1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4300.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról

elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1997. május

1

1997. évi ... törvény

a Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról

A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló - többször módosított -

1949. évi XX. törvény (a továbbiakban: Alkotmány) a következõk szerint

módosul:

1.§

Az Alkotmány 20/A.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az összeférhetetlenség kimondásáról az Országgyûlés a jelenlévõ

képviselõk kétharmadának szavazatával határoz."

2.§

Az Alkotmány 26.§-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A népszavazásra bocsátott törvényt a köztársasági elnök csak

akkor írja alá, ha azt a népszavazás megerõsítette."

3.§

Az Alkotmány a következõ 28/B-28/D.§-sal egészül ki:

"28/B.§ (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya az

Országgyûlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.

(2) Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló

törvény elfogadásához a jelenlévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának

szavazata szükséges.

28/C.§ (1) Országos népszavazást döntéshozatal vagy

véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás elrendelésére

kötelezõen vagy mérlegelés alapján kerül sor.

(2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200.000

választópolgár kezdeményezésére.

(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes

népszavazás alapján hozott döntés az Országgyûlésre kötelezõ.

(4) Mérlegelés alapján országos népszavazást a köztársasági elnök, a

Kormány, az országgyûlési képviselõk egyharmada vagy 100.000 választópolgár

kezdeményezésére az Országgyûlés rendelhet el.

(5) Nem lehet országos népszavazást tartani:

a) a költségvetésrõl, a költségvetés végrehajtásáról, a központi

adónemekrõl és illetékekrõl, a vámokról, valamint a helyi adók központi

feltételeirõl szóló törvények tartalmáról,

b) hatályos nemzetközi szerzõdésbõl eredõ kötelezettségekrõl,

illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról,

c) az Alkotmány népszavazásról, népi kezdeményezésrõl szóló

rendelkezéseirõl,

d) Az Országgyûlés hatáskörébe tartozó személyi és

szervezetalakítási (-átalakítási,- megszüntetési) kérdésekrõl,

e) az Országgyûlés feloszlásáról,

f) a Kormány programjáról,

g) hadiállapot kinyilvánításáról, rendkívüli állapot és

szükségállapot kihirdetésérõl,

h) a fegyveres erõk külföldi vagy országon belüli alkalmazásáról,

i) a helyi önkormányzat képviselõtestületének feloszlatásáról,

j) a közkegyelem gyakorlásáról.

(6) Az országos népszavazás eredményes, ha az érvényesen szavazó

választópolgárok több mint a fele, de legalább az összes választópolgár több

mint egynegyede a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott.

28/D.§ Országos népi kezdeményezést legalább 50.000 választópolgár

nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra irányulhat, hogy az

Országgyûlés hatáskörébe tartozó kérdést az Országgyûlés tûzze a napirendjére.

Az országos népi kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyûlés

köteles megtárgyalni."

4.§

Az Alkotmány 30/A.§-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

(A köztársasági elnök:)

"d) kitûzi az országgyûlési és a helyi önkormányzati általános választásokat,

valamint az országos népszavazás idõpontját,".

5.§

Az Alkotmány 33/A.§-a a következõ d)-e) pontokkal egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi d) pont megjelölése f) pontra változik:

(A Kormány megbízatása megszûnik:)

"d) a miniszterelnök választójogának elvesztésével,

e) a miniszterelnök összeférhetetlenségének megállapításával,

illetõleg"

6.§

Az Alkotmány a következõ 33/B. §-sal egészül ki:

"33/B.§ A miniszter megbízatása megszûnik:

a) a Kormány megbízatásának megszûnésével,

b) lemondásával,

c) felmentésével,

d) halálával,

e) választójogának elvesztésével,

f) összeférhetetlenségének megállapításával."

