1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/4615..

Kérdés: A szegedi nagybani piac ügye.

Dr. Gál Zoltán úrnak

a Magyar Országgyûlés Elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

az Alkotmány 27. § és a Házszabály 91. § (1) bekezdése alapján Kuncze Gábor

belügyminiszter úrhoz az alábbi

í r á s b e l i k é r d é s t

intézem:

Tisztelt Miniszter Úr!

Rendkívül hosszas küzdelem után végre eljött a pillanat, amikor teljes

felelõsséggel leírhatom Önnek, hogy a téma, amellyel kapcsolatban ismételten

kívánok intézni Önhöz, csupán arra korlátozódik, hogy két állítás közül melyik

alakul valós tényeken, és a kettõ közül melyik állítás igaz.

Szegeden a nagybani zöldség-gyümölcs piacok kérdésében 1997. június 16-án

napirend utáni felszólalásomban részletesen elemeztem a helyzetet és a

tennivalókat.

Megtisztelõ volt számomra - annak ellenére, hogy Ön személyesen nem

tudott megjelenni - Dr. Vastagh Pál igazság ügyminiszter úr kétperces

viszontválasza, amelyben tolmácsolta az Ön állásfoglalását, az általam

benyújtott iratanyag és dokumentáció alapján.

A válaszból kiderült, hogy a hatóságok által korábban említett

konkurenciaharcra való hivatkozás már nem része a miniszteri állásfoglalásnak,

mely nyilvánvalóvá teszi, hogy e kérdésben konszenzus alakult ki közöttünk.

Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy az Önök állásfoglalása szerint sem

konkurenciaharcról, hanem törvénysértésrõl van szó.

Ugyanakkor az igazságügy miniszter úr válaszából értelemszerûen adódik az

újabb kérdés, és csak ennek eldöntése esetén juthatunk el a végsõ

"konszenzushoz".

A szakhatósági és közigazgatási állásfoglalások egyértelmûen

bizonyították, hogy törvénysértésrõl van szó, melynek megoldása az igazságügy

miniszter úr, illetve az Ön állásfoglalása szerint a bíróság hatáskörébe

tartozik.

Álláspontom szerint is törvénysértés, mely ugyanakkor sajnos egyben

bûncselekmény is.

Miért is?

1. Leszögezhetjük, hogy a dorozsmai nagybani zöldség- gyümölcs piac

jogellenesen létesült, és mûködött 1996. január 4-ig, míg elvben regisztrációs

engedélyt nem kapott a 35/1995-ös Korm. rend. alapján. (Csongrád Megyei

Bíróság 1996. december 19-i ítélete elsõ fokon.)

2.) A miniszter úr elé általam beterjesztett dokumentumok mind az elõzõ pont

állításait alátámasztják, mind pedig azt a tényt, hogy 1996. január 4-én a

piac regisztrációja törvényellenesen történt, az engedélyek semmisek,

jogszabályilag megalapozatlanok. Ezt bizonyítják az idõközben becsatolt

szakhatósági állásfoglalások, és elsõfokú, valamint másodfokú közigazgatási

határozatok, a bejelentett lakossági panaszok, újságcikkek, a becsatolt fotók,

videofelvételek, melyek továbbra is folyamatosan készülnek az események pontos

dokumentálása érdekében.

Miniszter úrnak teljesen igaza van abban, hogy a megyei közigazgatási hivatal

jogerõs másodfokú közigazgatási határozatát bármelyik fél megtámadhatja az

1997. évi IV. törv. 72. §-a alapján, és e tény azt jelenti, hogy a

határozatban foglaltak végrehajthatóságának ez esetben halasztó hatálya van.

Ugyanakkor ezen törvény 63.§ (1) bek. mondja ki azt is, hogy még az elsõfokú

határozat végrehajtására is halasztó hatállyal bír az ügyfél fellebbezése a

másodfok irányába, "...kivéve, ha a közigazgatási szerv a határozat azonnali

végrehajtását rendelte el."

