MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4466..

t ö r v é n y j a v a s l a t

az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásról

és az ahhoz kapcsolódó közterhek

egyszerûsített befizetésérõl

Elõadó:

Kiss Péter

munkaügyi miniszter

Budapest, 1997. május

1997. évi ............ törvény

az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásról

és az ahhoz kapcsolódó közterhek

egyszerûsített befizetésérõl

Az alkalmi munkavállalókat foglalkoztató magánszemély munkáltatónak az

ehhez a foglalkoztatáshoz kapcsolódó közterhei egyszerûsített módon történõ

megfizetése érdekében az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

1. §

A törvény hatálya kiterjed

a) a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:

Mt.) 72. §-ában meghatározott munkavállalóra, a külföldiek magyarországi

munkavállalásáról szóló 7/1991. (X.17.) MüM rendelet 5. § (1) bekezdés g)

pontjában megjelölt külföldi természetes személyre (a továbbiakban:

munkavállaló) és

b) a magánszemély munkáltatóra (a továbbiakban: munkáltató) - az egyéni

vállalkozó kivételével.

2. §

(1) E törvény alkalmazásában alkalmi foglalkoztatásnak minõsül, ha a

munkáltató ugyanazzal a munkavállalóval naponta

a) legfeljebb 5 egymást követõ naptári napig és

b) egy naptári hónapon belül legfeljebb 15 naptári napig és

c) egy naptári éven belül legfeljebb 90 naptári napig

munkaviszonyt létesít, és a munkavállalónak kifizetett - a 3.§ (2)

bekezdésében a munkavállalót érintõ levonásokat nem tartalmazó - munkabér (a

továbbiakban: kifizetett munkadíj) egy munkában töltött naptári napra

esõ összege a mellékletben megjelölt kifizetett munkadíj elsõ jövedelemsáv

alsó határánál nem kevesebb és az utolsó jövedelemsáv felsõ határánál nem

több.

(2) A munkavállaló egy naptári évben több munkáltatónál összesen 120 napot

tölthet az alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ munkaviszonyban.

(3) Az elõnyugdíjban részesülõ személy alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ

munkaviszonyt nem létesíthet.

(4) Az alkalmi foglalkoztatásra vonatkozó rendelkezéseknek munkáltató

által történõ megszegése esetén az általános munkajogi, társadalombiztosítási,

valamint adóigazgatási rendelkezések az irányadók.

3. §

(1) Alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ munkaviszony a tárgyévre kiadott

alkalmi munkavállalói könyvvel (a továbbiakban: AM könyv) rendelkezõ

munkavállalóval létesíthetõ.

(2) A munkáltató az alkalmi foglalkoztatás esetén közteherjeggyel

teljesítheti

a) a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a

továbbiakban: T.) 103. § (1) bekezdésében meghatározott

társadalombiztosítási járulék,

b) a T. 103. § (2) bekezdésében foglalt nyugdíjjárulék,

c) az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi LXXXVIII. törvény

(a továbbiakban: Eht.) 1. §-ában megjelölt egészségügyi

hozzájárulási,

d) a foglalkoztatás elõsegítésérõl, illetõleg a munkanélküliek

ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a

továbbiakban: Flt.) 40. §-ában foglalt munkaadói járulék

és a 41. §-ában foglalt munkavállalói járulék

befizetési, illetve levonási és

e) a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.

törvény a (a továbbiakban: Szja.), valamint az adózás rendjérõl

szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.)

rendelkezéseitõl eltérõen e törvény rendelkezéseinek

figyelembe vételével a kifizetõre (munkáltatóra)

vonatkozó

személyi jövedelemadózási

kötelezettségét.

4. §

(1) Az AM könyv a munkavállaló alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ

munkaviszonyának nyilvántartására szolgáló közokirat.

(2) Az AM könyvbe bejegyzést - ide nem értve a munkavállaló aláírását -

csak a kiállító, illetõleg a munkáltató tehet.

5. §

(1) Az AM könyvet ellenszolgáltatás nélkül a munkavállaló lakóhelye,

illetõleg tartózkodási helye szerinti megyei (fõvárosi) munkaügyi központ

kirendeltsége állítja ki a munkavállaló kérelmére.

(2) Az AM könyv kiállítására a megyei (fõvárosi) munkaügyi központ

kirendeltsége és a települési önkormányzat jegyzõje (a továbbiakban: kiállító)

megállapodást köthet. Ebben az esetben a megyei (fõvárosi) munkaügyi központ

kirendeltsége rendelkezésre bocsátja az AM könyv nyomtatványokat.

(3) A megállapodásnak tartalmaznia kell, hogy a jegyzõ

a) a lakóhely szerinti illetékesség alapján kérelmet benyújtó

munkavállalóknak kiállítja az AM könyvet,

b) a negyedévet követõ 15 napon belül megküldi azon személyeknek a

névsorát, akik AM könyvet váltottak ki.

(4) A kiállító a tárgyévet megelõzõ december 15-étõl állít ki AM könyvet a

munkavállaló kérelmére. Az Flt. 58. § (5) bekezdés d) pontjában meghatározott

munkanélküli, akit a munkaügyi központ munkanélküliként nyilvántartásba vett,

csak az illetékes munkaügyi központnál kérheti az AM könyv kiállítását.

(5) A kiállító a kiadott AM könyvekrõl sorszámozott nyilvántartást vezet,

amely tartalmazza a munkavállaló személyi adatait, Társadalombiztosítási

Azonosító Jelét (a továbbiakban: TAJ szám) és adóazonosító jelét. A kiállító

köteles tájékoztatni a munkavállalót arról, hogy az AM könyv kiállításáról

nyilvántartást vezet és azt, hogy a TAJ számát és az adóazonosító jelét

kezeli.

(6) A munkavállalónak a tárgyévet követõ január 15-éig az AM könyvet a

kiállítónak le kell adnia. A kiállító január 31-éig igazolást ad ki a

munkavállalónak, amely tartalmazza a munkavállaló nevét, lakcímét, TAJ számát

és adóazonosító jelét, az AM könyvbe ragasztott közteherjegy(ek) alapján

számított ellátási alapját naptári negyedévenkénti bontásban, megfizetett

adóelõlegét, a megszerzett szolgálati idõ tartamát, valamint a munkavállaló

tájékoztatását arról, hogy az igazolás alapján milyen jogok illetik meg és

milyen kötelezettségek terhelik.

(7) A kiállító a (6) bekezdésben megjelölt igazolás kiadásával egyidejûleg

értesíti a kiállító székhelye szerint illetékes megyei nyugdíjbiztosítási

igazgatóságot és a megyei egészségbiztosítási pénztárt a munkaviszony

idõtartamáról és az ellátások alapjául szolgáló keresetrõl. Az igazgatóság az

értesítés alapján a saját nyilvántartásában rögzíti a fenti adatokat és annak

tartalmáról a munkavállalót február 15-éig értesíti. A kiállító az AM könyvet

az igazolás kiadásával egyidejûleg visszaadja a munkavállalónak és kérelmére

új könyvet állít ki.

(8) A kiállító az állami adóhatóságnak adatot szolgáltat a tárgyévet

követõ március 31-éig (mágneses adathordozón április 20-áig) mindazon

munkavállalókról, akik az AM könyvet kiváltották. Az adatszolgáltatásnak

tartalmaznia kell a munkavállaló nevét, adóazonosító jelét (nem magyar

állampolgárságú személy esetén az útlevélszámot), ezek hiányában születési

helyét, idejét, lakóhelyét és anyja leánykori nevét, valamint azok esetében,

akiknek az igazolást kiadta az igazolás szerinti adóköteles jövedelmét és

megfizetett adóelõlegét.

6. §

(1) Az AM könyv elsõ oldala a munkavállaló személyi adatait (név,

leánykori név, anyja neve, születési hely, idõ, nap), TAJ számát tartalmazza,

mely adatokat a kiállító szerv személyi igazolvány (nem magyar állampolgárságú

személy esetén az útlevél), illetve TAJ számot tartalmazó hatósági igazolvány

alapján állít ki.

(2) A munkáltatónak a munkavállaló munkába lépésekor - naponként - az AM

könyvben a munkáltató neve és lakóhelye, a munkavégzés helye és napja, a

munkakör, a kifizetendõ munkadíj rovatokat kell kitöltenie. A közteherjegy

helyén aláírásával igazolja a munka megkezdésének a tényét. A munkáltatónak a

munkavégzés befejezésekor kell naponta a közteherjegyet a megfelelõ rovatba

beragasztani és ezt követõen azt aláírásával kell érvényesítenie.

(3) A munkavállalónak naponként, az AM könyv megfelelõ sorában kell

aláírásával igazolni a munkavállalás tényét.

(4) A (2) és (3) bekezdésben foglaltak az Mt. 76. § (1) bekezdésében

megjelölt munkaszerzõdésnek minõsülnek.

(5) A munkáltatónak a munkavállaló részére kifizetett munkadíj után a

mellékletben meghatározott értékû közteherjegyeket kell beragasztania az AM

könyv megfelelõ rovatába.

(6) A munkavállalónak az AM könyvét a munkavégzés helyén kell tartania. A

munkavállaló megállapodhat a munkáltatóval abban, hogy az AM könyvét a

munkavégzés helyén a munkáltató õrzi.

(7) A munkáltatót az alkalmi foglalkoztatás esetén a társadalombiztosítási

jogszabályokban elõírt nyilvántartási és bejelentési kötelezettség nem

terheli.

7. §

A közteherjegy forgalmazója a közteherjegy ellenértékének forgalmazási

költséggel csökkentett részét - külön jogszabályban foglaltak szerint -

átutalja a Magyar Államkincstár által vezetett egységes kincstári számlára (a

továbbiakban: Kincstár) A Kincstár ezen összegbõl 47%-ot a Nyugdíjbiztosítási

Alapnak, 28%-ot az Egészségbiztosítási Alapnak, 9%-ot a Munkaerõpiaci Alapnak

utal át.

8. §

(1) Az Szja rendelkezéseinek alkalmazásában a munkavállaló

bérjövedelmeként a kifizetett munkadíj sávjához tartozó - a melléklet szerinti

- ellátási alapot, befizetett adóelõlegként ezen ellátási alap 10%-át kell

figyelembe venni.

(2) A (1) bekezdésben említett bérjövedelmet nem kötelezõ bevallania annak

a magánszemélynek, akinek ez a jövedelme kevesebb, mint évi 250 ezer forint,

és nyugdíjon vagy az Szja alkalmazásában azzal azonosan adózó jövedelmen kívül

más Szja szerinti adóbevallás alá esõ adóköteles jövedelme nem volt.

(3) A munkavállalónak az (1) bekezdésben említett jövedelemre és

adóelõlegre - kivéve a (2) bekezdésben említett esetet - a Szja. és az Art.

megfelelõ rendelkezéseit kell alkalmaznia azzal, hogy ha a munkavállalónak -

kérésére - az 1.§ b) pontjában nem említett munkáltatója ezt a jövedelemet a

kiállító igazolása alapján beszámítja, akkor az adóbevallást helyettesítõ

munkáltatói és azzal egyenértékû elszámolás szabályai - ha egyéb feltételei

fennállnak - alkalmazhatók.

(4) Az alkalmi munkavállaló az egészségügyi szolgáltatásra, baleseti

egészségügyi szolgáltatásra és szolgálati idõre jogosult. Az

egészségbiztosítás pénzbeni ellátásai - kivéve a baleseti táppénzt - nem

illetik meg. Mentesül viszont a T. 103. § (2) bekezdésében meghatározott 4%

egészségbiztosítási járulék fizetési kötelezettség alól.

(5) Az alkalmi munkavállaló a (4) bekezdésben meghatározott jogosultságát

az AM könyvbe beragasztott közteherjeggyel igazolhatja.

9. §

(1) A munkanélküli járadékban részesülõ személy e törvény szerinti

munkavégzésére az Flt. 36.§ (1) bekezdésében foglaltak nem vonatkoznak. Ha a

munkanélküli járadékban részesülõ személy AM könyvvel rendelkezik, akkor a

munkanélküli járadék számfejtése elõtt azt a munkaügyi központ kirendeltsége

által megjelölt idõpontban be kell mutatnia.

(2) Szüneteltetni kell a munkanélküli járadék folyósítását azokra a

napokra, amelyeken a munkanélküli járadékban részesülõ személy az AM könyv

szerint munkát végzett. A munkaügyi központ kirendeltsége ebben az esetben a

munkanélküli járadékot - errõl szóló külön határozat nélkül - a munkavégzés

napjaira járó munkanélküli járadék összegével csökkentett összegben

folyósítja.

(3) Ha a munkanélküliek jövedelempótló támogatásában vagy rendszeres

szociális segélyben részesülõ személy kéri az AM könyv kiállítását és alkalmi

foglalkoztatása során a keresete a szociális ellátásokról és szociális

igazgatásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 34. §

(3) bekezdés d) pontjában meghatározott összeget eléri, akkor azt be kell

jelentenie az ellátást megállapító szervnél és az ellátást szüneteltetni kell.

10. §

Az Mt., a T. , az Flt. és az Szt. alkalmazása szempontjából napi kereseten

az adott napon beragasztott közteherjegy értékéhez tartozó, a melléklet 3.

oszlopában meghatározott összeget (ellátási alap) kell érteni.

11. §

(1) Az e törvény szerinti alkalmi foglalkoztatás esetén az Mt. szabályai

közül

a) az Mt. Harmadik Rész VI. fejezetébõl a 123. § - 125. §; 130 § - 137. §;

138. § (1) - (4) bekezdése; 139. §; 140. §, a VII. fejezet 142. §; 145. §;

148. § rendelkezéseit nem kell,

b) a Harmadik Rész VII. fejezet egyéb rendelkezéseit az e törvényben

foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

(2) Az Flt. 36/A. §-át és a munkanélküli járadék megállapításához

szükséges igazolólapról szóló 4/1997. (I.28.) MüM rendelet szabályait nem kell

alkalmazni az alkalmi foglalkoztatás esetén.

12. §

(1) Ez a törvény 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) Az AM könyv az 5. § (1) és (2) bekezdésében megjelölt szervnél a

törvény kihirdetését követõ 30. naptól igényelhetõ.

(3) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendelettel állapítsa meg

a közteherjeggyel kapcsolatos eljárási, forgalmazási és elszámolási

szabályokat.

(4) Felhatalmazást kap a munkaügyi miniszter, hogy rendelettel állapítsa

meg az AM könyv formájának, elkészítésének, kitöltésének, és elosztásának a

szabályait.

(5) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a T. 124. §-a (2)

bekezdésének g) pontja, az Flt. 36. §-ának (2) bekezdése és 42. §-ának (9)

bekezdése, az Mt. 203. §-a (2) bekezdésének b) pontja, valamint az egyes

társadalombiztosítási és szociális ellátásokról szóló törvények módosításáról

szóló 1997. évi XVIII. törvény 8., 12., 13. és a 14.§-ának az Mt. 203. §-a (2)

bekezdésének b) pontját megállapító szövegrésze hatályát veszti.

I N D O K O L Á S

az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásról és az ahhoz

kapcsolódó közterhek egyszerûsített befizetésérõl

szóló törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A Javaslat alapvetõen annak a munkáltatói körnek az igényeire épül, amely

alkalmazottakat rendszeresen nem foglalkoztat, így a munkajogi, adóügyi,

társadalombiztosítási, számviteli ismeretei is minimálisak, ugyanakkor

alkalomszerûen érdekeltté válik külsõ munkaerõ alkalmazásában.

