1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/4707..

Kérdés: A Szegedi-kiskundorozsmai nagybani zöldség-

gyümölcs piac mûködése és az ott kialakult jelenlegi

helyzet tárgyában.

Dr. Gál Zoltán úrnak

a Magyar Országgyûlés Elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

Az Alkotmány 27. §. és a Házszabály 91. §. (1) bekezdése alapján

Dr. Baja Ferenc környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter úrhoz az

alábbi

í r á s b e l i k é r d é s t

intézem:

Tisztelt Miniszter úr!

Kérem szíveskedjék írásbeli kérdésemre válaszolni az alábbi témával

kapcsolatban.

A Szeged-kiskundorozsmai nagybani zöldség-gyümölcs piac létesítésével és

jelenlegi mûködésével, az ott kialakult helyzettel kapcsolatosak.

Külön a témával kapcsolatosan felmerült gazdasági és szakmai kérdések

visszásságaival és irracionalitásaival e helyen felesleges lenne foglalkozni,

hiszen errõl külön levélben tájékoztattam a szaktárcát.

Ezen kérdéssel Ön is, illetve maga a tárca és annak alkalmazottai több ízben

találkoztak már különféle beadványok, kérelmek kapcsán, melyeket Ön, illetve a

tárca illetékesei válaszra sem méltattak.

Mindenekelõtt rögzíteni szeretném, hogy az ügy már régóta túlhaladta azon

szakaszát, amikor az illetékesek konkurenciaharcról beszélhettek, és a

gazdasági versenyhelyzet leple mögé bújtathatták hatósági felelõsségüket.

Idõközben többszörösen megállapítást nyert az említett intézmény mûködésének

törvénysértõ létesítése és volta.

Az a tény, hogy létezik egy lényegesen nagyobb, minden tekintetben

kultúráltabb, e szolgáltatásra messzemenõkig alkalmasabb, a szükséges

engedélyekkel rendelkezõ terület, néhány kilóméterre az elõbbiekben

említettõl, amelyik az ilyen jellegû intézményekkel szemben támasztott

igényeket mind a kapacitás, mind a szolgáltatás színvonala tekintetében

maradéktalanul kielégíti, elhanyagolható szempont a valódi kérdés

vonatkozásában.

Minthogy az ügy kapcsán semmilyen tekintetben nem áll fenn szolgáltatási

kényszer, ilyen jellegû hivatkozás a hatóság részérõl nem lehet, ezért

semmiféle diszkrimináció, törvénysértés, vagy egyéb szabálysértés az ügyben

nem engedhetõ meg és nem indokolt.

Tehát nem konkurenciaharcról, nem versenyrõl és szokásokról van szó, hanem

sokkal inkább többszörösen megállapított törvénysértésekrõl és

valószínûsíthetõen bûncselekményekrõl, melyek vonatkozásában az Ön által

irányított minisztérium hatáskörébe tartozó hatóságok, illetve hatósági

személyek is érintettek.

A dorozsmai piac mûködése, üzemeltetése köztudomásúan életveszélyes, zavarja

a környék nyugalmát, ellehetetleníti egy egész lakóövezet életét és

idõszakosan megbénítja egy kisebb országrész forgalmát, ami

megengedhetetlen.

Létezik egy szûk, ismeretlen érdekcsoport, aki mindmáig azon igyekszik

Szegeden, hogy mintegy 600 millió Ft közpénzbõl, egy új részletes rendezési

terv elfogadtatása eredményeként legitimizálhassa egy jövõbeni állapot

szerinti piac mûködtetését - amihez nyilvánvaló érdeke fûzõdhet - továbbá

mindent megtett és megtesz annak érdekében, hogy a hatóságokat félrevezesse

saját érdekeinek érvényesülésére.

Ezen tevékenysége keretében éppen Szeged Megyei Jogú Város következõ

közgyûlésén (1997. július 17-én) kívánja elfogadtatni az említett új RRT-t.

Mind a területi fõépítész, mind a városi fõépítész, mind az 1997-ben

elfogadott ÁRT készítõje tisztában van azzal, hogy az új RRT továbbra is

törvénysértõ, és a valós probléma megszüntetésére nem jelenthet megoldást,

hiszen ha jelenlegi helyszínen rendezik a területet, akkor még annyi autó sem

fog beférni, mint most, holott az igények bizonyíthatóan ennek két-

háromszorosát jelzik.

A probléma abban rejlik, hogy a megnövekedett, és egyre növekvõ forgalom miatt

olyan mértékûvé vált a terület túlzsúfoltsága, amely tarthatatlan. A meglévõ

kapacitás néhány százalékos növelésével szemben a valós igények két-

háromszoros nagyságrendet képviselnek, nem szólva itt a jelentõs nagyságú

területekre váró, szakmai jellegû infrastrukturális igények megjelenésérõl,

melyek kielégítésére e terület jelenlegi nagyságrendjében is alkalmatlan.

Az új RRT nyilvánvalóan törvénysértõ, hiszen a piac területét továbbra is egy

lakóövezet, és a mellette elhelyezkedõ sportpálya védõtávolsága alá kívánja

elhelyezni.

Az 1997. áprilisában elfogadott ÁRT-ben foglaltak egy egészen más nagyságrendû

területre, tömbtelekre tervezték a piacot, amelyben a szomszédos sportpálya,

illetve a szomszédos ipari területek, sõt az azon túli ma még szántó

területeket is e funkciónak rendelték alá. Nyilvánvalóan csak a sportpálya

lebontását az ipari területek megszüntetését, valamint a mezõgazdasági

területek mûvelésbõl való kivonását követõen képzelték el e helyszínre - a már

ezekbõl a feltételekbõl kiinduló RRT elkészítése után - a piacot.

Tehát értelemszerû, hogy a most elkészített új RRT egy fikción alapul, amely

semmiképpen nem harmonizálhat sem a régi, sem az új, ez év áprilisában

elfogadott ÁRT-vel, hiszen a környezõ feltételek tekintetében egészen más

alapokon nyugszik.

Az új ÁRT szerint kijelölt terület adta feltételekhez kapcsolódó és azzal

harmonizáló RRT természetesen feltételezheti, hogy ezen a területen legitim

módon mûködjék egy nagybani piac, azonban nagyságrendje három-négyszerese a

jelenleginek, és a környezetbe való illeszkedése mind a valós üzemelési

körülmények, mind jogszabályi szempontból kifogástalanná tehetõ.

Természetesen ez az eljárás mindenki számára elfogadható és támadhatatlan,

azonban nyilvánvalóan egy egészen más eljárás, mint amirõl jelenleg van szó.

Ez a most elkészített RRT teljes mértékben ellentmond az új ÁRT-nek. Még a

késõbbiek során sem illeszthetõ egy, az új ÁRT-vel konform - az abban foglalt

egész területre vonatkozó - RRT-be. Tehát adott esetben, a most 600 millió Ft-

ért megépítendõ létesítményeket maradéktalanul le kellene bontatni, és

helyettük teljesen újat építeni, újabb költségekért, annak érdekében, hogy az,

az érvényes ÁRT-be illeszkedjen, vele harmonizáljon, mind jogszabályi, mind

üzemeltetéstechnikai vonatkozásában. (Mellékelten becsatoljuk a helyi újság

egyik nyilatkozatát, illetve azokat a jogszabályi kereteket, amelyek az ÁRT

elõkészítése során készült elhelyezési tanulmánytervek alapjául szolgáltak a

különbözõ területek vizsgálatánál.)

A jelenleg elfogadásra váró többszörösen módosított RRT végleges formája nem

járt lakossági fórum elõtt, továbbra is több jogszabályt sért, többek között a

környezõ létesítmények védõtávolságát, illetve a 2/1986 (II. 27) ÉVM rendelet

11.§-ban foglaltakat, mely lakóövezetrõl és bizonyos közlekedési területekrõl

lévén szó, rendkívül szigorú elbírálást igényelnek, ezért semmilyen

körülmények között nem sérthetik az ott lakó, illetve az arra közlekedõ

állampolgárok alkotmányos és alanyi jogait.

