A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/4773.. számú
törvényjavaslat
a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1997. évi
költségvetésérõl szóló 1996. évi CXXV. törvény módosításáról
Elõadó: Dr. Kökény Mihály
népjóléti miniszter
Budapest, 1997. augusztus
..../1997. ( ) OGY határozat
a megváltozott munkaképességûek és rokkantak
társadalombiztosítási és szociális ellátó
rendszerének átalakításáról
A társadalombiztosítási rendszer átalakításának folyamatában a szociális
partnerek között létrejött társadalmi konszenzusnak megfelelõen át kell
alakítani a nyugdíjrendszer és az egészségbiztosítási rendszer reformjához
kapcsolódva, annak folytatásaként a megváltozott munkaképességûeknek,
illetõleg rokkantaknak járó ellátások jelenlegi rendszerét.
Annak érdekében, hogy az új rendszer már 1999. január 1-tõl mûködhessen,
az Országgyûlés a következõ határozatot hozza:
1. A megváltozott munkaképességûeknek, illetõleg rokkantaknak járó ellátások
átalakításának célja az, hogy
a) az egészségi állapothoz, a munkavégzõ képességhez jobban igazodó rendszer
mûködjön,
b) tegye lehetõvé, ösztönözze az egyén foglalkozási rehabilitációját és
teremtse meg a visszatérés feltételeit a munka világába,
c) összehangoltan kezelje a megváltozott munkaképességûek komplex
egészségügyi, foglalkoztatási és szociális problémáit,
d) csökkentse az ezzel együtt járó társadalmi terheket.
2. Ki kell dolgozni a megváltozott munkaképesség értékelésének új minõsítési
elveit, melyek alapján az egyén egészségi állapotát, elveszett és megmaradt
munkavégzõ képességét az általa ellátható munkakörök követelményei, valamint
képzettsége, szakmai gyakorlata, életkora alapján meghatározható
rehabilitálhatósága szempontjából lehet minõsíteni.
Ehhez
a) meg kell határozni a megváltozott munkaképesség új minõsítési szabályait,
b) ki kell alakítani a munkaképesség csökkenés mértékét és egyben a
rehabilitálhatóságot is értékelni képes orvosszakértõi szervezetet,
c) meg kell alkotni az orvosszakértõi eljárás új szabályait.
3. Az új rendszerben rokkantsági nyugdíjban a teljesen munkaképtelen és a
foglalkoztatáspolitikai szempontból nem rehabilitálható személyek
részesüljenek. Ennek megfelelõen kell kialakítani az új nyugdíjrendszerben a
rokkantsági nyugdíjra való jogosultság feltételeit (rokkantság fogalma,
szolgálati idõ), valamint a rokkantsági nyugellátások mértékét.
4. A megváltozott munkaképességûek új ellátó rendszerében lehetõség szerint
minden rehabilitálható személynek meg kell adni a segítséget az állapotához
szükséges foglalkozási rehabilitációhoz.
Ehhez ki kell építeni
a) a foglalkozási rehabilitáció speciális intézményrendszerét,
b) a megváltozott munkaképességet kezelõ aktív foglalkozáspolitikai
eszközöket,
c) a megváltozott munkaképességûek foglalkoztatását elõsegítõ munkaadói
ösztönzõket.
5. A kiesett jövedelmet pótló és a megmaradt munkaképesség hasznosításával
elérhetõ jövedelmet kiegészítõ ellátásokat olymódon kell meghatározni, hogy
azok az ellátó rendszerek összehangolásával a védelem és a biztonság különbözõ
szintjeit nyújtsák az egyéneknek.
Ennek megfelelõen a megváltozott munkaképességûek és rokkantak új ellátó
rendszere az alábbi elemekbõl épüljön fel:
a) a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer rokkantsági nyugdíjakat
garantáljon a 3. pontban meghatározottak szerint;
b) a kötelezõ egészségbiztosítás keretében járulékfizetéssel megalapozott, a
megváltozott, de rehabilitálható munkaképességhez kapcsolódó járadékszerû
ellátások jelenjenek meg, melyek feltételeikben és mértékükben az
egészségi állapothoz, a rehabilitálhatósághoz, a szolgálati idõhöz és a
kiesett, de legfeljebb a járulékfizetés alapjául szolgáló jövedelemhez
igazodnak;
c) a munkanélküli biztosítás keretében a Munkaerõpiaci Alap nyújtson
jövedelem-kiegészítõ ellátást a rehabilitáció idõszakára, ha a
megváltozott munkaképességû személy korábbi munkaviszonya megszûnt és
korábbi munkakörében egészségi állapota miatt nem foglalkoztatható;
d) a szociális ellátások között jelenjenek meg a megváltozott munkaképességet
figyelembe vevõ, rászorultsági elemet is tartalmazó ellátások. Emellett ki
kell dolgozni a fogyatékkal élõk esélyegyenlõségét biztosító speciális
támogatási rendszert is.
6. Az 5. pontban foglalt feladatmegosztásnak megfelelõen kell kialakítani és
megosztani a teherviselést a központi és helyi önkormányzati költségvetések, a
nyugdíjbiztosítási, az egészségbiztosítási és a munkaerõpiaci források között,
amit érvényesíteni kell a források és kiadások megtervezésénél.
7. Az Országgyûlés felkéri a Kormányt, hogy a szociális partnerekkel és a
társadalombiztosítási önkormányzatokkal egyeztetve készítsen ütemtervet a
határozatban foglalt feladatok megvalósítására olyan határidõkkel, hogy az új
rendszer bevezetéséhez szükséges törvénymódosításokat és szervezeti,
intézményi feltételeket is figyelembe véve, a foglalkozási rehabilitáció és az
ellátások új rendszere legkésõbb 1998. március végéig kihirdetésre és 1999.
január 1-tõl bevezetésre kerülhessen.
Göncz Árpád Dr. Gál Zoltán
a Köztársaság elnöke az Országgyûlés elnöke