1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4755.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a

Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról szóló

1994. évi XLII. törvény módosításáról

Elõadó: dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. július

1997. évi ........

törvény

a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a

Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról

szóló 1994. évi XLII. törvény módosításáról

1. §

A Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel

Biztosító Részvénytársaságról szóló 1994. évi XLII. törvény (a továbbiakban:

Etv.) 1. § - ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Az Eximbank a 2. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenységeket export-

és importügyletekre, valamint a külföldön megvalósuló magyar befektetésekre

vonatkozóan jogosult végezni."

2. §

Az Etv. 2. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2.§ (1) Az Eximbank a magyar áruk és szolgáltatások exportjához, és a

külföldön megvalósuló magyar befektetésekhez, valamint az importhoz kapcsolódó

alábbi pénzügyi szolgáltatásokat, kiegészítõ pénzügyi szolgáltatásokat és

befektetési szolgáltatásokat végzi:

a) pénzkölcsön nyújtása;

b) kezesség és bankgarancia vállalása, valamint egyéb bankári kötelezettség

vállalása;

c) valutával, devizával- ide nem értve a pénzváltási tevékenységet-, váltóval,

illetve csekkel saját számlára vagy bizományosként történõ kereskedelmi

tevékenység;

d) kereskedelmi tevékenység az értékpapírok forgalomba hozataláról, a

befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXXI.

törvény (a továbbiakban: Épt.) 5. § b)-e) pontjaiban meghatározott befektetési

eszközökkel;

e) hitel referencia szolgáltatás;

f) pénzforgalmi szolgáltatások nyújtása, ideértve a pénzforgalmi

számlavezetést, a fizetési megbízások teljesítését, továbbá a nemzetközi

fizetési forgalom lebonyolítását olyan gazdasági társaságoknak és egyéni

vállalkozóknak (a továbbiakban: ügyfelek), amelyek részére az Eximbank hitelt

nyújtott, vagy amelyekért garanciát vállalt;

g) azon ügyfelek pénzének betétként történõ elfogadása, amelyek részére az

Eximbank hitelt nyújtott, vagy amelyekért garanciát vállalt, továbbá betétek

gyûjtése forrásszerzés céljából bel- és külföldi hitelintézetektõl.

(2) Az Eximbank a pénzkölcsön nyújtása keretében az export finanszírozása

érdekében kedvezõ kamatozású hitelt nyújthat devizabelföldi és devizakülföldi

hitelintézeteknek, a magyar áruk és szolgáltatások kivitelét végzõ gazdálkodó

szervezeteknek és az ezeket megvásárló (igénybe vevõ) devizakülföldieknek.

Devizabelföldi és devizakülföldi alatt a devizajogszabályok szempontjából

annak minõsülõket kell érteni."

3. §

Az Etv. 3. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3. § (1) A Mehib Rt. tevékenysége a következõ biztosítási ágazatok piacképes

és nem-piacképes kockázatú biztosításaira, valamint az ezekhez kapcsolódó

információszolgáltatásra terjed ki:

a) hitelezés,

b) kezesség,

c) különbözõ pénzügyi veszteségek.

(2) A Mehib Rt. az (1) bekezdés szerinti tevékenységeit exportirányú

külkereskedelmi ügyletekhez, külföldi befektetésekhez és belföldi

értékesítésekhez kapcsolódóan jogosult végezni.

(3) E törvény rendelkezéseinek alkalmazásában nem-piacképesnek azok a

kockázatok minõsülnek, amelyek a biztosítási piacon nem biztosíthatóak,

illetve nem viszontbiztosíthatóak.

(4) A nem-piacképes kockázatok körébe tartoznak:

a) azok a politikai típusú kockázatok, amelyek a biztosító országán kívül

politikai és politikai jellegû események (pl. háború, polgárháború,

zavargások, stb.) bekövetkezte, államhatalmi és adminisztratív jellegû

intézkedések elrendelése, a biztosító országában kiviteli korlátozások

alkalmazása miatt állnak fenn;

b) azok a kereskedelmi típusú kockázatok (pl. fizetésképtelenség), amelyek az

export célországának kockázata vagy az exportügylet futamideje miatt nem

viszontbiztosíthatóak.

(5) A nem-piacképes kockázatok az exportcélú és a külföldi befektetésekre

irányuló szerzõdések gyártási és teljesítési szakaszaira biztosíthatóak.

(6) A Mehib Rt. a belföldi értékesítéshez kapcsolódóan biztosításra kizárólag

saját kockázatára és csak olyan exportõrök esetében jogosult, akikkel

exportirányú külkereskedelmi ügyletre érvényes biztosítási szerzõdéssel

rendelkezik.

(7) A Mehib Rt. által az (6) bekezdésben megjelölt biztosítási

kötelezettségvállalás mértéke az év egyetlen napján sem haladhatja meg az

exportirányú külkereskedelmi szerzõdés alapján fennálló biztosítási

kötelezettségvállalást.

(8) A Mehib Rt-nek az általa megkötött piacképes kockázatú biztosításokból

eredõ fizetési kötelezettségei még abban az esetben sem teljesíthetõek a

központi költségvetés terhére, ha az ügylethez kapcsolódó besorolási

feltételek késõbbi megváltozása nem-piacképes kockázatú biztosítás megkötését

tenné lehetõvé."

4. §

Az Etv. 6. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A Kormány a központi költségvetés terhére készfizetõ kezesként felel a

Mehib Rt. által:

a) a kormányrendeletben elõírt feltételekkel vállalt nem-piacképes kockázatú

biztosításokból eredõ fizetési kötelezettségek, valamint

b) a Mehib Rt. által biztosítási tevékenységéhez kapcsolódóan felvett

hitelekbõl eredõ fizetési kötelezettségek

teljesítéséért."

5. §

(1) Az Etv. 7. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép és a bekezdés a következõ új e) ponttal egészül ki:

"[7. § (1) Az éves költségvetési törvényben meg kell határozni:]

c) a Mehib Rt. által a kormányrendeletben elõírt feltételekkel vállalt nem-

piacképes kockázatú biztosítási kötelezettségek összegének felsõ határát,

e) a Mehib Rt. által felvehetõ hitelek állományának felsõ határát."

(2) Az Etv. 7. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) bekezdés a) - c) és e) pontjában meghatározott állományok az év

egyetlen napján sem haladhatják meg az éves költségvetési törvényben felsõ

határként meghatározott összegeket."

6. §

Az Etv. a következõ új 8/A. §-sal egészül ki:

"8/A. § (1) Az Eximbank a költségvetés terhére vállalható garanciaügyletek

beváltásából eredõ követeléseket, valamint a követelések után járó kamatot és

késedelmi kamatot, a Mehib Rt. a kormányrendeletben elõírt feltételekkel

biztosított követelések és a jogelõdöktõl átvett biztosítási szerzõdések

alapján keletkezõ kárkintlévõségeket az állam megbízásából a központi

költségvetés javára köteles behajtani.

(2) A befolyt követelések után az Eximbankot és a Mehib Rt-t pénzügyminiszteri

rendeletben meghatározott mértékû jutalék illeti meg. A jutalék alapja a kamat

és késedelmi kamat nélkül befolyt követelés."

7. §

Az Etv. 12. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"12. § Az Eximbank és a Mehib Rt. tevékenységére kiterjedõ üzleti tervet a

tulajdonosi jogok gyakorlója hagyja jóvá."

8. §

Az Etv. 14. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"14. § (1) Az Eximbank és a Mehib Rt. ügyvezetõ szerve az igazgatóság, amely

az igazgatóság elnökébõl, a vezérigazgatóból és további igazgatósági tagokból

áll. Az igazgatóságba három-három tagot a pénzügyminiszter és az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, egy-egy tagot a földmûvelésügyi

miniszter és a külügyminiszter jelöl ki.

