1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4328.. számú

T Ö R V E N Y J A V A S L A T

az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény

módosításáról

elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1997. május

1997. évi ... törvény

az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény

módosításáról

1.§

Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a

továbbiakban: Abtv.) 16.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg a jelenlegi (2) bekezdés megjelölése (3) bekezdésre változik:

"(2) Ha az Alkotmánybíróság tagjának megbízatása a 15.§ (1) bekezdésének a)

pontja alapján szûnik meg, az Alkotmánybíróság tagja mindaddig hivatalban

marad, amíg helyére az Országgyûlés az Alkotmánybíróság új tagját meg nem

választja."

2.§

Az Abtv. 33.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az Alkotmánybíróság az Országgyûlés indítványára harminc napon belül

megvizsgálja a törvényjavaslat alkotmányellenesség szempontjából aggályosnak

tartott rendelkezését."

3.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba,

egyidejûleg az Abtv. 21.§-a (1) bekezdésének a) pontjából az "annak állandó

bizottsága vagy ötven országgyûlési képviselõ" szövegrész a hatályát veszti.

I N D O K O L Á S

az Alkotmánybíróságról szóló 1989. XXXII. törvény

módosításához

Az 1-2.§-hoz

Az Alkotmány 32/A.§-ának (1) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság

felülvizsgálja a jogszabályok alkotmányosságát, illetõleg ellátja a törvénnyel

hatáskörébe utalt feladatokat. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. XXXII.

törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1.§ a) pontja állapítja meg az

Alkotmánybíróság hatáskörét törvényjavaslat egyes rendelkezései

alkotmányellenességének elõzetes vizsgálatára. Ez alól egy kivétel van, maga

az Alkotmány (26.§ (4) bekezdés) írja elõ ugyanis, hogy a köztársasági elnök a

törvényt aláírás elõtt véleményezésre megküldheti az Alkotmánybíróságnak, ha

annak valamelyik rendelkezését alkotmányellenesnek tartja. Az elõzetes

normakontroll egyéb eseteit az Abtv. tartalmazza.

Az elõzetes normakontrollal összefüggésben az Alkotmánybíróság több

határozatot hozott (pl. 16/1991.(IV.20.)AB határozat, 4/1997.(I.22.)AB

határozat). Ezekben a határozatokban megállapította, hogy az

alkotmányellenesség elõzetes vizsgálata a kivételes alkotmánybírósági

hatáskörök közé tartozik, rendeltetése, hogy megelõzze az alkotmányellenes

törvény megalkotását, és ezáltal alkotmányellenes jogviszonyok létrejöttét,

illetõleg - és ez a fõ szempont - védi a törvényhozás tekintélyét.

Az elõzetes kontroll gyakorlásával az Alkotmánybíróság azonban a

jogalkotás résztvevõje lesz, döntésével az Országgyûlés jogkörét korlátozza,

és a törvényhozó felelõsségét osztja. A törvényalkotás folyamatában történõ

elõzetes normakontroll célja és a hatalommegosztás elvének érvényesülése

között tehát mindenképpen ellentmondás lelhetõ fel. Az elõzetes normakontrollt

ismerõ országokban az elõzetes normakontroll leggyakrabban formális, kizárólag

a törvényhozás eljárásának alkotmányosságára, illetve a törvényhozási hatáskör

kérdésére irányul. Jóval ritkább a tartalmi vizsgálat lehetõsége.

A törvényjavaslat alkotmányosságának elõzetes alkotmányossági

vizsgálata jelentõs problémát okozott a gyakorlatban és az Alkotmánybíróságot

megszorító jogszabály-értelmezésre kényszerítette.

Mindez megalapozza, hogy az elõzetes normakontrollt indítványozók

köre szûkítésre kerüljön. A hatályos szabályozás szerint az Országgyûlés,

annak állandó bizottsága vagy ötven országgyûlési képviselõ kérheti az

Alkotmánybíróságtól a törvényjavaslat aggályosnak tartott rendelkezése

alkotmányossági vizsgálatát. A Javaslat szerint a jövõben ez a lehetõség -

éppen a kivételes jelleget erõsítve - csak az Országgyûlést illetné meg. Ha

ugyanis már a törvényhozás tagjainak többsége is úgy ítéli meg, hogy a

törvényjavaslat alkotmányossági szempontból aggályokat ébreszt, indokolt

továbbra is lehetõvé tenni a törvényjavaslat elõzetes alkotmányossági

vizsgálatát. A javasolt módosítással egyrészt a jövõben is érvényesülhet a

törvényjavaslat elõzetes alkotmányossági vizsgálatának alapvetõ célja,

nevezetesen az Országgyûlés tekintélyének megõrzése, ugyanakkor elkerülhetõ,

hogy az elõzetes normakontroll intézménye diszfunkcionálissá váljon.

A törvényalkotás folyamatosságának, illetõleg tervezhetõségének

biztosítása érdekében ugyanakkor indokolt, hogy az Alkotmánybíróság eljárása

határidõhöz kötött legyen. Ennek megfelelõen a Javaslat az eljárás

lefolytatására harminc napos határidõt ír elõ (2.§).

Az Abtv. módosítása egyben alkalmat ad arra is, hogy az

Alkotmánybíróság tagjai megbízási idejére vonatkozó rendelkezések kisebb

korrekciójára kerüljön sor. Nevezetesen

- az Alkotmánybíróság mûködõképességének biztosítása érdekében - célszerû

kimondani, hogy ha az alkotmánybíró megbízatása a 70. életév betöltésével

szûnik meg, az Alkotmánybíróság tagja mindaddig hivatalban marad, amíg helyére

az Országgyûlés az Alkotmánybíróság új tagját meg nem választja (1.§).

A 3.§-hoz

E § a hatályba lépés idõpontját, illetõleg a Javaslat szerinti

módosítás következtében szükséges hatályon kívül helyezést tartalmazza.

Eleje Honlap