fecd1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

y

T/4754.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a géntechnológiával módosított szervezetekrõl

Elõadó: dr. Nagy Frigyes

földmûvelésügyi miniszter

Budapest, 1997. augusztus

1997. évi ... törvény

a géntechnológiával módosított szervezetekrõl

Felismerve az emberi környezetet befolyásoló géntechnológiai

beavatkozásokban rejlõ lehetõségeket és veszélyeket, a természet egyensúlyának

megõrzése, az emberi egészség megvédése, a tudományos és a gazdasági fejlõdés

biztosítása, valamint az 1995. évi LXXXI. törvénnyel kihirdetett Biológiai

Sokféleség egyezmény rendelkezéseinek érvényesítése érdekében az Országgyûlés

a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A TÖRVÉNY HATÁLYA

1.§

(1) A törvény hatálya a természetes szervezetek géntechnológiával való

módosítására, a géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból

elõállított termékek zárt rendszerben történõ felhasználására, a környezetbe

való kibocsátására és a forgalomba hozatalára, illetve az országba történõ

behozatalára, külföldre történõ kivitelére, valamint a szállítására (a

továbbiakban együtt: géntechnológiai tevékenység) terjed ki.

(2) Az emberi szervezetet, az emberbõl származó sejteket, sejtrészeket és

az emberi géneket csak kórmegelõzési, kórfelismerési és gyógykezelési célból

szabad géntechnológiával módosítani, feltéve, hogy a géntechnológiai módosítás

más eljárással nem helyettesíthetõ.

(3) A vadon élõ vagy védett természetes szervezetekre e törvény

rendelkezéseit a természet védelmérõl szóló törvényben foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

ÉRTELMEZÕ RENDELKEZÉSEK

2.§

A törvény alkalmazásában:

a) Természetes szervezet: bármilyen élõlény, amely képes a génállomány

újratermelésére vagy annak örökítésére, kivéve az embert.

b) Géntechnológiával módosított szervezet: olyan szervezet, amelyben a

génállomány génsebészeti beavatkozás által úgy változott meg, ahogyan az

természetes úton nem menne végbe.

c) Zárt rendszer: a géntechnológiával módosított szervezeteknek, valamint

azok bármilyen részének vagy származékának a szabad környezettel való

érintkezését és a környezetbe való kijutását kizáró helyszín.

d) Kísérlet: a tudomány fejlõdése érdekében bármilyen szervezeten zárt

rendszerben végzett génsebészeti beavatkozás, amely nem szolgál közvetlen

gazdasági érdeket. A kutatási célú génsebészeti beavatkozás kísérletnek

minõsül.

e) Kibocsátás: a géntechnológiával módosított szervezetek, illetve azok

részeinek vagy kombinációjának a szabad környezetbe bármilyen módon történõ

juttatása. A nem zárt rendszerben végzett géntechnológiai módosítás, illetve a

géntechnológiával módosított szervezet nem zárt rendszerben való felhasználása

kibocsátásnak minõsül.

f) Forgalmazás: a géntechnológiával módosított szervezeteknek, illetve az

azokból elõállított termékeknek a mezõgazdasági termelõkhöz, a feldolgozókhoz,

a viszonteladókhoz, a fogyasztókhoz vagy az egyéb felhasználókhoz bármilyen

módon való eljuttatása.

g) Ártalmatlanítás: a hulladék, illetve annak összetevõi

környezetszennyezõ hatásának megszüntetése, környezetkárosító hatásuk kizárása

vagy megszüntetése a környezet elemeitõl történõ elszigeteléssel vagy anyagi

minõségük megváltoztatásával.

h) Hasznosító: természetes szervezeteket géntechnológiával módosító,

illetve a géntechnológiával módosított szervezeteket és az azokból elõállított

termékeket zárt rendszerben felhasználó, a szabad környezetbe kibocsátó vagy

forgalomba hozó természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség

nélküli gazdasági társaság.

II. fejezet

ENGEDÉLYEZÉS ÉS NYILVÁNTARTÁS

Géntechnológiai engedélyek

3.§

Engedély szükséges:

a) géntechnológiai módosításokat végzõ laboratórium létrehozásához,

b) természetes szervezet géntechnológiával való módosításához, kivéve a

kísérleti módosítást,

c) a géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek zárt rendszerben való felhasználásához, kibocsátásához, valamint

forgalmazásához, behozatalához és kiviteléhez, kivéve a kutatási célú zárt

rendszerû felhasználást.

Géntechnológiai hatóságok

4.§

(1) Géntechnológiai módosításokat végzõ laboratórium létesítését a

Géntechnológiával Módosított Szervezeteket Engedélyezõ Bizottság (a

továbbiakban: géntechnológiai bizottság) véleménye alapján a géntechnológiával

módosított szervezet

a) humán egészségügyi, humán gyógyszergyártási vagy kozmetikai célú

felhasználása esetén a Kormány által külön jogszabályban meghatározott

hatóságok,

b) növénytermesztési, növényvédelmi, állattenyésztési, élelmiszer-

elõállítási, vagy takarmánygyártási célú felhasználása esetén a

földmûvelésügyi miniszter által külön jogszabályban meghatározott hatóságok,

c) a) és b) pont alá nem tartozó ipari felhasználása esetén az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter által külön jogszabályban

meghatározott hatóságok

engedélyezik.

(2) Természetes szervezet géntechnológiával való módosítását, kivéve a

kísérleti módosítást, a géntechnológiai bizottság véleménye alapján

a) humán egészségügyi, humán gyógyszergyártási vagy kozmetikai célú

felhasználás, az emberi testtel közvetlenül érintkezõ vegyi anyagok, illetve

élelmiszer-adalékanyagok és élelmiszer-elõállításban alkalmazott technológiai

segédanyagok esetén a Kormány által külön jogszabályban meghatározott

hatóságok,

b) növények, növényvédelmi célú termékek, vetõmagvak és növényi

szaporítóanyagok, valamint mikroorganizmusok, állatok és állati

szaporítóanyagok, illetve nyers élelmiszerek, feldolgozott élelmiszerek,

élelmiszer-nyersanyagok, takarmányok, takarmány-alapanyagok, takarmány-

kiegészítõanyagok és takarmány-adalékanyagok esetében a földmûvelésügyi

miniszter által külön jogszabályban meghatározott hatóságok,

c) az a) és b) pont alá nem tartozó ipari felhasználás esetén az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter által külön jogszabályban

meghatározott hatóságok

engedélyezik.

(3) A géntechnológiai bizottság véleménye alapján a géntechnológiával

módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek zárt rendszerben

való felhasználását, kibocsátását, illetve forgalmazását, kivéve a kutatási

célú zárt rendszerû felhasználást,

a) humán egészségügyi, humán gyógyszergyártási vagy kozmetikai célú

felhasználás, az emberi testtel közvetlenül érintkezõ vegyi anyagok, illetve

élelmiszer-adalékanyagok és élelmiszer-elõállításban alkalmazott technológiai

segédanyagok esetén a Kormány által külön jogszabályban meghatározott

hatóságok,

b) növények, növényvédelmi célú termékek, vetõmagvak és növényi

szaporítóanyagok, valamint mikroorganizmusok, állatok és állati

szaporítóanyagok, illetve nyers élelmiszerek, feldolgozott élelmiszerek,

élelmiszer-nyersanyagok, takarmányok, takarmány-alapanyagok, takarmány-

kiegészítõanyagok és takarmány-adalékanyagok esetében az adott terméktípusra

vonatkozó külön jogszabályok alapján a földmûvelésügyi miniszter által külön

jogszabályban meghatározott hatóságok,

c) az a) és b) pont alá nem tartozó ipari célú felhasználás esetén az

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter által külön jogszabályban

meghatározott hatóságok

engedélyezik.

(4) A géntechnológiai bizottság véleménye alapján a géntechnológiával

módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek behozatalát, illetve

kivitelét, kivéve a kutatási célú behozatalt és kivitelt,

a) humán egészségügyi, humán gyógyszergyártási vagy kozmetikai célú

felhasználás, az emberi testtel közvetlenül érintkezõ vegyi anyagok, illetve

élelmiszer-adalékanyagok és élelmiszer-elõállításban alkalmazott technológiai

segédanyagok esetén a Kormány által külön jogszabályban meghatározott

hatóságok,

b) növények, növényvédelmi célú termékek, vetõmagvak és növényi

szaporítóanyagok, valamint mikroorganizmusok, állatok és állati

szaporítóanyagok, illetve nyers élelmiszerek, feldolgozott élelmiszerek,

élelmiszer-nyersanyagok, takarmányok, takarmány-alapanyagok, takarmány-

kiegészítõanyagok és takarmány-adalékanyagok esetében a földmûvelésügyi

miniszter által külön jogszabályban meghatározott hatóságok,

c) az a) és b) pont alá nem tartozó ipari felhasználás esetén az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter által külön jogszabályban

meghatározott hatóságok

engedélyezik.

(5) A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter által külön

jogszabályban meghatározott hatóságok az (1)-(4) bekezdésben meghatározott

engedélyek kiadásához, a Kormány által külön jogszabályban meghatározott

hatóságok az (1) bekezdés b)-c) pontjában, a (2) bekezdés b)-c) pontjában, a

(3) bekezdés b)-c) pontjában és a (4) bekezdés b)-c) pontjában meghatározott

engedélyek kiadásához szakhatóságként hozzájárulnak.

(6) A (2) bekezdésben meghatározott engedély, illetve a géntechnológiával

módosított szervezetek zárt rendszerû felhasználására, kibocsátására,

forgalmazására, valamint behozatalára és kivitelére vonatkozó engedély

kiadásában a szakhatósági eljárás határideje 60 nap.

Géntechnológiai bizottság

5.§

(1) A géntechnológiai hatóság az engedély iránti kérelmet a

géntechnológiai bizottság véleményére figyelemmel bírálja el. A

géntechnológiai hatóság az engedély iránti kérelmet a géntechnológiai

bizottság véleménye ellenére is elutasíthatja.

