ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4555..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 84. §

(1) bekezdés a.) pontja, valamint a 85. § (2) bekezdés d.) pontja alapján a

következõ önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak önálló napirendi

pontként történõ felvételét és tárgyalását.

1997. évi ......... törvény

a társadalombiztosításról szóló

1975. évi II. törvény módosításáról

1. §

A társadalombiztosításról szóló 1975.. évi II. törvény 118/A. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"A 103/D § (1) bekezdés a) - d) pontjában említett vállalkozót, továbbá a

társas vállalkozás tagját akkor kell kiegészítõ tevékenységet folytatónak

tekinteni, ha egyidejûleg e törvény vagy külön jogszabály, illetõleg államközi

egyezmény alapján öregségi (ideértve a korengedményes nyugdíjban, az

elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti tevékenységet folytatók

öregségi nyugdíjában, továbbá minden nyugdíjkorhatárt elért, özvegyi

nyugdíjban, valamint özvegyi járadékban részesülõ személyt, a magyar

alkotómûvészeti közalapítványtól öregségi nyugdíjban részesülõ személyt is,

valamint a szolgálati nyugdíjban részesülõ személyt és azokat az ezekre

jogosult, nyugdíjkorhatárt elért özvegyi nyugdíjban részesülõket),

rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban (ideértve a Magyar Alkotómûvészek

Közalapítványtól rendszeres rokkantsági segélyben részesülõ személyt is), vagy

növelt összegû öregségi, munkaképtelenségi járadékban, rokkantsági járadékban

részesül."

2. §

Ez a törvény a kihirdetést követõ 15. napon lép hatályba.

I n d o k o l á s

A jelenleg hatályos törvényszabályozás indokolatlan szûkítést tartalmaz

és ír elõ azzal, hogy a nyugdíjas egyéni vállalkozók közül eleve kirekeszti a

kiegészítõ tevékenységet folytató személyek körébõl azon özvegyi nyugdíjra

jogosult honfitársainkat, akik bár elérték a nyudíjkorhatárt elõírt mértékét,

azonban nem jogosultak a jelenlegi rendelkezések alapján speciálisan kiemelt

korengedményes elõ-, bányász-, mûvészeti- illetõleg szolgálati nyugdíjra. Ez a

szûkítés két nyugellátási kategóriába sorolható személyek indokolatlan

hátrányos helyzetét eredményezi.

Azon özvegy családi állapotú nyugdíjas egyéni vállalkozók, akik

betöltötték az öregségi nyugdíjkorhatárt és özvegyi nyugdíjasok, azonban nem

tartoznak a hatályos szabályozás szerint kiemelt néhány kategóriába és így nem

minõsülnek kiegészítõ tevékenységet folytatónak.

Még ennél is sajnálatosabb azon mezõgazdasági szövetkezeti járadékban, s ezen

belül is özvegyi járadékban részesülõ nyugdíjas egyéni vállalkozók helyzete,

akikrõl a hatályos törvényhely említést sem tesz, ekként az elhunyt néhai

mezõgazdasági szövetkezeti tag özvegye annak ellenére, hogy özvegyi járadékban

részesül, továbbá a nyugdíjkorhatárt is elérte, kiegészítõ tevékenységet

folytatónak nem minõsül.

A hatályos törvényszabályozás azon okból hozza igen súlyos helyzetbe a

kiegészítõ tevékenységet folytatónak nem minõsülõ nyugdíjas egyéni vállalkozó

személyeket, mert míg a kiegészítõ tevékenységet folytató személyek csupán

baleseti járulékot kötelesek fizetni, amelynek mértéke a 119/A § (5)

bekezdésében foglaltak szerint csupán 10 %, ezzel szemben a kiegészítõ

tevékenységet folytatónak nem minõsülõ személyek nem baleseti járulékot, hanem

az általános szabályok szerinti járulékot, azaz 49 %-ot kötelesek fizetni.

Mindezen körülmények talán legsúlyosabb mértékben azon idõskorú

személyeket sújtják, akik a kárpótlási törvény elõírásai szerint alkalmazott

degresszív számítási mód alapján és ahhoz kapcsolódóan azon törvényes

lehetõséget választották, miszerint egyéni vállalkozóként az adóhatósághoz

bejelentkeztek és ennek segítségével a degresszív számítási kulcs

alkalmazásával, egyébként elveszíthetõ meghatározott aranykorona értéket,

ennek folytán a megfelelõ földterületet megkapták.

A kárpótlási árverések eredményeképpen közismertek azon széles tömegeket

érintõ körülmények, miszerint a kárpótlási földeket megszerzett állampolgárok

jelentõs része néhány hold felaprózott területhez jutott hozzá, ezen

termõföld-területek jövedelemtermelõ képessége olyan alacsony mértékû, hogy az

utalványos földek egyéni vállalkozás mint kényszervállalkozás keretében

történõ mûvelése aránytalanul súlyos terhet ró a kényszervállalkozóvá váló

széles nyugdíjas tömegek vállára, mint hogy a hatályos törvényi szabályozás

értelmében kiegészítõ tevékenységüket folytatónak nem minõsülnek, azaz ekként

nem a baleseti járulék kedvezményesebb összegét, hanem az általános szabályok

szerinti vállalkozói társadalombiztosítási járulék fizetésére kötelesek az e

körbe tartozó özvegyi nyugdíjas és özvegyi járadékos személyek.

A hatályos törvényhely által preferált körbe nem tartozó özvegyi nyugdíjas és

szövetkezi özvegyi járadékos személyek néhány hold utalványos termõföld

kényszervállalkozóként való mûvelésébõl sok esetben még a létfenntartásukat

sem tudják biztosítani, nemhogy az igen magas mértékû társadalombiztosítási

járulékot megfizetni.

Ezen özvegyi nyugdíjas és szövetkezeti járadékos személyek számára

jelentõs kedvezményt jelentene, amennyiben kiegészítõ tevékenységet

folytatónak minõsülhetnének, hiszen ez esetben 10 %-os baleseti járulékot

volnának kötelesek fizetni, amely kedvezmény biztosítása valamelyest enyhítene

ezen jogosultak életkörülményein és ezen keresztül az egyébként is

válsághelyzetben lévõ hazai mezõgazdaság helyzetén.

Budapest, 1997. június 10.

Dr. Bánk Attila

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap