ORSZÁGGYÜLÉSI KÉPVISELÖ
Képviselöi önálló indítvány
Törvényjavaslat
az egészségügyi ellátási kötelezettségröl és területi finanszírozási
normatívákról szóló 1996. Évi LXIII. Törvény módosításáról
1.§.
A Törvény 7.§- a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
(1)A 6.§ (1) bekezdése szerinti ajánlattevök a megye és a föváros
egészségügyre vonatkozó közös ajánlatokat állíthatnak össze. A közös
ajánlatok kialakításakor is követni kell a 6.§ (2) bekezdés szerinti
részletezést és figyelembe kell venni a megyén és fövároson belüli
települési és közlekedési viszonyokat.
(2)ha a megyében a vagy a fövárosban müködö területi járóbeteg,
illetöleg fekvöbeteg ellátást szolgáló intézményi kapacitás
összességében meghaladja az 1. és 2. Számú mellékletben foglalt
területi normák szerint finanszírozható mennyiségét, akkor a közös
ajánlatot úgy kell összeállítani, hogy
a) ha a normákat meghaladó kapacitások mennyisége és szakmai
összetétele alapján lehetséges, akkor a Egészségbiztosítási Alap
kezelöje egy-egy intézmény teljes finanszírozási kötelezettsége alól
mentesüljön:
b)ha meghatározott szakellátási területen a normákat meghaladó
kapacitások vannak és egy-egy szolgáltató elkülönült telephelyének vagy
részlegének
ba)átalakításával e többletkapacitás kiváltható oly módon, hogy a
telepehely/részleg más típusú olyan szolgáltatás nyújtására alkalmas,
amelyböl a rendelkezésre álló kapacitás a megyei normát nem éri el, a
közös ajánlatban javaslatot kell tenni a szolgáltatási struktúra
átrendezésére,
bb) a finanszírozási kötelezettség alóli mentesítésével a
többletkapacitás megszüntethetö, az elkülönült telephely/részleg
egészét ki kell hagyni a közös ajánlatból:
cc)ha területi normákat meghaladó kapacitás összessége nem teszi
lehetövé az a) és b) pontok szerint egy intézmény, illetve elkülönült
telephelye vagy részlege kivonását a finanszírozási kötelezettség alól,
a közös ajánlatban arra kell törekedni, hogy önálló szervezeti
egységeket, illetve osztályokat vonjanak ki a finanszírozási
kötelezettség alól.
3) Az ajánlattevök a közös ajánlatot legkésöbb a megállapodási határidö
elött 50 nappal juttathatják el a MEP- nek.
2.§
A Törvény 8.§ -a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
1) Az ajánlattevök közös ajánlatukat a 7.§ (3) bekezdésében
meghatározott határidöig megyei egyezetö fórumon alakítják ki.
2) a megyei, valamint fövárosi egyeztetö fórum tagjai: a megyében és
fövárosban járóbeteg- és fekvöbeteg - szakellátó intézményt fenntartó
helyi önkormányzat(ok) , önkormányzati társulás(ok) egy-egy
képviselöje.
állami szervtöl vagy önkormányzattól járóbeteg - vagy
fekvöbeteg-szakellátási feladatot átvállaló szolgáltató(k) képviselöje,
a megye és föváros területén müködö, a központi költségvetés
fejezeteiben szereplö egészségügyi intézmény fenntartójának
képviselöje,
a megyei, illetve a föváros területén müködö orvostudományi egyetem
képviselöje,
a megyei, elletve fövárosi tisztiföorvos vagy azok képviselöje.
3) A megyei egyeztetö fórumon állandó meghívott a (2) bekezdés a) és c)
pontjában jelzett egészségügyi intézmény képviselöje, a Magyar Orvosi
Kamara és az egészségügyben dolgozók megyében müködö reprezentatív
szakszervezetének képviselöje, továbbá a Magyar Kórházszövetség és a
Magyar Ápolási Egyesület képviselöje.
3.§.
A Törvény 9.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lep.
(1) A megyei, illetve fövárosi Egyeztetö Fórum titkári teendöit a
megyei tisztiföorvos, illetve a fövárosi tisztiföorvos látja el.
4.§.
A Törvény a 10.§-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
11) A megyei és fövárosi Egyeztetö Fórum tagjai egyeztetett javaslatot
tehetnek.
a) Az egészségpolitikai célok megyét vagy fövárost érintö
megvalósítására a megyei és települési önkormányzatoknak, valamint az
egészségügyi szolgálatok egyéb fenntartóinak,
b) az egészségügyet érintö munkaerömozgás tervezésére a megyei és
fövárosi munkaerö piaci , elletve Területfejlesztési Tanácsnak,
c) a megyei és fövárosi Egyeztetö Fórum tekintetében a címzett és
céltámogatások felosztására a szakmai fejlesztési programokra kiírt
pályázatokra,
d) a föváros, valamint a környezö megyék Egyeztetö Fórumaival közösen
az országos és regionális feladatok megszervezésesére és fejlesztésére.
2) A címzett és céltámogatások elosztására vonatkozó javaslatot a
népjóléti miniszter a támogatás iránti igény szakmai véleményezése
során figyelembe veszi.
A törvény 1. Számú táblázata a következöképpen módosul:
A törvény 1. Számú táblázata a következöképpen módosul:
Terület Ágyszám, regionális, Regionális,speciális, Számított
területi ellátási területi ellátási kórházi
kötelezettség és kötelezettségre ágyszám
speciális ágyak védett ágyszám
nélkül
Budapest 20.376 5.524 b.) 25.900
Pest megye 7.137 0 7.137
Baranya megye 2.838 801 3.639
Bács-Kiskun megye 3.689 82 3.771
Békés megye 2.850 40 2.890
Borsod-Abaúj-
Zemplén megye 5.066 300 5.366
Csongrád megye 2.597 959 3.556
Fejér megye 2.708 101 (3.025)
2.809 a)
Györ-Moson-Sopron m.
3.480 211 3.691
Hajdú-Bihar megye 3.196 1069 (4.351)
4.265 a)
Heves megye 2.527 40 2.567
Jász-Nagykun-
Szolnok m. 2.872 142 3.014
Kokmárom-Esztergom
megye 2.144 2.144
Nógrád megye 1.661 1.661
Somogy megye 2.313 124 2.437
Szabolcs-Szatmár-
Bereg 4.148 40 (4.329)
megye 4.188 a)
Tolna megye 1.652 1.652
Vas megye 1.810 197 2.007
Veszprém megye 2.482 249 3.091
Zala megye 2.379 336 2.175
Összesen: 72.761 10.215 82.976
a, A táblázatban az 1995. Október 1-jei szerzödés szerinti ágyak
szerepelnek, tekintettel arra, hogy a jelenlegi ágyszám a formula
szerint számított értéket nem éri el. A számított érték a zárójelben
van feltüntetve.
b, nem tartalmazza a IM büntetés-végrehajtás kórházaink ágyszámát.
c, A szerzödéskötés során a számított megyei ágyszámoktól a kerekítés
szabályai szerint el lehet térni 10-es nagyságrendig ( 1-töl 4-ig 0, és
a5-töl 9-ig 1. )
6.§
Ez a törvény a kihirdetést követö 15. napon lép hatályba
INDOKOLÁS
A törvény eredeti formájában rendkívül diszkriminatív módon sújtja Pest
megye lakosságát és az önkormányzatiság elvét. A fövárossal történö
együttkezelése Pest megyének már a struktúra meghatározásnál is
hátrányokat jelentett, hiszen az ország legnépesebb megyéje nem kapott
országos, regionális és speciális feladatokat ellátó ágyszám
kapacitást. Nem lehet magyarázni a törvényt azzal, hogy a föváros és
Pest megy együttes kezelését az indokolja, hogy a fövárosi és országos
intézetekben sok Pest megyei lakos egészségügyi ellátása folyik. Pest
megye közül 1 millió lakosából kb. 650 ezer embert látnak el Pest megye
fekvöbeteg egészségügyi intézményei. Pest megye egész lakosságát
ellátják a járóbeteg szakrendelések szakorvosi szinten és természetesen
az alapellátás is teljes körüen biztosított Pest megyében. A törvény
10.§ -a értelmében a föváros és Pest megye egészségügyi intézményeinek
a további együttes kezelése, a közös MEF ( Megyei Egyeztetö Fórum ),
mely elosztja a címzett és céltámogatások sorrendiségét, a szakmai
fejlesztési programokra kiírt pályázatokat rangsorolja, veszélyezteti
Pest megye egészségügyi intézményeinek fejlesztését, söt a megye
kórházainak elsorvasztásának lehetöségét hordozza magában. A törvény
Pest megyével szemben diszkriminatív és az Tnkormányzatiság elvét is
súlyosan sérti, ezrét indokolt a fenti módosítások elfogadása.
Budapest, 1997. április 29.
Dr. Torgyán József
FKGP