Magyar Köztársaság Kormánya

T/4807.. számú

törvényjavaslat

a szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény módosításáról

Elõadó:

Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. szeptember

1997. szeptember

1997. évi .... törvény

a szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény módosításáról

1. § A szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a

továbbiakban: Tv.) 3. § (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A számsorsjáték és - a lóversenyfogadás kivételével - a fogadás

szervezésére kizárólag 100 %-ban állami tulajdonban lévõ gazdálkodó szervezet

vagy központi költségvetési szerv (a továbbiakban: állami játékszervezõ)

jogosult."

2. § A Tv. 10. § (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"Az SZF az engedélyben a szerencsejátékból származó nyeremények fedezetének

biztosítása céljából hitelintézetnél, vagy befektetési szolgáltatónál pénz

vagy magyar állampapír formájában biztosítékot, illetve bankgaranciát (a

továbbiakban együtt: biztosítékot) írhat elõ."

3. § A Tv. a 29. § elõtt, a "Fogadás" cím alatt a következõ új 28/A. §-sal

egészül ki:

"28/A. § (1) Fogadási esemény az a jövõbeli esemény, amelynek legalább két

nyilvánosságra kerülõ kimenetele lehetséges és ezek bekövetkezésére a

játékszervezõ semmilyen befolyással nem rendelkezik. E törvény alkalmazásában

fogadásnak minõsül a tét fizetése fejében történõ, egy jövõbeli esemény

véletlen bekövetkezésének eltalálására, vagy egy jövõbeli verseny eredményének

eltalálására vonatkozó játék. Nem köthetõ fogadás akkor, ha ez harmadik

személy érdekét sértené.

(2) A lóversenyfogadás kivételével csak az az állami játékszervezõ szervezhet

fogadást, aki legalább 1 milliárd forint alap-(törzs) tõkével rendelkezik és a

fogadás szervezését megelõzõen legalább 5 évig az e törvény hatálya alá

tartozó szerencsejáték(ok) szervezésével foglalkozott.

(3) A nyeremények átvételének lehetõségét a fogadás-szervezõ az engedélyben

meghatározott idõben, de legfeljebb a fogadási eseményt követõ 90 napon belül

köteles biztosítani.

(4) Fogadás esetén - a bukmékeri rendszerû fogadás kivételével - a fogadás-

szervezõ a fogadót megilletõ, de át nem vett nyereményeket nyeremények céljára

köteles felhasználni. Az át nem vett nyeremények sorsolás útján is

visszajuttathatók a fogadók részére, a sorsolásos játékok nyereményeire

vonatkozó szabályok szerint. A bukmékeri rendszerû fogadás esetén az át nem

vett nyereményekre e törvény 11. § (2) bekezdése vonatkozik."

4. § A Tv. 29. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"29.§ (1) Lóversenyfogadást kizárólag e célból létrehozott gazdasági társaság

mûködtethet. A koncesszió idõtartama legfeljebb 10 év.

(2) A koncessziós díj mértéke legalább 200 millió Ft.

(3) Egyidejûleg legfeljebb 5 koncesszió adható."

5. § A Tv. 33. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A pénznyerõ automata játékadója játékhelyenként - a játékkaszinóban

üzemeltetett pénznyerõ automata kivételével - az I. kategóriába tartozó

pénznyerõ automata esetén havi 28.000 forint, a II. kategóriába tartozó

pénznyerõ automata esetén havi 16.000 forint. A játékadót minden megkezdett

hónap után meg kell fizetni."

6. § A Tv. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"34.§ (1) A bukmékeri rendszerû fogadás játékadója a (2) bekezdés szerint

csökkentett havi tiszta játékbevétel 30%-a.

(2) A tiszta játékbevételt csökkenteni kell az érvénytelen fogadások miatt a

tárgyhónapban visszafizetett tétek összegével."

7. § (1) A Tv. 37. §-ának 2-4. pontjai helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"2. Tiszta játékbevétel: a befizetett tétek és a kifizetett nyeremények

különbözete, bukmékeri rendszerû fogadás esetében pedig a befizetett tétek és

a kifizetett nyeremények különbözetének a pénzügyminiszter által meghatározott

költségekkel csökkentett része.

3. Bukmékeri rendszerû fogadás: olyan fogadási forma, amelyben a fogadás-

szervezõ a fogadási ajánlatában meghatározott fogadási esemény

bekövetkezésére, kimenetelére a fogadó játékos részére - nyereményszorzó

alapján - pénzösszeget ajánl fel és azt nyerés esetén a megállapodásban

rögzítettek szerint fizeti ki.

4. Totalizatõri rendszerû fogadás: olyan fogadási forma, amelyben a tétek

összeadódnak és a játéktervben meghatározottak szerint kerülnek nyereményként

szétosztásra."

(2) A Tv. 37. §-ának 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8. Nyereményszorzó (odds): a nyeremény kiszámításának a bukmékeri fogadásnál

alkalmazott azon eszköze, amely megmutatja, hogy a szervezõ a feltett tét

hányszorosát fogja nyereményként kifizetni a nyertes fogadónak."

(3) A Tv. 37. §-a a következõ új 16. ponttal egészül ki:

"16. Fogadási ajánlat: a fogadás-szervezõ nyilvánosságra hozott ajánlata,

amely tartalmazza a meghatározott fogadási esemény lefogadható bekövetkezését,

kimeneteleit, valamint a totalizatõri rendszerû fogadás esetén a nyereményre

fordítandó összeg meghatározásának módját, a bukmékeri rendszerû fogadás

esetén pedig a nyereményszorzót."

8. § A Tv. 38. § (2) bekezdésének d) és f) pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

[Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy ...]

"d) a sorsolásos játékokkal és a fogadásokkal,

f) a 30. § (2) bekezdésében és a 37. § 2. pontjában meghatározott költségekkel

[kapcsolatos részletes szabályokat jogszabályban határozza meg.]"

9. § A Tv. Melléklete 2. § (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[Az (1) § b) pontja szerinti eljárásért:]

"b) fogadás esetén kérelmenként legfeljebb 1 millió forint;"

10. § (1) E törvény a kihirdetését követõ 45. napon lép hatályba. Az 5. §-ban

meghatározott rendelkezést 1998. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) E törvény rendelkezéseit a már kiadott játékengedélyekre 1999. január 1-

jétõl kell alkalmazni. Az e törvény hatálybalépését megelõzõen

lóversenyfogadás szervezésére kiadott engedélyek változatlan feltételekkel

érvényesek.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a személyi jövedelemadóról szóló

többször módosított 1995. évi CXVII. törvény 76. §-a a következõ új (5)

bekezdéssel egészül ki:

"(5) A bukmékeri rendszerû fogadás adóköteles nyereményének a kapott

bevételbõl, az annak érdekében közvetlenül megfizetett tét levonása után

megmaradó részt kell tekinteni."

I N D O K O L Á S

az 1. §-hoz

A szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény lehetõséget ad a

bukmékeri jellegû fogadás szervezésére, de nem határozza meg részletesen a

játékszervezés jogi kereteit, mindössze egyetlen szakaszban szól a bukmékeri

fogadásról. A jelenleg érvényes szabályozás mellett Magyarországon egyetlen

gazdálkodó szervezet sem folytat bukmékeri fogadás-szervezést.

Magyarországon nincs kialakult hagyománya a bukmékeri fogadásnak, ezért a

jogszabály meglehetõsen szûkszavúan írja körül a fogadási rendszer mûködésének

feltételeit. Részben az ebbõl adódó bizonytalanságok miatt, fõként azonban a

magas adóterhek miatt nem honosodott meg ez a fogadási forma. Ilyen

körülmények között belátható idõn belül nem számíthatunk a legális bukmékeri

fogadás-szervezõi tevékenység kialakulására és az ebbõl származó rendszeres és

jelentõs adóbevételekre. Emiatt halaszthatatlanná válik a vonatkozó

jogszabályok felülvizsgálata és célszerû megváltoztatása.

A bukmékeri rendszerû fogadási játék abban tér el a hagyományos totalizatõri

rendszerû játékoktól (totófogadás, lóversenyfogadás), hogy a játékosok a

szervezõ ellen - "a bank" ellen - játszanak. Az egyes események (pl.

sportversenyek) lehetséges eredményére lehet tippelni, ezek bekövetkezési

valószínûségétõl függõen a megjátszható tippeket a játékszervezõ állapítja meg

és ezeket számszerûen a fogadási arányokkal, az ún. oddsokkal fejezik ki. (A

totalizatõri fogadás esetén a játékosok tippjeikkel egymás ellen játszanak, a

befizetett tétjeiket a nyerés alapján osztják szét a játékosok között.)

A bukmékeri jellegû fogadásban nem az összegyûlt tétek bizonyos részét kell

nyereményként kell elosztani, hanem a fogadás-szervezõ saját vagyonát állítja

szembe a fogadó nyerési esélyeivel. E tevékenység eredményességét a fogadási

eseményekhez és a fogadás-szervezéshez való szakmai hozzáértése, tõkeereje és

az egyéb vagyonától elkülönített kockázati tartaléka adja, figyelembe véve,

hogy fogadási ajánlatait a szervezõ maga határozza meg.

Az európai országok többségében a bukmékeri fogadás nem liberalizált, azaz

állami monopóliumot jelentõ tevékenység. A Javaslat szerint a fogadás

szervezésére kizárólag állami játékszervezõ jogosult, kivéve a

lóversenyfogadást.

a 2. §-hoz

A hatályos törvény is tartalmazza a Szerencsejáték Felügyelet azon

jogosultságát, hogy a kiadott játékengedélyben biztosítékot vagy bankgaranciát

írhat elõ meghatározott körben játékszervezõk számára a játékból származó

nyeremények fedezetének biztosítására. Indokolt, hogy a jövõben valamennyi

szerencsejáték - köztük a bukmékeri rendszerû fogadás - vonatkozásában

lehetõsége legyen a Felügyeletnek a biztosíték kikötésére és ezáltal

teljeskörûvé váljon a játékosok biztonsága.

a 3. §-hoz

A hatályos szerencsejáték törvény tartalmazza ugyan a fogadás fogalmát, de nem

kellõ részletességgel és pontossággal határozza meg annak tartalmát, ezért a

rendelkezésnek ki kell egészülnie a fogadási esemény definíciójával is. A

Javaslat rögzíti, hogy a fogadás-szervezõ azok közül a jövõbeni nyilvános

események közül határozhat meg fogadási eseményeket, amelyek alkalmasak

lesznek fogadás eldöntésére.

Lényeges szabály, hogy olyan eseményre lehet fogadást kötni, amely nem sérti

mások érdekeit.

Az elõzõekbõl következik, hogy a bukmékeri fogadás kockázata a szerencsejáték

szervezõ szempontjából nagyobb, mint a totalizatõri játékoknál. A jogi

szabályozásnak ezért biztosítania kell a kockázat minimalizálását, továbbá

azt, hogy a játék folyamatos szervezésének és a nyeremények kifizetésének a

megfelelõ biztosítékai meglegyenek. Indokolt, hogy a jövõben csak azon állami

játékszervezõ szervezhessen fogadást, aki legalább 1 Mrd Ft alaptõkével

rendelkezik és hogy a megfelelõ szakértelem is biztosítva legyen a játék

szervezéséhez, további személyi feltételként legalább 5 éve szerencsejáték

szervezésével kell foglalkoznia.

a 4. §-hoz

A lóversenyfogadást - kiemelve az egyéb fogadási formák közül - továbbra is

szervezhet az állam többségi részesedésével mûködõ gazdálkodó szervezet,

illetve központi költségvetési szerv, de az államnak lehetõsége van arra, hogy

e tevékenység gyakorlásának jogát koncessziós szerzõdésben idõlegesen másnak

átengedje. A koncessziós szerzõdés idõtartama legfeljebb 10 év, de ez az

idõtartam - a már hatályos szerencsejáték törvény szerint - további 5 évvel a

pénzügyminiszter által meghosszabbítható. A koncessziós díj mértéke legalább

200 millió Ft.

az 5. §-hoz

Az egyszerûbb jogalkalmazhatóság érdekében a pénznyerõ automaták játékadójának

új mértékét a szerencsejáték törvény tartalmazza, eltérve a korábbi

gyakorlattól, amely szerint errõl az éves költségvetési törvények

rendelkeztek.

az 6. §-hoz

A Javaslat szerint a játékadó a tiszta játékbevétel 30%-a, a forrásadót pedig

a kapott bevétel azon része után kell fizetni, amely a megfizetett tét

összegét meghaladja. Bukmékeri játék esetén a fajlagos fedezettartalom kisebb,

mint a jól ismert nagy forgalmú, de viszonylag csekély nyerési esélyt

biztosító számsorsjátékok, illetve a totó esetében. Ugyanakkor itt a

játékszervezõnek igen jelentõs induló és folyó üzemeltetési költségeket kell

viselnie, jelentõs új beruházásokra lesz szükség és ki kell építeni a játék

infrastruktúráját. Mindent figyelembe véve a bukmékeri fogadás szervezése

esetén az elõirányzott nettó 80 %-os fogadói visszaforgatási arány mellett a

játékadó mértékét meghatározó körültekintõ üzleti számítás azt mutatja, hogy a

30%-os mértékû lineáris játékadó esetén gazdaságosan szervezhetõ a bukmékeri

játék. Az elvonások ezen kombinációja biztosíthatja azt, hogy megfelelõ

mértékû érdeklõdés legyen a fogadók részérõl és a nagyobb nyereményhányad

várhatóan jelentõs adóbevételt és osztalékbevételt nyújthat az állam számára.

a 7. §-hoz

A törvény értelmezõ rendelkezései között jelenleg is szerepel a tiszta

játékbevétel, a bukmékeri rendszerû fogadás, a totalizatõri fogadás és a

nyereményszorzó fogalma. A törvény hatálybalépése óta eltelt idõszak

gyakorlati tapasztalatait is figyelembe véve szükségessé vált a fenti

értelmezõ rendelkezések pontosítása.

A Javaslat értelmezõ rendelkezése kiegészül a fogadási ajánlat definíciójával.

a 8. §-hoz

A törvény 38. § (2) bekezdésének d) pontja kiegészül azzal, hogy a jövõben a

pénzügyminiszter a sorsolásos játékok mellett a fogadásos játékokra vonatkozó

részletes szabályokat is külön jogszabályban határozhatja meg. A paragrafus f)

pontja a továbbiakban a bukmékeri fogadás költségeinek pénzügyminiszteri

jogszabályban való meghatározását is tartalmazza.

a 9. §-hoz

A szerencsejáték törvény melléklete tartalmazza a szerencsejáték szervezésével

összefüggõ eljárási, engedélyezési szolgáltatások díjait. A Javaslat fogadás

esetére kérelmenként legfeljebb 1 millió Ft eljárási díjat határoz meg.

a 10. §-hoz

A Javaslat a kihirdetését követõ 45. napon lép hatályba azzal, hogy a már

kiadott játékengedélyekre az új rendelkezéseket csak 1998. január 1-tõl kell

alkalmazni.

Tekintettel arra, hogy a lóversenyfogadás szervezésére vonatkozóan a Kormány

olyan döntést hozott, hogy a lóversenyfogadás szervezését a jövõben az állam

koncesszióba adja, szükséges a koncesszióba adás megtörténtéig átmeneti

rendelkezést hozni. Ezáltal biztosítható, hogy a lóversenyfogadást jelenleg

szervezõ társaság a játékot a koncesszióba adásig folyamatosan szervezhesse.

A bukmékeri jellegû fogadás szabályainak kidolgozásakor a személyi

jövedelemadó törvény módosításával rendelkezni kell a nyereményt terhelõ

személyi jövedelemadó meghatározásának módjáról.

Eleje Honlap