MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4603.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi,

valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól, a Személy-, Vagyonvédelmi

és Magánnyomozói Szakmai Kamaráról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. június

2

1997. évi ..... törvény

a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi,

valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól, a Személy-, Vagyonvédelmi

és Magánnyomozói Szakmai Kamaráról

E törvény célja, hogy - a közrend, a közbiztonság javítása, s ezek részeként

a személy- és vagyonvédelem, a bûnmegelõzés hatékonyságának fokozása érdekében

- erõsítse a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi, valamint

a magánnyomozói szolgáltatás törvényességét, és további garanciát nyújtson a

társadalom számára az e szolgáltatásokat igénybevevõk, illetve az e

szolgáltatások gyakorlása során érintettek személyhez fûzõdõ jogai, vagyoni

érdekei sérthetetlenségére irányuló igényeinek érvényesítéséhez. E cél

elérése érdekében az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A törvény tárgyi hatálya az egyéni, valamint a társas vállalkozás

(a továbbiakban: vállalkozás) keretében végzett személy- és vagyonvédelmi,

biztonságtechnikai, valamint magánnyomozói tevékenységre terjed ki.

(2) A törvény személyi hatálya a személy- és vagyonvédelmi tevékenységet

folytatóra, a magánnyomozóra, továbbá a vagyonvédelmi biztonságtechnikai

tervezõre és szerelõre terjed ki.

(3) Egyéni vállalkozás keretében személy- és vagyonvédelmi, illetve

magánnyomozói tevékenység - ha törvény kivételt nem tesz - csak az e

törvénnyel létrehozott Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara

(a továbbiakban: kamara) tagjaként folytatható.

(4) A szolgálati viszony fennállása alatt a fegyveres erõk (Magyar

Honvédség, Határõrség) a rendvédelmi szervek (rendõrség, polgári védelem,

vám- és pénzügyõrség, a büntetésvégrehajtási szervezet, az állami és

hivatásos önkormányzati tûzoltóság, valamint a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatok) hivatásos állományú tagjai nem lehetnek tulajdonosai, vezetõ

tisztségviselõi, valamint tagjai az (l) bekezdésben meghatározott

vállalkozásnak.

2. § A vállalkozó a személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói

tevékenységet egyidejûleg is folytathatja. A vállalkozó más gazdasági

tevékenységet vagy szolgáltatást nem végezhet, kivéve, ha tevékenysége a

személy- és vagyonvédelemmel közvetlenül összefügg.

3. § Az e törvény hatálya alá tartozó tevékenységek egyéni vállalkozás és

bármely gazdasági társaság keretében is végezhetõk.

A rendõrhatósági engedély kiadásának feltételei

4. § (1) Vállalkozás keretében személy- és vagyonvédelmi, biztonságtechnikai,

valamint magánnyomozói tevékenység csak a rendõrség által kiadott engedély

birtokában végezhetõ.

(2) A rendõrség - a vállalkozó kérelmére - akkor ad ki engedélyt, ha:

a) a kérelmezõ igazolja, hogy a személy- és vagyonvédelmi, illetve a

magánnyomozói tevékenységet folytató tagja, alkalmazottja vagy a segítõ

családtag rendelkezik a tevékenység személyes végzésére jogosító

igazolvánnyal;

b) a kérelmezõ rendelkezik az általa végezni kívánt tevékenységre

vonatkozó szolgáltatási felelõsségbiztosítási szerzõdéssel, vagy tagja a

személy-, vagyonvédelmi és magánnyomozói biztosító egyesületnek;

c) a kamara az egyéni vállalkozó kérelmezõt elõzetesen nyilvántartásba

vette, továbbá igazolta, hogy rendelkezik a folytatni kívánt tevékenység

végzéséhez szükséges anyagi és technikai eszközökkel. A nyilvántartott

adatokat törölni kell, ha a kérelmezõ felvételi kérelmét

visszavonja vagy azt a kamara elutasítja.

(3) A rendõrség az engedély iránti kérelem teljesítését megtagadja, ha az

egyéni vállalkozó, illetve a vállalkozó vezetõ tisztségviselõje büntetett

elõéletû vagy a (4) bekezdésben meghatározott korlátozó rendelkezés hatálya

alá esik.

(4) Nyomozóhatósági jogkörrel rendelkezõ szervezet állományának volt tagja

részére szolgálati viszonyának megszûnésétõl számított két éven belül a

magánnyomozói vállalkozói tevékenység folytatásához hatósági engedélyt a

rendõrség nem adhat.

A személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység

folytatásának feltételei

5. § (1) Személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenység

személyre szóló, a rendõrség által kiadott igazolvány birtokában végezhetõ.

(2) A tevékenység ideiglenes rendõrhatósági igazolvány (a továbbiakban:

ideiglenes igazolvány) birtokában is folytatható.

(3) Igazolványt kaphat írásbeli kérelmére

a) az a büntetlen elõéletû, a 4. § (4) bekezdésben foglalt korlátozás

hatálya alá nem esõ, nagykorú, cselekvõképes - magánnyomozó esetében

legalább középiskolai végzettséggel rendelkezõ - magyar állampolgár, aki

belföldi lakóhellyel, továbbá külön jogszabályban meghatározott

szakképesítéssel rendelkezik, és

b) nem folyik ellene három évi vagy ennél súlyosabb tartamú

szabadságvesztéssel fenyegetett bûncselekmény elkövetésének gyanúja miatt

büntetõeljárás.

(4) Ha a kérelmezõt személy elleni erõszakos bûncselekmény (Btk. XII.

fejezete I. cím, II. cím 174-176. §), nemi erkölcs elleni erõszakos

bûncselekmény (Btk. XIV. fejezet II. cím 197. §, 198.§, 200.§, 207. § (2) bek.

b) pont), hivatali bûncselekmény (Btk. XV. fejezet IV. címe), hivatalos

személy elleni bûncselekmény (Btk. XV. fejezet V. cím), terrorcselekmény

(Btk. 261. §) vagy vagyon elleni bûntett (Btk. XVIII. fejezete) elkövetése

miatt elítélték, az igazolvány kiadása iránti kérelem az 1979. évi 5. tvr. 30.

§-ában meghatározott ideig nem teljesíthetõ.

(5) Az igazolvány kiadása iránti kérelmet el kell utasítani, ha a korábban

kiadott igazolványt az e törvényben meghatározott kötelezettségek megszegése

miatt a kérelmet megelõzõ két éven belül bevonták.

(6) A kérelem elbírálását, ha a kérelmezõ ellen három évi vagy ennél

súlyosabb tartamú szabadságvesztéssel fenyegetett bûncselekmény elkövetésének

gyanúja miatt büntetõ eljárás folyik, annak befejezéséig fel kell függeszteni.

Ideiglenes igazolvány

6. § (1) Ideiglenes igazolványt - írásbeli kérelmére, hat hónapi idõtartamra

- a vállalkozásnak az a tagja, alkalmazottja, segítõ családtagja kaphat, aki

- a szakképesítés kivételével - az 5. § (3) bekezdésének a) pontjában

meghatározott követelményeknek megfelel, és nem esik az 5. § (3) bekezdésének

b) pontjában, továbbá (4)-(6) bekezdésében foglalt korlátozó rendelkezések

alá, valamint az elõírt szakképesítés megszerzéséhez szükséges ismeretek

elsajátítására a szakképzést folytató intézménnyel képzési szerzõdést köt.

(2) Ideiglenes igazolvány ugyanazon személy részére öt éven belül csak egy

alkalommal adható.

(3) Az ideiglenes igazolvánnyal rendelkezõ a tevékenységét kizárólag

igazolvánnyal rendelkezõ személlyel közösen végezheti. A feladat ellátásánál a

15. § (5) bekezdésében meghatározott eszközöket nem tarthatja magánál.

A nyilvántartás, a tevékenység rendõrhatósági ellenõrzése

7. § (1) A rendõrség a kiadott engedélyekrõl, igazolványokról,

a kiadásuk alapjául szolgáló adatokról, az adatváltozásról, az engedély

visszavonásáról, illetve az igazolvány bevonásáról nyilvántartást vezet.

(2) A személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói tevékenység hatósági

ellenõrzését a rendõrség végzi, amely a tevékenység gyakorlásának

jogszerûségére, a rendõrség által nyilvántartott adatok valódiságára, a

rendõrség által hitelesített naplóban nyilvántartott adatokra, az

engedélyezés feltételeiben beállott változások vizsgálatára terjed ki. Az

ellenõrzés a szerzõdés tartalmának megismerésére nem irányulhat.

Az engedély, illetõleg az igazolvány

visszavonása, bevonása, elvétele

8. § (1) A rendõrség az engedélyt határozattal visszavonja, ha kiadásának

feltételei megszûntek vagy a vállalkozó e törvény szabályait ismételten vagy

súlyosan megszegte.

(2) Az igazolványt a rendõrség határozattal visszavonja, ha

a) kiadásának valamely jogszabályi feltétele már nem áll fenn vagy

jogerõs bírói ítélet az igazolvány tulajdonosát e foglalkozástól eltiltja;

b) az e törvényben elõírt szabályokat az igazolvány jogosultja ismételten

vagy súlyosan megszegte.

