1

A Magyar Köztársaság Kormánya

Új változat

a H/4110.. szám helyett

H/4179.. számú

Országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság Kormánya és az Északi Beruházási Bank (NIB)

közötti pénzügyi együttmûködésrõl szóló keretmegállapodásról

Elõadó: dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. április hó

Az Országgyûlés

.........../1997. ( ) OGY

határozata

a Magyar Köztársaság Kormánya és az Északi Beruházási Bank

közötti pénzügyi együttmûködésrõl szóló

keretmegállapodásról

1. Az Országgyûlés

a.) egyetért a Magyar Köztársaság Kormánya és az Északi Beruházási Bank

közötti pénzügyi együttmûködésrõl szóló keretmegállapodás - bemutatott

tartalommal - történõ megkötésével;

b.) felkéri a Kormányt, hogy a keretmegállapodás aláírását követõen

annak törvénnyel történõ kihirdetése érdekében törvényjavaslatot nyújtson

be.

2. A jelen határozat a közzététele napján lép hatályba.

Indoklás:

Az Északi Beruházási Bank (Nordic Investment Bank) (a továbbiakban: Bank)

Magyarországgal eddig kialakult kapcsolatai és jövõre vonatkozó

együttmûködési elképzelései alapján jelezte, hogy - az Európai Beruházási

Bankkal kötött keretegyezmény mintájára - pénzügyi keretmegállapodást kíván

kötni Magyarországgal. (A Bank eddig Lengyelországgal és a balti államokkal

írt alá ilyen megállapodást.)

A Bank az öt észak-európai ország közös beruházási bankja, székhelye Helsinki.

Azzal a céllal hozták létre, hogy tevékenységével segítse az észak-európai

országok gazdaságainak fejlõdését és együttmûködését. Az európai integrációs

folyamat elõrehaladása a Bankot arra készteti, hogy az északi régión kívül is

fokozza tevékenységét, így a közép-keleteurópai országokban is. A régión kívül

nyújtott beruházási hiteleinek összege jelenleg már 2 milliárd ECU.

A Bank által nyújtott beruházási hitelek feltételei általában kedvezõek. A

projekt-hitelek nagysága 10-20 millió USD között van, és a beruházási

költségek legfeljebb 50 %-át érhetik el. A kölcsönvevõ minõsítését tükrözõ

kamatköltség versenyképesnek tekinthetõ (a kamatszínvonal a Világbank és az

EBRD által nyújtott hitelek kamata közötti) különösen, ha figyelembe vesszük,

hogy a hitelek lejárati ideje 15-20, esetleg 25 év. A rendelkezésre tartási

jutalék 0.25%.

E feltételekkel függ össze, hogy a Bank elsõsorban az infrastrukturális

projektek és a környezetvédelmet szolgáló fejlesztések céljaira nyújt hitelt.

Az elmúlt években a Bank magyarországi kapcsolatai sokoldalúan fejlõdtek. Az

MNB évek óta kapcsolatban áll az intézménnyel: 1991. áprilisában hitelkeret-

megállapodást kötött az észak-európai országokból származó beruházási javak

importjának finanszírozására, illetve projekt-finanszírozásra. A Bank több

beruházás részbeni vagy teljes (Bükk-fürdõi Gyógyszálló, tihanyi üdülõfalu

stb.) finanszírozását vállalta el. 1995 márciusában a Pannon GSM Rt.-nek

nyújtott hitelbõl 20,1 millió ECU-vel részesedett. A Bank eddigi magyarországi

befektetéseinek összege 33 millió ECU.

A Bank a következõ két-három évben magyarországi befektetéseit 130-150 millió

ECU-re tervezi növelni. Az új hitelnyújtások - az elõkészítõ tárgyalások

alapján - elsõsorban az energia-, a lakossági infrastruktúra, valamint a kis-

és középvállalatok fejlesztését szolgálnák.

A gazdaságos energia-felhasználás és a környezetvédelem követelményeit

elõtérbe helyezõ tervezett energiaprojektektõl várható, hogy a hitelnyújtás

elõ fogja segíteni e területen a skandináv és a magyar vállalatok közötti

szorosabb együttmûködést.

