ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4221..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályairól szóló 46/1994. (IX.30.)

OGY határozat 84.§ (1) bekezdésének a./ pontja, valamint 85.§ (2) bekezdésének

d./ pontja alapján az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény módosítására az

alábbi

t ö r v é n y j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1. §

Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény 4.§-ának (1) bekezdése az alábbi h.,

ponttal egészül ki :

"h.,/ útépítõ társulatok támogatására"

(használható fel.)

2. §

A törvény 4. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az önkormányzati törzsvagyonhoz tartozó közúthálózat országos

közúthálózathoz csatlakozó, azt tehermentesítõ része, valamint az önkormányzat

tulajdonában vagy kezelésében lévõ településeket összekötõ vagy bekötõ

kiépítetlen utak, továbbá a járdák építésének támogatására a belföldi

gépjármûvek utáni adóból az Útalapba befolyó bevétel 50%-a használható fel."

3.§

A törvény 9. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza az útépítõ

társulatok létrehozásának, mûködésének, gazdálkodásának és támogatásának

részletes szabályait."

4. §

"Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba."

Á l t a l á n o s i n d o k l á s

Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. tv. már nem képes teljeskörûen betölteni

eredeti funkcióját, nem teremti meg a szükséges forrásokat az úthálózat

kiépítéséhez és fejlesztéséhez.

A javaslatban szereplõ módosítások célja, hogy az utak létesítésében

érdekeltek többletforrásainak bevonásával, magán- és jogi személyek

érdekeltségének megteremtésével, továbbá az önkormányzatok részére jelentõsebb

Útalap- hozzájárulás biztosításával megteremtse az úthálózat fejlesztésének

lehetõségét.

R é s z l e t e s i n d o k l á s

Az 1. §-hoz

A közfeladatok ellátásának társulati formában való megvalósítása, elõsegítése

nem újdonság a jogrendszerben, hiszen a vízgazdálkodásról szóló törvény a

vízügyi közfeladatok ellátása érdekében lehetõvé teszi vízgazdálkodási

társulatok létrehozását és támogatását.

A társulatok bevételi forrásait az állami és önkormányzati támogatások,

továbbá az érdekeltségi hozzájárulásból származó bevétel biztosítja.

A jelenlegi gazdasági helyzetben sem a magán-, sem a jogi személyeknek -

beleértve az államot és az önkormányzatokat is- nem áll rendelkezésére

megfelelõ anyagi forrás az úthálózat fejlesztésére. Amennyiben a fejlesztésben

nem érdekeltek lehetõséget kapnának a társulásban való részvételre

valószínûleg áldoznának e célra, s a külsõ források bevonásával lehetõvé válna

az úthálózat fejlesztése.

Az Útalap -törvényben garantált állandó bevételei terhére- éppúgy tudna

forrást biztosítani a társulatok számára, ahogyan a Vízügyi Alap biztosít

forrást a víziközmû-társulatok és a vízitársulatok részére.

A 2. §-hoz

A jelenlegi szabályozás szerint az önkormányzati érdekeltségû utak, járdák

építésének támogatására mindössze a belföldi gépjármûvek utáni adóból az

Útalapba befolyó bevétel 25%-a használható fel.

Az útalap adóbevételét a belföldi gépjármûvek után beszedett adóból a

gépjármûadóról szóló törvényben meghatározott alsó adótétellel számított

összeg 50%-a jelenti.

Az állami utak üzemeltetése és fejlesztése az Útalapból történik, melynek

bevételei zömét az üzemanyag - értékesítésbõl és a gépjármûadóból származó

bevételek jelentik.

A tények azt mutatják, hogy Magyarországon 30.030 km. út van állami

tulajdonban, míg az önkormányzatok kezelésében vagy tulajdonában 75.681 km. út

van, melybõl 24.068 km. a kiépített.

Az Útalap 1995. évi tervezett bevétele 38.879 millió forint volt, melybõl az

önkormányzatok - pályázat alapján - 710 millió forinttal részesültek.

Vagyis amíg az önkormányzati kezelésben lévõ szilárd burkolattal ellátott utak

hossza az állami tulajdonú úthálózat 80%-a, addig az önkormányzatoknak

biztosított forrás nem éri el az Útalap bevételeinek 2%-át.

Az aránytalanság nyilvánvaló, amit csak tovább súlyosbít az a tény, hogy az

1993-1995. közötti idõszakban 3907 pályázat került benyújtásra, de ebbõl csak

1114 került kedvezõ elbírálás alá, ami az összes benyújtott pályázat 28,5%-a.

Az igazsághoz hozzá tartozik az is, hogy az önkormányzatoknak a pályázott

összeg mellé biztosítaniuk kell a beruházások értékének 50%-át, melyet az

önkormányzatok csak saját bevételeikbõl tudnak finanszírozni, mintegy

"megtámogatva" az Útalapot.

A fenti tények és sivár számok után rá kell mutatni arra is, hogy az

önkormányzatok bevételei reálértékben évek óta nem növekednek, sõt egyre több

olyan feladatot kell ellátniuk saját forrásaik terhére, amelyek ellátási

területérõl az állam kivonult.

A közutak fenntartása, építése olyan feladat, melynek esetében az

önkormányzatoknak nincs feladatellátási kötelezettségük, de a lakosok igényei

alapján fel kell vállalniuk ezt a feladatot is.

Nyilvánvaló, hogy az állami utak üzemeltetõi feladataival megbízott

közútkezelõ közhasznú társaságok sincsenek olyan anyagi helyzetben, hogy

valamennyi feladatuknak eleget tudnának tenni. Jó példa erre, hogy az

önkormányzatok a területükön áthaladó állami tulajdonú utakat is tisztíttatni

kénytelenek a polgárok elvárásai és a közúti közlekedés biztonságának

megteremtése érdekében. Vagyis teljes egészében állami feladatot látnak el.

A javasolt módosítás -nem meghatározó mértékben ugyan, de- növeli az

önkormányzatok részesedését az Útalapból, így szélesebb lehetõségük nyílik a

pályázatokon való részvételre, a szilárd burkolattal el nem látott utak

kiépítésére, valamint a járdahálózat fejlesztésére.

A 3.-4. §-hoz

A javaslat a törvény hatálybalépésére vonatkozó rendelkezése lehetõvé teszi a

Kormány azon törvényi kötelezettségének megtartását, hogy az Útalap tervezett

bevételi és kiadási elõirányzatait a költségvetési törvénnyel egyidõben

jóváhagyásra az Országgyûlés elé terjessze , továbbá, hogy az útépítõ

társulatok létrehozásához és mûködéséhez szükséges rendeletet megalkossa.

Budapest, 1997. április 08.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap