fecd1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

y

T/4416.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a közalkalmazottak jogállásáról szóló

1992. évi XXXIII. törvény módosításáról

Elõadó:

Kiss Péter

munkaügyi miniszter

Budapest, 1997. május

1997. évi ............... törvény

a közalkalmazottak jogállásáról szóló

1992. évi XXXIII. törvény módosításáról

1. §

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a

továbbiakban: Kjt.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következô rendelkezés

lép:

"1. § (1) E törvény hatálya - ha törvény eltérôen nem rendelkezik - az

állami és helyi önkormányzati költségvetési szerveknél, valamint a helyi

önkormányzat által (a továbbiakban: munkáltató) foglalkoztatottak

közalkalmazotti jogviszonyára terjed ki."

2. §

A Kjt. 13. §-a a következô (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a §

jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre változik:

"(2) A Munka Törvénykönyve 25. §-át azzal az eltéréssel kell alkalmazni,

hogy az önkormányzat, az érintett munkáltatók és a szakszervezet megállapodása

alapján, a több munkáltató szakszervezeti tagságának képviseletében az

önkormányzati szintû érdekegyeztetésen eljárni jogosult szakszervezeti

tisztségviselõ részére a munkaidõ-kedvezmény, vagy annak egy része az egyes

munkáltatóknál meglévõ szakszervezeti taglétszám alapján összevonható. Az

összevont munkaidõ-kedvezmény mértéke nem haladhatja meg a tisztségviselõ havi

munkaidejének ötven százalékát."

3. §

A Kjt. 38. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

"38. § (1) A közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyvének a munkaviszony megszûnésérõl és megszüntetésérõl szóló

rendelkezései közül (Harmadik Rész, IV. fejezet) a 86. §, a 86/A. §, a 87. §

(1) bekezdése, a 88. §, a 89. §, a 91/A. §, a 92. § , a 93. § (1)-(2)

bekezdése, a 95-97. §, a 98. § (1) bekezdése, a 99-101. § nem alkalmazható.

(2) A Munka Törvénykönyve 94/A. § (1) bekezdése azzal az eltéréssel

alkalmazandó, hogy csoportos létszámcsökkentésnek minõsül, ha a munkáltatónál

a 30. § (1) bekezdés a)-b) pontja alapján - 30 napon belül - felmentésre

tervezett közalkalmazottak száma

a) 20 fõ, vagy annál kevesebb közalkalmazott foglalkoztatása esetén

legalább öt fõ,

b) 20-nál több és 100-nál kevesebb közalkalmazott foglalkoztatása esetén

legalább tíz fõ,

c) 100, vagy annál több, de 300-nál kevesebb közalkalmazott

foglalkoztatása esetén legalább a közalkalmazottak 10 %-a,

d) 300, vagy annál több közalkalmazott foglalkoztatása esetén legalább

harminc fõ.

(3) A 30. § (1) bekezdés b) pontjában megjelölt szervek

létszámcsökkentést eredményezô döntését megelôzôen a Kormány a Költségvetési

Intézmények Érdekegyeztetô Tanácsában, a miniszter az ágazati (alágazati)

érdekegyeztetô tanácsban, az önkormányzat az önkormányzati érdekegyeztetô

tanácsban - az érdekegyeztetésben résztvevô felekkel - tárgyalást kezdeményez.

(4) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a nemzetbiztonsági

szolgálatoknál fennálló közalkalmazotti jogviszony tekintetében a Munka

Törvénykönyve 94/A. §-át nem kell alkalmazni.

(5) A Magyar Honvédség létszámát érintõ döntéssel összefüggésben a

honvédelmi minisztert a (3) bekezdés szerinti tárgyalási kötelezettség nem

terheli."

4. §

A Kjt. 57. §-ának (5) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(5) A föld alatt állandó jelleggel dolgozó, illetve az ionizáló

sugárzásnak kitett munkahelyen naponta legalább három órát töltô

munkavállalót évenként öt munkanap pótszabadság illeti meg. Ha a

közalkalmazott ilyen munkahelyen legalább öt évet eltöltött, évenként tíz

munkanap pótszabadságra jogosult."

5. §

A Kjt. 59. § (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következô rendelkezés

lép:

[(2) A Munka Törvénykönyvének]

"b) a 128. §-ában foglaltakon túl a miniszter szabályozhatja a készenlét

(ügyelet) elrendelésének feltételeit, valamint a készenlét és a készenlét

alatt végzett munka díjazását egyaránt magában foglaló átalány-díjazás

(készenléti díj, ügyeleti díj) mértékét."