(2) A géntechnológiai bizottság

a) a Magyar Tudományos Akadémia elnöke által,

b) a földmûvelésügyi miniszter által,

c) az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter által,

d) a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter által,

e) a mûvelõdési és közoktatási miniszter által,

f) a népjóléti miniszter által, valamint

g) az Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottság ügyvezetõ

elnöke által e tisztségre megbízott, illetve

h) a környezetvédelmi, valamint az egészségvédelmi céllal

bejegyzett társadalmi szervezeteknek az általuk meghatározott

módon választott

képviselõibõl áll.

(3) A géntechnológiai bizottság tagjai a minisztériumokkal közszolgálati

jogviszonyban lévõ személyek nem lehetnek.

(4) A géntechnológiai bizottságba a Magyar Tudományos Akadémia elnöke öt,

a miniszterek és az Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottság ügyvezetõ elnöke

önállóan egy-egy, a környezetvédelmi céllal bejegyzett társadalmi szervezetek

közösen négy, az egészségvédelmi céllal bejegyzett társadalmi szervezetek

közösen két képviselõt küldenek.

(5) A géntechnológiai bizottság a tagjai közül titkos szavazással,

egyszerû szótöbbséggel elnököt választ. Az elnök megbízatása két évre szól. A

bizottság munkáját a tagok közül választott titkár segíti.

(6) A géntechnológiai bizottság szervezetére és mûködésére vonatkozó

egyéb szabályokat külön jogszabály állapítja meg.

Engedélyezési díj, engedély érvényessége

6.§

(1) A 3.§-ban meghatározott engedélyek iránti kérelmeket a

géntechnológiai hatósághoz a hasznosító nyújtja be. Az engedélyben elõírt

kötelezettségek és jogosultságok a hasznosítót terhelik, illetve illetik.

(2) A 3.§-ban meghatározott engedélyek iránti kérelmek benyújtásakor

külön jogszabályban elõírt díj (a továbbiakban: engedélyezési díj) fizetendõ.

7.§

(1) A 4.§ (1) bekezdés szerint kiadott engedélyek legfeljebb öt évre, a

4.§ (2) bekezdés szerint kiadott engedélyek egy évre, a 4.§ (3) bekezdés

szerint kiadott engedélyek legalább öt évre, a 4.§ (4) bekezdés szerint

kiadott engedélyek egyszeri alkalomra érvényesek. A 4. § (1) bekezdés szerint

kiadott engedélyek érvényességi idejét, amennyiben az öt évnél rövidebb,

valamint a 4.§ (3) bekezdés szerint kiadott engedélyek érvényességi idejének

felsõ határát a géntechnológiai bizottság véleménye alapján a géntechnológiai

hatóság állapítja meg.

(2) Az engedély lejártával az engedély engedélyezési díj fizetése

ellenében meghosszabbítható, ha a 4.§ (1)-(4) bekezdéseiben meghatározott

tevékenység az e törvényben és a külön jogszabályokban foglalt

rendelkezéseknek megfelel.

(3) Az engedély meghosszabbítása iránti kérelem elbírálásakor a

géntechnológiai hatóság az engedély meghosszabbítása iránti kérelem

kézhezvételétõl számított 8 napon belül a kérelemhez csatolt dokumentációt az

eredeti engedély iránti kérelemhez csatolt dokumentációval együtt

felülvizsgálatra megküldi a géntechnológiai bizottságnak. A géntechnológiai

bizottság a felülvizsgálat eredményétõl függõen elkészíti a kérelemre

vonatkozó véleményét, amelyet a kérelem kézhezvételétõl számított 30 napon

belül a géntechnológiai hatóságnak megküld. A géntechnológiai hatóság a

géntechnológiai bizottság véleménye alapján dönt az engedély

meghosszabbításáról.

(4) A géntechnológiai hatóság és a géntechnológiai bizottság szakmai és

tudományos indokok alapján a 8-14.§ rendelkezései szerint folytatja le az

engedély meghosszabbítása iránti kérelemmel kapcsolatos eljárást.

8.§

(1) Az engedély iránti kérelmeket - a külön jogszabályban meghatározott

dokumentációval együtt - a géntechnológiai hatósághoz kell benyújtani. A

géntechnológiai hatóság

a) megvizsgálja, hogy a kérelem formailag és tartalmilag eleget tesz-e e

törvény és a külön jogszabály elõírásainak,

b) a kérelmet és a külön jogszabályban meghatározott dokumentációt a

géntechnológiai bizottságnak megküldi.

(2) A géntechnológiai bizottság

a) az (1) bekezdés b) pontban meghatározott dokumentációt megvizsgálja,

b) felméri a kérelemben foglalt tevékenység folytatásával járó

kockázatot,

c) ha szükséges, a géntechnológiai hatóságtól ellenõrzõ kísérletek és

vizsgálatok elvégzését - különösen biológiai hatástanulmány készítését - kéri,

d) a kérelemben foglalt tevékenységhez hozzájáruló, azt feltételekhez

kötõ vagy ellenzõ véleményt készít.

(3) A géntechnológiai bizottság a (2) bekezdésben elõírtak teljesítéséhez

szakértõ véleményét is kérheti.

Génmódosítás, zárt rendszerû felhasználás

9.§

(1) Természetes szervezet géntechnológiával való módosítására, illetve a

géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek

zárt rendszerben való felhasználására vonatkozó engedély iránti kérelemrõl

annak kézhezvételétõl számított 90 napon belül a géntechnológiai hatóság

határozatot hoz.

(2) A géntechnológiai hatóság a kérelmet, annak kézhezvételétõl számított

5 napon belül, a 8.§ (1) bekezdés a) pontban elõírtak teljesítése után

megküldi a géntechnológiai bizottságnak, vagy értesíti a kérelmezõt, hogy a

kérelem nem tesz eleget a vonatkozó jogszabályi elõírásoknak és azt

hiánypótlásra visszaküldi.

(3) A géntechnológiai bizottság a kérelemre vonatkozó véleményét a

géntechnológiai hatóságnak a kérelem kézhezvételétõl számított 30 napon belül

megküldi. A géntechnológiai hatóság a géntechnológiai bizottság véleménye

alapján a vélemény kézhezvételétõl számított 10 napon belül az engedély iránti

kérelemrõl dönt.

(4) Az engedély tervezetét a géntechnológiai hatóság a hivatalos

lapjában, valamint két országos napilapban a kérelem kézhezvételétõl számított

45 napon belül közzéteszi. Az engedély tervezetére annak közzétételétõl

számított 30 napon belül a géntechnológiai bizottságnál és a géntechnológiai

hatóságnál észrevételt lehet tenni. Az észrevételt annak kézhezvételétõl

számított 10 napon belül a géntechnológiai bizottság megvizsgálja és

véleményét a géntechnológiai hatóságnak megküldi. A géntechnológiai hatóság a

géntechnológiai bizottság véleménye alapján a vélemény kézhezvételétõl

számított 5 napon belül az engedély tervezetét véglegesíti, megváltoztatja

vagy a kérelmet elutasítja.

(5) A természetes szervezet géntechnológiai módosítására, illetve

géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek

zárt rendszerben való felhasználására vonatkozó engedélyrõl a géntechnológiai

módosítást végzõ, illetve a felhasználó nevének, az engedély számának, a

géntechnológiai módosítás, valamint a felhasználás tárgyának, a

géntechnológiai módosításnál alkalmazott gének és a géntechnológiai módosítás

eredményének a társadalom számára való haszna megjelölésével a géntechnológiai

hatóság a hivatalos lapjában közleményt ad ki.

(6) A (2) bekezdésben meghatározott 5 napos idõszak számításakor azt az

idõszakot, amely alatt a géntechnológiai hatóság a kérelmezõtõl kiegészítõ

adatokat vár, nem kell figyelembe venni.

10. §

(1) Géntechnológiával való szervezetmódosításra irányuló tevékenységet

csak a tevékenység folytatásához szükséges, a külön jogszabályban

meghatározott mûszaki, technológiai, környezetvédelmi, természetvédelmi és

egészségügyi feltételeket teljesítõ hasznosítók végezhetnek.

(2) Géntechnológiával való szervezetmódosításra irányuló tevékenységet a

hasznosítóknál önállóan csak egyetemi végzettséggel és szakirányú tudományos

gyakorlattal rendelkezõ személyek végezhetnek.

Kibocsátás, forgalmazás

11.§

(1) A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek kibocsátására, illetve forgalmazására vonatkozó engedély iránti

kérelemrõl annak kézhezvételétõl számított 180 napon belül a géntechnológiai

hatóság határozatot hoz.

(2) A kérelem hatósági elbírálására a 9.§ rendelkezéseit kell alkalmazni

azzal az eltéréssel, hogy

a) a 9.§ (3) bekezdésében megállapított határidõ 100 nap, illetve 15 nap,

b) a 9.§ (4) bekezdésében megállapított határidõ 120 nap, 40 nap, 15

nap, illetve 5 nap.

(3) A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek kibocsátására, illetve forgalmazására vonatkozó engedélyt a

géntechnológiai hatóság a hivatalos lapjában a kibocsátó, illetve a forgalmazó

nevének, az engedély számának és a kibocsátás, valamint a forgalmazás

tárgyának és a géntechnológiai módosításnál alkalmazott gének megjelölésével

közzé teszi. A közleményben ismertetni kell, hogy a termék milyen arányban

tartalmaz géntechnológiával módosított szervezetet.

Csomagolás jelölése

12.§

(1) Géntechnológiával módosított szervezetbõl álló, illetve ilyen

szervezetet részben vagy egészben tartalmazó termék csomagolásán, valamint a

termék minõségét tanúsító okmányokon az elõállító, a forgalmazó köteles

feltüntetni, hogy a termék géntechnológiával módosított szervezetet tartalmaz.

A géntechnológiával módosított szervezetet nem tartalmazó termék csomagolásán,

valamint a termék minõségét tanúsító okmányokon az elõállító, a forgalmazó

köteles tájékoztatni arról, hogy a terméket géntechnológiával módosított

szervezetbõl állították elõ. A jelölésen fel kell tüntetni, hogy a termékben

milyen géntechnológiával módosított szervezet, mekkora arányban van, illetve,

hogy a terméket milyen géntechnológiával módosított szervezetbõl állították

elõ.

(2) A géntechnológiával módosított szervezet, valamint az ilyen

szervezetet részben vagy egészben tartalmazó termék forgalmazására és

jelölésére egyebekben a külön jogszabályban meghatározott elõírások

érvényesek.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában egyebek mellett terméknek minõsülnek a

növények, a növényvédelmi célú anyagok, a vetõmagvak és a növényi

szaporítóanyagok, valamint az állatok, állati szaporítóanyagok, illetve az

élelmiszerek, élelmiszer-nyersanyagok és élelmiszer-adalékanyagok,

takarmányok, takarmány-alapanyagok, takarmány-kiegészítõanyagok és takarmány-

adalékanyagok is.

Behozatal, kivitel

13.§

(1) A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek behozatalára vagy kivitelére vonatkozó engedély iránti kérelemrõl

annak kézhezvételétõl számított 60 napon belül a géntechnológiai hatóság

határozatot hoz.

(2) A kérelem hatósági elbírálására egyebekben a 9.§ rendelkezései

vonatkoznak azzal a különbséggel, hogy a 9. § (3) bekezdésében foglaltak

teljesítése után a géntechnológiai hatóság az engedély iránti kérelemrõl döntõ

határozatot annak meghozatalától számított 3 napon belül a kérelmezõnek

megküldi, illetve, hogy a 9.§ (4) és (5) bekezdését nem kell alkalmazni.

(3) A géntechnológiával módosított szervezetek, illetve az azokból

elõállított termékek behozatalára vonatkozó engedélyrõl a géntechnológiai

hatóság a hivatalos lapjában közleményt ad ki az importált, géntechnológiával

módosított szervezet, illetve az abból elõállított termék, annak márkaneve,

gyártója, importõre és forgalmazója megjelölésével, a géntechnológiai hatóság

határozatának a kérelmezõvel való közlésével egyidejûleg.

Külön engedélyek

14.§

(1) A géntechnológiával módosított szervezetekre vonatkozó, külön

jogszabályokban meghatározott engedélyek kiadására - különösen a

géntechnológiával módosított növényfajták állami elismerésére, illetve a

géntechnológiával módosított állatfajok fajtaelismerésére - csak a 8-13. §-ban

elõírt engedélyezési eljárás lefolytatása után kerülhet sor.

(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen, a géntechnológiával módosított

szervezetek és az azokból elõállított termékek forgalmazására vonatkozó

engedély csak a géntechnológiával módosított növényfajták állami elismerését,

illetve a géntechnológiával módosított állatfajok fajtaelismerését, valamint a

géntechnológiával módosított szervezetekbõl elõállított termékek külön

jogszabályokban elõírt állami minõségvizsgálatát és törzskönyvezését követõen

adható ki.

(3) Ha az engedély iránti kérelem elbírálásához a géntechnológiai

bizottság a 8.§ (2) bekezdésének c) pontjában foglaltak szerint a

géntechnológiai hatóságtól biológiai hatástanulmány elkészítését kéri, a

géntechnológiával módosított szervezetek, illetve az azokból elõállított

termékek kibocsátására, illetve forgalmazására vonatkozó engedélyek csak a

külön jogszabályban elõírt külön engedélyek kiadása után adhatók ki.

(4) A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek forgalmazására vonatkozó engedélyezési eljárás határidejének

számításakor azt az idõszakot, amely alatt a növényfajták állami elismerése,

illetve a géntechnológiával módosított állatfajok fajtaelismerése, valamint a

géntechnológiával módosított szervezetekbõl elõállított termékek külön

jogszabályokban elõírt állami minõségvizsgálata és törzskönyvezése folyik, nem

kell figyelembe venni.

Szállítás

15.§

(1) A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek szállításának - a géntechnológiai tevékenység biztonságossága és a

környezet védelme érdekében szükséges - tilalmáról, illetve feltételeirõl a

géntechnológiai hatóság a 4.§ (3) és (4) bekezdése szerint kiadott engedélyben

rendelkezhet.

(2) Ha a géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból

elõállított termékek a külön jogszabály értelmében veszélyesnek minõsülnek,

azok szállítására a külön jogszabály rendelkezései az irányadóak.

Géntechnológiai laboratórium létesítése

16.§

(1) A géntechnológiai módosítást végzõ laboratórium létesítésére

vonatkozó engedély iránti kérelemrõl annak kézhezvételétõl számított 45 napon

belül a géntechnológiai hatóság határozatot hoz.

(2) A géntechnológiai módosítást végzõ laboratórium létesítésére

vonatkozó engedély iránti kérelem hatósági elbírálására egyebekben a 9.§

rendelkezései vonatkoznak azzal a különbséggel, hogy a géntechnológiai hatóság

a géntechnológiai bizottság véleményének kézhezvételétõl számított 10 napon

belül az engedély iránti kérelemrõl dönt és határozatát a kérelmezõnek

megküldi, illetve, hogy a 9. § (4) és (5) bekezdését nem kell alkalmazni.

Hulladékkezelés

17.§

(1) A géntechnológiai hatóság a szakhatóságok véleménye alapján a a

környezeti kockázatok felmérésére a géntechnológiai tevékenység, illetve a

géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek

elpusztulása és ártalmatlanítása során keletkezõ hulladékra és annak

kezelésére vonatkozó biológiai hatástanulmány készítését írhatja elõ. A

géntechnológiai hatóság a biológiai hatástanulmány elkészítésérõl, valamint a

hulladék megjelölésérõl, kezelésérõl, szállításáról és ártalmatlanításáról a

géntechnológiai módosításra, a géntechnológiával módosított szervezetek és az

azokból elõállított termékek zárt rendszerben való felhasználására,

kibocsátására, illetve forgalmazására vonatkozó engedélyben, vagy a

géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek

behozatalára, valamint kivitelére vonatkozó engedélyben rendelkezhet. A

biológiai hatástanulmányt a hasznosító vagy az ártalmatlanító készíti. A

hulladékot az engedélyben elõírt eljárásnak megfelelõen kell megjelölni,

kezelni, szállítani és ártalmatlanítani.

(2) Azokra a géntechnológiával módosított szervezetekre, amelyek a

géntechnológiai hatóság engedélye alapján az élelmiszer-elõállításban nyers

vagy adalékanyagként felhasználhatók, az (1) bekezdés elõírásai nem

vonatkoznak és azokat a külön jogszabályban meghatározott eljárásnak

megfelelõen kell kezelni.

(3) A géntechnológiai tevékenységbõl származó, a külön jogszabály

értelmében veszélyesnek minõsülõ hulladékok kezelésére, szállítására és

ártalmatlanítására a külön jogszabály rendelkezései az irányadóak.

Géntechnológiai felügyelõ

18.§

A hasznosítók a tevékenységük folytatásához géntechnológiai felügyelõt (a

továbbiakban: felügyelõ) foglalkoztatnak. A felügyelõ feladata e törvény és a

külön jogszabály elõírásainak a hasznosító általi betartását ellenõrizni és

közremûködni abban, hogy a hasznosítónál végzett tevékenység az emberi

egészségre és a környezetre veszélytelen legyen.

Nyilvántartási eljárás

19.§

A növénytermesztésben, a növényvédelemben, az állattenyésztésben, az

élelmiszer-elõállításban, a takarmánygyártásban és az iparban alkalmazott

géntechnológiai módosításokat és a géntechnológiával módosított szervezetek,

valamint az azokból elõállított termékek zárt rendszerû felhasználására,

kibocsátására és forgalomba hozatalára vonatkozó adatokat, illetve a

géntechnológiai módosításokat végzõ laboratóriumok és a laboratóriumok felelõs

vezetõinek jegyzékét a földmûvelésügyi miniszter által kijelölt intézmény (a

továbbiakban: a nyilvántartó szerv) tartja nyilván.

20.§

(1) A géntechnológiai hatóság a természetes szervezetek géntechnológiával

való módosítására, illetve a géntechnológiával módosított szervezetek és az

azokból elõállított termékek zárt rendszerû felhasználására és kibocsátására,

valamint forgalmazására vonatkozó engedélyeket és az azzal kapcsolatos

dokumentációt megküldi a nyilvántartó szervhez.

(2) A 19.§-ban meghatározott adatok nyilvántartására és

hozzáférhetõségére vonatkozó szabályokat, valamint az adatszolgáltatás díját

külön jogszabály állapítja meg.

(3) A nyilvántartó szerv a géntechnológiai bizottság és a géntechnológiai

hatóság részére díjmentesen szolgáltat adatot.

21.§

(1) A géntechnológiai hatóság évente tájékoztatót készít a

géntechnológiai bizottságnak a géntechnológiával módosított szervezetek és az

azokból elõállított termékek zárt rendszerû felhasználásának, kibocsátásának

és forgalomba hozatalának ellenõrzésérõl.

(2) A géntechnológiai bizottság évente összefoglaló beszámolót készít az

(1) bekezdésben meghatározott tájékoztatók alapján, amelyet a Magyar

Tudományos Akadémia hivatalos lapjában közzé tesz.

III. fejezet

HATÓSÁGI ELLENÕRZÉS ÉS INTÉZKEDÉSEK

22.§

A természetes szervezetek géntechnológiával való módosítását, a

géntechnológiával módosított szervezetek, illetve az azokból elõállított

termékek zárt rendszerben való felhasználását, kibocsátását és forgalmazását,

valamint behozatalát és kivitelét a géntechnológiai hatóság a géntechnológiai

tevékenység helyszínén ellenõrzi.

Az engedély visszavonása

23.§

(1) A géntechnológiai hatóság hivatalból vagy az engedélyezési eljárásban

közremûködött szakhatóságok kezdeményezésére az engedélyt az elõállítótól, a

felhasználótól, a kibocsátótól, a forgalmazótól, illetve a behozatalt, vagy a

kivitelt végzõtõl a tevékenység azonnali megszüntetésére kötelezés mellett

visszavonja, illetve géntechnológiai bírság megfizetését írja elõ, ha a

természetes szervezetek géntechnológiával való módosítása, a géntechnológiával

módosított szervezetek, illetve az azokból elõállított termékek zárt rendszerû

felhasználása, kibocsátása, forgalmazása, valamint behozatala és kivitele az e

törvényben, a külön jogszabályokban vagy az engedélyben meghatározott

rendelkezésektõl eltér, különösen, ha a géntechnológiai tevékenység a

környezetre és az emberi egészségre veszélyt jelent.

(2) A géntechnológiai hatóság az (1) bekezdésben meghatározott engedély

visszavonásáról haladéktalanul tájékoztatja a nyilvántartó szervet és az

engedélyezési eljárásban közremûködött szakhatóságokat.

24.§

(1) A természetes szervezetek géntechnológiával való módosításával, a

géntechnológiával módosított szervezetek zárt rendszerû felhasználásával,

kibocsátásával és forgalmazásával az emberi egészséget, a környezetet és a

természetet - különösen a védett természeti területet - károsítókkal szemben a

külön jogszabályokban meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) A géntechnológiai hatóság a természet védelme érdekében a

hasznosítóknak külön jogszabályban meghatározott genetikai védõsáv

kialakítását írhatja elõ.

A géntechnológiai tevékenység korlátozása, megtiltása

25.§

(1) A géntechnológiai hatóság, ha az e törvény alapján engedélyezett

tevékenység kockázatára vonatkozóan bármilyen új ismeret jut a tudomására -

különösen, ha adatai vannak arra, hogy a tevékenység az emberi egészségre és a

környezetre veszélyt jelent - a tevékenység folytatását korlátozhatja vagy

megtilthatja. A géntechnológiai hatóság az intézkedésrõl és annak okairól az

intézkedés megtétele után haladéktalanul tájékoztatja a géntechnológiai

bizottságot.

(2) A géntechnológiai bizottság az (1) bekezdésben meghatározott

intézkedés fenntartásáról az intézkedésrõl való tájékoztatás kézhezvételétõl

számított 30 napon belül véleményt alkot és véleményét a géntechnológiai

hatóságnak megküldi. A géntechnológiai hatóság a bizottság véleményét

figyelembe véve dönt az intézkedés fenntartásáról.

(3) A tevékenység folytatásának megtiltása esetén, a géntechnológiai

bizottságnak az intézkedés fenntartását indokoltnak tartó véleménye

kézhezvétele után a géntechnológiai hatóság a géntechnológiával módosított

szervezetek azonnali megsemmisítését rendeli el. A megsemmisítést a

géntechnológiai hatóság által kijelölt helyen kell elvégezni és azt a

géntechnológiai hatóság ellenõrzi.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott határidõ a géntechnológiai bizottság

által a döntéshez szükségesnek tartott vizsgálat elvégzésének határidejével

meghosszabbodik.

(5) Ha az engedélyt kérelmezõ vagy azzal rendelkezõ hasznosító a

kérelemben meghatározott géntechnológiával módosított szervezetre vonatkozó,

az (1) bekezdésben meghatározott új ismerettel rendelkezik, arról a

géntechnológiai hatóságot haladéktalanul értesíti. A hasznosító az

értesítéssel egyidejûleg haladéktalanul megteszi az új ismeret miatt a

géntechnológiával módosított szervezettel kapcsolatban megváltozott

körülményeknek megfelelõ biztonsági, illetve egyéb intézkedéseket. A

géntechnológiai hatóság az értesítés kézhezvétele után az (1) bekezdés

rendelkezései szerint jár el. A hasznosító az engedély iránti kérelemmel

benyújtott dokumentációt az értesítés megtétele után 15 napon belül

felülvizsgálja, szükség szerint módosítja és a géntechnológiai hatóságnak

megküldi.

26. §

A Kormány, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszter, valamint a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter által, a 4. § alapján kijelölt hatóságok egymásnak a 22-25.§-ban

foglalt hatósági eljárásaiban szakhatóságként kölcsönösen közremûködnek.

Felelõsség a géntechnológiai tevékenységbõl eredõ károkért

27.§

A géntechnológiai tevékenység fokozott veszéllyel járhat, ezért az abból

eredõ károkért való felelõsségre a Polgári Törvénykönyv veszélyes üzem

mûködésébõl eredõ károkra vonatkozó rendelkezései az irányadóak.

A törvényben meghatározott hatósági feladatok pénzügyi fedezete

28.§

(1) Az engedélyek kiadása, valamint a 21-25.§-ban és a 33-34.§-ban

meghatározott intézkedések megtétele és a hatósági eljárások lefolytatása

állami feladat, amelyek költségeit központi költségvetési forrásból kell

fedezni.

(2) A 19-20.§-ban meghatározott nyilvántartási rendszer létrehozását,

mûködtetését és az adatszolgáltatás biztosítását részben a központi

költségvetésbõl kell fedezni.

IV. fejezet

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Hatálybalépés

29.§

Ez a törvény 1998. január 1. napján lép hatályba.

Módosuló jogszabályok

30.§

(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a növényvédelemrõl szóló

1988. évi 2. törvényerejû rendelet 14.§-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

"(1) Növényvédõszert, biológiai növényvédõszert vagy növényvédõszernek,

illetve biológiai növényvédõszernek nem minõsülõ növényvédelmi célú terméket,

termésnövelõ anyagot, élõsködõ és ragadozó ízeltlábúak különbözõ fejlõdési

alakjaiból készült terméket, valamint növényvédelmi célú eszközt (a

továbbiakban együtt: engedélyköteles termék) belföldi felhasználás céljára

forgalomba hozni és felhasználni a minisztériumnak a külön jogszabályban

meghatározott, illetve a Népjóléti Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi

és Területfejlesztési Minisztérium véleményének figyelembe vételével kiadott

forgalomba hozatali, felhasználási engedélyében (a továbbiakban: engedély)

meghatározott elõírások szerint szabad."

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az állategészségügyrõl szóló

1995. évi XCI. törvény 20. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a (2)

és (3) bekezdés számozása egyidejûleg (3) és (4) bekezdésre változik:

"(2) Géntechnológiával módosított szervezetet tartalmazó állatgyógyászati

készítményt csak a külön jogszabály elõírásai szerint lehet elõállítani,

kipróbálni, az országba behozni, forgalmazni, illetve felhasználni."

(3) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg az élelmiszerekrõl szóló

1995. évi XC. törvény

a) 2.§-ának 16. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"16. új élelmiszer: a belföldön még közfogyasztásra nem került olyan

feldolgozott élelmiszer, nyers élelmiszer, illetve élelmiszer-nyersanyag,

a) amelynek elõállítása során alkalmazott, korábban nem használt, az

élelmiszer összetételében jelentõs változásokat okozó eljárás hatással van az

élelmiszer táplálkozási értékére, emészthetõségére vagy az élelmiszerben lévõ

nemkívánatos anyagok szintjére,

b) amely géntechnológiával módosított szervezetet tartalmaz vagy abból áll,

c) amelyet géntechnológiával módosított szervezetbõl állítottak elõ, de ilyen

szervezetet nem tartalmaz,

d) amely valamely összetevõjének elsõdleges molekuláris szerkezete új vagy azt

szándékosan megváltoztatták,

e) amely mikroorganizmusokból, penészgombákból vagy algákból áll, illetve

azokból izolált,

f) amely nem hagyományos módszerekkel termesztett növényekbõl áll vagy amelyet

nem hagyományos módszerekkel termesztett növényekbõl izoláltak és nincs

biztonságos alkalmazási elõtörténete, valamint, amely nem hagyományos

módszerekkel tenyésztett állatokból izolált állati eredetû nyersanyagból áll

és nincs biztonságos alkalmazási elõtörténete;"

b) 19.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (2)

bekezdés számozása (3) bekezdésre változik:

"(2) Az (1) bekezdésben foglaltak mellett az új élelmiszerek csomagolásán,

csomagolatlan új élelmiszer esetén az árusítóhelyen, jól láthatóan, illetve az

élelmiszer-nyersanyagok kísérõ iratán jelölni kell, hogy

a) az élelmiszer összetételében, érzékszervi, táplálkozási jellemzõiben vagy a

felhasználás módjában eltér a már létezõ, hagyományos élelmiszerektõl,

megjelölve az eltérõ összetételt, érzékszervi, táplálkozási jellemzõket vagy

felhasználási módot és az eltérést okozó eljárást, módszert,

b) az élelmiszer olyan összetevõt tartalmaz, amilyen a már létezõ, hagyományos

élelmiszerekben nincs és amely összetevõ egyes fogyasztók egészségét

befolyásolhatja,

c) az élelmiszer olyan összetevõt tartalmaz, amilyen a már létezõ, hagyományos

élelmiszerekben nincs és amely egyes fogyasztók körében etikai problémákat

vethet fel,

d) az élelmiszer a külön jogszabályban meghatározott géntechnológiai

módosítással elõállított szervezetet tartalmaz."

Felhatalmazások

31.§

Felhatalmazást kap

(1) a Kormány, hogy kormányrendeletben szabályozza a géntechnológiával

módosított élõ szervezetek humán egészségügyben és gyógyszergyártásban való

alkalmazását, használatát, környezetvédelmi szempontú szállíthatóságát, a

termékek géntechnológiai módosításra utaló jelölését, illetve a humán

egészségügyben és gyógyszergyártásban való géntechnológiai tevékenység

folytatásához szükséges mûszaki, technológiai, környezetvédelmi,

természetvédelmi és egészségügyi feltételeket, valamint, hogy kijelölje a 4.§

(1) bekezdésének a) pontjában, a 4.§ (2) bekezdésének a) pontjában, a 4.§ (3)

bekezdésének a) pontjában és a 4.§ (4) bekezdésének a) pontjában meghatározott

engedélyeket kiadó, illetve a 4.§ (5) bekezdésében meghatározott közremûködõ

hatóságokat,

(2) a földmûvelésügyi miniszter, hogy a környezetvédelmi és

területfejlesztési miniszterrel, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszterrel, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel, illetve a

népjóléti miniszterrel egyetértésben rendeletben szabályozza a

géntechnológiával módosított szervezetek agrár és élelmiszertermelési célú

elõállítását, zárt rendszerû felhasználását, kibocsátását, a genetikai védõsáv

kialakítását, a géntechnológiával módosított szervezetek környezetvédelmi

szempontú szállíthatóságát és kereskedelmi forgalomba hozatalát, a termékek

géntechnológiai módosításra utaló jelölését, illetve az agrár és

élelmiszertermelési célú géntechnológiai tevékenység folytatásához szükséges

mûszaki, technológiai, környezetvédelmi, természetvédelmi és egészségügyi

feltételeket, valamint, hogy kijelölje a 4.§ (1) bekezdésének b) pontjában, a

4.§ (2) bekezdésének b) pontjában, a 4.§ (3) bekezdésének b) pontjában és a

4.§ (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott engedélyeket kiadó

hatóságokat,

(3) az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, hogy a

földmûvelésügyi miniszterrel, a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszterrel, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel, illetve a

népjóléti miniszterrel egyetértésben rendeletben szabályozza a

géntechnológiával módosított szervezeteknek az (1)-(2) bekezdésben

meghatározott rendeletek hatálya alá nem tartozó ipari célú felhasználását,

környezetvédelmi szempontú szállíthatóságát, a termékek géntechnológiai

módosításra utaló jelölését, illetve az ipari célú géntechnológiai tevékenység

folytatásához szükséges mûszaki, technológiai, környezetvédelmi,

természetvédelmi és egészségügyi feltételeket, valamint, hogy kijelölje a 4.§

(1) bekezdésének c) pontjában, a 4.§ (2) bekezdésének c) pontjában, a 4.§ (3)

bekezdésének c) pontjában és a 4.§ (4) bekezdésének c) pontjában meghatározott

engedélyeket kiadó hatóságokat,

(4) az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, hogy a

földmûvelésügyi miniszterrel, a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszterrel, valamint a népjóléti miniszterrel egyetértésben rendeletben

szabályozza a géntechnológiával módosított szervezetek behozatalát és

kivitelét,

(5) a földmûvelésügyi miniszter, hogy az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszterrel, a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszterrel, a mûvelõdési és közoktatási miniszterrel, valamint a népjóléti

miniszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg a géntechnológiai

bizottság szervezeti felépítésének és mûködésének részletes szabályait,

(6) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, hogy a földmûvelésügyi

miniszterrel, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel, a

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel, valamint a népjóléti

miniszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg a géntechnológiai

felügyelõ tevékenységére és képesítésének követelményeire vonatkozó

szabályokat,

(7) a földmûvelésügyi miniszter, hogy az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszterrel, valamint a népjóléti miniszterrel egyetértésben

rendeletben szabályozza a géntechnológiával módosított szervezetek

elõállítására, zárt rendszerû felhasználására, kibocsátására és kereskedelmi

forgalomba hozatalára vonatkozó nyilvántartás, illetve az adatszolgáltatás

rendjét és az adatszolgáltatásért fizetendõ díj mértékét, valamint a

géntechnológiai tevékenységhez szükséges engedély iránti kérelemhez csatolandó

dokumentáció tartalmát,

(8) a földmûvelésügyi miniszter, hogy az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszterrel, a népjóléti miniszterrel, valamint a

pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben szabályozza az engedélyezési

díjak mértékét,

(9) a Kormány, hogy rendeletben szabályozza a 23.§-ban meghatározott

géntechnológiai bírság mértékét.

Az Európai Közösségek jogszabályaihoz való közelítés

32.§

E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, illetve azok

tagállamai közötti társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december

16-án aláírt és az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett Európai Megállapodás

jogközelítésre vonatkozó rendelkezéseivel összhangban az Európai Közösségek

következõ jogszabályaival összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz:

a) a Tanács 90/219/EGK irányelve a genetikailag módosított

mikroorganizmusok zárt rendszerû felhasználásáról, valamint

b) a Tanács 90/220/EGK - a Bizottság 92/146/EGK határozatával

kiegészített, illetve a Bizottság 94/15/EK irányelvével és a Bizottság

94/211/EK határozatával módosított - irányelve a genetikailag módosított

szervezetek szabad környezetbe bocsátásáról.

Átmeneti rendelkezések

33.§

(1) E törvény hatályba lépésével az e törvény hatályba lépését megelõzõen

géntechnológiával módosított természetes szervezetekre, valamint a zárt

rendszerben felhasznált, a környezetbe kibocsátott, forgalomba hozott, vagy

külkereskedelmi forgalomban a Magyar Köztársaság területére behozott

géntechnológiával módosított szervezetekre is e törvény rendelkezéseit kell

alkalmazni a (2)-(6) bekezdésben meghatározott eltérésekkel.

(2) A géntechnológiával módosított szervezeteknek és az azokból

elõállított termékeknek az e törvény hatályba lépése elõtt a Magyar

Köztársaság területén történt zárt rendszerben való felhasználását, illetve

környezetbe kibocsátását, valamint forgalomba hozatalát, vagy behozatalát az

elõállító, a felhasználó, a kibocsátó, a forgalmazó, vagy a behozatalt végzõ a

géntechnológiai hatóságnak e törvény hatályba lépése után 60 napon belül

köteles - a 8.§ (1) bekezdésben meghatározott dokumentációt csatolva -

bejelenteni.

(3) A géntechnológiai hatóság a bejelentést annak kézhezvételétõl

számított 45 napon belül ellenõrzi. Ha a géntechnológiai módosítás, illetve a

géntechnológiával módosított szervezetek vagy az azokból elõállított termékek

zárt rendszerben való felhasználása, a környezetbe kibocsátása, forgalomba

hozatala, valamint behozatala nem felel meg e törvény, illetve a külön

jogszabályok rendelkezéseinek, a géntechnológiai hatóság határozatban írja elõ

a géntechnológiai módosítás, illetve a géntechnológiával módosított

szervezetek vagy az azokból elõállított termékek zárt rendszerben való

felhasználásának, környezetbe történõ kibocsátásának a környezet eredeti

állapotának helyreállításával egyidejû megszüntetését, illetve a

géntechnológiával módosított szervezeteknek vagy az azokból elõállított

termékeknek a forgalomból való kivonását és megsemmisítését.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott esetben a géntechnológiával

módosított szervezeteket vagy az azokból elõállított termékeket a forgalomból

a géntechnológiai hatóság határozatának közlésétõl számított 15 napon belül

kell kivonni.

(5) A géntechnológiai hatóság a géntechnológiával módosított szervezetek

vagy az azokból elõállított termékek zárt rendszerben való felhasználásának,

környezetbe kibocsátásának megszüntetését, forgalomból való kivonását és

megsemmisítését, valamint a környezet eredeti állapotának helyreállítását a

helyszínen ellenõrzi.

34.§

(1) A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek szállítására a 33.§ rendelkezéseit nem kell alkalmazni.

(2) Az e törvény hatálybalépése elõtt létesített géntechnológiai

módosításokat végzõ laboratórium mûködését a létesítõ vagy a mûködtetõ a

géntechnológiai hatóságnak e törvény hatálybalépése után 6 hónapon belül

köteles bejelenteni.

(3) A géntechnológiai hatóság a (2) bekezdésben meghatározott

laboratóriumban ellenõrzi, hogy a laboratórium mûködése megfelel-e e törvény,

illetve a külön jogszabályok rendelkezéseinek. A géntechnológiai hatóság

szabálytalanság - különösen a környezetvédelmi, munkaegészségügyi és

munkavédelmi rendelkezések súlyos megsértése - esetén a laboratórium

létesítõjét vagy mûködtetõjét a tevékenység szüneteltetésére, illetve

megszüntetésére kötelezheti. A laboratórium mûködésének újbóli megkezdését a

géntechnológiai hatóság a külön jogszabályokban meghatározott rendelkezések

teljesítése esetén engedélyezi. A géntechnológiai hatóság a teljesítésre

határidõt vagy határnapot állapít meg. A határidõ vagy a határnap

eredménytelen elteltével a géntechnológiai hatóság a laboratórium létesítõjét

vagy mûködtetõjét a tevékenység megszüntetésére kötelezi.

ÁLTALÁNOS INDOKLÁS

A géntechnológiával módosított szervezetekkel kapcsolatos kérdések

(elsõsorban azoknak zárt rendszerben való felhasználása, a környezetbe való

kibocsátása, forgalmazása, ártalmatlanítása, külkereskedelme) Magyarországon

jelenleg csak részben - a növényegészségügyre, az állategészségügyre és a

veszélyes hulladékokra vonatkozó rendelkezések által - szabályozottak. A

mezõgazdasági és ipari termelés növekedésében, illetve a termelés költségeinek

csökkentésében ugyanakkor egyre nagyobb szerepe van a géntechnológiának. A

géntechnológiával módosított szervezetek (vetõmagvak, növények, állatok, ipari

fehérjék, enzimek, gombák és egyéb mikroorganizmusok) elterjedésével a

mezõgazdasági és az ipari termelés egyre kiszámíthatóbbá (és a hozamot

tekintve biztonságosabbá) válik.

A génsebészet és a biotechnológia tudománya az elmúlt másfél évtizedben

jelentõset fejlõdött és ez a fejlõdés napjainkban is tart. Ma már egyre

gyakrabban használnak fel géntechnológiai módosítással elõállított

szervezeteket (mikróbákat, vetõmagvakat, új tulajdonságokat hordozó növény- és

állatfajtákat) a mezõgazdasági termelésben (fõként a mikrobiológiai iparban, a

növénytermesztésben, az állattenyésztésben), illetve a gyógyszer- és a

vegyiparban (kozmetikumok, gyógykészítmények). A géntechnológiai eljárás

alkalmazásával elõállított termékek alap-, illetve nyersanyagként az emberi

fogyasztásra szánt élelmiszerek, a gyógyszerek, a kozmetikumok, valamint az

állati takarmányok elõállításában is megjelennek. (Az Európai Unióban eddig öt

génmódosított növény termesztését és piaci forgalmazását engedélyezték: az

olajos magvú repce, a dohány és a cikória alapvetõen ipari felhasználásra, míg

a szójabab és a kukorica az élelmiszertermelésbe kerül.)

Az élelmiszertermelésben hatalmas növekedés érhetõ el, ha a különbözõ

kórokozókkal és járványokkal szemben géntechnológiai beavatkozással

ellenállóvá tett új növény- és állatfajták nagyobb arányban elterjednek. A

gyártási kapacitás fokozása a gyógyszer- és vegyipari ágazatokra is érvényes,

amelyekben a géntechnológia alkalmazásával újabb, olcsóbb nyersanyag-

elõállítási eljárások (például az enzim-, a fehérje- és gomba-elõállításban)

terjedhetnek el. A génmódosított növény- és állatfajtáknak, valamint az egyéb

géntechnológiai beavatkozással megváltoztatott élõ szervezeteknek és az

ezekbõl elõállított termékeknek a környezetben való megjelenése egyidejûleg

lényeges változást okozó hatással lehet a természet egyensúlyára, illetve a

biológiai sokféleségre.

A biotechnológia igen gyorsan fejlõdõ szaktudomány, amelyet

szabályozással követni gyakorlatilag lehetetlen. A törvény a géntechnológiával

módosított szervezetekkel kapcsolatos szabályozás keretét biztosítja, a

részletes szabályokat, amelyeken - az újabb kutatási eredményeknek megfelelõen

- elõreláthatóan viszonylag gyakran kell majd változtatni, az érintett

szaktárcák által elkészítendõ miniszteri rendeletek tartalmazzák majd. Az

agrárágazatot érintõ rendeletek veszik majd át részleteiben is a Tanács

90/220/EGK irányelvét, amelynek rendelkezéseivel a törvény elõírásai

összhangban vannak.

RÉSZLETES INDOKLÁS

(Az 1-2.§-okhoz)

A törvény elõírásait kell alkalmazni szervezetek géntechnológiával való

mindenfajta módosítására, illetve minden géntechnológiával módosított

szervezetre és az azokból elõállított termékekre, amelyeket Magyarország

területén zárt rendszerben felhasználnak, a környezetbe kibocsátanak vagy

forgalomba hoznak, valamint Magyarországra behoznak, az ország területérõl

kivisznek vagy az országban szállítanak, függetlenül attól, hogy azokat bel-

vagy külföldön hozták létre. A törvény szabályai a tevékenységeket végzõkre

(természetes személyek, jogi személyek és jogi személyiség nélküli gazdasági

társaságok) vonatkoznak.

A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvény 9.§ (3) bekezdésével

való összhang megteremtése érdekében nem tartoznak e törvény hatálya alá a

vadon élõ szervezetek, amelyek genetikai állományainak mesterséges úton való

megváltoztatását a természet védelmérõl szóló törvény megtiltja.

Géntechnológiával módosított szervezetek felhasználásával elõállított

élelmiszer az élelmiszerekrõl szóló 1995. évi XC. törvény rendelkezéseinek

megfelelõen új élelmiszernek minõsül és arra az 1995. évi XC. törvény

elõírásait kell alkalmazni.

Az értelmezõ rendelkezések a Tanács 90/220/EGK irányelvének

meghatározásait is tartalmazzák.

(A 3-4.§-okhoz)

Géntechnológiai módosításokat végzõ laboratóriumokat újonnan csak a

törvényben meghatározott illetékes géntechnológiai hatóságok engedélyével

lehet létrehozni. A géntechnológiai laboratóriumok felállításához a

géntechnológiai hatóságok engedélyein kívül a kísérleti laboratóriumok

létesítésével kapcsolatos jogszabályokban elõírt engedélyek is szükségesek. A

törvény hatályba lépésekor már meglévõ géntechnológiai laboratóriumokra a

törvény visszamenõlegesen nem ír elõ engedélyeztetési kötelezettséget, a

létesítõnek vagy a mûködtetõnek csak be kell jelentenie a laboratórium

meglétét.

A géntechnológiával módosított szervezeteket, illetve az azok

felhasználásával készült termékeket csak hatósági engedéllyel lehet zárt

rendszerben felhasználni, a környezetbe kibocsátani, forgalomba hozni, illetve

exportálni vagy importálni. Természetes szervezet géntechnológiai módosítása

ugyancsak engedélyköteles, ha az valamilyen üzleti (ipari, gyártási,

kereskedelmi, értékesítési) célt szolgál. A tudomány fejlõdéséhez

elengedhetetlen kísérleti jellegû géntechnológiai módosítás, illetve a

géntechnológiával módosított szervezetek, valamint az azokból elõállított

termékek zárt rendszerben való kutatási célú felhasználása csak akkor válik

engedélykötelessé, ha a már megfelelõen tesztelt és biztonságos, kidolgozott

módszerekkel végrehajtott géntechnológiai beavatkozás alkalmassá válik arra,

hogy termelési érdeket szolgáljon és azt erre a célra is szánják.

Az engedélyezés két lépcsõben történik: a törvényben felsorolt

intézmények és szervezetek vezetõi által jelölt szakembereket tömörítõ

testület (géntechnológiai bizottság) véleménye alapján az egyes illetékes

szaktárcák vezetõi által kijelölt intézmények (géntechnológiai hatóságok)

adják ki az engedélyeket. Az egyes minisztériumok engedélyezési eljárásában

szakhatóságként a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, illetve a

népjóléti miniszter által kijelölt intézmények közremûködnek.

(Az 5-7.§-okhoz)

Az engedélyek iránti kérelmeket mindig a 4. §-ban engedélyezõ hatóságként

meghatározott minisztérium illetékes részlegéhez kell benyújtani, amely az

engedélyezési eljárás során a szakhatóságként közremûködõ társminisztérium

állásfoglalását is kikéri. A géntechnológiai hatóságok a géntechnológiai

bizottság véleményétõl eltérhetnek abban az esetben, ha megfelelõ szakmai

indokok alapján a géntechnológiai tevékenység iránti engedélykérelem

elutasítását tartják szükségesnek.

A géntechnológiai bizottságba az érintett szakminisztériumok és az

Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB) egyenlõ számú képviselõt

küldenek, mivel a géntechnológiával kapcsolatos kérdéskör az egyes

szakterületeket egyforma mértékben érinti. Az egyes képviselõket a

minisztériumok, illetve az OMFB önállóan, egymástól függetlenül jelölik. A

Magyar Tudományos Akadémia öt tagot delegál, mivel a géntechnológiával

módosított szervezetek felhasználása során keletkezhetõ kockázatok felmérése

és értékelése alapvetõen a tudomány képviselõinek, a kutatóknak és nem a

hatóságoknak a feladata. A környezetvédelmi céllal bejegyzett társadalmi

szervezetek ugyancsak négy tagot küldenek a bizottságba, az egészségvédelmi

céllal bejegyzett társadalmi szervezetek pedig kettõt, mivel a társadalmi

érdekek képviselete elengedhetetlen az állampolgárok széles körét érintõ

döntések meghozatalakor. A képviselõk létszámának meghatározásánál alapvetõ

szempont az is, hogy a bizottság mûködõ- és határozatképes legyen. A

megfelelõen megalapozott szakmai döntést a mind a géntechnológiai hatóság,

mind a géntechnológiai bizottság által korlátlan számban alkalmazható

szakértõk biztosítják.

A géntechnológiai bizottság az egyes engedélyek iránti kérelmek

elbírálásánál figyelemmel van arra, hogy a folytatandó tevékenységek (zárt

rendszerû felhasználás, kibocsátás) eltérõ veszélyességûek.

A géntechnológiai bizottság szervezetére és mûködésére vonatkozó

részletes szabályokat miniszteri rendelet állapítja meg.

Az engedély iránti kérelmeket az engedélyek kiadására jogosult

minisztériumokban (4.§) felállított hatóságokhoz vagy az e minisztériumok

által Kormány-, illetve miniszteri rendeletekben megbízott hatóságokhoz a

géntechnológiával kapcsolatos tevékenységet végzõ hasznosítóknak kell

benyújtaniuk.

Az egyes engedélyekért díjat kell fizetni, amelyet az érintett

szakterületekért felelõs miniszterek rendeletben állapítanak meg. Az

engedélyezési díj az engedélyezési eljárás költségeit (így a géntechnológiai

bizottság és a géntechnológiai hatóság döntéséhez szükséges szakvéleményeket

készítõ szakértõk közremûködésének, valamint az ellenõrzõ vizsgálatok és

kísérletek költségeit is) tartalmazza. Az engedélyezésért beszedett díjakat a

géntechnológiai hatósági rendszer fenntartására, mûködtetésére, az engedélyek

nyilvántartásának és kezelésének költségeire kell fordítani.

Az emberi egészség és a környezet védelme érdekében az engedélyek - a

tevékenységek kockázatának megfelelõen - meghatározott idõre szólnak, ám a

jogszabályi elõírások folyamatos teljesítése és a kockázatok egyértelmû

kizárása esetén meghosszabbíthatók. Az engedélyek érvényességének a törvény

által csak alsó vagy felsõ határral meghatározott idõtartamát az egyes

tevékenységi engedélyeket kiadó hatóságok állapítják meg a géntechnológiai

bizottság véleménye alapján.

(A 8-9.§-okhoz)

Az engedély iránti kérelmek hatóságok általi elbírálásának eljárási

határideje a Tanács a genetikailag módosított szervezetek szabad környezetbe

bocsátásáról szóló 90/220/EGK irányelve rendelkezéseiben elõírtakhoz hasonlóan

van megállapítva. Az engedély iránti kérelemhez csatolandó dokumentációt a

törvény végrehajtási rendeletében kiadásra kerülõ (a hivatkozott európai uniós

irányelv által elõírt adatokat tartalmazó) formanyomtatványok jelentik.

A géntechnológiai módosításra és a géntechnológiával módosított

szervezetek és az azokból elõállított termékek zárt rendszerû felhasználására

vonatkozó engedélyek iránti kérelmekrõl a géntechnológiai hatóságok 90 napon

belül döntenek. A géntechnológiai kérdéskör jelentõsége és a nyugat-európai

gyakorlat átvétele, valamint a géntechnológia eredményeinek a társadalmat és a

természetes környezetet is érintõ hatásai miatt kell az engedélyeket

nyilvánosságra hozni és az azokra való észrevételezési lehetõséget a

társadalom számára biztosítani.

A hatósági eljárás részletes leírását a magyar államigazgatási

határidõktõl való eltérés teszi szükségessé.

(A 10.§-hoz)

A géntechnológiai beavatkozás különleges tudományos ismereteket és

szakmai gyakorlatot, valamint mûszaki felszerelést, technológiát, illetve

megfelelõ közegészségügyi, állategészségügyi, növényegészségügyi és

élelmiszerhigiéniai intézkedéseket igényel, ezért ilyen tevékenységet csak a

megfelelõ egyetemi végzettséggel rendelkezõ szakembereket, kutatókat alkalmazó

szervezetek (elsõsorban kutatóintézetek, egyetemek és gazdasági társaságok)

végezhetnek.

(A 11-12.§-okhoz)

A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek kibocsátására és forgalmazására vonatkozó engedélyek iránti

kérelmekrõl a géntechnológiai hatóságok 180 napon belül döntenek. A

géntechnológiai kérdéskör jelentõsége és a nyugat-európai gyakorlat átvétele,

valamint a géntechnológia eredményeinek a társadalmat és a természetes

környezetet is érintõ hatásai miatt az engedélyeket nyilvánosságra kell hozni.

Az elõállítóknak, a forgalmazóknak a terméken (annak csomagolásán,

illetve a minõségtanúsító okmányon) jelölniük kell, ha az bármekkora hányadban

is géntechnológiával módosított szervezetet tartalmaz vagy, ha az nem

tartalmaz géntechnológiával módosított szervezetet, de géntechnológiával

módosított szervezetbõl állították elõ. A géntechnológiával módosított

szervezet felhasználásával elõállított élelmiszer jelölésére az

élelmiszerekrõl szóló 1995. évi XC. törvény elõírásait is alkalmazni kell. A

forgalmazásra vonatkozó külön jogszabályok közül különösen az élelmiszerekrõl

szóló 1995. évi XC. törvény, a takarmányok elõállításáról és forgalomba

hozataláról szóló 1995. évi XCII. törvény, az állattenyésztésrõl szóló 1993.

évi CXIV. törvény, a növényvédelemrõl szóló 1988. évi 2. törvényerejû

rendelet, az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény és azok végrehajtási

rendeletei, valamint a gyógyszerkészítmények törzskönyvezésérõl és a

törzskönyvbe bejegyzett gyógyszerkészítmények forgalomba hozataláról szóló

13/1987. (VIII.19.) EüM rendelet, a gyógyszernek nem minõsülõ gyógyhatású

anyagok és készítmények nyilvántartásáról és forgalomba hozataláról szóló

10/1987. (VIII.19.) EüM rendelet, a gyógynövények és illóolajok vizsgálatáról,

minõsítésérõl, forgalomba hozataláról és ellenõrzésérõl szóló 37/1976. (X.29.)

MT rendelet, a rovar- és rágcsálóirtó szerek, valamint a riasztószerek

forgalomba hozataláról és felhasználásáról szóló 3/1969. (V.16.) EüM rendelet,

az emberorvoslásban használatos szérumok és bakteriológiai természetû védõoltó

gyógyító és kórjelzõ (diagnosztikai) készítmények termelésérõl, forgalomba

hozataláról és ellenõrzésérõl szóló 137/1951. (XII.20.) EÜM rendelet, a

gyógytápszerek forgalmazásáról és ellenõrzésérõl szóló 3180-89/1950. (IV.1.)

NM rendelet, az állatgyógyászati készítményekrõl szóló 22/1996. (VII.9.) FM

rendelet, a mesterséges termékenyítésrõl, az embrióátültetésrõl, az állati

szaporítóanyagok elõállításáról, forgalmazásáról és felhasználásáról szóló

39/1994. (VI.28.) FM rendelet és a termékfelelõsségrõl szóló 1993. évi X.

törvény rendelkezései az irányadóak.

(A 13.§-hoz)

A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek külkereskedelmére vonatkozó engedélyek iránti kérelemrõl a

géntechnológiai hatóságok 60 napon belül döntenek. A géntechnológiai kérdéskör

jelentõsége és a nyugat-európai gyakorlat átvétele, valamint a géntechnológia

eredményeinek a társadalmat és a természetes környezetet is érintõ hatásai

miatt a behozatali engedélyeket nyilvánosságra kell hozni.

(A 14.§-hoz)

A géntechnológiai hatósági engedélyek nem pótolják a külön jogszabályok

által elõírt egyéb engedélyeket. A géntechnológiával módosított szervezetekre

vonatkozó egyéb engedélyek kiadásának ugyanakkor feltétele a géntechnológiai

hatósági engedélyek megléte. A géntechnológiával módosított növényfajták

állami elismerésére, illetve a géntechnológiával módosított állatfajok

fajtaelismerésére, valamint a géntechnológiával módosított szervezetekbõl

elõállított termékek külön jogszabályokban elõírt állami minõségvizsgálatára

és törzskönyvezésére is csak a 8-11.§-ban elõírt engedélyezési eljárások

lefolytatása után kerülhet sor.

A géntechnológiával módosított növények, illetve állatok, valamint a

géntechnológiával módosított szervezetekbõl elõállított termékek forgalmazását

viszont csak a növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és

vegetatív szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról szóló 1996. évi

CXXXI. törvényben, illetve az állattenyésztésrõl szóló 1993. évi CXIV.

törvényben meghatározott állami elismerési vagy fajtaelismerési eljárás,

valamint a géntechnológiával módosított szervezetekbõl elõállított termékek

külön jogszabályokban elõírt állami minõségvizsgálatával és törzskönyvezésével

kapcsolatos eljárás lefolytatása után lehet engedélyezni.

(A 15.§-hoz)

A géntechnológiával módosított szervezetek, azok részei, illetve az

azokból elõállított termékek szállítását - a géntechnológiai tevékenység

biztonságossága és a környezet védelme érdekében - szükséges lehet megtiltani,

illetve azt környezetvédelmi szempontú biztonsági feltételekhez kötni. Egy

adott, géntechnológiával módosított szervezet, illetve az abból elõállított

termék környezetvédelmi szempontú szállíthatóságáról, valamint a szállítás

feltételeirõl a géntechnológiai hatóságok a zárt rendszerû felhasználásra, a

kibocsátásra, valamint a forgalmazásra, vagy a behozatalra, illetve a

kivitelre vonatkozó engedélyekben esetileg rendelkezhetnek.

Ha a géntechnológiával módosított szervezetek, illetve az azokból

elõállított termékek a veszélyes áruk szállítására vonatkozó jogszabályok

szerint veszélyesnek minõsülnek, akkor azokra e jogszabályok elõírásait is

alkalmazni kell. [Ezek a jogszabályok: a közúti szállítás tekintetében a

veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai megállapodás -

ADR - (kihirdetve az 1979. évi 19. törvényerejû rendelettel, belföldi

forgalomra alkalmazva a 20/1979. (IX. 18.) KPM rendelettel). Vasúti

fuvarozásra vonatkozóan a veszélyes áruk nemzetközi vasúti fuvarozásáról szóló

szabályzat - RID - az irányadó (kihirdetve az 1986. évi 2. törvényerejû

rendelettel, belföldi forgalomra alkalmazva a 12/1990. (IV.30.) KöHÉM

rendelettel), belvízi szállításra a veszélyes áruk nemzetközi belvízi

szállításáról szóló szabályzat - ADN - (kihirdetve a 2/1982. (II.22.) KPM

rendelettel) rendelkezései alkalmazandók.]

A géntechnológiával módosított szervezetek, illetve az azokból

elõállított termékek hulladékainak szállítására, amennyiben azok veszélyesnek

minõsülnek, a veszélyes hulladékok országhatárokat átlépõ szállításának

ellenõrzésérõl és ártalmatlanításáról szóló, Bázelben, 1989. március 22-én

aláírt egyezmény (kihirdetve a 101/1996. (VII. 12.) Kormányrendelettel),

valamint a veszélyes hulladékokról szóló 102/1996. (VII. 12.) Kormányrendelet

elõírásai az irányadóak.

(A 16. §-hoz)

A géntechnológiai módosítást végzõ laboratórium létesítésére vonatkozó

engedély iránti kérelemrõl a géntechnológiai hatóságok 45 napon belül

döntenek.

(A 17.§-hoz)

A géntechnológiával módosított szervezetek az élõvilág természetes

egyensúlyát befolyásolni képesek, ezért azoknak minden része, terméke, illetve

maradékanyaga (hulladék) külön kezelendõ úgy, ahogyan azt a géntechnológiai

hatóság az egyes esetekben elõírja. Szakmai indokok alapján a géntechnológiai

hatóság biológiai hatástanulmány készítését, a hulladék felirattal való

megjelölését, valamint veszélyes hulladékként való kezelését is elõírhatja.

Az elõírás nem vonatkozik azokra a géntechnológiával módosított

szervezetekre, amelyeket az élelmiszer-elõállításban a géntechnológiai és

élelmiszer-higiéniai kérdésekért felelõs hatóságok engedélyével használnak

fel. Az élelmiszergyártásban nyers, illetve adalékanyagként engedélyezetten

felhasznált géntechnológiával módosított szervezetek az élelmiszertermék

részeként emberi fogyasztásra kerülnek, ezért az ilyen élelmiszerek hulladékát

szükségtelen veszélyes jellegûként kezelni. Azokra éppen ezért - más

élelmiszerekhez hasonlóan - az élelmiszerek megsemmisítésérõl szóló FM

rendelet elõírásai vonatkoznak.

A géntechnológiai tevékenységbõl származó, a veszélyes hulladékokról

szóló 102/1996. (VII. 12.) Kormányrendelet értelmében veszélyesnek minõsülõ

hulladékanyagok kezelésére a 102/1996. (VII. 12.) Kormányrendelet

rendelkezései vonatkoznak.

(A 18.§-hoz)

A géntechnológiai tevékenységet végzõ hasznosítók az emberi egészség és a

környezet biztonsága érdekében az e törvényben és az egyéb jogszabályokban

elõírtak hasznosítónál történõ betartásáért a géntechnológiai hatóságok felé

felelõs géntechnológiai felügyelõt kötelesek alkalmazni.

(A 19-20.§-okhoz)

A növénytermesztésben, a növényvédelemben, az állattenyésztésben, az

élelmiszer-elõállításban, a takarmánygyártásban és az iparban felhasznált

géntechnológiával módosított szervezetekre, valamint a felhasználás módjára

(zárt rendszer, szabadföldi kibocsátás, kereskedelmi forgalmazás) vonatkozó

engedélyeket és az azokhoz tartozó dokumentációt (vagyis az engedély iránti

kérelemhez rendszeresített formanyomtatványban foglalt adatokat) a

számítógépes adatrögzítéshez megfelelõ felszereléssel és kapacitással

rendelkezõ (a Földmûvelésügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó) gödöllõi

Mezõgazdasági Biotechnológiai Kutatóközpont tartja nyilván.