Számukra, - vagyis a vállalkozói tevékenységet nem végzõ magánszemélyekre

kiterjedõen - kívánja a Javaslat a legális foglalkoztatást megalapozni, azt az

egyébként elõírt adminisztrációs terhek csökkentésével, azok

leegyszerûsítésével elõsegíteni.

A Javaslat szerint ezzel egyidõben "fõtevékenységként" alkalmi munkát vállalók

részére is könnyebbé válna a munka világába való beilleszkedés, a

társadalombiztosítási és a munkanélküli ellátásra való jogosultsághoz

szükséges legális munkaviszonyban töltött idõ megszerzése, a munkáért járó

bérjövedelem kimutatása.

Mindezekre tekintettel várhatóan a munkanélküli járadékban, a jövedelempótló

támogatásban részesülõk igyekeznek elsõsorban a fekete munkavégzésüket

legalizálni és élni azzal a lehetõséggel, hogy alkalmi munkavégzéssel 2 év

alatt megszerezzék a munkanélküli ellátásban maradáshoz szükséges 180 napos

biztosítási idõt.

A Javaslat a fenti célok érdekében tartalmazza az alkalmi munkavállalói könyv

bevezetését, amely - a ledolgozott munkanapok, a munkavállalót érintõ

társadalombiztosítási szolgáltatásokhoz szükséges adatok regisztrálásán túl -

lehetõvé teszi, hogy a munkáltató egy megfelelõ értékû közteherjegy

beragasztásával eleget tudjon tenni mind a saját, mind a nála napi munkát

vállaló alkalmazott közteher-fizetési kötelezettségeinek.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

1. §-hoz

A Javaslat hatálya kiterjed a Munka Törvénykönyve 72. §-ában

meghatározott munkavállalóra. Tehát az e törvény szerinti alkalmi

foglalkoztatásnak minõsülõ munkaviszonyba léphet munkavállalóként minden

magyar állampolgár, aki a tankötelezettségét teljesítette. E mellett

munkavállaló lehet az a külföldi személy is, aki Magyarországon mûködõ

szakiskolával, középiskolával, alapfokú mûvészetoktatási intézménnyel,

felsõoktatási intézménnyel nappali tagozatos tanulói, illetve hallgatói

jogviszonyban áll.

A Javaslat a munkáltatói kört a magánszemély munkáltatóra kiterjedõen

határozza meg. Ideértendõk azok a mezõgazdasági õstermelõk is, akik nem egyéni

vállalkozó magánszemélyek és a termelõ tevékenységüket õstermelõi

igazolvánnyal végzik. Az általános szabályok szerint járhat el viszont -

vagyis nem élhet az egyszerûsített elszámolással - vállalkozói minõségében az

egyéni vállalkozó magánszemély az üzletszerûen, rendszeresen termelõ vagy

szolgáltató tevékenysége során.

A munkáltatókat érintõ hatály évközi kiterjesztésére alapvetõen a

kapcsolódó törvények (számviteli, Szja. stb.) éves rendszere miatt nem

kerülhetett sor. A törvények évközi összehangolása az egyéni és a társas

vállalkozásokat érintõen inkább bonyolultabb elszámoláshoz, mint az e törvény

által megcélzott egyszerûsítéshez vezetett volna.

2. §-hoz

A Javaslat meghatározza az alkalmi foglalkoztatás fogalmát, amihez a

közterhek egyszerûsített befizetése kapcsolódik. Az (1) bekezdés ugyanazon

munkáltató és munkavállaló között létrejött munkaviszony vonatkozásában

tartalmazza az idõbeli korlátokat, a (2) bekezdés pedig több munkáltató

esetére mond korlátozó szabályt. E rendelkezés célja az, hogy az általános

szabályok helyett csak bizonyos korlátok mellett lehessen élni a Javaslat

szerinti egyszerûsített rendszerrel.

Ezek megszegése esetén a munkáltatóra az általános munkajogi,

társadalombiztosítási és adóigazgatási szabályok az irányadók, amelybõl

következik, hogy a korlátok túllépése esetén a Javaslat szerinti

egyszerûsített rendszer már nem érvényesülhet.

3. §-hoz

Az alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ munkaviszony csak az AM könyvvel

rendelkezõ munkavállalóval létesíthetõ, és ehhez a foglalkoztatáshoz

kapcsolódik az egyszerûsített járulék-befizetési lehetõség is.

Természetesen az egyszerûsített rendszer bevezetése mellett a jövõben is

lehet AM könyv nélkül is alkalmi munkát vállalni az általános munkajogi,

társadalombiztosítási és adóigazgatási szabályok betartása mellett.

A közteherjegy tartalmazza mind a munkavállalót, mind a munkáltatót

terhelõ járulékokat és a törvényjavaslat szerint a munkavállaló

bérjövedelméhez rendelt 10%-os Szja. adóelõleget is.

4-5. §-hoz

A közokiratnak minõsülõ AM könyv a munkavállaló munkaviszonyának

nyilvántartására szolgál, ahhoz a munkavállaló ingyenesen juthat hozzá. Az AM

könyv kérhetõ a munkaügyi központ kirendeltségénél és azon települési

önkormányzatok jegyzõinél, ahol az AM könyv kiállításáról a munkaügyi központ

kirendeltségével megállapodást kötöttek. A Javaslat a megállapodásra azért ad

lehetõséget, hogy a megyékben a kirendeltségek területi elosztása miatt ne

kelljen a munkavállalóknak hosszabb idõt eltöltenie az utazással, illetõleg a

könyv kiváltásával.

A munkavállaló az AM könyvet adott éven belül bármikor kiválthatja. Azt a

tárgyévet követõ január 15-éig kell leadnia a kiállítónál az igazolások

kiállítása és az adatok továbbítása céljából. Az AM könyvet a kiállító

visszaadja a munkavállalónak megõrzés céljából.

6. §-hoz

A munkaviszony naponta jön létre, így az AM könyvet is naponta kell

kitölteni abban az esetben is, ha az alkalmi foglalkoztatás öt egymást követõ

naptári napig tart. A munkaszerzõdés kötelezõ tartalmi elemeit az AM könyv

soronként tartalmazza. A teljesen kitöltött sor, s abban a munkavállaló és a

munkáltató aláírása minõsül együttesen az Mt. szerinti munkaszerzõdésnek.

A munkavállalónak az AM könyvet a munkavégzés helyén kell tartania.

Lehetõség van arra is, hogy megállapodás alapján a munkáltató õrizze azt a

munkavégzés helyén. A cél az, hogy ellenõrzés esetén az AM könyv rendelkezésre

álljon.

7. §-hoz

A közteherjegy ellenértékét a forgalmazó utalja át a Magyar Államkincstár

által vezetett egységes kincstári számlára. A javaslat szerinti felosztás a

járulékok és az adómérték alapján került meghatározásra. Az Alapoknak a

Kincstár utalja át a felosztás szerinti összegeket. A Javaslatban nem

nevesített 16% az APEH-et megilletõ Szja. elõlegnek felel meg.

8. §-hoz

A Javaslat az alkalmi foglalkoztatás keretében megszerzett jövedelmet

bérjövedelemnek minõsíti, mértékét pedig az ellátási alappal azonosan rögzíti.

Ezáltal a magánszemély az ilyen jövedelmére az Szja. törvény szerinti

bérjövedelemmel kapcsolatos szabályokat alkalmazhatja. További rendelkezés,

hogy az ellátási alap 10%-ának megfelelõ összeg minõsül megfizetett Szja.

adóelõlegnek.

A Javaslat egyszerûsítési célzattal választási lehetõséget biztosít a

munkavállalónak, hogy meghatározott mértékig és feltételek mellett ezt a

jövedelmet ne vallja be. (Ezek a kritériumok szinkronban vannak az Szja.

törvény adómentes tételeivel, illetve sávjával.) Egyebekben pedig rögzíti,

hogy az Szja. és az Art. megfelelõ rendelkezéseit alkalmazni kell, vagyis az

adóbevallásban az alkalmi munkával szerzett bérjövedelem (összesített ellátási

alap) az összevont éves adóalap része. Így, ha a 10%-os adóelõlegbõl

túlfizetés lenne, az visszaigényelhetõ. Ha viszont az alkalmi munkából

származó ellátási alap és az egyéb jövedelmek együttes összege miatt

adókötelezettség keletkezne, a 10%-os levonás, mint befizetett Szja. adóelõleg

kerül figyelembevételre.

A közteherjegy az egy napos munkaszerzõdésekre tekintettel nem

tartalmazza a 4%-os egészségbiztosítási járulékot. Ezzel áll szinkronban az

egészségügyi szolgáltatás is. Nevezetesen egy nap után ezen a jogon nem jár

táppénz - kivéve baleseti táppénz -, de megilleti az egészségügyi

szolgáltatás, a baleseti egészségügyi szolgáltatás és a szolgálati idõ.

9. §-hoz

Az Flt. 36. § (1) bekezdése értelmében a munkanélküli járadékban

részesülõ személy az általa folytatott keresõ tevékenységet és az ebbõl

származó jövedelmet legkésõbb a munkakezdést megelõzõ napon, a keresõ

tevékenység megszûnését a megszûnést követõ napon köteles bejelenteni a

munkaügyi központnak. Az alkalmi foglalkoztatás jellegére tekintettel a

Javaslat enyhít ezen a kötöttségen, és lehetõvé teszi a járadék számfejtése

elõtti jelentkezést.

A Javaslat szerint a kirendeltség által megjelölt idõpontban az AM

könyvet be kell mutatni. Amennyiben alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ

munkaviszonyban állt a munkanélküli járadékban részesülõ személy, akkor ezekre

a napokra szüneteltetni kell az ellátást és a munkanélküli járadékot is

csökkentett összegben folyósítják.

Hasonló bejelentési-kötelezettsége ír elõ a Javaslat a jövedelempótló

ellátásban és rendszeres szociális segélyben részesülõ személyekre is.

10. §-hoz

A törvény melléklete tartalmazza az alkalmi foglalkoztatás során

kifizetésre kerülõ, - a munkavállalót egyébként terhelõ levonásokat már nem

tartalmazó - munkadíjat, az ahhoz illesztett közteherjegy és ellátási alap

sávjait.

A harmadik oszlopban levõ ellátási alap "bruttó bér" tartalmú, ezért a

Javaslat kimondja, hogy ezt az összeget kell érteni a napi kereseten a

felsorolt törvények alkalmazása szempontjából.

11-12. §-hoz

Az alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ munkaviszonyra az Mt. szabályai az

irányadóak. A Javaslat megfogalmazza azt is, hogy az Mt. szabályai közül mely

rendelkezéseket nem kell alkalmazni (pl. pihenõidõ, pihenõnap, szabadság,

betegszabadság stb.), illetõleg, hogy a munka díjazására vonatkozó fejezetet a

Javaslatban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

A 12. § a hatályba léptetõ és felhatalmazó rendelkezéseket tartalmazza.

A szeptember 1-jei hatályba lépéssel azt kívánjuk elérni, hogy az

egyszerûsített közteherelszámolási rendszer - különös tekintettel a

legérintettebb õstermelõi körre - már ez év õszétõl alkalmazható legyen.

Melléklet az 1997. évi ............ törvényhez

Az alkalmi foglalkoztatás során kifizetett munkadíj, a közteherjegy és

az ellátási alap sávjai

Ha a kifizetett munkadíj a közteherjegy értéke az ellátási alap

Ft/nap Ft/nap Ft/nap

700-1199 600 900

1200-1499 900 1400

1500-1899 1200 1800

1900-2299 1500 2300

2300-2699 1800 2800

Eleje Honlap