6. §

A Kjt. 72. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

"72. § (1) A közalkalmazott illetménypótlékra jogosult, ha

a) foglalkoztatására munkaideje legalább felében jogszabályban

meghatározott egészségkárosító kockázatok között kerül sor, vagy

b) a védelem csak egyéni védõeszköz olyan állandó vagy tartós

használatával valósítható meg, amely a közalkalmazott számára fokozott

megterhelést jelent.

(2) A pótlékra jogosító munkaköröket a kollektív szerzõdés állapítja meg.

(3) A pótlék mértéke a pótlékalap 30-100 %-a."

7. §

A Kjt. 74. §-ának (4) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(4) Nem fizethetõ idegennyelv-tudási pótlék a nyelvtanári, tolmácsi,

valamint a fordítói (revizor-fordítói) munkakörben foglalkoztatott

közalkalmazottnak a munkaköre ellátásához szükséges idegen nyelv használata

alapján."

8. §

A Kjt. a 83. §-t követôen az alábbi címmel és 83/A. §-sal egészül ki:

VII. Fejezet

Az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban állókra vonatkozó eltérô

szabályok

83/A. §

(1) Az önkormányzattal közalkalmazotti jogviszonyban állók esetében a

kinevezés és felmentés, a fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés

kiszabása és az állásból való felfüggesztés a képviselôtestület kizárólagos

hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

(2) A fegyelmi felelôsségre vonatkozó rendelkezéseket azzal az eltéréssel

kell alkalmazni, hogy a 46. § (3) bekezdés a) pontjában és (5) bekezdésében

megállapított határidôket a polgármester tudomásszerzésétôl kell számítani, a

fegyelmi tanács tagjait és a vizsgálóbiztost a képviselôtestület saját tagjai

közül jelöli ki.

(3) Az (1) bekezdés szerinti esetben a 14-19. §, a 23. §, a 25/A. §, a

30. § (1) bekezdésének c) pontja és (6) bekezdése, valamint a (3) bekezdésébôl

a c) pontra utaló szövegrész, a 37. § (2) bekezdésének harmadik mondata,

valamint az 53/A. § nem alkalmazandó.

9. §

A Munka Törvénykönyvérôl szóló 1992. évi XXII. törvény 2. §-ának (2)

bekezdése helyében a következô rendelkezés lép:

"(2) A költségvetési szervekkel (intézményekkel), valamint a helyi

önkormányzattal fennálló, az (1) bekezdés szerint közszolgálati jogviszonynak

nem minôsülô munkavégzésre irányuló jogviszony e törvénytôl eltérô szabályait

külön törvény állapítja meg."

10. §

(1) E törvény - a 3. és a 7. § kivételével - 1998. január 1-jén lép

hatályba. A 3. és a 7. § 1997. július 1-jén lép hatályba.

(2) A helyi önkormányzat által foglalkoztatottak munkaviszonya e törvény

hatálybalépésével egyidejûleg közalkalmazotti jogviszonnyá alakul át.

(3) A helyi önkormányzattal 1992. július 1-je után fennállt munkaviszony

idõtartamát a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idõ számításánál (Kjt. 64.

§ (2) bekezdés, 87. § (2) bekezdés) figyelembe kell venni.

(4) A Kjt. 37. § (4) bekezdésének alkalmazása szempontjából a helyi

önkormányzattal 1992. július 1-je után fennállt munkaviszonyok idõtartamát a

helyi önkormányzatnál közalkalmazotti jogviszonyban töltött idõként kell

figyelembe venni.

(5) A (2) bekezdés alapján létrejött közalkalmazotti jogviszonyok

esetében a közalkalmazott alapilletményének és illetménypótlékának együttes

összege a jogviszonyváltozást megelõzõ személyi alapbérének összegénél nem

lehet kevesebb.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Alkotmánybíróság 50/1996. (X. 30.) AB határozata 1997. június 30-i

hatállyal megsemmisítette a Kjt. 74. §-ának (4) bekezdését, miszerint nem

jogosult idegennyelv-tudási pótlékra a nyelvtanári, a tolmács, valamint a

fordító munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott. Az Alkotmánybíróság

hivatkozott döntésére tekintettel a nyelvpótlékra vonatkozó rendelkezés

pontosítása, valamint a gyakorlatban felmerült problémák rendezése érdekében a

Kjt. néhány további rendelkezésének módosítása mindenképpen szükségesnek

mutatkozik.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A háziorvosokkal összefüggésben felmerült problémák kapcsán, de nemcsak a

háziorvosokat érintõen szükségesnek mutatkozik a Kjt. hatályának tágítása.