7.§

Az Alkotmány a következõ 39/C.§-sal egészül ki:

"39/C.§ (1) Ha a miniszterelnök megbízatása az újonnan megválasztott

Országgyûlés megalakulásával vagy a miniszterelnök, illetõleg a Kormány

lemondásával szûnt meg, a miniszterelnök az új miniszterelnök megválasztásáig

ügyvezetõ miniszterelnökként gyakorolja a hatáskörét, de új miniszter

kinevezésére, illetõleg miniszter felmentésére javaslatot nem tehet, és

rendeletet csak törvény kifejezett felhatalmazása alapján halaszthatatlan

esetben alkothat.

(2) Ha a miniszterelnök megbízatása halála, választójogának

elvesztése, illetõleg összeférhetetlenségének megállapítása miatt szûnik meg,

az új miniszterelnök megválasztásáig az a miniszter gyakorolja - az (1)

bekezdésben írt korlátozásokkal - a miniszterelnök hatáskörét, akit a

miniszterelnök a helyettesítésére kijelölt; ha pedig több miniszter lett

kijelölve, az elsõ helyen kijelölt miniszter."

8.§

Az Alkotmány 45.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A Magyar Köztársaságban az igazságszolgáltatást a Magyar

Köztársaság Legfelsõbb Bírósága, az ítélõtáblák, a Fõvárosi Bíróság és a

megyei bíróságok, valamint a helyi és a munkaügyi bíróságok gyakorolják."

9.§

Az Alkotmány 46. és 47.§-ai helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"46.§ (1) A bíróság - ha a törvény másképpen nem rendelkezik -

tanácsban ítélkezik.

(2) A törvény által meghatározott ügyekben és módon nem hivatásos

bírák is részt vesznek az ítélkezésben.

(3) Egyesbíróként és a tanács elnökeként csak hivatásos bíró járhat

el.

47.§ (1) A Legfelsõbb Bíróság a Magyar Köztársaság legfõbb bírósági

szerve.

(2) A Legfelsõbb Bíróság biztosítja a bíróságok jogalkalmazásának

egységét, jogegységi határozatai a bíróságokra kötelezõek."

10.§

Az Alkotmány 50.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép és e § a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A bíróságok igazgatását az Országos Igazságszolgáltatási Tanács

végzi, az igazgatásban bírói önkormányzati szervek is közremûködnek.

(5) A bíróságok szervezetérõl és igazgatásáról, továbbá a bírák

jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához a jelenlévõ

országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazata szükséges."

11.§

Az Alkotmány 51.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol a

nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági eljárásban, továbbá

felügyeletet gyakorol a büntetés-végrehajtás törvényessége felett."

12.§

Az Alkotmány 57.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak szerint

mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági, közigazgatási és más hatósági

döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot - a

jogviták ésszerû idõn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan - a

jelenlévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazatával elfogadott

törvény korlátozhatja."

13.§

Az Alkotmány 65.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"65.§ (1) A Magyar Köztársaság törvényben meghatározott feltételek

szerint - ha sem származási országuk, sem más ország a védelmet nem biztosítja

- menedékjogot nyújt azoknak a nem magyar állampolgároknak, akiket hazájukban,

illetve a szokásos tartózkodási helyük szerinti országban faji, nemzeti

hovatartozásuk, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozásuk, vallási,

illetõleg politikai meggyõzõdésük miatt üldöznek vagy üldöztetéstõl való

félelmük megalapozott.

(2) A menedékjogról szóló törvény elfogadásához a jelenlévõ

országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazata szükséges."

14.§

(1) Ez a törvény - a (2) bekezdés kivételével - a kihirdetését

követõ 15. napon lép hatályba. Egyidejûleg az Alkotmány 19.§-ának (5)

bekezdése, 40.§-ának (2) bekezdése, valamint a 33/A. §-a c)pontjából az

"illetõleg" szövegrész hatályát veszti.

(2) A törvény 8-10.§-a 1997. október 1. napján lép hatályba.

