1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

H/4259.. számú

ORSZÁGGYÛLÉSI

HATÁROZATI JAVASLAT

a hazai gyakorló-és lõterek külföldiek által, térítés

ellenében történõ igénybevételérõl

Elõadó: Keleti György

honvédelmi miniszter

- Budapest, 1997. április -

Az Országgyûlés

.../1997. ( ... ) OGY.

határozata

a hazai gyakorló- és lõterek külföldiek által, térítés ellenében történõ

igénybevételérõl

Az Országgyûlés

1. egyetért egyes békében is mûködõ hazai gyakorló- és lõterek külföldi

fegyveres erõk által gyakorlat, lövészet, kiképzés (a továbbiakban: gyakorlat)

céljából, térítés ellenében történõ igénybevételével.

2. egyetért azzal, hogy e gyakorlatokra - bár azok nem minden esetben

minõsülnek békepartnerségi (PfP) vagy ilyen szellemû tevékenységnek - a Magyar

Köztársaság az Észak-atlanti Szerzõdés részes államai és a "Békepartnerség"

más résztvevõ államai közötti, fegyveres erõik jogállására vonatkozó

Megállapodást (a továbbiakban PfP SOFA) és annak Kiegészítõ jegyzõkönyvét

alkalmazza.

3. felhívja a Kormányt, hogy évente határozatban intézkedjen a térítéses

igénybevételhez szükséges fontosabb végrehajtási feladatokról, a külföldi

résztvevõkkel történõ megállapodások illetve nyilatkozatok elõkészítésérõl,

azok tárgyalásával, megkötésével kapcsolatosan a honvédelmi miniszter

felhatalmazásáról.

4. felhívja a Kormányt, hogy az igénybevételrõl szóló megállapodásokban

rögzítse:

- az igénybevétel tartalmát és célját olyan részletességgel, hogy

megállapítható legyen, hogy az honvédelmi, gazdasági, környezetvédelmi,

természetvédelmi és más fontos állami érdeket nem sért, vagy

veszélyeztet;

- a külföldi résztvevõ által történõ térítés kötelezettségét, annak

módját, határidejét;

- az igénybevételi díj összetevõit, különösen: a gyakorló- és lõtér-

használat utáni díjat, a harcbiztosító és logisztikai támogatásért

fizetendõ térítést, a külföldi félnek biztosított anyagok és

szolgáltatások ellenértékét;

- az igénybevételi díj mértékét, úgy, hogy a térítéses igénybevétel

nyereséges legyen, az elszámolás módját pedig úgy, hogy a bevételt az

alaptevékenységtõl elkülönítve lehessen elszámolni;

- a külföldi résztvevõk hazai területen történõ szállításával és közúti

mozgásával kapcsolatos tevékenység során a Magyar Honvédség csapataira

vonatkozó elõírások és rendszabályok megtartását;

- a PfP SOFA alkalmazására történõ kötelezettségvállalást;

- a megállapodás érvényességének idejét és a megszüntetésével

kapcso-

latos elõírásokat.

5. egyetért azzal, hogy a megállapodások a hazai jogszabályokkal és a

nemzetközi kötelezettségvállalásokkal összhangban tartalmazhatnak további

feltételeket. Így különösen:

- kötelezettségvállalást a külföldi résztvevõk által a kijelölt ellátó

szer- vezeten keresztül beszerzett áruk és szolgáltatások általános

forgalmi adójának visszatérítésére;

- megállapodást arról, hogy a külföldi résztvevõ az általa okozott

károkért teljes felelõsséggel tartozik;

- a külföldi fél által a magyar fél javára vállalt eltéréseket a PfP

SOFA

tartalmától.

6. felhívja a Kormányt, hogy az 1. pontban jelzett gyakorlatokhoz

szükséges határátlépéshez az Országgyûlés elõzetes hozzájárulását 1998-tól

évenként, a két- és többoldalú megállapodások keretében végrehajtásra kerülõ

csapatmozgásokkal együtt kérje, és a 3. pont szerinti határozatát az

Országgyûlés hozzájárulását követõen haladéktalanul hozza meg.

7. felhívja a Kormányt, hogy intézkedjen az egyes gyakorlatokból származó

- a kiadásokkal csökkentett - bevétel 3 %-ának az érintett önkormányzatok

részére, 5 %-ának pedig környezetvédelmi célokra történõ biztosításáról.

8. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba.

INDOKOLÁS

a hazai gyakorló- és lõterek külföldiek által, térítés ellenében történõ

igénybevételérõl szóló országgyûlési határozati javaslathoz

A honvédelmi tárca által az 1997. évben a két- és többoldalú

megállapodások alapján tervezett, országgyûlési hozzájárulást igénylõ

csapatmozgásokról az Országgyûlés a 15/1997. (III.12.) OGY határozatában

döntött.

A Magyar Honvédség egységei, alegységei a tervezett gyakorlatok során

egyes feladatokat a magyar csapatok külföldi részvételével, más feladatokat a

külföldi alakulatokkal közösen, magyar területen hajtanak végre.

Az együttmûködés keretében ezen lehetõség figyelembevételével - az

Országgyûlés Honvédelmi Bizottságának elvi hozzájárulása alapján - vizsgálta a

tárca annak lehetõségét, hogy külföldi katonai alegységek kiképzés céljából,

térítés ellenében magyar gyakorló- és lõtereket vegyenek igénybe.

Azon feladatokat, amelyekhez nem áll rendelkezésre megfelelõ hazai

gyakorló terület, a magyar csapatok csak külföldön tudják gyakorolni,

ugyanakkor rendelkezünk olyan gyakorló-és lõterekkel, amelyek részbeni

kihasználatlansága lehetõséget biztosít - szigorúan a magyar elõírások

betartása mellett - azok térítés ellenében történõ igénybevételére.

A gazdasági lehetõségek számbavételénél elsõsorban az amerikai erõk

részére igénybevételre biztosított táborfalvi (Tatárszentgyörgy) gyakorlótér

esetében szerzett tapasztalatainkból indultunk ki. Figyelembe vettük továbbá a

NATO és más országok hasonló esetekben követett gyakorlatát.

A külföldiek által igénybevett gyakorló és lõterek fokozott használatából

a környezõ önkormányzatokra háruló többletterhek részbeni ellentételezése

érdekében - a kiadásokkal csökkentett - bevétel 3 %-át az érintett

önkormányzatok részére, 5 %-át pedig az esetleges környezeti károk fedezetéül

környezetvédelmi célokra indokolt elkülöníteni.

Az igénybevétel elõnye, hogy az érkezõ csapatokkal kapcsolatba kerülõ - a

létesítményeket üzemeltetõ és közremûködõ - katonák tapasztalatokat szereznek

hatékonyabb kiképzési módszerekrõl, harceljárásokról. Fejlesztik az

együttmûködési készségüket, a közösen végzett feladatok során tapasztalatot

szerezhetnek a nyugat-európai környezetkímélõ módszerek elsajátításában is.

Ezen új típusú katonai tevékenység szabályozását, különösen a kétoldalú

végrehajtási megállapodások megkötését teszi lehetõvé az Országgyûlés

általános, elvi jellegû határozata, melynek lényege a korábbi hazai

békepartnerségi gyakorlatokon és az IFOR /SFOR erõk viszonylatában már

eredményesen alkalmazott un. PfP SOFA jogállási egyezmény alkalmazására

történõ kötelezettségvállalás, másfelõl a minden külföldi féllel szemben

alkalmazandó keretelõírások.

Ezek a kötelezõ tartalmi elemek részben a tevékenység jellegébõl eredõ

honvédelmi, gazdasági, környezetvédelmi és más fontos állami érdekek

érvényesítését szolgálják, másrészt az igénybevételi díj megállapításával, a

megállapodás formai elemeivel kapcsolatos és más eljárási elõírásokat

tartalmaznak.

A megállapodások - a kötelezõ érvényû elõírásokon túlmenõen -

tartalmazhatnak további feltételeket is. Ezek a megállapodási feltételek

azonban összhangban kell, hogy álljanak a hazai jogszabályokkal és a

szerzõdésekben vállalt nemzetközi kötelezettségeinkkel.

A további években a két- és többoldalú megállapodások alapján történõ

csapatmozgások engedélyezésére irányuló évenkénti elõterjesztések keretein

belül a gyakorló- és lõterek térítés ellenében történõ igénybevétele - mint a

nemzetközi katonai együttmûködés sajátos formája - is tervezhetõ.

Eleje Honlap