1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4761.. számú

törvényjavaslat

a hegyközségekrõl szóló 1994. évi CII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Nagy Frigyes

földmûvelésügyi miniszter

Budapest, 1997. augusztus

1997. évi ..........törvény

a hegyközségekrõl szóló 1994. évi CII. törvény

módosításáról

1.§

A hegyközségekrõl szóló 1994. évi CII. törvény (a továbbiakban: Htv.)

2.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A törvény területi hatálya azokra a településekre terjed ki,

amelyeket a szõlõtermesztésrõl és a borgazdálkodásról szóló törvény borvidékbe

tartozó vagy bortermõhelyi településként határoz meg."

2.§

A Htv. 4.§-ának c) és d) pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

/E törvény alkalmazásában/

"c) házikertiszõlõ-birtokos: aki a tulajdonában, haszonélvezetében,

haszonbérletében vagy bármely más jogcímen használatában lévõ, 500 m2-nél nem

nagyobb területû szõlõültetvényt mûvel;

d) árutermõ szõlõ: az 500 m2-nél nagyobb területû szõlõültetvény;"

3.§

A Htv. 5. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Azonos településen több hegyközség akkor alakítható, ha azok

mindegyikéhez legkevesebb ezer hektár árutermõ szõlõültetvény tartozik és

területileg összefüggõ egységet alkot."

4.§

(1) A Htv. 13.§-a (2) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A közgyûlés hatáskörét az alapszabályban kell meghatározni úgy, hogy

annak kizárólagos hatáskörébe tartozzék/

"d) döntés egyesülés, szétválás, valamint körhegybíróság alakítása

(csatlakozás, kiválás) kérdésében,"

(2) A Htv. 13.§-a (3) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Ha a hegyközségnek nem kell választmányt létrehoznia [15.§ (2)

bekezdés], legkevesebb évi három közgyûlést kell tartani."

5.§

A Htv. 14.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"14.§ A közgyûlésen minden tagot egy szavazat illet meg. A közgyûlés

idõpontjáról minden tagot írásban kell értesíteni azzal a figyelmeztetéssel,

hogy a közgyûlés a megjelentek számára tekintet nélkül határozatképes. A

határozathozatal és a választás rendjét az alapszabályban kell meghatározni."

6.§

(1) A Htv. 15.§-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A közgyûlés a tagok közül az alapszabályban meghatározott létszámú

választmányt, s ennek tagjai közül elnököt választ."

(2) A Htv. 15.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Harminc fõt meg nem haladó taglétszám esetén csak elnököt kell

választani. A választmány jogkörét ez esetben az elnök, az alelnök (ha az

alapszabály ilyen tisztséget létesít) és a közgyûlés által megbízott egy tag,

vagy az elnök és két megbízott tag együttesen gyakorolja."

7.§

(1) A Htv. 17.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A hegyközségnek a közgyûlés és a választmány határozatai

végrehajtásáért, valamint a közigazgatási ügyek viteléért felelõs

tisztségviselõje a hegybíró, akit a közgyûlés a választmány megbízatásának

idejével megegyezõ idõtartamra választ. A hegybíró e tisztségénél fogva tagja

a választmánynak."

(2) A Htv. 17.§-ának (4) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"1999. január 1. napjától csak olyan személy lehet hegybíró, aki a

közigazgatási alapvizsgát letette."

8.§

A Htv. a következõ 17/A §-sal egészül ki:

"17/A (1) Azok az egymással határos hegyközségek, amelyeknek mûködési

területéhez külön-külön kevesebb, mint 400 hektár árutermõ szõlõültetvény

tartozik, körhegybíróságot alakíthatnak. A körhegybíróság alakításáról, az

ahhoz történõ csatlakozásról és a kiválásról - a választmány elõterjesztése

alapján - a közgyûlés dönt.

(2) A körhegybíróság alakításának és fenntartásának feltételeirõl az

érdekelt hegyközségek választmányai állapodnak meg. A megállapodásban

rendelkezni kell a körhegybíróság székhelyérõl, a körhegybíró választásáról,

feladatellátásának rendjérõl, ennek szervezeti feltételeirõl, valamint a

fenntartás költségeihez való hozzájárulásról. Rendelkezés híján a

körhegybíróság székhelye a legnagyobb területû hegyközség székhelye, a

költségeket pedig az ültetvényterületek arányában kell viselni. A

megállapodást meg kell küldeni a hegyközségi tanácsnak, valamint az illetékes

megyei földmûvelésügyi hivatalnak.

(3) A körhegybírósághoz csatlakozni, vagy abból kiválni a naptári év elsõ

napjával lehet. A kiválási vagy csatlakozási szándékról a többi hegyközséget

legalább három hónappal korábban értesíteni kell.

(4) A körhegybírót az érdekelt hegyközségek közgyûlései választják. A

körhegybíró megválasztásához a leadott szavazatok többsége szükséges.

(5) A körhegybíró valamennyi hegyközség választmányi ülésén részt vesz és

ott a tevékenységérõl beszámol."

9.§

A Htv. 21.§-ának (2) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Az a) pontban foglalt kizáró feltétel a hegybíróra nem vonatkozik."

10.§

(1) A Htv. 26.§-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A hegyközség tagja - lakóhelyétõl (telephelyétõl), székhelyétõl

függetlenül - /

"b) az a felvásárló, aki egy naptári éven belül a hegyközség mûködési

területén legalább héttized tonna szõlõt, illetve öt hektoliter bort vásárol."

(2) A Htv. 26.§-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (2) Az a házikertiszõlõ-birtokos, akinek házikerti szõleje mellett

másik településen árutermõ szõleje is van, mindegyik település hegyközségének

tagja."

11.§

A Htv. 30.§ (1) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Nem tarthat igényt a tag a származási bizonyítvány kiadására, ha

hegyközségijárulék-fizetési kötelezettségének határidõre nem tesz eleget."

12.§

A Htv. 40.§ -a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40.§ (1) A hegyközség a hegyközségi rendtartás (hegyszabályok) keretében

meghatározza a célszerû telepítés és mûvelés, az ültetvények rendje, a szõlõ

károsítói elleni egységes növényvédelem, a szüretelés, a feldolgozás, valamint

a bor helyes kezelése szabályait, továbbá más, a minõségvédelem szempontjából

fontosnak ítélt szakmai követelményeket. Ennek során figyelembe kell venni a

természet- és tájvédelemre vonatkozó jogszabályokat is. A rendtartásban meg

kell határozni a hegyszabályokat sértõ cselekmények e törvény szerinti

jogkövetkezményeit.

(2) A hegyközségi rendtartás a szõlõkataszteri besorolás alapján

borvidéknek és bortermõhelynek minõsülõ határrészekre (szõlõhegy) kiterjedõ

hatállyal határozza meg az ingatlanok, az utak, vízelvezetõ árkok állapotára

és növényvédelmére, valamint az ingatlanok rendeltetésszerû használatával

kapcsolatos létesítmények karbantartására vonatkozó szabályokat. A rendtartás

ezen elõírásait a szõlõhegy területébe esõ, más mûvelési ágú külterületi

ingatlanok használóinak és az utak kezelõinek is be kell tartaniuk.

(3) Azok a hegyközségek, amelyek mûködési területéhez egybefüggõ

szõlõterületek tartoznak, közös hegyközségi rendtartást készítenek. A közös

rendtartás elfogadásáról az érdekelt hegyközségek közgyûlései külön

határoznak. A rendtartás elfogadásához az összes szavazat többsége szükséges.

(4) Az elfogadott rendtartást meg kell küldeni a hegyközségi tanácsnak,

amely kifogást emelhet a rendtartás ellen, ha az törvénysértõ vagy

nyilvánvalóan szakszerûtlen rendelkezést tartalmaz. A hegyközségnek a

kifogásolt rendelkezést újra kell tárgyalni. A rendtartás - kifogás híján - a

hegyközségi tanácsnak történõ megküldését követõ harmincadik napon válik

érvényessé és kihirdethetõvé. Az a hegyközség, amelynek nincs érvényes

rendtartása, a közfeladatok ellátásáért költségtérítésben nem részesülhet.

(5) Az érvényes rendtartást hirdetményi úton, valamint a helyben szokásos

más alkalmas módon is közzé kell tenni, továbbá a hegyközség székhelyén kívül

lakó tagoknak meg kell küldeni. A közzététellel egyidejûleg a rendtartást meg

kell küldeni a települési önkormányzatnak, valamint a megyei földmûvelésügyi

hivatalnak is. A rendtartás a hirdetményként való közzététele napját követõ

harmincadik napon lép hatályba."

13.§

A Htv. 41.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Azt, aki nem hegyközségi tagként vét a rendtartás szabályai ellen, a

hegyközség felszólítja a jogellenes állapot megszüntetésére vagy a rendtartás

szerinti cselekvésre. A felszólítás eredménytelensége esetén a hegyközség

bíróságtól kérheti a rendtartásba ütközõ cselekményt elkövetõ személynek a

felszólításnak megfelelõ kötelezését."

14.§

(1) A Htv. 43.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"43. § A szõlõ telepítésének és kivágásának engedélyezése, valamint a

szõlõ, az asztali bor és a minõségi bor származási bizonyítványának kiadása

ügyében elsõ fokon a hegyközség jár el."

(2) A Htv. 46. §-ának (1) bekezdése új c) ponttal egészül ki, egyidejûleg

a c)-f) pontok jelölése d)-g) pontokra változik:

/A hegyközségi tanács/

"c) szakmai szempontból felülvizsgálja a hegyközségi rendtartásokat;"

(3) A Htv. 46.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A különleges minõségû bor származási bizonyítványának kiadásával

kapcsolatos ügyekben elsõ fokon a hegyközségi tanács jár el.

15. §

A Htv. 49. §-a (3) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A b) pont szerint eljáró személynek a hegybíróval azonos személyi

feltételekkel kell rendelkeznie."

16.§

A Htv. a következõ 55/A. §-sal egészül ki:

"55/A. § (1) A hegyközségi szervezetek által ellátott közigazgatási

feladatok költségét az állam megtéríti. Ennek fedezetét elkülönítetten,

fejezeti kezelésû célelõirányzatként kell az éves költségvetésben megtervezni.

(2) A hegyközségi szervezeteket a közigazgatási ügyekben való

eljárásukért - a származási bizonyítvány-ügyek kivételével - igazgatási

szolgáltatási díj illeti meg. Az egyes eljárások díjait, valamint a díjfizetés

rendjét a földmûvelésügyi miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben

rendeletben szabályozza."

17.§

(1) A Htv. 57. §-ának (2) bekezdése a következõ második mondattal egészül

ki:

"A földmûvelésügyi miniszter e jogkörébe tartozó feladatait a

hegyközségek esetében a megyei földmûvelésügyi hivatalok útján látja el.

(2) A Htv. 57. §-a új (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (3)

bekezdés jelölése (4) bekezdésre változik:

"(3) A megyei földmûvelésügyi hivatal a hegyközség mûködésével

kapcsolatban észlelt törvénysértés esetén törvényességi felügyeleti

intézkedést kezdeményez a földmûvelésügyi miniszternél."

18.§

(1) Ez a törvény 1998. január 1. napjával lép hatályba.

(2) A hegyközségi rendtartásokat 1998. április 30-áig e törvény

rendelkezéseinek megfelelõen módosítani kell.

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény 6.§-a a

következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A külön törvény alapján köztestületként alakult hegyközségek

országos szervezetét az általa képviselt termékpálya vonatkozásában - külön

miniszteri elismerés nélkül - terméktanácsnak kell tekinteni."

b) a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény 1.§-ának (2)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a § új (3)

bekezdéssel egészül ki:

"(2) Nem terjed ki a törvény hatálya

a) az (1) bekezdésben meghatározott gazdálkodó szervezetre, ha kizárólag

olyan tevékenységet folytat, amely - külön törvény rendelkezése szerint - csak

szakmai kamara tagjaként vagy a szakmai kamara tagjának részvételével

végezhetõ;

b) arra, aki kizárólag olyan gazdasági tevékenységet végez, amelynek

alapján - külön törvény rendelkezése szerint - hegyközségi tagsági viszonya

keletkezik.

(3) Aki a (2) bekezdés b) pontja szerinti tevékenység mellett más

gazdasági tevékenységet folytat, ennek vonatkozásában e törvény hatálya alá

tartozik."

c) a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 22.§-ának b)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A bíróság végrehajtási záradékkal látja el/

"b) az orvosi és az ügyvédi fegyelmi hatóságnak, valamint a hegyközségnek

pénzbírság és eljárási költség megfizetésére kötelezõ határozatát,"

d) a Htv. mellékletei hatályukat vesztik.

Indokolás

a hegyközségekrõl szóló 1994. évi CII.

törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALANOS INDOKOLAS

Alig több mint két éve lépett hatályba a hegyközségekrõl szóló 1994. évi

CII. törvény, és a hegyközségi szervezetrendszer kialakulása óta is csak

mintegy másfél év telt el. Az eddigi tapasztalatok alapján nemcsak a

közigazgatásban, hanem a szõlõ-borgazdaság szereplõi körében is általánosnak

mondható az a vélemény, hogy a köztestületként mûködõ hegyközségekre szükség

van. A törvény helyesen határozta meg a szervezetrendszer céljait, feladatait,

s a szervezeti, mûködési kérdések szabályozása is megfelelõ. Ennek ellenére

mára idõszerûvé vált a hegyközségi törvény felülvizsgálata, a hegyközségi

szervezetek megalakulása, illetve a kezdeti mûködés tapasztalatai alapján.

A hegyközségi törvény módosításának indokát a következõkben lehet

meghatározni:

- Korrigálni kell bizonyos szervezeti és mûködési szabályokat annak

érdekében, hogy a hegyközségi szervezetek mûködése zökkenõmentes legyen;

- ki kell küszöbölni a hegyközségi tagok hasonló célú köztestületekben,

illetve érdekszervezetekben való egyidejû kötelezõ tagságának kényszerét;

- a szabályozás kiegészítésével alkalmassá kell tenni a hegyközségi

szervezeteket arra, hogy a jövõben a szõlészeti, borászati szakigazgatási

feladatok döntõ részét ezek a termelõi önkormányzatok lássák el.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1.§-hoz

A hegyközségi törvény elfogadása idején a borvidékek és bortermõhelyek

felsorolását miniszteri rendelet tartalmazta. A törvény hatályát nem lehetett

erre történõ utalással meghatározni, mert ez azt jelentette volna, hogy adott

esetben egy rendeletmódosítással kerül a személyek meghatározott köre a

törvény hatálya alá. Ezért a törvény megismételte a borvidéki és bortermõhelyi

települések felsorolását.

Mivel a hegyközségi törvény módosítása, valamint a bortörvény egyidejûleg

fog hatályba lépni, elégséges az, ha ez utóbbi tartalmazza a borvidéki és

bortermõhelyi területeket, a hegyközségi törvény pedig csak utal rá.