Indokolt, hogy a Kjt. hatálya ne csak az állami vagy önkormányzati

költségvetési intézményekkel, hanem a közvetlenül az önkormányzattal - mint

jogi személlyel - jogviszonyban (jelenleg munkaviszonyban) álló személyekre is

terjedjen ki. Az önkormányzati feladatok ellátása érdekében foglalkoztatott

személyek ugyanis jelenleg attól függôen állnak munkaviszonyban vagy

közalkalmazotti jogviszonyban, hogy az önkormányzat létesít-e intézményt vagy

sem az adott feladat ellátására.

A Javaslat 1. §-ában szereplô módosítás eredményeképpen pl. a háziorvos

függetlenül attól, hogy önkormányzati intézménnyel vagy magával az

önkormányzattal áll-e jogviszonyban, egységesen közalkalmazotti jogviszonyban

látná el feladatait.

A Javaslat 8-10. §-a a Kjt. hatályának kiterjesztésével összefüggésben

további rendelkezéseket fogalmaz meg.

2. §-hoz

A közalkalmazotti területen az érdekegyeztetés lefolytatására helyi

önkormányzati szinten is sor kerül, sõt néhány területen az önkormányzati

szintû egyeztetés a munkáltatói szintû egyeztetésnél nagyobb jelentõséggel

bír. Ezért indokolt, hogy - az érintettek megállapodása alapján - lehetõség

nyíljon az egyes munkáltatóknál meglévõ szakszervezeti taglétszám alapján járó

munkaidõ-kedvezmény összevonására. A Javaslat 2. §-a az ennek megfelelõ

törvényi szabályozást tartalmazza.

3. §-hoz

A Munka Törvénykönyve (Mt.) folyamatban lévõ módosítása részletesen

szabályozza a csoportos létszámleépítés intézményét a vonatkozó EU irányelv

[75/129 (EGK)] alapján. Ennek lényege, hogy a munkáltató statisztikai

létszámához viszonyítottan határozza meg a csoportos létszámleépítés

szempontjából mértékadó munkavállalói létszámot, a szabályozás alsó sávjában a

20 és 100 fõ közötti foglalkoztatottal rendelkezô munkáltató szerepel.

Az Mt. vonatkozó rendelkezéseit - kizáró szabály hiányában - a Kjt.

hatálya alá tartozó területen is alkalmazni kell. Figyelemmel azonban az e

területen mûködô kis létszámú intézményekre, a Javaslat szerint a 20 fõ alatti

közalkalmazotti munkáltató esetében csoportos létszámleépítésnek minõsül, ha

a Kjt. 30. § (1) bekezdése a)-b) pontjában foglalt okok alapján legalább 5 fõ

elbocsátására kerül sor.

Ezen túlmenôen - tekintettel arra, hogy e körben a létszámleépítésre

vonatkozó döntés meghozatalára alapvetôen nem intézményi szinten kerül sor -

az Mt. módosításáról szóló törvényjavaslatban foglaltakhoz képest néhány

további eltérô rendelkezés megállapítása indokolt. Ennek megfelelôen a

Javaslat 3. §-a a döntést hozó szervek terhére - a megfelelô szintû

érdekegyeztetô tanácsban - külön egyeztetési kötelezettséget ír elô. A

nemzetbiztonsági szolgálatok speciális jellegére tekintettel, e körben a

csoportos létszámleépítésre vonatkozó szabályok alkalmazását a Javaslat

kizárja.

4. §-hoz

A Kjt. 57. §-ának (5) bekezdése szerint, ha az ionizáló sugárzásnak

kitett munkahelyen dolgozó közalkalmazott naponta legalább három órát tölt

ilyen munkahelyen, évenként öt munkanap pótszabadságra jogosult. Ha a

közalkalmazott ilyen munkahelyen legalább öt évet eltöltött, évenkét tíz

munkanap pótszabadság illeti meg.

Az Mt. 132. §-ának (4) bekezdése az ionizálós sugárzásnak kitett

munkahelyen foglalkoztatottak mellett a föld alatt munkát végzô számára is

pótszabadságot biztosít. A két törvény vonatkozó rendelkezése közötti összhang

megteremtése érdekében a Javaslat 4. §-a a Kjt. 57. § (5) bekezdését az Mt.

132. § (4) bekezdésével azonosan módosítja.

5. §-hoz

Az ügyelet törvényi fogalma a hatályos munkajogban nem ismert. A munkajog

fogalomrendszere csupán az ügyeleti díjat határozza meg közvetett módon. Az

Mt. szerint ugyanis a munkáltató a munkavállalót a lakóhelyén, a munkahelyen,

vagy a munkahelytõl eltérõ egyéb helyen történõ készenlétre kötelezheti,

amelyért önmagában is díjazás jár. A készenlét alatt végzett munkáért a

túlmunkára vonatkozó szabályok szerint jár ellenérték, kivéve ha a

munkavállaló a készenléti díjat és a készenlét alatt végzett munka díjazását

egyaránt magában foglaló díjban (ügyeleti díj) részesül.

Kétségtelen, hogy a Kjt. és a Ktv. vonatkozó rendelkezéseiben (a Kjt.

tekintetében az 59. § (2) bekezdés b) pontjában) az "ügyelet" szövegrész

szerepel, annak fogalommeghatározását azonban e törvények sem tartalmazzák. A

Kjt-nek a szociális és egészségügyi ágazatban történô végrehajtásáról szóló

kormányrendelet szövegébe ugyanakkor - az 1997. február 1-jén hatályba lépett

módosítás (237/1996. (XII. 26.) Korm. rend.) eredményeképpen - az ügyelet

egyfajta fogalommeghatározása bekerült. Az ügyeleti díj, mint a készenlét és a

készenlét alatt végzett munka díjazását magában foglaló átalány megállapítása

- figyelemmel mind a korábbi, mind a jelenleg hatályos szabályozásra - a

népjóléti ágazatban tipikus.

A fentiek miatt a Kjt. 59. § (2) bekezdés b) pontjának olyan módosítása

indokolt, mely szerint a miniszter (amely az önkormányzati intézményeket is

érintõ területen a Kormányt jelenti) nemcsak a készenlét elrendelése

feltételeinek, hanem a készenlét és a készenlét alatt végzett munka

díjazását egyaránt magában foglaló díjazás megállapítására is felhatalmazást

kapna.

6. §-hoz

A Kjt. 72. §-ának - az l996. évi XXVIII. törvény 28. §-ával módosított -

rendelkezése szerint a közalkalmazott illetménypótlékra jogosult, ha a

foglalkoztatására munkaideje nagyobb részében egészségkárosító kockázatok

között került sor, vagy a védelem csak egyéni védôeszköz állandó vagy tartós

használatával valósítható meg.

Az "egészségkárosító kockázat" fogalmát a népjóléti miniszter 26/l996.

(VIII. 28.) NM rendelete határozza meg. A miniszteri rendelet értelmében az

egészségkárosító kockázat kategóriái: a porok; vegyi anyagok; meleg/hideg

környezetben végzett munka; zaj; helyileg/egész testre ható rezgés; különleges

figyelmet igénylõ munkakörök; biológiai tényezôk; kombinált kóroki tényezôk. A

jogszabály értelmében az ún. expoziciós idô legfeljebb négy órával

csökkenthetô.

A kétséget kizáróan egységes joggyakorlat biztosítása érdekében a

Javaslat a rendelkezés szövegébe - a hivatkozott NM rendeletre utaló - "a

jogszabályban meghatározott" szövegrészt beemeli. Emellett - az expoziciós idô

csökkentésére vonatkozó szabállyal összhangban - a pótlékfizetést akkor teszi

lehetôvé, ha az egészségkárosító kockázatok közötti foglalkoztatásra a

közalkalmazott munkaidejének legalább felében kerül sor.

Ezzel egyidejûleg szükségesnek mutatkozik a védõeszközre vonatkozó

rendelkezés pontosítása és a pótlék mértékének a kockázat "mértékéhez" való

hozzáigazítása is. A védõeszköz fogalma ugyanis számos olyan "eszközt" (pl.

gumitalpú cipõ) foglalt magában, amelynek használatával (viselésével)

összefüggésben a pótlék fizetésének elrendelése nem megalapozott. Ezen

túlmenõen pl. az expozíciós idõ nagyobb mértékû csökkentése magasabb, kisebb

mértékû csökkentése alacsonyabb pótlékmegállapításra adhat alapot.

7. §-hoz

Az Alkotmánybíróság 50/l996. (X. 30. ) AB határozata l997. június 30-i

hatállyal megsemmisítette a Kjt. 74. §-ának (4) bekezdését, miszerint nem

jogosult idegennyelv-tudási pótlékra a nyelvtanári, a tolmács, valamint a

fordító (revizor-fordító) munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott. Az

Alkotmánybíróság határozatának indokolása szerint a hivatkozott rendelkezés a

munkakör tárgyát képezô nyelvismereten túli, további idegen nyelv(ek) esetében

sem teszi lehetôvé a pótlék fizetését. A nyelvpótlék fizetése nem tiltható meg

azon az alapon, hogy más nyelv ismerete egyenesen munkaköri kötelesség. A

munkakör betöltéséhez nem szükséges, de egyébként a kollektív szerzôdés

szerint indokoltnak minôsülô további nyelvismeret esetén nem lehet az

idegennyelv-tudási pótlékra való jogosultság kizáró oka a közalkalmazott

sajátos munkaköre.

A Javaslat - az Alkotmánybíróság döntésének megfelelôen - kizárólag a

munkakör ellátásához szükséges idegen nyelv használata alapján zárja ki a

nyelvpótlék fizetését.

8. §-hoz

A Kjt. hatályának - a Javaslat 1. §-a szerinti - kiterjesztése számos

alapvetô elméleti problémát is felvet.

A Kjt. szabályrendszere ugyanis az intézmény és a közalkalmazott

viszonyára épül. Az önkormányzat [amely jogi személy és jogképes, ebbõl

következõen munkáltatói jogalanyisággal rendelkezik] nem intézmény. Ez a

körülmény a Kjt. valamennyi rendelkezése, így különösen

- a kinevezés, a felmentés, illetõleg az egyéb munkáltatói jogok

gyakorlójának személyére,

- a fegyelmi tanács összetételére, a vizsgálóbiztos személyére, a

fegyelmi eljárással összefüggô határidôkre,

- a magasabb vezetõ, illetve a vezetõ beosztás kérdésére,

- a munkavállalói részvételi jogokra, illetve azok gyakorlására,

- a szakszervezeti jogokra

vonatkozó rendelkezések alkalmazhatóságának alapos vizsgálatát igényli.

Célszerûségi szempontok alapján a Javaslat az érintett személyeket

"egyszemélyes" intézménynek tekintve, olyan szabályozást fogalmaz meg, amely

szerint

a) a kinevezés és felmentés jogát a képviselõ testület, az egyéb

munkáltatói jogokat pedig a polgármester gyakorolja,

b) a fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés kiszabása,

valamint az állásból való felfüggesztés a képviselõ testület hatáskörébe

tartozik,

c) a részvételi jogok az adott helyzetben egyáltalán nem értelmezhetõek,

ezért a Javaslat annak kizárásáról intézkedik.

d) a szakszervezet szervezése és mûködtetése alkotmányos alapjog, így a

szakszervezetbe tömörült háziorvosok - elméleti - feltételezésébõl kiindulva a

vonatkozó rendelkezések értelemszerûen alkalmazandók.

9. §-hoz

A Javaslat az Mt.-nek e törvény miatt szükségessé váló módosítását

tartalmazza. Eszerint a költségvetési szervekkel (intézményekkel), valamint a

helyi önkormányzattal fennálló, közszolgálati jogviszonynak nem minôsülô

munkavégzésre irányuló jogviszony speciális - az Mt.-tôl eltérô - szabályait

külön törvény, azaz a Kjt. állapítja meg.

10. §-hoz

A módosítással egyidejûleg átmeneti szabályok beiktatása is szükségesnek

mutatkozik:

- a Javaslat rendelkezik arról, hogy az érintett személyek munkaviszonya

a törvény hatálybalépésével egyidejûleg közalkalmazotti jogviszonnyá alakul

át,

- a Kjt. a fizetési fokozat megállapításához, illetve az egyéb

juttatásokhoz (pl. jubileumi jutalom) szükséges közalkalmazotti jogviszonyban

töltött idõ számításánál némileg eltérõ szabályokat állapít meg. A fizetési

fokozat megállapításánál az 1992. július 1. utáni munkaviszonyok idõtartama is

beszámít, ha a közalkalmazott már ekkor is rendelkezett a - jelenlegi,

közalkalmazotti - munkaköre ellátásához szükséges iskolai végzettséggel.

Tekintettel arra az elméletileg lehetséges esetre, hogy az érintett

személy 1992. július 1. után folyamatosan közvetlenül az önkormányzattal állt

jogviszonyban, de valamely iskolai végzettséget csak késõbb szerzett meg (és

ezen idõponttól kezdõdõen más munkakörbe került); a Javaslat az 1992. július

1. utáni, az önkormányzattal fennálló munkaviszonyok teljeskörû beszámításáról

rendelkezik.

E rendelkezés egyebekben általános. Ebbõl következõen a besorolást azon

közalkalmazottak esetében is el kell végezni, akiket - az idõközbeni

intézményalapítás folytán - jelenleg már intézményi keretek között

foglalkoztatnak; korábbi munkavégzésükre azonban az önkormányzattal

közvetlenül fennálló munkaviszonyuk alapján került sor.

Eleje Honlap