(A 21.§-hoz)

A géntechnológiával módosított szervezetek és az azokból elõállított

termékek zárt rendszerû felhasználásának, kibocsátásának és forgalomba

hozatalának ellenõrzésérõl a géntechnológiai hatóságok évente tájékoztatót

készítenek a géntechnológiai bizottságnak, amely a tájékoztatók alapján évente

összefoglaló beszámolót készít és azt a Magyar Tudományos Akadémia hivatalos

lapjában közzé teszi.

(A 22-26. §-okhoz)

A géntechnológiával módosított szervezetek elõállítását és az ilyen

szervezeteknek, valamint az ezekbõl elõállított termékeknek a zárt rendszerû

felhasználását, környezetbe történõ kibocsátását, forgalomba hozatalát,

illetve behozatalát és kivitelét a géntechnológiai hatóságok rendszeresen

ellenõrzik és szükség esetén a tevékenység megszüntetésére kötelezés mellett a

kiadott engedélyt visszavonják, illetve bírságfizetési kötelezettséget írnak

elõ. Súlyosabb jogsértés esetén a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV.

törvényben, valamint a szabálysértésekrõl szóló 1968. évi I. törvényben és az

egyes szabálysértésekrõl szóló 17/1968. (IV.14.) kormányrendeletben

meghatározott szankciók alkalmazandók a jogsértõkkel szemben. Az ezzel

kapcsolatos eljárás hivatalból vagy szakhatósági kezdényezésre indul.

A géntechnológiai hatóságok, amennyiben az engedélyezett géntechnológiai

tevékenység kockázatára vonatkozóan bármilyen új ismeretet szereznek -

különösen, ha adataik vannak arra, hogy a tevékenység az emberi egészségre és

a környezetre veszélyt jelent - a tevékenység folytatását korlátozhatják vagy

megtilthatják. Errõl az intézkedésrõl és annak okairól tájékoztatják a

géntechnológiai bizottságot, amely az intézkedésrõl véleményt alkot. A

tevékenység folytatásának megtiltása esetén a géntechnológiai hatóság a

géntechnológiai bizottság véleménye alapján a géntechnológiával módosított

szervezetek azonnali megsemmisítését rendeli el.

Ha a géntechnológiai tevékenység kockázatára vonatkozóan a

géntechnológiai tevékenység iránti engedélyt kérelmezõ vagy azzal rendelkezõ

hasznosító új ismerettel rendelkezik, arról értesíti a géntechnológiai

hatóságot, egyidejûleg megteszi az új ismeret miatt a géntechnológiával

módosított szervezettel kapcsolatban megváltozott körülményeknek megfelelõ

biztonsági, illetve egyéb intézkedéseket.

A szakminisztériumok (a Földmûvelésügyi Minisztérium, az Ipari,

Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium, a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium, valamint a Népjóléti Minisztérium) által

kijelölt hatóságok egymás géntechnológiai hatósági eljárásaiban

szakhatóságként kölcsönösen közremûködnek.

(A 27.§-hoz)

A géntechnológiai tevékenység fokozott veszéllyel járhat, ezért az abból

eredõ károkért való felelõsségre a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV.

törvénynek a veszélyes üzem mûködésébõl eredõ károkra vonatkozó rendelkezései

az irányadóak.

(A 28.§-hoz)

A törvényben meghatározott hatósági feladatok ellátása állami feladat,

ezért azok költségeit egészben vagy részben központi költségvetési forrásból

kell fedezni. A hatósági feladatokat a minisztériumok, illetve az azok

felügyelete alá tartozó hivatalok egyelõre el tudják látni. Egyes tárcáknál

ugyanakkor létszámbõvítésre és eszközellátásra lehet szükség, mivel a

géntechnológiai tevékenység kockázatának felméréséhez különleges

szakismerettel rendelkezõ szakembereket kell alkalmazni. (A pénzügyi igények

az egyes minisztériumoknál eltérõek. Az eszköz- és szakember-szükséglet attól

függ, hogy milyen tömegben kérnek majd a géntechnológiai tevékenységre

engedélyt. A kérelmezõk száma engedélytípusonként - tárcánként - különbözõ

lesz.) A minisztériumok géntechnológiai hatóságainak, valamint a

géntechnológiai bizottságnak a mûködése a géntechnológiai tevékenység

folytatásának engedélyezési díjából csak részben fedezhetõ (pontosan nem

tervezhetõ a díjbevétel, mivel az a kérelmek számától függ). Ezért mind a

bizottság, mind a hatóság felállításához és mûködéséhez a költségvetési

támogatás elengedhetetlen, amelyet az érintett tárcák költségvetési

fejezetében 1998-tól tervezni és biztosítani kell. A géntechnológiai bizottság

részére állandó irodát és titkárságot is létre kell hozni, amelynek

legcélszerûbben az érintett minisztériumok egyikében lehet helyet biztosítani.

A géntechnológiai engedélyeket nyilvántartó adatbázis létrehozása és

mûködtetése a nyilvántartási díjbevételekbõl alapvetõen biztosítható, a

központi költségvetést a nyilvántartó-bázis fenntartása nem terheli, kivéve az

adatbázis beindításával kapcsolatos egyszeri költségeket.

(A 29.§-hoz)

A törvény 1998. január elsején lép hatályba.

(A 30.§-hoz)

A növényvédelemrõl szóló 1988. évi 2. törvényerejû rendelet, valamint az

állategészségügyrõl szóló 1995. évi XCI. törvény kifejezetten géntechnológiai

tevékenységre vonatkozó szabályokat nem vagy csak utalásszerûen tartalmaz,

ezért azokat e törvény módosítja. Az élelmiszer-gyártásban egyre nagyobb

mértékben használnak fel géntechnológiával módosított szervezeteket. Az

élelmiszerekrõl szóló 1995. évi XC. törvényt ezért az e törvénnyel való

összhang megteremtése érdekében módosítani kell és abba be kell építeni az

Európai Parlament és a Tanács új élelmiszerekrõl szóló 258/97/EK rendeletének

vonatkozó elõírásait.

(A 31.§-hoz)

A géntechnológiával módosított szervezetekre vonatkozó, az agrárágazatot

érintõ (a Tanács 90/219/EGK irányelvét és a Tanács 90/220/EGK irányelvét

átvevõ) részletesebb szabályok alkotására elsõdleges felelõsként a

földmûvelésügyi miniszter, a humán egészségügyet érintõ elõírások

létrehozására a népjóléti miniszter, a külkereskedelmi kérdések szabályozására

az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter kap (az érintett

szaktárcákkal egyetértésben) felhatalmazást. A géntechnológiai bizottság

szervezeti felépítésének és mûködésének részletes szabályait, a

géntechnológiai felügyelõ tevékenységére és képesítésének követelményeire

vonatkozó szabályokat, az adatnyilvántartás, illetve az adatszolgáltatás

rendjét és az adatszolgáltatásért fizetendõ díj mértékét, valamint a

géntechnológiai tevékenységhez szükséges engedély iránti kérelemhez csatolandó

dokumentáció tartalmát, az engedélyekért fizetendõ díjakat, valamint a

géntechnológiai bírság mértékét a Kormány, illetve az érintett

szakminisztériumok rendeletben határozzák meg.

(A 32.§-hoz)

A törvény az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett Európai Megállapodás

jogközelítésre vonatkozó rendelkezéseinek eleget tesz azzal, hogy a

végrehajtási rendeletek által részleteiben is átveendõ, a Tanácsnak a

genetikailag módosított mikroorganizmusok zárt rendszerû felhasználásáról

szóló 90/219/EGK irányelve, valamint a Bizottság 92/146/EGK határozatával

kiegészített, illetve a Bizottság 94/15/EK irányelvével és a Bizottság

94/211/EK határozatával módosított, a Tanácsnak a genetikailag módosított

szervezetek szabad környezetbe bocsátásáról szóló 90/220/EGK irányelve

elõírásaival összeegyeztethetõ szabályozást hoz létre és épít be a

normaszövegbe.

(A 33-34.§-okhoz)

A törvény az általános indoklásban részletezett okok (így a többféle

felhasználási célt szolgáló géntechnológiai tevékenység folytatásának korábbi

szabályozatlansága, a géntechnológiai tevékenység során és következtében

keletkezhetõ környezeti és egészségügyi kockázatok) miatt visszamenõleges

hatállyal is engedélyezési kötelezettséget ír elõ a Magyarországon

végrehajtott géntechnológiai módosításokra, a géntechnológiával módosított

szervezetek és az azokból elõállított termékek belföldön történt zárt

rendszerû felhasználására, kibocsátására, forgalomba hozatalára, illetve

külkereskedelmére. A visszamenõleges hatály nem vonatkozik a géntechnológiával

módosított szervezetek és az azokból elõállított termékek szállítására. A

géntechnológiai módosításokat végzõ, a törvény hatályba lépése elõtt

létesített laboratóriumokat ugyanakkor be kell jelenteni és azok mûködését a

géntechnológiai hatóság ellenõrzi.

A laboratóriumok mûködésére az egyéb jogszabályok (az élelmiszerekrõl

szóló 1995. évi XC. törvény, a takarmányok elõállításáról és forgalomba

hozataláról szóló 1995. évi XCII. törvény, az állategészségügyrõl szóló 1995.

évi XCI. törvény, a növényvédelemrõl szóló 1988. évi 2. törvényerejû rendelet,

a mérgezõ hatású anyagokkal kapcsolatos eljárásról szóló 26/1985. (V.11.) MT

rendelet, az egyéni védõfelszerelésekrõl szóló 3/1979. (V.29.) EüM rendelet,

az állati eredetû élelmiszerek élelmiszerhigiéniai vizsgálatáról és

ellenõrzésérõl szóló 30/1981. (XII.30.) MÉM-EüM együttes rendelet, az

emberorvoslásban használatos szérumok és bakteriológiai természetû védõoltó,

gyógyító és kórjelzõ (diagnosztikai) készítmények termelésérõl, forgalomba

hozataláról és ellenõrzésérõl szóló 137/1951. (XII.20.) EüM rendelet, az

állatgyógyászati készítményekrõl szóló 22/1996. (VII.9.) FM rendelet, a

mesterséges termékenyítésrõl, az embrióátültetésrõl, az állati

szaporítóanyagok elõállításáról, forgalmazásáról és felhasználásáról szóló

39/1994. (VI.28) FM rendelet) elõírásai az irányadóak.

Eleje Honlap