MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/4520.. számú
törvényjavaslat
a behozott kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésérõl szóló
1993. évi IL. törvény módosításáról
Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs
ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter
Budapest, 1997. június
- 1 -
1997. évi ... törvény
a behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági
készletezésérõl szóló 1993. évi IL. törvény
módosításáról
Az Országgyûlés a behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági készletezésérõl
szóló 1993. évi IL. törvényt a következõk szerint módosítja:
1. §
A behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági készletezésérõl szóló 1993. évi
IL. törvény (a továbbiakban : Kt.) 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"2. § A törvény hatálya azokra a jogi személyekre, jogi személyiséggel nem
rendelkezõ gazdasági társaságokra és egyéni vállalkozókra terjed ki, akik
(amelyek) külföldrõl kõolajat vagy kõolajterméket hoznak be, belföldi
feldolgozás, értékesítés, felhasználás céljából."
2. §
"3. (1) Kõolajból és kõolajtermékbõl az e törvényben meghatározott módon és
mértékben biztonsági készletet kell létrehozni.
(2) A biztonsági készlet mértéke az adott évet megelõzõ naptári évben összesen
behozott és kivitt kõolaj és kõolajtermék mennyiségi egyenlegének a következõk
szerint meghatározott számú napra jutó átlaga:
a/ 1997. január 1-tõl legalább 50 nap,
b/ 1998. január 1-tõl legalább 70 nap,
c/ 1999. január 1-tõl és az azt követõ években legalább 90 nap.
(3) Behozott és kivitt mennyiségnek minõsül az a mennyiség, amelyet az
illetékes vámszervek az adott naptári évben az országba beléptettek és a
belföldi forgalom számára vámkezeltek, illetve - a kiviteli engedélyben
meghatározott mennyiségben - az országból végleges rendeltetéssel
kiszállítottak, kiléptettek. Nem minõsül kivitelnek a közúti, vízi- vagy
légijármû üzemanyag tartályába töltött, kivitt üzemanyag mennyiség."
- 2 -
3. §
A Kt. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"4. § (1) Nem kell biztonsági készletet képezni és tagi hozzájárulást fizetni
azon kõolaj és kõolajtermék mennyiség után
a/ amelyet a Magyar Honvédség részére hoznak, be és azt a Magyar Honvédség
használja fel vagy saját felhasználásra tartalékolja,
b/ azon mennyiség után, amelyet az e törvényben elõírt készletezési
kötelezettség teljesítése céljából hoznak be.
(2) Nem kell biztonsági készletet képezni és a tagi hozzájárulás
visszaigényelhetõ azon kõolajtermék mennyiség után
a/ amelyet nem energetikai célra, hanem vegyipari alapanyagként hoztak be és
igazoltan felhasználtak, továbbá
b/ amelyet igazoltan kenéstechnikai, korrózióvédelmi és ipari segédanyagként
használtak fel."
4. §
A Kt. 6. §-ának c/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"c/ a Magyar Honvédség tulajdonában van."
5. §
A Kt. 8. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"8. § (1) Abban az esetben, ha a kõolaj- és kõolajtermék ellátás és a
fogyasztás egyensúlya felbomlik, a felhasználási igények meghaladják a
beszerzés lehetõségeit, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter (a
továbbiakban: miniszter) a szabályozásban érdekelt miniszterekkel együttesen
kiadott rendeletben, fogyasztást korlátozó intézkedéseket rendelhet el.
(2) A biztonsági készletet a miniszter engedélye alapján szabad felhasználni.
(3) Az engedélyben meg kell határozni:
a/ a felhasználás engedélyezésének okát,
- 3 -
b/ a felhasználásra engedélyezett kõolaj, kõolajtermék megnevezését és
mennyiségét,
c/ a felhasznált készletek visszapótlásának határidejét, termékek szerinti
összetételét.
(4) Az engedélyben a miniszter meghatározhatja a felhasználásra engedélyezett
kõolaj, kõolajtermékek felhasználásának célját, ütemét, tovább megítélése
szerint az ország mûködését biztosító fogyasztók részére közvetlen vásárlási
jogot adhat. A kõolajat és a kõolajtermékeket olyan áron kell értékesíteni,
hogy az fedezetet nyújtson a készlet visszapótlásának várható költségeire.
(5) Kõolajfinomítóval rendelkezõ gazdálkodó szervezetek részére a miniszter
elõírhatja a felhasználásra engedélyezett készlet bérfeldolgozásának legkisebb
hozamát és ütemezését is."
6. §
A Kt. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"10. § (1) E törvény alapján kötelezõen a Szövetség tagjává válnak azok,
akikre (amelyekre ) - a 4. § (1) bekezdésében foglalt kivételek
figyelembevételével - a törvény hatálya kiterjed (a továbbiakban együtt:
tagok)."
7. §
A Kt. 11. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"11. § A Szövetség feladata a 3. § (2) bekezdésében meghatározott mértékû
biztonsági készletképzés feltételeinek megteremtése és fenntartásának
biztosítása. A Szövetség nem alanya a társasági adónak."
8. §
A Kt. 13. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"13. § (1) A 8. § alapján felhasználásra engedélyezett készleteket - az
engedélyben elõírt módon és feltételek szerint - a Szövetség értékesíti. A 8.
§ (3) bekezdése alapján a miniszter által meghatározott célból kijelölt
fogyasztók ellátásán felül, a tagok részére értékesítésre felszabadított
készletek vonatkozásában a tevékenységüket gyakorló tagokat, a készlet
felszabadítást
- 4 -
megelõzõ naptári év forgalmának egyenlege alapján esedékessé vált és
befizetett tagi hozzájárulásuk arányában elõvásárlási jog illeti meg.
(2) A felszabadított és eladott készlet felhasználásának, értékesítésének az
engedélyben meghatározott feltételeirõl a felhasználót, illetve a tagot
tájékoztatni kell. Az átadott készletet az engedélyben meghatározott
feltételek szerint szabad felhasználni, értékesíteni."
9. §
A Kt. 21. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"21. § A közgyûlés döntésének meghozatala során minden szövetségi tag
rendelkezik egy-egy szavazattal. Ez teszi ki az összes szavazatok 50 %-át. A
szavazatok második fele olyan arányban oszlik meg a tagok között, amilyen
mértékben az elõzõ naptári évben a forgalmuk egyenlege alapján a tagi
hozzájárulást fizették."
10. §
A Kt. 23. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Az igazgató tanács kilenc tagjából hat tagot a közgyûlés választ három
évre.
A további három tagja közül kettõ a miniszternek, egy a pénzügyminiszternek a
képviselõje."
11. §
A Kt. 25. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"25. § Ha az igazgató tanács választott tagjának megbízatása a 23. §-ban
meghatározott idõtartam letelte elõtt megszûnik, a hátralévõ idõre új tagot
kell választani. Az új tagot a legközelebbi közgyûlésen választják meg."
12. §
A Kt. 27. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"27. § (1) A közgyûlés választja meg a Szövetség igazgatóját és
igazgatóhelyettesét. A Szövetség munkaszervezetének (igazgatóságának)
ügyvezetõje az igazgató, akit akadályoztatása esetén az igazgatóhelyettes
teljes jogkörrel helyettesít. Az igazgatót és az igazgatóhelyettest öt évre
választják meg. Az igazgató és az igazgatóhelyettes újraválasztható."
- 5 -
13. §
A Kt. 30. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"30. § (1) A készletezéshez, a készletnöveléshez, továbbá a Szövetség
mûködéséhez szükséges eszközöket - az éves költségvetés alapján - a tagok
pénzbeli hozzájárulás formájában bocsátják a Szövetség rendelkezésére."
14. §
A Kt. 38. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"38. § (1) A tag minden hó 15-ig köteles a Szövetségnek nyilatkozni arról,
hogy részére a megelõzõ hónapban milyen mennyiségû kõolajat, kõolajterméket
vámkezeltek.
(2) Az (1) bekezdés szerinti havi nyilatkozatban közölt adatok alapján a tag
kiszámítja az esedékes tagi hozzájárulás-fizetési kötelezettség összegét és
azt a behozatalt követõ hónap utolsó munkanapjáig köteles a Szövetség
bankszámlájára átutalni.
(3) A tagi hozzájárulás befizetésétõl számított 90 napon belül a Szövetségtõl
visszaigényelhetõ a hozzájárulásnak az a része, amelyet a tag a törvény 4. §
(2) bekezdésében meghatározott, biztonsági készletezési kötelezettség alá nem
esõ kõolajtermék mennyisége után fizetett be. A Szövetség a visszautalást az
igénylésnek és a felhasználás könyvelésen alapuló igazolásának a Szövetséghez
történõ beérkezésétõl számított 15 napon belül köteles teljesíteni.
(4) A tag az esedékessé vált tagi hozzájárulásból a kiviteltõl számított 90
napon belül levonhatja az olyan behozott kõolaj és kõolajtermék mennyiség
utáni befizetését, amelyet külföldön értékesített (exportált). A behozott
kõolaj feldolgozásából származó - e törvény hatálya alá tartozó - kõolajtermék
külföldön történt értékesítése esetén a visszaigényelhetõ tagi hozzájárulást
kõolaj-egyenérték alapján kell elszámolni.
(5) A tagi hozzájárulás visszaigénylésének, illetve levonásának jogosságát a
tag az erre vonatkozó okiratok, nyilvántartások benyújtásával hitelt érdemlõen
köteles igazolni. A visszaigénylés és a levonás együttes összege éves szinten
nem haladhatja meg a tag által befizetett tagi hozzájárulás összegét. A (2)-
(5) bekezdésekben nem rendezett további szabályokat a 15. § (2) bekezdés g/
pontja alapján az Alapszabályban kell meghatározni."
- 6 -
15. §
A Kt. 40. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"40. § (1) Kõolaj és kõolajtermék csak olyan jogi személy, jogi személyiséggel
nem rendelkezõ gazdasági társaság és egyéni vállalkozó részére vámkezelhetõ,
aki (amely) igazolja, hogy a Szövetség felé fennálló nyilatkozattételi,
valamint tagi hozzájárulás-fizetési kötelezettségének eleget tett. A
vámkezeléshez szükséges igazolást a Szövetség állítja ki.
(2) Az igazolás kiadását a Szövetség vagyoni biztosíték adásához köti, ha a
behozni kívánt kõolaj, kõolajtermék után fizetendõ tagi hozzájárulás összege
ezt indokolja (pl. a tag alaptõkéjét, illetve törzstõkéjét meghaladja). A
vagyoni biztosíték mértékét úgy kell megállapítani, hogy a biztosíték az
igazolás alapján behozható kõolaj vagy kõolajtermék után fizetendõ tagi
hozzájárulás összegét fedezze.
(3) A vagyoni biztosíték adásának, kezelésének és az erre vezetett behajtás
részletes szabályait a 15. § (2) bekezdés d/ pontja alapján az Alapszabályban
kell megállapítani."
16. §
A Kt. 41. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,
egyidejûleg e § új (3) bekezdéssel egészül ki:
"41. § (2) A miniszter felügyeleti jogkörében:
a/ jóváhagyja a Szövetség Alapszabályát és annak módosítását,
b/ a Szövetség testületeinek jogszabálysértõ határozatát megsemmisítheti és a
Szövetség testületét új eljárásra utasíthatja,
c/ energiaellátási válsághelyzetben, vagy ha a Szövetség feladatának nem tesz
eleget, a Szövetséget közvetlen irányítása alá vonhatja,
d/ a Szövetségtõl tájékoztatást kérhet és a Szövetségnek jelentési
kötelezettséget írhat elõ,
e/ a Szövetség irataiba betekinthet.
(3) A (2) bekezdés c/ pontjában foglalt rendelkezés alkalmazásában
energiaellátási válsághelyzet akkor áll be, ha a behozatal
fogyasztáshoz mért
- 7 -
csökkenése eléri a 7 %-ot, és a belföldi felhasználási igény csak a biztonsági
készlet terhére elégíthetõ ki."
17. §
A Kt. 43. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"43. § (1) A miniszter, valamint a Szövetség megbízott ellenõrök útján
ellenõrzi, hogy a jogi személyek, a jogi személyiséggel nem rendelkezõ
gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók e törvény rendelkezéseinek
megfelelõen folytatják-e a kõolaj és a kõolajtermék behozatali, forgalmazási
és felhasználási tevékenységüket."
18. §
A Kt. a következõ új 45. §-sal egészül ki, egyidejûleg a Kt. jelenlegi 45. és
46. §-ának számozása 46., 47. §-ra változik:
"45. § (1) A Szövetséget megilletõ kötelezõ befizetések adók módjára
behajtandó köztartozásnak minõsülnek, amelyet a Szövetség hajt be.
(2) Az a tag, aki (amely) az esedékessé vált tagi hozzájárulást nem fizette
meg vagy jogalap nélkül vont le, illetve igényelt vissza tagi hozzájárulást,
köteles azt késedelmi kamattal és a felmerült költségekkel növelt összegben
megfizetni a Szövetségnek.
(3) A (2) bekezdésben említett és az esedékesség idõpontjában nem teljesített
vagy nem megfelelõen teljesített kötelezettségének teljesítésére a Szövetség
igazgatója határozatban kötelezi a tagot. Ha a befizetésre meghatározott
határidõ eredménytelenül telt el, a Szövetség igazgatója intézkedik a behajtás
iránt.
(4) Ha a tag a határozatban foglaltakat magára nézve sérelmesnek tartja, a
határozatot a kézbesítéstõl számított 30 napon belül a bíróságnál keresettel
megtámadhatja. A kereset benyújtásának a követelés behajtására halasztó
hatálya nincs.
(5) A Szövetséggel szemben fennálló tartozásra befizetett vagy behajtott
összeget elõször a késedelmi kamatra, a felmerült költségekre, ezt követõen a
tagi hozzájárulásra kell elszámolni."
- 8 -
Vegyes és záró rendelkezések
19. §
(1) E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba. Ezzel egyidejûleg
a Kt. 12. §-a, 23. §-ának (3) bekezdése, 36. §-ának (2) bekezdése, továbbá 39.
§-a, valamint a Kt. melléklete hatályát veszti.
(2) A Kt. 28. §-ában az "igazgatóság" helyébe az "igazgató" meghatározás lép,
a 31. §-ának (2) bekezdésében lévõ felsorolásból "a nemzetközi gazdasági
kapcsolatok minisztere" szövegrész hatályát veszti, a 33. és 35. §-okban
feltüntetett határidõk május 31-re változnak, a 45. § elõtti cím "Vegyes és
záró rendelkezések"-re változik.
(3) A Kt. 8. §-ában és 38. §-ának (3) bekezdésében foglalt rendelkezések,
valamint a kõolaj és kõolajtermékek biztonságos készletezésével kapcsolatos
nemzetközi szerzõdésekben vállalt kötelezettségek végrehajtásához szükséges
intézkedéseket a miniszter rendeletben határozza meg.
I N D O K O L Á S
a behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági
készletezésérõl szóló 1993. évi IL. törvény módosításáról rendelkezõ
törvényjavaslathoz
I.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági készletezésérõl szóló 1993. évi
IL. törvény célja az volt, hogy versenysemleges alapon fokozatosan, 1999-ig
létrehozzuk az ország biztonságos kõolaj és kõolajtermék ellátásához szükséges
készleteket.
A törvényi szabályozás elérte célját. A törvény hatályba lépése óta eltelt
idõszakban kõolajból és kõolajtermékekbõl sikerült létrehozni az induló
idõszakra elõírt mennyiségû biztonsági készletet, megteremteni a biztonsági
készletek évenként elõírt növelésének feltételeit és a törvénnyel létrehozott
Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ Szövetség mûködését.
A kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésére vonatkozó törvényi
szabályozás hazánkban újszerû volt, ilyen jellegû szabályozásnak hagyományai
nem voltak.
A törvény alkalmazása során szerzett gyakorlati tapasztalatok szükségessé, a
kapcsolódó jogterületek fejlõdése pedig lehetõvé teszik a törvényi szabályozás
módosítását, egyes rendelkezéseinek pontosítását és korszerûsítését.
- 2 -
II.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1-4. §-hoz
A törvény alanyi hatályára vonatkozó rendelkezés jelenleg nem teljes körû, a
kõolaj és kõolajtermék behozatallal foglalkozó gazdálkodási tevékenységet
folytató cégek közül a jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági
társaságokra (közkereseti társaság, betéti társaság) a törvény hatálya nem
terjed ki.
A javasolt módosítás azt tartalmazza, hogy a törvény alanyi hatálya terjedjen
ki a jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaságokra is.
A törvényi szabályozás tárgyi hatályát jelenleg a törvény mellékletébe felvett
termékekre állapítja meg. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a
törvény mellékletébe felvett kõolajtermékek körét az új termékek megjelenése
vagy a régiek megszûnése miatt állandóan változtatni kell.
A termékjegyzék módosítását az Országgyûlés döntési jogkörében való tartása
nehézkessé teszi. Ezért a törvény tárgyi hatályának a mellékletre történõ
utalással történõ meghatározása a gyakorlatban nem vált be és nem tartható
fenn. A mellékletben nem szereplõ, vagy új termékelnevezések használata számos
visszaélésre ad lehetõséget.
A kodifikációs és a gyakorlati követelményeknek is az a módosításban javasolt
megoldás felel meg, amely szerint a törvény minden belföldi felhasználásra,
feldolgozásra és értékesítésre behozott kõolajtermékre elõírja a biztonsági
készlet-képzési, illetve tagi hozzájárulás-fizetési kötelezettséget (1. §).
A törvényjavaslat 2. §-a pontosítja a készletszámítás szabályait.
- 3 -
A 3. § az általános szabállyá emelt készletezési kötelezettség alóli
kivételeket állapítja meg.
A 4. § az 1-3. §-okban foglalt módosításoknak megfelelõ szövegpontosítást
tartalmazza.
Az 5. §-hoz
A javasolt módosítást az indokolja, hogy elõállhat olyan helyzet, amikor a
készletfelszabadítással egyidejûleg fogyasztási korlátozást is életbe kell
léptetni. Ilyen esetben a felszabadított készleteket vagy azok jelentõs részét
az ország mûködését biztosító felhasználók (mentõk, kórházak, termény-
betakarítás idején a mezõgazdaság stb.) részére kell átadni.
A biztonsági kõolajkészlet felszabadításához kapcsolódóan lehetõvé kell tenni
a kõolajfeldolgozás legkisebb hozamának és ütemezésének elõírását is.
A 6. §-hoz
A törvény hatályára vonatkozó rendelkezések módosulása szükségessé teszi a
törvény 10. § (1) bekezdésének módosítását is, a rendelkezések összhangjának
megteremtése érdekében.
A 7. §-hoz
A kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezése olyan közfeladat, amelyet nem
állami vagy helyi önkormányzatai szervek látnak el, hanem a tevékenység
gyakorlásából eredõen kötelezõ tagsággal rendelkezõ és mûködõ Kõolaj és
Kõolajtermék Készletezõ Szövetség lát el. A közfeladatot ellátó Szövetséget
indokolt mentesíteni a társasági adófizetési kötelezettség alól.
- 4 -
A 8. §-hoz
Az 5. §-ban javasolt módosítás szerint a készletfelszabadítási engedély
tartalmaz minden figyelembeveendõ elõírást és feltételt, amelyek megtartásával
értékesítheti a Szövetség a készleteket. A 13. § ennek megfelelõ
szövegpontosítást tartalmazza a törvényjavaslat 8. §-a. A továbbiakban nincs
szükség a piaci áron történõ értékesítés elõírására, ezért a jelenlegi 13.§
(3) bekezdésének elhagyását is felöleli a módosító javaslat.
A 9-13. §-okhoz
A módosítások a Szövetség mûködésével kapcsolatos rendelkezéseket
tartalmazzák.
A 9. §-ban javasolt módosítás egyértelmûvé teszi a szavazati jog tagok közötti
megoszlásának szabályát.
A 23. § (2) bekezdésének módosítását a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok
Minisztériumának megszüntetése indokolja. E módosítás szükségessé teszi a
törvény 25. §-ának megfelelõ módosítását is. Ezt tartalmazza a módosítási
javaslat 11. §-a.
A 12. §-ban javasolt módosítás oldani kívánja az igazgatóvá,
igazgatóhelyettessé választhatókkal kapcsolatban elõírt túlzott kötöttséget.
A 13. §-ban javasolt új szöveg elhagyja azt a lehetõséget, hogy a Szövetség
tagjai kötelezettségeiket eszközök térítés nélküli átadásával teljesítsék,
mivel az eszközök térítés nélküli átadását a gyakorlatban nem lehetett
megvalósítani.
- 5 -
A 14. és 15. §-hoz
A törvény hatályba lépése óta eltelt idõszakban jelentõsen megváltozott a
törvény hatálya alá tartozó piaci szereplõk száma. 1993-ban 20, 1995-ben több
mint 120, jelenleg kb. 40 gazdálkodó szervezet folytat kõolaj és kõolajtermék
behozatali tevékenységet.
A nagy számú piaci szereplõ között mindig akad olyan, aki (amely) a törvényi
kötelezettségének nem tesz eleget, annak behajtását lehetetlenné teszi, vagy
más módon jogtalan elõnyhöz kíván jutni. Ennek lehetõségét kívánja megelõzni a
38. és 40. § módosítására kidolgozott javaslat.
A 16-17. §-okhoz
A 16. §-ban javasolt módosítás felhatalmazza az ipari, kereskedelmi és
idegenforgalmi minisztert arra, hogy energiaellátási válsághelyzetben a
Szövetséget közvetlen irányítása alá vonja (c/ pont).
A 17. §-ban javasolt módosítás - az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi
miniszter mellett - a Szövetséget is felhatalmazza arra, hogy megbízott
ellenõrök útján ellenõrizze: a piaci szereplõk a törvény rendelkezéseinek
megfelelõen folytatják-e a kõolaj és kõolajtermék behozatali, forgalmazási és
felhasználási tevékenységüket.
A 18. §-hoz
Az új 45. § a köztartozásnak minõsülõ tagi hozzájárulás behajtásának önálló
törvényi szabályait állapítja meg és rendezi az elszámolás szabályait.
A Szövetség igazgatójának intézkedése ellen bírói út igénybevételét engedi
meg.
- 6 -
A 19. §-hoz
A záró és hatályba léptetõ rendelkezések intézkednek a törvénymódosítás
hatálybalépésérõl, a meghaladott rendelkezések hatályon kívül helyezésérõl, a
szükséges szövegpontosításokról és a határidõk szükség szerinti
módosításairól, valamint a felhatalmazásokról.