Ugyanezen szakasz (2) bekezdése a következõket mondja ki:

"A határozat azonnali végrehajtását akkor lehet elrendelni, ha:

a.) életveszély miatt vagy a közbiztonság érdekében az szükséges, illetõleg az

azonnali végrehajtás elmaradása jelentõs vagy helyrehozhatatlan kárral

járna,...

...c) törvény, törvényerejû rendelet vagy kormányrendelet más fontos ok miatt

lehetõvé teszi.

A törvény, mint látható csak bizonyos esetekben biztosít lehetõséget az

azonnali végrehajtás elrendelésére. Ez a felsorolás látszólag egyes

helyzeteket konkrétan is megnevez, azonban a megfogalmazásból nyilvánvalóan

következik, hogy az illetékes hatóság mérlegelési jogkörébe tartozik

eldönteni, hogy az adott esemény bekövetkezett-e vagy bekövetkezhet-e.

Az ilyen esetekben megkönnyítheti a hatóság helyzetét az a tény, hogyha

az Áe. 75. §-ban foglaltak fennállnak, azaz hogy jogerõs ítélet állapította

meg azt, miszerint

"a közigazgatási szervnek az ügyben eljáró dolgozója a kötelességét a büntetõ

törvénybe ütközõ módon megszegte, és ez a közigazgatási szerv határozatát

befolyásolta."

Jelen esetben a törvénysértést az elsõ és másodfokú hatóság

megállapította, azonban a bíróságon ezen határozatok megtámadhatók. A

végrehajthatóság idõpontja, az egy külön kérdés!

Felmerül annak a kérdése tehát, hogy hol az a határ, mi a mérlegelési

szempont, amely egy határozat azonnali végrehajthatóságának eleget tesz.

Pontosabban, lehet-e olyan körülmény, vagy melyik az az eset, amelynek

bekövetkezése esetén a hatóságnak kvázi kötelessége kimondani az azonnali

végrehajtást, függetlenül attól, hogy azt a bíróságon megtámadják-e vagy sem.

Sok más egyéb eshetõség mellett a másodfokú határozatban kimondott

törvénysértés esetén, amennyiben az nyilvánvaló tényeken alapul, hogy a

törvénysértés bûncselekményi tényállást is kimerít, mindenképpen indokolt a

végrehajthatóság azonnali kimondása. Egy közigazgatási, államigazgatási

apparátusnak egyértelmûen tudnia kell azt, hogy melyik eljárás tartozhat a

mérlegelés kategóriájába, és melyik az az esemény vagy cselekmény, amelyik

valós veszélyhelyzet, illetve a törvénysértés egyben bûncselekmény is, és

reális veszélye áll fenn annak, hogy egy nem várt esemény bekövetkezése esetén

a törvénysértés emberéletekbe kerüljön. (Lengyelországban egy 1997. márciusi

viharban leszakadt elektromos vezeték 20 ember halálát okozta.)

Mindazon hatósági, közigazgatási, államigazgatási szervek - beleértve a

belügyminisztériumot, magát a minisztert is - akik egy adott ügyben megfelelõ

információval rendelkeznek, intézkedésre jogosultak, kötelezettek, vagy arra

lehetõségük van, kötelesek mindent megtenni annak érdekében, hogy a szükséges

azonnali intézkedéseket megtegyék, melyek között elsõdleges a bûncselekmény

elkövetésével okozott törvénysértés megszüntetése és megakadályozása,

különösen akkor, ha az egyben az emberek testi épségét is veszélyezteti.

Bizonyára elkerülte a figyelmét Igazságügy és Belügyminiszter Úrnak a

147/1994. (XI.17.) Korm. rendelet néhány paragrafusa, mely a belügyminiszter

feladat- és hatáskörérõl szól, miszerint egyebek között a 3. § (1) alapján a

Belügyminiszter a helyi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatkörében:

f) "Összehangolja a polgármester, a jegyzõ, a képviselõ-testület hivatalának

ügyintézõje által ellátott államigazgatási feladatok ellenõrzésére irányuló

tevékenységet."

g) "Irányítja a megyei, fõvárosi közigazgatási hivatalok tevékenységét."

E két pont éppen azért született, hogy az ellenõrzés, felügyelet révén a

visszaélés elkerülhetõ legyen egy önkormányzati és egyben hatósági intézkedés

meghozatalával.

E két pontban megfogalmazott feladatkörére figyelemmel kérem Miniszter

Urat, hogy a felsorolt hivatalok, hatóságok konspiratív magatartásának

eredményeként mûködõ dorozsmai piac tevékenységének ellenõrzésére jelöljön ki

haladéktalanul olyan független szakmai bizottságot, aki nemcsak a felsorolt

apparátusok és személyek tevékenységét, de magának a piac mûködésének a

jogszerûségét is ellenõrzi, beleértve a helyi elképzelések realitását is a

rendelkezésre álló számadatok tükrében, hiszen jelenleg 600 MFt közpénz érdemi

hasznosításról, valószínûsíthetõen elherdálásáról van szó.

Kérem Miniszter Urat, hogy az ellenõrzés lebonyolításában személy szerint

is részt vehessek annak érdekében, hogy a rendelkezésemre álló dokumentumok

maradéktalanul értékelésre kerüljenek. Egyidejûleg kérem azt is, hogy az idõ

sürgõsségére való tekintettel a bizottság a munkáját 15 nap alatt végezze el,

és egyidejûleg a kész jelentést Öntõl ezen határidõn belül át is vehessem.

Az intézkedés sürgõsségét úgy érzem maradéktalanul alátámasztják az

általam eddig becsatolt dokumentumok, hiszen az ügy évek óta húzódik, és a

körülötte lévõ problémahalmaz csak egyre növekszik, mely azon túl, hogy

emberek életét zavarja, ellehetetleníti, veszélyezteti, gátat szab egy, a

régiót alapvetõen érintõ gazdasági ágazat, azaz a mezõgazdaság fejlõdésének,

mely számára azonnal új, távlatos lehetõségek nyílnának, ha néhány ember

bûncselekményt kimerítõ magatartása ezt nem akadályozná meg - a

valószínûsíthetõen kizárólag saját önös érdekükben folytatott cselekménnyel -,

ami gazdaságilag és szakmailag irracionális és megmagyarázhatatlan.

Nem kívánok hosszas felsorolásba bocsátkozni, hogy melyik szakhatóság

vagy közigazgatási szerv mikor és hogyan élt vissza hivatali hatalmával,

hogyan konspiráltak az ügy kapcsán, azonban néhány esetet mégis ki kell

emelnem, illetve ehhez meg kell határozni a jelenlegi bûncselekményi

tényállást.

A korábbi írásbeli kérdésemre Ön 1997. május 09-én adott választ, melynek

minden állítása valótlan volt. Ezt a tényt mondatról mondatra dokumentumokkal

alátámasztottan bebizonyítottam az Ön számára.

Azok az emberek, akik az Ön részére tájékoztatást adtak kérdésem

megválaszolására, kimerítették a hivatali hatalommal való visszaélés fogalmát,

mely további vizsgálat esetén a csalás lehetõségének felmerülését is

eredményezheti.