(3) A rendõrség az igazolványt az eljárás befejezéséig bevonja, ha a

személy- és vagyonvédelmi, illetve magánnyomozói tevékenységet folytató ellen

három évi vagy ennél súlyosabb szabadságvesztéssel fenyegetett szándékos

bûncselekmény elkövetése miatt indult büntetõeljárás.

(4) A személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói tevékenység személyes

végzésére vonatkozó jogosultság megszûnik, ha:

a) az igazolványt bevonják;

b) az igazolványt a jogosult a rendõrségnek visszaadja.

9. § (1) Ha a személy- és vagyonõrt, a vagyonvédelmi biztonságtechnikai

tervezõt, szerelõt, illetõleg a magánnyomozót e foglalkozása gyakorlása során

szándékos bûncselekmény vagy a foglalkozásának az e törvényben meghatározott

szabályainak megszegésével összefüggõ szabálysértés elkövetésén tetten érik, a

rendõr jogosult az igazolványt a helyszínen átvételi elismervény ellenében

elvenni. Az elvett igazolványt köteles - az elvétel okának megjelölésével -

az igazolványt kiállító rendõri szervnek megküldeni.

(2) Az elvétel tartama alatt a személy- és vagyonvédelmi, illetve a

magánnyomozói tevékenység nem gyakorolható.

A személy- és vagyonvédelmi tevékenységet,

illetve magánnyomozást folytató kötelezettségei

10. § A személy- és vagyonvédelmi, illetve magánnyomozói tevékenységre kötött

szerzõdést írásba kell foglalni. A szerzõdésnek tartalmaznia kell a megbízó

hozzájárulását ahhoz, hogy nevét és lakcímét (vagy székhelyét, ennek hiányában

telephelyét) a vállalkozó nyilvántartja, és ebbe a nyilvántartásba a

rendõrhatóság a tevékenység ellenõrzése során betekinthet. A megbízó e

hozzájárulása nélkül a szerzõdés nem jöhet létre.

11. § (1) A vállalkozó a szerzõdésekrõl a rendõrség által hitelesített

naplóban nyilvántartást vezet és a naplót az utolsó bejegyzés napjától

számított öt évig megõrzi.

(2) A naplóban fel kell tüntetni:

a) a megbízó nevét, lakcímét, székhelyét vagy annak hiányában telephelyét;

b) a szerzõdés megkötésének és teljesítésének, illetve megszûnésének

idõpontját.

(3) A naplóban - vagy más alkalmas módon - kell nyilvántartani a szerzõdést

ténylegesen teljesítõ személy vagy személyek nevét. Az adatok megõrzésére az

(1) bekezdés rendelkezései az irányadóak.

(4) A naplóban, illetve az ahhoz kapcsolódó egyéb nyilvántartásban

kiegészítés, javítás csak úgy végezhetõ, hogy az eredetileg rögzített szöveg

olvasható maradjon.

(5) A vállalkozó köteles biztosítani, hogy a rendõrség a naplót és a (3)

bekezdésben meghatározott nyilvántartási okmányokat, illetõleg az érintett a

róla vezetett adatokat megtekinthesse.

12. § (1) A személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói tevékenységet

végzõ személy hatósági jogkörrel nem rendelkezik, a hatóság eljárását nem

akadályozhatja.

(2) A személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói tevékenységet

folytató a fegyveres erõre, rendvédelmi szervre, más hatóságra utaló

elnevezést, formaruhát, illetve hatósági jellegre utaló, megtévesztésre

alkalmas egyéb jelzést vagy címet, rangjelzést nem használhat.

(3) A személy- és vagyonõr formaruháján fel kell tüntetni a vállalkozás nevét

vagy az engedélyezett rövidített nevét, valamint a személy- és vagyonõri

elnevezést.

(4) A (2) bekezdés szerinti tilalom megszegése kérdésében annak a

nyilatkozatát kell figyelembe venni, akinek érdekeit a megtévesztõ név,

formaruha vagy jelzés használata sértheti.

II. fejezet

A személy- és vagyonõrre, illetve a magánnyomozóra vonatkozó

különös rendelkezések

A személy- és vagyonõrre vonatkozó szabályok

13. § A személyõr a szerzõdés keretei között a megbízó személyi biztonságának

fizikai, technikai védelmét látja el. Ennek érdekében az általa védett

személy biztonságát fenyegetõ személyt kilétének közlésére, jogsértõ

magatartásának abbahagyására felszólíthatja.

14. § (1) A vagyonõr a megbízó közterületnek nem minõsülõ létesítményének

területére belépõ vagy az ott tartózkodó személyt jogosult:

a) a kiléte vagy a belépés, a tartózkodás céljának közlésére felhívni,

ennek megtagadása vagy a közölt adatok nyilvánvaló valótlansága esetén az

érintett belépését, ott-tartózkodását megtiltani, és távozásra

felszólítani;

b) csomag, illetve menet-, szállítási okmány bemutatására felszólítani,

csomagját, jármûvét, valamint a szállítmányt biztonsági szempontból

ellenõrizni;

c) a jogsértõ magatartás abbahagyására felszólítani.

(2) A vagyonõr a megbízó ingóságát - a szerzõdés keretei között - az õrzött

létesítmény területén kívül is védheti, ennek során az (1) bekezdésben

meghatározott jogok illetik meg.

(3) A rendezvény biztosítását végzõ személy- és vagyonõr jogosult:

a) a rendezvény megtartását akadályozó vagy zavaró, illetve annak

biztonságát veszélyeztetõ személyt kilétének közlésére felszólítani, a

rendezvényen való részvételét megtiltani és távozásra felszólítani;

b) zárt területen vagy helyen tartott rendezvényre - a rendõrség, illetve

a rendezésért felelõs személy intézkedése alapján - meghatározott

tárgyaknak a bevitelét megakadályozni, ennek érdekében a rendezvényre

belépõ csomagját átvizsgálni.

(4) A szállítmány kísérését, a pénz- és értékõrzést, valamint a szállítást

végzõ személy- és vagyonõr jogosult a szállítást jogtalanul akadályozó,

illetve a szállítmány biztonságát veszélyeztetõ személyt kilétének közlésére,

veszélyeztetõ magatartásának abbahagyására felszólítani.

15. § (1) A személy- és vagyonõr igazoltatásra nem jogosult. Ha a tevékenysége

gyakorlása során az általa erre felkért személy a nevét és személyi adatait

önként nem közli, a személyazonosság megállapítására igazoltatásra jogosult

hatósági személyt kérhet fel.

(2) A személy- és vagyonõr a bûncselekmény elkövetésén tetten ért személyt

jogosult a cselekmény abbahagyására felszólítani és elfogni, tõle a támadásra

alkalmas eszközöket elvenni. Köteles azonban az elfogott személyt

haladéktalanul a rendõrségnek vagy az ügyészségnek átadni, ha erre nincs mód,

ezek valamelyikét értesíteni. Így kell eljárni a tetten ért személytõl

elvett, támadásra alkalmas eszközöket illetõen is.

(3) A személy- és vagyonõr arányos mérvû kényszerítõ testi erõ alkalmazásával:

a) a védett személy biztonságát fenyegetõ támadást elháríthatja;

b) a védett létesítménybe, területre való jogosulatlan belépést

megakadályozhatja, a jogosulatlanul bent tartózkodót onnan eltávolíthatja;

c) a rendezvényt zavaró vagy annak biztonságát veszélyeztetõ személyt a

rendezvényrõl eltávolíthatja;

d) a pénz- és értékszállítást jogtalanul akadályozó személyt eltávolíthatja,

illetve a szállítmány biztonságát fenyegetõ támadást elháríthatja;

e) a bûncselekmény elkövetésén tetten ért és elfogott személytõl a támadásra

alkalmas eszközt elveheti.

(4) A személy- és vagyonõr a megbízó közterületnek nem minõsülõ

létesítményébe, területére, illetve zárt területen vagy helyen tartott

rendezvényére belépõk ellenõrzésére fegyver-, illetve robbanóanyag-kutató

mûszert alkalmazhat és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök bevitelét

megtilthatja.

(5) A személy- és vagyonõr a feladata ellátása során vegyi eszközt

(gázsprayt), gumibotot, õrkutyát, valamint - az erre vonatkozó jogszabályok

rendelkezései szerint - lõfegyvert, gáz- és riasztófegyvert tarthat magánál és

azokat a jogos védelmi helyzetben alkalmazhatja.

(6) Közterületen vagy a nyilvános forgalom számára nyitva álló helyen õrkutyát

igénybevevõ személy- és vagyonõri tevékenység csak az Országos Rendõr-

fõkapitányság Kutyavezetõ-képzõ Iskolája által minõsített (vizsgáztatott)

kutyával látható el.

