ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselõi önálló indítvány!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Országgyûlési határozati javaslatot terjesztek elõ az alábbiak szerint:
az Országgyûlés ... 1997. (...) OGY határozata
"A magyar hajógyártás helyzete"
tárgyában.
Az Országgyûlés kötelezi a Kormányt, hogy e határozat elfogadását követõ 60
napon belül számoljon be a magyar hajógyártás helyzetérõl és adjon
tájékoztatást az intézkedéseirõl.
I n d o k o l á s
A gõzhajó felfedezése után néhány évvel, 1817-ben Bernhardt Antal pécsi
órásmester már üzembe helyezte a Dunán a "Carolina" nevû vontatógõzösét, majd
a múlt század harmadik és negyedik évtizedében nagy lendülettel indult el az
óbudai hajógyártás. Századunk elejére a "Ganz" márkanév a hajók és a kikötõi
daruk piacán világhírûvé vált.
A balatonfüredi sporthajó-gyártást Richard Young angol sporthajó-építõ
mester teremtette meg. Századunk derekáig a Balatonfüreden épült sporthajók
fogalom-értékûek voltak a világpiacon.
Mindezekkel szemben az tapasztalható napjainkban, hogy sorra sorvadnak el
a magyarországi hajóépítõ üzemek, és részben áldozatául esnek a felelõtlen
privatizációnak. Az értékes mérnök- és szakmunkásgárda munkanélkülivé válva a
szélrózsa minden irányába szétszóródik. Megszûnik annak lehetõsége, hogy a
magyar hajózás jó minõségû és viszonylag elfogadható áron beszerezhetõ
vízijármûvekkel rendelkezzen. Külgazdasági szempontból a magyar hajógyártás a
külföldi piacait már elvesztette.
A felsorolt gondolatok figyelembevételével szükségesnek látszik, hogy a
fentebbiek vonatkozásában a Kormány vizsgálja meg a kialakult helyzetet,
tervezze meg a szükséges intézkedéseit és ezekrõl számoljon be az
Országgyûlésnek.
Budapest, 1997. május 22.
Dr. Torgyán József
országgyûlési képviselõ
FKGP