Azok az emberek, akik nyilvánvalóan ismerik az elsõ- és a másodfokú hatóság

határozatát, közremûködtek meghozatalában, vagy jelenleg intézkedésre

jogosultak lennének a 147/1994 (XI.17.) Korm. rend. 2. § (1) f) és g) pontja

alapján, nem hivatkozhatnak arra, hogy az ügyben kizárólag a bíróság illetékes

dönteni, hiszen itt olyan bûncselekményrõl van szó, amely emberek életét

közvetlenül veszélyezteti, és ezért nemcsak hogy törvényi, de mondhatjuk,

állampolgári és alkotmányos kötelessége mindenkinek, hogy ilyen szituációban a

tõle telhetõt és elvárhatót megtegye. Szakember számára egyébiránt

kapcsolódónak tekinthetõ a rendelet 1. § d) pontja, 3. § (1) c), d) pontja,

(2) j), 4. § (2) a) esetében külön figyelemmel az Áe. 2. § (5)-ével való

harmonizációra. Az ügy ismeretében nyugodtan elmondhatjuk, hogy az említett

jogszabályhelyeket nemcsak lehetõsége, de kötelessége is figyelembe venni a

Belügyminiszternek. Esetünkben ezen elvek érvényesülésének nem szerezni

érvényt ugyanolyan tisztességtelenség, mint amit a helyi szintû közigazgatási

apparátus dolgozói követnek el, nem szólva az oly sokszor emlegetett

szakmaiság kérdésérõl.

A jogerõre emelkedett Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal határozatában

foglaltak be nem tartása, illetve a határozat azonnali végrehajtásának

mellõzése egyértelmûen kimeríti a Btk. 171. §-ban foglaltakat. (Ezek a

magasfeszültség alatt elhelyezkedõ tömeges tartózkodási helyek, az alatta

tartózkodó fémvázas bódék, illetve más szakemberek által egyéb

életveszélyesnek minõsített körülmények (tüzivízhálózat hiánya, 147/1994 (XI.

17.) Korm. rendelet 5. § (3) d) és e) pontja.) A magasfeszültség

védõtávolságának - hatóság által is tudott - be nem tartása olyan nyilvánvaló

veszélyhelyzet, mely a tûzvédelmi, munkavédelmi szabályok szándékos megsértése

és fenntartása, ezért a gondatlanság tényállása fel sem tételezhetõ.

Jelenleg a területen uralkodó közlekedésbiztonsági és ezáltal

közbiztonsági állapotok pedig maradéktalanul kimerítik a Btk. 186. §-ban

foglalt tényállást, hogy a környéken lakók alkotmányos jogairól, azaz éjszakai

nyugalmuk zavarásáról már ne is beszéljünk.

A felmerülõ közlekedés- és közbiztonsági problémák abból adódnak, hogy a

jelenlegi helyszín nagysága és elhelyezkedése alkalmatlan e funkció

betöltésére, és többszörös nagyságrendû bõvítése nélkül nem létezhet olyan

szakmai megoldás, mely a problémák legalább rövidtávú megoldását is

jelenthetné.

A jelenlegi problémát az okozza, hogy az önkormányzat, illetve a jegyzõ

ÁRT (Általános Rendezési Terv) nélkül - illetve késõbb annak meghamisításával,

azaz okirathamisitás útján - majd egy fiktív ÁRT-vel, mind a mai napig RRT

(Részletes Rendezési Terv), terület-felhasználási, építési, használatbavételi

engedély nélkül, egy önkormányzati döntés alapján helyezte minden jogalap

nélkül e területre az un. önkormányzati piacot, és ezt a megyei közigazgatási

hivatal jóváhagyta.

Fentiek alapján nyilvánvalóan látható, hogy a törvénysértés ténye minden

kétséget kizárt, de ezzel együtt maradéktalanul bizonyítható az is, hogy egyes

személyek visszaéltek hivatali hatalmukkal, csaltak, okiratot hamisítottak és

ezért alakulhatott ki a jelenlegi helyzet. Ennek megoldása nem a bíróság

hatáskörébe, hanem a közigazgatási apparátus hatáskörébe tartozik, jelen

esetben annak legfelsõbb szerve, a Belügyminisztérium köteles azonnal

intézkedni, ellenkezõ esetben felmerülhetnek további, az összefonódással,

konspirációval kapcsolatos kérdések is.

Ebben az ügyben a bíróság is a tények alapján és mérlegelés alapján fog

dönteni. Az Ön válasza Miniszter Úr csak idõhúzás, és a felelõsség áthárítása,

mely egy esetlegesen bekövetkezõ vis maior, baleset esetében a fentiek

ismeretének alapján már aligha lehetséges.

Miniszter úr, az Ön által látott fotók a piac szebbik arcát mutatják

ahhoz képest, ahogy az éjszaka és szezonális napokon kinéz, megbénítva sokszor

egy országrész forgalmát.

Mint azt Ön is tudja, létezik egy alternatív, kultúrált, a régió

mezõgazdaságának garantált fejlõdési lehetõséget biztosító, kifogástalan

infrastruktúrával rendelkezõ terület. Összehasonlítva a két terület fotóit,

európai gondolkodású ember józan ésszel nem mondhatja azt, hogy itt

konkurenciaharcról van szó. Az elsõ normális kérdés csak az lehet:

ki engedte meg Dorozsma mûködését, ki az a szakember, aki a felelõssége

tudatában erre engedélyt adott.

Aki ezt nem látja be, az önmagát minõsíti.

Tehát ha nem konkurenciaharc, hanem törvénysértés, és ráadásul

bûncselekmény, akkor vajon miért nem lehet intézkedni, kinek az érdeke lehet

ez? Úgy látszik, ilyen államigazgatási ügyintézés mellett ma Magyarországon

legjobb üzlet a törvénysértés? Valószínû, mert mire a törvényességnek érvényt

lehet szerezni, akkorra az illetõ meggazdagodik.

Belügyminiszter Úr! Ha 1997. nyarán az általam benyújtott fotók alapján a

Dorozsmán jelenleg közismert állapotokat, az Európai Unióhoz csatlakozni

kívánó Magyarország parlamentje, kormánya, miniszterei, hivatalai

fenntarthatónak ítélik meg, és létjogosultságának eldöntésére csak és

kizárólag a magyar független bíróságot tartja hivatottnak, egy minden

tekintetben felvállalható európai megoldással szemben, akkor meg kell hajolnom

a törvény betûjének ereje és idõt rabló mechanizmusa elõtt, melyek úgy

látszik, sokszor csak az "egyenlõbb" érdekek érvényesülését szolgálják.

Ha ezt a kialakult helyzetet csak a bíróság ítélete oldhatja meg, hát

tudomásul veszem. A kérdés csupán az marad, hogy ítél a közvélemény és Európa?

Ma még nem tudják, de ha ez a szégyenfolt nyilvánosságra kerül, nem biztos,

hogy büszkék leszünk rá.

Kérem Belügyminiszter Urat, hogy figyelemmel a bûncselekményi tényállás

valószínûsíthetõségére, az általam kért intézkedéseket haladéktalanul tegye

meg - azaz a Megyei Közigazgatási Hivatalt a 147/1994 (XI. 17.) Korm. rendelet

3. § (1) g) pontja alapján kötelezze az 1997. április 28-án kelt. 305-2/1997

sz. határozatának kijavítására olymódon, hogy annak végrehajtását azonnali

hatállyal rendelje el - kérdésemre ezúton adva választ, figyelemmel az Ön

törvény adta lehetõségére, és elsõsorban józan, racionális ítélõképességére,

melyet személyes találkozásunkkor volt alkalmam tapasztalni, és mely késõbb

jelentõsen elõrevitte az ügyet.

Miniszter Úr miért nem szerez érvényt a szegedi nagybani piac ügyében Ön

által ígért közérdekû hatósági intézkedés végrehajtásának - a bírósági

eljárástól függetlenül, - melyre nem csak jogi lehetõsége van, hanem az a

törvényben elõírt kötelezettsége is?

Ezúton is mielõbb kérem az ügyben újabb személyes egyeztetés lehetõségét,

egyben várom mielõbbi válaszát.

Budapest, 1997. június 18.

Tisztelettel:

Pancza István

FKGP

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap