1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Fidesz-Magyar Polgári Párt

T/4363..

Képviselõi önálló indítvány!

dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 84. §

(1) bek. a) pontja, valamint 85. § (2) bek. d) pontja alapján, a következõ

önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak önálló napirendi pontként

történõ felvételét és megtárgyalását.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a Munka Törvénykönyvérõl szóló

1992. évi XXII. törvény módosításáról

1./

Az Mt. 134. § (3)és (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép, a további

bekezdések sorszáma pedig eggyel növekszik :

"(3) A szabadságot esedékessége évében kell kiadni. A munkáltató kivételesen

fontos gazdasági érdek esetén a szabadságot legkésõbb a tárgyévet követõ

április 30-ig, a munkavállaló betegsége vagy a személyét érintõ más

elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszûntétõl számított

harminc napon belül adja ki, ha az esedékesség éve eltelt. [Ettõl a

rendelkezéstõl eltérni nem lehet. A szabadságot kettõnél több részletben csak

a munkavállaló kérésére lehet kiadni.] "

(4) A szabadságot kettõnél több részletben csak a munkavállaló kérésére lehet

kiadni.

INDOKLÁS

A szabadság kiadásának szabályait 1992 óta kógens norma szabályozza.

Indítványunk a kógenciát az Mt. 13. § (3) bekezdésének megfelelõ fõszabály

szerinti diszpozitív normával kívánjuk felváltani. Indítványunk mellett szól,

hogy amint azt a munkaügyi ellenõrzés célirányos tapasztalatai is mutatják, a

gyakorlatba a munka világának szereplõi kevésbé adaptálták az új logikát, s

továbbra is a régi - jól bevált, ti. szabadságot felhalmozó - elv szerint a

közös megegyezés alapján rendezik a kérdést. Trendszerûen nem lehet véletlen a

törvényt figyelmen kívül hagyó - korántsem tudatos, inkább a megszokás

szerinti - gyakorlat térhódítása. Voltaképpen a munkaügyi ellenõrzés

aktivizálódásával kezdõdtek ezügyben az igazi gondok, mivel a hatóság szinte

elsõ percétõl kezdve utazik erre a témára. Az viszont nyilvánvaló, hogy a

fekete gazdaság nem ott keresendõ, ahol évekre visszamenõleg nyomonkövethetõk

a szabadságolások. A munkaügyi felügyelet a kérdés kapcsán - enyhén szólva

kompromittálta, mind a törvényt, mind a magát. Bár roppant jogszerûen járt el

a munkavállalók védelmében hozott szabály ürügyén, de talán manapság nem ez az

a szimptóma, melynek feltárásában - mûködésének rendeltetésszerûségét szem

elõtt tartva - jeleskednie kellene.

Mindennek okán kezdeményezzük a vonatkozó regula hozzáigazítását, a

rendszerûen követett gyakorlathoz.

2./

Az Mt. 170 §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) Leltárhiány a kezelésre szabályszerûen átadott és átvett anyagban, áruban

(leltári készlet) ismeretlen okból keletkezett, a természetes mennyiségi

csökkenéssel és a kezeléssel járó veszteség mértékét meghaladó hiány. Azon

anyagok körét, amelyek után természetes mennyiségi csökkenés, kezeléssel járó

veszteség nem számolható el, valamint a csökkenés és a veszteség alsó és felsõ

határát kollektív szerzõdés rendelkezése vagy leltárfelelõsségi megállapodás

határozza meg. Egy leltári idõszakra a természetes mennyiségi csökkenés,

illetve a kezeléssel járó veszteség változó mértékben is megállapítható.

(2) A munkáltató és a leltári készletet kezelõ munkavállaló vagy munkavállalók

csoportja leltárfelelõsségi megállapodást köthet. Kollektív szerzõdés eltérõ

rendelkezése, illetve leltárfelelõsségi megállapodás hiányában a

leltárhiányért való felelõsségre az (5)-(13) bekezdés rendelkezéseit kell

alkalmazni.

(3) A leltárfelelõsségi megállapodás csak írásban érvényes és tartalmaznia

kell legalább

a) a felelõsség jogalapját és feltételeit,

b) a felelõsség mértékét,

c) a munkavállalók felelõsségének egymás közötti megosztását,

d) a felelõsség megállapításával kapcsolatos eljárás részletes rendjét.

(4) A megállapodást az érintett munkavállalók helyett és nevében -

meghatalmazottként - egy munkavállaló is megkötheti. Meghatalmazás hiányában a

megállapodás érvényességéhez valamennyi, a leltárkészletet kezelõ munkavállaló

aláírása szükséges.