A magánnyomozóra vonatkozó szabályok

16. § A magánnyomozó a szerzõdés teljesítése érdekében:

a) adatot gyûjthet, felvilágosítást kérhet;

b) az igazolvány bemutatását követõen a hivatalos iratokba,

nyilvántartásokba akkor tekinthet be, készíthet azokról kivonatot,

másolatot, ha erre a személyes eljárása esetén a megbízó is jogosult és

arra kifejezetten felhatalmazta, feltéve, hogy a személyes adatok

védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról, az államtitokról és a

szolgálati titokról szóló törvény másként nem rendelkezik.

c) kép- és hangfelvételt a Ptk.-nak a személyiségi jogok védelmére

vonatkozó szabályai betartásával készíthet, illetve használhat fel.

d) a más részére szóló zárt küldemény tartalmát csak az érintett elõzetes

hozzájárulásával ellenõrizheti.

17. § A magánnyomozás nem irányulhat:

a) diplomáciai, konzuli képviseletek, az ezekkel egy tekintet alá esõ

nemzetközi szervezetek, valamint azok tagjai tevékenységére;

b) a hivatalos személyek (Btk. 137. § 1. pontja) hivatali tevékenységére;

c) természetes személyek személyes és különleges adataira, kivéve ha a

személyes adatok törvény alapján a megbízó számára hozzáférhetõek, illetve

ha az adatgyûjtéssel érintett ehhez - különleges adatai tekintetében -

írásban hozzájárul.

18. § (1) A magánnyomozót foglalkozási (hivatásbeli) titoktartási

kötelezettség terheli minden olyan tényt, adatot illetõen, amelyrõl a megbízás

teljesítése során szerzett tudomást.

(2) Törvény, valamint - saját adatait érintõen - a megbízó a titoktartási

kötelezettség alól felmentést adhat.

(3) A magánnyomozó a harmadik személyrõl gyûjtött személyes adatokról csak a

megbízót tájékoztathatja, kivéve, ha - figyelemmel az (1) bekezdésben

foglaltakra - a megbízás alapjául szolgáló üggyel összefüggésben levõ bírósági

vagy más hatósági eljárásban tanúként hallgatják ki.

(4) A magánnyomozót terhelõ titoktartási kötelezettség teljesítése nem

sértheti a hatóságok eljárása akadályozásának tilalmára vonatkozó

rendelkezést.

19. § Több megbízó érdekében a vállalkozó csak akkor járhat el, ha a

megrendelõk érdekei nem ellentétesek. Olyan megbízást, amely a korábbi megbízó

érdekeit sértheti, csak akkor teljesíthet, ha a korábbi szerzõdés

teljesítésétõl számított öt év már eltelt.

20. § (1) A magánnyomozó a szerzõdés teljesítése során tudomására jutott és

rögzített személyes adatokat a felhasználást követõen azonnal, felhasználás

hiányában a szerzõdés megszûnésétõl számított öt év elteltével köteles

megsemmisíteni.

(2) A 16-18. §, és az (1) bekezdés rendelkezéseit a magánnyomozói

tevékenységet folytató vállalkozóra is alkalmazni kell.

III. fejezet

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói

Szakmai Kamara

21. § (1) A kamara a személy-, vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói

tevékenységet folytató egyéni vállalkozók önkormányzattal rendelkezõ,

közfeladatot és általános szakmai érdekképviseleti feladatokat ellátó

köztestülete.

(2) A kamara a feladatait:

a) a megyékben és a fõvárosban mûködõ területi szervezetei (a továbbiakban

együtt: területi szervezet), valamint

b) országos szervezete útján látja el.

(3) Területi szervezetet több megye közösen is létrehozhat. Ez esetben az

érintett megyékben külön megyei szervezetek nem hozhatók létre.

(4) A kamara területi szervezetei, valamint országos szervezete jogi

személyek.

(5) Az országos szervezet székhelye Budapest. A területi szervezet

elnevezésében utalni kell annak illetékességi területére.

22. § (1) A kamara tagjai önkormányzati jogaikat e törvénynek és a kamara

alapszabályának megfelelõen gyakorolják.

(2) A kamara alapszabályában meg kell határozni:

a) a kamara nevét és székhelyét;

b) a kamara szervezetére és mûködésére vonatkozó szabályokat;

c) a testületi szervek, valamint a tisztségviselõk feladat- és

hatáskörére, választásuk módjára, megbízatásuk idõtartamára vonatkozó

szabályokat;

d) a kamara gazdálkodására vonatkozó alapvetõ szabályokat;

e) mindazt, amiben e törvény az alapszabály rendelkezését írja elõ.

A kamara feladatai

23. § (1) A kamara

a) a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenységgel

összefüggõ ügyekben képviseli és védi a személy- és vagyonvédelmi,

valamint a magánnyomozói szakma .tekintélyét, testületeinek és tagjainak

általános szakmai érdekeit, elõsegíti, hogy a tevékenység végzése a

hatályos jogszabályok, valamint a kamara által megalkotott etikai

szabályok alapján történjen;

b) megalkotja a kamara alapszabályát;

c) véleményt nyilvánít a személy- és vagyonvédelmi, valamint a

magánnyomozói tevékenységet érintõ jogszabályokról;

d) a Belügyminisztérium oktatási intézményeivel együttmûködve javaslatot

tesz a szakképzés és a szakmai továbbképzés követelményszintjeire,

közremûködik a szakképzésben és a vizsgáztatásban;

e) megalkotja a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói

tevékenység etikai szabályait;

f) etikai eljárást folytat le az etikai szabályokat megszegõ tagokkal

szemben. Határozatban figyelmezteti a megbízók érdekeivel ellentétes

tevékenységet folytató és ezzel a szakma jó hírnevét sértõ tagjait és ezt

az etikai szabályzatban meghatározott esetben és módon nyilvánosságra

hozza;

g) a kamara tagjairól névjegyzéket vezet és errõl statisztikai adatokat

szolgáltat;

h) elõzetes nyilvántartásba veszi a személy- és vagyonvédelmi, illetve

magánnyomozói vállalkozást kezdeni kívánó egyéni vállalkozókat,

megvizsgálja, hogy rendelkeznek-e a vállalkozás indításához szükséges, a

kamara önkormányzati szabályzatában meghatározott elégséges feltételekkel

és errõl a vállalkozónak igazolást ad;

i) kezdeményezi a tagjai tevékenységéhez kapcsolódó biztosító egyesület

létrehozását;

j) tagjai tevékenységéhez kapcsolódó konferenciákat, kiállításokat,

vásárokat és más rendezvényeket szervez, önkormányzati szabályzatának

megfelelõen minõsíti és felügyeli tagjai vásári, kiállítási megjelenését,

tevékenységét;

k) hazai és nemzetközi szakmai és jogi információkat gyûjt és ezekrõl

tájékoztatást ad tagjainak, illetve tagjai érdekében más személyeknek;

l) kapcsolatot tart a hasonló jellegû külföldi szakmai kamarákkal és

nemzetközi szövetségekkel.

(2) Az (1) bekezdés g) pontja szerinti névjegyzékben fel kell tüntetni a

magánszemély nevét, személyazonosító igazolványa számát, lakcímét, a

rendõrkapitányság által kiállított igazolvány számát, továbbá, ha a

magánszemély egyéni vállalkozó, a rendõrhatósági engedély, valamint a

vállalkozói igazolvány számát.

A kamarai tagsági viszony

24. § (l) A tevékenység személyes végzésére jogosító igazolvánnyal

rendelkezõ személyek az állandó lakóhelyük szerint illetékes területi

szervezetnek a tagjai.

(2) Az engedéllyel rendelkezõ egyéni vállalkozók a székhelyük (telephelyük)

szerint illetékes területi szervezet tagjai.

(3) Az egyéni vállalkozó, valamint az igazolvánnyal rendelkezõ személy a

területi szervezet megalakulását követõ hatvan napon belül köteles

nyilvántartásbavétel céljából bejelentkezni.

(4) A tevékenységét megkezdõ egyéni vállalkozó, illetve az igazolványt

kiváltó személy az engedély, illetve az igazolvány kézhezvételétõl számított

harminc napon belül köteles az illetékes területi szervezethez bejelentkezni

nyilvántartásbavétel céljából.

25. § A kamarai tagság megszûnik:

a) a természetes személy halálával;

b) az engedély, illetve az igazolvány visszavonásával vagy

visszaadásával;

c) a kamarából történõ kizárással.

A kamarai tag jogai és kötelességei

26. § (l) A kamara tagjának joga van arra, hogy

a) szavazati joggal részt vegyen a területi szervezet küldöttgyûlésén;

b) részt vegyen a területi szervezet tisztségviselõinek, valamint

küldötteinek megválasztásában, továbbá arra, hogy tisztségviselõnek vagy

küldöttnek megválasszák;

c) igénybe vegye a kamara szolgáltatásait.

(2) A kamara tagjának kötelessége, hogy

a) megtartsa a kamara alapszabályában foglalt rendelkezéseket;

b) megfizesse a kamarai tagdíjat.

(3) A tagsági díjat a gazdasági kamara tagjaira vonatkozó szabályok alapján

kell megállapítani.

A kamara szervezete és mûködése

27. § (1) Az országos szervezet a kamara országos képviseleti, ügyintézõ és

ellenõrzõ szervezeteibõl áll.

(2) A kamara legfõbb képviseleti szerve a területi szervezetek küldötteibõl

álló országos küldöttgyûlés.

(3) A küldöttek számát az alapszabály határozza meg.

28. § (1) Az országos küldöttgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

a) a kamara alapszabályának és más önkormányzati szabályzatának

megalkotása és módosítása;

b) a kamara éves költségvetésének meghatározása és az éves beszámoló

(mérleg) elfogadásáról való döntés;

c) titkos szavazással a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség,

valamint az etikai és a felügyelõ bizottság, továbbá más bizottságok

elnökének és tagjainak megválasztása és visszahívása;

d) a tagdíjfizetés elveinek megállapítása az alapszabályban meghatározott

módon és keretek között;

e) a területi szervezetek tagjai által fizetett tagsági díjból az országos

szervezetnek járó rész meghatározása.

(2) Az országos küldöttgyûlést az elnök évenként legalább egy alkalommal,

továbbá akkor köteles összehívni, ha a küldöttek legalább egyötöde - az ok és

cél megjelölésével - írásban kéri.

(3) Az alapszabály az országos küldöttgyûlés összehívásának más eseteit is

elõírhatja, illetve az elnökön kívül más személyt is feljogosíthat annak

összehívására.

(4) Az országos küldöttgyûlés akkor határozatképes, ha azon a küldöttek több

mint fele jelen van. A határozatképtelenség miatt megismételt küldöttgyûlés az

eredeti napirendben szereplõ ügyekben a jelenlévõ küldöttek számától

függetlenül határozatképes.

(5) Az országos küldöttgyûlés határozatait szavazattöbbséggel hozza. Az (1)

bekezdés a)-b) pontjában meghatározott ügyekben való döntéshez a jelenlévõ

küldöttek legalább kétharmados többséggel hozott határozata szükséges.

(6) Az országos küldöttgyûlés összehívására, lefolytatására, határozatainak

meghozatalára vonatkozó részletes szabályokat a kamara alapszabálya állapítja

meg.

29. § (1) A kamara elnöksége az alapszabályban meghatározott számú tagból

álló testületi szerv. Az elnökség feladata a kamara mûködésének irányítása a

küldöttgyûlések közti idõszakban.

(2) Az elnökség összehívására, mûködésére, határozatainak meghozatalára

vonatkozó szabályokat a kamara alapszabálya állapítja meg.

30. § A felügyelõ és az etikai bizottság elnökbõl, valamint az alapszabályban

meghatározott számú tagból áll. Ügyrendjét a jelen törvény és az alapszabály

keretei közt maga állapítja meg.

31. § A felügyelõ bizottság ellenõrzi a kamara mûködésére, gazdálkodására,

pénzügyi, számviteli rendjére vonatkozó jogszabályok és belsõ szabályok

érvényesülését. A felügyelõ bizottságot megilletõ ellenõrzési jogosultságokat

az alapszabály határozza meg, azonban az ellenõrzéshez szükséges tájékoztatási

kötelezettséget nem korlátozhatja.

32. § (1) A kamara tisztségviselõit - az elnököt, az alelnököket, a felügyelõ,

valamint az etikai bizottság elnökét - az alapszabályban meghatározott módon

és idõtartamra titkos szavazással választják. Az alapszabály más

tisztségviselõk választását is elõírhatja.

(2) Az összeférhetetlenségi szabályokat, a megbízatás megszûnésének eseteit,

valamint az egyes tisztségviselõk feladatait az alapszabály határozza meg.

A területi szervezet

33. § (1) A területi szervezet illetékességi területén ellátja a jogszabályban

és az alapszabályban hatáskörébe utalt kamarai feladatokat.

(2) A területi szervezet képviseleti, ügyintézõ szervekkel, valamint önálló

költségvetéssel rendelkezik.

(3) A területi szervezet képviseleti szerve a tagok által választott

küldöttekbõl álló területi küldöttgyûlés. Amennyiben a tagok száma a kétszáz

fõt nem éri el, a küldöttgyûlés feladatait a közgyûlés látja el, a küldöttek

jogai és kötelességei értelemszerûen a tagokra vonatkoznak.

(4) A területi küldöttgyûlés

a) meghatározza a területi szervezet önkormányzati és mûködési szabályait

e törvény és az alapszabály keretei között;

b) dönt a területi szervezet éves költségvetésérõl és az éves beszámoló

(mérleg) elfogadásáról;

c) titkos szavazással megválasztja a területi szervezet elnökét,

alelnökét, az elnökség alapszabályban meghatározott számú tagját, az

etikai bizottság elnökét és tagjait, illetve dönt a velük szemben

benyújtott visszahívási indítványról;

d) megválasztja az országos küldöttgyûlés küldötteit;

e) megállapítja a tagdíj mértékét az alapszabályban meghatározott keretek

között.

(5) A területi küldöttgyûlés összehívására, a határozathozatalra és a

választásra az országos küldöttgyûlés szabályai irányadók.

34. § (1) A kamarán belül a képviselt szakmáknak megfelelõen négy tagozat

hozható létre:

a) magánnyomozói,

b) személyvédelmi (testõr),

c) vagyonvédelmi,

d) biztonságtechnikai tagozat.

(2) A tagozatok feladatait és mûködését az alapszabály határozza meg.

Etikai eljárás

35. § (1) Etikai vétséget követ el az a tag, aki

a) e törvény rendelkezéseit tevékenysége gyakorlása során szándékosan

megszegi;

b) a kamara által meghatározott etikai szabályokat megsérti;

c) a tagsági díjat felhívás ellenére sem fizeti meg.

(2) Az etikai eljárás lefolytatásának nem akadálya, ha ugyanabban az

ügyben állami szervek is eljárást folytatnak.

36. § Az etikai vétség esetében alkalmazható intézkedések:

a) figyelmeztetés;

b) kizárás.

Az etikai eljárás lefolytatása

37. § Az etikai eljárást a területi szervezet elnöksége (a továbbiakban:

elnökség) rendeli el és lefolytatásával az etikai bizottságot bízza meg.

38. § (l) Az ügy kivizsgálásában, illetve elbírálásában nem vehet részt az,

a) aki az eljárás alá vont személy hozzátartozója;

b) akinek tanúkénti meghallgatása szükséges;

c) akitõl az ügy tárgyilagos megítélése egyéb okból nem várható.

(2) Akivel szemben kizárási ok áll fenn, azt köteles azonnal bejelenteni az

elnökségnek.

39. § (l) Az etikai bizottság feladata a tényállás pontos tisztázása.

Ennek során az etikai eljárás alá vont személyt és a tanút meghallgathatja,

szakértõ közremûködését veheti igénybe, okiratba betekinthet, helyszínt

megtekinthet.

(2) A vizsgálat eredményérõl készült összefoglaló jelentést az etikai

bizottság az elnökség elé terjeszti.

(3) Az elnökség az összefoglaló jelentést értékeli és ennek eredményeként a

következõ intézkedéseket teheti:

a) megalapozatlanság esetén a vizsgálat kiegészítését rendeli el;

b) az eljárás alá vont személyt - kérelmére - meghallgatja;

c) az eljárást megszünteti;

d) a felelõsség megállapítása esetén intézkedést alkalmaz.

(4) A (3) bekezdés d) pontja esetében az elnökség határozata ellen a

kézbesítéstõl számított tizenöt napon belül az eljárás alá vont személy a

küldöttgyûléshez fellebbezést nyújthat be.

(5) A küldöttgyûlés határozata ellen az eljárás alá vont személy a

kézbesítéstõl számított harminc napon belül a közigazgatási perekre (Pp. XX.

fejezet) irányadó szabályok szerint bírósághoz fordulhat.

40. § (1) A kamara felett a belügyminiszter törvényességi felügyeletet

gyakorol.

(2) A belügyminiszter ellenõrzi, hogy az alapszabály és a többi kamarai

szabályzat megfelel-e a jogszabályoknak, továbbá, hogy a kamara szerveinek

határozatai nem sértenek-e jogszabályt, alapszabályt vagy kamarai

határozatot.

(3) Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki az

olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy államigazgatási eljárásnak

van helye.

(4) Ha a kamara mûködésének törvényessége másként nem állítható helyre, a

belügyminiszter a bírósághoz fordul.

A kamara választása

41. § (1) A kamara elsõ választásának szervezését az egyéni vállalkozókat is

képviselõ, a személy-, vagyonvédelmi és magánnyomozói szövetségek által

létrehozott Szervezõ Bizottság végzi, amelynek mûködése a kamara

tisztségviselõinek megválasztásáig tart.

(2) A választások költségeit a személy-, vagyonvédelmi és magánnyomozói

tevékenységet folytató egyéni vállalkozók - elsõ évi tagsági díjuk terhére -

megelõlegezik.

42. § (1) Választásra jogosult az igazolvánnyal rendelkezõ személy.

(2) A területi szervezetek küldötteit tagozatokban választják.

(3) Az országos küldöttgyûlés küldötteit a területi szervezetek választják

meg.

(4) A területi szervezet megválasztott elnöke küldöttként vesz részt az

országos küldöttgyûlésen.

43. § (1) A kamara testületi szerve tagjának, illetve a kamara elnökének csak

a területi szervezet küldötte választható.

(2) Az országos és területi küldöttgyûlés küldötteinek számát, összetételét

és választásának módját az alapszabályban határozzák meg.

IV. fejezet

Felügyeleti bírság

44. § (1) A rendõrhatóság a személy- és vagyonvédelmi vagy magánnyomozói

szolgáltatást jogosulatlanul végzõ, továbbá a tevékenységére vonatkozó, e

törvényben meghatározott elõírásokat ismételten vagy súlyosan megsértõ

vállalkozót százezer forinttól egymillió forintig terjedõ felügyeleti

bírsággal sújthatja.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában jogosulatlan a vállalkozás, ha

a) azt a vállalkozó engedély hiányában végzi;

b) a szolgáltatást az engedély kiadásához szükséges, a 4. § (2)

bekezdésében írt feltételek hiányában folytatja.

(3) A felügyeleti bírságot a rendõrségnek a határozatában megjelölt számlájára

kell befizetni.

(4) Ha az egyéni vállalkozóval szemben mind a felügyeleti bírság, mind az

egyes szabálysértésekrõl szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet 30/A. §-a

szerint minõsülõ jogosulatlan magánnyomozói, illetve személy- és vagyonvédelmi

tevékenység szabálysértése miatti bírság kiszabásának feltételei fennállnak,

kizárólag a felügyeleti bírság megállapítására irányuló eljárásnak van helye.

45. § Az e törvényben elõírt szabályok súlyos megsértésének minõsül a

a) a 12. § (1), a 15. § (5)-(6) bekezdéseiben, a 16. § b)-d)

pontjaiban, a 18-20. §-ban foglalt rendelkezések megszegése, valamint

b) a 12. § (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott szabályoknak a hatóság

figyelmeztetése ellenére történõ megsértése.

Vegyes és értelmezõ rendelkezések

46. § Az e törvényben meghatározott hatósági eljárásra és ellenõrzésre az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

rendelkezéseit kell alkalmazni.

47. § E törvény alkalmazásában:

l. Vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi, valamint

magánnyomozói tevékenység: a polgári jogi jogviszony keretében végzett olyan

szolgáltatás, amelyet a vállalkozó a megbízót (megrendelõt) is megilletõ, a

szerzõdésben a vállalkozóra átruházott jogok keretein belül szerzõdés alapján

végez.

2. Személy- és vagyonvédelmi tevékenység:

a) létesítmény, telephely, terület, jármû vagy más dolog õrzése;

b) rendezvény biztosítása;

c) szállítmány kísérése, pénz és érték õrzése, szállítása;

d) természetes személyek életének és testi épségének védelme;

e) vagyonvédelmi biztonságtechnikai rendszerek tervezése, telepítése,

szerelése, üzemeltetése, karbantartása.

3. Vállalkozó: a személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói

tevékenységet folytató egyéni vállalkozó és gazdasági társaság.

4. Személy- és vagyonõr: az a természetes személy, aki a személy- és

vagyonvédelmi tevékenységet folytató vállalkozás keretei között a 2. pont a)-

d) alpontjaiban meghatározott személy- és vagyonvédelmi tevékenységet

személyesen végzi, szervezi vagy irányítja.

5. Vagyonvédelmi biztonságtechnikai tervezõ, szerelõ: az a természetes

személy, aki - tevékenységébõl eredõen - ismeretekkel rendelkezik a 7.

pontban meghatározott vagyonvédelmi biztonságtechnikai rendszer mûködésérõl, s

az ilyen rendszer (eszköz, berendezés) tervezését, telepítését, szerelését,

üzemeltetését, karbantartását személyesen végzi, azt szervezi vagy

irányítja.

6. Magánnyomozó: az a természetes személy, aki a magánnyomozást folytató

vállalkozás keretei között a 16. §-ban meghatározott tevékenységet személyesen

végzi, szervezi vagy irányítja.

7. Vagyonvédelmi biztonságtechnikai rendszer (2. pont e) alpont):

vagyonvédelmi célból a vállalkozási szerzõdésben megjelölt ingatlanon

telepítendõ vagy telepített elektronikus jelzõ és képi megfigyelõrendszer,

egyéb, a jel és kép továbbítását vagy fény-, illetve hang jelzését is

lehetõvé tevõ mûszaki megoldás.

8. A személy- és vagyonvédelemmel, illetve a magánnyomozással közvetlenül

összefüggõ tevékenységek:

a) a tûzvédelmi, polgári védelmi, munka- és egészségvédelmi tevékenység,

katasztrófa-elhárítás, ha az ezzel megbízott személy rendelkezik az

elõírt szakképesítéssel;

b) az üzleti és üzemi titok, valamint az informatikai adatok védelme;

c) a pénz- és értékõrzéssel, valamint -szállítással kapcsolatos

pénzfeldolgozó tevékenység;

d) a személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói szakképzés,

tanácsadás, szakirodalmi kiadói, valamint szakértõi tevékenység;

e) a vagyonvédelmi célú kutatás;

f) a vagyonvédelmi eszközök gyártása, forgalmazása;

g) a mechanikai vagyonvédelmi rendszerek tervezése, szerelése,

karbantartása;

h) a vállalkozó által õrzött objektum karbantartási és takarítási

munkáinak elvégzése.

Hatálybaléptetõ, felhatalmazó rendelkezések

48. § (1) E törvény a kihirdetését követõ harmadik hónap elsõ napján lép

hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a vállalkozás keretében végzett

személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység átmeneti

szabályozásáról szóló 87/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet és az azt módosító

68/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet hatályát veszti.

49. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a közületi szervek rendészeti

tevékenységérõl szóló 6/1988. (II. 12.) MT rendeletet vizsgálja felül, és

ennek eredményeképpen döntsön e tevékenység újraszabályozásáról.

(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy

a) a kérelem elbírálását, a szolgáltatási felelõsségbiztosítási szerzõdés

szerinti díjfizetést, illetve a biztosító kockázatviselésének kezdõ

napját, a tevékenység engedélyezését, az engedély, az igazolvány

jogosultjának a nyilvántartott adatok változásának bejelentésére vonatkozó

kötelezettségét, a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói

tevékenységet folytatók által használható jelzések tartalmát, az

igazolvány kezelését és

b) - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a vállalkozás keretében végzett

személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység

engedélyezésével, továbbá az igazolvány kiadásával kapcsolatos igazgatási

szolgáltatási díjat, továbbá

c) a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. § (1) bekezdésének

b) pontjában foglaltak szerint a személy- és vagyonõri, illetve a

magánnyomozó szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit, valamint

d) a kamara megalakulásának és a nyilvántartások vezetésének szabályait

rendeletben szabályozza.

(3) Felhatalmazást kap az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter,

hogy a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének

b) pontjában foglaltak szerint - a belügyminiszterrel együttes rendeletben -

a közületi szervek rendészeti tevékenységét, illetve a rendész szakképesítés

szakmai és vizsgakövetelményeit rendeletben szabályozza.

(4) Felhatalmazást kap a munkaügyi miniszter, hogy a szakképzésrõl szóló 1993.

évi LXXVI. törvény 4. §-ának (1) bekezdése d) és e) pontjaiban foglaltak

szerint - a belügyminiszterrel egyetértésben - a személy- és vagyonõri, és a

magánnyomozó szakképesítés, továbbá - a belügyminiszterrel, illetve az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel egyetértésben - a rendész

szakképesítés szakmai vizsga- és vizsgáztatási díjait, valamint a szakképzés

megkezdésének és folytatásának feltételeit rendeletben szabályozza.

I n d o k o l á s

a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi, valamint a

magánnyomozói tevékenység szabályairól, a Személy-, Vagyonvédelmi és

Magánnyomozói Szakmai Kamaráról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

I.

A törvényi szabályozás jogpolitikai indokai

A Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 100.

§-a (1) bekezdésének h) pontja adott felhatalmazást a Kormány részére,

hogy "a törvényi szabályozásig a vállalkozás keretében végzett személy- és

vagyonvédelem, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályait rendeletben

szabályozza".

1995. szeptember 1-jén hatályba lépett a vállalkozás keretében végzett

személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység átmeneti

szabályairól szóló 87/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet.

A kormányrendelet jogforrási szintje elégtelennek mutatkozott az olyan

specifikus szabályok megalkotására, amelyek e kétségkívül bizalmi jellegû,

s a megbízó (megrendelõ) személyes és vagyoni érdekeire valóban

potenciális kockázatot jelentõ magánjogi jogviszonyhoz kapcsolódó, a

vállalkozóval szemben elvárható feltétlen bizalmat garantálhatta volna.

A Javaslat alapvetõ célja az volt, hogy az ilyen tevékenységet folytató

vállalkozásokban ne érvényesülhessenek kriminális érdekek, illetve a jogi

feltételeknek egyébként megfelelõ "magánrendõri" vállalkozások ne

elégíthessenek ki bûnözõi törekvéseket (illegális pénzbehajtás, védelmi

zsarolás, stb.), ugyanakkor célul kellett kitûzni, hogy a kodifikációs

munkálatok eredményeként a társadalmi, illetve a gazdaságpolitikai

érdekeket egyaránt kifejezõ törvény születhessen.

A Javaslat érvényesíteni kívánja továbbá az Rtv.-ben megfogalmazott,

valamint az e kérdést szabályozó kormányrendeletben rögzített, s az eddigi

tapasztalatok figyelembevételével már beváltnak tekinthetõ fõbb elveket,

szabályozási megoldásokat is.

II.

A szabályozás elvei

1. A magánnyomozói, illetve a személy- és vagyonvédelmi tevékenységre

alapvetõen a polgári jognak a megbízási, illetve a vállalkozási

szerzõdésekre vonatkozó szabályai irányadók. A felelõsségi kérdéseket a

Polgári Törvénykönyv rendezi.

Az e tevékenységi formákhoz kapcsolódó jogviszonyok polgári jogi jellege,

s e vállalkozásformák számos közös vonása a magánnyomozásra, illetve a

személy- és vagyonvédelmi tevékenységre vonatkozó normák ugyanazon

jogszabályba foglalását indokolja.

2. Az üzletszerûen folytatandó magánnyomozás, valamint a személy- és

vagyonvédelmi tevékenység egyben - gazdasági szempontból - vállalkozásnak

tekintendõ, e tevékenységeket tehát az egyéni, illetve a gazdasági

társaságokra vonatkozó jogszabály keretei között mûködõ társasvállalkozási

formákban lehet majd folytatni.

3. A személy- és vagyonõrökre, valamint a magánnyomozókra az állampolgárok

személyük, testi épségük, vagyonuk, titkaik megõrzését bízzák rá, így

közérdek az, hogy ezt a tevékenységet csak a jogszabályi elõírásoknak

megfelelõ, megbízható személyek lássák el, illetve e tevékenységek

területén ne szerezzenek pozíciókat bûnözõ elemek, továbbá ezen szakmákat

ne vonja ellenõrzése alá a szervezett bûnözés.

E tevékenységi formák "tisztántartása" azonban pusztán államigazgatási

eszközökkel nem lehetséges, s könnyen belátható, hogy a rendõrség

hatósági ellenõrzõ tevékenységénél jóval hatékonyabb szakmai és morális

kontrollt tudna a szakmai kamara kifejteni.

Ez a szervezet részben hatósági jogosítványokkal, részben a szakma

törvénytisztelõ vállalkozóinak összefogásával eredményesebben tud

fellépni - az állami szerveket támogatva - a fekete gazdaság ellen.

4. Tekintve, hogy a magánnyomozói tevékenység számos vonatkozásban

hasonlít a polgár-ügyvéd közötti bizalmi viszonyhoz, (titoktartási

kötelezettség, az ellentétes érdekû megbízások elvállalásának tilalma) a

Javaslat egyes elemeiben elfogadta az ügyvédségrõl szóló 1983. évi 4.

számú tvr., valamint az annak végrehajtásáról szóló 6/1983. (VII. 28.) IM

rendelet egyes megoldásait.

5. A magánnyomozói, illetve a személy- és vagyonvédelmi vállalkozói

tevékenység folytatásának elõfeltétele a Javaslat szerint változatlanul

a rendõrhatósági engedély marad.

A Javaslat az egyéni vállalkozóval, a gazdasági társaság vezetõ

tisztségviselõivel szemben is fokozott követelményeket támaszt,

függetlenül attól, hogy a érintett személyesen végezné-e az engedélyezni

szükséges tevékenységet vagy éppen szervezné, irányítaná azt.

6. A vállalkozások tevékenységét a rendõrség - az államigazgatási eljárás

általános szabályairól szóló törvény rendelkezései szerint - ellenõrzi,

ugyanakkor e jogosultsága nem terjedhet ki a szerzõdések tartalmának

megismerésére.

A rendõrség a kérelemben szereplõ, másrészt a hatósági döntést igénylõ

adatokról nyilvántartást vezet, illetve az ilyen adatok változtatását

regisztrálja.

7. Kriminálpolitikai szempontból szükségesnek tartja a Javaslat az ún.

foglalkozási összeférhetetlenségi norma fenntartását.

E rendelkezés hatályosulásával a Javaslat legalábbis korlátozni kívánja a

"kapcsolati tõke" hasznosításának lehetõségét, azt, hogy a magánnyomozást

folytatni kívánók korábbi hivatali kapcsolataikat használhassák fel a

megbízások teljesítése érdekében, s a közhatalmi szervezet számára

megismerhetõ adatokat kifürkészhessék. Tapasztalatok szerint elsõsorban a

bûnüldözõ szervek birtokában lévõ "operatív" információk azok, amelyek a

megrendelõi igények középpontjában állnak, ezért az ilyen gyakorlat

alapvetõ büntetõeljárási érdekeket is sérthet.

E szabály arról is szól, hogy a rendkívül drágán, államköltségen

kiképzett, nyomozóhatósági jogkörrel rendelkezõ szervezetek tagjai

esetében némiképp gátat szabjon a tömeges pályaelhagyási törekvéseknek.

8. A Javaslat abból az elvi alapállásból indul ki, hogy a

magánnyomozást, illetve a személy- és vagyonvédelmi tevékenységet

folytatót megilletõ jogok és kötelezettségek körének az õt megbízó polgár

jogi helyzetéhez kell idomulnia. Az ilyen szolgáltatás tehát nem

irányulhat olyan igények kielégítésére, amelyeket a jogszabályok a megbízó

polgár számára is tiltanak, illetve amely jogosítványok gyakorlását a jog

a közhatalmat gyakorló szervezetek számára tartja fenn.

A fentiekbõl következõen a személy- és vagyonvédõk a szolgálat ellátása

során valójában azt tehetik, amit bármely polgár tehet a jogos védelmi, a

birtokvédelmi és a végszükségi pozícióban.

9. Alapvetõ kriminálpolitikai érdekek fûzõdnek ahhoz, hogy az ilyen

szolgáltatásokat rendezõ jogszabályok olyan különös garanciákat is

tartalmazzanak, amelyek megléte minimálisra csökkentheti a megbízó

(megrendelõ) kiszolgáltatottságából eredõ kockázati tényezõket. Ezt a

célt - többek között - speciális elõéleti követelmények útján lehet

biztosítani.

A Javaslat a szolgáltatás valamennyi szegmentumával szemben azonos

kívánalmakat fogalmaz meg. Ezért nemcsak a magánnyomozást, illetve a

személy- és vagyonvédelmi tevékenységet személyesen végzõtõl követeli meg

a pontosan körülírt személyi elõfeltételeknek való megfelelést, hanem a

szolgáltatás személyes gyakorlásában, szervezésében, irányításában részt

nem vevõ egyéni vállalkozótól, a társaság vezetõ tisztségviselõjétõl,

továbbá a vállalkozás olyan tagjaitól, alkalmazottjaitól is, akik csupán

szervezik, irányítják, koordinálják e tevékenységet.

10. A Javaslat új közigazgatási (felügyeleti) bírságfajtát vezet be az e

körbe tartozó jogsértések eredményesebb szankcionálása érdekében, a

vállalkozást sújtó ún. felügyeleti bírság jogintézményét.

Egy ilyen igazgatásrendészeti szankció bevezetésének jogpolitikai indoka

az, hogy a vállalkozás részére adott rendõrhatósági engedély bevonása vagy

a természetes személy jogsértõvel szemben kiszabható szabálysértési

bírság, illetve a magánnyomozói, a személy- és vagyonõri igazolvány

bevonása esetenként alig-alig jelenthet visszatartó erõt a jogsértésben

rendre "vétkes" vállalkozás számára.

11. A Javaslat szerint a vállalkozás keretében végzett személy- és

vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló

törvény végrehajtási szabályait belügyminiszteri rendelet tartalmazza

majd.

E rendelet szabályozná a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozó Szakmai

Kamara megalakulására, tagjai nyilvántartására, az engedély és az

igazolvány iránti kérelem tartalmára, mellékleteire, a kérelem

elbírálására, a jogosult adatközlési kötelezettségére, az igazolvány

kezelésére vonatkozó kérdéseket.

Ugyanakkor a személy- és vagyonõr, a vagyonvédelmi biztonságtechnikai

tervezõ, szerelõ, a magánnyomozó, a rendész szakképesítés szakmai vizsga-

és vizsgáztatási díjait, illetve a szakképzés megkezdésének és

folytatásának feltételeit, továbbá a szakképesítés megszerzéséhez

szükséges vizsgát szervezõ intézmények körét, illetve e szakmák szakmai és

vizsgakövetelményeit miniszteri szintû jogszabályok rendezik.

A vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi, valamint a

magánnyomozói tevékenységre vonatkozó szabályrendszer tehát kétszintû

lenne, így kormányrendelet megalkotását a Javaslat nem tartja

indokoltnak.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Az 1. §-hoz

A Javaslat 1. §-a tételesen meghatározza a törvény tárgyi és személyi

hatályát, a részletes szabályozást megelõzõen rendelkezik a kamarai

tagság kötelezõ voltáról, továbbá egy összeférhetetlenségi szabályt is

tartalmaz. Ezen rendelkezés meg kívánja akadályozni, hogy a hivatásos

állomány az állami rendvédelemben birtokolt kapcsolatait,

információit a "piaci rendvédelem" területén kamatoztathassa. A Javaslat

ugyanakkor nem zárja ki, hogy a fegyveres szerv hivatásos állományú

tagja - az erre irányuló törvényi rendelkezések megtartásával -

szabadidejében személy- és vagyonvédelmi, magánnyomozói,

biztonságtechnikai vállalkozás alkalmazottja lehessen.

A 2-3. §-okhoz

A Javaslat - összefüggésben a részben kötelezõ kamarai tagsággal - a

profilkényszer mellett kötelezte el magát: az értelmezõ rendelkezések

körében (47.§ 8. pontja) sorolja fel azokat a tevékenységeket, amelyek

tartalmuk szerint összefüggnek a személy és vagyonvédelemmel, illetve a

magánnyomozással.

További indok a profilkényszer mellett, hogy növeli a szervezet

hatékonyságát, másrészt nem kívánatos, hogy felfegyverzett, úgymond

"magánrendõri" vállalkozások a gazdaság egyéb szféráiban is

közvetlenül, tulajdonosuk útján érdekeltek legyenek, így teremtve meg

annak a lehetõségét, hogy erõfölényükkel illegális módon visszaéljenek.

A Javaslat nem lát indokot arra, hogy a hatálya alá tartozó

tevékenységeket csak meghatározott gazdasági társasági formában

végezhessék, így elveti a formakényszert. A piaci realitások azonban -

elsõsorban a vagyonvédelem és a biztonságtechnika területén - egyre

inkább a jelentõs tõkeerõt igénylõ társasvállalkozások irányába

tolják el ezt a területet.

A rendõrhatósági engedély kiadásának feltételei

A 4-5. §-okhoz

A Javaslat egyfelõl a vállalkozás, másrészt a konkrét tevékenység

folytatásának jogszabályi feltételeit tartalmazza. A vállalkozás

gyakorlásához a rendõrség - mint a személy- és vagyonvédelmi, illetve

magánnyomozói tevékenység "szakhatósága" - adja ki az engedélyt,

illetve a tevékenység folytatásához szükséges igazolványt.

Az engedélyezés feltételrendszere értelemszerûen eltér egymástól,

hiszen a vállalkozás esetében a megfelelõ tõkeerõ biztosítása és a piac

megszervezése áll a középpontban, míg a személy- és vagyonõr, illetve a

magánnyomozó tekintetében a szakképesítési és a fokozott elõéleti

követelmények a dominánsak.

E logikának megfelelõen a Javaslat "csak" büntetlenséget követel meg a

vállalkozótól, illetve annak vezetõ tisztségviselõjétõl, ugyanakkor - a

tevékenység fokozott bizalmi jellegére figyelemmel - a személy- és

vagyonõr, illetve a magánnyomozó esetében már magasabb morális

mércének kell érvényesülnie. A büntetõjogi értelemben vett

büntetlenségen túli elõéleti követelmény nem ismeretlen a magyar

jogalkotásban: a szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV.

törvény a szerencsejátékok szervezõivel szemben hasonló feltételt

támaszt.

Ideiglenes igazolvány

A 6. §-hoz

Az ideiglenes igazolvány bevezetésének célja az, hogy lehetõvé tegye

annak a vállalkozói körnek a "rajthoz állását", amely esetében a

tag, az alkalmazott, vagy a segítõ családtag még nem rendelkezik

szakképesítéssel, de szerzõdéses kötelezettséget vállal arra, hogy ezt

belátható idõn belül megszerzi. A másik indok, hogy a tevékenység

végzõje a gyakorlatban szerezze meg a képzést. A Javaslat ügyelt

arra, hogy ezek a személyek csak korlátozott jogosítványokkal

rendelkezzenek. A személy - és vagyonvédelem területén a gyakorlati

ismeretek kizárólag a "terepen", konkrét élethelyzetekben sajátíthatóak

el. A képzés e formája egyben jelentõsen hozzájárul az elméleti ismeretek

sikeres alkalmazásához.

A nyilvántartás, a tevékenység rendõrhatósági ellenõrzése

A 7. §-hoz

A tevékenység valamennyi szegmensének a rendõrség a felügyeleti

hatósága. A Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény határozta meg

a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelem, valamint a

magánnyomozás állami kontrolljának fõbb elveit. Ennek szerves részei

az ellenõrzés és az ilyen tevékenységet folytatók nyilvántartása. A

hatóság tevékenysége elsõsorban a szolgáltatás jogszerûségének

ellenõrzését szolgálhatja, és nem sértheti a cégek és megbízóik

gazdasági érdekeit.

Az engedély, illetõleg az igazolvány visszavonása, bevonása, elvétele

A 8-9. §-okhoz

Az érintett rendelkezések azokat a "szankciókat" fogalmazzák meg,

amelyeket a jogsértõ vagy valamely jogszabályi feltétellel nem rendelkezõ

vállalkozóval vagy a tevékenység gyakorlójával szemben a rendõrség

alkalmazhat.

Engedélyköteles tevékenység esetében a jogsértéssel szemben az

államigazgatás leghatékonyabb szankciója a tevékenység legális

folytatásának megakadályozása. A Javaslat ezt a követelményt teljesíti. A

legerõteljesebb hatósági beavatkozást (intézkedést) a tettenért

személy- és vagyonõrrel, illetve magánnyomozóval szemben lehet

alkalmazni.

A személy- és vagyonvédelmi tevékenységet illetve

magánnyomozást folytató kötelezettségei

A 10-12. §-okhoz

A Javaslat kötelezõvé teszi a szerzõdés írásbafoglalását, illetve

meghatározza a nyilvántartandó adatok körét és azok rögzítésének

szabályait. Mindezek egyaránt szolgálják az állami ellenõrzés

hatékonyságát, ugyanakkor elõsegítik mind a megbízó, mind pedig a

vállalkozó érdekeinek érvényesítését. A napló létesítésének

kötelezettsége a minimális feltétele annak, hogy a rendõrhatósági

ellenõrzés egyáltalán érvényesíthetõ legyen.

A 12. § (1) bekezdése elvi jellegû rendelkezést tartalmaz: a megbízó

jogállását a megbízott nem lépheti túl, hatósági jogkört tehát a

Javaslat nem adott az érintett személyi körnek. A Javaslat - 12. §

(2)-(3) bekezdése - kifejezetten megköveteli az ilyen tevékenységet

folytatóktól, hogy a külvilág felé - formaruhájuk, jelzéseik

segítségével - jelezzék ezt a státuszukat.

II. fejezet

A személy- és vagyonõrre, illetve a magánnyomozóra

vonatkozó különös rendelkezések

A személy- és vagyonõrre vonatkozó szabályok

A 13-15. §-okhoz

A fenti rendelkezések részletesen tartalmazzák a személy- és

vagyonõrök "intézkedési" jogosítványait, azokat a cselekvési

lehetõségeket, melyek az egyes szolgáltatásfajtákhoz (objektumvédelem,

pénzszállítás, rendezvénybiztosítás stb.) kötõdnek. Megoldást

kínálhatott volna a jól ismert jogos védelmi, végszükségi, illetve

birtokvédelmi helyzetre történõ hivatkozás. Jónéhány esetben azonban

jogalkalmazás számára is nehezen értelmezhetõek azok a

konfliktushelyzetek, amelyek jogi szempontból ilyen pozíciót

eredményeznek.

Garanciális megfontolásból tehát a Javaslat részletezi, hogy a

szolgáltatók milyen eszközökkel rendelkezhetnek, s azokat milyen

helyzetekben és miképpen alkalmazhatják. E részletszabályok

megkönnyítik a jogos védelmi vagy ahhoz hasonló helyzetek felismerését.

A magánnyomozóra vonatkozó szabályok

A 16-20. §-okhoz

A magánnyomozó jogállása a megbízóéhoz igazodik, tevékenysége abban

merül ki, hogy ellenérték fejében gyûjt információkat megbízása

tárgyáról anélkül, hogy valóságos "nyomozati" jogkörrel rendelkezne. A

hatályos titokvédelmi szabályok tehát a magánnyomozót éppúgy kötik, ahogy

a megbízót. A Javaslat három olyan esetkörben tiltja kifejezetten az

ilyen jellegû információgyûjtést, ahol az adott tevékenységet végzõk

személye, illetve maga a tevékenység vagy annak valamely eleme esik

különleges jogszabályi védelem alá.

A harmadik személyektõl megszerzett adatok tekintetében ugyan a

magánnyomozót titoktartási kötelezettség terheli, ugyanakkor a Javaslat

szerint a hatósági, bírósági eljárásokban erre vonatkozóan még relatív

mentesség sem illeti meg, tehát a tanúzási kötelezettsége teljes körû.

A 19. § - az ügyvédekre vonatkozó szabályozáshoz hasonlóan - megtiltja,

hogy a vállalkozó ellentétes érdekû megbízók ügyében egyszerre

eljárhasson. A magánnyomozó birtokába jutott személyes adatok védelme

indokolja, hogy a felhasználást követõen ezek az adatok vagy azonnal

megsemmisítésre kerüljenek, vagy pedig - felhasználás hiányában - a

szerzõdés megszûnését követõ öt éven belül azokat a vállalkozó legyen

köteles megsemmisíteni.

III. fejezet.

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara

A 21-22. §-hoz

A Javaslat egyik legfontosabb célja volt, hogy az érintett egyéni

vállalkozói kör szakmai kamaráját - a kötelezõ tagság elve alapján -

mint autonóm szervezõdésû köztestületet létrehozza. A Javaslat a kamara

feladatait egy kétszintû szervezetrendszer (területi és országos szervek)

hatáskörébe utalja. E szervek feladataik ellátásához megfelelõ jogi

önállóságot igényelnek, ezért a Javaslat jogi személyiséget biztosít

számukra.

A kamarai önigazgatás tartalmát két forrás határozza meg: a kamara

tagjai jogaikat a Javaslatban megállapított szabályok, valamint a kamara

alapszabályában meghatározott normák alapján gyakorolják. A Javaslat a

kamara mûködéséhez nélkülözhetetlen négy olyan tárgyat jelöl meg,

amelyekrõl az alapszabályban kell rendelkezni.

A kamara feladatai

A 23. §-hoz

A Javaslat részletesen meghatározza azokat a tartalmi kereteket, melyek

között a kamara érdekképviseleti, illetõleg szakmai jellege kifejezésre

juthat, s amelyek egyben behatárolják a kamara önkormányzati

igazgatásának, illetõleg részleges közhatalmi jellegének elemeit is. A

feladatok felsorolása természetesen nem lehet teljes körû, hiszen

jogszabályi felhatalmazás alapján a jövõben is mód lesz

feladatbõvítésre.

A kamarai tagsági viszony

A 24-26. §-okhoz

A Javaslat a kamara szervezeti felépítésének alapegységeként a területi

szerveket határozza meg, így a tagsági viszonyt is a területi

szervekhez köti. A Javaslat megjelöli a kamarai tagsági viszony

megszûnésének eseteit, továbbá részletesen rendelkezik a kamarai tagok

jogállásáról.

A kamara szervezete és mûködése

A 27-32. §-okhoz

A Javaslat a kamara mûködése szempontjából meghatározónak az országos

szervezetet alkotó képviseleti, ügyintézõ és ellenõrzõ szerveket

tekinti. A kamarai hatáskörök megoszlása szempontjából kiemelt

jelentõsége van a kamara "parlamentjének", az országos küldöttgyûlésnek,

amely a Javaslat szerint megalkotja az alapszabályt, az éves

költségvetést, megválasztja, illetve visszahívja az országos szervek

tisztségviselõit, dönt a tagdíjfizetés elveirõl.

Az országos küldöttgyûlés a területi szervek küldötteibõl tevõdik össze,

összehívásának, mûködésének és határozathozatalának legfõbb szabályait

a Javaslat, míg a kamara elnökségének, felügyelõ és etikai bizottságának

mûködésére vonatkozó rendelkezéseket, továbbá az összeférhetetlenségi

szabályokat az alapszabály határozza majd meg.

A területi szervezet

A 33-34. §-okhoz

A Javaslat széles hatáskört biztosít a területi szervezeteknek. A

területi küldöttgyûlés - az országos küldöttgyûléshez hasonlóan - a

területi szervezet legfõbb képviseleti szerve, amelynek feladatait -

ha a tagok száma a kétszáz fõt nem éri el - a közgyûlés látja el.

A kamarán belül - a személy- és vagyonvédelmi, illetve a magánnyomozói

szakma erõs belsõ differenciálódására tekintettel - a Javaslat négy

tagozat létrehozását teszi lehetõvé, melyek feladatairól az

alapszabálynak kell rendelkeznie.

Etikai eljárás

A 35-36. §-okhoz

A Javaslat háromféle típusú szabályszegést minõsít etikai vétségnek: a

szándékos - törvénysértõ - szakmai szabályszegésen kívül idetartozik a

kamara által meghatározott etikai szabályok megszegése, valamint a

tagsági díj nem fizetése. A Javaslat lehetõvé teszi a

felelõsségrevonásra irányuló párhuzamos eljárások lefolytatását.

Az etikai eljárás lefolytatásának eredményeképp a Javaslat kétféle

szankciót helyez kilátásba: az enyhébb megítélésû szabályszegések esetére

a figyelmeztetést, a súlyosabb esetkörben pedig a komoly

egzisztenciális hátrányt jelentõ kizárást, amely - a kamarai

kényszertagságból eredõen - a tevékenység további folytatásának akadályát

képezi.

Az etikai eljárás lefolytatása

A 37-40. §-okhoz

A Javaslat lényegében a munkajogi (közalkalmazotti) fegyelmi eljárás

szabályozási modelljét követi, s csak a kiszabható intézkedések, illetve

a határozathozatali, valamint a jogorvoslati rend tekintetében fogalmaz

meg értelemszerûen eltérõ rendelkezéseket. Az elnökség "elsõfokú"

határozata ellen az érintett fellebbezhet a küldöttgyûléshez, ennek

határozatával szemben pedig megilleti a közigazgatási bírósághoz

fordulás joga.

A Javaslat a belügyminiszter részére törvényességi felügyeleti jogot

biztosít. E jogkörében megilletik azok a tételesen felsorolt

jogosítványok, amelyek a kamara törvényes mûködésének felügyeletéhez,

illetve ennek helyreállításához szükségesek.

A kamara választása

A 41-43. §-okhoz

A Javaslat ideiglenes szabályokat tartalmaz annak érdekében, hogy a

kamarai szervek elsõ választása megtörténhessen. Az elsõ választásokig

nélkülözhetetlen szervezési feladatokat a Javaslat az egyéni vállalkozókat

is képviselõ, a személy- és vagyonvédelmi és magánnyomozói szövetségek

által létrehozott ún. Szervezõ Bizottságra bízza.

A Javaslat valamennyi képviseleti szerv tagjának megválasztását a területi

kamarai szervezet tagjának jogává teszi. Választásra egyenértékû

szavazati joggal az igazolvánnyal rendelkezõ egyéni vállalkozó jogosult.

A területi elv érvényrejuttatását célozza, hogy a kamara bármely

testületi szerve tagjának, illetve a kamara elnökének csak a területi

szerv küldötte választható.

IV. fejezet

Felügyeleti bírság

A 44-45. §-okhoz

A személy- és vagyonvédelem a maga közvetlen katonai módon szervezett,

fegyveres, formaruhás jellegû megjelenési formájában jó néhány

hasonlóságot mutat a közhatalom rendészeti típusú mûködéséhez. Éppen ezért

meghatározó jelentõségû, hogy az ebben a körben elkövetett

jogsértésekhez az állam milyen súlyú szankciókat fûz. A fentiekre

tekintettel a Javaslat - eltérõen a jelenlegi kormányrendeleti szintû

szabályozástól - az ilyen típusú szolgáltatók súlyosabbnak értékelt

jogsértései esetében nem elégszik meg a szabálysértési

felelõsségrevonással, és bevezeti az ún. felügyeleti bírság intézményét.

A Javaslat pontosan rögzíteni kívánja a bírság kiszabásának jogalapját,

tételesen felsorolja, hogy milyen normasértések minõsülnek súlyos vagy

ismételt szabályszegésnek.

Vegyes és értelmezõ rendelkezések

A 46-47. §-okhoz

A Javaslat a rendõrség hatósági, felügyeleti eljárására nem állapít

meg külön szabályokat, arra az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

A gyakorlatban a tevékenység végzésére jelenleg irányadó kormányrendelet

számos ponton értelmezési problémát jelentett, mind az érintett

vállalkozói kör, mind pedig a jogalkalmazó szervek számára. A Javaslat

éppen ezért nyolc pontban határozza meg azokat a legfontosabb

fogalmakat, melyek pontos tartalma nélkülözhetetlen a tevékenység

végzése, illetõleg eredményes hatósági felügyelete számára.

A törvény hatálybalépése, felhatalmazó rendelkezések

A 48-49. §-okhoz

A Javaslat "csupán" három hónap felkészülési idõt ad a felügyeleti

szervek számára, hiszen az érintett szolgáltatások a gyakorlatban már

mûködnek, s az engedélyezési rendszer - a kamara kivételével -

alapvonalaiban megtartja a kormányrendeletben szabályozottakat.

A közületi szerveknél mûködtetett üzemrendészeti tevékenység régóta

felülvizsgálatra szorul, így nyilvánvalóan nem a Javaslat tárgya, hogy

ezt a - nem vállalkozói alapra épülõ - vagyonvédelmi kört újraszabályozza.

A Javaslat azonban felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy ezt a

területet - az idõközben lezajlott társadalmi változásokra tekintettel -

felülvizsgálja, s ha, szükséges újraszabályozza.

A Javaslat tételesen felsorolja a törvény hatálybalépéséhez

elengedhetetlen szabályozási tárgyakat, amelyeket miniszteri rendeletben

kell meghatározni.

Eleje Honlap