Szociális és egészségügyi

bizottság

- 1 -

T/4367..

Bizottsági önálló indítvány

Törvényjavaslat

a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló

1996. évi CXXIV. törvény módosításáról

1. §

A törvény 1. számú melléklete változik.

2. §

E törvény a kihirdetés napján lép hatályba.

1. számú melléklet az 1996. évi CXXIV. törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K

| Eredeti |Javasolt |Módosított

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------

---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat

szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve

| | (+ -) |

| | | | |

| | |

XXI. | | | | | NÉPJÓLÉTI MINISZTÉRIUM

| | |

|2. | | | | Népegészségügyi intézetek

| | |

| | | 1. | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 1. | Személyi juttatások

| 5.348,0 | + 129,0 | 5.477,0

| | | | 2. | Munkaadókat terhelõ járulékok

| 2.293,0 | + 53,0 | 2.346,0

| | | | 3. | Dologi kiadások

| 2.993,7 | + 311,0 | 3.304,7

| | | | |

| | |

XXI. |9. | 2. | 20. | | Elõzetes letartóztatásba kerülõ fiatalkorúak

ehlyezése | 400,0 | + 100,0 | 500,0

XXI. |9. | 2. | 38. | | Családsegítõ központok fejlesztése

| 350,0 | + 200,0 | 550,0

| | | | |

| | |

XI. | | | | | BELÜGYMINISZTÉRIUM

| | |

|23. | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai,

hozzájárulásai | | |

| | 4. | | | Központosított elõirányzatok

| | |

| | | | 7. | Rendszeres gyermekvédelmi támogatás tartaléka

| 4.000,0 | - 793,0 | 3.207,0

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

I n d o k o l á s

A Népjóléti Minisztérium 1997. évben pályázatot hirdetett a család-,

gyermek- és ifjúságvédelmi szakmai programokra, amelynek célja a gyermekek

védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szereplõ feladatokat

hatékonyan megvalósító család-, gyermek- és ifjúságvédelmi ellátás széleskörû

kiépítésének támogatása.

A törvényjavaslat fontos szerepet szán a családok megerõsítését szolgáló

gyermekjóléti szolgáltatásoknak.

Ennek érdekében fogalmazódott meg a "Családsegítés fejlesztése" program,

amelynek célja, hogy a települési önkormányzatoknak nyújtott támogatással

elõsegítse a veszélyeztetettség kialakulását megakadályozó, valamint a

veszélyeztetettséget megszüntetõ, illetve csökkentõ hatékony megelõzõ

gyermekvédelem feltételeinek kialakítását. A törvény 1997. november 1-jei

hatállyal kötelezõ feladatként határozza meg az önkormányzatok számára a

gyermekjóléti feladatok ellátását.

A program rendelkezésre álló keretösszege 350 millió forint. A

benyújtott, mintegy 300 pályázat támogatása érdekében - hogy a már meglévõ

vagy létrehozandó családsegítõ szolgálatok a családsegítési feladatok mellett

elláthassák a gyermekjóléti feladatokat, illetve hogy a külön jogszabályban

megállapított képesítési elõírásoknak megfelelõ szakembert alkalmazhassanak a

községekben is, mintegy lefedve az ország valamennyi települését - szükséges a

Népjóléti Minisztérium "Családsegítõ központok fejlesztése" 350 millió forint

költségvetési elõirányzatának 200 millió forinttal történõ felemelése.

A Népjóléti Minisztérium elõzetes letartóztatásba kerülõ fiatalok

elhelyezését biztosító költségvetési elõirányzata 1996-ban 100 millió

forinttal csökkentésre került. Ezen keretösszeg visszapótlásával a Népjóléti

Minisztérium Debreceni Gyermekotthona átalakítási és felújítási munkáira a

generál kivitelezõi szerzõdés ez év végi befejezési határidõvel megköthetõvé

válna.

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat intézményei

köztisztviselõ és közalkalmazott dolgozóinak 17 %-os keresetnövekedése

fedezetéül az 1997. évi költségvetési törvényben 5,6 %-os mértékû költégvetési

támogatási többlet került beépítésre.

A különbözetet az intézményeknek bevételi többletbõl, valamint

létszámleépítésbõl és dologi elõirányzataik terhére kellene biztosítaniuk.

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat intézményeit a

szervezet megalakítása óta összességében közel 1 milliárd forint költségvetési

támogatás csökkentés sújtotta. Ennek következtében az egyes intézmények dologi

elõirányzatai kritikus mértékûre csökkentek. A dologi elõirányzatok a napi

mûködtetést sem biztosítják, a bérintézkedések fedezetéül nem szolgálhatnak.

A szolgáltatási díjak bevezetésébõl származó bevételi többlet terhére

tartós kötelezettséget az intézmények nem vállalhatnak.

A 17-%-os keresetnövekedés biztosítása érdekében az intézmények

költségvetési támogatási elõirányzatának 493 millió forinttal történõ

kiegészítése szükséges.

Fenti kiegészítések fedezetéül a Belügyminisztérium fejezet

költségvetésében tervezett Rendszeres gyermekvédelmi támogatás tartaléka (4

milliárd forint) szolgálhat.

Az 1997. évi költségvetés tervezése során e tételen tervezett összeg

féléves kihatással lett figyelembe véve. A gyermekvédelmi törvény tervezett

hatálybalépése (szeptember 1-je, majd november 1-je) következtében e források

teljes egészében, rendeltetésszerûen nem használhatók fel.

A fentiekben részletezett átcsoportosítások a gyermekvédelmi törvényben

megfogalmazott célok megvalósításának sérelme nélkül végrehajthatók.

Budapest, 1997. május 14.

Dr. Csehák Judit

elnök

Eleje Honlap