1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/4320.. számú

országgyûlési határozati javaslat

a megváltozott munkaképességûek és rokkantak

társadalombiztosítási és szociális ellátó

rendszerének átalakításáról

Elõadó: Dr. Kökény Mihály

népjóléti miniszter

Budapest, 1997. május

..../1997.( )OGY határozat

a megváltozott munkaképességûek és rokkantak

társadalombiztosítási és szociális ellátó

rendszerének átalakításáról

A társadalombiztosítási rendszer átalakításának folyamatában a szociális

partnerek között létrejött társadalmi konszenzusnak megfelelõen át kell

alakítani a nyugdíjrendszer és az egészségbiztosítási rendszer reformjához

kapcsolódva, annak folytatásaként a megváltozott munkaképességûeknek,

illetõleg rokkantaknak járó ellátások jelenlegi rendszerét.

Annak érdekében, hogy az új rendszer már 1999. január 1-tõl mûködhessen, az

Országgyûlés a következõ határozatot hozza:

1. A megváltozott munkaképességûeknek, illetõleg rokkantaknak járó ellátások

átalakításának célja az, hogy

a) az egészségi állapothoz, a munkavégzõ képességhez jobban igazodó rendszer

mûködjön,

b) tegye lehetõvé , ösztönözze az egyén foglalkozási rehabilitációját és

teremtse meg a visszatérés feltételeit a munka világa,

c) összehangoltan kezelje a megváltozott munkaképességûek komplex

egészségügyi, foglalkoztatási és szociális - problémáit,

d) csökkentse az ezzel együtt járó társadalmi terheket.

2. Ki kell dolgozni a megváltozott munkaképesség értékelésének új minõsítési

elveit, melyek alapján az egyén egészségi állapotát, elveszett és megmaradt

munkavégzõ képességét az egyén képzettsége, szakmai gyakorlata alapján

ellátható munkakörök követelményei szempontjából lehet minõsíteni.

Ehhez

a) meg kell határozni a megváltozott munkaképesség új minõsítési szabályait,

b)ki kell alakítani a munkaképesség csökkenés mértékét és egyben a

rehabilitálhatóságot is értékelni képes orvosszakértõi szervezet,

c) meg kell alkotni az orvosszakértõi eljárás új szabályait.

3. Az új rendszerben rokkantsági nyugdíjban a teljesen munkaképtelen, nem

rehabilitálható személyek részesüljenek. .

Ennek megfelelõen kell kialakítani az új nyugdíjrendszerben a rokkantsági

nyugdíjra való jogosultság feltételeit (rokkantság fogalma, szolgálati idõ),

valamint a rokkantsági nyugellátások mértékét.

4. A megváltozott munkaképességûek új ellátó rendszerében lehetõség szerint

minden rehabilitálható személynek meg kell adni a segítséget az állapotához

szükséges foglalkozási rehabilitációhoz.

Ehhez ki kell építeni

a) a foglalkozási rehabilitáció speciális intézményrendszerét,

b) a megváltozott munkaképességet kezelõ aktív foglalkozáspolitikai

eszközöket,

c) a megváltozott munkaképességûek foglalkoztatását elõsegítõ, munkaadói

ösztönzõket.

5. A kiesett jövedelmet pótló és a megmaradt munkaképesség hasznosításával

elérhetõ jövedelmet kiegészítõ ellátásokat olymódon kell meghatározni, hogy

azok az ellátó rendszerek összehangolásával a védelem és a biztonság különbözõ

szintjeit nyújtsák az egyéneknek:

Ennek megfelelõen a megváltozott munkaképességûek és rokkantak új ellátó

rendszere az alábbi elemekbõl épüljön fel:

a ) a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer rokkantsági nyugdíjakat

garantáljon a 3. pontban meghatározottak szerint;

b) a kötelezõ egészségbiztosítás keretében járulékfizetéssel megalapozott, a

megváltozott, de rehabilitálható munkaképességhez kapcsolódó járadékszerû

ellátások jelenjenek meg, melyek feltételeikben és mértékükben az egészségi

állapothoz, a rehabilitálhatósághoz, a szolgálati idõhöz és a kiesett, de

legfeljebb a járulékfizetés alapjául szolgáló jövedelemhez igazodnak;

c) a munkanélküli biztosítás keretében a Munkaerõpiaci Alap nyújtson

jövedelem-kiegészítõ ellátást a rehabilitáció idõszakára, ha a megváltozott

munkaképességû személy korábbi munkaviszonya megszûnt és korábbi munkakörében

egészségi állapota miatt nem foglalkoztatható;

d) a szociális ellátások között jelenjenek meg a megváltozott munkaképességet

figyelembe vevõ, rászorultsági elemet is tartalmazó ellátások. Emellett ki

kell dolgozni a fogyatékkal élõk esélyegyenlõségét biztosító speciális

támogatási rendszert is.

6. Az 5. pontban foglalt feladatmegosztásnak megfelelõen kell kialakítani és

megosztani a teherviselést a központi és helyi önkormányzati költségvetések, a

nyugdíjbiztosítási, az egészségbiztosítási és a munkaerõpiaci források között,

amit érvényesíteni kell a források és kiadások megtervezésénél.

7. Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, hogy a szociális partnerekkel és a

társadalombiztosítási önkormányzatokkal egyeztetve készítsen ütemtervet a

határozatban foglalt feladatok megvalósítására olyan határidõkkel, hogy az új

rendszer bevezetéséhez szükséges törvénymódosításokat és szervezeti,

intézményi feltételeket is figyelembe véve, a foglalkozási rehabilitáció és az

ellátások új rendszere legkésõbb 1998. március végéig kihiredetésre és 1999.

január 1-tõl bevezetésre kerülhessen.

I N D O K O L Á S

A társadalombiztosítási rendszer átalakítása napirendre tûzi a megváltozott

munkaképességû személyek és a rokkantak társadalombiztosítási és ezzel

összefüggésben egyéb szociális ellátásainak átalakítását is.

A jelenlegi rendszerben a megváltozott munkaképesség, illetõleg a rokkantság

minõsítése elavult orvosszakmai szabályok alapján történik, melyek kizárólag

az elveszett munkaképességet értékelik, de nem vizsgálják, hogy az egyén

megmaradt képességei, szakképzettsége, eddigi gyakorlata alapján milyen munka

végzésére volna képes. A gazdasági szervezeti struktúra és foglalkoztatási

szerkezet átalakulásával a foglalkozási rehabilitáció korábbi szerény formái

is gyakorlatilag megszûntek. A munkanélküliség általános problémái mellett

mindezek a tényezõk is hozzájárultak ahhoz, hogy a megváltozott

munkaképességûek társadalombiztosítási és szociális ellátó rendszere burkoltan

a munkanélküliség kezelésének egyik eszközévé vált. Az ebbõl adódó

diszfunkciók és finanszírozási problémák - a társadalombiztosítás reformjától

függetlenül is -idõszerûvé tennék a korábbi rendszerek átalakítását.

Ugyanakkor éppen a felhalmozódott társadalmi problémák súlya, tömeges mérete,

a foglalkozási rehabilitáció intézményeinek hiánya, a munkaerõpiac állapota

nem teszi lehetõvé a gyors, radikális változásokat az eddigi ellátó rendszer

átformálásában. Felkészülésre van szükség az orvosszakmai minõsítés új szakmai

szabályainak megalkotásához, a minõsítõ szervezet átalakításához, a hiányzó

foglalkoztatási intézményrendszer kiépítéséhez stb.

A változások elveit és irányait 1996. végén a Kormány határozatban

megfogalmazta és ezeket az elveket a szociális partnerek is elfogadták. A

javasolt országgyûlési határozat - a nyugdíjrendszer reformjához kapcsolódva -

ennek alapján foglalja össze a megváltozott munkaképességû személyek és

rokkantak új ellátó rendszérének kiépítésére vonatkozó irányokat és az

átalakítás elveit annak érdekében, hogy az új rendszer már 1999. január 1-

jétõl mûködhessen.

Eleje Honlap