I N D O K O L Á S

a Magyar Köztársaság Alkotmányának

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

A Magyar Köztársaság új Alkotmányának elõkészítése folyamatban van,

azonban most már nincs reális esély arra, hogy a kormányzati ciklus végéig

megszülessen a népszavazás által megerõsített új alaptörvény.

Erre figyelemmel a továbbiakban már nem halasztható

jogszabályalkotási feladatok elvégzése érdekében elengedhetetlen a hatályos

Alkotmány kismérvû módosítása.

Így módosítani szükséges az országgyûlési képviselõk

összeférhetetlenségének kimondásához szükséges szavazati arányt, a népszavazás

és a népi kezdeményezés szabályait, a miniszterelnök és a miniszterek

megbízatásának megszûnésére vonatkozó rendelkezéseket. A tervezett bírósági

reformmal összefüggésben módosítani kell a bírósági szervezeti rendszerre

vonatkozó szabályokat. A büntetõeljárás reformjával összhangban pedig az

ügyészség jogkörének módosítása szükséges.

Az 1.§-hoz

Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosításáról szóló 1997. évi V. törvény hatályba lépésével nagy mértékben

szigorodtak az országgyûlési képviselõkre vonatkozó összeférhetetlenségi

szabályok. Ez indokolttá teszi, hogy az összeférhetetlenség kimondásához a

jelenlevõ országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazatára legyen szükség

szemben az Alkotmány hatályos rendelkezésével, mely az összeférhetetlenség

kimondásához csak egyszerû többséget ír elõ.

A 3-4.§-hoz

Az Alkotmánybíróság 2/1993.(I.22.)AB határozatában kimondta, hogy:

"A népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló 1989. évi XVII. törvény az

1989. évi alkotmánymódosítás elõtt jött létre, s a korábbi, a módosítást

megelõzõ alkotmányos rendbe illeszkedett. A törvénynek a hatályos Alkotmányhoz

igazítása nem történt meg, és ezáltal alkotmányellenes helyzet állt elõ."

Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló törvényi

szabályozás módosítása azonban feltétlenül szükségessé teszi a hatályos

Alkotmány módosítását is. Emellett a népszavazással és népi kezdeményezéssel

kapcsolatos több alapvetõ jelentõségû, alkotmányos szabályt egyébként is az

Alkotmányban indokolt megjeleníteni. A módosítás, több európai ország

alkotmányához hasonlóan, az Alkotmányban kívánja megjeleníteni a népszavazás

fajtáira, a népszavazás kezdeményezésére jogosultakra, a tiltott tárgyakra, a

népszavazás eredményességére vonatkozó legfontosabb szabályokat, és szól a

népi kezdeményezésrõl is.

A Javaslat egyértelmûen meghatározza a népszavazás fajtáit jogalap

(kötelezõ - fakultatív) és kötõerõ (ügydöntõ - véleményezõ) szerint, továbbá

azt, hogy ezeket kik és milyen tárgykörben kezdeményezhetik.

A népszavazás állampolgári kezdeményezésének feltételei szigorodnak:

100.000-rõl 200.000-re nõ a kötelezõ népszavazás kezdeményezéséhez szükséges

aláírások száma, a fakultatív népszavazás esetén ez a szám 50.000-rõl 100.000-

re nõ. Egyidejûleg a népszavazás eredményességének feltételei kismértékben

változnak, a népszavazás akkor tekinthetõ eredményesnek, ha az érvényesen

szavazók több mint fele, de legalább az összes választópolgár több mint

egynegyede a kérdésre azonos választ adott. A jelenlegi hatályos szabályozás

szerint az összes választópolgár több mint felének azonos szavazata szükséges

az érvényességhez.

A Javaslat - az Alkotmánybíróság említett határozatában

megfogalmazott követelménynek megfelelõen - kiszélesíti és egyúttal pontosítja

is azoknak az Országgyûlés hatáskörébe tartozó tárgyaknak a körét, amelyekben

nem lehet népszavazást kezdeményezni és tartani.

A népi kezdeményezés állampolgári kezdeményezésének feltétele is

szigorodott, a kezdeményezéshez szükséges aláírások száma most 50.000 fõ. E

létszám meghatározásánál irányadó szempont volt, hogy a fakultatív népszavazás

kezdeményezésénél irányadó létszámhatárnál alacsonyabb mérték kerüljön

meghatározásra, ezzel érzékeltetve azt is, hogy a népi kezdeményezés kisebb

jelentõségû jogintézmény a népszavazáshoz képest.

A népi kezdeményezést az Országgyûlésnek napirendre kell tûznie és

meg kell tárgyalnia, e jogintézmény tekintetében megszûnik az Országgyûlés

mérlegelési lehetõsége.

Az 5-7.hoz

Az Alkotmánybíróság 49/1996.(X.25.)számú határozatában 1997. június

15. napjával megsemmisítette a Magyar Népköztársaság Minisztertanácsa

tagjainak és az államtitkároknak jogállásáról és felelõsségérõl szóló 1973.

évi III. törvényt és az állami vezetõk munkaviszonyával összefüggõ kérdésekrõl

szóló 1077/1987.(XII.31.)MT határozatot. Egyúttal megállapította, hogy az

Országgyûlés mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet követett el

azzal, hogy nem szabályozta törvényben az Alkotmányban foglaltaknak

megfelelõen a kormánytagok és az államtitkárok jogállását és felelõsségét. Az

Országgyûlésnek 1997. június 15. napjáig kell jogalkotói feladatát

teljesítenie. A vonatkozó korszerû szabályozás megalkotása alkotmánymódosítást

igényel.

A hatályos szabályozás értelmében a miniszter jogviszonya minden

esetben felmentéssel, indoklás nélkül szûnik meg. Nyilvánvaló, hogy ez a

szabályozás nem tartható, mert nem moshatók egybe azok a rendkívül különbözõ

okok, melyek a jogviszony megszûnését eredményezik. A különbözõ megszûnési

okokra tekintettel ugyanis differenciált szabályozás szükséges, különös

tekintettel a minisztert - megbízatása megszûnését követõen - megilletõ

juttatások tekintetében. Hasonló elveket indokolt követni a miniszterelnöki

megbízatás megszûnése estén is. Ennek érdekében a javaslat taxatíve felsorolja

azokat a jogcímeket, amelyek alapján a miniszterelnöki, illetõleg a miniszteri

megbízatás megszûnik.

Az ügyvezetõ Kormány jogköréhez hasonlóan az ügyvezetõ

miniszterelnök jogkörét is az Alkotmányban szükséges szabályozni.

A 8-12.§-hoz

A folyamatban lévõ bírósági reform szükségessé teszi az Alkotmány

módosítását, mivel változik a bírósági szervezeti rendszer felépítése, a

bíróságok igazgatásának elvi kérdései, a Legfelsõbb Bíróság jogegységesítõ

tevékenysége és a jogorvoslathoz való jog korlátozása is.

Ennek megfelelõen a háromszintû bírósági rendszer az ítélõtáblák

felállításával négyszintûre változik. A jogorvoslati fórumként mûködõ

ítélõtáblák felállítása lehetõvé teszi a helyi bíróságok és a megyei bíróságok

közötti célszerûbb munkamegosztást. A hatáskör átrendezését a Polgári

Perrendtartás módosításával, illetve a büntetõeljárás módosulásával lehet

elérni. E változások következményeként a helyi bíróságokról a bonyolultabb

ténybeli és jogi megítélésû ügyek a szakmailag felkészültebb megyei bí-

róságokra kerülnek.

A bírói függetlenség egyik alapvetõ biztosítéka az, ha a bíróságok

igazgatásának olyan rendszere mûködik, amely a politikailag semleges bírói

hatalmat elkülöníti a törvényhozó és végrehajtó hatalomtól. A Javaslat szerint

ezért megszûnnek a végrehajtó hatalmat képviselõ igazságügyminiszternek a

bíróságok igazgatásával kapcsolatos jogosítványai, és létrejön az igazságügyi

irányítást ellátó legfõbb szerv: az Országos Igazságszolgáltatási Tanács.

A bírósági szervezet módosulásával csökken a Legfelsõbb Bíróság

ítélkezési munkaterhe, és ezáltal maradéktalanul elláthatja jogegységesítõ

feladatát. A Legfelsõbb Bíróság a jogalkalmazás egységét ellátó tevékenységét

új jogintézmény - a jogegységi eljárás - keretében végzi. E megoldás egyben

visszatérést jelent a magyar jogfejlõdés hagyományaihoz. A Legfelsõbb Bíróság

jogegységi határozatai elõsegítik a felmerült vitás elvi kérdések

megválaszolását. A Javaslat kimondja, hogy a jogegységi határozatok a

bíróságokra kötelezõek.

A társasbíráskodás elve az igazságszolgáltatásban érvényesülõ fontos

alapelv. Fõszabályként a bíróság tanácsban ítélkezik, kivételt ez alól csak

törvény állapíthat meg. A hatályos Alkotmány szerint a bíróságok hivatásos

bírákból és népi ülnökökbõl alakított tanácsokban ítélkeznek. Törvény e

szabály alól kivételt engedhet. A javaslat fenntartja a nem hivatásos bírák

részvételét az igazságszolgáltatásban, azonban ezt nem fõszabályként határozza

meg.

A büntetõeljárás reformja során megváltozik az ügyész szerepe az

eljárásban. Az Alkotmány 51.§-a (2) bekezdésének javasolt új szövege ezért nem

határozza meg konkrétan az ügyészségnek a nyomozásban betöltött szerepét,

hanem külön törvényben meghatározottakra utal az ügyészségnek a nyomozással

összefüggõ jogaival kapcsolatban.

A jogorvoslati jogosultság az Alkotmányban is szabályozott emberi

jog. Az Alkotmány 57.§ (5) bekezdése biztosítja, hogy az állami szerveknek

jogalkalmazói tevékenységük során hozott döntései ellen jogorvoslattal

élhessen az, akinek a döntés jogát vagy jogos érdekeit sérti. A Javaslat az

Alkotmány szövegében is kifejezésre juttatja, hogy a jogorvoslati jogot

törvény korlátozhatja a jogviták ésszerû idõn belüli elbírálás érdekében, de a

jogorvoslati jog korlátozásának arányban kell állnia az elérendõ céllal.

A 13.§-hoz

A menedékjogra vonatkozó alkotmányi rendelkezés módosítását az 1951.

évi, a menekültek helyzetérõl szóló Genfi Egyezményben található

megfogalmazások átvétele, továbbá a világviszonylatban egyedülálló, az üldözés

alapjául szolgáló nyelvi klauzula megszüntetése indokolja. Az új rendelkezés

teljes egészében harmonizál a Genfi Egyezménnyel.

A 14.§-hoz

E § a módosítások folytán szükségessé váló hatályon kívül

helyezéseket, illetve a hatályba lépés idõpontját tartalmazza. Kiemelést

érdemel az Alkotmány 40.§ (2) bekezdésének hatályon kívül helyezése. A

miniszteri felelõsség elõfeltétele ugyanis a jogszabályokkal körülbástyázott

önálló hatáskör, amely egyben feltételezi a hatáskör-elvonás tilalmát. E

rendelkezés érvényesülése érdekében tehát szükséges az Alkotmány 40.§ (2)

bekezdésének hatályon kívül helyezése, ez ugyanis lehetõvé teszi a miniszter

hatáskörének Kormány által történõ korlátlan elvonását.

Eleje Honlap