(2) Az Eximbank igazgatósági tagja egyidejûleg a Mehib Rt. igazgatósági

tagjává, a Mehib Rt. igazgatósági tagja egyidejûleg az Eximbank igazgatósági

tagjává jelölhetõ."

9. §

Az Etv. 15. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"15. § Az Eximbank és a Mehib Rt. ügyvezetésének és üzletvitelének

ellenõrzését a felügyelõ bizottság végzi. Az Eximbank és a Mehib Rt.

felügyelõ bizottságába két-két tagot a pénzügyminiszter és az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter jelöl."

10. §

Az Etv. 16. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"16. § Az Eximbank és a Mehib Rt. munkaszervezeteinek élén vezérigazgató

áll, akinek feladatait és hatáskörét az igazgatóság határozza meg. A

vezérigazgató és az igazgatóság elnöke felett a munkáltatói jogokat a

tulajdonosi jogok gyakorlója gyakorolja."

11. §

Az Etv. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17.§ (1) Az Eximbank és a Mehib Rt. igazgatóságának elnökét, a felügyelõ

bizottság tagjai közül annak elnökét, továbbá a vezérigazgatót - a

pénzügyminiszter, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter és a

Magyar Nemzeti Bank elnökének javaslatára - a miniszterelnök nevezi ki

határozatlan idõre és a miniszterelnök menti fel.

(2) Az igazgatóság és a felügyelõ bizottság tagjai és a vezérigazgató pártban

tisztséget nem viselhetnek, párt nevében vagy érdekében nyilvános

közszerepléssel járó tevékenységet nem folytathatnak."

12. §

Az Etv. 21. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1)-(2) bekezdésben, valamint a hitelintézetekrõl és a pénzügyi

vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Hpt.) 79. §

(1)-(3) bekezdéseiben foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni - a Hpt. 80.

§ (1) bekezdésében meghatározottakon túlmenõen - az Eximbank által a bel- és

külföldi hitelintézetek számára nyújtott exportcélú hiteleknél, valamint azon

külföldi vevõknek nyújtott hiteleknél, amely esetekben a célország - a Mehib

Rt. által - kockázatmentes, alacsony, illetve közepes kockázatúnak minõsül és

- az OECD tagországok kivételével - azok központi költségvetése, illetve

központi bankja garantálja a hitel visszafizetését. Abban az esetben, ha a

külföldi vevõ OECD tagországban bejegyzett cég, de a többségi vagy befolyásoló

részesedéssel rendelkezõ tulajdonosának székhelye nem OECD tagország, a Hpt-

ben foglalt nagykockázat vállalására vonatkozó korlátozások alóli mentesség

feltétele az ügylet mögötti bankgarancia megléte."

13. §

Az Etv. 25. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 25.§ (1) A Mehib Rt. által vállalható biztosítások tárgyát és a központi

költségvetés terhére, a Kormány készfizetõ kezessége mellett vállalható nem-

piacképes kockázatú biztosítási események részletes szabályait

Kormányrendelet határozza meg.

(2) A Mehib Rt-nek a központi költségvetés terhére, a Kormány készfizetõ

kezessége mellett vállalt biztosításainak feltételeit a kormányrendeletben

szabályozza. E tevékenységre a biztosítóintézetekrõl és a biztosítási

tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvény (a továbbiakban: Bit.)

rendelkezéseit nem kell alkalmazni.

(3) A Bit. 97. § (2) bekezdésében meghatározott szervek mellett a (2) bekezdés

szerinti kormányrendeletben elõírt feltételekkel végzett biztosítási

tevékenységgel kapcsolatban nem áll fenn a biztosítási titoktartási

kötelezettség a tulajdonosi jogok gyakorlójával szemben.

(4) A Mehib Rt. hitelt csak biztosítási tevékenységéhez kapcsolódóan és a

tulajdonosi jogok gyakorlójának elõzetes hozzájárulásával vehet fel.

(5) A Mehib Rt. pénzforgalmi számláját a Magyar Nemzeti Bank vezeti."

14. §

(1) Az Etv. 26. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy a Mehib Rt. által vállalható

biztosítások tárgyát és a központi költségvetés terhére, a Kormány készfizetõ

kezessége mellett vállalható nem-piacképes kockázatú biztosítási események

részletes szabályait rendeletben meghatározza."

(2) Az Etv. 26. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A pénzügyminiszter felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben meghatározza

az Eximbank és a Mehib Rt. központi költségvetéssel történõ elszámolásának

részletes szabályait, valamint a 8/A. § (2) bekezdésében említett jutalék

mértékét."

15. §

Az Etv. 27. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A Kormány a központi költségvetés terhére készfizetõ kezesként felel az e

törvény hatálybalépése elõtt megkötött és a Mehib Rt. által átvett biztosítási

szerzõdésekbõl eredõ fizetési kötelezettségek teljesítéséért.

16. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Etv. 8. §-a, a

9. §, a 10. §, a 11. §, a 18. §, a 19. §, a 27. § (3) bekezdése, az Osztalék,

a Könyvvizsgáló, a Befektetések korlátozása és az Összeférhetetlenség alcímek,

továbbá az Etv. 1. és 2. számú mellékletei. A Vezérigazgató alcím

Vezérigazgató és az igazgatóság elnöke alcímre változik.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a gazdasági

stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII.

törvény 57. §-ának (1) bekezdése és a Magyar Köztársaság 1996. évi

költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény 76. §-ának (4) bekezdése.

(4) Ahol az Etv. illetve más jogszabály EB Rt-t említ, azon Mehib Rt-t kell

érteni, ahol pedig a jogszabály politikai- és árfolyamkockázatot említ, azon a

Mehib Rt. vonatkozásában nem piacképes kockázatot, ahol kereskedelmi

kockázatot említ, ott pedig piacképes kockázatot kell érteni.

17. §

(1) A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV. törvény

567. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A kötelezõ biztosítás, valamint a külön törvényben szabályozott nem-

piacképes kockázatú biztosítás szabályait jogszabály a törvénytõl eltérõen

állapíthatja meg."

(2) Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 33. §-ának (4)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az (1) bekezdés szerinti kezességvállalás alapján a központi költségvetés

által kifizetett összeg a tartozás eredeti kötelezettjének állammal szembeni

tartozásává válik, és azt - törvény eltérõ rendelkezésének hiányában - adók

módjára kell behajtani."

Általános indoklás

Az Országgyûlés az 1994. évi XLII. törvénnyel az Exportgarancia Biztosítási

Részvénytársaság szétválása útján 1994. májusában megalapította a Magyar

Export-Import Bank Részvénytársaságot (a továbbiakban: Eximbank) és a Magyar

Exporthitel Biztosító Részvénytársaságot (a továbbiakban: Mehib Rt).

Az Eximbank és a Mehib 1994. évi megalapításakor a kormányzat célja az volt,

hogy a két társaság az exportösztönzés rendelkezésére bocsátott állami

források jelentõs részének kezelésével az exportösztönzés elsõdleges

intézményeivé váljon.

A törvényi szabályozás változtatása alapvetõ feltétele a két intézménynél az

új termékek és szolgáltatások, új konstrukciók bevezetésének és a piacbõvítõ

elképzelések megvalósításának, valamint a magyar exportösztönzés EU

konformitása biztosításának. Ezek nagymértékben elõsegíthetik a

nemzetgazdasági export elõirányzat teljesülését, ugyanakkor ennek

költségvetési kihatásait az 1997. évi rögzített költségvetési törvény már

tartalmazza.

A nemzetközi gyakorlatban a mûködõ eximbankok és exporthitel-biztosító

intézmények eltérõ jogosítványokkal, tevékenységi körrel, törvényi

szabályozással mûködnek. Annak érdekében, hogy az Eximbank és a Mehib Rt.

megfelelhessen a jelenlegi gazdaságpolitikai elvárásoknak, szükséges a jelen

törvénymódosítás.

A Magyar Export-Import Bank Rt. és a Magyar Exporthitel Biztosító Rt. két-

három éven belül az export 7-10 %-ának finanszírozására tehetõ alkalmassá.

Ehhez azonban az 1994. évi XLII. tv. következõkben jelzett módosítására van

szükség:

az Eximbank által végezhetõ pénzügyi szolgáltatások körének korlátozott

körben történõ betétgyûjtéssel és bankszámla ügylettel történõ kibõvítése; az

Eximbanknak a Hpt. elõírásai szerinti nagykockázat vállalásának korlátozása

alóli korlátozott körben történõ mentesülése; a Mehib Rt. a belföldi

kockázatbiztosítást üzleti alapon, kizárólag saját kockázatra és/vagy

viszontbiztosítással történõ végzése az általa biztosított exportõrök körében;

az Eximbank és a Mehib tevékenységének folytatásához mindkét intézmény részére

az önálló behajtási tevékenységre vonatkozó törvényi szintû felhatalmazás; a

két társaság mûködésének biztosításához a hatályban lévõ egyéb jogszabályokkal

a szükséges jogharmonizáció megteremtése.

Részletes indoklás

1-2. §-hoz

Az Eximbank tevékenységi köre a korlátozott körben történõ betétgyûjtéssel és

bankszámla ügylettel egészül ki.

A banknak nem indokolt teljeskörû pénzforgalmi számlavezetési és

betétgyûjtési szolgáltatást nyújtania, azonban a finanszírozott

külkereskedelmi szerzõdésekkel kapcsolatos fizetési forgalom lebonyolítását, a

bankra engedményezett exportbevételek elszámolását, illetve betétként történõ

elfogadását, a hitelezés technikai lebonyolítását nem tudja megoldani

számlavezetés és betétgyûjtés nélkül.

A korlátozott számlavezetésre és a betétgyûjtésre történõ felhatalmazás ad

lehetõséget arra, hogy a hitelhez kapcsolódó külkereskedelmi forgalom pénzügyi

lebonyolítását az Eximbank külsõ hitelintézet bevonása nélkül valósíthassa

meg.

A bank által végezhetõ pénzügyi szolgáltatások, kiegészítõ pénzügyi

szolgáltatások és befektetési szolgáltatások a hitelintézetekrõl és a pénzügyi

vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény elõírásaival összhangban

kerültek megfogalmazásra.

3. §-hoz

A Mehib Rt. tevékenységi körének meghatározásához kapcsolódóan a

törvényjavaslat a korábban politikai kockázatként és kereskedelmi kockázatként

nevezett kockázatokat "piacképes" és "nem-piacképes" kockázatként definiálja.

A kockázatok nem-piacképes volta mindenekelõtt az export, illetve a befektetés

célországának politikai-gazdasági helyzetébõl, továbbá a vevõ jellegébõl és a

vevõ bankjának minõsítésébõl, az exporthitelnyújtás futamidejébõl következik.

A nem-piacképes kockázatok biztosítása kizárólag állami háttérrel végezhetõ.

A biztosítási kínálat alkalmasabb alakíthatósága érdekében indokolt elhagyni a

mellékleteket, amelyek korábban a politikai kockázatok körét tartalmazták. A

javaslat két új bekezdéssel egészül ki, amelyek felsorolásszerûen rögzítik a

nem-piacképes kockázatok körét, valamint új típusú kockázatként a fizetéskép-

telenség bizonyos esetei is a "nem-piacképes" kockázatok körébe tartoznak.

A törvényjavaslat felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy a Kormány készfizetõ

kezessége mellett vállalható nem-piacképes biztosítások tárgyát és a nem-

piacképes kockázati biztosítási események részletes szabályait

kormányrendeletben rögzítse.

A Mehib Rt-re vonatkozóan a hatályos törvény tételesen meghatározza, hogy

milyen tevékenységekhez kapcsolódóan végezhet biztosítást, akár költségvetési

hátterû, akár üzleti alapú biztosításról van szó. A biztosító jelenleg üzleti

alapon sem végezhet belföldi kockázatbiztosítást.

A Javaslat szerint a Mehib Rt. a jövõben a belföldi kockázatbiztosítást üzleti

alapon, saját kockázatra és viszontbiztosítással végezheti az általa

biztosított exportõrök körében. Az ilyen típusú biztosítási

kötelezettségvállalás mértéke az év egyetlen napján sem haladhatja meg az

exportirányú külkereskedelmi szerzõdés alapján fennálló biztosítási

kötelezettségvállalást.

4-5. §-hoz

A Kormánynak a központi költségvetés terhére fennálló készfizetõ kezessége a

jövõben kiterjed a Mehib Rt. biztosítási tevékenységéhez kapcsolódó esetleges

hitelfelvételeire is. Ez a körülmény a Mehib Rt. kockázati minõsítésénél

alapvetõen fontos, különös tekintettel a külföldi tulajdonban lévõ

versenytársak hazai megjelenésére.

A nemzetközi gyakorlatban jellemzõnek tekinthetõ, hogy a nemzeti export

hitelbiztosítók mögött állami forrásoldali garancia áll annak érdekében, hogy

hitelfelvétel esetén szuverén állami kockázatként jelenjenek meg. Ez teszi

lehetõvé, hogy a nemzetközi biztosítási, a hitel- és tõkepiacokon gyakorla-

tilag az állammal azonos elbírálásban részesüljenek.

Tekintettel a forrásoldali garancia kiterjesztésére indokolt ezzel egyidejûleg

az éves keret költségvetési törvényben való rögzítése. Ugyanakkor a

költségvetési törvénnyel való összhang biztosítása érdekében rögzítésre

került, hogy a limitek az év egyetlen napján sem haladhatják meg a

költségvetési törvényben meghatározott állományokat.

6. §-hoz

Az Eximbank és a Mehib tevékenységének folytatásához szükségesnek tûnik

mindkét intézmény részére az önálló behajtási tevékenységre vonatkozó törvényi

szintû felhatalmazás. A Mehib jelenleg is önállóan - a kormányrendelet

felhatalmazása alapján - végzi a követelések behajtását és ezért a

tevékenységéért jutalékot kap. Itt kerül rögzítésre, hogy a befolyt

követelések, illetve azok kamata, késedelmi kamata mindenkor az államot

illetik meg. Eredményes behajtás esetén pénzügyminiszteri rendeletben

meghatározott mértékû jutalék illeti meg az Eximbankot és a Mehib-et.

7. §-hoz

A jövõben az Eximbank és a Mehib Rt. üzleti tervét a tulajdonosi jogok

gyakorlója, vagyis a pénzügyminiszter hagyja jóvá. Korábban az üzleti terv

jóváhagyása az igazgatóságok hatáskörébe tartozott.

8-9. §-hoz

A Javaslat alapján az Eximbank és a Mehib Rt. igazgatóságába és felügyelõ

bizottságába az MNB elnöke a jövõben nem delegál tagot.

10-11. §-hoz

Változásra kerülnek a vezérigazgató és az igazgatóság elnökének kinevezésével

és visszahívásával kapcsolatos szabályok. A munkáltatói jogokat a jövõben az

igazgatóság elnöke felett is - a vezérigazgatóhoz hasonlóan - a tulajdonos

gyakorolja. A kinevezés és a felmentés a miniszterelnököt illeti meg.

12. §-hoz

Az Eximbank részérõl a külföldi hitelintézeteknek és a külföldi vevõknek

nyújtott hiteleknél az adott ország központi költségvetésének, illetve

központi bankjának kell garantálnia a hitel visszafizetését. Ez alól kivételt

képeznek azon országok, amelyek a Mehib Rt. országminõsítése szerint

kockázatmentesek, alacsony-, illetve közepes kockázatúak, valamint az OECD

tagországok. Ez esetben az Eximbankra nem vonatkozik a Hpt. szerinti

nagykockázat vállalásának korlátozása.

Abban az esetben, ha a külföldi vevõ OECD tagországban bejegyzett cég, de a

többségi vagy befolyásoló részesedéssel rendelkezõ tulajdonosának székhelye

nem OECD tagország, a fenti mentesség feltétele az ügylet mögötti bankgarancia

megléte.

A nemzetközi gyakorlattal összhangban az Eximbank elsõrendû feladata

általában a nemzetgazdaságilag kiemelt, hosszútávú projektek megvalósításának

finanszírozása.

Erre azonban az Eximbank szavatoló tõkéje - alapvetõen a jegyzett tõke

nagysága miatt - nem nyújtana lehetõséget. Ez a nagykockázat vállalás korlátja

alóli mentesülés hiányában jelentõs korlátot szabna az ilyen típusú

exporthitel nyújtásának.

13-14. §-hoz

A Mehib Rt. tevékenységére vonatkozóan a Kormány több esetben felhatalmazást

kap a biztosító tevékenységével kapcsolatos egyes rendelkezések meghozatalára.

A Kormány rendeletben határozza meg a Mehib Rt. által vállalható biztosítások

tárgyát és a Kormány készfizetõ kezessége mellet vállalható nem-piacképes

kockázatú biztosítási események részletes szabályait.

15. §-hoz

Az Eximtörvény hatálybalépése óta eltelt idõszak változásai indokolják a

jelenlegi törvényszöveg módosítását, amely szerint a Kormány a jövõben a

központi költségvetés terhére készfizetõ kezesként a Javaslat hatálybalépése

elõtt megkötött és a Mehib Rt. által átvett biztosítási szerzõdésekbõl eredõ

fizetési kötelezettségek teljesítéséért felel.

16-17. §-hoz

A záró rendelkezések hatályon kívül helyeznek olyan korábbi rendelkezéseket,

amelyeket a társasági, a hitelintézeti és a biztosítási törvény megfelelõen

szabályoz. Ezek közül a legjelentõsebbek:

- a költségvetési kapcsolatokra vonatkozó külön elõírások. A törvényi

szintû szabályozás helyett elegendõ kormányrendeletben, illetve

pénzügyminiszteri rendeletben meghatározni a költségvetéssel történõ

elszámolás részletes szabályait;

- az átmenetileg szabad pénzeszközök befektetésére, illetve

elhelyezésére vonatkozó korlátokat a hitelintézetekre és

biztosítóintézetekre vonatkozó általános szabályozás váltja fel;

- a tekintetben, hogy az eredménybõl osztalékot fizessen-e a két

intézmény - a Kormány jóváhagyásával szemben - elegendõ a

tulajdonosi jóváhagyás;

- kormányzati irányelvek kiadása helyett az érintettek között (IKIM,

MNB, PM) egyeztetett - a két intézmény elé állított -

kereskedelempolitikai, pénzügyi és monetáris célok kerülnek

megfogalmazásra, amelyeket a tulajdonos az éves üzleti terv

elfogadásakor hagy jóvá;

- a hitelintézeti törvényben - a jelenlegi Eximtörvényben

rögzítetteknél is - szigorúbb rendelkezések léptek életbe a vezetõ

állású személyekre és a könyvvizsgálóra vonatkozóan, amelyeket az

Eximbanknál és értelemszerûen a Mehibnél is alkalmazni szükséges.

Eleje Honlap