célszerûsége is

vitatható, ugyanis olyan esetben, amikor a lefoglalandó tárgy egy, a

vámárútovábbításra behozott, ideiglenes rendszámmal ellátott olyan céljármû,

melyet egyébként a Fõvárosi Közterületfenntartó Vállalat részére hoztak be -

joggal gyanítható, hogy a lefoglalás alkalmazása súlyosabb joghátrányt okoz

annál, mint amilyen eredményt a hatóság el kíván érni az eljárás során.

Fentiek alapján kérdezem a Legfõbb Ügyész Úrat, hogy a konkrét esetben valóban

alaposan megvizsgálta- e a benyújtott panaszokat a kerületi ügyészség;

másrészt lát- e lehetõséget a lefoglalás alkalmazásával kapcsolatban elvi

iránymutatás kiadására ?

Budapest, 1997. április 10.

Üdvözlettel:

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap