ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4642..

Képviselõi önálló indítvány!

1997. évi ... törvény

a körözött gépjármûvek adatainak

közérdekûvé nyilvánításáról

Az Országgyûlés - a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok

nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvénnyel összhangban - a következõ

törvényt alkotja:

1.§ E törvény közérdekbõl elrendeli a Rendõrség által körözött

gépjármûvek következõ adatainak nyilvánosságra hozatalát:

a gépjármû

a) fajtája,

b) típusa,

c) gyártmánya,

d) alvázszáma,

e) motorszáma,

f) forgalmi rendszáma,

g) színe,

h) gyártási éve,

i) hengerûrtartalma,

2.§ E törvény megengedi az 1.§-ban meghatározott adatok tekintetében a

Rendõrség bûnüldözési adatkezelésének összekapcsolását a Rendõrség

államigazgatási, rendészeti és szabálysértési adatkezelésével, továbbá a

Határõrség, a Vám- és Pénzügyõrség és a Közúti Felügyelet adatkezelésével.

3.§ E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.

I n d o k o l á s

A személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról

szóló 1992. évi LXIII. törvény 3.§ (3) bekezdése szerint törvény közérdekbõl -

az adatok körének kifejezett megjelölésével - elrendelheti a személyes adat

nyilvánosságra hozatalát.

A gépjármûvekre vonatkozó adatok a tulajdonossal mint természetes

személlyel kapcsolatba hozhatók, ennyiben személyes adatnak minõsülnek.

Ugyanakkor a gépjármûvek jelentõs értékére és a forgalom biztonságára

tekintettel közérdekbõl indokolt, hogy ezeknek az adatoknak legalább egy

meghatározott köre - az ingatlan-nyilvántartáshoz hasonlóan - bárki számára

hozzáférhetõ legyen.

A gépjármûkörözési adatok nemcsak a bûncselekmények felderítéséhez

használhatók fel, így nemcsak a Rendõrség bûnüldözõ tevékenységéhez fontosak.

Nyilvánosságra hozataluk az állampolgárok számára is nagyobb biztonságot

nyújthat. Ekkor ugyanis vásárlás elõtt meggyõzõdhetnek arról, hogy a

gépjármûvet nem körözik-e, vagy nincs-e a körözött jármûvek között olyan,

amely ahhoz adataiban feltûnõen hasonlít, és ezért számolni lehet az azonosító

adatok hamisításnak lehetõségével.

Az adatok közérdekûvé nyilvánítását az is indokolja, hogy a lopott

jármûveket jelenleg viszonylag könnyen lehet elsõ belföldi forgalmi

engedéllyel ellátni, hamis okmányokkal azt a látszatot keltve, hogy azt

külföldrõl hozták be. Ebben szerepet játszik, hogy a különbözõ eljárásokban

részt vevõ hatóságok - Határõrség, Vám- és Pénzügyõrség, Rendõrség, Közúti

Felügyelet - adatbázisai önállóak, így nem állnak az elsõ forgalmi engedélyt

kiállító hatóság rendelkezésére. Ha azonban törvény az 1992. évi LXIII.

törvény 3.§ (3) bekezdése szerint ezeket az adatokat közérdekûvé nyilvánítja

és a 8.§ (1) bekezdése szerint megengedi az akatkezelések összekapcsolását,

akkor ez lehetõvé válik.

Mind a gépjármûvek kereskedelmi forgalmának nagyobb biztonsága, mind

pedig a hamis tartalmú forgalmi engedélyek kiadásának megakadályozása fontos

közérdek. Ezzel szembe nem állítható olyan súlyú magánérdek, amely indokolná,

hogy a személyi adatok védelme érdekében a törvényjavaslatban konkrétan

megjelölt adatokat ne lehessen közérdekûvé nyilvánítani.

A Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvénynek az 1996. évi LXVI.

törvénnyel módosított 9O.§ (3) bekezdése megtette az elsõ lépést ezen az úton

azzal, hogy lehetõvé tette az érdeklõdést az ott meghatározott körben a

gépjármûvek, így a lopott gépjármûvek adatairól.

A jelenlegi törvényjavaslat ezt kívánja rendszerré fejleszteni azzal,

hogy a gépjármûvek konkrétan megnevezett adatait az adatvédelmi törvénnyel

összhangban közérdekûvé kívánja nyilvánítani, továbbá kifejezett feljogosítást

ad ebben a körben az eljárásban érintett különbözõ hatóságok adatbázisainak

összekapcsolására.

Budapest, 1996. június 26.

Szigethy István Wekler Ferenc

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap