ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/4405..

Kérdés: Az egészségügyi törvény dilemmái

Dr. Gál Zoltán úrnak,

a Magyar Országgyûlés elnökének!

Helyben

Tisztelt Elnök úr!

A Házszabály 91. §-a alapján Dr. Kökény Mihály népjóléti miniszter úrhoz

az egészségügyi törvény dilemmái

címmel

kérdést

kívánok intézni.

A választ írásban kérem.

Tisztelt Miniszter úr!

Az alábbi levél érkezett hozzám számos kérdéssel egy orvosigazgatótól, amit

rövidítve közlök.

"Orvosigagatói ismereteim és tapasztalataim alapján az egészségügyi

törvénytervezet Kormány elé terjesztett tervezetérõl összefoglalóan a

következõket jegyzem meg és nyújtom át Önnek.

A tervezet, jellemzõen az MSZP önkényes döntéseire, az egyik illetékes

testületet, a Magyar Orvosi Kamarát az utolsó pillanatokban tájékoztatta, és

így az csak egy sebtiben összeállított véleményt tudott kialakítani. Ezt a

tervezetet a MOK nem tudta, de valószínû, nem is akarta megjelentetni az

elõterjesztésben.

Szerintem, a tervezet eléggé általános, olyan részeket tárgyal terjengõsen,

melyek alig vannak összefüggésben a mindennapos orvosi gyakorlattal, az elmúlt

idõszakban sok hiányossággal küzdõ orvosi ellátással, mint az alapellátás,

betegápolás, gyógyszer-ellátás, stb.

Véleményem szerint, pl. a tervezet 2. oldalán, nem az itt megállapított

összefüggés az oka a magas halálozás arányának és a lélekszám fogyásának,

hanem az egészségügyi ellátás három tényezõje között - promotio, preventio,

medicatio - az elsõ, teljes figyelmen kívül hagyása. Ennek biztosítása,

javítása az egyik legfontosabb és legdrágább egészséges állapotot biztosító

tényezõ. Errõl és a sokat emlegetett preventioról - különösen olyan örökölt

társadalmi háttér után, mint a 40 éves pártidõszak, nem elsõsorban a

társadalom tagjainak kell gondoskodni, hanem a mindenkori kormánynak, a

megfelelõ pénzösszeg biztosításával.

A tervezet csak megállapítja azt a súlyos helyzetet, hogy a megelõzõ és

gyógyító tevékenység hatékonysága alacsony, de nem fejti ki a módját annak,

hogy miként kíván ezen változtatni...

A megállapítások rendre a betegségek eluralkodása, az ellátás hatékonyságának

hiánya körül csúcsosodnak, mégis a genetikai, szervátültetési problémák

tárgyalásának jut nagyobb tér. Ugyanekkor nincs szó arról, hogy miként kellene

kezelni az eutanáziát, a drogfogyasztók és drogfüggõk kezelése az

önkéntességre hagyatkozzék-e továbbra is? Valóban jó-e - ön-, vagy

közveszélyességtõl függõen - a kényszerkezelések mellõzése éppúgy, mint a

drogok minõsítése alapján annak megengedhetõsége, vagy a teljes tiltás?

Véleményem szerint igen nagyok az egészségügyi ellátás területi és

strukturális egyenlõtlenségei és erre nincs terv az elõterjesztett

törvényjavaslatban.

Ha már a prevenció és rehabilitáció elõtérbe helyezésérõl tesz említést a

tervezet, miért nincs szó arról, hogy ezt milyen módon, milyen eszközök

biztosításával és mibõl kellene megvalósítani. A magas járulék, a kiegészítõ

járulék logikus következtetés szerint ezeket biztosítaná és nem a

költségvetést, s ezen keresztül a bank-konszolidációkat, a tetemes adósságokat

halmozó még állami vállalatokat, stb.

A pénz odakerüljön, ahol szükség van rá, az egészségügy alapja a járadék-

befizetés. Az utolsó fillérig ezt a pénzt erre kellene használni és a

nyereségekbõl kiegészíteni, ha szükség van rá! Nem fordítva.

Egy szó nem esik az un. paraszolvencia kérdésérõl. Ez a Kormány változatlanul

tartja magát elõdje felfogásához: a hallgatólagosan elismert, de minden

tisztességes egészségügyben dolgozó szerint megalázó borravalózás elnézéséhez.

A világon nincs ilyen, tõlünk nyugatra!

A tervezet mellõzi a testületek szerepét a szakmai felügyelet és ellenõrzés

körében. Tisztázatlan, hogy milyen funkciót adna át az állam a MOK-nak. A jog

szerepe az egészségügyi kérdésekben insufficiens. Az orvos-beteg kapcsolatának

túlszabályozása romboló, nem alakulhat ki eszerint a szükséges bizalom, így

károsulhat a beteg.

Nincs szabatosan meghatározva, milyen beavatkozás minõsül mûtétnek.

Határozottan meg kell fogalmazni, hogy a beteg fizetõképessége nem

befolyásolhatja az ellátást (a fogászati ellátásban ez igen ellentmondó).

Különösnek tartom, hogy az orvos csak katasztrófa-helyzetben, mentés során

tekinthetõ hivatalos személynek. Háziorvosi és egyéb munkája is megérdemli a

hivatalos személy megkülönböztetésben járó védelmet és biztonságot. Az

egészségügyben dolgozók általában kevés védelmet élvezhetnek a tervezet

alapján.

A népegészségügyi szabályok, rendelkezések kijátszására eddig is sok mód

adódott, a jövõben sincs ennek a szigorú betartatására olyan lehetõség, amely

a személyes kapcsolatok kizárását biztosítaná és megfelelõ végrehajtási esély

biztosítható lenne.

A szervkivételek esetén nem lehetne vitatéma, hogy az határozná meg egy

halottból a szerv kivételét, ha az életben erre írásbeli nyilatkozat történt.

Ha valaki nem nyilatkozik, nem követhetõ el az a kegyeletsértés, hogy bármely

szervét - árgus szemmel figyelve a klinikai halál beálltát - a holttestbõl

eltávolítsák. A közeli hozzátartozó kategóriáját a jog határozza meg. Ez nem

bízható az egészségügyre.

Véleményem szerint az egészségügyi tevékenységet laikus testületek kényszere

nem befolyásolhatja, pl. települési önkormányzatok, ha a MOK ezzel

veszélyeztetve látja az orvos hivatásának gyakorlását, a munkatársak

tevékenységét. Valamennyi hasonló esetben szükséges legyen a MOK értesítése,

véleményének megkérése és figyelembe vétele.

Szabályozni szükséges azt is, hogy az egészségügyi célra, a betegek

ellátására, még az un. közgyógyászati ellátásra is az önkormányzatok

rendelkezésére bocsátott pénzt, csak ezekre a célokra lehessen felhasználni.

Itt nincs helye annak, hogy az önkormányzat az ilyen célra kapott összeget,

saját belátása szerint, másra is felhasználja.

Nincsenek kellõen szabályozva - a tervezetben fel sem merül -, hogy a

társadalombiztosítás MEP-jei, de már az OEP is milyen orvosi és népességi

megbetegedési ráta szerint gyakorolja a kezelési támogatásokat, a

gyógyszereket. Különös figyelmet érdemelne, hogy pl. külföldi gyógyszergyártó

cégek áremeléseinek és reklám céljára fordított pénzösszegeknek milyen

kapcsolatuk van. Ismeretes, hogy külföldi cégek unos-untalan ugyan azokat a

gyógyszereket az ország különbözõ részein reklámozva, óriási összeget költenek

a felkért nevesebb elõadók díjazására. Majd az un. fogadások kiadásaira és a

saját munkatársaik luxus-szállásaira. Ha bizonyítható, hogy nincs összefüggés

a gyógyszerárak meghatározásában, el lehet tekinteni a fenti tapasztalattól.

Annak ellenére, hogy nem szerepel a tervezetben az orvosképzés, mint a jövõ

egészségügyének egyik alapja, szükségesnek tartottam volna legalább a jövõkép

felvetését. Ma azok az orvosok képezik a hivatás gyakorlóinak többségét, akik

abban az idõben végezték az egyetemi tanulmányaikat, amikor deklarálták ugyan

az általános orvosképzést, de jelentõs volt a ki nem forrott elméletek

oktatása (pl. szovjet áltudományok), alkalmassá tétele arra, hogy a

"szocialista embertípus" mérvadó legyen, mintsem az, hogy az egyetemrõl

kikerült orvosok bárhol gond nélkül állják meg helyüket a beteg mellett. Nem

is volt fontos az alapos képzettség, mint elterjedt a körzeti orvosnak elég

annyit tudni, hogy hová irányítsa a beteget, s addig felírjon valamit. Ez erõs

kritika, de szemlélteti a rendszer felfogását a képzésben.

Alig esik szó a tisztiorvosi valós feladatokról, hatósági szerepükrõl és

arról, hogy ennek a hatóságnak legyen megfelelõ a súlya. Szóba hozható lett

volna az egészségügyiek egyszer s mindenkorra elfogadható bérmegállapítása. Ez

nem verseny-szféra, ezért nem kell az embereket versenyeztetni, ezért joggal

elvárható a nyugati gyakorlathoz való felzárkózás.

Nem esett még szó arról, hogy az egészségügy mûvelésének vállalkozási formái

miként szabályozandók, pl. lehetetlen, hogy bár érvényes (törvény hiányában

is) az un. nonprofit mûködtetési forma, de pl. a jelenlegi visszaállamosítási

erõszakhullám során alakuló egészségügyi KHT-k alapító levelében szerepel,

hogy bármilyen gazdasági társasággá átalakulhat és megszûnhet jogutód nélkül!

Ez megcsúfolása a hivatásnak!

Az egészségügyi törvénytervezet ismert, a megírt vélemény ismereteim alapján

készült. Várható ettõl eltérés, de valószínû egyezik bármely véleménnyel

abban, hogy elkészítésének diktátum formája és az orvosi testület nem túlzott

figyelembe vétele nyilvánvaló."

Ezek a gyakran pesszimista hangvételû vélemények és kérdések többségében

jellemzik az egész orvostársadalmat. Hogy megnyugtathassam fórumaimon a

kérdések feltevõit, kérném Miniszter úr autentikus válaszát ebben az anonym

levélben felvetett kérdésekre.

Budapest, 1997. május 16.

( Dr. Gyõriványi Sándor )

FKGP

Eleje Honlap