MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/4520.. számú

törvényjavaslat

a behozott kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésérõl szóló

1993. évi IL. törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

Budapest, 1997. június

- 1 -

1997. évi ... törvény

a behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági

készletezésérõl szóló 1993. évi IL. törvény

módosításáról

Az Országgyûlés a behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági készletezésérõl

szóló 1993. évi IL. törvényt a következõk szerint módosítja:

1. §

A behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági készletezésérõl szóló 1993. évi

IL. törvény (a továbbiakban : Kt.) 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2. § A törvény hatálya azokra a jogi személyekre, jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdasági társaságokra és egyéni vállalkozókra terjed ki, akik

(amelyek) külföldrõl kõolajat vagy kõolajterméket hoznak be, belföldi

feldolgozás, értékesítés, felhasználás céljából."

2. §

"3. (1) Kõolajból és kõolajtermékbõl az e törvényben meghatározott módon és

mértékben biztonsági készletet kell létrehozni.

(2) A biztonsági készlet mértéke az adott évet megelõzõ naptári évben összesen

behozott és kivitt kõolaj és kõolajtermék mennyiségi egyenlegének a következõk

szerint meghatározott számú napra jutó átlaga:

a/ 1997. január 1-tõl legalább 50 nap,

b/ 1998. január 1-tõl legalább 70 nap,

c/ 1999. január 1-tõl és az azt követõ években legalább 90 nap.

(3) Behozott és kivitt mennyiségnek minõsül az a mennyiség, amelyet az

illetékes vámszervek az adott naptári évben az országba beléptettek és a

belföldi forgalom számára vámkezeltek, illetve - a kiviteli engedélyben

meghatározott mennyiségben - az országból végleges rendeltetéssel

kiszállítottak, kiléptettek. Nem minõsül kivitelnek a közúti, vízi- vagy

légijármû üzemanyag tartályába töltött, kivitt üzemanyag mennyiség."

- 2 -

3. §

A Kt. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"4. § (1) Nem kell biztonsági készletet képezni és tagi hozzájárulást fizetni

azon kõolaj és kõolajtermék mennyiség után

a/ amelyet a Magyar Honvédség részére hoznak, be és azt a Magyar Honvédség

használja fel vagy saját felhasználásra tartalékolja,

b/ azon mennyiség után, amelyet az e törvényben elõírt készletezési

kötelezettség teljesítése céljából hoznak be.

(2) Nem kell biztonsági készletet képezni és a tagi hozzájárulás

visszaigényelhetõ azon kõolajtermék mennyiség után

a/ amelyet nem energetikai célra, hanem vegyipari alapanyagként hoztak be és

igazoltan felhasználtak, továbbá

b/ amelyet igazoltan kenéstechnikai, korrózióvédelmi és ipari segédanyagként

használtak fel."

4. §

A Kt. 6. §-ának c/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"c/ a Magyar Honvédség tulajdonában van."

5. §

A Kt. 8. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8. § (1) Abban az esetben, ha a kõolaj- és kõolajtermék ellátás és a

fogyasztás egyensúlya felbomlik, a felhasználási igények meghaladják a

beszerzés lehetõségeit, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter (a

továbbiakban: miniszter) a szabályozásban érdekelt miniszterekkel együttesen

kiadott rendeletben, fogyasztást korlátozó intézkedéseket rendelhet el.

(2) A biztonsági készletet a miniszter engedélye alapján szabad felhasználni.

(3) Az engedélyben meg kell határozni:

a/ a felhasználás engedélyezésének okát,

- 3 -

b/ a felhasználásra engedélyezett kõolaj, kõolajtermék megnevezését és

mennyiségét,

c/ a felhasznált készletek visszapótlásának határidejét, termékek szerinti

összetételét.

(4) Az engedélyben a miniszter meghatározhatja a felhasználásra engedélyezett

kõolaj, kõolajtermékek felhasználásának célját, ütemét, tovább megítélése

szerint az ország mûködését biztosító fogyasztók részére közvetlen vásárlási

jogot adhat. A kõolajat és a kõolajtermékeket olyan áron kell értékesíteni,

hogy az fedezetet nyújtson a készlet visszapótlásának várható költségeire.

(5) Kõolajfinomítóval rendelkezõ gazdálkodó szervezetek részére a miniszter

elõírhatja a felhasználásra engedélyezett készlet bérfeldolgozásának legkisebb

hozamát és ütemezését is."

6. §

A Kt. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"10. § (1) E törvény alapján kötelezõen a Szövetség tagjává válnak azok,

akikre (amelyekre ) - a 4. § (1) bekezdésében foglalt kivételek

figyelembevételével - a törvény hatálya kiterjed (a továbbiakban együtt:

tagok)."

7. §

A Kt. 11. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"11. § A Szövetség feladata a 3. § (2) bekezdésében meghatározott mértékû

biztonsági készletképzés feltételeinek megteremtése és fenntartásának

biztosítása. A Szövetség nem alanya a társasági adónak."

8. §

A Kt. 13. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § (1) A 8. § alapján felhasználásra engedélyezett készleteket - az

engedélyben elõírt módon és feltételek szerint - a Szövetség értékesíti. A 8.

§ (3) bekezdése alapján a miniszter által meghatározott célból kijelölt

fogyasztók ellátásán felül, a tagok részére értékesítésre felszabadított

készletek vonatkozásában a tevékenységüket gyakorló tagokat, a készlet

felszabadítást

- 4 -

megelõzõ naptári év forgalmának egyenlege alapján esedékessé vált és

befizetett tagi hozzájárulásuk arányában elõvásárlási jog illeti meg.

(2) A felszabadított és eladott készlet felhasználásának, értékesítésének az

engedélyben meghatározott feltételeirõl a felhasználót, illetve a tagot

tájékoztatni kell. Az átadott készletet az engedélyben meghatározott

feltételek szerint szabad felhasználni, értékesíteni."

9. §

A Kt. 21. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"21. § A közgyûlés döntésének meghozatala során minden szövetségi tag

rendelkezik egy-egy szavazattal. Ez teszi ki az összes szavazatok 50 %-át. A

szavazatok második fele olyan arányban oszlik meg a tagok között, amilyen

mértékben az elõzõ naptári évben a forgalmuk egyenlege alapján a tagi

hozzájárulást fizették."

10. §

A Kt. 23. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az igazgató tanács kilenc tagjából hat tagot a közgyûlés választ három

évre.

A további három tagja közül kettõ a miniszternek, egy a pénzügyminiszternek a

képviselõje."

11. §

A Kt. 25. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"25. § Ha az igazgató tanács választott tagjának megbízatása a 23. §-ban

meghatározott idõtartam letelte elõtt megszûnik, a hátralévõ idõre új tagot

kell választani. Az új tagot a legközelebbi közgyûlésen választják meg."

12. §

A Kt. 27. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"27. § (1) A közgyûlés választja meg a Szövetség igazgatóját és

igazgatóhelyettesét. A Szövetség munkaszervezetének (igazgatóságának)

ügyvezetõje az igazgató, akit akadályoztatása esetén az igazgatóhelyettes

teljes jogkörrel helyettesít. Az igazgatót és az igazgatóhelyettest öt évre

választják meg. Az igazgató és az igazgatóhelyettes újraválasztható."

- 5 -

13. §

A Kt. 30. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"30. § (1) A készletezéshez, a készletnöveléshez, továbbá a Szövetség

mûködéséhez szükséges eszközöket - az éves költségvetés alapján - a tagok

pénzbeli hozzájárulás formájában bocsátják a Szövetség rendelkezésére."

14. §

A Kt. 38. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"38. § (1) A tag minden hó 15-ig köteles a Szövetségnek nyilatkozni arról,

hogy részére a megelõzõ hónapban milyen mennyiségû kõolajat, kõolajterméket

vámkezeltek.

(2) Az (1) bekezdés szerinti havi nyilatkozatban közölt adatok alapján a tag

kiszámítja az esedékes tagi hozzájárulás-fizetési kötelezettség összegét és

azt a behozatalt követõ hónap utolsó munkanapjáig köteles a Szövetség

bankszámlájára átutalni.

(3) A tagi hozzájárulás befizetésétõl számított 90 napon belül a Szövetségtõl

visszaigényelhetõ a hozzájárulásnak az a része, amelyet a tag a törvény 4. §

(2) bekezdésében meghatározott, biztonsági készletezési kötelezettség alá nem

esõ kõolajtermék mennyisége után fizetett be. A Szövetség a visszautalást az

igénylésnek és a felhasználás könyvelésen alapuló igazolásának a Szövetséghez

történõ beérkezésétõl számított 15 napon belül köteles teljesíteni.

(4) A tag az esedékessé vált tagi hozzájárulásból a kiviteltõl számított 90

napon belül levonhatja az olyan behozott kõolaj és kõolajtermék mennyiség

utáni befizetését, amelyet külföldön értékesített (exportált). A behozott

kõolaj feldolgozásából származó - e törvény hatálya alá tartozó - kõolajtermék

külföldön történt értékesítése esetén a visszaigényelhetõ tagi hozzájárulást

kõolaj-egyenérték alapján kell elszámolni.

(5) A tagi hozzájárulás visszaigénylésének, illetve levonásának jogosságát a

tag az erre vonatkozó okiratok, nyilvántartások benyújtásával hitelt érdemlõen

köteles igazolni. A visszaigénylés és a levonás együttes összege éves szinten

nem haladhatja meg a tag által befizetett tagi hozzájárulás összegét. A (2)-

(5) bekezdésekben nem rendezett további szabályokat a 15. § (2) bekezdés g/

pontja alapján az Alapszabályban kell meghatározni."

- 6 -

15. §

A Kt. 40. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40. § (1) Kõolaj és kõolajtermék csak olyan jogi személy, jogi személyiséggel

nem rendelkezõ gazdasági társaság és egyéni vállalkozó részére vámkezelhetõ,

aki (amely) igazolja, hogy a Szövetség felé fennálló nyilatkozattételi,

valamint tagi hozzájárulás-fizetési kötelezettségének eleget tett. A

vámkezeléshez szükséges igazolást a Szövetség állítja ki.

(2) Az igazolás kiadását a Szövetség vagyoni biztosíték adásához köti, ha a

behozni kívánt kõolaj, kõolajtermék után fizetendõ tagi hozzájárulás összege

ezt indokolja (pl. a tag alaptõkéjét, illetve törzstõkéjét meghaladja). A

vagyoni biztosíték mértékét úgy kell megállapítani, hogy a biztosíték az

igazolás alapján behozható kõolaj vagy kõolajtermék után fizetendõ tagi

hozzájárulás összegét fedezze.

(3) A vagyoni biztosíték adásának, kezelésének és az erre vezetett behajtás

részletes szabályait a 15. § (2) bekezdés d/ pontja alapján az Alapszabályban

kell megállapítani."

16. §

A Kt. 41. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg e § új (3) bekezdéssel egészül ki:

"41. § (2) A miniszter felügyeleti jogkörében:

a/ jóváhagyja a Szövetség Alapszabályát és annak módosítását,

b/ a Szövetség testületeinek jogszabálysértõ határozatát megsemmisítheti és a

Szövetség testületét új eljárásra utasíthatja,

c/ energiaellátási válsághelyzetben, vagy ha a Szövetség feladatának nem tesz

eleget, a Szövetséget közvetlen irányítása alá vonhatja,

d/ a Szövetségtõl tájékoztatást kérhet és a Szövetségnek jelentési

kötelezettséget írhat elõ,

e/ a Szövetség irataiba betekinthet.

(3) A (2) bekezdés c/ pontjában foglalt rendelkezés alkalmazásában

energiaellátási válsághelyzet akkor áll be, ha a behozatal

fogyasztáshoz mért

- 7 -

csökkenése eléri a 7 %-ot, és a belföldi felhasználási igény csak a biztonsági

készlet terhére elégíthetõ ki."

17. §

A Kt. 43. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"43. § (1) A miniszter, valamint a Szövetség megbízott ellenõrök útján

ellenõrzi, hogy a jogi személyek, a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók e törvény rendelkezéseinek

megfelelõen folytatják-e a kõolaj és a kõolajtermék behozatali, forgalmazási

és felhasználási tevékenységüket."

18. §

A Kt. a következõ új 45. §-sal egészül ki, egyidejûleg a Kt. jelenlegi 45. és

46. §-ának számozása 46., 47. §-ra változik:

"45. § (1) A Szövetséget megilletõ kötelezõ befizetések adók módjára

behajtandó köztartozásnak minõsülnek, amelyet a Szövetség hajt be.

(2) Az a tag, aki (amely) az esedékessé vált tagi hozzájárulást nem fizette

meg vagy jogalap nélkül vont le, illetve igényelt vissza tagi hozzájárulást,

köteles azt késedelmi kamattal és a felmerült költségekkel növelt összegben

megfizetni a Szövetségnek.

(3) A (2) bekezdésben említett és az esedékesség idõpontjában nem teljesített

vagy nem megfelelõen teljesített kötelezettségének teljesítésére a Szövetség

igazgatója határozatban kötelezi a tagot. Ha a befizetésre meghatározott

határidõ eredménytelenül telt el, a Szövetség igazgatója intézkedik a behajtás

iránt.

(4) Ha a tag a határozatban foglaltakat magára nézve sérelmesnek tartja, a

határozatot a kézbesítéstõl számított 30 napon belül a bíróságnál keresettel

megtámadhatja. A kereset benyújtásának a követelés behajtására halasztó

hatálya nincs.

(5) A Szövetséggel szemben fennálló tartozásra befizetett vagy behajtott

összeget elõször a késedelmi kamatra, a felmerült költségekre, ezt követõen a

tagi hozzájárulásra kell elszámolni."

- 8 -

Vegyes és záró rendelkezések

19. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba. Ezzel egyidejûleg

a Kt. 12. §-a, 23. §-ának (3) bekezdése, 36. §-ának (2) bekezdése, továbbá 39.

§-a, valamint a Kt. melléklete hatályát veszti.

(2) A Kt. 28. §-ában az "igazgatóság" helyébe az "igazgató" meghatározás lép,

a 31. §-ának (2) bekezdésében lévõ felsorolásból "a nemzetközi gazdasági

kapcsolatok minisztere" szövegrész hatályát veszti, a 33. és 35. §-okban

feltüntetett határidõk május 31-re változnak, a 45. § elõtti cím "Vegyes és

záró rendelkezések"-re változik.

(3) A Kt. 8. §-ában és 38. §-ának (3) bekezdésében foglalt rendelkezések,

valamint a kõolaj és kõolajtermékek biztonságos készletezésével kapcsolatos

nemzetközi szerzõdésekben vállalt kötelezettségek végrehajtásához szükséges

intézkedéseket a miniszter rendeletben határozza meg.

I N D O K O L Á S

a behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági

készletezésérõl szóló 1993. évi IL. törvény módosításáról rendelkezõ

törvényjavaslathoz

I.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A behozott kõolaj és kõolajtermékek biztonsági készletezésérõl szóló 1993. évi

IL. törvény célja az volt, hogy versenysemleges alapon fokozatosan, 1999-ig

létrehozzuk az ország biztonságos kõolaj és kõolajtermék ellátásához szükséges

készleteket.

A törvényi szabályozás elérte célját. A törvény hatályba lépése óta eltelt

idõszakban kõolajból és kõolajtermékekbõl sikerült létrehozni az induló

idõszakra elõírt mennyiségû biztonsági készletet, megteremteni a biztonsági

készletek évenként elõírt növelésének feltételeit és a törvénnyel létrehozott

Kõolaj és Kõolajtermék Készletezõ Szövetség mûködését.

A kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezésére vonatkozó törvényi

szabályozás hazánkban újszerû volt, ilyen jellegû szabályozásnak hagyományai

nem voltak.

A törvény alkalmazása során szerzett gyakorlati tapasztalatok szükségessé, a

kapcsolódó jogterületek fejlõdése pedig lehetõvé teszik a törvényi szabályozás

módosítását, egyes rendelkezéseinek pontosítását és korszerûsítését.

- 2 -

II.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1-4. §-hoz

A törvény alanyi hatályára vonatkozó rendelkezés jelenleg nem teljes körû, a

kõolaj és kõolajtermék behozatallal foglalkozó gazdálkodási tevékenységet

folytató cégek közül a jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági

társaságokra (közkereseti társaság, betéti társaság) a törvény hatálya nem

terjed ki.

A javasolt módosítás azt tartalmazza, hogy a törvény alanyi hatálya terjedjen

ki a jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaságokra is.

A törvényi szabályozás tárgyi hatályát jelenleg a törvény mellékletébe felvett

termékekre állapítja meg. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a

törvény mellékletébe felvett kõolajtermékek körét az új termékek megjelenése

vagy a régiek megszûnése miatt állandóan változtatni kell.

A termékjegyzék módosítását az Országgyûlés döntési jogkörében való tartása

nehézkessé teszi. Ezért a törvény tárgyi hatályának a mellékletre történõ

utalással történõ meghatározása a gyakorlatban nem vált be és nem tartható

fenn. A mellékletben nem szereplõ, vagy új termékelnevezések használata számos

visszaélésre ad lehetõséget.

A kodifikációs és a gyakorlati követelményeknek is az a módosításban javasolt

megoldás felel meg, amely szerint a törvény minden belföldi felhasználásra,

feldolgozásra és értékesítésre behozott kõolajtermékre elõírja a biztonsági

készlet-képzési, illetve tagi hozzájárulás-fizetési kötelezettséget (1. §).

A törvényjavaslat 2. §-a pontosítja a készletszámítás szabályait.

- 3 -

A 3. § az általános szabállyá emelt készletezési kötelezettség alóli

kivételeket állapítja meg.

A 4. § az 1-3. §-okban foglalt módosításoknak megfelelõ szövegpontosítást

tartalmazza.

Az 5. §-hoz

A javasolt módosítást az indokolja, hogy elõállhat olyan helyzet, amikor a

készletfelszabadítással egyidejûleg fogyasztási korlátozást is életbe kell

léptetni. Ilyen esetben a felszabadított készleteket vagy azok jelentõs részét

az ország mûködését biztosító felhasználók (mentõk, kórházak, termény-

betakarítás idején a mezõgazdaság stb.) részére kell átadni.

A biztonsági kõolajkészlet felszabadításához kapcsolódóan lehetõvé kell tenni

a kõolajfeldolgozás legkisebb hozamának és ütemezésének elõírását is.

A 6. §-hoz

A törvény hatályára vonatkozó rendelkezések módosulása szükségessé teszi a

törvény 10. § (1) bekezdésének módosítását is, a rendelkezések összhangjának

megteremtése érdekében.

A 7. §-hoz

A kõolaj és kõolajtermék biztonsági készletezése olyan közfeladat, amelyet nem

állami vagy helyi önkormányzatai szervek látnak el, hanem a tevékenység

gyakorlásából eredõen kötelezõ tagsággal rendelkezõ és mûködõ Kõolaj és

Kõolajtermék Készletezõ Szövetség lát el. A közfeladatot ellátó Szövetséget

indokolt mentesíteni a társasági adófizetési kötelezettség alól.

- 4 -

A 8. §-hoz

Az 5. §-ban javasolt módosítás szerint a készletfelszabadítási engedély

tartalmaz minden figyelembeveendõ elõírást és feltételt, amelyek megtartásával

értékesítheti a Szövetség a készleteket. A 13. § ennek megfelelõ

szövegpontosítást tartalmazza a törvényjavaslat 8. §-a. A továbbiakban nincs

szükség a piaci áron történõ értékesítés elõírására, ezért a jelenlegi 13.§

(3) bekezdésének elhagyását is felöleli a módosító javaslat.

A 9-13. §-okhoz

A módosítások a Szövetség mûködésével kapcsolatos rendelkezéseket

tartalmazzák.

A 9. §-ban javasolt módosítás egyértelmûvé teszi a szavazati jog tagok közötti

megoszlásának szabályát.

A 23. § (2) bekezdésének módosítását a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok

Minisztériumának megszüntetése indokolja. E módosítás szükségessé teszi a

törvény 25. §-ának megfelelõ módosítását is. Ezt tartalmazza a módosítási

javaslat 11. §-a.

A 12. §-ban javasolt módosítás oldani kívánja az igazgatóvá,

igazgatóhelyettessé választhatókkal kapcsolatban elõírt túlzott kötöttséget.

A 13. §-ban javasolt új szöveg elhagyja azt a lehetõséget, hogy a Szövetség

tagjai kötelezettségeiket eszközök térítés nélküli átadásával teljesítsék,

mivel az eszközök térítés nélküli átadását a gyakorlatban nem lehetett

megvalósítani.

- 5 -

A 14. és 15. §-hoz

A törvény hatályba lépése óta eltelt idõszakban jelentõsen megváltozott a

törvény hatálya alá tartozó piaci szereplõk száma. 1993-ban 20, 1995-ben több

mint 120, jelenleg kb. 40 gazdálkodó szervezet folytat kõolaj és kõolajtermék

behozatali tevékenységet.

A nagy számú piaci szereplõ között mindig akad olyan, aki (amely) a törvényi

kötelezettségének nem tesz eleget, annak behajtását lehetetlenné teszi, vagy

más módon jogtalan elõnyhöz kíván jutni. Ennek lehetõségét kívánja megelõzni a

38. és 40. § módosítására kidolgozott javaslat.

A 16-17. §-okhoz

A 16. §-ban javasolt módosítás felhatalmazza az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi minisztert arra, hogy energiaellátási válsághelyzetben a

Szövetséget közvetlen irányítása alá vonja (c/ pont).

A 17. §-ban javasolt módosítás - az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszter mellett - a Szövetséget is felhatalmazza arra, hogy megbízott

ellenõrök útján ellenõrizze: a piaci szereplõk a törvény rendelkezéseinek

megfelelõen folytatják-e a kõolaj és kõolajtermék behozatali, forgalmazási és

felhasználási tevékenységüket.

A 18. §-hoz

Az új 45. § a köztartozásnak minõsülõ tagi hozzájárulás behajtásának önálló

törvényi szabályait állapítja meg és rendezi az elszámolás szabályait.

A Szövetség igazgatójának intézkedése ellen bírói út igénybevételét engedi

meg.

- 6 -

A 19. §-hoz

A záró és hatályba léptetõ rendelkezések intézkednek a törvénymódosítás

hatálybalépésérõl, a meghaladott rendelkezések hatályon kívül helyezésérõl, a

szükséges szövegpontosításokról és a határidõk szükség szerinti

módosításairól, valamint a felhatalmazásokról.

Eleje Honlap