ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselõi önálló indítvány!
1997. évi ... törvény
a körözött gépjármûvek adatainak
közérdekûvé nyilvánításáról
Az Országgyûlés - a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok
nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvénnyel összhangban - a következõ
törvényt alkotja:
1.§ E törvény közérdekbõl elrendeli a Rendõrség által körözött
gépjármûvek következõ adatainak nyilvánosságra hozatalát:
a gépjármû
a) fajtája,
b) típusa,
c) gyártmánya,
d) alvázszáma,
e) motorszáma,
f) forgalmi rendszáma,
g) színe,
h) gyártási éve,
i) hengerûrtartalma,
2.§ E törvény megengedi az 1.§-ban meghatározott adatok tekintetében a
Rendõrség bûnüldözési adatkezelésének összekapcsolását a Rendõrség
államigazgatási, rendészeti és szabálysértési adatkezelésével, továbbá a
Határõrség, a Vám- és Pénzügyõrség és a Közúti Felügyelet adatkezelésével.
3.§ E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.
I n d o k o l á s
A személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról
szóló 1992. évi LXIII. törvény 3.§ (3) bekezdése szerint törvény közérdekbõl -
az adatok körének kifejezett megjelölésével - elrendelheti a személyes adat
nyilvánosságra hozatalát.
A gépjármûvekre vonatkozó adatok a tulajdonossal mint természetes
személlyel kapcsolatba hozhatók, ennyiben személyes adatnak minõsülnek.
Ugyanakkor a gépjármûvek jelentõs értékére és a forgalom biztonságára
tekintettel közérdekbõl indokolt, hogy ezeknek az adatoknak legalább egy
meghatározott köre - az ingatlan-nyilvántartáshoz hasonlóan - bárki számára
hozzáférhetõ legyen.
A gépjármûkörözési adatok nemcsak a bûncselekmények felderítéséhez
használhatók fel, így nemcsak a Rendõrség bûnüldözõ tevékenységéhez fontosak.
Nyilvánosságra hozataluk az állampolgárok számára is nagyobb biztonságot
nyújthat. Ekkor ugyanis vásárlás elõtt meggyõzõdhetnek arról, hogy a
gépjármûvet nem körözik-e, vagy nincs-e a körözött jármûvek között olyan,
amely ahhoz adataiban feltûnõen hasonlít, és ezért számolni lehet az azonosító
adatok hamisításnak lehetõségével.
Az adatok közérdekûvé nyilvánítását az is indokolja, hogy a lopott
jármûveket jelenleg viszonylag könnyen lehet elsõ belföldi forgalmi
engedéllyel ellátni, hamis okmányokkal azt a látszatot keltve, hogy azt
külföldrõl hozták be. Ebben szerepet játszik, hogy a különbözõ eljárásokban
részt vevõ hatóságok - Határõrség, Vám- és Pénzügyõrség, Rendõrség, Közúti
Felügyelet - adatbázisai önállóak, így nem állnak az elsõ forgalmi engedélyt
kiállító hatóság rendelkezésére. Ha azonban törvény az 1992. évi LXIII.
törvény 3.§ (3) bekezdése szerint ezeket az adatokat közérdekûvé nyilvánítja
és a 8.§ (1) bekezdése szerint megengedi az akatkezelések összekapcsolását,
akkor ez lehetõvé válik.
Mind a gépjármûvek kereskedelmi forgalmának nagyobb biztonsága, mind
pedig a hamis tartalmú forgalmi engedélyek kiadásának megakadályozása fontos
közérdek. Ezzel szembe nem állítható olyan súlyú magánérdek, amely indokolná,
hogy a személyi adatok védelme érdekében a törvényjavaslatban konkrétan
megjelölt adatokat ne lehessen közérdekûvé nyilvánítani.
A Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvénynek az 1996. évi LXVI.
törvénnyel módosított 9O.§ (3) bekezdése megtette az elsõ lépést ezen az úton
azzal, hogy lehetõvé tette az érdeklõdést az ott meghatározott körben a
gépjármûvek, így a lopott gépjármûvek adatairól.
A jelenlegi törvényjavaslat ezt kívánja rendszerré fejleszteni azzal,
hogy a gépjármûvek konkrétan megnevezett adatait az adatvédelmi törvénnyel
összhangban közérdekûvé kívánja nyilvánítani, továbbá kifejezett feljogosítást
ad ebben a körben az eljárásban érintett különbözõ hatóságok adatbázisainak
összekapcsolására.
Budapest, 1996. június 26.
Szigethy István Wekler Ferenc
SZDSZ SZDSZ