ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/4420..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Országgyûlési határozati javaslatot terjesztek elõ az alábbiak szerint:

az Országgyûlés ... 1997. (...) OGY határozata

"A magyar hajógyártás helyzete"

tárgyában.

Az Országgyûlés kötelezi a Kormányt, hogy e határozat elfogadását követõ 60

napon belül számoljon be a magyar hajógyártás helyzetérõl és adjon

tájékoztatást az intézkedéseirõl.

I n d o k o l á s

A gõzhajó felfedezése után néhány évvel, 1817-ben Bernhardt Antal pécsi

órásmester már üzembe helyezte a Dunán a "Carolina" nevû vontatógõzösét, majd

a múlt század harmadik és negyedik évtizedében nagy lendülettel indult el az

óbudai hajógyártás. Századunk elejére a "Ganz" márkanév a hajók és a kikötõi

daruk piacán világhírûvé vált.

A balatonfüredi sporthajó-gyártást Richard Young angol sporthajó-építõ

mester teremtette meg. Századunk derekáig a Balatonfüreden épült sporthajók

fogalom-értékûek voltak a világpiacon.

Mindezekkel szemben az tapasztalható napjainkban, hogy sorra sorvadnak el

a magyarországi hajóépítõ üzemek, és részben áldozatául esnek a felelõtlen

privatizációnak. Az értékes mérnök- és szakmunkásgárda munkanélkülivé válva a

szélrózsa minden irányába szétszóródik. Megszûnik annak lehetõsége, hogy a

magyar hajózás jó minõségû és viszonylag elfogadható áron beszerezhetõ

vízijármûvekkel rendelkezzen. Külgazdasági szempontból a magyar hajógyártás a

külföldi piacait már elvesztette.

A felsorolt gondolatok figyelembevételével szükségesnek látszik, hogy a

fentebbiek vonatkozásában a Kormány vizsgálja meg a kialakult helyzetet,

tervezze meg a szükséges intézkedéseit és ezekrõl számoljon be az

Országgyûlésnek.

Budapest, 1997. május 22.

Dr. Torgyán József

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap