1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/4211..

Interpelláció!

Az interpelláció tárgya: Miként válhat az állami úthálózat tisztítása a

települési önkormányzatok feladatává?

Az interpelláció címzettje: Dr. Lotz Károly Miniszter Úr a 151/1994. (XI.17)

Korm. rend., az 1992. évi XXX. törvény és a 46/1994. (IX.

30.) OGY határozat 115. § (4) bekezdése alapján

Tisztelt Miniszter Úr!

Legjobb tudomásom szerint a megyei közútkezelõ közhasznú társaságok

létrehozásával a Kormány célkitûzése az volt, hogy ezen társaságok

gondoskodjanak az állami tulajdonban lévõ közúthálózat üzemeltetésrõl s a

kezelés keretében az utak tisztántartásáról is.

Az üzemeltetõi feladatok rangsorolását, azok ellátási szintjét az állami

közúthálózat kezelõi számára kötelezõ érvénnyel az Országos Közutak Ideiglenes

Kezelõi Szabályzata írja elõ, mely egységes ellátási színvonalat kíván

biztosítani, s elsõsorban a közúti közlekedés biztonságát tartja elsõrendûen

fontosnak az utak forgalmi terhelésének figyelembe vételével.

A közúti közlekedés biztonságának a biztosításához azonban mindenképpen hozzá

tartozik az utak rendszeres tisztítása, portalanítása, csúszásmentesítése is,

amelyet azonban a közútkezelõ kht-k - kellõ anyagi forrás híján - nem tudnak

folyamatosan biztosítani.

A települési önkormányzatoknak azonban igazodniuk kell a lakossági

elvárásokhoz is, s a lakók jogosan várják el az önkormányzatoktól, hogy

tisztán tartsák az önkormányzati tulajdonú úthálózatot, ugyanakkor éppen a

lakossági igények kielégítése érdekében az önkormányzatok nem tehetik meg,

hogy a településeken áthaladó állami utak tisztítását mellõzzék, annál is

inkább, mivel általában ezek olyan nagy forgalmú útvonalak, amelyek a fokozott

forgalom miatt az átlagosnál jobban ki vannak téve a szennyezõdéseknek.

Az önkormányzatoknak tehát nincs választásuk: minden törvényi kötelezettség és

e célra biztosított forrás nélkül tartják karban, tisztítják az állami utakat.

Az ilyen eljárást nevezhetjük nyugodtan állami kényszernek is, hiszen az

önkormányzatok a központi költségvetés nemtörõdömsége miatt kénytelenek saját

forrásaik terhére ellátni állami feladatot.

Természetesen nem ez az egyetlen példája az önkormányzatok feladatellátásra

kötelezésének.

A források hiányát, az önkormányzati forrásbiztosítás erõsen korlátozott

voltát ismerhetjük fel az útalap bevételeinek megosztásánál is, ahol az

önkormányzatoknak biztosított forrás nem éri el az Útalap forrásainak 2%-át,

míg az önkormányzati kezelésben lévõ szilárd burkolattal ellátott utak hossza

az állami tulajdonú úthálózat 80%-a . Hozzá kell tenni azt is, hogy az

említett 2%-hoz az önkormányzatok csak pályázat útján juthatnak hozzá, s az

állam által biztosított részhez az önkormányzatoknak kell biztosítaniuk a

beruházás értékének 50%-át, holott a pályázati rendszer csak az állami

kezelésû utakat tehermentesítõ mûszaki beavatkozásokat támogatja.

Külön ki kell emelni mindemellett a Belügyminisztérium teljes érzéketlenségét

és hozzánemértését is, hiszen, mint az önkormányzatok költségvetési "fejezet-

gazdája" abban az irányban kellene tevékenykednie, hogy az önkormányzatok

megfelelõ saját forrásra tudjanak szert tenni feladataik ellátása érdekében.

Az állami utak tisztítása persze ebben a környezetben csak egy aprócska

szelete a belügyminisztérium nemtörõdömségének, de ha csak egyetlen baleset

történik is az utak tisztításának elmaradása miatt, a Belügyminisztérium

felelõssége már kétséget kizáróan megállapítható.

Javaslom, hogy a Belügyminisztérium és a Közlekedési Minisztérium próbálja

egymással alaposan megvitatni ezt a problémát, s olyan koncepciót dolgozzanak

ki, ahol a közútkezelõ társaságok és az önkormányzatok, mint egymás

tevékenységét jól kiegészítõ részek tudjanak mûködni, s ne olyan rendszer

tartsanak fenn, ahol az önkormányzatok húzzák a rövidebbet!

Mivel a javaslatban megfogalmazottak mindeddig fel sem merültek Tisztelt

Fõhatóságaink elõtt, választ várok az alábbiakra:

a./ Hogyan vállalhatja fel a Tisztelt Minisztérium közúti balesetek okozásának

felelõsségét pusztán azért, mert nem hajlandó a közutak kezelõinek

megfelelõ forrást biztosítani a feladatellátáshoz?

b./ Milyen érdekeket szolgál az önkormányzatok és a lakosság, valamint az

önkormányzatok és az állami szervek tudatos szembeállítása?

c./ Terveznek -e valamilyen intézkedést, módosítást az érintett Minisztériumok

annak érdekében, hogy az interpellációban vázolt áldatlan állapotok

megszûnjenek?

Budapest, 1997. április 08.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap