MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/4558.. számú

országgyûlési határozati javaslat

a menekültek helyzetére vonatkozó 1951. évi július hó 28. napján

elfogadott, az 1989. évi 15. törvényerejû rendelettel kihirdetett

Egyezményhez fûzött nyilatkozat visszavonásáról

Elõadó:

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. június

Az Országgyûlés

...../1997. (.......) OGY

h a t á r o z a t a

a menekültek helyzetére vonatkozó 1951. évi július hó 28. napján

elfogadott, az 1989. évi 15. törvényerejû rendelettel kihirdetett

Egyezményhez fûzött nyilatkozat visszavonásáról

Az Országgyûlés

l. a Magyar Népköztársaság által a menekültek helyzetére vonatkozó 1951.

évi július hó 28. napján elfogadott egyezmény 1. Cikk B. fejezetének

(1) bekezdéséhez fûzött - az Egyezmény alkalmazásában területi

korlátozást jelentõ - nyilatkozatot visszavonja;

2. felkéri a külügyminisztert, írásban értesítse az Egyesült Nemzetek

Szervezete Fõtitkárát, hogy a Magyar Köztársaság - az Egyezménybõl

fakadó kötelezettségei szempontjából - az Egyezmény 1. Cikk B. fejezet

(1) bekezdésének b) pontját alkalmazza.

Indokolás

Magyarország 1989. március 14-én csatlakozott a Genfi Egyezményhez. A

csatlakozási okirat letétbe helyezésekor az állam képviselõje

nyilatkozatot tett, amelynek értelmében hazánk az egyezmény 1. Cikk B.

fejezet (1) bekezdésének a) alpontjában foglaltak szerint teljesíti

vállalt kötelezettségeit. Így az egyezmény hatálybalépése óta Magyarország

csak az Európában bekövetkezett események miatt menedéket kérõk számára

biztosította a menekültként való elismerést. Ezt az ún. földrajzi

korlátozást tartalmazó nyilatkozatot a Genfi Egyezményt kihirdetõ 1989.

évi 15. tvr. 3. §-a tartalmazza.

Ilyen nyilatkozatot a részes államok közül mindössze öt ország tart fenn a

mai napig (Törökország, Kongó, Málta, Monaco és Madagaszkár).

Az akkori lépést az indokolta, hogy az azonos szövetségi rendszerhez

tartozó államok közül elsõként Magyarország csatlakozott az egyezményhez,

mert jogi biztosítékokat kívánt nyújtani az addigra több tízezer ide

menekült román állampolgárnak. A korábbi évtizedekben Magyarország nem

szerzett tapasztalatokat a menekültekkel kapcsolatos jogi és gyakorlati

gondok megoldásában, így a csatlakozáskor a fent említett földrajzi

korlátozás nélküli, tehát minden földrészre kiterjedõ kötelezettséget nem

vállalt.

Az utóbbi hat évben nem csak az egyezmény végrehajtását szolgáló

szabályozás, igazgatási és intézményi ellátó rendszer épült ki, de a

térségünkben zajló politikai, etnikai konfliktusok újabb és újabb

menekülthulláma gazdag tapasztalatot biztosított a magyar menekültügyi

szervek számára. A környezõ országok idõközben aláírták az egyezményt,

földrajzi korlátozás nélkül (Csehország, Szlovákia, Szlovénia,

Oroszország, Lengyelország, Románia, Bulgária). Ez a körülmény nagyban

elõsegítheti a menekültek befogadásával járó terhek arányosabb

megosztását, a nemzetközi és a regionális együttmûködés sikerét.

Az ENSZ Menekültügyi Fõbiztossága még a csatlakozás évében irodát nyitott

Budapesten, és a Kormánnyal kötött megállapodások alapján szakmai és

anyagi segítséget nyújt a magyarországi menekültügyi programokhoz.

2

Ma az Európán kívüli kérelmezõk ügyében az ENSZ Menekültügyi Fõbiztossága

budapesti irodája folytatja le a hazai jog szempontjából szabályozatlan,

jogorvoslatot nem biztosító eljárást. Az általuk védelemben részesítettek

jogállása pedig nem azonos a magyar menekültügyi hatóságok által elismert

menekültekével. A földrajzi korlátozás feloldása után Magyarország számára

is valóban univerzálissá válna az egyezmény, továbbá szabályozott lenne az

Európán kívüli menekültek jogállása.

A Genfi Egyezményben foglaltak értelmében bármely szerzõdõ állam, bármikor

kiterjesztheti kötelezettségeit. Ennek érdekében az ENSZ Fõtitkárához

írásbeli értesítést szükséges küldeni a kötelezettség kiterjesztésérõl.

A Magyar Népköztársaság a Genfi Egyezményhez fûzött nyilatkozatának

visszavonására az Országgyûlés jogosult.

Eleje Honlap