MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4495.. számú

törvényjavaslat

a nemdohányzók védelmérõl és a dohányzással

kapcsolatos egészségkárosodás megelõzésérõl

Elõadó: Dr. Kökény Mihály

népjóléti miniszter

Budapest, 1997. június

1997. évi ..... törvény

a nemdohányzók védelmérõl és a dohányzással

kapcsolatos egészségkárosodás megelõzésérõl

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy a dohánytermékek fogyasztásának

szabályozásával, illetõleg forgalmazásának részleges korlátozásával - a magyar

lakosság kedvezõtlen népegészségügyi mutatóira tekintettel - védelmet nyújtson

a nemdohányzók, valamint az életkoruk, vagy egészségi állapotuk miatt

egyébként fokozott védelmet igénylõ személyek részére a passzív dohányzás

káros hatásaival szemben, elõsegítve ezzel az egészséghez, valamint az

egészséges környezethez fûzõdõ alkotmányos jogok megvalósulását és védelmét,

figyelemmel azonban - az ellentétes érdekek megfelelõ egyeztetésével - a

dohányzás fogyasztói szokásokkal összhangban álló lehetõségének

biztosítására, a következõ törvényt alkotja:

Fogalom-meghatározások

1. §

E törvény alkalmazásában

a) dohánytermék: cigaretta, szivar, szivarka, fogyasztási dohány, vagy

egyéb, külön jogszabály szerint dohányzásra szánt, dohányalapanyagú termék;

b) dohányzás: a dohánytermék füstképzõdéssel járó elégetése;

c) közforgalmú intézmény: az érintettek számára közfeladatot, illetõleg

közérdekû vagy egyéb szolgáltatást, ellátást (a továbbiakban együtt:

szolgáltatás) végzõ természetes, vagy jogi személynek, illetõleg jogi

személyiség nélküli gazdasági társaságnak a szolgáltatás, illetve az azzal

összefüggõ tevékenység biztosítására szolgáló létesítménye, vagy egyéb

eszköze;

d) rendezvény: a gyülekezési jogról szóló 1989. évi III. törvény 2. §

(1) bekezdésében meghatározott, valamint gazdasági, kulturális, sport,

egyházi, érdekvédelmi céllal, legalább három személy egyidejû jelenlétével

létrejött szervezett összejövetel, illetve esemény;

e) zárt légterû helyiség: valamely mûszaki megoldással környezetétõl

fizikailag lehatárolt létesítmény, eszköz, amelynek a külsõ környezetbõl

történõ folyamatos légcseréje nem, vagy kizárólag nyílászárók, illetõleg egyéb

mûszaki berendezés útján biztosított.

A dohánytermékek fogyasztásának alapvetõ szabályai

2. §

(1) A dohányzás számára kijelölt helyek kivételével - a (3) bekezdésben

foglalt eltéréssel - nem szabad dohányozni

a) közforgalmú intézménynek a szolgáltatást igénybevevõk számára nyitva

álló zárt légterû helyiségeiben;

b) tömegközlekedési eszközön;

c) zárt térben megtartott rendezvényen;

d) munkahelyen, a külön törvényben, valamint a munkáltató rendelkezései

szerint meghatározott esetekben.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem jelölhetõ ki dohányzó-

hely

a) egészségügyi alapellátást, illetõleg járóbeteg-szakellátást nyújtó

egészségügyi szolgáltatónak, illetve egészségügyi szolgáltató ezen ellátásokat

nyújtó részlegének, valamint gyógyszertárnak a betegforgalom számára nyitva

álló helyiségeiben;

b) közoktatási intézménynek a tanulók által is használt helyiségeiben;

c) nappali vagy bentlakásos gyermekvédelmi intézménynek az igénybevevõk

számára nyitva álló helyiségeiben;

d) helyi közforgalomban közlekedõ tömegközlekedési eszközön, helyiérdekû

vasúton, valamint menetrend alapján belföldi helyközi közforgalomban közlekedõ

autóbuszon.

(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen dohányzóhely kijelölése

nélkül is lehet dohányozni

a) szórakoztató, vendéglátó szolgáltatást nyújtó közforgalmú

intézményekben, ha helyben történõ fogyasztás céljából meleg- vagy

hidegkonyhai készítményt nem hoznak forgalomba;

b) a dohánytermék kereskedelmi bemutatója, vagy egyéb okból történõ

fogyasztása céljából létrejött rendezvényeken, feltéve, hogy a dohányzást az e

törvényben foglalt más rendelkezések egyébként nem tiltják.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben dohányzóhely ugyanazon

helyiségben kizárólag úgy jelölhetõ ki, hogy annak légtere a helyiség egyéb

részétõl teljesen elkülöníthetõ legyen. A dohányzásra kijelölt hely zárt

légterû csak abban az esetben lehet, ha a folyamatos légcsere feltételei

megfelelõ nyílászáró szerkezetekkel, vagy egyéb mûszaki berendezés

felszerelésével biztosítottak és oda más, nemdohányzó személyt a belépés

kötelezettsége nem terhel.

(5) A kijelölt dohányzóhelyek megfelelõségét az Állami Népegészségügyi és

Tisztiorvosi Szolgálat (a továbbiakban: ÁNTSZ) illetékes városi, fõvárosi

kerületi (a továbbiakban együtt: városi) intézete, illetve tûzvédelmi

szempontból a tûzvédelmi hatóság rendszeresen ellenõrzi.

(6) A dohányzási korlátozással érintett, valamint a dohányzásra kijelölt

helyiségeket felirat vagy más egyértelmû jelzés alkalmazásával szembetûnõ

módon meg kell jelölni.

(7) A munkavállalók munkahelyi dohányzásának, valamint a dohányzóhelyek

munkavállalók részére történõ kijelölésének feltételeire külön törvény,

valamint a munkáltató rendelkezései irányadóak.

3. §

(1) A dohányzás korlátozására vonatkozó, e törvényben foglalt

rendelkezéseket sértõ magatartás a dohányzással érintett más személy(ek)

beleegyezése esetén is jogellenes.

(2) A közforgalmú intézmény feladatkörében eljáró, valamint a

tömegközlekedési eszköz mûködtetésében hivatásszerûen közremûködõ személy (a

továbbiakban együtt: rendelkezésre jogosult) a dohányzásra vonatkozó

korlátozást megsértõt a magatartás haladéktalan befejezésére, vagy az arra

kijelölt helyen történõ folytatására köteles felhívni. A felhívás

eredménytelensége esetén a rendelkezésre jogosult kezdeményezi a 7. §

szerinti eljárás lefolytatását.

4. §

(1) A 2. § (1) bekezdésének a), illetõleg c) pontjaiban meghatározott

esetekben - a 2. § (3) bekezdésében foglalt kivétellel - dohányzásra az e

törvényben foglaltaknak megfelelõ helyet kell kijelölni és fenntartani,

amennyiben megfelelõ önálló helyiség rendelkezésre áll, vagy az azonos

helyiségben a dohányzóhely 2. § (4) bekezdésében foglalt feltételeknek

megfelelõ kijelölése a helyiség rendeltetésszerû igénybevételének

veszélyeztetése nélkül megoldható és a kijelölés a 2. § (2) bekezdése alapján

nem tiltott. Dohányzóhely kijelölésének hiányában a helyiségen kívül dohányzás

céljára szolgáló területet kell meghatározni, a 2. § (6) bekezdésében foglalt

rendelkezések megfelelõ alkalmazásával.

(2) Személyszállító vasúti jármûvön dohányzásra alkalmas helyet kell

kijelölni. A kijelölés tûzrendészeti, illetõleg közlekedésbiztonsági érdeket

nem sérthet vagy veszélyeztethet és a kijelölt dohányzóhely meg kell feleljen

a 2. § (4) bekezdésében foglalt feltételeknek. Zárt légterû dohányzóhely

kijelölésének nem akadálya, ha oda egyes nemdohányzó személyeket a belépés

kötelezettsége munkakörükbõl eredõen terhel.

(3) A (2) bekezdésben, valamint a 2. § (2) bekezdés d) pontjában nem

szereplõ közforgalmú, valamint a magánforgalomban közlekedõ tömegközlekedési

eszközökön a dohányzóhely kijelölésérõl az üzembentartó dönt. A dohányzóhely

kijelölésére a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megfelelõen irányadóak

azzal, hogy a 2. § (4) bekezdésében meghatározott feltételeket a kijelölés

során nem kell alkalmazni.

(4) A dohányzóhelyek tömegközlekedési eszközön történõ kijelölésének

részletes szabályait - a népjóléti miniszterrel és a belügyminiszterrel

egyetértésben - a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter rendeletben

állapítja meg.

(5) Az (1)-(4) bekezdésekben meghatározott feltételek biztosításáról a

közforgalmú intézmény belsõ szabályzatában meghatározott személy, a rendezvény

szervezõje, illetõleg a tömegközlekedési eszköz üzembentartója gondoskodik.

A dohánytermékek forgalombahozatalának egyes korlátai

5. §

(1) Dohánytermék nem árusítható közoktatási intézményben, szociális

intézményben, valamint egészségügyi ellátást, szolgáltatást nyújtó

intézményben, továbbá ezeknek - a közterületen történõ legrövidebb

megközelítési útvonalon számítva - 200 méteres körzetében dohányáru szaküzlet

mûködése nem engedélyezhetõ.

(2) Dohánytermék kiskereskedelmi forgalomban 14. életévét, vendéglátóipari

szolgáltatást nyújtó közforgalmú intézményben 18. életévét be nem töltött

személy számára nem szolgálható ki.

(3) Dohánytermék - a 8. § (5) bekezdésében foglalt kivétellel - automatán

keresztül kereskedelmi forgalomba nem hozható.

(4) Az üzlethelyiségben a dohánytermékeket az egyéb termékektõl el kell

különíteni annak érdekében, hogy az egyéb termékek vásárlása során a

dohánytermékek elhelyezése azok vásárlására ne ösztönözzön. A dohánytermékek

üzlethelyiségen belüli elhelyezésének megfelelõségét az illetékes megyei

(fõvárosi) fogyasztóvédelmi felügyelõség rendszeresen ellenõrzi.

6. §

(1) Dohányterméket kiskereskedelmi forgalomba hozni - a 8. § (6)

bekezdésében foglaltakra figyelemmel - csak abban az esetben lehet, ha a

forgalomba kerülõ csomagolási egység felirata - mindkét fõoldalán egyenként

legalább 10 %-ot kitevõ felületen - szembetûnõen, tartósan, jól olvashatóan,

magyar nyelven tartalmazza

a) a dohányzás káros hatására utaló, külön jogszabályban meghatározott

figyelmeztetést, továbbá

b) a dohánytermék megjelölt egységnyi mennyiségében lévõ kátrány- és

nikotin tartalmat, valamint - külön jogszabály rendelkezése esetén - az egyéb

károsanyag tartalmat.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott figyelmeztetést

dohányterméket árusító üzlethelyiségben, illetve mozgó árusítóhely

kiszolgálóterében is el kell helyezni a csomagolási egységre meghatározott

követelmények megfelelõ figyelembevételével.