A hasonló céllal elõtérbe helyezendõ lakossági infrastruktúra-fejlesztési

projektek szintén fontos kiegészítõ szerepet tölthetnének be a magyar gazdaság

korszerûsítésében. A Bank elsõsorban a szennyvíztisztítás, a távfûtés és a

hulladékfeldolgozás céljaira kíván hiteleket nyújtani.

A Bank a kis- és középvállalkozások fejlesztésére általános célú

hitelprogramok nyújtását is mérlegeli. E célból elõkészítõ megbeszélések

folynak a Magyar Fejlesztési Bankkal (a nyújtandó fejlesztési kölcsön összege

25 millió USD lenne).

E kiemelt fejlesztési projektekre történõ állami garanciavállalás lehetõvé

tenné, hogy az igénybevett hitelek feltételei lényegesen javuljanak. Így

például a környezetvédelmi projektek esetében a törlesztési idõ elérheti a 20

évet és a lakossági infrastruktúra projektek esetében pedig a 25 évet úgy,

hogy a törlesztésig 10 év türelmi idõ is elérhetõ.

Amennyiben a magyar fél kéri, a Bank természetesen nyitottnak mutatkozik más

fejlesztési projektek finanszírozására is, különös tekintettel az EU-

csatlakozásra történõ felkészülés követelményeire.

A Bankkal kötendõ finanszírozási keretmegállapodás elsõdleges célja - mindkét

fél számára -, hogy magasabb szintû intézményi keretek közé helyezze az

együttmûködést, indokolt esetben lehetõvé téve a projektekkel kapcsolatos

állami garanciavállalást is.

A Banknak mint multilaterális pénzügyi intézménynek a vagyona és jövedelme

mentességet élvez a közvetlen adók fizetése alól a skandináv országokban.

Ennek következtében Magyarország és a Bank tagországai által kötött kétoldalú

egyezmények hatálya nem terjed ki a Bank tevékenységére. A Bank számára a

szóban forgó adómentességet a keretegyezmény törvénnyel történõ kihirdetése

biztosítaná, ugyanis a jogalkotásról szóló, 1987. évi XI. törvény 4. §-ának c)

pontja szerint az adómentesség törvényhozási tárgykörbe tartozik.

KERETMEGÁLLAPODÁS

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

ÉS

AZ ÉSZAKI BERUHÁZÁSI BANK

KÖZÖTTI

PÉNZÜGYI EGYÜTTMÛKÖDÉSRÕL

Tekintettel arra, hogy

az Északi Beruházási Bank (Nordic Investment Bank) (NIB) Dánia,

Finnország, Izland, Norvégia és Svédország között nemzetközi megállapodás

által létesített multilaterális pénzintézet, melynek tevékenységi köre

hasonló olyan más multilaterális pénzintézetek tevékenységi köréhez, mint a

Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank (International Bank for

Reconstruction and Development (IBRD), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési

Bank (EBRD), a Nemzetközi Pénzügyi Társaság (International Finance Corporation

(IFC) és az Európai Beruházási Bank (EIB);

a NIB-et abból a célból hozták létre, hogy közép- és hosszúlejáratú

kölcsönöket és garanciákat nyújtson az Északi Beruházási Bank megalapításáról

szóló, 1975. december 4-én aláírt megállapodás (Megállapodás) szerint. A

Megállapodást az északi országok írták alá. A NIB-re a Megállapodás és a NIB

Alapszabályának (Alapszabály) rendelkezései az irányadók. A tagországok

kormányai a NIB teljes engedélyezett alaptõkéjét lejegyezték;

a NIB kinyilvánítja, hogy a Programberuházási Kölcsönkeret és más

pénzügyi tevékenységek útján hozzájárul a magyar gazdaság fejlesztéséhez

azáltal, hogy gazdaságilag életképes infrastrukturális, környezeti, energia,

szállítási, ipari és egyéb beruházási programokat támogat;

a Magyar Köztársaság Kormánya kinyilvánítja, hogy támogatja a NIB-et e

feladatában és megteremti a NIB tevékenységéhez szükséges alapvetõ jogi

keretet; és

a Magyar Köztársaság Kormánya és a NIB a hosszú távú együttmûködés

alapjaként megteremtik az elõnyös feltételeket a NIB mûködéséhez.

Ezennel tehát megállapodás jön létre a következõk szerint:

1.

A felek a Programberuházási Kölcsönöket, valamint a NIB által nyújtott

egyéb finanszírozási módokat a kölcsönösen elõnyös programok finanszírozására

kívánják felhasználni. A Programberuházási Kölcsönöknek a kiválasztott

programokra való felhasználása nincs megkötve.

A NIB a közvetlen kölcsönök mellett más multilaterális intézményekkel,

tagországainak állami és magán pénzintézeteivel és egyéb kiválasztott

intézményekkel való társfinanszírozás útján támogatja az alkalmas programok

elõnyös finanszírozásának lebonyolítását.

A NIB általi finanszírozás kiterjeszthetõ a kiválasztott programokra a

Magyar Köztársaság pénzintézeteinek pénzügyi közvetítõként történõ alkalmazása

mellett.

2.

A felek rendszeresen, de legalább három évenként tárgyalásokat és

véleménycserét folytatnak a NIB-nek a Magyar Köztársaságban megvalósítandó

célkitûzéseirõl, tevékenységi körérõl és a jövõbeli kölcsönnyújtás mértékérõl.

A felek kölcsönösen felhívhatják egymás figyelmét azokra a szektorokra és

programokra, amelyekhez a másik félnek különleges érdeke fûzõdik.

3.

A Magyar Köztársaság Kormánya elismeri, hogy a NIB multilaterális

pénzintézet és más multilaterális pénzintézetekhez hasonló politikát folytat a

programok végrehajtása és kölcsönfelvevõinek adósságszolgálati kötelezettségei

tekintetében.

A Magyar Köztársaság Kormánya elismeri, hogy a NIB teljes körû jogi

személyiséggel és jogképességgel rendelkezik az Alapszabályának megfelelõ

tevékenységének végzésében. Félként szerepelhet jogi eljárásokban.

4.

A NIB-nek az általa végrehajtott finanszírozás kapcsán kifizetett

összegek, beleértve az azokra vonatkozó biztosítékokat is, ugyanolyan

mértékben mentesek Magyarországon bárminemû adó- vagy illetékkivetés alól,

mint más multilaterális pénzintézetek esetében.

5.

A NIB részérõl finanszírozásban részesülõ vagy a NIB befektetéseit birtokoló

magyarországi jogalanyok vagy pénzügyi közvetítõk számára a magyar

jogszabályokkal összhangban biztosítani kell a szabad hozzáférést ahhoz, hogy

külföldi fizetõeszközt vásároljanak a NIB számára történõ kamatfizetés,

visszafizetés és egyéb pénzügyi kötelezettségek teljesítése céljából, továbbá

biztosítani kell az ilyen finanszírozással kapcsolatos vissza- és átutalásokat

is.

A Magyar Köztársaság Kormánya minden erõfeszítést megtesz annak

biztosítása érdekében, hogy a NIB és azok a programok, amelyeket a NIB

finanszírozott vagy amelyekbe befektetett, olyan elbírálásban részesüljenek,

amely nem kedvezõtlenebb, mint bármely a Magyar Köztársaság hatályos

jogszabályai vagy a szóban forgó befektetésre alkalmazandó valamely kétoldalú

beruházási megállapodás alapján foganatosítható elbánás.

6.

Azon jogok tekintetében, hogy finanszírozása céljára biztosítékot

szerezzen és hogy az ilyen biztosítékot tulajdonában tartsa, birtokolja és

elidegenítse, a NIB ugyanolyan jogokat élvez, mint amelyek bármely külföldi

pénzintézetet a magyar jogszabályok szerint megilletnek.

7.

Amennyiben valamely kölcsön kedvezményezettje nem a Magyar Köztársaság, a

NIB a kölcsönnyújtás feltételeként igényelheti a Magyar Köztársaság részérõl a

garanciavállalást.

8.

E Keretmegállapodás az aláíráskor lép hatályba és mindaddig hatályban

marad, amíg valamelyik fél nem értesíti a másik felet e Keretmegállapodás

felmondásáról. Tekintet nélkül az ilyen felmondásra, e Keretmegállapodás

rendelkezései az értesítést megelõzõen aláírt valamennyi pénzügyi ügylet

tekintetében mindaddig hatályban maradnak, amíg az e Keretmegállapodás

alapján megkötött ilyen ügyletek szerint teljesítendõ valamennyi összeget

teljes mértékben meg nem fizették.

Budapest,

A Magyar Köztársaság Kormánya Az Északi Beruházási Bank

nevében nevében

FRAMEWORK AGREEMENT

FOR FINANCIAL COOPERATION

BETWEEN

THE GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF HUNGARY

AND

NORDIC INVESTMENT BANK

DATED,

Whereas,

Nordic Investment Bank (NIB) is a multilateral financial institution

established by treaty between Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden

with activities similar to those of other multilateral financial institutions,

such as the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD), the

European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), the International

Finance Corporation (IFC) and the European Investment Bank (EIB);

NIB has been set up to provide medium and long-term loans and guarantees

pursuant to the Agreement regarding the Establishment of Nordic Investment

Bank, signed on December 4, 1975 (Agreement). Signatories of the Agreement are

the Nordic countries. NIB is governed by the provisions of the Agreement and

the statutes of NIB (Statutes). The member governments have subscribed to

NIB«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol"»s entire authorized capital;

NIB through the Project Investment Loan facility and through other financial

activities has agreed to contribute to the development of the Hungarian

economy by promoting economically viable infrastructure, environmental,

energy, transport, industrial and other investments projects;

the Government of the Republic of Hungary has agreed to assist NIB in this

task and to establish the legal framework fundamental for NIBs activities; and

the Government of the Republic of Hungary and NIB, as a basis for long-term

cooperation, desire to create favourable conditions for the operations of NIB.

NOW THEREFORE it is hereby agreed as follows:

1

The parties hereto desire to utilize Project Investment Loans as well as other

forms of financing provided by NIB for financing of projects of mutual

interest. The use of the proceeds of the Project Investment Loans for the

selected projects is untied.

In addition to direct loans NIB will, through co-financing with other

multilateral institutions, public and private financial institutions of its

member countries and other selected institutions, assist in the arrangement of

advantageous financing of suitable projects.

The NIB financing may be extended to the selected projects by using financial

institutions in the Republic of Hungary as financial intermediary.

2

The parties hereto shall on a regular basis, at least every three year,

discuss and exchange views on the objectives, activities and future lending

volumes of NIB in the Republic of Hungary. Either party may bring to the

attention of the other sectors and projects in which the other has a special

interest.

3

The Government of the Republic of Hungary recognizes that NIB is a

multilateral financial institution and follows policies similar to other

multilateral financial institutions as regard project execution and debt

service obligations of their borrowers.

The Government of the Republic of Hungary recognizes that NIB possesses full

juridical personality and capacity to perform its activities in accordance

with its Statutes. It may in particular be a party to legal proceedings.

4

All payments to NIB in respect of its financing, including any security given

therefore, shall be exempt from any taxes in Hungary, levies of imposts of any

nature whatsoever to the same extent as to other multilateral financial

institutions.

5

Entities or financial intermediaries in the Republic of Hungary, which enjoy

financing from NIB or in which NIB has invested shall be assured, in

accordance with Hungarian legislation, free access to purchase of foreign

currency for the payment of interest, repayments and other financial

obligations towards NIB, as well as repatriation and transfers connected to

such financing.

The Government of the Republic of Hungary shall make every effort to ensure

that NIB and the projects which NIB has financed or invested in shall benefit

from treatment not less favourable than that available under existing

legislation of the Republic of Hungary or any bilateral investment agreement

to be applied for the investment in question.

6

With respect to the rights to acquire security for its financing and to own,

hold and dispose of such security NIB shall enjoy rights not less favourable

than those granted to any off-shore financial institution in accordance with

Hungarian legislation.

7

Where a loan is accorded to a beneficiary other than the Republic of Hungary

the provision of a guarantee by the Republic of Hungary may be required by NIB

as a condition for the granting of the loan, unless otherwise agreed.

8

This Framework Agreement shall enter into force upon signing and shall remain

in force until either party notifies the other party of termination of this

Framework Agreement. Notwithstanding such termination the provisions hereof

shall remain in force for all financial arrangements signed before the

notification until all sums due under such arrangements concluded under this

Framework Agreement have been fully paid.

Budapest,

for the Government of

the Republic of Hungary for Nordic Investment Bank

Eleje Honlap