A 2.§-hoz

A hegyközségi törvény a kötelezõ köztestületi tagságot az árutermõ

szõlõhöz, illetve annak terméséhez kapcsolta, ami a jelenleg hatályos

borjogszabályok szerint legalább 1500 m2 területû ültetvényt jelent. Az ennél

kisebb területû, un. házikerti szõlõ birtokosa számára a hegyközségi tagság

nem kötelezõ. Több borvidéknek (pl. Mecsekalja, Somló) is sajátossága viszont

a termõterületek elaprózottsága, illetve hogy az összes termõterület jelentõs

részét házikerti szõlõk alkotják. Ezeknek az ültetvényeknek a használói

kimaradnak a szervezetbõl. Ugyanakkor a hegyközségi rendtartás szempontjából

(utak karbantartása, kártevõk elleni védekezés stb.), továbbá azért is, mert a

mai házikertiszõlõ-birtokosok jelentõs része nem csak saját fogyasztásra

termel, indokolt az árutermõ szõlõ területének kisebb mértékben történõ

meghatározása.

A 3.§-hoz

Egy településen több hegyközség alakításának feltétele eddig az volt,

hogy legkevesebb 500 hektár árutermõ szõlõültetvénnyel rendelkezzenek az egyes

hegyközségek, ezt a javaslat 1000 hektárra kívánja felemelni.

A 4.§-hoz

A szervezeti és mûködési szabályok egyszerûsítését jelenti, hogy az olyan

hegyközségeknél, ahol nem kell választmányt létrehozni, a kéthavonkénti

közgyûlés helyett a jövõben elegendõ lesz évente három alkalommal megtartani,

ami persze nem zárja ki, hogy az alapszabály ennél több közgyûlés tartását

tegye kötelezõvé, vagy hogy szükség szerint több alkalommal is tartsanak

közgyûlést.

Az 5.§-hoz

A közgyûlés összehívásával kapcsolatos probléma egyrészt, hogy

bizonytalanság van a gyakorlatban: szabadon rendelkezhet-e az alapszabály az

összehívás kérdéseiben, vagy határt szab annak az alakuló közgyûlésre

vonatkozó törvényi szabályozás. A Javaslat egyrészt egyértelmûvé kívánja

tenni, hogy mely kérdésekben nem lehet eltérni a törvénytõl, másrészt

könnyíteni kíván a hegyközségek helyzetén az összehívás módjára vonatkozó új

szabályokkal.

A tag alapvetõ joga a közgyûlésen való részvétel, aminek feltétele, hogy

arról tudomást szerezzen. Ezért a közgyûlés idõpontjáról minden tagot írásban

kell értesíteni, azzal a figyelmeztetéssel, hogy a közgyûlés a megjelentek

számára tekintet nélkül határozatképes.

A 6-7. §-hoz

Merevnek bizonyult az a szabály, amely szerint a hegybírót csak a

hegyközség tagjaiból lehet választani. A hegybíró a hegyközség végrehajtási

feladatokat ellátó tisztségviselõje, aki a belsõ igazgatás mellett

közigazgatási feladatokat is ellát. Esetében elsõsorban a szakmai

felkészültségnek és a rátermettségnek van jelentõsége, s nem a szervezethez

tagként való kötõdésnek. Semmi sem indokolja ezért, hogy ne lehessen

hegybíróvá választani olyan személyt, aki nem tagja a hegyközségnek. A

választási lehetõséget is szélesíti, ha a hegybírói tisztségnek nem feltétele

a tagsági viszony.

A hegybíró személyével kapcsolatos változás, hogy a Javaslat kiegészíti a

feltételeket a közigazgatási alapvizsga követelményként való meghatározásával,

amit a hegybíró által ellátott feladatok jellege tesz indokolttá.

Természetesen bizonyos átmenetre szükség van, ezért csak 1999. január elsejét

követõen válnék kötelezõvé az említett elõírás.

A 8.§-hoz

A gyakorlatban problémát okoz, hogy a hegybíró a hatályos szabályok

szerint minden hegyközségnél kötelezõen megválasztandó. Ugyanakkor számos

olyan kis hegyközség jött létre, amely bár rendelkezik 50 ha területtel, s

ezért nem kényszerül közös hegyközség alakítására, viszont a területhez,

illetve a taglétszámhoz igazodó járulékbevétele olyan alacsony, hogy abból az

igazgatási feladatok ellátásának személyi és tárgyi feltételeit nem lehet

megteremteni.

A közös hegyközség alakításnál kézenfekvõbb megoldásnak tûnik, hogy több

hegyközség - a települési önkormányzatokhoz hasonlóan - a közigazgatási

feladatok ellátására közösen foglalkoztasson hegybírót. A körjegyzõ

intézményével analóg megoldást kínál a Javaslat azzal, hogy lehetõvé teszi az

összesen 400 hektárt meg nem haladó ültetvényterülettel rendelkezõ települések

számára körhegybíró alkalmazását.

A 9.§-hoz

A Javaslat megteremti az összhangot a 6.§-al, azzal, hogy itt is feloldja

azt a tilalmat, mely szerint hegybíró csak hegyközségi tag lehet.

A 10.§-hoz

Ez a módosítás összefügg azzal, hogy az árutermõ szõlõültetvény alsó

határát a törvényjavaslat 500 m2-ben határozta meg. Ezzel a termelõk egy

nagyobb részét vonta a hegyközségi törvény hatálya alá. Indokolt ezért a

felvásárlók esetében is a hegyközségi tagság feltételét egy alacsonyabb

mértékben - a termelõkhöz hasonlóan az eddiginek egyharmadában - megszabni.

Így a jövõben az a felvásárló lesz a hegyközség tagja, aki egy naptári éven

belül a hegyközség mûködési területén legalább héttized tonna szõlõt, illetve

öt hektoliter bort vásárol.

A 11.§-hoz

A hegyközségi törvénynek biztosítania kell az önszabályozás számára, hogy

az alapszabálynak a járulékfizetésre vonatkozó rendelkezései lehetõvé tegyék a

származási bizonyítvány kiadásának megtagadását azzal a taggal szemben, akinek

a járulékfizetés elmulasztásából eredõ hátraléka van.

A 12.§-hoz

A hegyközségi rendtartás a hatályos szabályozás szerint csak a

hegyközségi tagokra terjed ki. Ugyanakkor az ültetvények közé beékelõdnek

olyan ingatlanok, amelyek más mûvelési ágba tartoznak, vagy más okból nem jár

a használatuk hegyközségi tagsággal. Ezen ingatlanok tulajdonosai, használói

is érdekeltek bizonyos feladatok elvégzésében (pl. utak, vízelvezetõ árkok

karbantartása), másfelõl pedig indokolt, hogy - közérdekbõl - õk is

alkalmazkodjanak bizonyos szakmai (növényvédelmi), illetve az ültetvények

rendjével kapcsolatos más szabályozáshoz. A Javaslat ezért a hegyközség

joghatóságát bizonyos területen a tagsági körön túl kiterjeszti a

"szõlõhegybe" tartozó, más mûvelési ágú ingatlanok használóira is. Az utak,

árkok, az ingatlanok rendeltetésszerû használatával kapcsolatos létesítmények

karbantartásának kötelezettsége rájuk is vonatkoznék. Ez persze szükségessé

teszi, hogy a rendtartás kihirdetésével kapcsolatos szabályok kiegészüljenek.

A 13.§-hoz

A nem hegyközségi tagok vonatkozásában a hegyközség továbbra sem járhatna

el rendtartási ügyben, de lehetõvé válnék, hogy - felszólítást követõen -

bírói úton kényszerítsen ki bizonyos magatartást (mulasztás megszüntetését,

valamilyen tevékenységet) tõlük.

A 14.§-hoz

A hegyközségi szervezetek feladatainak szabályozása körében a tervezet

egyrészt a hatáskörök ésszerûbb megosztását kívánja megvalósítani. Így

mindenekelõtt a telepíthetõ fajtakör meghatározását a hegyközség helyett a

hegyközségi tanácshoz telepíti, az egységes borvidéki arculat kialakítása

érdekében. Ugyanakkor a származási bizonyítvány kiadásával kapcsolatos

feladatok ésszerû megosztása is lehetõvé válik a hegyközségek, illetve a

hegyközségi tanácsok között azáltal, hogy a származási bizonyítványok zömét

helyben, míg a kisebb mennyiséget jelentõ minõségi és különleges minõségû

borok származási bizonyítványait borvidéki szinten fogják kiadni. Nagyobb

szerepet kell biztosítani a hegyközségeknek a termõhelyi kataszterrel

kapcsolatos eljárásban oly módon, hogy véleményük beszerzése nélkül ne

lehessen ilyen kérdésben dönteni.

A 15.§-hoz

Indokolt, hogy közigazgatási ügyekben a hegyközségi tanácsnál, illetve a

nemzeti tanácsnál eljáró ügyintézõ a hegybíróval azonos személyi feltételekkel

rendelkezzék.

A 16.§-hoz

A közigazgatási ügyekkel kapcsolatos a finanszírozás kérdése. A helyi

önkormányzatok vonatkozásában magától értetõdõ, hogy az államtól átvett

közigazgatási feladatokhoz rendelt költségvetési pénzeszközöket a helyi

önkormányzat megkapja. Nincs elvi indoka annak, hogy az állam másként kezelje

a köztestületeket, ha azok állami feladatokat látnak el. Mindazonáltal a

Javaslat kétféle módon kívánja megoldani a hegyközségek közigazgatási

feladatai végzése finanszírozásának kérdését. Egyfelõl normatív módon

meghatározott költségvetési támogatásban kell részesíteni a hegyközségi

szervezeteket az átvett állami feladatok után, másfelõl lehetõvé kell tenni

számukra, hogy a közigazgatási ügyekben való eljárásokért igazgatási

szolgáltatási díjat szedjenek, ami saját bevételüket jelenti.

A 17.§-hoz

A Javaslat nevesíti, hogy a földmûvelésügyi miniszter mely szervezet

útján látja el a törvényességi felügyeletet. A megyei földmûvelésügyi

hivatalok rendelkeznek a feladat ellátásához szükséges feltételekkel,

törvénysértés észlelése esetén törvényességi felügyeleti intézkedést

kezdeményeznek a földmûvelésügyi miniszternél.

A 18.§-hoz

A szervezeti párhuzamosságok kiküszöbölésére szolgálnak a Javaslatnak

azon szabályai, amelyek a kamarai törvényt, valamint az agrárpiaci

rendtartásról szóló törvényt kívánják módosítani azáltal, hogy a csak szõlõ-

és bortermeléssel foglalkozó gazdálkodók esetében nem kötelezõ a gazdasági

kamarai tagság. Ha más tevékenységük is van, azzal természetesen a kamarai

törvény hatálya alá esnek. Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszerével

kapcsolatos változás lenne, hogy a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, amely - a

terméktanácsokhoz hasonlóan - vertikális szervezõdésû, terméktanácsi szerepet

kapna.

A Javaslat módosítani kívánja továbbá a bírósági végrehajtásról szóló

törvényt, lehetõvé téve, hogy a hegyközségi szervezetek által tagjaikkal

szemben hozott, fizetési kötelezettséget tartalmazó marasztaló határozatokat

végrehajtási záradékkal lehessen ellátni. Így nem kényszerülnének arra a

hegyközségek, hogy jogerõs határozatuk alapján fizetési meghagyásos eljárást

legyenek kénytelenek indítani, ami perré alakulhat. Ez hosszadalmas és

értelmetlenül nehezíti az igényérvényesítést olyan esetekben, amikor esetleg

maga a tag sem vitatta a határozatot. Más köztestületek (pl. ügyvédi kamara)

esetében is lehetõség van a végrehajtási záradékolásra, igy a határozatot

nyomban a végrehajtás követheti.

Eleje Honlap