A dohánytermékek fogyasztására, illetõleg forgalmazására

vonatkozó tilalmak, valamint kötelezettségek megszegése

7. §

(1) A dohányzással, a dohányzóhely kijelölésével, illetõleg dohánytermékek

forgalmazásával összefüggõ e törvényben foglalt korlátozást, illetve

kötelezettséget megszegõ természetes vagy jogi személy, valamint jogi

személyiség nélküli gazdasági társaság egészségvédelmi bírság megfizetésére

köteles. A munkavállalóknak, illetõleg a munkáltatóknak az adott munkahelyet

érintõ dohányzási korlátozást, illetve a dohányzóhely munkavállalók részére

történõ kijelölésének kötelezettségét sértõ magatartása esetén alkalmazandó

jogkövetkezményeket külön törvény szabályozza.

(2) Az egészségvédelmi bírság összege

a) a dohányzással összefüggõ rendelkezések megsértése esetén legfeljebb

30.000.-Ft.;

b) a dohányzóhelyek kijelölésére vonatkozó kötelezettség nem, vagy nem

megfelelõ teljesítése esetén 50.000-100.000.-Ft.;

c) a dohánytermék forgalmazásával kapcsolatos rendelkezések megsértése

esetén 300.000-500.000.-Ft.

(3) Az egészségvédelmi bírság kiszabására irányuló eljárást a dohánytermék

fogyasztására, illetõleg a dohányzóhelyek kijelölésére vonatkozó

rendelkezések megsértése esetén az ÁNTSZ illetékes városi intézete, a

dohánytermék forgalomba hozatalára vonatkozó rendelkezések megsértése esetén

az illetékes megyei (fõvárosi) fogyasztóvédelmi felügyelõség folytatja le. A

jogsértés megállapítása esetén a felügyelõség egyidejûleg intézkedik a 6. §

(1) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek meg nem felelõ tételek további

forgalmazásának megtiltásáról és forgalomból történõ kivonásáról.

(4) A jogerõs határozattal megállapított egészségvédelmi bírságot a

Népjóléti Minisztérium költségvetési fejezete számára nyitott számlára kell

befizetni. A számlára befizetett bírság összege kizárólag egészségmegõrzési

célra, illetõleg az egészségügyi ellátás színvonalát fejlesztõ szakmai

programok támogatására használható fel.

(5) Az egészségvédelmi bírság az eljárás lefolytatására hatáskörrel és

illetékességgel rendelkezõ hatóságnak az (1) bekezdés szerinti magatartásról

való tudomásszerzését követõ 6 hónapon belül alkalmazható. A jogsértõ

magatartás tanúsításától számított 1 éven túl egészségvédelmi bírság nem

szabható ki, kivéve ha a magatartás jogsértõ állapot fenntartásával valósul

meg. Ebben az esetben az elévülési idõ a jogsértõ állapot megszûnésének

napján kezdõdik.

(6) Az egészségvédelmi bírság kiszabása nem érinti a jogsértésnek

megfelelõ, külön jogszabály szerinti jogkövetkezmények alkalmazhatóságát.

Záró rendelkezések

8. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hetedik hónap elsõ napján lép

hatályba azzal, hogy a szórakoztató, vendéglátóipari szolgáltatást nyújtó

közforgalmú intézményekre vonatkozó dohányzási korlátozást 2000. január 1-

jétõl kell alkalmazni.

(2) A jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési

szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény 9. § (12) bekezdésének a)

pontjából a "cigaretta értékesítése esetén ideértve a kiskereskedelmi

forgalmazáshoz kihelyezett értékesítõ automata egységet is, (automata, üzlet)"

szövegrész, valamint 17. § (1) bekezdésének c) pontja 2002. január 1. napján a

hatályát veszti.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a munkavédelemrõl szóló 1993.

évi XCIII. törvény 38. § (2) bekezdésének a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A nemdohányzók védelme érdekében - az (1) bekezdésben foglaltakat nem

érintve - gondoskodni kell dohányzóhelyek, dohányzóhelyiségek kijelölésérõl,

illetõleg a zárt légterû dohányzóhelyeken a folyamatos légcserét biztosító

megfelelõ mûszaki megoldásról. Zárt légterû, több munkavállaló egyidejû

tartózkodására szolgáló munkahelyeken - a dohányzás számára kijelölt hely

kivételével - nem szabad dohányozni."