Egyszerûen tudomásul kell venni azt a tényt, hogy mind a jelenlegi, mind a

tervezett RRT szerinti piac területe évek óta a szezonális idõszakokban olyan

mértékig feltöltõdik, hogy a piacon belül a közlekedés lehetetlenné válik. A

termelõk jó része a környezõ utcákba szorul - mint a valamikori Bosnyák téren

-, ezért csupán esetleges lehetõsége marad az eladónak termékei

értékesítésére, illetve ha ez sikerül, maga az árucsere az utcában bonyolódik,

vagy ládánként hordják keresztül az árut a zsúfolásig telt piacon.

Ez az RRT, egy olyan szakmainak nevezett anyag, ami kizárólag az emberek

becsapására, ámítására és félrevezetésére szolgálhat, mely szégyen minden

olyan szakmáját értõ és közremûködõ ember számára, aki ehhez a nevét adta, és

ismeri a helyszínen uralkodó körülményeket.

Fentiek igazolására az alábbi 1.számú mellékleteket csatolom be:

1. Az ÁNTSZ Csongrád Megyei és Szeged Városi Intézetének levelei a szentesi

jegyzõhöz. (1996. 06. 28.; 1996.07.04.; 1996. 10. 07.;)

2. A szentesi jegyzõ határozata

3. A Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal határozata

4. Az új RRT

5. Az új ÁRT

Nevezett piacról a Csongrád Megyei Bíróság 1996. december 19-i ítéletében

megállapította, hogy az jogellenesen létesült és jogellenesen mûködött 1996.

január 4-ig, amíg jókora késedelemmel - közel negyed év -, a hatóságok

együttes konspirációja révén sikerült a mórahalmi jegyzõ útján

regisztráltatni. (Mellékeljük az 1996. december 19-i bírói szemle

jegyzõkönyvét, a szemlérõl készült fotókat, illetve az ítéletet 2. szám

alatt.)

Idõközben tehát több hatóság kezdeményezte a dorozsmai piac regisztrációs

engedélyének felülvizsgálatát, annak alkalmatlansága miatt, majd 1997. március

8-án az ellenõrzésre jogosult szentesi jegyzõ határidõt tûzött ki a

hiányosságok megszüntetésére és a piac regisztrációs engedélyének bevonását

helyezte kilátásba, a határidõ elmulasztása esetén.

A jegyzõ határozatából nyilvánvalóan kitûnik, hogy az ott feltüntetett

hiányosságok már a regisztráció idején fennálltak, tehát a regisztráció

jogszerûsége ily módon visszamenõleges hatállyal is bizonyíthatóan kizárhatóvá

vált.

A szentesi jegyzõ határozatát a megyei közigazgatási hivatal jogerõre emelte

ugyan, de az azonnali végrehajtást törvényellenes módon nem rendelte el,

holott az elsõ fokú hatóság által kitûzött határidõ régen lejárt.

A közigazgatási iratokból kitûnik, hogy a bezáratás nemcsak a határozatban

foglaltak alapján, hanem annak indoklása szerint is lényegesen több ok alapján

volt indokolt, melyekre viszont határozat nem született.

1996-ban maga Szeged város jegyzõje kezdeményezte a terület építésügyi

hatósági felülvizsgálatát, melybõl, mint érdekelt, törvénysértõ módon nem

záratta ki magát. Az sem elhanyagolható tény, hogy ezen építésügyi, hatósági

eljárás mindmáig tart, azaz a piac egy építési területen mûködik, teljesen

szabálytalanul, jogszerû építési és használatbavételi engedély nélkül.

Mellékelten becsatoljuk 3. szám alatt, a fentiekkel kapcsolatos közigazgatási

határozatot.

(Építésügyi ellenõrzési felülvizsgálat elrendelése)

A másod fokú hatóság a jogsértõ számára fellebbezést biztosított - azaz a

Csongrád Megyei Közgazgatási Hivatal - ezáltal legitimizálva a törvénysértõ

magatartást, az emberek zaklatását, éjszakai nyugalmának zavarását, az ott

uralkodó közbiztonsági és közlekedésbiztonsági állapotokat, továbbá a

magasfeszültség létébõl fakadó veszélyeztetést, amelyre törvényes magyarázat

nem adható, legfeljebb a hozzá nem értõk számára fiktív válasz kreálható.

Mellékelten becsatoljuk a lakosság médiákban megjelent panaszainak a

töredékét. (4. sz. melléklet)

Amint az fentiekbõl kiderül, ezen határozatok meghozatalában résztvevõk

egyértelmûen kimerítik a Btk 171.§, illetve 186.§-ban foglaltakat, azon túl,

hogy hivatali hatalmukkal teljes mértékben visszaéltek, amikor határozatukban

fellebbezési lehetõséget biztosítottak a törvénysértõ számára az alábbi

indoklás alapján.

A szentesi jegyzõ és a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal határozata

nyilvánvalóan törvénysértõ, hiszen nem veszi figyelembe az Áe. 63.§ (2)

bekezdése és a 2.§ (5) bekezdésében foglaltakat.

Tekintettel arra, hogy maguk a határozatok nyilvánvaló törvénysértést

állapítanak meg, ezért az Államigazgatási tv. 63.§ (2) bekezdésének

alkalmazása minden tekintetben indokolt, hiszen ez esetben az azonnali

végrehajtás elkerülését nem lehetett mellõzni. A 63.§ (2) bekezdése kimondja,

hogy a határozat azonnali végrehajtását milyen esetben lehet elrendelni.

Ugyanezen bekezdés a.) pontja egyértelmûen fogalmaz a tekintetben, hogy a

törvény a hatóságnak mérlegelési lehetõséget biztosít hatáskörén belül.

Például, "... ha az azonnali végrehajtás elmaradása jelentõs kárral járna".

A törvény e szakasza ugyan külön kitér arra, hogy akkor is lehetõsége nyílik a

hatóságnak a végrehajtás azonnali elrendelésére mérlegelés alapján, "... ha

annak végrehajtása helyrehozhatatlan kárral járna".

Tehát a törvény nem tesz különbséget a tekintetben, hogy a végrehajtás

azonnali elrendelése mely esetekben kötelezõ. Lehetõségekrõl beszél, úgy

mint:

- "életveszély, vagy közbiztonság miatt az szükséges,"

- "az azonnali végrehajtás elmaradása jelentõs kárral járna,"

- "az azonnali végrehajtás elmaradása helyrehozhatatlan kárral járna."

A 63.§ (2) bekezdés a.) pontja egyrészrõl vagylagosságról rendelkezik,

másrészrõl a hatóság mérlegelési lehetõségérõl beszél, mely mint lehetõség

nyilvánvalóan a jogkörébe tartozik.

Az idézett bekezdés c.) pontja szintén csak lehetõségrõl beszél, miszerint

törvényerejû rendelet, vagy kormányrendelet, vagy más fontos ok kapcsán

lehet az azonnali végrehajtást elrendelni, azonban kötelezettséget ezen

esetben sem ír elõ.

A 35/1995. Korm. rendelet 8.§ (3) bekezdés c.) pontjának - figyelemmel a

meghozott elsõ és másod fokú közigazgatási határozatokra -, kogens

megfogalmazása szerint az Áe. 63.§ (2) bekezdés c.) pontja és 2. § (5)

bekezdése alapján mindkét határozatot hozó illetékes hatóságnak kötelessége

lett volna az azonnali végrehajtás kimondása és írásba foglalása a határidõ

elmulasztásának esetére, illetve rendelkezni az azonnali végrehajtással

kapcsolatos intézkedés mikéntjérõl.

Fentiek elmulasztása olyan törvénysértés, mely több bûncselekményi tényállást

is megalapoz közbiztonsági és közlekedésbiztonsági szempontból.

Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy a 63. § alapján gyakorlatilag szinte

minden államigazgatási eljárás vagy a megyei bíróságon, vagy a legfelsõbb

bíróságon fejezõdik be, az elsõ illetve a másod fokú államigazgatási eljárást

követõen, egy tulajdonképpen fiktív joghézag alapján, kivéve akkor, ha az

illetékes hatóság saját érdeke ezzel ellentétes. Ezért a károsult hosszú évek

pereskedései után, jelentõs nagyságrendû perköltségek viselésével juthat

törvényes jogaihoz, és csak évek elteltével. A kára pedig gyakorlatilag

megtéríthetetlenné válik, hiszen zaklatása, nyugalma, életkörülményeinek

tudottan szándékos ellehetetlenítését évek múltán vajon mivel lehet

rehabilitálni, nem beszélve azokról a versenyhelyzetekrõl, amikor a jogosult

éveken át köteles tûrni, hogy "a törvénysértõ jogalap nélkül gazdagodik".

Álláspontom szerint e joghézagot oldja a törvény 2. § (5) bekezdése, miszerint

az ügyfelek a törvény elõtt teljes egyenlõséget élveznek, és ügyeiket minden

megkülönböztetés, részrehajlás, azaz diszkrimináció nélkül kellene elintézni.

Ezzel összhangban van maga a versenytörvény is, illetve maga az ügyféli

minõség, vagy az Áe. megfogalmazása a tekintetben, hogy minden állampolgárnak

joga van a saját érdekeit védeni, valamint ügyeinek intézése során a

diszkrimináció nélküli elbírálásra, minõsítésre.

Tehát, ha a 63.§ (2) bekezdése alapján kimondjuk, hogy az azonnali végrehajtás

elmaradása jelentõs kárral, veszéllyel jár, illetve más rendelet a

körülményekbõl fakadóan elõírja - ami nyilvánvalóan bizonyított a 26. §

alapján -, akkor a határozatban nem lehet indokolt a törvénysértõ számára

jogorvoslati lehetõséget biztosítani úgy, hogy az azonnali végrehajtás ne

kerülne elrendelésre, azaz a törvénysértõt ne köteleznék cselekedetének

megszüntetésére, és az ne kerüljön ténylegesen is végrehajtásra.

A jog tényleges gyakorlója a hatóság részérõl elvárható intézkedés nélkül

védtelenné válik, hiszen ha az azonnali végrehajtás elmarad, gyakorlatilag

maga a hatóság legitimizálja a veszélyeztetést, a károkozást, azaz például a

zaklatást, vagy a törvénysértõ jogalap nélküli gazdagodását, mely a

továbbiakban a károsult részérõl csak a közigazgatási hatóság elleni perben

érvényesíthetõ, akár a cselekmény megszüntetése, vagy az elmaradt haszna

tekintetében. Ez olyan visszafordíthatatlan gazdasági folyamatokat

eredményezhet, mely teljes jogbizonytalansághoz vezet, és ezért inkább érdemes

törvényt sérteni, mint tisztességesen dolgozni.

Tehát a jegyzõ illetve a hivatal fent említett határozata, mely a fellebbezési

lehetõséget a 62. § (1) bekezdésére alapítja, törvénysértõ, hiszen mindaddig,

amíg maga a szabályszegõ gyakorolhatja jogait és indokolatlanul szedheti annak

hasznait, addig a törvény megsértésével a határozatot hozó kimeríti a Btk.

225. §-át, azaz a hivatali hatalommal való visszaélést, és esetünkben éppen

saját maga gazdagodik jogalap nélkül, a saját határozata alapján, pl. a

szegedi jegyzõ vonatkozásában.

A szegedi jegyzõ még 1996-ban kezdeményezte a terület építésügyi, ellenõrzési

felülvizsgálatát, mivel megállapította, hogy a dorozsmai piac területén

engedély nélküli építkezések történtek. Ez az eljárás mind a mai napig tart, a

hatóság tudtával úgy, hogy a szegedi jegyzõ nem kérte az Áe. 19. §-a alapján

az ügybõl való kizárását, és közben az önkormányzat kizárólagos tulajdonát

képezõ társaság jogalap nélkül szedi az engedély nélküli építmények bérleti

díjából származó bevételt. (Érdemes megjegyezni azt a tényt is, hogy a jegyzõ

az 1995-ben, az Ön által kezdeményezett vizsgálat, ellenõrzési eljárás során,

meghamisított okiratok alapján, szándékosan félretájékoztatta Önt, mind az

ÁRT, mind az építési engedélyek vonatkozásában, hiszen a fent említett tények,

mint információk már akkor a birtokában voltak.)

Fentiek mellett lényegesen fontosabb, hogy jelen esetben a törvénysértések

nemcsak e kategóriát, hanem ennek kapcsán valószínûsíthetõen a

bûncselekményi tényállást is kimerítik, mely elsõ sorban nem gazdasági

kérdéseket, hanem olyan környezetvédelmi és területfejlesztési problémákat

vetnek fel, amelyek a helyszínen, illetve annak környékén élõk alapvetõ

alkotmányos és alanyi jogait érinti, sérti, korlátozza. A törvénysértés

megszüntetése minden olyan embernek kötelessége, akinek erre jogköre,

hatásköre vagy lehetõsége van, mert ellenkezõ esetben - lévén köztudott

dolgokról szó -, nem csak mulasztást, hanem egyértelmûen szándékos

bûncselekményt is elkövet.

Tisztelt Miniszter úr!

Az ügyben kialakult rendkívül durva helyzet, valamelyest tisztességes módon

történõ rendezése érdekében, anélkül, hogy a fentiekben illetve a

következõkben felsorolt jogszabályi helyek valamiféle jogászkodásnak

tûnnének, mégis kénytelen vagyok õket felsorolni - a további ehhez hasonló,

illetve a jelenlegi helyzet megoldása érdekében -, hiszen ezen állapotok

várható bekövetkezését, mintegy két éve jeleztem az illetékes hatóságok,

valamint a Parlament felé, azonban racionális, partneri módon ezeket nem

sikerült rendeznem.

Sajnos mára a kialakult helyzet odáig fajult, hogy a probléma megoldására már

nem marad sok lehetõség, ezért a tények, álláspontok, jogszabályok írásba

foglalása elengedhetetlenné vált a további vitaalapok elkerülése érdekében.

43/1990.(IX.15.) Korm. rendelet a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter feladat- és hatáskörérõl

A miniszter részvétele a kormányzati munkában

1.§ (1) bek. h) felelõs saját feladat - és hatáskörében az európai

integrációból eredõ feladatai végrehajtásáért és integrációs szakmai

kapcsolatai szervezéséért, irányításáért. Ennek megfelelõen biztosítja a

szükséges szervezeti és személyi feltételeket.(1995. tavaszán az állatvásár és

a nagybani zöldség-gyümölcs piac e helyszínen, az Ön által is tudottan

egyidejûleg mûködött.)

Én magam jó néhányat tudok a saját területemen, mely éppen az Ön hatáskörébe

is tartozik, és megoldása bizton elõre vinné az ország szekerét, azonban

elõtte az alapokat kell tisztázni, hogy a jelenlegihez hasonló esetek ne

fordulhassanak elõ büntetlenül a hatóság berkein belül.

A miniszter irányító jogköre

2.§ (1) a miniszter látja el- jogszabályban meghatározott körben - a

környezetvédelem, a természetvédelem, a területfejlesztés és az építésügy

központi irányítását.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak érdekében feladatkörében jogi szabályozási

(rendeletalkotás), jogalkalmazási (hatósági), felügyeleti, ellenõrzési és

szervezõ, valamint összehangoló tevékenységet végez.

3.§ (1) b.b) a felszíni és feszín alatti vizek mennyiségi és minõségi

védelmének érdekében

- kidolgozza a vizek védelmére irányuló szabályozást és követelményrendszert;

- ellátja az elõzõ bekezdésekben foglalt feladatokkal összefüggõ hatósági,

illetõleg szakhatósági feladatokat;

- meghatározza a vízkárokkal és a rendkívüli vízszennyezésekkel összefüggõ, a

környezetet érõ károk elhárítási feladatait és irányítja azok végrehajtását;

b.e) a zaj- és rezgésvédelem körben

- meghatározza az emberi környezetre káros, illetve veszélyes zaj- és rezgés-

kibocsátási határértékek megállapítási rendjét, a védelem szabályait és

követelményeit, irányítja a zaj- és rezgésvédelmi tevékenységet,

- közremûködik a zaj- és rezgésterhelési (missziós) határértékek

megállapításában,

4.§ A miniszter felelõs a területfejlesztési és területrendezési feladatok

ellátásának irányításáért a területfejlesztés és a területrendezés körében, a

környezetvédelemmel, a természetvédelemmel és az építésüggyel összhangban

5.§ (1) A miniszter az építésügy körében gondoskodik

b) a területrendezésre (a térségi és a településrendezésre)

c) az épületekre, továbbá - az egyes építményfajtákra vonatkozó

jogszabályokban foglalt eltérésekkel - építményekre és más mûtárgyakra,

valamint azok építési munkáira, valamint

d) az épületek, továbbá - az egyes építményfajtákra vonatkozó jogszabályokban

foglalt eltérésekkel - az építmények mûszaki tervezésére (az építéstervezésre)

e) vonatkozó országos szabályok és közérdekû követelmények kialakításáról,

megállapításáról, érvényesítésérõl az alkalmazásuk ellenõrzésérõl.

7.§ (1) A miniszter határozza meg a környezetvédelem, a természetvédelmi, az

építésügy tekintetében a hatósági engedélyezésre, kötelezésre és ellenõrzésre

vonatkozó szakmai szabályokat.

(2) A miniszter - külön jogszabályok rendelkezései szerint - környezetvédelmi

feladatainak ellátása során közremûködik a népjóléti miniszter környezet-

egészségügyi feladatainak ellátásában.

Az 1957. évi IV. tv.

63.§ (1) bek. A fellebbezésnek a határozat végrehajtására halasztó hatálya

van, kivéve ha a közigazgatási szerv a határozat azonnali végrehajtását

rendelte el.

(2) bek. A határozat azonnali végrehajtását akkor lehet elrendelni, ha:

a) életveszély miatt vagy a közbiztonság érdekében az szükséges, illetõleg az

azonnali végrehajtás elmaradása jelentõs vagy helyrehozhatatlan kárral járna;

c) a törvény törvényerejû rendelem vagy kormányrendelet más fontos ok miatt

lehetõvé teszi. (35/1995. (IV.5.) Korm. rendelet 8.§ (3) bek. c) pont)

35/1995. (IV.5.) Korm. rendelet

2.§ (5) A vásárrendezés, illetve a piactartás céljára igénybe venni kívánt

terület akkor megfelelõ, ha kielégíti a j o g s z a b á l y b a n e l õ í

r t

k ö z e g é s z s é g ü g y i , é l e m i s z e r - h i g i é n i a i ,

állategészségügyi, növény-egészségügyi, k ö r n y e z e t v é d e l m i,

munkavédelmi és tûzvédelmi követelményeket, rendelkezik az értékesítõhelyek

számának megfelelõ gépkocsi parkolóhellyel.

8.§ (3) "A nyilvántartásból törölni kell azt, aki

b) az e rendeletben elõírt feltételeknek már nem felel meg,

c) tevékenységét a jogszabályokban elõírt kötelezettségeit megsértve folytatja

és ezzel az ellenõrzésre jogosult hatóság felszólítása ellenére sem hagy fel."

(I. és II. fokú határozat)

Tehát egy közigazgatási, államigazgatási apparátusnak egyértelmûen tudnia kell

azt, hogy melyik eljárás tartozhat a mérlegelés kategóriájába, és melyik az az

esemény vagy cselekmény, amelyik valós veszélyhelyzet, illetve a törvénysértés

egyben valószínûsíthetõen bûncselekmény is, és reális veszélye áll fenn annak,

hogy egy nem várt esemény bekövetkezése esetén a törvénysértés emberéletekbe

kerüljön, vagy visszafordíthatatlan kárral járjon, melynek elkerülésére a

határozat azonnali végrehajthatóságának kimondása nélkülözhetetlen.

Mindazon hatósági, közigazgatási, államigazgatási szervek - beleértve a

minisztériumot, magát a minisztert is - akik egy adott ügyben megfelelõ

információval rendelkeznek, intézkedésre jogosultak, kötelezettek, vagy arra

lehetõségük van, kötelesek mindent megtenni annak érdekében, hogy a szükséges

azonnali intézkedések végrehajtásra kerüljenek, melyek között elsõdleges a

bûncselekmény elkövetésével okozott törvénysértés megszüntetése és

megakadályozása, különösen akkor, ha az egyben az emberek testi épségét is

veszélyezteti, korlátozza szabadságukat, zavarja életüket.

Miniszter úr, az Ön által látott fotók a piac szebbik arcát mutatják ahhoz

képest, ahogy éjszaka és szezonális napokon kinéz, megbénítva sokszor egy

országrész forgalmát, melynek sajnos magam is szinte nap, mint nap szenvedõ

alanya vagyok, hiszen lakásomat csak ezen az úton tudom megközelíteni.

Mint azt Ön is tudja, létezik egy alternatív, kultúrált, a régió

mezõgazdaságának garantált fejlõdési lehetõséget biztosító, kifogástalan

infrastruktúrával rendelkezõ terület. Összehasonlítva a két terület fotóit,

európai gondolkodású ember józan ésszel nem mondhatja azt, hogy itt

konkurenciaharcról van szó. Az elsõ normális kérdés csak az lehet: ki engedte

meg Dorozsma mûködését, ki az a szakember, aki felelõssége tudatában erre

engedélyt adott.

Aki ezt nem látja be, az önmagát minõsíti.

Tehát ha nem konkurenciaharc, hanem törvénysértés, és ráadásul bûncselekmény,

akkor vajon miért nem lehet intézkedni, kinek az érdeke lehet ez? Úgy látszik,

ilyen államigazgatási ügyintézés mellett ma Magyarországon legjobb üzlet a

törvénysértés? Valószínû, mert mire a törvényességnek érvényt lehet szerezni,

akkorra az illetõ meggazdagodik.

Tisztelt Miniszter Úr!

Ha 1997. nyarán az általam benyújtott fotók alapján a Dorozsmán jelenleg

közismert állapotokat, az Európai Unióhoz csatlakozni kívánó Magyarország

parlamentje, kormánya, miniszterei, hivatalai fenntarthatónak ítélik meg, és

létjogosultságának eldöntésére csak és kizárólag a magyar független bíróságot

tartja hivatottnak, egy minden tekintetben felvállalható európai megoldással

szemben, akkor meg kell hajolnom a törvény betûjének ereje és idõrabló

mechanizmusa elõtt, melyek úgy látszik, sokszor csak az "egyenlõbb" érdekek

érvényesülését szolgálják.

Ha ezt a kialakult helyzetet csak a bíróság ítélete oldhatja meg, kénytelen

vagyok tudomásul venni. A kérdés csupán az marad, hogy ítél a közvélemény és

Európa? Ma még nem tudják, de ha ez a szégyenfolt nyilvánosságra kerül, nem

biztos, hogy büszkék leszünk rá.

Kérem Miniszter Urat, hogy figyelemmel a törvénysértésekre a bûncselekményi

tényállás valószínûsíthetõségére, az általam kért intézkedéseket

haladéktalanul tegye meg - azaz a megyei közigazgatási hivatalt a 43/1990

(IX.15.) Korm. rendelet 2.§ (2) bekezdése, 3.§-a, 4.§-a, 5.§ (1) bekezdés b.)

és e.) pontja, valamint a 7.§ (2) bekezdése alapján hatósági jogkörében

kötelezze az 1997. április 28-án kelt 305-2/1997 sz. határozatának

kijavítására oly módon, hogy annak végrehajtását azonnali hatállyal rendelje

el és hajtassa végre -, kérdésemre ezáltal adva választ, figyelemmel az Ön

törvényadta lehetõségére, és elsõsorban józan, racionalitás érvényesülése

érdekében.

I. Kérdés: Hogy lehet az, hogy az Ön által vezetett tárca érdemi, valós

tényeken alapuló beadványokat, kérelmeket nemcsak, hogy nem vizsgál ki, de még

csak meg sem válaszolja õket?

II. Kérdés: Vajon hány ilyen terület van még az országban - a dorozsmai piacon

kívül -, ahol csak a megfelelõ hatósági intézkedés hiányzik annak érdekében,

hogy bizonyos kérdésekben európai megoldás születhessék, hiszen egyébként

minden lehetõségünk és adottságunk rendelkezésre állna?

III. Kérdés: Képes-e az illetékes minisztérium, miniszter a saját hatáskörében

a törvényességnek érvényt szerezni ?

A lehetõségekhez képest a minisztérium mielõbb folytasson le érdemi

vizsgálatot az ügyben, és Ön hatósági jogkörénél fogva hozzon határozatot,

melyben törvényesen rendelkezik a kérdések eldöntésérõl. Remélem, már maga a

határozat is fogja tartalmazni feltett kérdéseimre a választ.

Ezúton is megköszönöm figyelmét, várom mielõbbi válaszát, illetve elsõsorban

haladéktalan intézkedését.

Budapest, 1997. július 7.

Tisztelettel:

Pancza István

FKGP

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap