ORSZÁGGYÜLÉSI KÉPVISELÖ

T/4288..

Képviselöi önálló indítvány

Törvényjavaslat

az egészségügyi ellátási kötelezettségröl és területi finanszírozási

normatívákról szóló 1996. Évi LXIII. Törvény módosításáról

1.§.

A Törvény 7.§- a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

(1)A 6.§ (1) bekezdése szerinti ajánlattevök a megye és a föváros

egészségügyre vonatkozó közös ajánlatokat állíthatnak össze. A közös

ajánlatok kialakításakor is követni kell a 6.§ (2) bekezdés szerinti

részletezést és figyelembe kell venni a megyén és fövároson belüli

települési és közlekedési viszonyokat.

(2)ha a megyében a vagy a fövárosban müködö területi járóbeteg,

illetöleg fekvöbeteg ellátást szolgáló intézményi kapacitás

összességében meghaladja az 1. és 2. Számú mellékletben foglalt

területi normák szerint finanszírozható mennyiségét, akkor a közös

ajánlatot úgy kell összeállítani, hogy

a) ha a normákat meghaladó kapacitások mennyisége és szakmai

összetétele alapján lehetséges, akkor a Egészségbiztosítási Alap

kezelöje egy-egy intézmény teljes finanszírozási kötelezettsége alól

mentesüljön:

b)ha meghatározott szakellátási területen a normákat meghaladó

kapacitások vannak és egy-egy szolgáltató elkülönült telephelyének vagy

részlegének

ba)átalakításával e többletkapacitás kiváltható oly módon, hogy a

telepehely/részleg más típusú olyan szolgáltatás nyújtására alkalmas,

amelyböl a rendelkezésre álló kapacitás a megyei normát nem éri el, a

közös ajánlatban javaslatot kell tenni a szolgáltatási struktúra

átrendezésére,

bb) a finanszírozási kötelezettség alóli mentesítésével a

többletkapacitás megszüntethetö, az elkülönült telephely/részleg

egészét ki kell hagyni a közös ajánlatból:

cc)ha területi normákat meghaladó kapacitás összessége nem teszi

lehetövé az a) és b) pontok szerint egy intézmény, illetve elkülönült

telephelye vagy részlege kivonását a finanszírozási kötelezettség alól,

a közös ajánlatban arra kell törekedni, hogy önálló szervezeti

egységeket, illetve osztályokat vonjanak ki a finanszírozási

kötelezettség alól.

3) Az ajánlattevök a közös ajánlatot legkésöbb a megállapodási határidö

elött 50 nappal juttathatják el a MEP- nek.

2.§

A Törvény 8.§ -a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

1) Az ajánlattevök közös ajánlatukat a 7.§ (3) bekezdésében

meghatározott határidöig megyei egyezetö fórumon alakítják ki.

2) a megyei, valamint fövárosi egyeztetö fórum tagjai: a megyében és

fövárosban járóbeteg- és fekvöbeteg - szakellátó intézményt fenntartó

helyi önkormányzat(ok) , önkormányzati társulás(ok) egy-egy

képviselöje.

állami szervtöl vagy önkormányzattól járóbeteg - vagy

fekvöbeteg-szakellátási feladatot átvállaló szolgáltató(k) képviselöje,

a megye és föváros területén müködö, a központi költségvetés

fejezeteiben szereplö egészségügyi intézmény fenntartójának

képviselöje,

a megyei, illetve a föváros területén müködö orvostudományi egyetem

képviselöje,

a megyei, elletve fövárosi tisztiföorvos vagy azok képviselöje.

3) A megyei egyeztetö fórumon állandó meghívott a (2) bekezdés a) és c)

pontjában jelzett egészségügyi intézmény képviselöje, a Magyar Orvosi

Kamara és az egészségügyben dolgozók megyében müködö reprezentatív

szakszervezetének képviselöje, továbbá a Magyar Kórházszövetség és a

Magyar Ápolási Egyesület képviselöje.

3.§.

A Törvény 9.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lep.

(1) A megyei, illetve fövárosi Egyeztetö Fórum titkári teendöit a

megyei tisztiföorvos, illetve a fövárosi tisztiföorvos látja el.

4.§.