(4) A dohányzás tilalmára vonatkozó, e törvényben foglalt tilalmak nem

érintik a külön jogszabályban meghatározott érdekbõl, illetve célból elrendelt

dohányzási tilalmakat.

(5) Az e törvény hatálybalépésének napján már mûködõ, vagy az

elhelyezésükhöz szükséges hatósági engedélyekkel már rendelkezõ, de ki nem

helyezett cigarettaárusító automaták 2001. december 31-éig mûködtethetõek.

(6) A 6. § (1) bekezdésében szereplõ rendelkezéseknek meg nem felelõ

csomagoló-anyaggal dohánytermék 2000. december 31-éig forgalmazható.

I n d o k o l á s

Általános indokolás

A javaslat célja a nemdohányzók védelme a dohányzás egészségkárosító

hatásaival szemben, egyidejûleg figyelemmel az egészséghez, az egészséges

környezethez fûzõdõ alkotmányos jogok érvényesülésének elõsegítésére,

illetõleg a dohányzáshoz, a társadalmi együttélés magatartás-normáinak

megfelelõ dohányzási szokások megtartásához fûzõdõ jogosultságok, valamint a

magánszféra tiszteletben tartására. A javaslat a jog eszközrendszerével

kívánja kiegészíteni a társadalmi önszabályozás, valamint az egészségmegõrzés

programjainak a dohányzással összefüggõ magatartásformáló és - indirekt módon

- a dohányzás mérséklésére irányuló szerepét. Céljával összhangban a

dohánytermékek forgalmazásával kapcsolatban javasolja további meghatározott

korlátozó szabályoknak a jogrendszerbe iktatását. A javaslat - a dohányzás,

illetve a dohánytermékek forgalmazásának differenciált korlátozásával -

kiemelten vonja védelem alá azokat a személyeket, akik életkoruk, vagy

egészségi állapotuk következtében fokozott mértékben veszélyeztettek a passzív

dohányzás egészségkárosító hatásával szemben.

A javaslat a dohányzásra, valamint a dohánytermékek forgalmazására

vonatkozó korlátozó szabályok meghatározásakor figyelembe veszi az Európában,

illetõleg - az utóbbi idõszakban - Észak-Amerikában azonos célok érdekében

alkalmazott szabályozási megoldásokat és azok tapasztalatait.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A javaslat tartalmazza a dohányzási, valamint a dohánytermékek

forgalmazására vonatkozó korlátozások alkalmazása szempontjából legfontosabb

fogalmak meghatározását. A dohánytermékek, illetve a dohányzás fogalmának

meghatározása igazodik a szabályozás céljához, így nem tartozik a törvény

hatálya alá az a dohánytermék, illetõleg azon dohánytermék fogyasztása,

valamint forgalmazása, amely közvetlenül nem, vagy füstképzõdés nélkül

fogyasztható, és ennek következtében passzív egészségkárosító hatása nincs

vagy nem jelentõs.

A fogalmak meghatározása a meghatározás milyenségén alapuló dohányzási

korlátozás indokolható legteljesebb mértékéhez igazodik. Így egyrészrõl a

közforgalmú intézmény fogalmába kizárólag az intézmény feladatkörének

megfelelõen nyújtott szolgáltatások számára biztosított helyiségek értendõk,

valamint a rendezvény e törvény szerinti fogalomkörébõl kimaradnak a kizárólag

családi céllal szervezettek, másrészt a közforgalmú intézmény vagy a zárt

légterû helyiség fogalmába nem csupán bizonyos létesítmények, hanem eszközök

(pl. gépkocsi) is beletartoznak.

A 2. §-hoz

A javaslat meghatározza azokat a helyeket, ahol a dohányzás korlátozott. E

helyek közös sajátossága - a korlátozás céljából adódóan - a zárt, a külsõ

környezettel folyamatos légcserét csak az 1. § e) pontja szerinti korlátozott

módon biztosító légtér, valamint a korlátozással érintett helyiségek

rendeltetésébõl fakadó, több személy által történõ együttes használat. Az

együttes használatnak a helyiség rendeltetésébõl kell adódnia, a korlátozás

alkalmazandóságának nem feltétele azonban, hogy a rendeltetésszerû használat

során a helyiségben egyidejûleg ténylegesen többen is tartózkodjanak.

A szabályozás a dohányzási korlátozással érintett helyiségekben az arra

kijelölt helyeken engedi meg a dohányzást, ezen általános szabály alól azonban

kétirányú kivételt enged. Egyrészt - életkoruknál, egészségi állapotuknál vagy

az igénybevett szolgáltatás jellegénél fogva különös védelmet igénylõ

személyek érdekében - egyes helyeken - dohányzóhelyek kijelölésének tilalmával

- a javaslat teljesen megtiltja a dohányzást. Másrészt - meghatározott

szolgáltatási körben - a dohányzási korlátozás alól teljes körû kivételt ad.

Ez utóbbi kivételek egyikében értelemszerû a korlátozás alóli mentesítés, a

másik esetben a szolgáltatás jellege nem teszi indokolttá dohányzási

korlátozás alkalmazását, valamint az ezen körbe tartozó szolgáltatást nyújtók

többségénél végrehajthatatlan feladatot jelent önálló, e törvénynek megfelelõ

dohányzóhelyek elkülönítése.

A dohányzóhely kijelölésének mikéntjére és a kijelölés megfelelõségének

ellenõrzésére vonatkozó szabály a biztosítéka annak, hogy az elkülönített hely

kijelölése valóban megfelelõ intézkedést jelentsen a nemdohányzók érdekeinek

védelme szempontjából azáltal, hogy a dohányzóhely ne csupán térben, de

fizikailag is elkülönüljön a korlátozással érintett helyiség egyéb részeitõl.

A törvényjavaslat egyúttal biztosítékot kíván nyújtani az elkülönített

dohányzóhely belsõ légcseréjének folyamatosságára is.

A törvényjavaslat a munkahelyekre vonatkozó dohányzási korlátozások

tekintetében - az egészséges munkavégzés feltételeinek, valamint az ezekkel

összefüggõ munkáltatói és munkavállalói kötelezettségeknek, illetõleg

jogosultságoknak az egységes törvényi szabályozása érdekében - külön

törvényben foglalt rendelkezésekre utal. A közforgalmú intézménynek is

minõsülõ munkahelyeken nem a munkavállalók által történõ dohányzás

feltételeire, valamint dohányzóhelyeknek nem a munkavállalók részére történõ

kijelölésére azonban e törvény rendelkezései lesznek irányadók. A munkavédelmi

törvény megfelelõ módosítására vonatkozó rendelkezéseket a javaslat Záró

rendelkezései tartalmazzák.

A 3. §-hoz

A javaslat - céljával összhangban - a dohányzás korlátozására vonatkozó

rendelkezéseinek feltétlen hatályosulását kívánja biztosítani olyan módon is,

hogy e rendelkezések a dohányzást lehetõvé tevõ esetleges kölcsönös

megegyezéssel se legyenek megkerülhetõek. A javaslat korlátozó

rendelkezéseivel ellentétes megegyezés e rendelkezések, valamint az esetleges

jogkövetkezmények alkalmazhatóságának szempontjából még abban az esetben is

közömbös, ha a megállapodást kötõ személyek mindegyike dohányos.

A javaslat meghatározza azokat a személyeket és azt a módot, akik és

ahogyan a dohányzás korlátozására vonatkozó rendelkezések betartásának

kötelesek érvényt szerezni.

A 4. §-hoz

A javaslat a dohányosok és a nemdohányzók érdekeinek megfelelõ

egyeztetésével kötelezõvé teszi a dohányzási korlátozással érintett helyiséget

igénybevevõk részére elkülönített dohányzóhely kijelölését vagy - a helyiségen

kívül - megfelelõ dohányzóhely meghatározását. A dohányzóhelyet elsõdlegesen

önálló helyiségben vagy a dohányzási korlátozással érintett helyiségen belüli

megfelelõ elkülönítéssel kell biztosítani. Amennyiben ez a megfelelõ

feltételek hiányában vagy e javaslat tiltó rendelkezése következtében nem

lehetséges, a helyiségen kívül a dohányzás céljára szolgáló területet kell

meghatározni. Ez utóbbi eset mikéntjére a javaslat további rendelkezést nem

ad, e terület tehát bárhol meghatározható, a helymeghatározás azonban

nyilvánvalóan nem lehet ellentétes a javaslatban vagy egyéb jogszabályokban

foglalt, a dohányzás korlátozására, illetõleg teljes tilalmára vonatkozó más

szabályokkal.

A tömegközlekedési eszközök esetében - azok sajátosságaira való tekintettel

- a dohányzásra alkalmas hely kijelölése egyrészt további feltételekhez

kötött, másrészt - meghatározott esetekben - a kijelölés az üzembentartó

egyedi, elsõsorban mûszaki, technikai, illetve üzletpolitikai szempontokat

figyelembevevõ döntésén alapul. Az üzembentartó megfelelõ intézkedése

hiányában az utóbbi körben (repülõgép, személyszállító hajó zárt légterû

helyiségei, nemzetközi közforgalomban közlekedõ autóbusz) teljes dohányzási

tilalom érvényesül. Helyi tömegközlekedési eszközön, helyiérdekû vasúton,

illetve belföldi helyközi közforgalomban közlekedõ autóbuszon - a teljes

dohányzási tilalomra tekintettel - dohányzóhely nem jelölhetõ ki.

Az 5-6. §-okhoz

A javaslat az életkor után vagy egészségi állapotuknál fogva fokozott

védelmet igénylõ személyek érdekében, meghatározott intézményekben megtiltja,

azok körzetében pedig korlátozza a dohánytermékek forgalomba hozatalát. A

dohánytermékek forgalomba hozatali korlátozásával érintett intézményi kör 200

m-es körzetében elrendelt üzletnyitási tilalom kizárólag a dohányárú

szaküzletekre vonatkozik, és nem érinti az ilyen üzletkörrel a törvény

hatálybalépésének napját megelõzõen már engedélyezett üzletek megnyitását,

illetõleg további mûködését.

A javaslat - az alkoholtartalmú termékek forgalomba hozatalára vonatkozó

hatályos szabályokkal megegyezõ módon - a vásárlói kör életkora alapján

korlátozza a dohánytermékek közvetlen kiszolgálhatóságát. E szabállyal

összhangban egyidejûleg megtiltja a dohánytermékek automatán keresztül történõ

forgalomba hozatalát azzal, hogy új automata kihelyezése a törvény

hatálybalépésének napjától nem engedélyezhetõ, a már engedélyezett, illetve

mûködõ automaták 2001. december 31-éig üzemeltethetõek.

A törvényjavaslat a forgalomba hozatal módját - az automatán keresztül

történõ árusítás tilalmán túl - az üzlethelyiségen belüli árusítás esetén is

rendezni kívánja oly módon, hogy az üzletköre szerint dohánytermékek

forgalmazására is jogosult üzletek kínálatában e termékek elhelyezését -

fogyasztásra nem ösztönzõ módon - az egyéb termékektõl térben vagy más

egyértelmû megoldás alkalmazásával elkülönítetten kell biztosítani. A javaslat

az elkülönítés módjára részletszabályokat nem határoz meg, nyilvánvalóan nem a

javaslatnak megfelelõ az elkülönítés akkor, ha pl. az üzlethelyiségen belül

egyes közfogyasztású cikkek hozzáférhetõsége kizárólag dohánytermék, illetve a

vásárlására ösztönzõ felirat, jelzés elmozdításával biztosított, vagy

alapvetõen az e javaslat szerint fokozott védelmet igénylõ korosztály által

használt, fogyasztott terméktõl elérhetõ közelségben, illetõleg a látóterüket

meghatározó módon kerül elhelyezésre a dohánytermék.

A dohánytermékek forgalomba hozatalának feltételeként a javaslat az

alkalmazott, magyar nyelvû egészségvédõ figyelmeztetést, valamint a termék

egységnyi károsanyag tartalmát megfelelõ, jól látható módon feltüntetõ

csomagolási szabályokat tartalmaz, amelyek e feliratokat - a hatályos

szabályozástól eltérõen - a csomagolás fõoldalain, az egyes felületek legalább

10 %-át kitevõ méretben rendelik alkalmazni. Az e szabályoknak meg nem felelõ,

a törvény hatálybalépésekor már legyártott csomagolóanyagokkal a

dohánytermékek 2000. december 31-éig forgalmazhatóak.

A 7. §-hoz

A javaslat bevezeti - az e törvényben foglalt korlátozások, illetõleg

kötelezettségek megsértésének speciális szankciójaként - az egészségvédelmi

bírság intézményét a dohányzással, illetve a dohánytermékek forgalmazásával

kapcsolatos korlátozó intézkedések hatékony érvényesülése érdekében, egyúttal

- szabályszegés esetére - kiegészítõ forrást teremtve az egészségvédelem,

egészségmegõrzés, valamint a gyógyító ellátások feladatainak a fejlesztésére

irányuló programok finanszírozásához.

A javaslat a bírság összegét a szabályszegés súlyára figyelemmel

differenciáltan, de félmillió forintban maximálva határozza meg. A javaslat

értelmében a bírság alkalmazásának szubjektív elévülési ideje hat hónap,

objektív elévülési ideje egy év. A bírság kiszabására a szabályszegés

jellegétõl függõen az ÁNTSZ, illetõleg a fogyasztóvédelmi felügyelõség számára

ad felhatalmazást. Intézkedési jogkört biztosít a fogyasztóvédelmi

felügyelõségnek a javaslatban foglaltak megsértésével forgalmazott

dohánytermék forgalmazásának megtiltására, illetõleg forgalomból történõ

kivonására is.

Az egészségvédelmi bírság önállóan és más, külön jogszabályban

meghatározott jogkövetkezményekkel együtt is alkalmazható. A munkavállalóknak

az adott munkahelyre vonatkozó dohányzási korlátozást, illetõleg a

munkáltatónak a munkavállalók részére történõ dohányzóhely kijelölési

kötelezettségét sértõ magatartása esetén azonban nem az egészségvédelmi

bírság, hanem a munkavédelmi törvényben meghatározott szankciók kerülnek

alkalmazásra.

A 8. §-hoz

A záró rendelkezések - a javaslattal összhangban szükségessé váló -

törvénymódosító, valamint a javaslat egyes rendelkezéseinek fokozatos

hatálybaléptetésére irányuló rendelkezéseket tartalmaznak.

A jövedéki törvény módosítását a dohánytermékek cigarettaárusító automatán

keresztül történõ forgalomba hozatalának megtiltása teszi szükségessé.

A munkavédelmi törvény módosítására tett javaslatok rendezik a

munkavállalóknak az egészséges munkakörnyezethez fûzõdõ jogának

figyelembevételével a munkahelyi dohányzás korlátozására vonatkozó

legfontosabb szabályt, egyúttal biztosítva a megfelelõ dohányzóhelyek

rendelkezésre állását is.

Eleje Honlap