(5) Az a munkavállaló, akinek munkaszerzõdésben rögzített munkaköri feladatai

közé tartozik a részére szabályszerûen átadott és átvett anyag, áru (leltári

készlet) kezelése, a keletkezett leltárhiányért vétkességére való tekintet

nélkül, - kollektív szerzõdés vagy leltárfelelõsségi megállapodás eltérõ

rendelkezése hiányában - az alábbiak szerint tartozik felelõsséggel.

(6) A leltárhiány miatt való felelõsséget - a (9) bekezdésben foglalt

kivétellel - csak abban az esetben lehet érvényesíteni, ha

a.) a munkavállaló munkaszerzõdése tartalmazza a leltárhiányért való

felelõsség megnevezését és mértékét;

b.) a leltári készlet szabályszerû átadása és átvétele megtörtént;

c.) a leltárhiányt a munkáltató által meghatározott leltározási rend szerint

lebonyolított, a teljes leltári készletet érintõ leltárfelvétel során

állapítják meg.

(7) Ha a leltárhiányért munkaszerzõdése alapján felelõs munkavállaló olyan

munkakörben, illetve olyan munkahelyen dolgozik, ahol az átvett leltári

készletet állandóan egyedül kezeli, a leltárhiány teljes összegéért felel.

(8) Ha a leltárhiányért munkaszerzõdése alapján felelõs munkavállalón kívül a

leltári készletet más munkavállaló is kezeli, a leltárhiányért munkaszerzõdése

alapján felelõs munkavállaló legfeljebb hat havi átlagkeresete mértékéig

felel.

(9) A leltári készletet kezelõ többi munkavállaló a leltárhiányért

vétkességére való tekintet nélkül, legfeljebb négy havi átlagkeresete erejéig

felel.

(10) A leltárhiányért munkaszerzõdése alapján felelõs, valamint a leltári

készletet kezelõ többi munkavállaló a leltárhiányért átlagkeresetük arányában

felelnek.

(11) Leltározásnál a munkavállaló, illetve akadályoztatása esetén képviselõje

jelenlétének a feltételét biztosítani kell. Ha a munkavállaló képviseletérõl

nem gondoskodik, a munkáltató a szakmában járta, érdektelen képviselõt köteles

kijelölni.

(12) A munkavállaló a leltárfelvétel során, illetve a leltárfelvétel után

leltározással kapcsolatban észrevételt tehet.

(13) A leltárhiányért való felelõsség érvényesítése elõtt a leltárelszámolást

és annak eredményét a munkavállalóval ismertetni kell, és a munkavállaló

észrevételeit meg kell hallgatni (egyeztetés). A felelõsség érvényesítését nem

akadályozza, ha a munkavállaló az egyeztetésen az értesítés ellenére nem

jelenik meg.

(14) A (11)-(13) bekezdésben foglaltakat a kollektív szerzõdés rendelkezése

vagy a leltárfelelõsségi megállapodás szerinti leltárhiányért való felelõsség

érvényesítése esetén is alkalmazni kell."

INDOKLÁS

A 170. §-ban szabályzott leltárfelelõsség a 169. §-ban taglalt megõrzésért

való felelõsségtõl abban különbözik, hogy utóbbi individuális vétkességi

felelõsségi alakzat, míg a leltárhiányért való felelõsség a vétlenségre

tekintet nélküli formula. A módosítás egyébként a leltárrendet szabályzó

egykori kormányrendeletek tapasztalatait adaptálja. Módosító indítványunk az

ÉT-tárgyalásokon csaknem végig tárgyalási alapként kezelt szabálypontot hozza

vissza.

A leltárfelelõsséget eddig kollektív szerzõdéshez kötõ szabályt feloldva,

módosító indítványunk mögöttes alternatívaként ún. leltárfelelõsségi

megállapodás lehetõségét nyitja meg. A részletekbemenõ diszpozitív szabályozás

kapcsán felhívjuk a figyelmet arra, hogy az új intézmény segítségével

jogszerûsíthetõ a gyakorlatban hallgatólagosan már bevált, s nyugaton is

követett, ún. kauciós rendszer. A munkáltató egyoldalú kálo-meghatározási

jogosultságát [lásd, (1) bek.] ugyankkor - az eredeti ET-beli tervezettel

ellentétben - javaslatunk elveti.

3./ A törvény 1997. július 1-én lép hatályba.

Budapest, 1997. május 12.

Dr. Sümeghy Csaba

(Fidesz-Magyar Polgári Párt)

Eleje Honlap