A Törvény a 10.§-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

11) A megyei és fövárosi Egyeztetö Fórum tagjai egyeztetett javaslatot

tehetnek.

a) Az egészségpolitikai célok megyét vagy fövárost érintö

megvalósítására a megyei és települési önkormányzatoknak, valamint az

egészségügyi szolgálatok egyéb fenntartóinak,

b) az egészségügyet érintö munkaerömozgás tervezésére a megyei és

fövárosi munkaerö piaci , elletve Területfejlesztési Tanácsnak,

c) a megyei és fövárosi Egyeztetö Fórum tekintetében a címzett és

céltámogatások felosztására a szakmai fejlesztési programokra kiírt

pályázatokra,

d) a föváros, valamint a környezö megyék Egyeztetö Fórumaival közösen

az országos és regionális feladatok megszervezésesére és fejlesztésére.

2) A címzett és céltámogatások elosztására vonatkozó javaslatot a

népjóléti miniszter a támogatás iránti igény szakmai véleményezése

során figyelembe veszi.

A törvény 1. Számú táblázata a következöképpen módosul:

A törvény 1. Számú táblázata a következöképpen módosul:

Terület Ágyszám, regionális, Regionális,speciális, Számított

területi ellátási területi ellátási kórházi

kötelezettség és kötelezettségre ágyszám

speciális ágyak védett ágyszám

nélkül

Budapest 20.376 5.524 b.) 25.900

Pest megye 7.137 0 7.137

Baranya megye 2.838 801 3.639

Bács-Kiskun megye 3.689 82 3.771

Békés megye 2.850 40 2.890

Borsod-Abaúj-

Zemplén megye 5.066 300 5.366

Csongrád megye 2.597 959 3.556

Fejér megye 2.708 101 (3.025)

2.809 a)

Györ-Moson-Sopron m.

3.480 211 3.691

Hajdú-Bihar megye 3.196 1069 (4.351)

4.265 a)

Heves megye 2.527 40 2.567

Jász-Nagykun-

Szolnok m. 2.872 142 3.014

Kokmárom-Esztergom

megye 2.144 2.144

Nógrád megye 1.661 1.661

Somogy megye 2.313 124 2.437

Szabolcs-Szatmár-

Bereg 4.148 40 (4.329)

megye 4.188 a)

Tolna megye 1.652 1.652

Vas megye 1.810 197 2.007

Veszprém megye 2.482 249 3.091

Zala megye 2.379 336 2.175

Összesen: 72.761 10.215 82.976

a, A táblázatban az 1995. Október 1-jei szerzödés szerinti ágyak

szerepelnek, tekintettel arra, hogy a jelenlegi ágyszám a formula

szerint számított értéket nem éri el. A számított érték a zárójelben

van feltüntetve.

b, nem tartalmazza a IM büntetés-végrehajtás kórházaink ágyszámát.

c, A szerzödéskötés során a számított megyei ágyszámoktól a kerekítés

szabályai szerint el lehet térni 10-es nagyságrendig ( 1-töl 4-ig 0, és

a5-töl 9-ig 1. )

6.§

Ez a törvény a kihirdetést követö 15. napon lép hatályba

INDOKOLÁS

A törvény eredeti formájában rendkívül diszkriminatív módon sújtja Pest

megye lakosságát és az önkormányzatiság elvét. A fövárossal történö

együttkezelése Pest megyének már a struktúra meghatározásnál is

hátrányokat jelentett, hiszen az ország legnépesebb megyéje nem kapott

országos, regionális és speciális feladatokat ellátó ágyszám

kapacitást. Nem lehet magyarázni a törvényt azzal, hogy a föváros és

Pest megy együttes kezelését az indokolja, hogy a fövárosi és országos

intézetekben sok Pest megyei lakos egészségügyi ellátása folyik. Pest

megye közül 1 millió lakosából kb. 650 ezer embert látnak el Pest megye

fekvöbeteg egészségügyi intézményei. Pest megye egész lakosságát

ellátják a járóbeteg szakrendelések szakorvosi szinten és természetesen

az alapellátás is teljes körüen biztosított Pest megyében. A törvény

10.§ -a értelmében a föváros és Pest megye egészségügyi intézményeinek

a további együttes kezelése, a közös MEF ( Megyei Egyeztetö Fórum ),

mely elosztja a címzett és céltámogatások sorrendiségét, a szakmai

fejlesztési programokra kiírt pályázatokat rangsorolja, veszélyezteti

Pest megye egészségügyi intézményeinek fejlesztését, söt a megye

kórházainak elsorvasztásának lehetöségét hordozza magában. A törvény

Pest megyével szemben diszkriminatív és az Tnkormányzatiság elvét is

súlyosan sérti, ezrét indokolt a fenti módosítások elfogadása.

Budapest, 1997. április 29.

Dr. Torgyán József

FKGP

Eleje Honlap